(pokračuje Ježek)

V této souvislosti budu v rozpravě navrhovat, aby tento vládní návrh zákona byl v prvém čtení sněmovnou zamítnut. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji.

Dalším bodem je

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 36/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády sněmovní tisk 36 opět uvede ministr financí pan Ivo Svoboda, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí Ivo Svoboda: Děkuji za slovo. Rovněž toto úvodní slovo bude krátké a obsahově odkáži na vlastní návrh novely a důvodovou zprávu.

Chtěl bych zdůraznit, že tento návrh je směřován opačně, ve svém důsledku povede k významnému snížení daňové povinnosti jak osob právnických, tak i osob fyzických, zabývajících se podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činností.

Vycházíme z toho, že nezbytným předpokladem oživení podnikatelských aktivit, tak jak je to v plném souladu s vládním prohlášení naší vlády, je zabezpečení odpovídající výše disponibilních prostředků pro pořízení nových strojů, technologií, budov a staveb. Za tím účelem proto vláda navrhuje zkrácení doby odpisování u strojů a technologií o 20-25 %, u budov a staveb o 33 %. Nově by tak stroje a technologie byly odepisovány 6 nebo 12 let podle zatřídění do odpisových skupin, u staveb by doba odpisování činila 20 let, u budov 30 let. S ohledem na 100procentní zvýšení hranice pro hmotný majetek od roku 1998 z částky 20 tisíc Kč na 40 tisíc Kč, do kteréžto výše lze majetek jednorázově uplatnit jako nákladovou položku v roce pořízení, vláda nenavrhuje zkrátit dobu odepisování v první odpisové skupině, která činí 4 roky a kde hlavním reprezentantem jsou osobní automobily.

Navržená úprava sníží srovnatelně roční výnos daně z příjmů téměř o 14 mld. korun.

S ohledem na režim placení záloh očekáváme dopad na inkaso daně z příjmů v roce 1999 v částce nepřevyšující 5 mld. korun. A s tímto dopadem také uvažuje náš návrh státního rozpočtu na rok 1999.

Chtěl bych zdůraznit ještě jednu okolnost. Pokud bude tento návrh sněmovnou přijat, stane se další pobídkou pro zahraniční investory, neboť tímto nasazením doby odpisování se dostáváme na hranice obvyklé v Evropské unii a v některých případech i pod tyto hranice. Předpokládám proto, že projednání a schválení tohoto návrhu zákona bude procesem v této sněmovně rychlým a bezrozporným. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Svobodovi. Zpravodajem pro prvé čtení sněmovního tisku 36 byl určen pan poslanec Martin Kocourek, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové.

Jako zpravodaj k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, bych chtěl k prvnímu čtení uvést následující:

Rád bych jen zopakoval, že podstatou vládního návrhu je předpokládaná změna v oblasti odpisů, a to změna v délce odpisování u některých odpisových skupin, tj. u odpisových skupin 2, 3, 4 a 5, kde se doba odpisování mění tak, jak je uvedena v tisku č. 36.

Ke změněným dobám odpisování je zároveň příslušně upraven koeficient pro hodnoty odpisování v jednotlivých letech, a to jak pro odpisy rovnoměrné, tak zrychlené. Zkrácené doby odepisování se mohou použít již u majetku pořízeného v roce 1998. Dopad do státních financí, tzn. pokles výnosů z daní právnických osob, je v materiálu uváděn ve výši 13,6 mld. Kč.

Ve svém stanovisku zpravodaje bych chtěl upozornit za prvé na to, že tento návrh zákona je součástí balíku doprovodných zákonů k návrhu státního rozpočtu na rok 1999 a jeho efekty jsou započteny do vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1999. Tento návrh má za následek snížení příjmů rozpočtů státního a územních a je jakousi kompenzací za zvýšení spotřebních daní a pojistného.

Nicméně co mě zarazilo v tomto materiálu je určitý rozpor, neboť v návrhu státního rozpočtu na rok 1999 lze vyčíst jiné údaje o dopadu této novely zákona o dani z příjmů. Jde o to, že v návrhu tohoto zákona, který projednáváme, je uveden dopad 13,6 mld. Kč, zatímco v návrhu státního rozpočtu na rok 1999 je uveden dopad do státního rozpočtu na rok 1999 ve výši 3,7 mld. Kč, jak je to uvedeno v sešitě C, strana 16, bod 1, resp. 8 mld. Kč, co je uvedeno v sešitě G, strana 4, čtvrtý odstavec shora. Není tedy zřejmé, jaký dopad do státního rozpočtu roku 1999 by mělo zkrácení odpisových dob u podnikatelského majetku.

Dále je nutné říci, že není zřejmé, jaké úlevy na dani díky snížení odpisových dob budou působit na jednotlivé obory podnikání či na jaký typ podnikatelů; mám na mysli malé, střední, velké. V tomto smyslu je důvodová zpráva absolutně strohá. Rozpory v odhadu efektů spíše svědčí o tom, že strohost je důsledkem nevydiskutovanosti problému odpisů vládou a o to více neuchopitelný a nehodnotitelný je tento návrh. Podle mého názoru problematika odpisů potřebuje časově mnohem delší diskusi a větší analytické podklady, než které tento vládní návrh obsahuje.

Závěrem jako zpravodaj pro první čtení bych chtěl říci, že v kontextu toho, co jsem zde řekl, že tento návrh zákona je součástí balíku zákonů doprovodných ke státnímu rozpočtu, a vzhledem k tomu, že já navržený státní rozpočet nebudu podporovat, doporučuji Poslanecké sněmovně, aby tento zákon zamítla v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kocourkovi.

Nyní udílím slovo panu poslanci Vidímovi, který má sdělení volební komise.

 

Poslanec Jan Vidím: Paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, omlouvám se, že vstupuji tímto poněkud nekonzistentně do projednávaného bodu. Ale bezprostředně po mém sdělení, kterým jsem vyhlásil lhůtu pro odevzdávání návrhů na členy komisí Poslanecké sněmovny a stálých delegací, mě požádaly dva poslanecké kluby, zda by volební komise onu lhůtu nemohla přehodnotit.

Volební komise se sešla na své 8. schůzi a zmocnila mě, abych vyhlásil lhůtu pro podávání návrhů na členy stálé komise Poslanecké sněmovny pro práci Kanceláře Poslanecké sněmovny, stálé komise Poslanecké sněmovny pro sdělovací prostředky, na členy jednotlivých stálých delegací Parlamentu do meziparlamentních organizací a na změny ve složení výborů Poslanecké sněmovny. Tato lhůta se stanoví do zítřejšího dne do 12.00 hodin. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Vidímovi.

Dalším bodem je

 

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 37/- prvé čtení

Z pověření vlády sněmovní tisk 37 uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Vladimír Špidla. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych stručně odůvodnil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb.

Předložený vládní návrh zákona je poměrně stručný a obsahuje dvě změny týkající se pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Dovolte mi, abych se nejprve zabýval obsahem navrhovaného zákona a poté uvedl důvody, které vedly k jeho předložení a význam, který bude mít přijetí zákona.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP