(pokračuje Jirousová)

"Prodej majetku OZS Bezdružice veřejnou soutěží byl realizován za nabídnutou kupní cenu 126 000 Kč."

Přitom orientační kupní cena pro účastníky soutěže byla stanovena na 1 169 000 Kč. Už tato skutečnost navozuje podezření, zda současný vlastník nebyl předem informován o skutečnosti, že nemá konkurenta.

S odpovědí pana ministra Svobody nejsem spokojena. A proto se znovu ptám: Proč obci Bezdružice jako zájemci o obvodní zdravotní středisko nebylo sděleno rozhodnutí schvalovacího řízení na Ministerstvu financí České republiky v lednu 1998 o privatizaci přímým prodejem?

Není mi jasné a ptám se, proč byl prodej obvodního zdravotního střediska prakticky za jednu desetinu kupní ceny realizován a zda nebylo možné použít § 10 zákona č. 92/1991 Sb. a veřejná soutěž nebyla Ministerstvem financí ČR zrušena jako pro stát značně nevýhodná? Mohlo se tak předejít nynějším závažným problémům. V současné době z původních tří stálých lékařů provozuje praxi jen jeden lékař, ostatní museli středisko opustit z důvodu nepřijatelného nájemného stanoveného novým vlastníkem. Odchodem lékařů je navíc ohrožena i existence místní lékárny. Oprávněně pak narůstá nejistota a strach občanů Bezdružic a přilehlých obcí ze zhoršené dostupnosti zdravotní péče.

Pro doplnění bych ještě chtěla dodat, že případem se podle mých posledních informací zabývá i pan ministr Bašta, a tak nezbývá než věřit, že se případ dotáhne do konce a že bude vyřešen ke spokojenosti lékařů a hlavně občanů Bezdružic a přilehlých obcí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Jirousové a otevírám rozpravu. Ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Pan ministr Ivo Svoboda.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.

Chtěl bych upřesnit některé údaje obsažené v interpelaci.

První je otázka, zdali součástí žádosti o revokaci schváleného privatizačního projektu ze dne 15. 12. 1997 byla skutečně i žádost starosty města Bezdružice ze dne 1. 12. 1997. K tomu je k dispozici tato odpověď:

V průběhu roku 1997 byl privatizační projekt revokován z toho důvodu, že jeden ze dvou nabyvatelů - lékařů schválených vládou k přímému prodeji - od realizace přímého prodeje odstoupil. Nebylo to tedy úmyslem, ale z důvodu odstoupení jednoho ze dvou zájemců nebo nabyvatelů. Následně odstoupil i druhý kupující a Fond národního majetku podal na Ministerstvo financí České republiky dne 8. ledna 1998 další žádost o revokaci projektu z důvodu jeho nerealizovatelnosti. Žádost Fondu národního majetku obsahovala mj. i žádost starosty obce Bezdružice o bezúplatný převod majetku na obec.

Účastnící schvalovacího řízení na Ministerstvu financí byli se žádostí starosty seznámeni, ale schvalovací komise na Ministerstvu financí doporučila privatizovat majetek na základě výsledků veřejné soutěže s tím, že privatizace zdravotnického zařízení proběhne v kategorii A - s problematikou kategorie A seznámím přítomné následně - tj. nabyvatel bude zavázán nemovitost užívat po dobu 10 let k provozování zdravotní péče.

V meziresortním připomínkovém řízení, jehož se zúčastnil i zřizovatel privatizovaného subjektu, Okresní úřad Tachov, byla navržena metoda privatizace schválená bez připomínek. Ministerstvo financí ČR poté vydalo dne 20. 3. 1998 rozhodnutí o privatizaci majetku metodou veřejné soutěže a postoupilo je Fondu národního majetku ČR k realizaci.

Pokud se týče okresního úřadu je praxe - nevím, zdali byla obvyklá v té době - v dnešní době při jednání v těchto věcech taková, že přílohou k zápisu, požádá-li o to ten, kdo má pocit, že nebyla jeho připomínka dostatečně vzata v úvahu, je jeho stanovisko. V dnešní době by tedy bylo možné pouhou kontrolou zápisu zjistit, zdali Okresní úřad Tachov opravdu zaujal takové stanovisko, jak je nyní prohlašováno, anebo ne. Jaká praxe vedení zápisu byla v té době, samozřejmě nevím.

Co se týče ceny, byl prodej majetku realizován ke dni 1. 10. 1998 jedinému účastníku a vítězi veřejné společnosti VHK, a. s. za nabídnutou cenu 126 000 Kč. Hodnota majetku činila ke dni 30. 9. 1998 1 169 390 Kč.

Chtěl bych podotknout, že zde se vychází z hodnot stanovených technickými metodami, čili buďto účetní, nebo tzv. odhadní, a tyto hodnoty se zejména v oblastech vzdálenějších od spádových center mohou výrazně lišit směrem dolů od cen stanovených podle cenových předpisů.

Fond národního majetku vyhlásil pro zájemce ve veřejné soutěži orientační kupní cenu ve výši účetní hodnoty majetku, orientační cena byla vyhlášena podle platného rozhodnutí o privatizaci, kde byl typ vyhlašované ceny přesně definován. Vyhlášení orientační ceny znamená, že účastníci soutěže mohu nabídnout i cenu nižší než vyhlašovanou.

Z praktických zkušeností, které se nemusí opakovat v tomto případě, zdůrazňuji že nemusí, vyplývá, že subjekty se většinou prodávají až ve druhém a třetím kole soutěže, kdy Fond národního majetku v souladu s příslušným usnesením vlády ČR snižuje vyhlašovanou cenu až na 10 % ceny prvního kola obvykle stanovené ve výši účetní hodnoty majetku. Přitom příprava každého kola soutěže samozřejmě zatěžuje Fond řadou nákladů a procedur, které se pak mohou ukázat zbytečnými.

Co se týká termínu obdržení odpovědi. Žádost starostů obcí Bezdružice a Konstantinovy Lázně o zastavení prodeje budovy zdravotního střediska v Bezdružicích, podpořenou přednostou Okresního úřadu v Tachově, obdržel Fond národního majetku ČR dne 10. 11. 1998 až po realizaci prodeje vítězi soutěže, tj. po uzavření smlouvy o prodeji ke dni 1. 10. 1998. Fond národního majetku odeslal dvě odpovědi, jednu 20. listopadu loňského roku, druhou 2. prosince loňského roku.

Pokud se týká zdravotní obslužnosti, je nabyvatel zdravotního střediska vázán smlouvou o prodeji kategorií A, která jej zavazuje užívat nemovitost po dobu 10 let jako zdravotnické zařízení a zajistit v této době poskytování zdravotnické péče ve spádovém území pod sankcí zaplacení smluvní pokuty kupujícím anebo odstoupení Fondu národního majetku ČR od této smlouvy.

Tady se už projevila některá opatření, která jsem v tehdejší době, byť prezidium fondu neexistovalo, prosadil ve výkonném výboru, tzn. mnohem tvrdší sankcionování za nedodržení podmínek. A předpokládám, že v budoucnosti se podaří prosadit opatření další, která přinutí zájemce, vítěze veřejných soutěží, aby svůj zájem vyjádřili mnohem nákladněji než je obvyklých 10 % kupní ceny, a rovněž tak k zápisu změn do katastru nemovitostí dochází až po uhrazení plné kupní ceny, včetně eventuálních sankcí za možné opoždění úhrady celého doplatku.

To je zhruba vše, co mohu podat jako vysvětlení k tomu případu. Mám za to, že smluvní podmínky, tak jak byly definovány, by zdravotní obslužnost obce měly v potřebné míře zabezpečit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Svobodovi a udílím slovo panu poslanci Kohlíčkovi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP