(Schůze opět zahájena v 16.00 hodin.)
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Ústní interpelace, které jsou určeny předsedovi vlády České republiky, případně vládě ČR a ostatním členům vlády - takto zní tento bod.
76.
Ústní interpelace
Po zahájení 10. schůze Poslanecké sněmovny jsme za účasti ověřovatelů vylosovali pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a klást ústní interpelace nejprve předsedovi vlády ČR panu Miloši Zemanovi či vládě České republiky, a to v čase od 16 do 17 hodin, poté ostatním členům vlády ČR. Seznam poslanců podle vylosovaného pořadí nám byl v úterý rozdán na lavice. Nyní dávám slovo panu poslanci Miroslavu Ouzkému, který byl vylosován na prvním místě, aby přednesl ústní interpelaci na předsedu vlády pana Miloše Zemana. Další interpelace je interpelace pana poslance Langra, ale ten, pokud vím, není přítomen, takže se připraví třetí v pořadí. Prosím, hovoří pan poslanec Ouzký.
Poslanec Miroslav Ouzký: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády. (Hluk v sále.) Nevím zdali nemám ještě chvíli vyčkat, až se zklidní auditorium.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Ztrácíte čas. Pane poslanče, raději hovořte, abychom se nedostali do časové tísně.
Poslanec Miroslav Ouzký: Raději budu hovořit. Vážený pane předsedo vlády, v průběhu minulého zasedání Poslanecké sněmovny jste byl interpelován panem poslancem Kohlíčkem mimo jiné ve věci plánovaného zrušení tzv. retrofitu Elektrárny Tušimice v okrese Chomutov. Ponechme stranou vaše tvrzení, že uzavření této elektrárny přivodí ztrátu pouze 40 pracovních míst. Tomu se upřímně zasmál i můj dvanáctiletý syn a ptal se, jestli pan premiér někdy v životě viděl elektrárnu. Přesto jste uklidňoval mě i občany regionu tvrzením, že současné prověření investic rozhodně neznamená ukončení investiční akce.
Dovolím si citovat ze stenozáznamu: Hlavně není pravda to, co předpokládáte vy ve své interpelaci. Nebyla přijata žádná opatření, která by omezovala Elektrárnu Tušimice I. Jediné zkoumání nákladových analýz všech podniků Českých energetických závodů spočívá v tom, že se zjišťuje, zda uzavřené smlouvy a další typy kontraktů jsou efektivní. Konec citace.
Po vašem vystoupení jsem tvrdil lokálnímu tisku i občanům, že tak závažné politické rozhodnutí nemůže být učiněno proti vaší vůli a že obavy jsou zbytečné. Do dvou týdnů vedení ČEZ oznámilo uzavření retrofitu na Elektrárně Tušimice I. Vaše vystoupení k tomuto problému silně připomíná známé prohlášení prezidenta Antonína Zápotockého, syna zakladatele vaší politické strany, v roce 1953. Jsem schopen pochopit vládu, která činí nepopulární rozhodnutí, ale nejsem s to pochopit, proč to nedokáže otevřeně říci a proč dotčený region navštěvují její ministři až po tak závažném rozhodnutí. Vládu, jejíž ministři přesvědčují občany o potřebě další jaderné elektrárny a zároveň na Chomutovsku prohlašují, že Tušimice jsou ze střednědobého hlediska nepotřebný zdroj.
Nechci zde poslouchat výmluvy, že nejlepší je tento potenciálně nejlevnější zdroj relativně čisté energie prodat.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane poslanče, čas.
Poslanec Miroslav Ouzký: Chtěl bych slyšet jasné a tentokrát pravdivé vysvětlení. Děkuji a omlouvám se za překročení limitu.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Ouzkému. Hovořit bude předseda vlády ČR pan Miloš Zeman.
Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Vážený pane předsedající, vážené zbývající kolegyně, vážení zbývající kolegové, chtěl bych upřímně blahopřát panu poslanci Ouzkému k tomu, že má dvanáctiletého syna. Myslím si, že to byla nejzajímavější informace, která v jeho interpelaci zazněla. (Veselost.)
Pokud jde o skutkovou podstatu věci, chtěl bych pana poslance upozornit, že žijeme v tržní ekonomice a že i stát je povinen respektovat rozhodnutí, nota bene rozhodnutí, k nimž došlo po mé odpovědi na původní interpelaci, neboť původně jsem odpovídal skutečně v době, kdy se toto rozhodnutí teprve zvažovalo.
Podnik ČEZ je podnikatelským subjektem, který nese odpovědnost za svá rozhodnutí. Nežijeme, pane poslanče, ve státní příkazové ekonomice telefonního práva, kdy by ministerský předseda mohl zdvihnout telefon a komukoli nařídit, aby retrofit buď realizoval, nebo naopak zastavil. A já se přiznávám, že jsem docela rád, že v telefonním právu a v příkazové ekonomice již opravdu nežijeme.
A nyní mi dovolte, abych věcně odpověděl na vaši otázku, včetně uvedení dat, která se toho týkají, protože vy jste se odvolával na původní interpelaci tuším ze 4. února t. r. a rozhodnutí, o kterém jsem byl následně informován, se odehrálo 18. února. Nejdříve je nutné znát výsledky analýz, o nichž jsem v té době mluvil, a tyto výsledky mám nyní k dispozici.
Elektrárna Tušimice I s výkonem 3 x 110 megawattů byla s ohledem na své stáří a nutnost plnění zákona o ochraně ovzduší původně určena k likvidaci k 1. 1. 1999. Představenstvo ČEZ na svém zasedání 22. června 1998 rozhodlo o provedení retrofitu Elektrárny Tušimice o tomto výkonu, tedy 330 megawattů, s investičními náklady 4,48 miliardy Kč. Zástupci státu ing. Šnajdr a ing. Štěpánek, to znamená členové představenstva zastupující minulou vládu premiéra Tošovského, hlasovali tehdy proti tomuto záměru. Avšak převážilo stanovisko jiné, přičemž jedním z podpůrných argumentů retrofitu byla potřeba zajištění dostatečného elektrického výkonu při nejistotách dalšího vývoje spotřeby elektrické energie.
Dnes - a zažíváme to, kolegyně a kolegové, i při diskusích o stavbě Temelína - se neustále argumentuje poklesem zatížení ve spotřebě elektrické, energie a tedy i z toho vyplývající nadbytečností výkonu některých konkrétních elektráren. Zdůrazňuji elektráren neodsířených a zastaralých. Proto dospělo vedení ČEZ koncem února k závěru, že výkon získaný retrofitem po provedení cost benefite analýzy, tzn. porovnání nákladů a přínosů, lze označit pro nejbližší časový horizont jako nadbytečný. Současně se v této analýze, která mezitím byla dokončena, říká, že pro další období růstu hrubého domácího produktu je vhodnější budovat energetické zdroje s vyšší kvalitativní technologickou úrovní, a to zejména z hlediska účinnosti a dopadu na životní prostředí.
Nové představenstvo bylo zvoleno valnou hromadou 5. 1. 1999. Projednávalo schválený rozpočet, který nepokrýval investiční potřeby společnosti ve výši 7,5 mld Kč. Přičemž podotýkám, že ČEZ jenom do odsíření vložila 45 mld Kč a jsou pro ni kritické dva roky - 1999 a 2000, kdy vrcholí dluhová služba za úvěry minulých let. Proto toto představenstvo, aniž by v té době ještě jednalo o pozastavení konkrétních investičních akcí, uložilo svému generálnímu řediteli dosáhnout snížení investičního rozpočtu o 3,5 miliardy Kč.
S ohledem na tuto skutečnost v další fázi navrhl generální ředitel ČEZ představenstvu zastavení retrofitu Elektrárny Tušimice I a představenstvo společnosti dne 18. 2. t. r. návrh na zastavení retrofitu schválilo a současně přijalo návrh na prodej této elektrárny investorovi s největší nabídkou, který může v retrofitu elektrárny pokračovat. Nejde tedy o zastavení retrofitu obecně. Jde o zastavení investiční akce společnosti ČEZ.
Chtěl bych konstatovat, že Ministerstvo průmyslu a obchodu, které mi připravilo tyto podklady, bude sledovat to, aby dodavatelům, se kterými byly uzavřeny smlouvy na retrofit Tušimice I, byly nabídnuty jako náhrada za odstoupení smluv jiné investiční akce, které budou realizovány společností ČEZ, a.s., a aby tato společnost aktivně spolupracovala na podpoře zaměstnanosti v regionu.
***