(pokračuje Gross)

Ptám se, zda se dále někdo hlásí do podrobné rozpravy. Slovo má pan poslanec Ambrozek.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já si dovolím přednést drobný pozměňovací návrh k usnesení zemědělského výboru, které se týká § 11, odst. 4. Navrhuji, aby tento paragraf nově zněl: Pro účely tohoto zákona se za investice do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti považují stavby a zařízení pro protierozní ochranu, optimalizaci vodního režimu a revitalizaci krajiny.

To je návrh nového znění odstavce. Doplňují se tam slova "a revitalizaci krajiny" a vypouští se závorka. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je usnadnit problematiku revitalizace vodních toků, která naráží na velké problémy zvláště kolem pozemkových úprav a kolem odnětí ze zemědělského půdního fondu.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Ambrozkovi. Táži se, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak. Podrobnou rozpravu uzavírám.

Pokud jsem řádně sledoval rozpravu, nezazněl žádný návrh na zamítnutí či vrácení návrhu zákona k novému projednání, tudíž si myslím, že můžeme konstatovat, že druhé čtení v tuto chvíli končí.

Děkuji jak zástupci navrhovatele tak oběma zpravodajům a konstatuji, že šestý bod jsme probrali.

 

Přistupujeme k bodu

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu
/sněmovní tisk 80/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr financí ČR Ivo Svoboda. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, po podrobném shrnutí všech zákonů ve znění všech novel, které chceme znovu novelizovat, vám vláda předkládá návrh novely zákona o daních spotřebních, kterým se také novelizují zákon o dani z přidané hodnoty a zákon o lihu. Tento návrh jsem zdůvodnil již při jeho předložení do prvního čtení. Zdůrazňuji, že novela uvedených zákonů byla již v Poslanecké sněmovně projednávána jako tisk 35. Po jejím neschválení byla přepracována tak, aby zahrnovala pozměňovací návrhy, které při projednávání tisku 35 byly schváleny.

Dále jen připomínám, že nejzávažnější změnou je zvýšení sazeb spotřebních daní z uhlovodíkových paliv, maziv a tabákových výrobků. Tyto změny jsou vyvolány jednak potřebami státního rozpočtu, jednak jsou dalším krokem k přiblížení sazeb spotřebních daní platných v České republice k minimálním sazbám platným v Evropské unii.

Celkový přínos změn sazeb by měl činit 4,3 miliardy Kč. Podrobnější údaje včetně dopadu na spotřebitelské ceny jsou uvedeny v důvodové zprávě. Míra sazeb daní spotřebních je zároveň krokem k přesunu daňového zatížení z přímých daní na daně nepřímé. Ministerstvo financí připravuje materiál, ve kterém budou uvedeny kroky při změnách v daňové oblasti, a to postupně až k 1. 1. 2003, což je předpokládaný termín vstupu do Evropské unie.

Dále vládní návrh obsahuje některé úpravy, které mají zjednodušit administrativu správy spotřebních daní a omezit možný vznik daňových úniků. Jedná se o vypuštění pojmu aditiva z definice výroby, o rozšíření předmětu spotřební daně o ropné produkty z druhotné destilace, jsou-li používány jako pohonná hmota, a o některé změny týkající se spotřební daně z lihu a lihovin včetně změn zákona o lihu.

Poslední změna se týká jak zákona o spotřební dani, tak zákona o dani z přidané hodnoty. V České republice dosud existují na silničních celních přechodech takzvané duty free nebo tax free obchody, kde se cestujícím do zahraničí prodávají některé výrobky za ceny neobsahující daň z přidané hodnoty a spotřební daň. V Evropské unii tyto obchody na silničních přechodech v souvislosti se zrušením hranic přestaly existovat. Vláda původně navrhovala zrušení těchto obchodů k  31. 12. 1999. Na základě schválených pozměňovacích návrhů k tisku 35, který byl projednán v Poslanecké sněmovně v listopadu minulého roku, vláda nyní navrhuje posunout tento termín k 31. 12. 2001.

Vládní návrh zákona byl v prvním čtení propuštěn do dalšího projednávání v rozpočtovém a hospodářském výboru Poslanecké sněmovny, přičemž oba výbory po projednání návrhu nepřijaly usnesení.

Z pověření vlády České republiky doporučuji novelu zákona o spotřebních daních, o dani z přidané hodnoty a o lihu propustit do třetího čtení v Poslanecké sněmovně.

Při třetím čtení se pak vyjádřím k jednotlivých pozměňovacím návrhům, ať již budou obsaženy v doporučení rozpočtového a hospodářského výboru, nebo zazní při dnešním jednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru financí Ivo Svobodovi a žádám, aby zaujal místo u stolu zpravodajů.

Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému a hospodářskému výboru. Rozpočtový výbor přijal zprávu o projednání, hospodářský výbor předložil záznam o jednání. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Libor Ježek, který nás seznámí s průběhem jednání rozpočtového výboru.

 

Poslanec Libor Ježek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, projednávání vládního návrhu zákona, sněmovní tisk č. 80, v rozpočtovém výboru proběhlo po úvodním slově náměstka ministra financí pana Hejnáka a zpravodajské zprávě poslance Libora Ježka. Po rozpravě rozpočtový výbor nepřijal usnesení o tomto sněmovním tisku vzhledem ke skutečnosti, že o návrhu usnesení bylo hlasováno následovně: 9 hlasů pro, 9 proti, 1 se zdržel.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji rozpočtového výboru panu poslanci Liboru Ježkovi. Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Tomáše Teplíka, aby se ujal slova a seznámil nás s průběhem jednání.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor projednával předmětnou novelu zákonů na své 16. schůzi dne 11. března. Rovněž hospodářský výbor nedospěl k žádnému stanovisku, k žádnému závěrečnému usnesení. Hospodářský výbor ve své rozpravě přijal dva pozměňovací návrhy, se kterými seznámil Poslaneckou sněmovnu v materiálu pod názvem "Záznam z jednání 16. schůze hospodářského výboru", nicméně tyto návrhy, i když byly v rozpravě hospodářským výborem přijaty, budou muset zaznít v podrobné rozpravě na mikrofon zde ve sněmovně.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Teplíkovi. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci Gongol a Kalousek. Prosím pana poslance Gongola, aby přistoupil k řečništi a ujal se slova. Připraví se pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, spotřební daně, o kterých tato sněmovna opět v krátké době jedná, jsou relativně stálé daně a jejich pravidelný výnos zajišťuje významnou část příjmů státního rozpočtu. Synergickým efektem spotřebních daní je i to, že vstupují do základu pro výpočet daně z přidané hodnoty. Spotřební daně jsou nepřímé daně, to znamená, že jejich plátci jsou všichni koneční spotřebitelé výrobků, kteří spotřebovávají např. uhlovodíková paliva a maziva, či tabákové výrobky, event. líh, lihoviny a podobně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP