Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání, ustavená na základě
zákona č.103/1992 Sb., převzala své
pravomoci po Meziresortní komisi vlády, Meziresortní
komisi ministerstva kultury ČR pro výběr
uchazečů o nestátní vysílání
a Federální Radě pro rozhlasové a
televizní vysílání. Její činnost
vymezuje zákon o Radě, zákon o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
zákon o reklamě a rovněž Statut Rady.
Způsob, jakým byla Rada zřízena, odpovídal
běžným postupům uplatňovaným
v rozvinutých státech. Je splněn požadavek
nezávislosti Rady a současně je právně
zajištěno, že její rozhodnutí mohou
být přezkoumána soudy a Parlament si od ní
kdykoli může vyžádat zprávu o činnosti.
V případě opětovného neschválení
zprávy Rady je Parlament oprávněn Radu odvolat
a jmenovat novou.
Pravomoci Rady odpovídají kompetencím obdobných zahraničních institucí. Podstatný rozdíl ovšem byl v časovém rozvržení naplňování úkolů, jejichž splnění se od rad očekává. V počátcích své činnosti pracovala Rada pod společenským tlakem, jehož hlavním cílem byla nutnost položit základy duálního systému vysílání, dále jej rozvíjet a v souvislosti s tím zejména zajistit rozvoj plurality vysílání. Snaha "dohnat" západoevropské státy v oblasti vysílání byla úspěšná v tom smyslu, že vedla během relativně krátkého časového úseku ke vzniku standardního duálního systému vysílání.
Tato první etapa činnosti Rady, která směřovala
k překonání státního monopolu
na rozhlasové a televizní vysílání,
již definitivně skončila. Činnost Rady
a její funkce se od té doby významně
posunula blíže k modelům rad v zahraničí.
Rada za několik let existence prošla procesem utváření
své identity. Převzala zkušenosti svých
"sesterských" institucí ze zahraničí
a zároveň si utvořila svou specifickou podobu,
která snad v podmínkách České
republiky bude vyhovovat nejlépe.
V této souvislosti je nezbytné upozornit na fakt,
že žádné dvě či více
rad, spravujících oblast vysílání,
není stejných. Ačkoli rady usilují
o podobné cíle, mají více či
méně shodné pravomoci a při svých
činnostech používají podobné
nástroje, vzájemně se výrazně
odlišují. V každém státě
funguje rada (popř. systém několika rad),
která odpovídá místním zvyklostem,
nějakým způsobem reflektuje velikost audiovizuálního
trhu a vychází vstříc národním,
ekonomickým či politickým specifikům.
Některé země přistoupily k systému
několika rad. Cílem tohoto opatření
může být striktní oddělení
dohledu nad veřejným a soukromým sektorem,
oddělení dohledu nad různými typy
médií (zvláštní orgán
dohledu nad rozhlasovým a zvláštní nad
televizním vysíláním funguje např.
ve Velké Británii), oddělení určitých
pravomocí (např. tak, že jeden orgán
provádí licenční činnost a
jiný dohlíží nad vysílaným
programem), nebo rozdělení dohledu podle určitého
geografického klíče (např. v SRN má
každá země svou vlastní radu, tzv. Zemský
mediální ústav a pro řešení
četných společných problémů
se vytvářejí ad hoc různé dočasné
struktury, často s ingerencí exekutivy).
Nikterak výjimečná není spolupráce
mezi radou a zvlášť zřízenou poradní
institucí (např. britská ITC takto spolupracuje
s tzv. Výborem pro program).
Podstatné rozdíly jsou v rozsahu úřednického
aparátu, který radě vytváří
zázemí. Například Federal Communications
Commission, fungující pro celé Spojené
státy americké a zahrnující širokou
škálu činností a kompetencí (licenční
činnost, prošetřování stížností,
řešení sporů, legislativa, monitoring
programů, radiokomunikace, telekomunikace, družice),
má rozsáhlý úřad čítající
1700 zaměstnanců, kdežto například
francouzská Conseil superieur l´audiovisuel, spravující
podstatně menší audiovizuální
trh a s užším záběrem své
působnosti, zaměstnává 250 úředníků.
Rovněž způsob, kterým jednotlivé
státy řeší problém zajištění
dostatečného financování rady a současně
ochrany její politické nezávislosti, je odlišný.
(Například provozní náklady britské
ITC jsou financovány jednak fixními příspěvky
stanic a dále jejich podíly na zisku.)
Většina rad v rámci svých kompetencí
vykonává legislativní činnost, respektive
iniciuje přijetí nových právních
úprav či změn stávajících.
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
ve své pravomoci takové iniciativy nemá.
České právní úpravy nepřidělují
Radě ani některé další kompetence
a úkoly, které jsou obvyklé u zahraničních
regulačních institucí. Zákony například
nespecifikují Radu jako orgán, který by měl
přispívat k rozvoji národní a evropské
audiovizuální produkce. Konkrétně
není vymezeno ani její poslání zastupovat
veřejnost ve vztahu k vysílatelům. Některé
evropské státy naproti tomu této úloze
rad věnují značnou pozornost. Například
v SRN působí v rámci Zemských mediálních
ústavů vedle orgánu reprezentujícího
státní správu orgán zastupující
veřejnost. Tento orgán složený z laiků
má dokonce zásadní pravomoc - ve finální
fázi hlasováním rozhoduje o udělení
licence.
Jak již bylo zmíněno, regulační
orgány v zahraničí se od sebe vzájemně
výrazně liší, proto je definování
Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
ve srovnání se zahraničními radami
možné jen ve zcela základních a obecných
rysech. Na této úrovni nicméně lze
shrnout, že Rada tak, jak je ustavena ze zákona, a
tak, jak prakticky vykonává svou činnost
orgánu státní správy, v podstatě
splňuje standardní požadavky, které
jsou kladeny na regulační orgán pro oblast
elektronických médií fungující
v demokratickém státě. Na druhé straně
rychlý vývoj v oblasti médií v uplynulém
období a očekávané další
výrazné změny bude dříve či
později nutno promítnout i do zákona o konstrukci
a činnosti tohoto orgánu.
Přestože zákon o Radě byl schválen
již v únoru 1992, byla Rada jako instituce zejména
laické veřejnosti po dlouhou dobu téměř
neznáma. Určitou výjimku představoval
prakticky jen okamžik, kdy Rada v lednu 1993 rozhodla o udělení
licence CET 21. Po zklidnění situace zmizela Rada
opět na dlouhou dobu z centra pozornosti. V lepším
případě ji veřejnost i řada
novinářů po zákazu klipu Lucie Bílé
"Láska je láska" na obrazovce České
televize zaměňovala s Radou ČT. Nepřesné
rozlišování jednotlivých rad přetrvává
podnes.
Příčin tohoto stavu je několik. První
z nich je skutečnost, že mediálních
rad je několik (celkem existují čtyři
- Rada pro vysílání a rady veřejnoprávních
médií - Rada ČT, Rada ČRo a Rada ČTK).
Další příčinou je pravděpodobně
skutečnost, že kromě relace "Volejte řediteli",
uváděné na obrazovce TV Nova, se žádná
další televize (jako nejúčinnější
médium) nezabývá pravidelně mediální
problematikou. Výjimku představují některé
speciální pořady, ať ostatních
televizí či celoplošných rádií.
Ty se však zpravidla věnují spíše
dílčím otázkám a jednotlivým
případům dle aktuálního zájmu.
Analogická je i reflexe činnosti Rady v denním
tisku a některých časopisech, jejichž
pozornost většinou upoutávají jen nejatraktivnější
témata, jako jsou např. otázky vztahu Vladimír
Železný/Nova/Rada.
Dalším důvodem malého stupně
informovanosti veřejnosti o činnosti Rady, resp.
představ velmi neúplných, mlhavých
a mnohdy zkreslených je fakt, že Rada nemá
žádný samostatný mediální
výstup - věstník či jiný sdělovací
prostředek - a je tedy ohledně seznamování
veřejností se svou prací odkázána
na média. Jakkoliv poskytuje informace o své činnosti
ČTK, je jen a jen na vůli odběratelů
jejich servisu, nakolik a v jaké podobě tyto informace
zveřejní. Rada zasílá tiskové
zprávy i dalším médiím, tam však
platí totéž.
Podpůrnou metodou jsou individuální interview
členů Rady přímo jednotlivá
média: zde však dochází mnohdy ke značnému
zkreslení, zřejmě vlivem krácení
textu a vysokého stupně odbornosti mnoha řešených
případů. Často je problém komplikován
situací, že dané médium informuje o
rozhodnutí Rady, které se týká jeho
samého či média blízkého: zde
pak samozřejmě klesá pravděpodobnost
nestrannosti.
Otázka interpretace rozhodnutí Rady je konečně
problémem i Rady samotné. Částečně
vyplývá již se samotného faktu, že
Rada je kolektivním orgánem, jehož výsledné
rozhodnutí je souhrnem individuálních postojů
nejméně sedmi členů Rady, z nichž
každý může při hlasování
vycházet z jiného důvodu. Soubor subjektivních
postojů je tedy třeba tlumočit do jednotného
názoru včetně odůvodnění,
které příslušné rozhodnutí
dostatečně vysvětlí. Je nutno konstatovat,
že v uplynulé době se Radě toto zřejmě
nedařilo dostatečně. Jediným důvodem
přitom nebyla jen neexistence potřebného
prostoru k takovému vyjádření či
neochota zainteresovaných subjektů Radě naslouchat.
Následné nedorozumění pak mnohdy vyústilo
v nespokojenost s činností Rady a kritiku, které
v řadě případů bylo možné
předejít. Tento moment je jedním z bodů,
na který se bude muset Rada v příštím
období mnohem více koncentrovat. Lépe vyrovnat
se bude muset rovněž se situacemi, kdy její
rozhodnutí není jednomyslné a tzv. přehlasovaní
členové Rady ventilují své menšinové
názory a nespokojenost přes média, v parlamentu
a na jiných místech.
Dostatečně hluboký a obsažný
kontakt s veřejností by měl Radě pomoci
při vytváření její pozitivní
image, důvěryhodnosti a autority. Všechny tyto
prvky jsou pravděpodobně nutné i k tomu,
aby byla lépe akceptována potřebnost existence
a dostatečných kompetencí orgánu tohoto
typu. Nezbytným předpokladem k dosažení
uvedených cílů je však mj. transparentnost
rozhodovacích procesů a postupů Rady, čímž
se opět vracíme k otázce její prezentace
na veřejnosti. Kontakt s veřejností laickou
i odbornou je konečně důležitý
i jako zpětná vazba, pomáhající
při formulaci obsahu pojmu "veřejný
zájem", který má Rada ve svém
rozhodování chránit.
Napomoci tu mohou i tiskové konference, kterých
dosud Rada pořádala jen málo. Budeme-li však
konstatovat, že jednou z příčin nízkého
počtu takových konferencí je jejich malá
účinnost, nebudeme jistě jediným subjektem
s obdobnou zkušeností. Kvalifikovaná příprava
navíc vyžaduje dostatek času i dalších
prostředků, kterých Rada rozhodně
nemá nazbyt.
Efektivnější se jeví akce, které
Rada začala ve sledovaném období pořádat
k jednotlivým speciálním otázkám.
Formou seminářů či besed se zainteresovanými
subjekty se takto věnovala např. problematice injektáže
reklamy a sponzoringu do televizních sportovních
přenosů či otázkám možných
nároků na programové standardy soukromého
rozhlasového vysílání. V těchto
aktivitách Rada hodlá pokračovat i nadále.
Jednou z příštích otázek bude
atraktivní téma vyváženosti a objektivity
informací ve vysílání, se zvláštním
akcentem na některé specializované pořady.
Zkvalitnit bude rovněž třeba práci tiskového
mluvčího. Tato otázka je dosud řešena
provizorně. Vyzkoušeny byly dvě varianty, z
nichž ani jedna nefungovala uspokojivě. Příčiny
malé spokojenosti Rady vyplývaly částečně
z důvodů personálních, založeny
však zřejmě byly i systémově.
Pokud si ovšem neodpovíme právě na otázky
systémové, je šance na úspěšnější
řešení malá. Rada nejprve zkusila obsadit
tuto pozici pracovníkem, který zároveň
působil jako zástupce vedoucího Úřadu
Rady. Přestože byl z titulu funkce přítomen
na zasedáních Rady a byl o nich tudíž
dobře informován, nebyla interpretace přijatých
rozhodnutí pro Radu uspokojivá. Rada rozhodla, že
výhledově by měl být mluvčím
Rady specializovaný odborník, kterého však
nemá k dispozici: z řad pracovníků
Úřadu nelze žádného takového
vyčlenit a právě tak, alespoň zatím,
nelze vyblokovat volné pracovní místo a odpovídající
plat. Proto byli výkonem funkce tiskového mluvčího
Rady pověřeni přímo dva její
členové (místopředsedkyně Hůlová
a místopředseda Štěpánek). Tento
model se také neosvědčil, neboť jeden
z mluvčích vedle rozhodnutí Rady promítal
do mediálních výstupů i své
vlastní názory. Toto smíšení
rolí dostávalo Radu do choulostivé situace.
Dané výroky sice nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.
Přestože tento stav na svých zasedáních
většinově kritizovala, změnu zatím
neučinila. Veřejnost přitom není zřejmě
schopna dostatečně odlišit, kdy dotyčný
hovoří jako mluvčí Rady a které
sdělení je naopak pouze jeho osobním názorem.
V praxi tak může snadno vzniknout dojem, že individuální
postoj člena Rady je názorem Rady jako celku.
Formu styků Rady s veřejností představují
konečně i tzv. návštěvní
dny, které se staly již standardní součástí
práce Rady. V rámci návštěvních
dnů se Rada setkává především
s provozovateli vysílání, žadateli o
licence či registrace či se zájemci o vysílání,
často i zahraničními. Přestože
na optimalizaci podoby návštěvních dnů
je třeba ještě pracovat, je naprosto zřejmé,
že jejich povaha je konzultační, na rozdíl
od tzv. ústního jednání ve věci,
které Rada může nařídit v rámci
konkrétně vedených správních
řízení. Ve druhém případě
má takové jednání přesné
formální znaky dle správního řádu:
návštěvní dny jsou oproti tomu mnohem
méně formalizovanou formou pomoci Rady při
orientaci zainteresovaných subjektů v dané
problematice. Mnohdy pomohou také jako vysvětlení
situací, jejichž objasnění klasickou
korespondenční formou by bylo příliš
zdlouhavé a málo efektivní. Frekvence konání
návštěvních dnů je zpravidla
jedenkrát za týden. Tuto četnost se Rada
snaží udržet, i když ne vždy je to
v jejích časových možnostech. Mediální
veřejnost hodnotí existenci návštěvních
dnů pozitivně.
Zástupcem části odborné veřejnosti
jsou asociace, které existují v jednotlivých
oborech rozhlasového a televizního vysílání:
APSV (Asociace provozovatelů soukromého vysílání
ČR), APRTV (Asociace provozovatelů regionálního
televizního vysílání) a APKTTS (Asociace
provozovatelů kabelové televize a telekomunikačních
sítí ČR). I s těmi je Rada v relativně
pravidelném kontaktu, ať již při řešení
problémů obecnějších či
konkrétních. I když ne vždy se podaří
dosáhnout shody, lze konstatovat, že obě strany
se vzájemně respektují. Spolupráce
je velmi pozitivní např. v otázkách
budoucí mediální legislativy. Daří
se totiž vysvětlit, že ne všechny problémy,
s nimiž se asociace na Radu obracejí, jsou řešitelné
v rámci stávajících právních
předpisů.
Dále existují subjekty sui generis, s nimiž
Rada účinně spolupracuje: Rada pro reklamu,
Protipirátská unie, SKMO (Sdružení komunikačních
a mediálních organizací), ATO (Asociace televizních
organizací) ad.
Určitou formu komunikace s veřejností představuje
konečně i výroční Zpráva,
kterou primárně dostává PSP a následně
pak i řada dalších subjektů.
Základní úkoly, které Rada a Úřad
ze zákona naplňují:
1. tvorba zásad politiky ČR v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání a koncepce
jeho rozvoje (zákon o Radě, § 2 odst. 1 písm.
a), c))
2. rozvíjení plurality vysílání
a nezávislosti jeho provozování (zákon
o Radě, § 1 odst. 2)
3. výkon státní správy v oblasti
vysílání (zákon Radě, §
1 odst. 3)
4. dohled nad dodržováním právních
předpisů vztahujících se k rozhlasovému
a televiznímu vysílání (zákon
o Radě, § 1 odst. 2)
5. předkládání zpráv
o stavu vysílání a o činnosti Rady
Poslanecké sněmovně Parlamentu jednou ročně
povinně dle zákona a dále dvakrát
ročně dílčí zprávy na
základě usnesení Stálé komise
Parlamentu pro sdělovací prostředky z 9.
října 1997 (zákon o Radě, § 2
odst. 2).
6. udělování a odnímání
licencí k vysílání a provádění
registrací opravňujících k vysílání
(zákon o Radě, § 2 odst. 1 písm. d),
zákon o vysílání, § 11, 12, 13,
15, 16, 17, 19)
7. dohled nad oznamováním změn provozovatelů
vysílání a rozhodování o změnách
(zákon o vysílání, § 10, 11,
14, 20)
8. evidence licencí a registrací a jejich
změn (zákon o Radě, § 2 odst. 1 písm.
h), zákon o vysílání, § 11, 14,
16, 17)
9. tvorba plánu využití kmitočtů
pro vysílání (zákon o Radě,
§ 2 odst. 1 písm. b))
10. dohled nad dodržováním technických
parametrů vysílání (zákon o
vysílání, § 11, zákon o Radě,
§ 2 odst. 1 písm. b), j))
11. výkon státní správy v oblasti
kmitočtového spektra (zákon o Radě,
§ 2 odst. 1 písm. j))
12. stanovování lhůt k nápravě
zjištěných porušení povinností
stanovených zákonem a ukládání
pokut provozovatelům vysílání nebo
subjektům bez oprávnění (zákon
o Radě, § 2 odst. 1 písm. f), zákon
o vysílání, § 20)
13. tvorba stanovisek k návrhům mezinárodních
smluv a plnění uzavřených mezinárodních
smluv v oblasti vysílání (zákon o
Radě, § 2 odst. 1 písm. g))
14. dohled nad dodržováním programových
povinností provozovatelů vysílaní,
stanovených zákonem, licencemi a registracemi (zákon
o Radě, § 2 odst. 1 písm. f), zákon
o vysílání, § 5 odst. 1 písm.
a) - h), § 20 odst. 1 - 4) a dohled nad dodržováním
povinností při vysílání reklam,
teleshoppingu a sponzorovaných pořadů, při
zařazování reklam do pořadů
a časového rozsahu reklam a teleshoppingu (zákon
o vysílání § 6, 6a, 7, 20, zákon
o reklamě)
15. dohled nad dodržováním zvláštních
povinností a oprávnění veřejnoprávních
provozovatelů ČRo a ČT (zákon o vysílání
§ 9, 20, zákon č. 483/91 Sb., o České
televizi, zákon č. 484/91 Sb., o Českém
rozhlasu) - v kooperaci s Radou Českého rozhlasu
a Radou České televize.
Píše se rok 1998, zbývají již jen
dva roky do začátku nového tisíciletí
a začíná se také pozvolna rýsovat
nový charakter budoucího rozhlasového a televizního
vysílání, které se stává
nedílnou součástí některých
nových médií. Už dnes nacházíme
na internetu některá česká rádia
a i když jako nepříliš bohatá země
ještě digitální rozhlas neuživíme,
víme, že už i u nás existují subjekty,
které s předstihem taková rádia připravují.
Předpokladem je samozřejmě existence příslušného
technického prostředí, dostatečně
solventní provozovatel a odpovídající
vybavenost domácností. Jakkoliv jsme místy
k příchodu a uplatnění digitálního
vysílání skeptičtí, uvědomme
si, že ještě relativně nedávno
jsme poslouchali rozhlas na středních vlnách
(dnes na VKV II) a o internetu jsme netušili vůbec
nic.
Je otázkou, zda tak zásadní změna
v technologii vysílání a sdělovacích
prostředků vůbec bude vyžadovat legislativní
úpravy existujících norem, resp. celý
nový zákon. Jisté však je, že k
těmto změnám bude docházet již
v součinnosti s Evropskou unií a na zhruba stejně
strukturovaném trhu, polarizovaném mezi veřejnoprávní
a soukromý sektor vysílání. Nelze
zřejmě zatím říci, zda - tak
jako v oblasti televizí - bude zapotřebí
přijmout i evropskou úmluvu o vysílání
rozhlasovém. Právě tak bude třeba
se ptát, zda s ohledem na nové technologie bude
i nadále nutná dosavadní regulace a) přístupu
na trh, b) obsahu vysílání.
a) regulace přístupu na trh je dosud dána
omezeným počtem disponibliních frekvencí,
logicky tedy musí být prováděn určitý
výběr; z logiky věci pak plyne, že musí
existovat ten, kdo ho provede, tedy příslušný
orgán, pokud možno nezávislý na tradičních
orgánech státní moci; v podmínkách
posttotalitní ČR je to (dosud) Rada, v duchu někdejšího
doporučení Evropského parlamentu.
b) regulace obsahu vysílání vyplývá
z odlišných hledisek: vedle konsensuálního
momentu nutnosti zvýšené ochrany dětí
a mladistvých je tu argument politický (vliv médií
na formování veřejného mínění)
až filosofický (virtuální realita: vytváření
mediální zkratky skutečnosti) a konečně
i ekonomický (pravidla o obsahu programů limitují
i reklamu).
Očekávané příští změny se samozřejmě promítnou do činnosti Rady a přinesou pravděpodobně i nové pohledy na smysl její existence i potřebných kompetencí.
Je tu však i řada problémů stávající
právní úpravy. S ohledem na výroční
zprávy Rady ČT a Rady ČRo se v dalším
textu budeme koncentrovat na témata dlouhodobě diskutovaná
v privátním sektoru vysílání.
- otázka prolongace licencí:
existují stanice, které až na malé odchylky
dodržují licenční podmínky, v
průběhu licenčního období se
chovají korektně, mají relativně vysokou
sledovanost nebo svým formátem naplňují
potřebu některého menšinového
žánru (vkusu). Investovaly čas, sílu
a finanční prostředky, aby mohly vysílat.
Přesto musí po uplynutí licenčního
období znovu žádat o licenci a podstupovat
poměrně náročné řízení
bez jakékoliv jistoty, že licenci znovu získají.
Jakkoliv se může objevit námitka, že jiné
řešení by omezilo volnou soutěž
tržních sil, není namístě uvážit
možnost prodloužení licencí bez licenčního
řízení či se zjednodušeným
režimem (samozřejmě za určitých
podmínek)?
- otázka prodeje stanic a zákazu
převodu licencí:
na jedné straně je fakt, že vysílání
je také podnikáním, resp. rozhlasovou či
televizní stanici můžeme chápat jako
zboží, a proto se s ní dá také
obchodovat. I z domácí praxe víme, že
právě prodej stanice pomohl mnohdy její vysílání
zkvalitnit nebo oživit, protože kupec s sebou přinesl
nové know-how nebo investice do jejího rozvoje.
Na druhé straně se ovšem jedná o zboží
(podnikání) zvláštního charakteru.
Přístup k vysílání lze legálně
získat pouze na základě licence či
její změny. Rada dnes zastává stanovisko,
že majitel licence může prodat maximálně
49 % svého podílu, aby zůstala zachována
jeho majorita po celou dobu platnosti licence. Byl to totiž
právě on se svým projektem, kdo přesvědčil
Radu, že je lepší než ostatní žadatelé.
Má uvedený princip, nastolený Radou s ohledem
na samou podstatu licenčního řízení,
své opodstatnění? Měl by být
zakotven v zákoně?
- otázka tzv. servisních
organizací:
tento model je zdánlivě specialitou českého
televizního vysílání, najdeme jej
však i u rádií. Licence se může
stát prázdnou skořápkou a místo
licencovaného subjektu realizuje většinu souvisejících
činností někdo jiný. Je to v pořádku?
Hlavním problémem je zřejmě definice
servisních organizací, resp. jejího vztahu
k tomu, kdo získal licenci. Je to totiž on, kdo nese
zodpovědnost za program a musí mít i odpovídající
vliv na programové otázky. Při širším
pohledu by totiž mohla být servisní organizací
i tisková agentura nebo při síťovém
vysílání i centrální stanice
jako dodavatel panelového programu.
- otázka licenčních
podmínek:
Jejich (ne)existence se stala "hitovým" tématem
připravované legislativy, Rady, poslanců
i provozovatelů. Minulá praxe ukázala, že
řada dřívějších licenčních
podmínek byla velmi nereálná. Rada navíc
neměla dostatečné finanční
ani kapacitní možnosti sledovat jejich dodržování,
což snižovalo autoritu licenčních podmínek,
zákona o vysílání i Rady. Jakkoliv
dříve provozovatelé vůči existenci
licenčních podmínek leccos namítali,
dnes se zdá, že by je - nebo obecněji určitá
přesnější pravidla soutěže
- uvítali. Otázkou ovšem je, jak vysoká
má být laťka, tj. míra regulace, čili
kam až zajít a zda jsou některé požadavky
vůbec objektivně měřitelné.
(Totéž se ostatně týká i zákonné
povinnosti provozovatelů přinášet objektivní
a vyvážené informace.) Zahraniční
mediální předpisy kladou v tomto ohledu důraz
na vyváženost, které má být dosahováno
v určitém aktuálním časovém
úseku.
Lze se ptát, zda má Rada např. přímo
stanovit formáty, když ty se v reakci na konkurenci
neustále proměňují. Nebo snad má
Rada - tak jako dosud - definovat poměr slova a hudby,
když se dá stručně i rozvlekle říci
stejné množství informací? A jak se
vyrovnat s tím, že veřejnoprávní
stanice budou mít vždy ze zákona vznosné,
ale obecně definované poslání, ale
mohou přitom své formáty měnit dle
libosti, zatímco soukromé stanice mají leccos
předepsáno?
- otázka zadání
při licenčním řízení:
zatím v licenčních řízeních
vítězil většinou ten, kdo měl
nejlepší projekt. Žadatel však nemusí
být nutně i autorem: tím může
být profesionální tvůrce projektů.
Zdařile napsaný text pak obvykle v praxi přinese
další rádio univerzálního hudebního
formátu v regionu. Rada si klade otázku, zda by
nebylo lepší přímo zadat předem
formát, cílovou skupinu nebo jiný prvek,
který by blíže upřesnil kritéria
licenčního řízení. Jaké
by však potom musely být znalosti Rady o trhu a jeho
možnostech? A i kdyby existovaly aktuální představy,
kdo ví, kolikrát se trh promění za
šest či dvanáct let? Tak dlouhá je totiž
maximální platnost licencí.
Jak už bylo řečeno, i samotní provozovatelé
vysílání by uvítali existenci přesnějších
pravidel. I když však vznikne lepší legislativa,
neznamená to, že ji nebude možné obejít.
Bez existence určité právní kultury
podnikatelského, resp. vysílacího prostředí
budou totiž i sebelepší pravidla málo
účinná.
Potřebná míra účinné
regulace je tedy zřejmě otázkou, která
by měla být pro činnost Rady i formulaci
budoucí legislativy stěžejní otázkou.
Nezapomeňme ovšem, že stále jsme posttotalitní
společností, na níž se minulá
doba podepsala více, než jsme předpokládali.
Týká se to mimo jiné či především
způsobu myšlení. U řady politiků
i některých kolegů z oboru nacházíme
dosud touhu nadměrně řídit, regulovat
a říkat divákům či posluchačům,
co mají chtít a co si mají myslet. Zdá
se, že základní princip existujících
evropských úmluv, tj. princip svobody projevu a
volného šíření informací
byl sice i u nás slavnostně přijat, ve skutečnosti
však nepronikl dostatečně do našeho myšlení.
I se všemi riziky a důsledky, které přináší.
S příchodem nových technologií se
mnozí ptají: a kdo uhlídá internet?
Otázka však může stát i opačně:
má ho vůbec někdo hlídat? Neodporuje
to základní myšlence jeho vzniku, čili
možnosti svobodné výměny názorů
lidí z celého světa bez ohledu na jejich
bydliště? Zabývat bychom se zřejmě
měli odpovědností za jeho obsah, samotná
podstata tohoto komunikačního prostředku
však i toto minimalistické východisko velmi
komplikuje.
Rada spolupracovala s MF na novelizaci zákona o správních
poplatcích v části vztahující
se k poplatkům za vydávání rozhodnutí
o licencích a registracích.
Na základě návrhu Rady, kterým měly
být zpřesněny jednotlivé položky
a odstraněna duplicita platby poplatků za změny
ve společnostech provozovatelů rozhlasového
a televizního vysílání, o kterých
rozhoduje jak Rada ve správním řízení,
tak Obchodní rejstřík v řízení
soudním, byla novelou č. 305/1997 Sb. zákona
č. 368/92 Sb. příslušná položka
v sazebníku správních poplatků (položka
č. 66) změněna a upřesněna.
Nadále bude správní poplatek vybírán
pouze v těch případech, kdy se nejedná
o změnu prováděnou též obchodním
rejstříkem, kde poplatková povinnost zůstává
zachována.
Protože docházelo k nejasnostem při výkladu
určení vzniku poplatkové povinnosti, byly
zároveň jednotlivé položky sazebníku
upřesněny v tom smyslu, že poplatková
povinnost vzniká podáním žádosti
o registraci či o licenci. Tímto upřesněním
jsou vyloučeny námitky o vzniku povinnosti zaplatit
poplatek pouze v případě, že licence
či registrace byla Radou rozhodnuta kladně.
Zástupci Rady a Úřadu se podílejí
na projednávání mediální koncepce
v oblasti hromadných informačních prostředků
zpracované MK ČR, jejímž cílem
je provedení revize platné právní
úpravy v oblasti hromadných informačních
prostředků spolu se zajištěním
kompatibility s právem Evropských společenství.
Do této oblasti pak spadá již konkrétní
příprava návrhu tiskového zákona
a zákona o telekomunikacích. Výsledkem uvedeného
záměru by měl být rovněž
nový zákon o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, který
by mohl zahrnovat i právní úpravu doposud
řešenou jinými právními předpisy
(zákon o regulaci reklamy, zákon o Radě ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání).
Tato koncepce je zatím ve stádiu projednávání
v širší pracovní skupině odborníků
z mediální oblasti.
Rada se prostřednictvím svých pověřených
členů a odborných zaměstnanců
Úřadu podílí na projednávání
zákona o omezení koncentrace a křížení
vlastnictví v médiích, který v rámci
své legislativní činnosti zpracovává
Ministerstvo kultury ČR. Návrh věcného
záměru má být připraven k odevzdání
k projednání vládě ČR do 30.
4. 1998. V současné době je práce
na tomto návrhu ve stádiu projednávání
cílů navrhované koncepce a návrhu
věcného řešení v rámci
setkání pracovní skupiny MK ČR, jejímiž
členy jsou odborníci z mediální sféry
a státní správy. Cílem tohoto návrhu
je danou problematiku upravit samostatnou právní
úpravou, docílit transparentnosti vlastnických
vztahů v médiích.
Dalším zákonem, na kterém se Rada podílí
svými podněty návrhy a připomínkami,
je návrh zákona o poskytování informací
o činnosti orgánů státní správy
a územní samosprávy. Návrh je ve stádiu
pracovní verze věcného záměru
zpracované rovněž Ministerstvem kultury ČR
a projednané v rámci skupiny odborníků
mediální sféry. Cílem tohoto zákona
je naplnit Listinu základních práv a svobod
čl. 17 odst. 5, který stanoví povinnost státním
a samosprávným orgánům poskytovat
informace o své činnosti. Samostatný zákon
upravující komplexně práva a povinnosti
v této oblasti zatím v našem právním
řádu chybí.
Dalšími přípravnými pracemi nové právní úpravy zpracovávané MK ČR, na které se Rada podílí, jsou: návrh věcného záměru nového autorského zákona, ke kterému již Rada zaslala MK konkrétní připomínky a návrh věcného záměru zákona o periodickém tisku, kde rovněž připomínkovala jednotlivá ustanovení navržené úpravy.
Připomínky viz příloha č. 10,
str. 155 - 157.
Ve sledovaném období Rada, v rámci svých zákonných kompetencí, zintenzivnila aktivity směřující k harmonizaci mediální legislativy České republiky a EU. I nadále byly iniciativy integračního procesu koordinovány s příslušnými odbory ministerstva zahraničních věcí a ministerstva kultury. Konstruktivní a smysluplná je zejména spolupráce s odborem hromadných sdělovacích prostředků ministerstva kultury.
V červnu minulého roku Evropská komise novelizovala
Direktivu Rady z 3. 10. 1989 o koordinaci některých
zákonných ustanovení, předpisů
či administrativních postupů členských
států týkajících se výkonu
činností souvisejících s televizním
vysíláním (č. 89/552/EEC). Novela
Direktivy byla přijata pod číslem 97/36/EC).
Direktiva je nejvýznamnějším mediálním
právním předpisem závazným
pro země EU, proto Rada věnovala rozboru její
novely značnou pozornost.
Podrobná analýza současné úrovně
slaďování mediální legislativy
České republiky s legislativou EU, zejména
tedy s Direktivou, je obsažena v kapitole IV. 2. d), str.
184nn této Zprávy.
V loňském roce dva pracovníci Úřadu
absolvovali devítiměsíční kurz
"EU" pořádaný Ústavem mezinárodních
vztahů ve spolupráci s Mezinárodním
centrem evropských vzdělávání.
Cílem kurzu bylo obeznámit úředníky
státní správy s historií, strukturou
a fungováním EU, připravit je na přidružovací
procesy v jednotlivých rezortech a posléze i na
činnost ve strukturách orgánů EU.
Přínosem kurzu bylo rovněž navázání
kontaktů mezi zástupci jednotlivých rezortů,
kteří v rámci svého Úřadu
působí na odboru mezinárodních vztahů
a jsou tak ve styku s jednotlivými orgány EU a jejími
členskými státy.
Česká republika ani v minulém roce nepodepsala
základní mediální dokument Úmluvu
Rady Evropy o televizi přesahují hranice států.
V současnosti je Úmluva ratifikována 15 a
podepsána 28 státy. Novými signatáři
se během roku 1997 staly Bulharsko a Rumunsko, tedy státy,
o nichž lze konstatovat, že jejich mediální
legislativa byla ještě v nedávné době
za českou značně zpožděna.
I s ohledem na tuto skutečnost je nezbytně nutné
podpis Úmluvy českou stranou již dále
neodkládat, tím spíš, že mu již
několik let fakticky nic nebrání.
K urychlenému podpisu Úmluvy začínají
Českou republiku tlačit také ryze praktické
problémy.
Podle stanoviska Rady Slovenské republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, vydaném na 12. zasedání Stálého výboru televize přesahující hranice států, jsou již nyní v praxi uplatňovány restrikce proti provozovatelům terestriálního televizního vysílání z území ČR při jejich šíření v kabelových rozvodech na území SR. Jako oficiální důvod uvádí slovenská strana okolnost, že ČR není signatářem Úmluvy a retransmise jejího vysílání na území SR jako členské země Úmluvy není možná, neboť české mediální předpisy jsou s Úmluvou v některých ustanoveních v rozporu.
Toto sdělení má velmi bezprostřední
(mimo jiné obchodní) dopady. Rada Slovenské
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
však v tomto případě postupuje zcela
v souladu s Úmluvou, jíž je od ledna tohoto
roku členskou zemí.
Jelikož Česká republika není signatářem
Úmluvy, mohou se zástupci Rady i nadále účastnit
zasedání Stálého výboru televize
přesahující hranice států (CDTT)
pouze jako pozorovatelé.
Tento statut jim však umožnil seznamovat se s procesem
novelizace Úmluvy, který probíhal celý
loňský rok.
Cílem připravovaných novelizačních
změn Úmluvy je dosažení její
plné kompatibility s Direktivou.
Nejsložitějšími otázkami se během
diskusí nad novelou Úmluvy ukázal problém
delokalizace vysílajících subjektů,
jurisdikce Úmluvy (zvláště s přihlédnutím
k odlišnému statutu členských zemí
Úmluvy, nečlenských zemí a zemí
EU), teleshoppingu, léků a lékařských
přípravků a exkluzívních práv.
Jedním z nejostřejších konfliktů
na jednáních CDTT skončila diskuse o vymezení
některých opatření proti tzv. delokalizaci
provozovatelů vysílání. Byl předložen
text nového ustanovení Úmluvy, které
by umožňovalo zrychlené sankce v případě
delokalizace. Proti textu ovšem opakovaně vystupovala
většina přítomných zástupců
členských zemí EU (s výjimkou Francie),
naopak nečlenské země EU přijetí
nového ustanovení vesměs podporovaly (zvláště
Švýcarsko, Polsko a Turecko).
Je třeba zmínit, že problém delokalizace
je aktuální i v České republice. Jedná
se například o některé programy z
nabídky Multichoice.
Jako možné řešení některých
sporných částí novelizované
Úmluvy se ukazuje doslovné přejmutí
textu Direktivy (to se týká např. otázky
jurisdikce).
Členové Rady se pravidelně účastní
i zasedání dalších komisí a pracovních
skupin Rady Evropy.
V minulém roce to byla zejména zasedání
pracovní skupiny "Media v panevropské perspektivě"
při Direktorátu pro lidská práva Rady
Evropy a expertní skupiny
"Autorská práva a nové technologie".
Patrně nejvýznamnějším úkolem,
kterým se skupina MM-S-PR ("Autorská práva
a nové technologie") v loňském roce
zabývala, byl pokus o vytvoření jakéhosi
"typového" zákona proti pirátské
výrobě a šíření dekodérů.
Francouzské ministerstvo kultury v součinnosti s
expertní skupinou MM-S-PR uspořádalo seminář
"Identifikace a kodifikace děl v digitálním
vysílání", kterého se zúčastnili
i zástupci Rady.
Seminář byl zaměřený zejména
na odkrývání právních a etických
aspektů zavádění digitálních
technologií. Diskuse v rámci semináře
se úzce dotýkala i oblastí, kterými
se Rada v současné době zabývá.
Jednalo se především o technických a
právních prostředcích, jimiž
lze zabránit manipulaci s obsahem děl (ať už
ve vysílání nebo prostřednictvím
sítě Internet), o možnostech zajištění
vyváženosti v ochraně děl u různých
typů šíření (na jedné
straně extrémní ochrana děl při
kódovaném vysílání, na druhé
minimální ochrana Internetu) apod.
V první polovině roku předala Rada příslušnému
výboru Rady Evropy zpracovaný dotazník vyhodnocující
stav koncentrace a křížení vlastnictví
médií v České republice.
Zástupci Rady se již tradičně iniciativně
podílejí na práci Evropské platformy
regulačních institucí v médiích.
Na dubnovém setkání platformy konaném
v Dublinu se zúčastněné regulační
orgány věnovaly zejména problematice označování
nevhodných audiovisuálních programů
a možnostem regulace Internetu za účelem znepřístupnění
nevhodného a škodlivého obsahu dětem
a dospívajícím.
Několik členů Rady se zúčastnilo
rovněž listopadové konference Evropské
platformy regulačních institucí v Lisabonu,
která se uskutečnila na téma: "Nové
mediální strategie - Konvergence nebo konkurence?"
Druhý rok působení má za sebou Rada
v rámci Platformy regulačních orgánů
zemí střední a východní Evropy.
Zatím poslední setkání této
platformy se uskutečnilo v listopadu loňského
roku v Budapešti. Hlavními body diskuse byla problematika
národních a evropských kvót, ochrana
trhu a zahraniční kapitálové investice
v médiích.
Podstatným cílem této schůzky bylo
rovněž zakončení mnohaměsíční
diskuse ohledně budoucnosti platformy samé, jejího
fungování a smyslu.
Rada pro účely této debaty připravila
vlastní návrh budoucí podoby a funkce platformy:
a) Statut a cíle platformy
Podle mínění české strany by
"Platforma regulačních orgánů
zemí střední a východní Evropy"
měla fungovat na bázi volného spojení
těchto institucí, aniž by byla vytvářena
jakákoli pevná struktura a voleni zástupci
do čela platformy. O zemích střední
a východní Evropy, které v rámci platformy
spolupracují, by se mělo hovořit spíše
jako účastnických státech, než-li
jako o státech členských. Vzhledem k tomu,
že by platforma měla zejména poskytovat prostor
pro diskusi a konzultace, bylo by vhodné, aby její
společná usnesení a závěry
měly podobu doporučení, nikoli závazných
nařízení.
Základním cílem platformy by mělo
být průběžné seznamování
s vývojem audiovisuální politiky ve státech,
které jsou si svým postkomunistickým vývojem
blízké. Účastnické státy
se vzájemně mohou dělit o své zkušenosti
a hledat možnosti řešení problémů,
které jsou jejich zemím společné.
V zásadě by ovšem snažení celé
platformy mělo směřovat k co nejrychlejšímu
přizpůsobení účastnických
států standardům běžným
ve vyspělých zemích a připravovat
je tak na vstup do západoevropských struktur.
b) Náměty k diskusi, která by měla
proběhnout během budoucích setkání
platformy
1. Projednání problematiky kvót pro vysílání
domácí a evropské audiovizuální
tvorby a pro zastoupení nových pořadů
ve vysílání.
2. Rozbor situace v jednotlivých účastnických
státech vzhledem k úrovni koncentrace a křížení
vlastnictví v médiích. Konzultace nároků
na transparentnost vlastnických vztahů a míry
kontroly a regulace vstupu zahraničního kapitálu.
3. Diskuse o zavádění nových vysílacích
služeb ve státech střední a východní
Evropy, o možných důsledcích zavádění
těchto služeb a o míře a způsobu
jejich regulace.
4. Definice "provozovatele vysílání"
zákonem; otázky převodu licence, změn
ve společnosti provozovatele vysílání
a vztahu provozovatele vysílání a servisních
organizací.
Několikrát ročně Rada na pozvání
svých kolegů navštěvuje regulační
instituce v zahraničí.
V roce 1997 se setkala s členy Rady Slovenské republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
v Bratislavě a s členy maďarské Národní
rozhlasové a televizní komise v Budapešti.
Rada tak měla znovu příležitost přesvědčit
se o užitečnosti bilaterálních kontaktů,
a to zejména s odborníky ze sousedních zemí.
Pracovníci Úřadu ve sledovaném období
vycestovali na dva významné veletrhy - Audio Engineering
society v Mnichově a IFA v Berlíně. Na obou
těchto mezinárodních akcích měli
příležitost seznámit se s nejnovějšími
technickými prostředky, zejména z oblasti
digitálních technologií.
Jako každoročně i v loňském roce
se zástupce Úřadu aktivně zúčastnil
letní školy Univerzity komunikací. Tentokrát
v Bordeaux na téma: "Politika v době exploze
informací ve společnosti".
Během sledovaného období se uskutečnilo
celkem 16 služebních cest členů Rady
a pracovníků Úřadu.
Nové kontakty, i když prozatím pouze korespondenční,
byly v průběhu roku 1997 navázány
s několika zahraničními mediálními
institucemi, zejména regulačními.
Účelem takových kontaktů je získávání
informací o fungování a kompetencích
těchto regulačních autorit, o národních
právních úpravách a v neposlední
řadě o vývoji mediální scény
v té které zemi.
Úřad rovněž navázal spolupráci
s několika zahraničními výzkumnými
a statistickými institucemi, jejichž činnost
se dotýká předmětů našeho
zájmu. Mimo jiné například s Institutem
východo-západních studií, jehož
pobočka působí i zde v Praze.
Jak již bylo uvedeno v I. kapitole, zahraniční
aktivity Rady i Úřadu jsou významně
podvázány jejím rozpočtem. V řadě
případů může Rada přijmout
pozvání k účasti na zahraniční
akci pouze tehdy, jdou-li náklady s tím spojené
na vrub pořadatele.
a) řízení o udělení licence
Technické prostředky: Praha 93,7 MHz/5 kW
Počet žádostí: 11 - Alivo, a. s., City
Multimedia, s. r. o., Even m.f., s. r. o., Europe Développement
International, Hallo Radio, s. r. o., Presston, s. r. o., Radio
Bonton, a. s., Radio Investments, s. r. o., Radio Proglas, s.
r. o., Tomáš Ransdorf, Rozhlasová síť
Sun, s. r. o.
Předběžná slyšení: 22. 9.
1997
Veřejná slyšení: 24. 9. 1997
Licence byla udělena 30. 9. 1997 společnosti City
Multimedia,s. r. o. (City 93,7 FM)
Technické prostředky: Plzeň 101,3 MHz/ 10
kW
Počet žádostí: 11 - Atmos Chrást,s. r. o., Interconex Auto,s. r. o., R.G.Evropa 1,a. s., Radio Abigon,s. r. o., Radio Bonton,a. s., Radio Classic,a. s., Radio FM Plus Plzeň,s. r. o., Radio Investments,s. r. o., Radio West Plzeň,s. r. o., Top Radio,s. r. o., Alois Valtr
Předběžná slyšení: 22.9. a 23.9.1997
Veřejná slyšení: 23.9. a 24.9.1997
Licence byla udělena 30.9.1997 společnosti Radio
West Plzeň,s. r. o. (Radio West Plzeň)
Regionální televizní vysílání
Časový rozsah vysílání: jedna
hodina denně v intervalu 6.30 - 8.30 hodin a dvě
hodiny denně v intervalu 15. 00 - 18. 00 hodin.
Technické prostředky a žadatelé (udělené
licence jsou vyznačeny tučně):
- Mariánské Lázně-K60/50 kW RTV, CHEB, v.o.s.
ZAK TV, s. r. o. (Západočeské vysílání)
- rozšíření regionální
licence
- Tábor-K44/100 kW GIMI, s. r. o. (Gimi-Elsat) - rozšíření regionální licence
SVOBODA Jiří, Ing.
TVT, s. r. o.
- Děčín-K47/0,5 kW NORTH VIDEO, s. r. o.
RTD, radio, televize Děčín, s. r. o. (LYRA)
- nová licence
- Ústí nad Labem-K47/0,1 kW NORTH VIDEO, s. r. o.
RTD, radio, televize Děčín, s. r. o. (LYRA)
- Svitavy-K41/300 kW KINDERNAY Martin - AGENTURA RTV
PATKA Václav (PULS) - rozšíření
regionální licence
- Jihlava-K59/600 kW FATEM TV, a. s.
H&S VIDEO, s. r. o.
SVOBODA Jiří, Ing. (J.S.C. LOCAL) - rozšíření
lokální licence
- Brno - Hády-K55/0,5 kW FATEM TV, a. s. (FATEM-TV) - nová licence
ITV, s. r. o.
- Hodonín-K50/20 kW FATEM TV, a. s. (FATEM-TV)
- Valašské Klobouky
K59/100 kW SPÁČIL Kamil (EMURFILM) - rozšíření
regionální licence
- Olomouc-K60/4 kW Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Kabel Plus Olomouc) - rozšíření lokální licence
SPÁČIL Kamil
Studio CLIPPER,.v.o.s.
- Ostrava-K48/600 kW BAUER Milan, Ing.
Studio CLIPPER, v.o.s. (Studio CLIPPER) - nová licence
Předběžná slyšení: 6. 10. 1997
Veřejná slyšení: 7. 10. 1997
Licence byly uděleny 21. 10. 1997
Časový rozsah vysílání: jedna hodina denně v intervalu 6.30 - 8.30 hodin a dvě hodiny denně v intervalu 15. 00 - 18. 00 hodin.
Technické prostředky a žadatelé:
- Třemešná - L-K46/0,1 kW LOCAL TV PLUS,
s. r. o. (LOCAL TV TŘEMEŠNÁ) - nová
licence
- Žulová-K46/0,1 kW LOCAL TV PLUS, s. r. o. (LOCAL
TV ŽULOVÁ) - nová licence
Veřejná slyšení: 30. 4. 1994
Další dvě licence byly uděleny 16. 9.
1997
Televizní vysílání systémem
MMDS (2,1 - 2,3 GHz) - licenční řízení
uskutečněné v prosinci 1996
Technické prostředky: volné lokality v České
republice
Počet žádostí: 26 (13 subjektů)
Předběžná slyšení: 9. -16.
12. 1996
Veřejná slyšení: 10. - 17. 12. 1996
Licence předběžně udělené
17. 12. 1996:
Elsat, s. r. o. (Písek, Týn nad Vltavou)
Kabelová televize severozápadní Čechy,
a. s. (Cheb, Chomutov-Jirkov, Sokolov)
Local TV plus, s. r. o. (Čeladná)
MWTv Local, s. r. o. (Karlovy Vary, Staré Město u Uherského Hradiště)
Intes, a. s. (Pardubice a okolí)
Licence definitivně udělené 1. 7. 1997 po
doložení povolení ke zřízení
a provozování vysílacích rádiových
stanic pohyblivé pozemní služby a pevné
služby Českého telekomunikačního
úřadu:
MWTv Local, s. r. o. (Karlovy, Staré Město u Uherského Hradiště)
Stornované žádosti, resp. předběžně
udělené licence:
Elsat, s. r. o. (Písek, Týn nad Vltavou)
Ostatní předběžně udělené
licence dne 17. 12. 1996 Rada definitivně neudělila,
neboť žadatelé k 31. 1. 1998 nepředložili
příslušná povolení ČTÚ:
Kabelová televize severozápadní Čechy, a. s. (Cheb, Chomutov-Jirkov, Sokolov)
Local TV plus, s. r. o. (Čeladná)
Intes, a. s. (Pardubice a okolí)
b) řízení o odnětí licence
1) Nadále trvají správní řízení o odnětí licence zahájená v předchozím období:
Medes, s. r. o. (Radio Rokko) - rozhlasové vysílání v Praze (řízení o odnětí bylo zahájeno z důvodů porušování podmínek licence)
Stanislav Kopečný (Radio Timpex) - vysílání v síti rozhlasu po drátě v okrese Olomouc (řízení o odnětí bylo zahájeno podle ustanovení § 15 odst. 2 písm.b) zákona č.468/91 Sb. porušení povinnosti zahájit vysílání v zákonem stanovené lhůtě)
Miloslav Kodýtek (Radio Goethe) - vysílání
v síti rozhlasu po drátě v M.Lázních
a okolí (řízení o odnětí
bylo zahájeno podle ustanovení § 15 odst. 2
písm.d) zákona č.468/91 Sb. tj. přerušení
vysílání)
2) V období od 1.2.1997 do 31.2.1998 Rada rozhodla o
odnětí licencí následujícím
subjektům:
Hallo World, s. r. o. (Radio City) - rozhlasové vysílání
v Praze a okolí (na vlastní žádost)
Rozhlasová regionální společnost,a.
s. (Radio Evropa 2 - Hradec Králové) - rozhlasové
vysílání v Pardubicích (Rada rozhodla
zahájit řízení o odnětí
licence zejména z důvodu hrubého porušování
programových podmínek licence)
Kaskol, s. r. o. (Rádio Alfa) - celoplošné
rozhlasové vysílání (řízení
o odnětí licence bylo zahájeno zejména
z důvodu trvalého nedodržování
projektu a programových podmínek k licenci) řízení
o odnětí bylo zastaveno
Contact Opava, s. r. o. (Radio Attack) - rozhlasové vysílání
v oblasti severní Moravy (řízení o
odnětí licence bylo zahájeno z důvodu
závažného porušování nejen
programových licenčních podmínek)
Inwest Leasing,a. s. (Radio West Plzeň) - rozhlasové
vysílání v Plzni (na vlastní žádost)
Radio Bonton, a. s. (Radio Bonton) - Praha a okolí (řízení
o odnětí licence bylo zahájeno podle ustanovení
§ 15, odst.1, písm.b) zákona č. 468/91
Sb. tj. provozovatel uvedl nepravdivé údaje)
Nezávislý televizní vysílač
Thermal Karlovy Vary, s. r. o. (FONTÁNA TV) - regionální
televizní vysílání v Karlových
Varech (porušení povinnosti zahájit vysílání
v zákonem, stanovené lhůtě)
Elektronika TVS, s. r. o. (TVS) - lokální televizní
vysílání v Příbrami (vyhlášený
konkurs na majetek společnosti)
Nezávislý televizní vysílač
Thermal Karlovy Vary, s. r. o. (FONTÁNA TV) - lokální
televizní vysílání v Karlových
Varech (porušení povinnosti zahájit vysílání
v zákonem stanovené lhůtě)
Novák Jaroslav (TV CITY) - lokální televizní
vysílání v Plzni (porušení povinnosti
zahájit vysílání v zákonem
stanovené lhůtě)
STUDIO ZUBR Pardubice, s. r. o. (TV Zubr Pardubice) - lokální
televizní vysílání v Pardubicích
(porušení povinnosti zahájit vysílání
v zákonem stanovené lhůtě)
Kabel Net Holding, a. s. - vysílání systémem
MMDS Plzeň (nezahájení vysílání
ve stanoveném termínu)
Připomínáme, že přijetím
novely č. 301/95 Sb. nastala od 1. 1. 1996 změna,
podle níž nadále provozovatelé satelitního
vysílání a vysílání
v TKR nezískávají oprávnění
licencí, ale registrací, na niž je, na rozdíl
od licence, právní nárok. Stávající
držitelé licencí, pokud chtěli i nadále
provozovat tento způsob vysílání,
museli podat Radě přihlášku k registraci.
Ta musela být vždy po splnění zákonem
požadovaných náležitostí kladně
vyřízena.
V případě, že některý
subjekt pokračoval ve vysílání bez
zaregistrováni či v případě,
že přihlášku sice podal, ta však
byla Radou ze zákonných důvodů odmítnuta,
pohlíží se pak na toto vysílání
jako na neoprávněné. Rada poté v takovém
případě přistoupila v souladu se zákonem
po zahájení příslušného
řízení k sankčnímu postihu.
Argument některých dříve licencovaných
provozovatelů, že novela nekonstatuje výslovně
zánik platnosti licence, byl dne 18.6.1997 vyvrácen
rozhodnutím Krajského soudu v Praze v rámci
opravného prostředku navrhovatele Elektronika TVS,
s. r. o. Příbram proti rozhodnutí Rady o
odmítnutí registrace. Soud shledal tento argument
jako mylný a naopak rozhodnutí Rady jako věcně
správné, neboť výklad provozovatele
byl v rozporu s přechodným ustanovením čl.
VI. odst. 1 novely č. 301/15 Sb., z něhož naopak
vyplývá, že provozovatel, kterému již
licence byla udělena, o registraci měl požádat.
V přihlášce musí provozovatel uvést
údaje, které jsou uvedeny jako náležitosti
přihlášky k registraci v § 16 odst. 2
novely č. 301/95.
Na základě statistiky zaregistrovaných subjektů,
lze konstatovat, že v období od přijetí
novely č. 301/95 Sb. se v rozhodující míře
registrovaly hlavně společnosti, které měly
oprávnění k vysílání
již před touto novelou. Nově podané
přihlášky k registraci provozování
v TKR jsou zastoupeny zhruba 22%. To v současnosti nevypovídá
o vyšší dynamice rozvoje kabelového vysílání,
neboť k významnějšímu objemovému
rozšíření tohoto typu vysílání
zatím nedošlo. Pro tento fakt hovoří
rovněž skutečnost, že minimum subjektů
oznamuje ČTÚ v souladu s Generálním
povolením č. 16/96 zřízení,
popř. uvedení do provozu, nového TKR.
Součástí přihlášky k registraci
je mj. technická specifikace kabelového rozvodu
podle zvláštních předpisů. Tímto
předpisem je vyhláška č. 73/1974 Sb.,
o společných rozvodech rozhlasových a televizních
signálů po kabelech, ve znění vyhlášky
č. 360/1991 Sb. Dne 4. prosince 1996 vstoupilo v platnost
generální povolení č. GP-16/1996,
před jehož účinností bylo za
technickou specifikaci kabelového rozvodu považováno
příslušné povolení ČTÚ
ke zřízení, které v současné
době nahrazuje potvrzená kopie oznámení
provozovatele místně příslušnému
ČTÚ se všemi náležitostmi dle bodu
č. 6 výše uvedeného generálního
povolení.
Proti původním předpokladům zkušenosti
z období od přijetí novely č.301/95
Sb. také nesignalizují výrazný kvantitativní
nárůst programové nabídky.
Nadále trvá problém, že přihlášky
k registraci mají zásadní vady, takže
téměř ve všech případech
musí Rada řízení několikrát
přerušovat. Rada se stále potýká
se skutečností, že vady nebývají
odstraňovány ani v dodatečných lhůtách.
V průběhu sledovaného období vedla
Rada řadu jednání se zástupci APKTTS,
týkajících se zejména problematiky
z oblasti autorských práv a dále tzv. "must
carry", tedy povinnosti provozovatele s registrací
umožnit účastníkovi televizního
kabelového rozvodu přijímat programy provozovatelů
ze zákona a s licencí (pokud je splněna podmínka
možnosti příjmu v místě kabelového
rozvodu) bez ohledu na to, jakou programovou nabídku si
účastník vybral.
§ 19 odst. 1: "Provozovatel kabelového rozvodu
je povinen při obsazování kanálů
v kabelovém rozvodu zabezpečit, aby v nich byly
umístěny programy provozovatelů ze zákona
a provozovatelů s licencí, jež lze přijímat
běžným přijímacím zařízením
v místě kabelového rozvodu, a to oboustranně
bezúplatně."
Rada obdržela opakované stížnosti občanů,
že někteří provozovatelé TKR
nezařazují do tzv. základní, příp.
omezené nabídky program Prima TV. K problematice
tzv. must carry v součinnosti s ČTÚ přijala
Rada následující výklad:
Z § 19 odst. 1 vyplývá, že účastník
kabelového rozvodu musí mít možnost
přijímat programy provozovatelů ze zákona
a provozovatelů s licencí (při splnění
podmínky možnosti příjmu v místě)
bez ohledu na to, jakou programovou nabídku si vybral.
Provozovatel TKR musí tedy do každé programové
nabídky umístit programy provozovatelů ze
zákona a provozovatelů s licencí, přičemž
cena za programovou nabídku je předmětem
smluvního vztahu provozovatele TKR a účastníka,
resp. vlastníka domu (pronajímatele).
Nezáleží na tom, jak provozovatel TKR nazve
soubor nabízených programů či programy
poskytne mimo nabídku. V každém případě
každá nabídka, ať je nazvána základní
či omezená, musí výše uvedené
programy obsahovat.
Příjem v místě TKR znamená
příjem na střechách k příslušnému
TKR připojených domů, a to na většině
z nich.
Provozovatel TKR nemusí šířit program,
který na území, jež je pokryto TKR,
není možno na střechách připojených
domů zachytit v kvalitě K3 (dle předpisu
RA 9 "Měření elektromagnetických
polí velmi krátkých a ultrakrátkých
vln"), tj. např. rozhlasové vysílání
v pásmu středních vln.
Provozovatel TKR není povinen přejímat ve
smyslu § 19 odst. 1 programy provozovatelů s licencí
systémem MMDS, programy provozovatelů satelitního
vysílání a programy jiných provozovatelů
TKR.
Pokud provozovatel televizního kabelového rozvodu
technickou úpravou (odfiltrováním signálu)
zamezí příjem programu některého
provozovatele s licencí, porušuje výše
uvedené ustanovení zákona.
Odfiltrování signálu určitého
programu nelze považovat za technickou závadu TKR
(nedostatečná úroveň signálu)
především z toho důvodu, že provozovatel
TKR provedl technickou úpravu vědomě, za
účelem zamezení příjmu programu
určitého provozovatele vysílání
a toto deklaruje ve své programové nabídce.
Ve sledovaném období Rada zahájila správní
řízení o udělení pokuty vydáním
upozornění společnosti Kabelová televize
Ostrava-jih, s. r. o., protože nezabezpečila v TKR
umístění programu Prima TV provozovatele
s licencí FTV Premiéra, s. r. o., se lhůtou
k nápravě. Provozovatel se k upozornění
vyjádřil, že nesouhlasí s přístupem
Rady a program Prima TV nadále do TKR nezařazoval
(potvrzeno kontrolou ČTÚ). Řízení
pokračuje.