(20.10 hodin)

(pokračuje Tlustý)

To je v podstatě návrh procedury, jak se vypořádat s projednáváním těchto tří tisků. Je na Poslanecké sněmovně, zda tento návrh bude akceptovat. Já bych se v tuto chvíli nepouštěl do zpravodajské zprávy k jednotlivým tiskům, mám na mysli jejich věcnou stránku, a doporučil bych sněmovně, aby rozhodla o návrhu této procedury.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Vy mi to zase komplikujete. Takže budeme muset se v tuto chvíli dohodnout, co jsme schopni odhlasovat a co nejsme. Já mám pocit, že jsme v tomto stavu schopni odhlasovat návrh na sloučení rozpravy, to je to, co nezbytně potřebujeme k tomu, abychom mohli pracovat, ale doporučoval bych, abychom hlasování o tom, co vezmeme za základ, provedli zítra, až bude sněmovna v poněkud konsolidovanějším stavu.

V tuto chvíli, kolegyně a kolegové, vás odhlašuji, protože s tímto kvorem bych si netroufl hlasovat. Žádám o novou registraci. Ty, kteří se ještě pohybují v kuloárech, prosím, aby dorazili.

Jinak vám sděluji radostnou zprávu, že náušnice se udala. Za a) to nebyla náušnice, ale přívěšek na náhrdelník, a za b) se o ni nepřihlásila poslankyně, ale někdo z hostů jednání Poslanecké sněmovny.

Prosím, abyste se zaregistrovali svými magnetickými kartami, neboť čekám, až dosáhneme magického čísla 67 poslankyň a poslanců přítomných v jednacím sále. Prosím, abyste se zaregistrovali. Vidím na chodbě pana ministra Grégra. Pane ministře, dostavte se také hlasovat.

Jsou to tak mohutné posily, že již zcela jistě překročíme hranici 67 poslanců.

Kolegyně a kolegové, budeme hlasovat o procedurálním návrhu zpravodaje pro první čtení pana poslance Tlustého na sloučení rozpravy k projednávání bodu 60, 61 a 62.

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové č. 168, které jsem zahájil. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 83 pro 81, proti nikdo, návrh byl schválen.

 

V tuto chvíli jsme schválili sloučení rozpravy k těmto třem bodům.

 

Aby byla procedura správná, měl bych v tuto chvíli přerušit tento bod, udělit úvodní slovo navrhovatelům dalších bodů. Zpravodaj má tu výhodu, že je zpravodajem ke všem třem bodům, takže může svou zpravodajskou zprávu vzít najednou.

Přerušuji tedy projednávání bodu 60. Děkuji panu místopředsedovi Mertlíkovi, který se nepochybně za chvíli vrátí k tomuto stolku, a nyní zahajuji projednávání bodu

 

61.
Návrh poslanců Zdeňka Kořistky a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 298/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 298/1.

Nyní prosím pana kolegu Kořistku, aby tento návrh uvedl za navrhovatele. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, předkládám vám k projednávání novelu zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk č. 298. Na úvod chci vyjasnit situaci, proč předkládám tento návrh, když jsou zde ve sněmovně k projednání dvě rozsáhlejší normy.

Když sněmovna na jaře zamítla vládní předlohy této novely z důvodu množství kontroverzních bodů, podal jsem tento návrh. Důvodů bylo několik. Vládní návrh obsahoval také některé kladné prvky, na které dle mého názoru veřejnost čeká. Dalším důvodem je zjištění, že pokud je předloha stručná a nepolitická, má šanci ve sněmovně obstát. Proto jsem předložil návrh, který se zabývá především vrácením DPH zahraničním osobám a převodem pohostinských a ubytovacích služeb ze základní sazby do sazby snížené, tedy z 22 na 5 %. V době předložení mého návrhu nebyla na stole ani vládní norma, ani další poslanecká iniciativa. Mám jen velkou obavu, že tyto dva návrhy jdou značně proti sobě. Vládní novela obsahuje opět kontroverzní prvky, jako je např. snížení limitů pro registraci plátců a obratu, které jsou pro opozici těžko stravitelné. Poslanecký návrh zase tyto limity neobsahuje, ale např. ponechává současný režim obchodu, duty tax free, tedy opět část kontroverzní pro vládu. Může se tedy stát, že sněmovna bude tyto novely posuzovat úzce stranicky a nebude schválena žádná z nich.

