(16.00 hodin)

(pokračuje Chytka)

Za druhé - v § 17 odst. 1 písm. d) se doporučuje slova "jiný ústřední orgán státní správy" nahradit slovy "ministerstvo nebo jiný správní úřad". Odůvodnění - terminologie v souladu s ústavou.

Za další - pozměňovací návrh týkající se § 6. V § 6 doporučuji doplnit nový odstavec 5 tohoto znění: "(5) Jestliže povinnost poskytnout údaje má více osob, poskytne údaje jeden z nich, kterého určí dohodou. Nedohodnou-li se, poskytne údaje ten, kterého sčítací komisař vyzve." Odůvodnění - jde v podstatě o alternativu k pozměňujícímu návrhu rozpočtového výboru s tím, že rozpočtový výbor povinnou osobou se zabýval pouze v případě vyplňování formuláře u bytů. Tady tento alternativní návrh by v podstatě fungoval pro všechny tři formuláře A, B a C, tedy jak o individuálních údajích, tak o bytech a domech.

To je z mé strany pro tuto chvíli vše.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu k tomuto bodu. Vzhledem k tomu, že žádné návrhy nepadly, končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dalším bodem je

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 587/1992 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu
/sněmovní tisk 80/ - opakované druhé čtení

 

Úvodem chci připomenout, že s návrhem na opakování druhého čtení tohoto vládního návrhu jsme souhlasili na 10. schůzi.

Táži se ministra financí Ivo Svobody, zda chce v úvodu druhého čtení vystoupit. Pan ministr Svoboda má slovo.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Vážené dámy, vážení pánové, vláda předkládá návrh novely zákona o daních spotřebních, kterým se také novelizují zákon o dani z přidané hodnoty a zákon o lihu. Tento návrh jsem již zdůvodnil při jeho předložení do prvního čtení. Zdůrazňuji, že novela uvedených zákonů byla již v Poslanecké sněmovně projednávána jako tisk 35. Po jejím neschválení byla přepracována tak, aby zahrnovala pozměňovací návrhy, které při projednávání tisku 35 byly schváleny.

Dále připomínám, že nejzávažnější změnou je zvýšení sazeb spotřebních daní z uhlovodíkových paliv a maziv a z tabákových výrobků. Tyto změny jsou vyvolány jednak potřebami státního rozpočtu, jednak jsou dalším krokem k přiblížení sazeb spotřebních daní platných v České republice k minimálním sazbám platným v Evropské unii. Jsou jedním z dílčích, ale významných kroků ke splnění podmínek členství v Evropské unii. Celkový přínos změn sazeb by měl činit 3,2 mld. Kč při předpokládané účinnosti od 1. července 1999. Podrobnější údaje včetně dopadu na spotřebitelské ceny jsou uvedeny v důvodové zprávě.

Vládní návrh obsahuje dále důležité úpravy, které mají zjednodušit administrativu správy spotřebních daní a omezit možný vznik daňových úniků. Jedná se o vypuštění pojmu "aditivace" z definice výroby, o rozšíření předmětu spotřební daně o ropné produkty z druhotné destilace, pokud jsou používány jako pohonná hmota, a o některé změny týkající se spotřební daně z lihu a lihovin včetně změn zákona o lihu.

Důležitá změna se týká jak zákona o spotřebních daních, tak zákona o dani z přidané hodnoty. V České republice dosud existují na silničních celních přechodech tzv. duty/tax-free obchody, kde se cestujícím do zahraničí prodávají některé výrobky za ceny neobsahující spotřební daň a daň z přidané hodnoty. V Evropské unii tyto obchody na silničních přechodech v souvislosti se zrušením hranic přestaly existovat. Vláda původně navrhovala zrušení těchto obchodů k 31. 12. 1999. Na základě schválených pozměňovacích návrhů k tisku 35, který byl projednáván v Poslanecké sněmovně v listopadu minulého roku, vláda nyní navrhuje posunout tento termín o dva roky, tedy k 31. 12. 2001. Podle mého názoru je tento krok důležitý nejenom ve vztahu k Evropské unii, ale i ve směru k zabezpečování příjmů státního rozpočtu.

Vládní návrh zákona byl v prvním čtení propuštěn do dalšího projednávání v rozpočtovém a v hospodářském výboru Poslanecké sněmovny. Oba výbory po projednání návrhu nepřijaly usnesení. I ve druhém čtení byl vládní návrh schválen. Ve třetím čtení byl pak vrácen zpět do čtení druhého.

Zdůrazňuji, že předložený vládní návrh je nezbytným postupným krokem pro dosažení souladu s předpisy Evropské unie v této oblasti. Jeho nepřijetí by znamenalo odložení potřebných změn. Důsledkem by bylo, že k vyrovnání sazeb spotřebních daní s minimálními sazbami Evropské unie by se později musel použít daleko razantnější postup, který by mohl znamenat cenový šok a problémy na trhu, a tím i ohrožení plynulého toku daňových příjmů ze spotřební daně na cigarety. Navíc vládní návrh obsahuje i změny technického rázu, jejichž nepřijetí by zkomplikovalo správu daně, zejména v oblasti lihu a pohonných hmot. Proto ještě jednou poukazuji na naléhavost přijetí navržené novely zákona o spotřebních daních.

Z pověření vlády České republiky doporučuji novelu zákonů o spotřebních daních, o dani z přidané hodnoty a o lihu propustit do třetího čtení v Poslanecké sněmovně. Při třetím čtení se pak vyjádřím k jednotlivým pozměňovacím návrhům, ať již budou obsaženy v doporučeních rozpočtového a hospodářského výboru, nebo zazní při dnešním jednání.

Na závěr považuji za potřebné uvést, že návrh novely zákona o daních spotřebních nebyl na loňském prosincovém zasedání Poslanecké sněmovny schválen, ačkoliv rozpočtově navazující novela daní z příjmů schválena byla zákonem č. 333/1998 Sb. V této novele byly v daních z příjmů výrazně zkráceny lhůty odpisování s rozpočtovým dopadem 13 mld. Kč. Při projednávání novely zákona o daních z příjmů pak vláda souhlasila i s poslaneckými pozměňovacími návrhy, zejména za KDU-ČSL a za Unii svobody, na zvýšení nezdanitelných částek a prodloužení pásem daňové sazby v dani z příjmů fyzických osob s dopadem v řádu 8 mld. Kč. Tyto návrhy, protože se týkaly i zdanění zaměstnanců, mají dopad na inkaso veřejných rozpočtů již od počátku letošního roku. Ostatní úpravy z loňské novely se projeví ve veřejných rozpočtech postupně zčásti v letošním roce, zčásti v roce příštím při podávání daňových přiznání za letošní rok.

V případě, že novela spotřebních daní nebude schválena, nemůže vláda zodpovědně navrhnout další novelu daní z příjmů významněji snižující úroveň zdanění. Taková novela by nemohla být deklarována jako další krok v přesunu od přímého zdanění k nepřímému. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi Svobodovi. Vládní návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému a hospodářskému výboru. Připomínám, že výbory nepřijaly usnesení a že o jednání obou výborů jsme obdrželi pouze záznamy.

Nyní prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal poslanec Libor Ježek, zpravodaj rozpočtového výboru. Ptám se, zda si přeje v tuto chvíli vystoupit. Uděluji mu slovo.

 

Poslanec Libor Ježek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, projednávání vládního návrhu zákona, jehož podstatou je zvýšení spotřebních daní, začíná mít v tomto volebním období bohatou tradici. Pan ministr tady zrekapituloval průběh jednotlivých vládních návrhů - sněmovní tisky 3580. Já se proto posunu až do závěrečné části své zprávy.

V tuto chvíli se sněmovní tisk 80 nachází na začátku druhého čtení, což podle jednacího řádu je postup podle § 92 a § 94. Máme zde vládní návrh zákona a zprávy hospodářského a rozpočtového výboru o tom, že tyto výbory se na ničem neusnesly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP