(11.50 hodin)

(pokračuje Páralová)

Druhý pozměňovací návrh sleduje posílení vlastní zodpovědnosti občana k získání zaměstnání. Zní takto: V čl. I za bod 11 se vkládá nový bod 11a, který zní:

V § 6 odst. 1 se slova "za pomoci příslušného úřadu práce, pokud si je nezabezpečí sám" nahrazují slovy "sám nebo za pomoci příslušného úřadu práce".

Dále předkládám pozměňovací návrhy směřující do oblasti kolektivního propouštění. Budou hlasovatelné pouze v případě, že bude zamítnut návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví na úplné vypuštění této úpravy. Ustanovení je možno aplikovat v zemích se stabilní ekonomikou, a nikoli v naší situaci, kdy zaměstnavatelé zejména vznikají. V současné situaci nejsou zaměstnavatelé schopni dlouhodobě předvídat, kudy se bude rozvoj firmy ubírat. Opatření může vést k ohrožení firmy na trhu. Jak zde již upozornil pan poslanec Volák, předloženému návrhu lze rozumět i tak, že zaměstnavatel oznámí svůj úmysl provést restrukturalizaci příslušnému odborovému orgánu a úřadu práce. Pak jej 60 dnů projednává a posléze oznámí své rozhodnutí uvolnit zaměstnance příslušnému úřadu práce zároveň s informací o svém jednání s odborovým orgánem. Teprve po dalších 30 dnech může dát výpověď zaměstnanci, přičemž výpovědní lhůta je tři měsíce a navíc je zde nárok na odstupné ve výši dvou měsíčních platů. Tím se bude prodlužovat agonie podniků a zaměstnavatelé budou nuceni místo restrukturalizace vyhlašovat výluky a bankroty.

Pozměňovací návrh tedy zní: V čl. I bodu 27 v § 20 odst. 1 se číslovka 60 nahrazuje číslovkou 30.

Další pozměňovací návrh je k čl. IV. V § 47a se číslovka 30 nahrazuje číslovkou 14.

Poslední, pátý pozměňovací návrh je pouze opravou nedopatření při přečíslování bodu. V tisku 93/1 usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví číslo 50, na straně 5 pozměňovací návrh 25 k čl. 7: Nahradit číslice 30 číslicemi 29, a to dvakrát.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Jako druhý se přihlásil pan poslanec Štrait. Prohlašuji dopředu, abychom se připravovali - jako třetí paní poslankyně Rujbrová.

 

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl šest pozměňovacích návrhů s přiměřeným zdůvodněním.

K čl. I - v § 16 odst. 1 se slovo "šesti" nahrazuje slovem "devíti".

Zdůvodnění je následující: S ohledem na podstatný nárůst dlouhodobé nezaměstnanosti, kde již 55 % nezaměstnaných nemá práci po dobu delší šesti měsíců, a také pro nezbytnost kompatibility legislativy se zeměmi Evropské unie se navrhuje prodloužit dobu pobírání příspěvku v nezaměstnanosti o tři měsíce. O některých důvodech jsem už mluvil v předchozí části rozpravy.

Druhý návrh: V § 17 odst. 1 se slova "60 %" nahrazují slovy "70 %", slova "tří měsíců" se nahrazují slovy "pěti měsíců", slova "50 %" se nahrazují slovy "60 %", slova "70 %" se nahrazují slovy "80 %".

Třetí návrh: V § 17 odst. 2 se slova "70 %" nahrazují slovy "80 %".

Ve druhém a třetím mém návrhu se na konci odstavce - § 17 odst. 1 a 2 a na konci odstavce za slova "ve svém posledním zaměstnání", to se opakuje v obou odstavcích, připojuje ještě věta: "Za každý odpracovaný rok se připočítá ještě 1 % dosaženého měsíčního průměrného čistého výdělku."

Zdůvodnění jsem již také naznačil, že úroveň hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání v České republice je jednou z nejnižších v Evropě. O tom se ještě zmíním. Existuje poměrně podrobný přehled, jak jsou vypláceny podpory v nezaměstnanosti v zemích Evropské unie v porovnání s Českou republikou. Jen vyjímám: Obvykle tato období jsou dvě. V prvním období je vyšší podpora, ve druhém o něco nižší, taková motivační.

Na rozdíl od pana předsedy výboru, který tady hovořil o Holandsku, já mám Holandsko spolu s Lucemburskem, Francií, Belgií, Dánskem, Německem a Irskem a Velkou Británií v tabulce, že druhé období o něco nižší trvá neomezeně, že tam tedy není podpora v nezaměstnanosti zkracována. Samozřejmě ty podpory jsou skutečně nesrovnatelné. V takovém Lucembursku 85 % výdělku, v Portugalsku 81 %, ve Španělsku 80, ve Francii 80 % výdělku atd. Tím chci říci, že z této podpory se dá slušně a lidsky žít na rozdíl od podpory u nás.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane poslanče, mohu vás poprosit, abyste se v rámci podrobné rozpravy vyjadřoval k návrhu, protože to, co teď říkáte, patřilo do vašeho prvního vystoupení před hodinou.

 

Poslanec Jaroslav Štrait: Dobře, učiním tak.

Čtvrtý návrh se týká také § 17, v odst. 8 se za slova "životního minima" vkládá nový text "a v případě, kdy nezaměstnaným je přednosta domácnosti, životního minima vyživované domácnosti uvedeného v odst. 4, tím není dotčeno zvýšení poskytované k hmotnému zabezpečení podle § 17a".

Zdůvodnění je také samozřejmě nasnadě.

Nyní přichází článek druhý, pozměňovací návrh v pořadí pátý. V § 9 odst. 1 se slovo "250 000" nahrazuje slovem "500 000" a slovo, resp. číslovka "1 000 000" číslovkou "2 000 000".

Poslední pozměňovací návrh k § 9 odst. 2. Konec textu se doplňuje větou, která včetně poznámky pod čarou č. 8a) zní:

"Za závažné porušení povinnosti zaměstnavatele se považuje vždy nesplnění povinnosti zaměstnávat povinný podíl počtu občanů se změněnou pracovní schopností. Opakovaně lze pokutu uložit, nevedlo-li uložení pokuty k nápravě a protiprávní stav trvá."

Poznámka 8a): § 24 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

Zdůvodnění se týká samozřejmě osob se změněnou pracovní schopností. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP