(12.40 hodin)

(pokračuje Benda)

Navrhuji vypustit písm. f) - navrhovat okresnímu úřadu fyzické osoby vhodné stát se pěstouny v zařízení uvedeném v § 44. Nevím, kam toto písmeno má směřovat. Vím, že probíhá v této sněmovně dlouhá diskuse o možnosti vstupu nestátních subjektů do pěstounské péče, o její vhodnosti či nevhodnosti, do vhodnosti vyhledávání či nevyhledávání, ale navrhovat okresnímu úřadu vhodné pěstouny - to mi připadá - proč by tu mělo být pověření? Proč bych já nemohl přijít na okresní úřad a říci: ten a ten můj známý by mohl být vhodným pěstounem. Tam není nic víc než návrh, nepojí se k tomu žádná možnost, žádná pravomoc, prostě přicházím na státní úřad a něco navrhuji. Nechápu, proč by takové právo neměl mít každý občan této země.

Totéž se týká návrhu na vypuštění písm. g) - vyhledávat fyzické osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny a oznamovat je okresnímu úřadu. Zase se jedná pouze o oznámení státní správě. O nic víc a o nic méně. Nerozumím, proč by tu mělo být schvalování ministerstva.

Toto jsou návrhy, které bych prosil, aby byly hlasovány zvlášť. K § 48 odst. 2.

Do § 48 odst. 3 navrhuji doplnit - pověřené osoby nejsou oprávněny vykonávat sociálně-právní ochranu v jiném rozsahu, než je uveden v odst. 2 a § 7, protože tam je to obecné zmocnění, které jako by tím, že je to pozdější ustanovení, mohlo být tímto negováno, a zároveň navrhuji doplnit do § 7 nový odst. 2, který bude znít: Každý je oprávněn - a nyní tam zařadit všechny ty body, které by případným hlasováním této sněmovny byly vyřazeny z § 48 odst. 2. Ty body, které zde vyřadíme, pokud sněmovna se mnou bude souhlasit, že některé věci nemají vykonávat jen pověřené osoby, pak samozřejmě doporučuji, aby byl každý oprávněn takové činnosti vykonávat. A je potřeba toto doplnit do § 7.

Další problém se objevil v otázce pokut, ale tam doufám, že řešení, které přijal ústavně-právní výbor, je dostatečné, a jen doporučuji, aby byl akceptován.

Děkuji za pozornost a doufám, že mé návrhy podpoříte.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Bendovi a udílím slovo panu poslanci Vojtěchu Filipovi, připraví se pan poslanec Janeček.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, vážené paní kolegyně, páni kolegové, v průběhu debaty o zákonu o sociálně-právní ochraně dětí jsem byl přítomen různým diskusím. Řada diskusí byla velmi podnětných, dobrých a musím říci, že jsem se stal zastáncem tohoto návrhu zákona. Na druhou stranu jsem získal přesvědčení, že tento zákon je třeba přijmout, až poté, kdy jsem vyslechl řadu diskusí, které byly - promiňte mi to slovo - v podstatě hloupé.

S koncepcí zákona, tak jak prošel ve výborech, souhlasím a dovolím si navrhnout jedinou změnu, která bude v několika odstavcích.

Změna se týká diskutované konstrukce vztahu občanské veřejnosti a státu. Jsem přesvědčen, že - i když mi pozměňovací návrh neprošel na petičním výboru, tak si dovolím s ním seznámit sněmovnu a vyjádřit, moje přesvědčení je v tom, že neřešit tento vztah mezi státem a občanskou veřejností, mezi těmi, kteří skutečně sociálně-právní ochranu dělají a dál chtějí dělat, by bylo hrubou chybou, bylo by to nepochopením skutečné individuální péče o děti, o kterou se snaží jednotlivci i kolektivy, které se sdružují v určitých občanských sdruženích.

Můj návrh tedy směřuje k tomu, aby pověření, které je v zákoně svěřeno ministrovi, resp. Ministerstvu práce a sociálních věcí, případně okresním úřadům, nemohl provádět ministr nebo ministerstvo pouze úřednickým, nemyslím tím úředním, ale úřednickým postupem. Navrhuji tedy, aby v § 48 se doplnil odst. 4, který bude znít: "Ministerstvo práce a sociálních věcí zřizuje pro přípravu rozhodnutí o pověření osob k výkonu sociálně-právní ochrany poradní orgán ministra, Komisi pro prověření, která má 7 členů."

Dále by se doplnil odst. 5: "Členy komise jmenuje ministr práce a sociálních věcí ze zástupců státních orgánů a nevládních občanských iniciativ, které se zabývají právy dětí a mládeže. Za stát jmenuje ministr 2 zástupce z Ministerstva práce a sociálních věcí, 1 zástupce Ministerstva zdravotnictví a 1 zástupce Ministerstva vnitra. Zástupci nevládních a občanských sdružení v počtu 3 jsou jmenováni ministrem na základě návrhu jednotlivých organizací nebo jejich asociací či sdružení."

Odst. 6: "Členy komise jmenuje ministr práce a sociálních věcí svým rozhodnutím na dobu 4 let, na návrh komise jmenuje též jejího předsedu."

Odst. 7: "Podrobnosti činnosti Komise pro prověření obsahuje jednací řád, který na návrh komise vydává ministr práce a sociálních věcí svým rozhodnutím."

V § 49 odst. 1 je potřeba potom doplnit tuto větu. První větu do § 49 odst. 1: "O pověření rozhoduje ministerstvo na základě doporučení Komise pro prověření."

§ 49 odst. 2 se doplní o písm. f), které by znělo: "Projednání a souhlas Komise pro prověření." To je tedy podmínka, jak získat příslušné rozhodnutí.

Ještě krátce odůvodním podle mého soudu podstatu zkrácení možných pozměňovacích návrhů, které jsem provedl doplněním odst. 5, 6 a 7. Nestačí samotnou komisi zřídit, je potřeba říci, jakým způsobem bude fungovat a kdo její činnost garantuje. Samozřejmě jsem se mohl zabývat tím, že do zákona navrhneme i principy jednacího řádu a princip doporučování. Jsem přesvědčen, že není potřeba, protože garantem za tuto činnost je skutečně z návrhu zákona, z celého principu Ministerstvo práce a sociálních věcí. Je tedy možné svěřit tuto pravomoc ministrovi práce a sociálních věcí a jednací řád schvalovat jedině v tom případě, že se na něm dohodne tato komise. Tak jednací řád potom rozhodnutím ministr také vydá a samozřejmě předsedu komise také není možné, aby schvaloval ministr bez dalšího, musí to být projednáno a navrženo v komisi. Myslím si, že tím je obsaženo to podstatné, co je smyslem mého pozměňovacího návrhu. Ministerstvo práce a sociálních věcí přitom nemá převahu v komisi pro prověření, má tam jen 2 zástupce, a pokud jde o zástupce státu a občanských iniciativ a asociací, jde o to, že poměr 4 : 3 je dán tím, že žádné občanské iniciativě, žádnému sdružení nelze uložit povinnosti, které má stát, Česká republika, z pohledu svých mezinárodněprávních závazků, za které musí odpovídat právě výkonem státní moci, a proto tedy pro zajištění našich povinností vůči mezinárodním smlouvám je potřeba, aby tam byla převaha státu. Ale samozřejmě tím, že kombinuji vztah Ministerstva práce a sociálních věcí, dále Ministerstva zdravotnictví - myslím zejména hygienickou službu - a potom Ministerstva vnitra, které může ověřit určité skutečnosti, jsem přesvědčen, že není tím svěřena bezmezná pravomoc pro úřednický, ale pouze pro poctivý úřední postup.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi a v tuto chvíli se omlouvám panu poslanci Janečkovi, kterému již neudělím slovo. Vzhledem k tomu, že od 13.00 hodin začne organizační výbor, vyhlašuji polední přestávku do 14.00 hodin, kdy budeme pokračovat projednáváním tohoto bodu.

 

(Schůze přerušena ve 12.50 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP