(17.00 hodin)

(pokračuje Kavan)

Členové Evropské unie postupně aktivizují své vztahy s Libyí, což je patrné především v obchodně ekonomické oblasti.

Pozastavení sankcí mezinárodním společenstvím je třeba promítnout do českého právního řádu. Zdánlivě nejjednodušším řešením by bylo předložit parlamentu pouze návrh na zrušení zákona č. 78/1997 Sb. Takový postup by se však musel spoléhat na to, že k obnovení sankcí nedojde, s rizikem, že poté co sankce budou vnitrostátně zrušeny, nebudou Radou bezpečnosti opět obnoveny a nebude muset být předložen a znovu projednáván nový zákon o zavedení sankcí. Protože však odpovědnou zahraniční politiku nelze stavět na tom, že určitá situace, kterou ani nemůžeme sami ovlivnit, nastane či nenastane, hledala vláda jiné řešení. To bylo nalezeno v návrhu na doplnění stávajícího zákona o zmocnění nařízení vlády účinnost tohoto zákona pozastavit či znovu obnovit. Tento návrh máte nyní před sebou.

Nepochybně se při tom nejedná - zdůrazňuji nejedná - o přenesení zákonodárné moci na vládu. Česká republika se řídí při přejímání svých mezinárodních závazků zásadou dobré víry. Pokud plnění jejích závazků závisí na chování fyzických a právnických osob coby subjektů jejího vnitrostátního práva, musí zprostředkovat příslušný mezinárodní závazek těmto subjektům příslušnou vnitrostátní úpravou. Stávající ústavní úprava se k problémům vnitrostátních účinků rozhodnutí orgánů mezinárodních organizací, jehož součástí je otázka sankčních režimů, bohužel nevyjadřuje. Vláda mimo jiné i v tomto směru již předložila určitý návrh, který však, jak víte, nezískal letos na jaře podporu sněmovny.

Další iniciativu vlády v této oblasti lze očekávat. Bez ohledu na to je nutné, aby již nyní v souladu se zásadou poctivého plnění mezinárodních závazků byl soulad mezi těmito závazky a vnitrostátním právním řádem zajištěn.

V současné době se množí dotazy českých firem, které mají zájem s Libyí obchodovat. Značný zájem na novelizaci zákona č. 78 mají také ČSA, které by chtěly obnovit přímé letecké spojení. Současný stav zvýhodňuje mezinárodní konkurenci, neboť řada leteckých společností, jako například maďarský Malév, Alitalia, Swissair, British Airways, Lufthansa, již zavedla své pravidelné lety do Tripolisu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci. zahraniční výbor po projednání návrhu doporučil návrh novely přijmout. Zároveň navrhl jedinou změnu, totiž tu, aby vláda mohla vydat příslušné nařízení až po projednání v zahraničním výboru. Pokud sněmovna dojde k závěru, že takovýto postup je právně schůdný, nemám námitek a za tento návrh, ve kterém se možná začíná rýsovat i budoucí řešení širší problematiky mezinárodních sankcí, členům zahraničního výboru děkuji.

Doporučuji vám proto návrh propustit do třetího čtení ve znění navrženém zahraničním výborem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. V prvém čtení jsme požádali o předložení návrhu vládního nařízení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 203/2. Vládní návrh zákona jsme přikázali k projednání zahraničnímu výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 203/1.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Jiří Payne.

 

Poslanec Jiří Payne: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená sněmovno, vážená vládo, zahraniční výbor projednal přikázaný sněmovní tisk a uvědomoval si při této věci, že se jedná o úpravu neobvyklou, že by vláda mohla účinnost zákona svým nařízením pozastavit či zase obnovit. Bezesporu by bylo legislativně čistším řešením, kdybychom platnost zákona zcela zrušili a v případě obnovení sankcí zase zákon zavedli. Nicméně zahraniční výbor nakonec dospěl ke kompromisu, který máte před sebou v podobě předloženého usnesení zahraničního výboru č. 72, a přečtu jenom navržený text pro zopakování, který zahraniční výbor doporučil.

V § 4 a) doporučil zahraniční výbor toto znění:

"Vláda po projednání v zahraničním výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR může k provedení rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN účinnost opatření podle paragrafů 1 až 4 pozastavit nebo i opětovně obnovit."

Tolik návrh zahraničního výboru. Jde tedy o to, aby parlament, potažmo veřejnost mohla být informována o tom, že se takové kroky provádějí, ať už ve směru zavedení sankcí, nebo zrušení sankcí. Je to kompromis, přiznávám to, mohou o něm být vleklé spory.

K tomuto návrhu zahraničního výboru si v podrobné rozpravě dovolím přednést jeden velmi drobný pozměňovací návrh, který legislativně ještě se pokusí dočistit tento návrh. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji pane zpravodaji.

Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, kdo má v úmyslu vystoupit v obecné rozpravě. Nikdo se nehlásí, tudíž obecnou rozpravu končím a zahajuji podrobnou rozpravu, do které se přihlásil kolega Jiří Payne. Prosím pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Payne: Z důvodů legislativně technických jsem následně ještě po konzultacích s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny dospěl k názoru, že by správně měl být pozměněn návrh zahraničního výboru v tom smyslu, že tam nebude citován "zahraniční výbor" ale "příslušný výbor Poslanecké sněmovny", protože zahraniční výbor není zaveden jako takový v jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Mělo by zde být tudíž řečeno pouze "v příslušném výboru" a podle toho, v kterém volebním období jak se bude jmenovat zahraniční výbor nebo výbor jemu odpovídající, tak tento výbor by to měl projednávat.

To je pozměňovací návrh k návrhu zahraničního výboru, nahradit slovo "zahraniční výbor" slovem "příslušný výbor".

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, podrobnou rozpravu končím.

Vzhledem k tomu, že nezazněl ani návrh na vrácení návrhu zákona k projednání, ani návrh na zamítnutí návrhu zákona, končím druhé čtení tohoto návrhu.

Dalším bodem schváleného pořadu schůze, a to bodem s pořadovým číslem 6, je

 

6.
Vládní návrh zákona o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávii
/sněmovní tisk 211/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona odůvodní opět ministr zahraničních věcí Jan Kavan.

 

Ministr zahraničních věcí ČR Jan Kavan: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a vážení poslanci. Návrh zákona o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávii byl vládou předložen v reakci na okamžitou situaci, kdy se Česká republika z politických důvodů připojila k sankcím Evropské unie. Ačkoliv tento návrh byl vypracován, vládou schválen a této sněmovně předložen již koncem dubna 1999, do dnešního dne o něm bohužel nebylo rozhodnuto. V důsledku toho nejsou povinnosti vyplývající ze sankcí vynutitelné. Provádění těchto sankcí je přitom ze strany Evropské unie bedlivě monitorováno a neexistence prováděcího zákona je vnímána negativně.

Podle mých neoficiálních informací zmínka o této situaci je zahrnuta i v hodnotící zprávě Evropské unie, která vyjde zítra odpoledne.

Zahraniční výbor při projednávání nedoporučil návrh zákona přijmout. Jak jsem byl informován, vycházel přitom z toho, že v době jeho jednání letecké operace proti Jugoslávii právě skončily, což však neznamenalo konec sankcí. Dodnes bylo zrušeno pouze ropné embargo a omezeno letecké embargo tak, že byly povoleny lety do Kosova a do Černé Hory. Další sankce zůstávají v platnosti a budou postupně odbourávány až v závislosti na dalším vývoji situace v Jugoslávii. Předpokládám, že se nepočítá s tím, že by byly úplně odstraněny, dokud zůstane ve funkci Slobodan Miloševič.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP