(pokračuje Vetchý)

Vojákyni v hodnosti vojín kázeňský trest vězení nelze uložit. I to je tradiční přístup k ženám. Navrhujeme proto, aby tyto tradiční instituty byly zachovány i do budoucna. V návrhu zákona je v zájmu právní jistoty vojáků založeno rovněž řízení ve věcech kázeňských přestupků.

Bezpečnost a ochrana zdraví při výkonu vojenské činné služby, povinnosti služebních orgánů a vojáků při jejich dodržování mají v zákoně rovněž své nezastupitelné místo. Jejich úprava je nezbytná proto, že výcvik, který je podstatnou složkou průběhu vojenské činné služby, se provádí v náročných podmínkách a představuje sám o sobě fyzické a psychické zatížení vojáků.

V zájmu jednotné úpravy právních vztahů vojáků konajících vojenskou činnou službu upravuje návrh komplexně náhradu škod. Dosud je tato problematika upravena několika právními předpisy, zejména zákoníkem práce a zákonem č. 480/1992 Sb., o hmotném zabezpečení vojáků a žáků škol ozbrojených sil a jejich odpovědnosti za škodu. Stávající právní úprava této oblasti, která je roztříštěná, se v zájmu přehlednosti sjednocuje a v určitém směru i modernizuje, neboť zejména náhrady za škodu na zdraví, při služebních úrazech a nemocích z povolání již nejsou stanoveny pevnými částkami, ale odvíjí se od minimální mzdy a stanoví se jejich násobkem. Tím je zajištěna plynulá dynamika výše náhrad.

V nařízení o náhradě škody se navrhuje přiměřeně použít ustanovení o řízení ve věcech služebního poměru vojáků z povolání. Zákonný rámec je dán pro peněžní a naturální náležitosti vojáků. Peněžními náležitostmi jsou služné, zástupné a příplatky. Naturálními náležitostmi se pak rozumějí náležitosti proviantní, výstrojní, přepravní a ubytování. Podrobná úprava se svěřuje prováděcím předpisům, konkrétně vyhláškám Ministerstva obrany, které stanoví zejména rozsah a výši peněžních a naturálních záležitostí.

Návrh zákona rámcově upravuje i organizaci, řízení a kontrolu zdravotní péče o vojáky v činné službě. Poskytování zdravotní péče ve vojenských zdravotnických zařízeních bude upraveno prováděcím předpisem vydaným v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví.

Považuji za důležité zdůraznit, že předkládaný návrh představuje nejen samostatné, ale i komplexní řešení průběhu základní nebo náhradní služby a vojenských cvičení a některých právních poměrů vojáků v záloze, které by mělo přispět k lepší orientaci v právech i povinnostech především těch, jichž se týká branná povinnost.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si požádat vás o podporu tohoto návrhu zákona v prvním čtení a jeho propuštění do čtení druhého. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Miloš Titz.

 

Poslanec Miloš Titz: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, po velmi podrobném probrání obsahu tohoto zákona si dovoluji sněmovně doporučit, aby tento vládní návrh propustila do druhého čtení a při projednávání ve výborech a posléze i v plénu sněmovny věnovala v souvislosti s tímto zákonem značnou pozornost závažnému a tíživému problému šikany v naší armádě.

V intencích organizačního výboru doporučuji, aby tento zákon byl přikázán výboru pro obranu a bezpečnost a aby došlo k prodloužení lhůty k projednávání ve výborech o 20 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli jednu písemnou přihlášku, a to pana poslance Josefa Houzáka, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Josef Houzák: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, sněmovní tisk 141 obsahuje návrh zákona o průběhu základní nebo náhradní služby a vojenských cvičení a některých poměrech vojáků v záloze. I zde se očekává náprava právního vztahu, kdy některé zákony neodpovídají Listině základních práv a svobod a povinnosti určovaly řády a nařízení. Ani vymezení úkolů ozbrojených sil v nových podmínkách neodpovídá skutečnému stavu. Několikrát jsem zde upozornil na nutnost úpravy i v rámci samotné ústavy. Dochází k samostatné úpravě postavení vojáků činné služby, kteří plní základní branné povinnosti. Navržená úprava jasně odlišuje tuto část vojáků od postavení vojáků z povolání.

Vlastní proces naplňování nové zákonné úpravy považuji za záležitost dlouhodobou, protože jenom náprava současného stavu, kdy stát nemá prostředky na pokrytí nákladů na vojenská cvičení, která se již dlouhodobě také nekonají, bude ještě dlouho trvat, než se tato otázka stane pravidlem a skutečné standardní přípravou vojáků v záloze.

Předpokládaná délka základní služby se taxativně stanovuje na 12 měsíců a navrhuje se snížit délka náhradní služby z pěti na tři měsíce. Rovněž se stanoví délka vojenských cvičení pro poddůstojníky a mužstvo v délce 12 týdnů, u ostatních hodností v délce 16 týdnů.

Předložený návrh reaguje i na poměrně početnou část dřívější vojenské populace, která se domáhala respektování plnění povinností v souladu s obsahem složené přísahy. Navržená úprava považuje přísahu pouze za slavnostní vojenský akt završující výcvik. Plnění povinností bude vyžadováno na základě schválených branných zákonů, a ne jen na základě složení smlouvy, které je přisuzována pouze morální hodnota.

Znovu se vracím k tomu, co již bylo projednáváno při předcházejících návrzích zákonů. Připadá mi velice smutné, že voják je postaven do role pouze plnění vojenských povinností a není respektována jeho otázka sociální, vzdělávací, bytová a finanční. Říkám to proto, že tyto věci byly myslím zcela nekvalifikovaně odmítnuty k projednání v našem výboru.

Osobně si přes všechno myslím, že návrh tohoto zákona je třeba postoupit do dalšího čtení za předpokladu očekávání dalších pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo z přítomných má v úmyslu vystoupit v rámci obecné rozpravy. Žádnou přihlášku neregistruji, obecnou rozpravu končím.

Prosím pana ministra. Nemá v úmyslu vystoupit, zpravodaj také ne.

Kolegyně a kolegové, před námi je tedy hlasování, a to dvojí. Nejprve rozhodneme o přikázání návrhu zákona k projednání výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh výboru pro obranu a bezpečnost. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

hlasování s pořadovým číslem 114 rozhodneme o návrhu přikázat tento návrh zákona výboru pro obranu a bezpečnost.

Kdo je pro předložený návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 176 pro 151, proti 1. Návrh byl přijat.

 

V dalším hlasování rozhodneme o prodloužení lhůty k projednávání o 20 dnů. Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 115.

Kdo je pro předložený návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 167 se pro vyslovilo 142, proti 3. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme předložený návrh zákona přikázali k projednání výboru pro obranu a bezpečnost a současně prodloužili lhůtu k jeho projednání o 20 dnů.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod

 

26.
Vládní návrh zákona o zajišťování obrany České republiky
/sněmovní tisk 142/ - prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 142 a uvede ho ministr obrany Vladimír Vetchý.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP