(pokračuje Zeman M.)
Znáte, pane poslanče, známé americké přísloví, které bych si dovolil volně parafrázovat - o klackách a kameních, které mohou zlomit mé nohy, ale slova mě nezlomí. Tím chci říci jen jedinou věc: že se domnívám, že je zapotřebí postihovat projevy jakékoli nenávisti, ale že projevy nenávisti, jejichž materializovaným důsledkem jsou vraždy, musejí být postihovány přednostně a s využíváním maximálního úsilí. Prosím, aby tyto dvě věci nebyly směšovány.
Pokud jde o druhý dotaz, nejsem si vědom toho, že by snad s výjimkou některých duševně vyšinutých jedinců v České republice někdo tvrdil, že neexistovaly plynové komory v Osvětimi apod. Vím, že toto hlásá jeden anglický historik, tuším, že se jmenuje Irwing, ale mám dojem, že jeho myšlenky nenalezly na české půdě jakoukoli odezvu. Kdyby se ovšem masivněji propagovaly, pak by samozřejmě opět platil § 260 trestního zákona, protože by to byla evidentní propagace fašismu, i když bych měl terminologickou námitku, že by se mělo mluvit o nacismu, protože fašismus bylo autentické italské politické hnutí a nacismus byl trochu něco jiného, ale to je skutečně terminologická poznámka na okraj. My fašismus teď používáme jako dahbegrif zahrnující i nacistické formy. Čili ano, není zapotřebí měnit legislativu. Pokud by se objevili takoví propagátoři - a já mimochodem nevylučuji, že se občas objeví právě mezi skinheady, taky by jim to odpovídalo, když hajlují, tak proč by netvrdili, že osvětimské plynové komory neexistovaly - mělo by jim být samozřejmě měřeno stejným metrem.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji předsedovi vlády České republiky. Poslanec Benda si přeje vystoupit s doplňující otázkou. Má příležitost.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo vlády, já s vámi naprosto souhlasím v tom stíhání konkrétních trestných činů, ale ty jsou stíhány podle jiného paragrafu než podle § 260. Na druhou stranu komunistický režim a komunistická ideologie, o které mluvím, má za posledních padesát let v této zemi na svědomí nekonečně více životů a nekonečně více lidského utrpení než celé skinheadské hnutí. Jen bych prosil, abychom to posuzovali, a provokativní používání např. zkřížených srpů a kladiv je podle mě urážka a plivnutí do tváře všem bývalým politickým vězňům a musíme proti tomu zásadním způsobem vystupovat.
Druhá otázka se netýkala zpochybňování nacistických zločinů, ale zpochybňování komunistických režimů, ke kterému běžně dochází. Dokonce významní představitelé pochybují o černé knize komunismu apod. Proto jsem se ptal, jestli hodláme něco podobného, jako je vychvalování masových vrahů a další, stíhat.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Bendovi. Předseda vlády bude reagovat.
Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Pane poslanče, dovolte, abych vám vzkázal prostřednictvím pana předsedajícího, že jste jedním z dvou set zákonodárců v této sněmovně. Když byl zákon o protiprávnosti komunistického režimu přijat bez sankčních ustanovení, nic vám nebo komukoli jinému nebrání, aby např. zákaz propagace určitých symbolů, které zmiňujete, byl dodatečně novelizací tohoto zákona legalizován. To je věc vaší případné zákonodárné iniciativy.
Tato vláda se řídí platnými zákony a ty jí, jak dobře víte, nic takového neukládají. Každá vláda je povinna ctít zákony, ať s nimi souhlasí, nebo nesouhlasí. To není na libovůli vlády.
Nicméně dovolte mi, protože se zdá, že bude užitečné toto uvést, abych velice stručně reagoval, jaké zákonné normy - zejména v oblasti trestního zákonodárství - nám už nyní slouží. Máte pravdu, že to není jen § 260. Je to § 179 - obecné ohrožení motivované rasou, národností, politickým přesvědčením, vyznáním nebo jinou obdobnou nesnášenlivostí. Je to § 196 odst. 2 - násilí proti skupině obyvatel a proti jednotlivci, opět motivované rasou, národností, politickým přesvědčením a zde je ještě doplněno vyznáním. Dále § 196 a 197, 198 - hanobení národa, rasy a přesvědčení - čili trestné je i hanobení přesvědčení, § 198 - podněcování k národnostní a rasové nenávisti, § 202 - výtržnictví takto motivované, § 212 - vražda takto motivovaná, § 221 - ublížení na zdraví takto motivované, § 231 - omezování osobní svobody takto motivované, § 235 - vydírání takto motivované, § 236 - omezování svobody vyznání. Mohl bych pokračovat dál a dál až k tomu nejstrašnějšímu paragrafu - § 259 - genocida, který, jak doufám, nikdy nebude uveden v budoucnosti v život.
Takže každý občan má právo i na základě těchto paragrafů podat konkrétní trestní oznámení a všechny orgány jsou povinny jednat v souladu se zákonem.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji předsedovi vlády České republiky. Další vylosovaný je pan poslanec Jiří Payne se svou interpelací. Prosím, aby se ujal slova. Dále je interpelace pana poslance Bendla.
Poslanec Jiří Payne: Vážený pane ministerský předsedo, je dovoleno, aby ministr kterékoli vlády na světě ovlivňoval formou lobbování výběrové řízení ve věci státní zakázky v kterékoli zemi v Evropě?
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Hovořit bude předseda vlády České republiky pan Miloš Zeman.
Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Pane poslanče Payne, vzkazuji vám prostřednictvím pana předsedajícího, že kdybyste chtěl skutečně odpověď na konkrétní otázku, nebylo by nic jednoduššího, než kdybyste alespoň nyní řekl, o jaké konkrétní lobbování a v jaké konkrétní veřejné zakázce se jedná. A kdybyste měl smysl pro fair play, pak by vám nic nebránilo, abyste tento příklad uvedl již v názvu své ústní interpelace, což slušní lidé obvykle dělají. Já bych si pak samozřejmě vyžádal jak od ministra financí, tak od dalších institucí konkrétní odpověď na konkrétní otázku.
Protože - jak jste ostatně sám předvedl - vaše otázka byla tak neurčitá, že se mohla týkat čehokoli, případně se dokonce nemusela týkat vůbec ničeho, dovolte mi, abych konstatoval na stejně obecné úrovni, na jaké vy jste svoji otázku položil, že ovlivňování veřejných zakázek řeší současný zákon číslo 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, nehledě na to, že vláda, aniž by cokoli tušila o vaší interpelaci, 17. února tohoto roku svým usnesením č. 129 z tohoto roku schválila navrhovanou novelu tohoto zákona, aby se zabránilo - i na základě některých praktických poznatků - případným legislativním mezerám.
O co jde? V zásadě se jedná o to, že nad dodržováním tohoto zákona má bdít nezávislý Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a to v rámci přezkoumávání úkolů zadavatelů a v navazujícím řízení o rozkladech podaných proti prvostupňovým rozhodnutím orgánů dohledu.
***