(19.30 hodin)

(pokračuje I. Svoboda)

Výroční zprávu předložilo vládě ještě staré prezidium a vláda ji projednala v září 1998, kdežto účetní závěrku předložilo vládě až nové prezidium jmenované Poslaneckou sněmovnou dne 15. října 1998 a vláda ji projednala v lednu t.r. Do sněmovny jsou však, tak jako v minulých letech, obě části předkládány společně, neboť spolu bezprostředně souvisejí.

Nyní k výroční zprávě. V roce 1997 pokračoval trend snižování rozpracovanosti privatizačních projektů, který spočíval ve skutečnosti, že fond ukončil realizaci více jednotek, než obdržel od Ministerstva financí k realizaci. Dokumentovat to lze tím, že fond převzal k realizaci 1 346 privatizovaných jednotek v účetní hodnotě majetku 24,8 mld. Kč a zprivatizoval 1 679 jednotek v hodnotě 16,5 mld. Kč. Celková rozpracovanost privatizovaných jednotek se proti roku 1996 snížila o třetinu. Pokračuje tak tendence k ukončování procesu privatizace v České republice. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo financí předávalo během roku další schválené projekty v podstatně větším rozsahu, než se odhadovalo, nestal se rok 1997 posledním rokem masivní standardní privatizace.

Z pohledu struktury celkových příjmů fondu lze konstatovat, že při privatizaci majetku byly dosaženy o více než třetinu nižší příjmy, než se očekávalo, celkem 5,8 mld. Kč, kdežto u privatizace akcií byly očekávané příjmy mírně překročeny na celkem 6,7 mld. Kč. I s ostatními příjmy fondu činily celkové peněžní příjmy fondu za rok 1997 celkem 14,6 mld. Kč. Ve srovnání s výdaji fondu, které činily 14 mld., lze charakterizovat finanční situaci jako v zásadě vyrovnanou.

Významnou skutečností, která negativně ovlivnila výši příjmů fondu, je zpomalení privatizace akcií tzv. strategických společností, které činí potenciálně hlavní zdroj příjmů fondu, neboť vláda dosud neschválila příslušná rozhodnutí o privatizaci. Příjem fondu z privatizace akcií pocházel tedy převážně z prodeje akcií z tzv. ostatních účastí, zejména zbytků z kuponové privatizace, kde jsou dosahovány průměrné tržby pouze ve výši 10 - 36 % nominální hodnoty akcií. I nadále pokračovalo vymáhání pohledávek fondu po lhůtě splatnosti, které se nyní udrží v celkové výši cca 5 mld. Kč. Devadesát procent těchto pohledávek pochází z let 1992 - 1994 a právě z tohoto důvodu přes přijatá opatření v dalších letech nelze očekávat podstatné vyrovnání těchto dluhů, přičemž 93 % objemu těchto pohledávek řeší fond soudní cestou.

Trvalou agendou fondu, stále časově a odborně náročnější, je zastupování v soudních sporech. Ke konci roku bylo souhrnně vyřízeno 1 648 případů. Počet sporů zatím neustále narůstá a vzhledem k tempu vyřizování sporů soudy není předpoklad jejich vyřešení v přijatelné době.

Významnou agendou, náročnou zejména na použití finančních prostředků fondu, je poskytování ekologických náhrad k odstranění nebo zmírnění ekologických škod na privatizovaném majetku. V roce 1997 bylo uhrazeno 1,392 mld. Kč, což je přibližně o polovinu více než v roce předchozím.

Vlastní rozpočet fondu týkající se zabezpečení činnosti fondu byl vyčerpán na 92,5 % a žádná ze jmenovitě Poslaneckou sněmovnou stanovených dílčích položek nebyla přečerpána. Náklady na realizaci privatizačních projektů, které jsou rozpočtovány samostatně, byly čerpány na 96 % stanoveného rozpočtového omezení.

K účetní závěrce. Roční účetní závěrka za rok 1997 byla ověřena auditorskou organizací, kterou určila dozorčí rada Fondu národního majetku ČR. Předmětem ověření auditorů byla správnost, průkaznost a platnost vedení účetnictví fondu, správnost sestavení účetní závěrky a zpráva o finančním hospodaření fondu k 31. 12. 1997. Ve výroku auditorů účetní závěrka navazuje na účetnictví FNM, které je vedeno úplně, průkazně a správně. Účetnictví věrně zobrazuje majetek i celou finanční situaci fondu za rok 1997 a z těchto důvodů uvádějí auditoři výrok v účetní závěrce bez výhrad.

Dozorčí rada fondu projednala výroční zprávu i účetní závěrku bez připomínek, rovněž tak i vláda České republiky.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji ministru financí panu Ivo Svobodovi. Na návrh organizačního výboru roční účetní závěrku a výroční zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 119/1. Nyní žádám zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Martina Kocourka, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych jako zpravodaj rozpočtového výboru přednesl zpravodajskou zprávu k tisku 119, tj. k výroční zprávě a roční účetní závěrce FNM za rok 1997, kterou podle zákona předkládá Poslanecké sněmovně ke schválení vláda.

Myslím, že základní údaje o činnosti a výsledcích FNM v roce 1997 zde byly dostatečně prezentovány předkladatelem, předsedou prezidia fondu a ministrem financí Svobodou, a proto nehodlám sněmovnu zatěžovat dalším opakováním těchto informací.

Rád bych sněmovnu informoval o průběhu projednávání tisku v rozpočtovém výboru Poslanecké sněmovny. Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny se výroční zprávou a roční účetní závěrkou FNM za rok 1997 zabýval na své 11. schůzi dne 17. 3. 1999, přičemž diskuse se až tak nevěnovala již poměrně hodně zastaralým údajům výroční zprávy za rok 1997, ale spíše aktuální situaci kolem Fondu národního majetku, a to zejména z pohledu budoucnosti FNM, stavu procesních vztahů k privatizaci, zejména mezi vládou a orgány FNM, a to hlavně z pohledu vytváření rozhodnutí o strategických podnicích, výkonu vlastnických práv v těchto podnicích a personálním obsazování orgánů těchto podniků.

Závěrem bych tedy rád sněmovnu seznámil s usnesením rozpočtového výboru č. 102 z jeho 11. schůze ze dne 17. 3. 1999, ve kterém rozpočtový výbor k tisku 119

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby s výroční zprávou a roční účetní závěrkou za rok 1997 vyslovila souhlas

II. žádá ministra financí, aby v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předložil informaci o plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 183 ze dne 11. 2. 1999 k harmonogramu dalšího postupu privatizace státních podílů v podnicích s významnou účastí státu, a to do konce května 1999.

Tolik tedy jako zpravodaj rozpočtového výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kocourkovi a v tuto chvíli otevírám všeobecnou rozpravu, do které mám dvakrát přihlášeného pana poslance Gongola.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, i když jsem přihlášen dvakrát, budu vystupovat jen jednou.

Paní předsedající, dámy a pánové, projednávat 8. června roku 1999 výroční zprávu FNM a roční účetní závěrku FNM za rok 1997, opakuji 1997, je něco nepochopitelného. O tom vypovídá konečně i účast poslanců dnes při projednávání této zprávy. Je to proti logice myšlení, neboť zcela jistě měl parlament svým usnesením nebo lépe řečeno zákonem o Fondu národního majetku na mysli to, aby prováděl kontrolu činnosti FNM a samozřejmě přijímal usnesení vedoucí k nápravě chyb.

Mám to štěstí nebo lépe řečeno smůlu se již potřetí takovouto výroční zprávou zabývat, a to vždy se značným zpožděním, i když letos je toto zpoždění největší. Bohužel musím konstatovat, že chyby a nedostatky jsou vždy skoro stejné a opatření prezidium FNM a dokonce ani parlament nenavrhuje žádná. Je to zřejmě výsledek nikoli toho, že bychom byli spokojeni s daným stavem, ale spíše toho, že je to projev určitého stereotypního způsobu myšlení nebo dokonce určité pohodlnosti zástupců všech dříve jmenovaných orgánů včetně naší sněmovny.

Jen stručně se zmíním o tom, co se mi na této zprávě nelíbí. Především se mi nelíbí, že zpráva je koncipována tak, že Fond národního majetku nemá vůbec vinu na tom, jak dopadla privatizace v České republice. Koneckonců to, že privatizace, jak proběhla u nás, a to nikoli jen kuponová, je velmi špatná, ví každé malé dítě. Toto slovo je pro ten stav skutečně velmi mírné.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP