(11.00 hodin)

(pokračuje Paulík)

Jeví se tedy jako důležité, aby bylo dosaženo takového právního stavu, který by předvídatelným způsobem upravoval činnost správních úřadů na úseku evidence motorových vozidel včetně postupů při zapisování údajů do technických průkazů, vydávání informací z těchto evidencí a vydávání státních poznávacích značek. Je třeba nahradit současnou mezerovitou a zastaralou vyhlášku č. 145/1956 Sb., o provozu na silnicích, ve znění pozdějších předpisů, modernější právní úpravou.

Jako řešení stávajícího neuspokojivého stavu předkládám společně s kolegyní Hanačíkovou návrh zákona, který odstraní výše uvedené nedostatky, legislativní úpravy v oblasti záruk právních jistot občanů i podnikatelských subjektů v případech zajištění pohledávek prostřednictvím zástavního práva k vozidlům. V případě schválení našeho návrhu dospějeme ke zlepšení státních garancí ochrany vlastnického práva, které budou lépe než současná právní úprava reflektovat ustanovení čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod a § 124 a § 126 občanského zákoníku.

Vážené kolegyně, vážení kolegové. Jak jsem již uvedl, navrhovaná právní úprava vychází ze současného právního stavu. Návrh zavádí některé nové správní instituty. Jedná se zejména o dočasné vyřazení motorového vozidla z provozu, které bude mít pozitivní sociální dopad na sociálně slabší vrstvy obyvatelstva, hlavně - a to je smyslem našeho návrhu - posiluje ochranu vlastníka motorového vozidla. Jsme připraveni na diskusi, která v případě dotazů vznikne, popř. vylepší náš návrh, a proto vás žádáme o podporu a propuštění našeho návrhu do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji poslanci Paulíkovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Bendl.

 

Poslanec Petr Bendl: Pane předsedo, drahá vládo, kolegyně a kolegové. Poslanecké sněmovně je předkládán návrh zákona o evidenci silničních vozidel, který si klade za cíl odstranit stávající nedostatky právní úpravy, která je obsažena především ve vyhlášce Ministerstva vnitra č. 145 z roku 1956, o provozu na silnicích, ve znění pozdějších předpisů, která má ve svých ustanoveních zakotveno již v mnohém překonané znění formulace, přičemž předkladatelé upozorňují především na skutečnost, že citovaná vyhláška nereflektuje změny vyplývající z přijetí Ústavy České republiky a Listiny základních práv a svobod.

V důvodové zprávě předkladatelé upozorňují na celou řadu nedostatků v současném právním řádu, dotýkajících se dané problematiky, a to zejména na ne zcela jasné postavení orgánů Policie České republiky při provádění zápisů do technických průkazů vozidel, pochybnosti kolem otázek spojených s opodstatněností a zákonností postupu při využívání správního řádu a zjevné rozpory mezi citovanou vyhláškou a Listinou základních práv a svobod.

Návrh zákona zavádí nový právní institut. Jedná se o termín "dočasné vyřazení motorového vozidla z provozu" s argumentem pozitivního sociálního dopadu na sociálně slabší vrstvy obyvatel. Pokud se týká souladu navrhovaného zákona s právem Evropské unie - navrhovaný zákon je v souladu se směrnicí Evropské unie, která se nachází teprve ve fázi přípravy, neboť jednotlivé národní úpravy členských států Evropské unie jsou poměrně roztříštěné.

Návrh uvádí, že si nevyžádá dodatečné nároky na státní rozpočet, neboť zvýšené finanční nároky dopravních inspektorátů spojené s reformou evidence vozidel pokryjí správní poplatky spojené s těmito úkony. Jako nezanedbatelný příjem považuje navrhovatel částku získanou na pokutách.

Moje stanovisko k navrženému zákonu je zamítavé, a to z následujících pěti důvodů. Za prvé - jakkoli souhlasím s argumenty předkladatelů týkajícími se nedostatků stávající právní úpravy, nedomnívám se, že je třeba nedostatky ve vyhlášce řešit přijetím nového zákona v té podobě, ve které je předložen. Za druhé mám zato, že nová podoba úpravy evidence vozidel, která je třeba - v tom se s navrhovateli shoduji - by však měla mít ambici proces evidence automobilů zjednodušovat, tudíž také zlevňovat, přičemž tento návrh dle mého názoru činí pravý opak.

Z praxe je možné konstatovat, že za současného personálního obsazení dopravních inspektorátů s ohledem na počet systematizovaných míst a na velmi nízké právní vědomí veřejnosti dojde k neřešitelným situacím, kdy pracovníci evidence vozidel nebudou schopni včas takové žádosti vyřizovat vzhledem k jejich velkému množství, a omezování doby platnosti OTP by znamenalo značný nárůst administrativy. Je nutné si uvědomit, že v současnosti je doba nutného provedení technické kontroly vozidla vyznačena na SPZ vozidla vylepenou známku. Takovéto omezení je dostačující a při kontrole vozidla je patrné, zda vozidlo vyhovuje technickým podmínkám.

Ustanovení § 9 odst. 6 by znamenalo, že po každé technické kontrole vozidla by se musel opětovně vyhotovovat OTP, do kterého není možné změny uvádět, neboť je zavařeno v pevném obalu.

Pokud se týká institutu dočasného vyřazení motorového vozidla z provozu, současná právní úprava dovoluje tento institut aplikovat v případě odcizení automobilu. Argument, že tento institut poslouží sociálně slabým občanům, považuji za málo věcný a dle mého názoru zcela nepotřebný.

Za třetí: návrh zákona nespecifikuje v důvodové části finanční dopady, které jistě - dostane-li tento zákon podporu většiny Poslanecké sněmovny - přinese.

Za čtvrté: návrh nepočítá s připravovanou reformou veřejné správy, a to především se snahou převést agendu některých správních činností.

Za páté: návrh zákona není v souladu se zákonem č. 124/1992 Sb., o vojenské policii, podle něhož evidence vojenských vozidel patří do působnosti vojenské policie.

Kolegyně a kolegové, zejména tyto důvody mě vedou k tomu, abych jako zpravodaj navrhl sněmovně návrh zákona o evidenci silničních vozidel zamítnout v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Houzák. Prosím? Ano, prosím.

 

Poslanec Ladislav Korbel: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, já bych chtěl zpochybnit hlasování u návrhu zákona o platech představitelů. Já jsem hlasoval proti a u mne se objevilo v tisku "ano". Dostal jsem tento materiál teď do ruky, tak proto teď oznamuji toto zpochybnění. Chtěl bych požádat, jestli by hlasování mohlo proběhnout až po tomto čtení, aby byli všichni přítomni.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlasování - o čem, pane poslanče? Vy jste neřekl, o čem chcete hlasovat.

 

Poslanec Ladislav Korbel: Zpochybnil jsem hlasování. Žádost o nové hlasování, tak aby proběhlo až po tomto bodu.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Čili zpochybňujete hlasování. Dobře. A vy se jmenujete - poslanec? Korbel.

Prosím, pan poslanec Houzák.

 

Poslanec Josef Houzák: Vážený pane předsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové. Předložený návrh zákona má snahu uvést do souladu povinnosti subjektů směrem k evidenci silničních vozidel prostřednictvím zákonné úpravy. Osobně se domnívám, že předložený návrh považuje převedení povinnosti ze zákona za jediný rozhodující důvod a ponechává řadu technických faktů a souvislostí s dalšími právními normami stranou, i když i zde je určitá snaha najít řešení k aktuálním podmínkám stavu evidence silničních vozidel.

V tomto směru považuji návrh za snahu odstranit některé nejasnosti, za racionální myšlenku směřující k odstranění nelegálního obchodu s kradenými auty a jiných protizákonných machinací.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP