(19.10 hodin)
(pokračuje Fischerová)
Dovoluji si vám, vážení přítomní, připomenout, že výroční zpráva Všeobecné zdravotní pojišťovny za rok 1998 dosud nebyla projednána Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, přestože tak ukládá zákon ve stejné časové závislosti jako státní závěrečný účet.
Právní rámec dispenzární péče obsažený v zákonu č. 48/1997 Sb. a v příslušných vyhláškách Ministerstva zdravotnictví nebyl pro dispenzární péči, jakou je Mořský koník, dosud využit. Je přitom zřejmé, že využití tohoto právního rámce a pojistného plánu je vhodnější možností než nesystémové rozhodnutí o zákonném naplnění fakultativního fondu prevence, z něhož by byl financován Mořský koník.
Vzhledem k tomu, že léčebné pobyty dětí v zahraničí jsou poskytovány smluvními partnery, kteří nemají charakter zdravotnického zařízení, a navíc v zahraničí, vznikají zde určité problémy, které je zapotřebí právně a organizačně vyřešit. Jedním z prvních kroků je potřeba doplnit v § 14 zákona č. 48/1997 Sb., že ze zdravotního pojištění může být hrazena také vymezená dispenzární péče poskytnutá v zahraničí. Tento problém je řešitelný. Druhým okruhem otázek je samotné vymezení dispenzární péče nebo jí v mnohém velice blízké péče lázeňské ve vztahu k léčebným pobytům dětí v zahraničí. Tato úprava by se týkala příslušných paragrafů zákona č. 48/1997 Sb. Hovořím o § 31 a § 33. Léčebné pobyty dětí v zahraničí by měly být zajištěny zdravotnickým zařízením. Tomuto požadavku více odpovídá zařízení charakteru lázní nebo odborné dětské léčebny, která by mohla tyto pobyty kvalifikovaně v zahraničí pořádat.
Tyto problémy považuji za věcné a legislativní detaily, které je zapotřebí dořešit, aby bylo možno poskytovat léčebné pobyty dětem v zahraničí v racionálně vymezeném právním rámci, který zároveň musí předcházet celé řadě možných nežádoucích přístupů a musí být také snadno kontrolovatelný. Takové kroky považuji za potřebnou součást opatření, která by měla reagovat na nedávná zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu při kontrole ve VZP. Jsem přesvědčena, že pro Ministerstvo zdravotnictví je řešení těchto problémů možné a časově zvládnutelné v rámci prodloužení platnosti zákona č. 48/1997 Sb.
Jestliže je Poslanecké sněmovně v parlamentním tisku 297 navrhováno přijetí nesystémové úpravy spočívající ve vyčlenění zvláštní částky na program Mořský koník, bylo by tak dosaženo velmi zvláštního a přitom nezpochybnitelného stavu, navíc definovaného zákonem. Jde o částku ve výši 0,3 % z celkového objemu základního fondu, tj. o 250 až 300 mil. Kč ročně. Záleží na stavu finančního základu, ze kterého se bude ten který rok vycházet. Takové rozhodnutí podle mého názoru musí být učiněno a obhájeno pouze v rámci pojistného plánu VZP a pouze v souvislosti s dodržováním kontrolovaných podmínek pro poskytování zdravotní péče a její úhrady ze základního fondu.
Myslím, že podle mého názoru je nanejvýš načase, aby se zákonodárný sbor vymanil z role loutky, s níž si pohrávají různé zdravotní pojišťovny a podnikatelské aktivity. Výsledkem je pak narůstající nepřehlednost a nesystémovost příslušné právní úpravy. Z tohoto důvodu nepovažuji projednávání parlamentního tisku 297 za racionální krok pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR a doporučuji zamítnutí v prvním čtení.
Současně jsem však, dámy a pánové, navrhla technicky jiné řešení, protože jsem přesvědčena, že pro určitý okruh nemocných dětí je tato péče potřebná. Ale jsem navíc přesvědčena o tom, že hospodaření s veřejnými prostředky musí být transparentní a musí směřovat výhradně tam, kam patří, to je k nemocným dětem.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní poslankyně. Nyní uděluji slovo paní kolegyni Taťáně Jirousové, další přihlášku do rozpravy nemám.
Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Klub KSČM novelu zákona č. 555/1991 Sb. v prvém čtení podpoří. Za podporu stojí minimálně tyto aktivity: přímořské léčebné pobyty chronicky nemocných a jinak handicapovaných dětí, rekondiční pobyty diabetiků, onkologicky nemocných nebo pacientů s paraplegií či nemocných s roztroušenou sklerózou. Očkování proti často invalidizující klíšťové encefalitidě je samozřejmostí a v současné době je Všeobecnou zdravotní pojišťovnou hrazeno stejně jako příspěvky na cestovní zdravotní pojištění bezplatných dárců krve. Za úvahu stojí i příspěvek na vydání nových očkovacích průkazů pro děti.
Tyto aktivity by měly být přesně vymezeny prováděcím předpisem Ministerstva zdravotnictví, stejně jako upřesnění zdravotních kritérií, tedy indikací k možnosti začlenění pacientů do léčebných pobytů a rekondicí, podobně jako je tomu u lázeňské léčby. Pokud bude přesně určeno, pro jaké účely může být tohoto fondu užito, nebude složitá ani kontrola hospodaření.
Výhrada vlády uvedená ve vládním stanovisku k tomuto tisku je částečně pravdivá a klub KSČM bude trvat na tom, aby v konečném znění této novely byla dána VZP stejná kritéria na plnění a čerpání fondu prevence jako resortním, oborovým a dalším zdravotním pojišťovnám; pochopitelně je třeba zohlednit skladbu a počet pojištěnců.
Děkuji. (Potlesk)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně, uděluji slovo paní poslankyni Miladě Emmerové.
Poslankyně Milada Emmerová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení přítomní. Na prvém místě v této souvislosti je třeba uvážit, co vedlo předkladatele především, aby předložili návrh novely tohoto zákona, resp. docílili navýšení finančních prostředků ve fondu prevence.
Především jde o to, že z objemu 15 mil. Kč nelze uhradit přímořské klimatické pobyty dětí pojišťovnou částečně hrazených, které jsou indikovány u jedinců postižených tzv. imunoalteračními chorobami. Jde zejména o děti s průduškovým astmatem, s atopickým ekzémem, s lupénkou, event. i s alergickou rýmou a s chronickým zánětem vedlejších nosních dutin. U těchto chronicky nemocných dětí se léčebné pobyty organizují již řadu let, lépe řečeno více než deset roků. V rozmezí let 1994 - 1999 se jich takto léčilo 35 000.
Je vědecky prokázáno, že klimatická přímořská léčba je součástí komplexního léčebného přístupu s prokazatelně příznivými efekty. Je tedy zřejmé, že jejich zařazení, resp. financování z fondu prevence není exaktní a jde o pozůstatek z doby, kdy šlo o financování z tzv. účelového fondu. Nepatřily však ani tam. Jde o léčebný proces, který má být poskytnutý každému nemocnému, jehož choroba komplexní léčbu vyžaduje dle alergologa, dermatologa, pneumologa, resp. praktického lékaře pro děti a dorost. Je pochopitelné, že hrazení této klimatické léčby, i když částečné, má tedy pocházet ze základního fondu.
***