Nyní k vlastní novele. Jak jsem již zmínil, obsahuje tři změny: jak vrácení DPH zahraničním osobám, převod služeb pohostinských a restauračních do snížené sazby, odstranění diskriminace zdravotně postižených občanů při koupi osobního vozidla v tuzemsku - tedy tři návrhy, které obsahoval původní vládní návrh.

Řeknu zde stručnou charakteristiku jednotlivých změn.

Za prvé. Možnost vrácení DPH zahraničním fyzickým osobám je návrh nekontroverzní, který vychází vstříc představám Evropské unie. Okolní země, jako např. Polsko a Maďarsko, podobnou normu připravují. Jsem přesvědčen, že dopad na státní rozpočet po počátečním dopadu bude příznivý. Především dojde k povzbuzení domácí nabídky, a tedy k oživení domácí produkce.

Za druhé. Přesun služeb pohostinských a ubytovacích do snížené sazby DPH o 5 % považuji za klíčový v tomto návrhu. Tento požadavek je diskutovaný již mnoho let a chci upozornit - neřeší ho ani vládní, ani poslanecký návrh. Ve většině zemí Evropské unie, konkrétně ve dvanácti, je redukovaná sazba na hotelové služby. Osm z patnácti zemí používá redukovanou sazbu u restaurační činnosti, ale pouze tři země ve výši 22 až 25 %. Pouze Dánsko zdaňuje obě tyto služby vysoce. V zemích, kde došlo ke snížení těchto sazeb, nastal razantní rozvoj tohoto odvětví s následným dopadem do zaměstnanosti. V tomto sektoru je největší podíl živé práce a cestovní ruch a pohostinství jsou jedním z nejrozvíjejících se sektorů v Evropě. Česká republika nemůže stát bokem, pokud chceme být konkurenceschopni. Také zde snížení příjmů pro státní rozpočet bude nahrazeno zvýšenou dynamikou v dalších letech. Dále chci upozornit na fakt, že podnikatelům v tomto odvětví zůstanou prostředky na nutné investice. Tyto mé úvahy o nutnosti této úpravy potvrzují poslední údaje Českého statistického úřadu ze dne 14. 9. 1999, které říkají následující: V pohostinství a ubytování došlo meziročně k poklesu o 7,7 %, z toho u ubytovacích zařízení o 11,5 %. Tato čísla jsou varující.

Za třetí. Třetím návrhem je odstranění diskriminace zdravotně postižených občanů při koupi osobního automobilu v tuzemsku. Současnost zvýhodňuje dovezené upravené osobní vozy. Věřím, že tento bod je nekonfliktní a bude sněmovnou přijat kladně.

Vážené dámy a pánové, stanovisko vlády k mému návrhu je nesouhlasné. Přesto věřím, že ve druhém čtení lze o změnách diskutovat. Pokud bude přijat postup navržený rozpočtovým výborem a za základní návrh vezme sněmovna návrh poslance Ježka a dalších, sněmovní tisk 321, podám k tomuto tisku své pozměňovací návrhy, které jsou součástí mé novely, a věřím, že právě část týkající se snížení sazby u pohostinských a ubytovacích služeb nalezne podporu ve všech politických klubech.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vás požádat o podporu této normy a její propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Kořistkovi. V tuto chvíli přerušuji projednávání bodu 61 a přistoupíme k projednávání bodu

 

62.
Návrh poslanců Libora Ježka, Vladimíra Doležala a Martina Kocourka
na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 588/1992 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 321/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády k tomuto bodu jsme obdrželi jako tisk 321/1.

Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Libor Ježek. Pane kolego, řečniště je vaše.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP