Poslanec Václav Exner: Kde vidím souvislosti s právě projednávaným státním rozpočtem? Vláda sociální demokracie zatím podává nepřesvědčivý výkon. Zeptáme-li se občana, co se pro něj změnilo se sociálně demokratickou vládou, a to přes ocenění přístupu některých ministrů, kteří se často až zoufale snaží o změnu, je těžko takovou změnu uvést. A to se právě projevuje také v předkládaném rozpočtu.

Neshledáváme zásadnější změnu v zahraniční politice. Často je spíš pravicovější, snad až na aktuální politiku se Slovenskou republikou, ale to teprve uvidíme.

Pokud jde o problematiku ekonomiky, bylo jasné vyjádření o tom, že se sociálně demokratickou vládou se změní výkon vlastnických práv českého státu v ekonomice v těch podnicích, kde stát má zatím své zastoupení. Ale zatím výsledek je spíše opačný. Dochází k tomu, že sociálně demokratická vláda se rozhodla spíše pro zrychlení privatizace, pro privatizaci strategických podniků a do předložené varianty rozpočtu se tato orientace projevila pokusem zapracovat příjem rozpočtu, přitom v situaci, kdy vlastně prostřednictvím konkrétní částky byla dopředu stanovena nabídková cena za uvažovaný odprodávaný státní podíl. To může mít za důsledek, že bude nutné, aby bylo příslušného příjmu pro státní rozpočet dosaženo, že bude tlak času na to, jak má privatizace probíhat, aby peníze už k dispozici byly.

Použití peněz z privatizace na krytí výdajů bylo nesporně špatnou vlastností i předchozích vlád. Přitom použití peněz rozpočtu, které je navrhováno v předkládaném rozpočtu, také bezprostředně není stanoveno na rozvoj. Jestliže se uvažuje o převodu těchto peněz do důchodového fondu, který v současné chvíli má už záporný stav, a to pro rychlost a snadnost použití takových peněz, pak by to bezprostředně bylo použití na spotřebu, i když tato spotřeba může samozřejmě mít vliv, a to pozitivní vliv, na zrychlení vnitřní poptávky. Jde ale o obligatorní výdaj státního rozpočtu. Uvědomuji si, že tento přesun je uvažován spíše z důvodů snadnosti, ale nahrazení chybějících peněz čerpáním z Fondu národního majetku mělo až dosud ten výsledek, že není k dispozici pro veřejnost ani majetek, ani peníze a není zajištěn ani rozvoj. Je to krok, který je poměrně nebezpečný i pro sociálně demokratickou vládu v tom případě, že by nedokázala opravdu získané peníze proměnit v rozvojovou strategii.

Pokud jde o vývoj vlastnických práv, jsme svědky výrazných změn v Českých drahách. Jsme ale také svědky bezzubé a bezmocné debaty o Telecomu a jeho vedení. Sociálně demokratická vláda slibovala analýzu stavu národního hospodářství do konce letošního roku. Tato zpráva oprávněně v této chvíli není k dispozici a je to nesporně handicap pro zpracovávání rozpočtu. Máme ale také k dispozici informace, že na takové zprávě se ve státních orgánech nepracuje tak, aby se ukázaly i skutečné příčiny a naznačila cesta odstranění nepříznivého stavu národního hospodářství. Veřejnost v každém případě o postupu těchto prací není dost informována.

Myslím si, že také můžeme hovořit o tom, že sociálně demokratická vláda zatím nedosáhla zastavení stagnace, případně poklesu národního hospodářství v krátkém čase, ale ani nenaznačila konkrétní cesty k dosažení tohoto stavu. Stále trvá úplně nedostatečný rozvoj vědy, výzkumu a technického rozvoje. V roce 1989 šlo do této sféry prostřednictvím průmyslových ministerstev 2,2 miliardy korun a nesporně by jenom vzhledem k inflaci a bohužel ale k značnému zaostávání a rozrušení celého tohoto sektoru bylo v současné době potřeba alespoň 6 miliard společensky vynakládat právě prostřednictvím průmyslových ministerstev, případně výdajů podniků. Rozpočet však nepočítá ani s celou jednou miliardou.

Není zatím také náznak stanovení příslušné strukturální politiky národního hospodářství, tak aby veřejnosti byla přesvědčena o nastávajících změnách, přestože jsou určité signály, že se na této politice pracuje, a některá oznámení mohou být jenom vítána. Čas nás ale všechny tlačí.

My také pociťujeme zatím velmi nerozhodný přístup k problému nezaměstnanosti v situaci, kdy nezaměstnanost roste. To, že se v posledním měsíci jakoby na chvíli pozastavila, je jenom nadýchnutí se před dalším růstem, protože více než 60 % podniků - mezi nimi prakticky všechny střední a velké - předpokládá další propouštění zaměstnanců. Rozpočet na tuto situaci přes jenom určitý posun v politice zaměstnanosti reaguje nedostatečně. Projevuje se také váhání a opatření se přijímají až na základě velkého tlaku v oblasti zabránění největších ztrát v zemědělství. Sociálně demokratická vláda nedokázala zatím v této oblasti získat iniciativu a je spíše pod tlakem aktuální situace a pod oprávněným tlakem zemědělců.

Pokračování v dosavadním vývoji nepříznivé situace a skladby dopravy je přes chvályhodnou snahu investovat do této infrastruktury ale také charakteristické. Musím také uvést, že akce čisté ruce zatím nemá výsledek ani přesvědčivý nástup, který by si občané uvědomovali.

Šlo by v tomto výčtu dále pokračovat. Vláda prostě zatím nenašla cestu, jak počítat s účastí občanů na změně situace. Byla rehabilitována tripartita, ale žádný skutečně důležitý výstup z ní není veřejnosti běžně znám. V této souvislosti také připomenu, že vláda bohužel nepodpořila některé návrhy poslanců Komunistické strany Čech a Moravy, o kterých jsme předpokládali, že jsou na podporu levicového směru, který byl jasně naznačen v sociální, ekonomické a v jiných oblastech programu České strany sociálně demokratické a hlavně se odrazil také ve vládním prohlášení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, znovu vás upozorňuji na projednávané téma a poprvé vás volám k věci.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, děkuji vám za upozornění, ale dovolím si vás upozornit, že probíhá obecná rozprava ke státnímu rozpočtu, že tento rozpočet není jen vyslovenou věcí ekonomické aritmetiky, že se týká celého rozvoje národního hospodářství a veřejného sektoru a že v této části obecné rozpravy je třeba tento rozpočet také do tohoto rámce zasadit a v jeho rámci posoudit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP