(14.50 hodin)

(pokračuje I. Svoboda)

Zas třetí. Ve vztahu k cizině se dále navrhuje vyjmout prostředky poskytované z veřejných rozpočtů a fondů cizího státu z předmětu daně darovací. Podpory, příspěvky a dotace, které jsou poskytované ze státního rozpočtu ČR, z rozpočtů okresních úřadů nebo obcí, nejsou podle současné právní úpravy předmětem daně darovací.

Obdobně, jako je tomu u těchto prostředků, navrhuje se vyjmout z předmětu daně darovací prostředky poskytované z veřejných rozpočtů a fondů cizího státu do České republiky. Navržená úprava reaguje i na problematiku daně z příjmu v souvislosti s poskytnutím podpor a příspěvků a dotací z veřejných rozpočtů a fondů cizího státu z hlediska vstupní ceny majetku pro účely daně z příjmu. Z tohoto důvodu se navrhuje novelou tohoto zákona doplnit i příslušné ustanovení zákona o dani z příjmu.

Za čtvrté. Dalším problémem, kterému se novela věnuje, je sjednocení postupu při zdaňování majetku při zrušení a vypořádání z podílového spoluvlastnictví. Při zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví se mohou spoluvlastníci dohodnout na různých způsobech vypořádání, a to na reálném rozdělení věci, na nabytí věci do výlučného vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků, popř. na vzájemném převodu spoluvlastnického podílu na věcech, je-li předmětem vypořádání vlastnictví k více věcem. Navrhuje se, aby ve všech případech vypořádání podílového spoluvlastnictví byl daní darovací, příp. daní z převodu nemovitostí zdaňován rozdíl hodnot bezúplatně nabytých nebo úplatně poskytnutých spoluvlastníkem oproti hodnotě jeho podílu na věcech před vypořádáním podílového spoluvlastnictví.

Za páté. Snížení administrativní náročnosti správy daní. Ke snížení administrativní náročnosti, která souvisí se správou daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí, se navrhuje

a) aby při bezúplatném nabytí majetku do vlastnictví ČR orgány a organizace, které vykonávají právo hospodaření s tímto majetkem a jsou povinny tento majetek vést v předepsané evidenci, nepodávaly daňová přiznání;

b) aby při převodu či přechodu majetku, jehož nabytí je osvobozeno od daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí, poplatníci předkládali znalecké posudky o cenách nemovitostí pouze v případě, pokud tak stanoví správce daně, např. při podmíněně osvobozených vkladech nemovitostí do obchodních společností a družstev;

c) aby správce daň nepředepisoval a nevyměřoval daň dědickou, daň darovací a daň z převodu nemovitosti platebním výměrem, pokud její výše nepřesáhne 100 Kč.

Za šesté. Do návrhu novely je zapracováno osvobození, které souvisí především s převody vodohospodářského majetku a majetku pro potřeby diplomatických misí a konzulárních úřadů cizích států. Toto osvobození je navrhováno v zájmu účelného využití vodohospodářské infrastrukturního majetku při převodech tohoto majetku mezi obcemi, mezi vodohospodářskými společnostmi a zájmovými sdruženími právnických osob. Osvobození majetku pro potřeby diplomatických misí a konzulárních úřadů cizích států je navrhováno v souladu s mezinárodními úmluvami o diplomatických a konzulárních stycích.

Za sedmé. Součástí navrhované novely je i návrh na osvobození převodu bytů z vlastnictví právnických osob do vlastnictví jejich členů a společníků, pokud tyto osoby uhradily právnické osobě náklady související s pořízením obytného domu a byty jsou jim převáděny do výlučného vlastnictví.

Vážená paní předsedající, vážení přítomní, doporučuji novelu zákona propustit do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Svobodovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Libor Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vládní návrh novely tohoto zákona obsahuje víceméně technické a legislativní úpravy a já doporučuji propustit jej do dalšího čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu zpravodaji Ježkovi a otvírám obecnou rozpravu, do které je zatím jediný přihlášený, a to pan poslanec Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, dámy a pánové, ve velmi krátké době se jedná o další novelu zákona, který byl novelizován před rokem. Tenkrát šlo v podstatě o dost závažnou novelu, která znamenala snížení daňového zatížení úplatných převodů nemovitostí a úplné osvobození nejbližších příbuzných v řadě přímé a manželů od daně dědické od poloviny srpna 1998. Jeho platnost je v podstatě dosud pouze devět měsíců.

Tentokrát jde pouze o formální technické úpravy, které tento zákon precizují, aby nemohlo docházet ke dvojímu výkladu například, nebo jej zjednodušují. Takovou významnou změnou je např. převedení věcného břemene - o tom už zde hovořil pan ministr - kupř. doživotní užívání nemovitosti, právo chůze a jízdy přes pozemek, výměnek apod., z předmětu daně z převodu nemovitosti sazby 5 % do předmětu daně darovací, kde je sazba lineární s klouzavou progresí, tedy většinou nižší, je významným ulehčením pro poplatníka, a proto si myslím, že v tomto případě to lze kvitovat s povděkem.

Návrh zákona však neřeší dopad do státního rozpočtu a myslím, že to je chyba předložení této novely zákona. Návrh zákona řeší upřesnění k avizovaným mezinárodním smlouvám o zamezení dvojího zdanění nebo např. i taxativní výčet přípustných forem dotací a příspěvků, které jsou vyňaty z daně darovací. Analogie s tím, co bylo přijato v důsledku živelních pohrom.

Zákon řeší postup u příležitostných darů do výše 1000 Kč, které jsou vyjmuty z daně darovací, nebo postup při zrušení bezpodílového vypořádání, jakož i následného úplného vypořádání.

Ke snížení administrativní náročnosti přispěje ustanovení, že se daň neplatí, nepřesahuje-li 100 Kč. Bude to konec praxe "obálek s modrým pruhem do vlastních rukou" s nulovým či minimálním platebním výměrem, kdy náklady na vyřízení přesahovaly případné výnosy.

Návrh zákona zpřesňuje ustanovení, které zamezuje problémům při aplikaci osvobození bezúplatného nabytí majetku právnickými osobami, které vykonávají veřejně prospěšnou činnost. Upozorňuji však, že nedostatkem zůstává, že se nejedná o osoby fyzické, což odporuje zásadě rovných podmínek pro některé podnikatelské subjekty, nota bene působící a podnikající v jedné branži.

Novela obsahuje celou řadu změn vyplývajících z nově přijatých zákonů, jako např. je zákon č. 111/1998 Sb, o vysokých školách, nebo i společensky žádoucích úprav. Lze konečně souhlasit i se společensky žádoucí změnou prodloužení lhůty s cílem vyměřit daň do tří let od zjištění, kdy se správce daně dověděl o skutečnosti, která je předmětem daně.

Nedostatkem této novely je podle mého názoru to, že se nesnaží napravit chybu předchozí úpravy z roku 1998, která nestanoví hranice osvobození od daně dědické při nabytí majetku např. částkou 5 mil. Kč, a to pokud k němu dochází mezi osobami zařazenými v první skupině. Stejně lze řešit i odstranění nerovných podmínek při uplatnění aplikace u osvobození bezplatného nabytí majetku právnických osob a fyzických osob, které vykonávají veřejně prospěšnou činnost.

Všechny tyto připomínky by měly tedy být řešeny pozměňovacími návrhy, a proto doporučuji postoupit tento návrh do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Gongolovi a ptám se, zda se někdo dále hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, končím obecnou rozpravu k tomuto bodu. Ptám se, zda si přeje navrhovatel či zpravodaj vystoupit. Není tomu tak. Vzhledem k tomu, že návrh na vrácení ani na zamítnutí nebyl předložen, budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP