(17.00 hodin)

(pokračuje Peltrám)

Všechna tato opatření víceméně kopírují to nejnutnější, co je možné nebo nutné převzít z legislativy Evropské unie. Nechceme nějaké extrémní návrhy, protože je třeba říci, že tato otázka je zcela nejasná v celé Evropě. To, co navrhujeme, je to, co vychází ze zkušeností severských železnic. Jiný model je oddělení provozu a infrastruktury do dvou samostatných podniků krytých třeba dočasně holdingem, ale to je daleko složitější. Mohlo by to být ještě složitější v okamžiku, kdyby se zřízením vyšších územních celků požadovaly tyto celky provozování částí regionálních tratí, což samozřejmě nelze předem vyloučit.

Jaké efekty by tím vznikly? Předpokládáme, že bychom podle schválených projektů ISPA - hodnocení ekologických projektů rozvoje železniční infrastruktury - v rámci pomoci Evropské unie mohli uplatnit požadavky na dotace na investice v celkové výši 80 miliard Kč do roku 2006, přičemž podíl na úhradě z hlediska Evropské unie se zatím projednává, jednání nebylo dokončeno. Známe jenom pravidla, podle kterých může Evropská unie dotovat do výše 75 % celkových investičních nákladů.

V příštím roce předpokládáme investice do železnic z prostředků Evropské unie ve výši 2,25 miliardy Kč. Odtud moje žádost k vám, abychom některé nuance v řešení vztahů infrastruktury a provozu, likvidace starého dluhu, uspořádání takového systému financování, aby se dráha už dále nezadlužovala, abychom tyto otázky nechali na projednávání ve druhém čtení. Tady mohou být určité odlišné názory, ale je třeba, abychom před jednáním o financování, spolufinancování z podpůrných zdrojů Evropské unie - podotýkám u projektů společného zájmu, kde to bude kompenzace za určité vícenáklady, které naše doprava ponese - tyto věci vyřešili, protože mohou být různé názory, ale domnívám se, že je zapotřebí a je v zájmu celého státu nalézt spolehlivý kompromis.

Vychází se tedy ze základního principu oddlužení Českých drah, aby nově vznikající akciová společnost nebyla zatížena starými dluhy. Potřebujeme si ale předtím ověřit, že tomu tak skutečně bude. Navrhuje se ponechat státní organizaci České dráhy jako zbytkový podnik, do něhož by se převedla určitá část majetku Českých drah, k úhradě té části dluhu, kterou nebude moci převzít státní rozpočet. Odhadujeme zhruba 10 miliard Kč s rezervou asi 3 miliardy Kč.

Rozšiřují se různé fámy, že to mají být nejlukrativnější pozemky, objekty. To jsou jenom fámy. Ministerstvo by nikdy nemělo mluvit do toho, které pozemky to budou. Potřebujeme určitou část starého dluhu, kterou nebude moci uhradit státní rozpočet, jak tomu je třeba v některých jiných státech, uhradit z výnosu z nepotřebného majetku. Předpokládáme převážně pronájem, nikoliv prodej.

Současný majetek Českých drah činí v účetní hodnotě zhruba 100 miliard. Z toho by se vyčlenil majetek, který tvoří stavby dráhy potřebné k provozování, to znamená dopravní infrastruktura. Tento majetek by zůstal v rukou státu, protože zatím neumíme v systému akciových společností podle obchodního zákoníku dostatečně vymezit odpovědnost představitelů správních orgánů vůči státu, a máme proto určité pochybnosti o možnosti vázat fungování infrastruktury na celospolečenské potřeby. Je tu samozřejmě i onen moment, o kterém jsem se zmínil, že je možné také přesun určité části regionálních tratí do regionálních společností, pokud se pro to vyšší územně samosprávné celky vyjádří.

Předpokládáme, že akciová společnost Českých drah bude tedy mít veškerý zbytný majetek kromě tratí a kromě toho majetku, který přijde na úhradu starých dluhů, a s tím bude normálně hospodařit. Předpokládáme, že zpočátku bude 100procentním vlastníkem akciové společnosti náš stát a postupně podle možností bychom rádi viděli případně strategického partnera. To není nic nerealistického. V nejbližší době se očekávají integrované systémy různých železničních podniků transevropského významu a nám jde jenom o to, abychom se do těchto systémů dostali v co nejlepší situaci, s nejvýhodnějšími podmínkami pro naše pracovníky, pro České dráhy všeobecně.

Návrh zákona respektuje směrnice Evropského společenství o rozvoji železnic z roku 1991, o udělování licenčních a bezpečnostních certifikátů 95/18 a o alokaci kapacit infrastruktury. Je v plném souladu se všemi mezinárodními smlouvami, jen jsme museli při některých formulacích dbát na skutečnost, že některé pojmy, některé instituce nejsou v obecné úrovni zatím v českém právu vymezeny. Jde o kompromis, o jehož projednání si dovoluji požádat. Důvody jsou jednoznačné. Pokud bychom nedosáhli v základních otázkách uspokojivého kompromisu - to je oddlužení, nezadlužování, oddělení provozu od infrastruktury - pak v podstatě vypadáme ze všech podpůrných programů, které se mají od příštího roku - znovu zdůrazňuji - ke kompenzaci vícenákladů, které také v české dopravě vzniknou z evropské integrace, spustit.

Samozřejmě podmínkou jsou také dobré programy a projekty. Ty jsou zpracovány. Naše projekty jsou hodnoceny z hlediska obsahu a rozsahu jako velmi nadějné, ale musíme zajistit i závazný soulad určitých částí naší legislativy s Evropskou unií. To je ten hlavní problém, který řešíme tímto zákonem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru dopravy a spojů panu Antonínu Peltrámovi. Nyní, prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Plachý. Prosím, pane kolego, ujměte se slova.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, podle zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu, v platném znění, jsem povinen podle § 4 tohoto zákona oznámit, že jsem členem správní rady Českých drah. Doufám, vážené dámy a pánové, že seznáte, že toto mé členství nebude na závadu projednávané věci.

Zákon o transformaci Českých drah a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, tisk 265, je bezesporu dlouho očekávaným pokusem o řešení problematiky našeho největšího podniku, čítajícího bezmála 90 tisíc zaměstnanců a produkujícího víceméně stabilní roční ztrátu cca 4 miliardy Kč. Rámec a cíl transformace Českých drah je vzhledem k blížícímu se vstupu České republiky do Evropské unie určen směrnicemi a doporučeními Evropské unie.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP