(18.20 hodin)

(pokračuje Peltrám)

Domnívám se, že to je moment, o kterém bychom měli diskutovat. Myšlenka má racionální jádro a realizace existuje v celé řadě evropských států.

Zbytný majetek v ČD zprivatizovat. Domnívám se, že jsme uvažovali s privatizací zbytného majetku ČD s tím, že se tento majetek použije pro rozvoj ČD. Jednak je to sociálně únosnější, ale daleko důležitější je, že během několika, možná šesti sedmi let, v Evropě bude existovat několik multinacionálních společností železniční dopravy, a je strašně důležité vytvořit takové podmínky, aby v nich ČD nebo nástupnické organizace zaujímaly důstojné postavení.

Samozřejmě chceme v další etapě zprivatizovat majetek regionálních tratí a vyčlenit jej z ČD, ne ale tím způsobem, že by se tratě hromadně zlikvidovaly. Chceme - s ohledem na základní dopravní obslužnost - aby byly dále využívány pro denní dojížďku v rámci integrovaného systému autobusové a železniční dopravy s doplňkem individuální dopravy. Tam, kde ovšem budou příliš vysoké náklady, nám půjde především o základní dopravní obsluhu a v ní není tolik rozhodující, zda ji bude provádět železnice, nebo silnice, nebo jaký bude podíl těchto druhů na systému. Není dost dobře možné, aby státní organizace provozující infrastrukturu nebo jakákoli jiná organizace plnily funkci regulátora, protože to má být rozhodčí orgán, který v podstatě stanoví či kontroluje sazby za infrastrukturu. To je představitel nikoli podnikové sféry, ale představitel správy, která musí zasahovat v případě rozdílných názorů, to myslím je ale jasné.

Drážní správní úřad vydává licence zájemcům, v případě dotované trati vydává přísliby licence po výběrovém řízení. To je jasné, ale patří to do zákona o drahách. Tam je to zapracováno, k tomu bychom se tedy měli dostat později.

Regulace cen Ministerstvem financí ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a spojů a vypisování nabídkových řízení na závazky - to je myslím jasné také. To je přijatelné. Jenom je tu otázka, že by to nemělo být v zákonu o transformaci ČD.

K tomu, co říkal pan premiér. Děkuji za podporu. Nemám žádné dílčí připomínky. Prosím jen o to, abyste ony přísliby z Bruselu, které buď umožní kompenzovat to, co vznikne jako vícenáklady z evropské integrace, nebo neumožní, nebrali na lehkou váhu. Nejde jenom o příští rok, ale připravují se projekty infrastruktury, pro něž jsme předložili návrhy na 79,9 mld. Kč do roku 2006 a určitou část by z toho měla financovat EU. Nebude naše vina, že jsme nedokázali za deset měsíců udělat to, co se dělalo devět let. To snad chápe každý.

Že to je návrh kompromisní, jak říkal pan poslanec Kořistka, to je pravda. Já bych mohl uvádět celou řadu zase pozitivních řešení, nejen špatných monopolů - Francie DB, nezbytnost soukromých investic. Samozřejmě jako základní idea se bere partnerství veřejného a soukromého sektoru. Chceme oddělení dopravní infrastruktury a dopravního provozu, chceme konkurenci, což je vyjádřeno v zákonu 266, ne v tomto zákonu.

Žádná dohoda s MTS uzavřena nebyla. Hovořili jsme o tom, co je zapotřebí, k čemu je zapotřebí se vrátit v diskusi, aby ten zákon v druhém čtení byl průchodný touto sněmovnou s tím, že z jedné strany budou silné tlaky, aby se toho příliš nestalo, ale z druhé strany budou tlaky, abychom to dotáhli v privatizaci co nejdál. Pokoušel jsem se studovat zkušenosti z Velké Británie. Oni ale najednou nejsou nejjednoznačnější. Je zajímavé, že stanovisko našich přátel se radikálně změnilo po změně ve vedení Ministerstva dopravy, ale základní problémy tam stále trvají.

Čili - chtěli bychom najít skutečně slušné řešení pro ČR.

K vyjádření pana poslance Tomíčka. To je jednoznačné, protože orgány státní kontroly, třeba Nejvyšší kontrolní úřad, zjistily v letech 1996 a 1997 závažné nedostatky. Ale to není příliš v souvislosti s návrhem zákona o transformaci drah. Jedna věc je institucionální, jiná věc je, zda někdo dříve měl vůbec zájem dohledat případy pochybné privatizace a vyvodit z toho závěry. Já vás ujišťuji, že se v současnosti tyto věci dohledávají velmi špatně, protože už uplynulo hodně let. Pokud si to Parlament vyžádá, budeme však na podzim v stavu předložit kompletní zprávu o přešetření, kdo to zavinil, v jakém rozsahu a jaké případy byly předány orgánům činným v trestním řízení.

Znovu bych tedy na závěr chtěl poděkovat za pozornost a požádat vás, abychom mohli to, co nebylo jasné - protože jsme za půl roku neměli dost času - doladit pro druhé čtení tak, aby to bylo průchozí, protože to má klíčový význam pro ČD v současnosti a budoucí fungování na evropském železničním trhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru dopravy a spojů ČR Antonínu Peltrámovi. Nyní požádám o vystoupení, jestli jej chce využít, zpravodaje pana Jaroslava Plachého.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, v rozpravě kromě premiéra Miloše Zemana vystoupilo pět poslanců a padly zde návrhy vrátit vládní návrh zákona o transformaci ČD navrhovateli k dopracování. Jeden podmíněný návrh byl na zamítnutí. Ten ovšem přestává mít význam, protože byl vzápětí následován návrhy na zamítnutí bez jakékoli podmínky.

Navrhuji tedy, abychom hlasovali nejprve o vrácení navrhovateli k dopracování, a nebude-li přijat, pak hlasujme o návrhu na zamítnutí.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Kolegyně a kolegové, já vás na žádost z pléna odhlašuji a prosím o novou registraci. Zároveň vidím v tuto chvíli přihlášku předsedy poslaneckého klubu KSČM, kolegy Vojtěcha Filipa. Poprosím v tuto chvíli o to, abyste umožnili předsedovi poslaneckého klubu vystoupit.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedající, já jsem původně uvažoval o tom, že bych ještě před závěrečným hlasováním požádal o přestávku na klub. Pan ministr už ale ohlásil, že jednal i s naším klubem. Věci jsme vyřídili v průběhu rozpravy. O přestávku tedy nežádám, jenom podotýkám, že je velmi důležité, abychom nepodlehli iluzím a rozhodli se podle mého soudu velmi zodpovědně vůči tomuto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. V tuto chvíli vidím faktickou poznámku - resp. možnost vystoupit pro kolegu Brožíka.

 

Poslanec František Brožík: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, myslel jsem si, že mi pan kolega Filip usnadní práci, protože já jménem klubu sociální demokracie o tuto přestávku žádám - na 15 minut. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, ještě předtím, než bude přestávka vyhlášena, musím raději udělat jednu věc - odhlasovat naše jednání po 19. hodině. Nabízím tedy tento postup - navrhuji, abychom po 19. hodině v souladu s tím, co jsme již schválili, jako první bod projednali bod č. 66, kterým je vládní návrh na sjednání Rozhodnutí Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na jedné straně a ČR na straně druhé atd.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP