Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Do rozpravy se přihlásil ještě pan poslanec Koudelka. Má slovo.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: K uvedenému návrhu bych chtěl říci, že znění ústavy je podle mne zcela jasné. Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního celku. Vzhledem k tomu, že ještě žádné zastupitelstvo vyššího územního celku nemáme, dikce ústavy je jasná. Zastupitelstvo by mělo rozhodovat ve všech věcech samosprávy. To, že návrh umožňuje, aby zastupitelstvo delegovalo část svých pravomocí na radu, zabraňuje tomu, aby zastupitelstvo malých i velkých měst bylo zahlceno právě těmi jednotlivými metry čtverečními či jinými věcmi.

Považuji za trvale špatné, když zákony jsou v rozporu s ústavou. Proto se domnívám, že ti, kteří navrhují zamítnutí návrhu, by měli zároveň slíbit, že předloží minimálně návrh na změnu ústavy. Pokud tato změna není, považuji za velké plus tohoto návrhu právě to, že dává do souladu zákon o obcích s ústavou. To je pozitivum tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolegyně a kolegové, do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Výborný. Má slovo.

 

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, to, co říkal pan kolega Koudelka, bylo velmi matoucí. Nebudu vysvětlovat, ve kterých bodech, ale je škoda, že zde není vláda. Pan kolega vyzval ty, kteří nesouhlasí s tímto návrhem, aby předložili novelu ústavy. To samozřejmě není třeba. Vláda také nesouhlasí s tímto návrhem a nabízí, že předloží nový zákon o obcích. To je zapotřebí, pak o něm budeme rokovat.

Chápal jsem slova pana poslance Koudelky také jako slova adresovaná jeho vládě.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: To byla řádná přihláška do rozpravy, ještě vidím jednu faktickou poznámku. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Robert Kopecký: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych ve své faktické poznámce reagovat na vystoupení pana kolegy Exnera. Zazněly tam některé věci, které odporují logice. Dělám starostu devátý rok. Chtěl bych říci, že se tam hovořilo o tom, že zastupitelstvo může přenést pravomoc na radu v případě stanovení platu starosty a pracovníků obecního úřadu. A co v případech, kde zastupitelstvo je menší než patnáctičlenné, třeba třináctičlenné, a pravomoc rady přebírá starosta? V tom případě by starosta sám sobě a svým nejbližším stanovil plat, a bylo by to naprosto legální. Bylo by to špatné. To by se tam nemělo objevit. Viděl bych to jako věc, která by byla zavádějící. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: V tuto chvíli již s definitivní platností mohu říci, že nevidím žádnou přihlášku do obecné rozpravy. Obecnou rozpravu končím a táži se zástupce navrhovatele, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Frank: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, my jsme si byli dobře vědomi, že každá novela - pokud nejde o jistý vládní komplex - má své bolesti. Samozřejmě, i nám bylo a je známo odmítavé stanovisko vlády. Možná právě tím byl vytvořen předpoklad k odmítnutí novely zákona o obecním řízení. Mrzí mě na tom jedna věc, že jsme chtěli dát k veřejné diskusi této Poslanecké sněmovně návrh zákona, který již vláda pana Tošovského zveřejnila jako zásadní rozpor mezi zákonem o obcích a Ústavou České republiky.

Nebudu diskutovat o jednotlivých námětech nebo připomínkách, protože jsem předpokládal, že tyto věci by se možná skutečně nechaly upravit ve druhém čtení. Spíše jsme očekávali, že tento parlament se pokusí upravit něco, co bude odpovídat českému právnímu a ústavnímu řádu.

Mrzí mě, že ta věc byla zpolitizována jakousi národní frontou, a nevím jakými všemi dalšími podněty a náměty. Zajímavé je, že zde vystupovali i ti, kteří ve funkcích starostů v současné době třeba i působí a mají právě s tímto nesouladem zákona řadu problémů.

Já bych vás chtěl, kolegyně a kolegové, jménem předkladatelů ještě jednou požádat, abychom přehodnotili náš postup nebo vaše stanoviska k návrhu této novely a uvědomili si, co nás čeká. Když jsem se podíval do legislativního plánu vlády, viděl jsem, že novela zákona o obcích je předpokládána ve třetím kvartále roku 1999 coby věcný záměr, a platnost od jedenáctého měsíce roku 2000. Ptám se této sněmovny, zda chceme ještě dva roky jet podle tohoto právního nesouladu i s ohledem na to, že se chceme stát členským státem Evropské unie. Jak chceme respektovat Evropskou chartu místní samosprávy, kterou jsme v minulém měsíci přijali?

Dovolím si tvrdit, že pokud tato novela byla jistým podnětem k urychlení zpracování legislativního plánu vlády, tak to může nás jako předkladatele těšit, ale samozřejmě jde o věcný výsledek. A to je to, podle čeho by nová zastupitelstva v nejbližší době pracovat měla, a tak bychom to měli všichni společně chápat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Tolik závěrečné slovo zástupce navrhovatelů. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo i vy, případně vás prosím, abyste nás provedl hlasováním.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, diskuse nad tímto návrhem zákona ukázala, jak významná pro život našeho státu jsou obecní zastupitelstva obce. Nicméně bych chtěl váženou sněmovnu upozornit, že zdravý základ vývoje obcí musí být založen na dlouhodobé stabilitě zdrojů, ale také na stabilitě právních předpisů. Z toho důvodu upřednostňuji komplexní úpravu před úpravou dílčí. Z toho důvodu upřednostňuji široce prodiskutovanou úpravu, kdy se do diskuse zapojí nejen poslanci, ale např. Svaz měst a obcí, před úpravou, která takto prodiskutována není. Z toho důvodu prosazuji a upřednostňuji úpravu takovou, která bude vycházet z praktických zkušeností z činnosti obecních a městských zastupitelstev a bude směřovat ke zkvalitnění jejich práce a ne ke zkomplikování této práce.

Domnívám se, že činnost obecních zastupitelstev je pro zdravý vývoj této společnosti natolik důležitá, že by neměla být předmětem ideologických vášní, jak jsme to tu před chvílí slyšeli, ale měla by být předmětem zcela jasné a racionální diskuse. Vláda ve svém stanovisku vyjadřuje nesouhlas s tímto návrhem zákona, a já s ní souhlasím. Souhlasím s ní především proto, že vláda má skutečně ve svém legislativním plánu tento návrh zákona. Mluvil jsem s ministrem vnitra, a ten mi potvrdil, že vláda opravdu chce urychlit práce především na věcném záměru tohoto zákona. Myslím, že by bylo krajně nešťastné, abychom teď schvalovali novelu a potom vzápětí znovu měnili právní předpisy pro obce. Z toho důvodu navrhuji zamítnutí tohoto zákona.

Pro pořádek - z diskuse vyplynul - pokud jsem si to správně poznamenal - pouze jeden návrh, a to v případě, že zamítnutí zákona nebude schváleno, prodloužení projednávání tohoto zákona o 20 dní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP