Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní by měl mít možnost vystoupit zpravodaj, ale vidím přihlášku předsedy poslaneckého klubu KSČM pana kolegy Vojtěcha Filipa a z dikce jednacího řádu mu uděluji slovo.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Chtěl bych reagovat pouze na dvě věci. Nikdy jsem nenavrhl nikoho vylučovat z této sněmovny. Nic takového jsem neměl nikdy ani v úmyslu. Pokud jde o to, co řekl kolega Krása, já jsem jenom podotkl, že v době vzniku tohoto zákona jsem měl eminentní zájem na tom, aby se prodloužila lhůta, po kterou lze stíhat trestné činy, které mají trestní sazbu do tří let. Jestli mě nechtěl pochopit, nebo nemohl, není mojí věcí.

Kolegovi Paynovi bych chtěl jenom vzkázat, že archivy Komunistické strany Československa a samozřejmě prostředky, které měla bývalá KSČ - žádám pana předsedajícího, aby mu to tlumočil, panu Paynovi - byly vyvlastněny zákonem č. 490/1990 Sb. Pokud to neví, tak to bohužel není můj problém a je to otázka jenom znalosti Sbírky zákonů, respektive zákonů, které platí v ČR.

Podotýkám pro všechny, že občan, protože tam šlo o navrácení majetku KSČ lidu, ten lid nedostal zatím vůbec nic. (Potlesk z levé části jednací síně.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Nyní dávám slovo zpravodaji, aby mohl vystoupit se závěrečným slovem.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, já nebudu pokračovat ve sporu, který se tady začal rozhořívat na začátku, pokládám ho za nedůstojný této sněmovny.

Musím přičinit dvě poznámky k tomu, co řekl pan poslanec Filip. Za prvé jeho opakované přesvědčování o tom, že má zájem stíhat trestné činy s trestní sazbou do tří let, nevím, proč zaznívá v tomto bodě, a nevím, proč zaznívá v tuto chvíli v této sněmovně. To je přece buďto snaha si z nás dělat legraci, anebo snaha odvést pozornost. Je nepochybné, že ty trestné činy, kde je trestní sazba do tří let, měly promlčecí lhůtu pět let, byly promlčeny podle zákona 198/1993 Sb., na konci roku 1994, a tím pádem by bylo, a pan poslanec Filip nám to opakovaně zdůraznil, retroaktivitou je znovu otevírat. Takže já nevidím důvod, proč se o tom tady tak mluví, nemá-li to být pokus odvést pozornost od toho, že tento návrh zákona má řešit stíhání trestných činů komunistů, komunistického režimu a jeho přisluhovačů.

A druhá věc - pan poslanec Filip tady řekl v této sněmovně, že ho mrzí, že poslanci Krása a spol. nepředložili návrh tak, aby měl v této sněmovně naději na úspěch. Já pevně věřím, že o tom, co v této sněmovně má naději na úspěch, nerozhoduje pan poslanec Filip, ale 200 poslanců, kteří budou rozhodovat rozumně, a že můžeme přistoupit k hlasování. Zazněl jeden návrh, a to návrh na vrácení k přepracování pana poslance Filipa.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ještě se hlásí předseda poslaneckého klubu KSČM Vojtěch Filip. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane přesedající. Já se ohrazuji proti interpretaci mého sdělení, kterou tady použil pan Benda. Já jsem nic takového neřekl. To si můžeme samozřejmě říci nad protokolem z jednání, ale to, co jste řekl, pane zpravodaji, je zcela v rozporu s tím, co já jsem uvedl před sněmovnou.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Já bych chtěl jenom poprosit, pane předsedo, kdybyste mohl oslovoval zpravodaje či jiného kolegu mým prostřednictvím. Teď má slovo zpravodaj. Věřím, že nám předloží návrhy k hlasování.

 

Poslanec Marek Benda: Můžeme hlasovat o návrhu pana poslance Filipa, a to je návrhu na vrácení k přepracování. Zpravodaj nedoporučuje.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Předkladatel také nedoporučuje. Takže v tuto chvíli zahajuji hlasování s pořadovým číslem 26. Ptám se, kdo je pro návrh zamítnout předložený návrh.

 

Pardon, omlouvám se, prohlašuji toto hlasování za zmatečné a zahajuji v tuto chvíli hlasování s pořadovým číslem 27 a ptám se, kdo je pro návrh vrátit předložený návrh zákona k přepracování, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Z přítomných 186 poslanců: pro návrh 39, proti 113, nebyl přijat.

 

Nyní bychom měli rozhodnout o zkrácení lhůty, tak jak to navrhl předkladatel pan kolega Krása.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 28 a ptám se, kdo je pro předložený návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Z přítomných 184: pro návrh 134, proti 34, návrh byl přijat.

 

Nyní bychom se měli zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednávání ústavně právnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh nevidím, tudíž přistoupíme k hlasování.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 29. Ptám se, kdo je pro předložený návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 185: pro návrh 151, proti 12, návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně právnímu výboru.

 

Dalším bodem, pokud se nepletu, podle schváleného pořadu Poslanecké sněmovny je

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 193/ - druhé čtení

 

Předložený návrh zákona odůvodní místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády Pavel Mertlík: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vládou předložený návrh novely zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí a novely zákona o daních z příjmů se po projednání v rozpočtovém výboru dostává na pořad této schůze Poslanecké sněmovny ke druhému čtení.

Nebudu znovu opakovat důvody, které vedly k předložení této novely do Parlamentu ČR a které byly již podrobně uvedeny v případě prvního čtení. Chtěl bych znovu zdůraznit, že cílem předkládaného zákona je nikoliv měnit koncepci majetkových daní či změnit sazby těchto daní, nýbrž řešit problémy, které vznikají z praktického uplatňování zákona, čili jde o takzvanou technickou novelu. Zejména se sjednocuje postup při zdaňování práv odpovídajících bezúplatně zřízeným věcným břemenům, dále při zdaňování převodu majetku na základě dohod o zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví, dále se upřesňuje způsob zdanění ve vztahu k cizině a konečně jsou navržena opatření ke snížení administrativní náročnosti správy daní.

Doporučuji tuto novelu, tento návrh vaší pozornosti a vašemu schválení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane místopředsedo. Návrh zákona jsme v prvém čtení přikázali k projednávání rozpočtovému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 193/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Libor Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, rozpočtový výbor ke sněmovnímu tisku 193 přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem tohoto zákona, a to s připomínkami, které máte uvedeny ve sněmovním tisku 193/1.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP