(15.30 hodin)

(pokračuje M. Zeman)

Ano, budete mít pravdu a budu s vámi naprosto souhlasit. Právě proto vláda předkládá této ctihodné sněmovně návrhy dvou zákonů, zákonů o fondu bydlení a o fondu dopravy, kde má zesílit investiční dynamika financovaná z privatizačních výnosů. Chtěl bych jenom upozornit, že například tržní cena státního podniku Telecom činí 93 miliard Kč, tržní cena téhož státního podílu v radiokomunikacích činí 25 miliard Kč, a jestliže tyto a další prostředky místo toho, abychom je projedli či spotřebovali, což by jistě bylo příjemné, budeme ve skutečnosti investovat, a to právě do odvětví s nejvyšším multiplikačním efektem, jako je stavba bytů, zejména pro mladé, začínající rodiny, a jako je dopravní infrastruktura, pak postavíme náš ekonomický růst společným úsilím na zdravé a trvale udržitelné základy. Proto věřím, že sněmovna se bude těmito mimorozpočtovými fondy velmi vážně zabývat, a vláda je plně připravena jakoukoliv formou umožnit maximální průhlednost těchto fondů a jejich maximální kontrolovatelnost sněmovnou.

Kolegyně a kolegové, chtěl bych říci, že v návrhu zákona o státním rozpočtu jsou provozní výdaje jednotlivých ministerstev v průměru sníženy o 10 %. Každý z nás, kdo někdy pracoval v řídicí či hospodářské sféře, ví, jak razantní, z roku na rok, je 10% snížení provozních výdajů. Přesto vláda považovala za svoji povinnost naplnit své programové prohlášení a šetřit nikoliv podle hesla "ať to stojí, co to stojí", ale šetřit selektivně, šetřit v těch oblastech, kde jsou úspory skutečně funkční.

Totéž platí i o mnohdy přebujelé státní byrokracii, kde - jak už řekl místopředseda Mertlík - vláda navrhuje nepopulární zdražení objemu mzdových prostředků ve veřejném sektoru, nikoliv zmrazení průměrných mezd, protože si přejeme, aby se přebujelá státní byrokracie postupně snižovala a aby na konto tohoto snižování mohly průměrné mzdy státních zaměstnanců růst.

Závěrem mi dovolte, abych se vypořádal s některými připomínkami, které byly publikovány od opozičních stran v tisku.

Pokud jde o připomínky ODS, byli jsme touto stranou veřejně a zcela oprávněně vyzýváni k tomu, abychom zvýšili výtěžnost daní. Když jsem zde nedávno, minulý čtvrtek, odpovídal na ústní interpelaci pana poslance Langra, popsal jsem poměrně podrobně mechanismus, který k tomu vedl. Musím konstatovat, že vedle nepříjemného dědictví nám minulost zanechala i dědictví příjemné, spočívající v 90 miliardách daňových nedoplatků.

A jestliže alespoň část těchto nedoplatků bude možné získat zpět, může to znamenat realistické zvýšení rozpočtových příjmů utužením daňové kázně a zvýšením daňové výtěžnosti.

Tomuto požadavku jsme tedy vyhověli, protože ho pokládáme za oprávněný, a nemyslím si, že by tím docházelo k nadhodnocování či nerealističnosti rozpočtových příjmů. Stejně tak jsme velmi opatrní, když odhadujeme růst hrubého domácího produktu na 1,4 %, právě proto, protože některé odhady, např. již citovaný odhad Mezinárodního měnového fondu, mluví až o 2 % růstu v příštím roce.

Pokud jde o stranu lidovou, respektive o křesťanské demokraty, vznesla, kromě jiného, dvě základní připomínky. Oprávněně tuto vládu kritizovala za to, že pozdě dodala dva materiály, které od ní sněmovna vyžadovala, tj. materiál o dluhové službě a materiál o mandatorních výdajích.

Materiál o dluhové službě jste obdrželi a rozhodnutím této sněmovny bylo jeho projednávání přesunuto na prosincovou schůzi. Materiál o mandatorních výdajích jste obdrželi rovněž. Všichni dobře víme, že v rámci zákona o státním rozpočtu nelze nepřímo novelizovat jakýkoliv další zákon. Vláda vám však předkládá návrh sociální, resp. důchodové reformy, spočívající v oddělení mandatorních výdajů od státního rozpočtu, ve vytvoření sociální pojišťovny a v částečném využití kapitálového principu, což bude vyžadovat, aby do těchto fondů, budete-li s tím souhlasit, byla přesunuta alespoň část předpokládaných výnosů z privatizace.

Komunistická strana kritizovala privatizaci bank a žádala, aby si stát některé banky ponechal. Chtěl bych tyto poslance ujistit, že si stát ve svém vlastnictví hodlá ponechat dvě banky, a sice Konsolidační banku, která je ve 100 % státním vlastnictví a která zajišťuje především pomoc velkým podnikům, jak se již nyní děje, a dále Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, kde je majoritním vlastnictvím státu a která pomáhala - a schválíte-li tento rozpočet - bude i nadále pomáhat malým a středním podnikatelům. Připomínám, že již v roce 1999 byly prostředky na úvěry pro malé a střední podnikatele zdvojnásobeny, což je reálný výraz podpory této podnikatelské skupiny.

Předpoklad, že stát bude do nekonečna řešit problémy velkých komerčních bank, je však podle našeho názoru nerealistický a výnos z jejich privatizace může být věnován na užitečné účely, o nichž jsem již mluvil.

Z Unie svobody jsem zaregistroval pouze článek pana poslance Pilipa, který upozorňuje na to, že vláda - a zmínil to i zpravodaj pan poslanec Tlustý - neoprávněně zachází s privatizačními prostředky Fondu národního majetku. Chtěl bych upozornit, že oněch přibližně 6 miliard Kč není v žádném případě majetek fondu, ale majetek Ministerstva financí a tato vláda bezprostředně z Fondu národního majetku, na rozdíl od minulosti, nehodlá uhrazovat část rozpočtových příjmů. Připomínám, že v minulosti bylo např. na úhradu státního dluhu z Fondu národního majetku minulou vládou uhrazeno 18 miliard Kč. To je ten zásadní rozdíl.

Kolegyně a kolegové, jsem si vědom toho, že i když zde diskutujeme pouze o státním rozpočtu, ve skutečnosti se jedná o soubor veřejných financí. Chtěl bych vás proto informovat, že místní rozpočty tento rok skončí pravděpodobným přebytkem ve výši 5 - 6 miliard Kč. Chtěl bych vás informovat, že Fond národního majetku - a to především díky úspěšné privatizaci Československé obchodní banky - je poprvé za mnoho let v rovnováze a je schopen plnit základní platby včetně plateb ekologických, i když se někdy obáváme, že se jedná o ekologické tunelování některých podniků, ale to už je věc orgánů činných v trestním řízení.

Chtěl bych vás dále ujistit, že byla doporučena analýza skrytých dluhů českého státu ve spolupráci se Světovou bankou, která bude v blízké době publikována, a pokud někteří poslanci hovoří o tom, že tato vláda zdvojnásobila státní dluh, aniž by to byli schopni jakkoliv dokázat, chtěl bych je skromně upozornit, že ono zdvojnásobení je zdvojnásobení odhadů původně oficiálně vykazovaného státního dluhu, právě ve spolupráci se Světovou bankou, kdy se podařilo vytáhnout, bohužel nebo bohudík, několik kostlivců ze skříní, ať už se jedná o tzv. transformační instituce typu České finanční, České inkasní, Konsolidační banky a dalších.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP