(16.10 hodin)

(pokračuje L. Ježek)

Tyto připomínky, které jsou v tisku obsaženy, nemění věcný záměr zákona, tak jak o něm hovořil pan ministr. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli jednu písemnou přihlášku pana poslance Jaroslava Gongola, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, úvodem chci říci, že projednávání tohoto zákona o dani dědické, dani darovací, ale i o daních z příjmů probíhá znovu ve velmi krátkém rozmezí, neboť tento zákon v podstatě platí od poloviny srpna 1998. To svědčí mj. o naléhavosti úkolu pro tuto vládu, to je předložit celkovou koncepci daňových reforem. Je mi líto, že se vláda dosud k tomuto úkolu nedostala.

To, co provádíme v této sněmovně, se nedá označit ani za lidovou daňovou tvořivost, neboť lid by takové nesmysly asi nevytvořil. Je možné v lepším přirovnání říci, že by to byla možná tvořivost sprejerů, protože i tam dochází k likvidaci hodnot. Je to samozřejmě dáno postavením menšinové vlády a převahou pravice v tomto parlamentu. Neváhám říci, že se vláda stává objektem vydírání některých poslanců, kteří hájí v této sněmovně zájmy bohatých.

Učeně znějící řeči tzv. ekonomických expertů, kteří mimochodem pomáhali dostat tuto zemi do současných ekonomických problémů, o tom, že je třeba posilovat daně nepřímé a utlumovat daně přímé, nejsou ničím jiným než snahou o noblesní zdůvodnění toho, že se bude snižovat daňová zátěž u bohatých a přelévat do daní, které budeme platit všichni. Možná bych to přirovnal k nějakému daňovému socialismu.

Tato "urovnilovka", jak se zdá, nevadí. Jinými slovy, laicky řečeno, chudí musejí přispět na snížení daní pro bohaté. Že tato teze je propagována pravicovými stranami, je asi logické. Ty přece obhajují zájmy bohatých. Ale že je to i tezí sociální demokracie, to mě překvapuje. Ledaže by její voliči vůbec nechápali, oč jde, neboť si troufám říci, že 60 - 80 % našich občanů neví, oč jde. Tak mě napadá, že by tuto otázku, co jsou daně přímé a nepřímé, mohl vyzkoušet pan Krampol v pořadu "Nikdo není dokonalý". To bychom se asi divili.

V důsledku těchto pochybných axiomů a zákulisních intrik jsme přijali zákony např. u daně darovací nebo u daně z příjmů, nad kterými nevěřícně kroutí hlavami i naši západní experti. (Hlasy ze sálu: Naši???) Naši západní experti. Tak např. daň dědickou v první skupině jsme zrušili úplně u jakékoli výše dědictví. To nemá žádný vyspělý stát. Chci říci - žádný. Tato daň činí např. pro vaši informaci - těch, kteří jste se zde smáli - 70 % v Dánsku, u nás je to nula. V převážné většině států je od 40 do 60 %. Ještě štěstí, že neprošel návrh na úplné zrušení i daně darovací, který v této sněmovně rovněž posledně zazněl, který nebyl přijat. Nakradené majetky by se mohly darovat a jakékoli případné soudní vyrovnání by bylo bezpředmětné.

Stejný případ lze uvést i u daní z příjmů fyzických osob. Maximální daň, to je daň u nejbohatších, se pohybuje - poslouchejte, pánové a dámy - od 65 % v Japonsku až po našich 32 %, když tímto máme tyto daně nejnižší počínaje rokem 2000. To jsou fakta. To jsou ovšem věci, o kterých se nehovoří, a politici dále mlží.

Vzhledem k tomu, že předložený návrh zákona o dani dědické, darovací a z příjmu fyzických osob řeší některé formálně technické úpravy, které tento zákon precizují, aby nedocházelo např. k dvojímu výkladu, nebudu navrhovat navrácení do výboru, ale předložím v podrobné rozpravě některé pozměňovací návrhy. Pane předsedající, tímto se hlásím i do podrobné rozpravy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Vaši přihlášku registruji. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Žádnou přihlášku nemám, rozpravu končím. Vzhledem k tomu, že nezazněl návrh na vrácení zákona k novému projednání ani návrh na zamítnutí návrhu zákona, zahajuji podrobnou rozpravu, do níž se přihlásili poslanci Rudolf Tomíček, Bohuslav Sobotka, Radim Chytka a Jaroslav Gongol. Prvně jmenovanému uděluji slovo.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, nepřihlásil jsem se v obecné rozpravě, protože v podstatě souhlasím plně s tím, co bylo řečeno jak předkladatelem, tak panem zpravodajem. Vycházel jsem i z usnesení rozpočtového výboru a víceméně mé dva návrhy, které jsem nenašel v tomto usnesení, jsou vlastně jen jistým doplňkem

Za prvé navrhuji v § 25 doplnit nový odstavec 4, který zní: "Určí-li soud rozsudkem, že vlastníkem věci je v důsledku odstoupení od smlouvy nebo vrácení daru od počátku původní převodce, začíná běžet lhůta pro podání žádosti o prominutí daně podle odst. 3 od konce kalendářního roku, kdy rozsudek nabude právní moci." Ostatní odstavce se potom přečíslují.

Za druhé, v čl. III nazvaném "Přechodná a závěrečná ustanovení" navrhuji dosavadní bod 1 zachovat a doplnit nový bod č. 2, který zní: "Ustanovení § 25 odst. 4 zákona č. 357/92 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění tohoto zákona, se použije pro případy, kdy právní účinky vkladu práva u katastru nemovitostí, účinnost smlouvy o úplatném či bezúplatném převodu nemovitosti nebo bezúplatné nabytí movité věci nastaly po účinnosti tohoto zákona." Další odstavce se přečíslují.

To je vše, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kolegyně a kolegové, je mou povinností se nyní omluvit panu poslanci Pavlu Němcovi za to, že nebyl zařazen jako první v pořadí v rámci podrobné rozpravy, neboť svoji přihlášku avizoval již při začátku jednání Poslanecké sněmovny. Takže se vám, pane kolego, omlouvám, a uděluji vám slovo nyní. Teprve po vás se připraví pan poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, úvodem bych chtěl poděkovat za vysvětlení panu místopředsedovi sněmovny a chtěl bych přednést pozměňovací návrh.

Já se netajím tím, že mám pochybnosti o samé podstatě vhodnosti zákona o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitosti a vůbec o tom, zda je správné zdaňovat tyto právní akty. Nicméně myslím, že není doba vhodná na to, abychom přednesli návrh na zrušení této daňové povinnosti, a proto se pokusím formulovat pozměňovací návrh, který považuji za správný, a návrh, který bude směřovat - nepotěším tím samozřejmě pana poslance Gongola, to je mi líto - k osvobození daňové povinnosti osob v první skupině od daně darovací.

Pozměňovací návrh zní: § 12 zákona o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí se vypouští.

§ 19 odst. 1 zní: "Od daně dědické a daně darovací je osvobozeno nabytí majetku děděním nebo darováním, pokud k němu dochází mezi osobami zařazenými v první skupině."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP