Registrace oprávnění k šíření vysílání prostřednictvím kabelových rozvodů

Všechna data se týkají období 1996-1998, nové údaje za období od 1. 2. 1997 - 31. 1. 1998 jsou vyznačeny tučně.

P = rozhodnutí Rady o přerušení řízení ZP = zpětvzetí přihlášky

A = registrace udělena ZR = zrušení registrace

Z = registrace odmítnuta * = potvrzení o registraci

R = revokace usnesení Rady

provozovateldatum podání přihlášky přerušení řízení rozhodnutí Radyúhrada. správ. poplatku nabytí právní moci
AMOS, v.o.s.1.4.96 15.4.96

1.7.96

29.6.96 P

23.7.96 A

0 23.8.96
ATS, s. r. o.29.3.96 12.4.96

28.6.96

28.6.96 P

23.7.96 A

09.8.96
Brnocom, s. r. o.2.10.96 4.10.964.10.96 P

3.12.96 Z

ano29.10.97
Brnocom, s. r. o.3.4.97 7.4.973.6.97 P

10.7.97 A

ano8.8.97
CABTEL mont Zlín, s. r. o.26.9.96 30.9.9612.11.96 A0 30.12.96
CATR, s. r. o.3.12.97 8.12.87ano
CATV, s. r. o.

(Prostějov)

29.3.9612.4.96 18.6.96 Z

29.6.96 R/A

013.9.96
CATV Zlín, s. r. o.28.6.96 3.7.96

23.9.96

29.1.97

18.3.97

17.9.96 P

3.12.96 Z

21.1.97 R/P

18.3.97 P

15.6.97 A*

ano8.8.97
CDL International, s. r. o.2.4.96 15.4.96

1.7.96

28.6.96 P

2.9.96 A

0
Codis, a. s.29.3.15.4.

25.6.

18.6.96 P

17.9.96 A*

0 18.10.96
ČEDOKINVEST, st.p.17.7.97 21.7.9722.10.97 Z ano
ČNTS, s. r. o. (Litoměřice) 2.4.9615.4.9629.6.96 Z 02.1.97
ČNTS, s. r. o. (Litoměřice) 21.8.9627.8.96 A 02.1.97
Dattel, s. r. o.29.3.96 12.4.96

28.6.96

28.8.96

28.6.96 P

27.8.96 P

17.9.96 A

015.10.96
Dattelkabel, a. s.23.12.97 5.1.98ano
Elektronika TVS Olomouc, s. r. o.1.4.96 12.4.9618.6.96 A0 25.7.96
Elektronika TVS, s. r. o. 29.3.96 12.4.9618.6.96 Z0 25.7.96
Elektronika TVS, s. r. o. Příbram 23.9.9725.9.97

4.11.97

14.1.98 Aano
Elsat, s. r. o.27.3.96 10.4.964.6.96 A0 28.6.96
Florián Jiří28.3.96 11.4.9612.6.96 A0 27.1.97
HBTV, s. r. o.1.4.96 12.4.9629.6.96 Z

23.7.96 R/A

016.9.96
Hurt Jaromír30.5.96 12.6.96

26.9.96

24.9.96 P

2.12.96 A

0
Innet, s. r. o.3.4.96 16.4.9612.6.96 A0 20.11.96
Intes, a. s.28.3.9610.4.96 12.6.96 A020.11.96
K+K cable, v.o.s.26.3.96 10.4.9629.5.96 A0 27.6.96
K.T.V.M., s. r. o. Velké Meziříčí 1.4.9612.4.9612.6.96 A 010.7.96
Kabel Net Holding, a. s.

(Praha 11)

29.3.9612.4.964.6.96 A 0 2.7.96
Kabel Net Holding, a. s.

(Praha 9)

10.6.9624.6.969.8.96 A ano16.10.96
Kabel Ostrov, s. r. o.29.3.96 12.4.96

19.6.96

18.6.96 P 19.8.96 A ano19.2.97
Kabel Plus CB, a. s.29.3.96 12.4.9612.6.96 A0 15.7.96
Kabel Plus Jižní Morava, a. s. 29.3.9612.4.9629.5.96 A 028.6.96
Kabel Plus Praha, a. s.21.3.96 1.4.9629.5.96 A0 1.7.96
Kabel Plus Severní Čechy, a. s. 29.3.9612.4.96

19.6.96

18.6.96 P

27.8.96 A*

0 26.5.97
Kabel Plus Severní Morava, a. s. 26.3.9610.4.96 21.5.96 A 010.7.96
Kabel Plus Střední Morava, a. s. 29.3.9612.4.9618.6.96 A 025.7.96
Kabel Plus Východní Čechy, a. s. 27.3.9611.4.9621.5.96 A 010.7.96
Kabelová televize Dakr, s. r. o. 1.4.9612.4.9618.6.96 A 012.7.96
Kabelová televize Elektronika Olomouc, s. r. o. 31.5.96

13.9.96 ZP

11.6.96 ano/popl.

byl vrácen

Kabelová televize Chomutov-Jirkov, s. r. o. 28.3.96

2.1.97 žádá

zrušit reg.

11.4.96

19.6.96

18.6.96 P

27.8.96 R/A

1.5.97 ZR

07.10.96
Kabelová televize Jeseník, s. r. o. 29.3.9612.4.96

19.6.96

18.6.96 P

10.8.96 R/A

0 26.8.96
Kabelová televize Kadaň, a. s. 29.3.9612.4.9618.6.96 A ano15.7.96
Kabelová televize

Klášterec nad Ohří, s. r. o.

29.3.9612.4.9628.6.96 A 014.8.96
Kabelová televize Kopřivnice, s. r. o. 27.3.9611.4.9629.5.96 A 028.6.96
Kabelová televize Ostrava, s. r. o. 28.3.9611.4.96

12.6.96

4.6.96 P

23.7.96 R/A

0 27.8.96
Kabelová televize Ostrava-jih, s. r. o. 1.4.9615.4.9629.7.96 Z

27.8.96 R/A

011.10.96
Kabelová televize Přerov, a. s. 28.3.9611.4.964.6.96 P

27.8.96 R/A

04.10.96
Kabelová televize, s. r. o. (Česká Třebová) 29.3.9615.4.9618.6.96 A 015.7.96
Kabelová televize severozápadní Čechy, a. s. 10.2.9714.2.97 22.4.97 A ano 10.6.97
Katro servis, s. r. o.29.3.96 12.4.9612.6.96 A0 10.7.96
Keli, s. r. o.15.4.96 16.4.9628.6.96 A0 10.9.96
KONSAT, s. r. o.25.9.96 30.9.96 6.1.97 Z 0
KTV Třinec, s. r. o.9.1.96 10.1.9630.1.96 Z ano 14.3.96
KTV Třinec, s. r. o.11.2.97 13.2.97

15.5.97

13.5.97 P

13.8.97 A

ano25.9.97
Mach Stanislav,

M servis Zlín

26.6.9730.6.97 9.9.97 Aano 11.11.97
MAKRO, s. r. o.5.8.96 13.8.9617.9.96 A0 15.10.96
Melichar Jiří25.6.96 27.6.9623.7.96 A0 30.9.96
Městské inženýrské centrum, a. s. Studénka 14.8.9718.8.97 14.10.97 Aano
Městské technické centrum Kuřim, s. r. o. 29.11.9629.11.964.2.97 A ano21.3.97
NTV cable, s. r. o.30.10.97 6.11.9716.12.97 A ano
NOEL, v.o.s.9.1.97 16.1.978.4.97 A ano6.5.97
Novák Miroslav29.3.96 12.4.96

12.6.96

4.6.96 P

28.6.96 R/A

016.8.96
Novátor, stavební bytové družstvo 27.3.9610.4.9629.5.96 A 028.6.96
Osif Ladislav24.6.97 30.6.97

9.10.97

14.1.98

6.10.97 P

14.1.98 P

ano
PILSKABEL TV, a. s.27.3.96 10.4.9629.5.96 A0 27.6.96
Prokabel, Ústí nad Labem, s. r. o. 3.4.9616.4.9628.6.96 Z

23.7.96 R/A

016.9.96
RADANT, s. r. o.4.8.97 6.8.9725.11.97 Z 0
SAT Centrum, s. r. o.28.3.96 11.4.964.6.96 Aano 13.8.96
Satca, s. r. o.29.3.96 15.4.9618.6.96 A0 11.7.96
SATER, v.o.s.17.3.97 18.3.9720.5.97 P

10.7.97 Z

0
SATT, a. s.28.3.9612.4.96 12.6.96 Aano10.7.96
Satturn Holešov, s. r. o.28.3.96 12.4.9612.6.96 A0 11.7.96
SELF servis, s. r. o.29.3.96 12.4.9618.6.96 Z0 27.11.96
SELF servis, s. r. o.24.9.96 27.9.968.10.96 A0 27.11.96
SPT Telecom, a. s.1.4.96

15.5.97 ZP

15.4.96

27.5.96

9.9.96

9.9.96 P ano
STAR - nova, s r.o.27.6.97 30.6.9718.9.97 A ano5.11.97
Stavební bytové družstvo občanů v Ledči nad Sázavou 4.6.9630.5.9627.8.96 A 031.10.96
Stavební bytové družstvo Život 1.4.96 12.4.964.6.96 A 025.7.96
Švanda Josef1.4.96 15.4.964.6.96 A0 26.6.97
TELCOM, s. r. o.28.3.96 10.4.964.6.96 A0 11.7.96
TESAS MEDIC, s. r. o.17.4.97 22.4.9717.6.97 A ano26.8.97
TES Litvínov, s. r. o. (Praha)28.3.96 12.4.9612.6.96 Z0 7.10.96
TES Litvínov, s. r. o. (Praha)28.6.96 23.7.96 Aano/popl.

vrácen

7.10.96
TES Litvínov, s. r. o. (sev. Čechy) 28.3.9612.4.9612.6.96 Z ano7.10.96
TES Litvínov, s. r. o. (sev. Čechy) 28.6.964.7.968.8.96 A ano7.10.96
TM-Katel, a. s.

(dříve CONE-Katel, a. s.)

29.3.9612.4.96

26.6.96

16.9.96

21.10.96

28.11.96

7.2.97

18.3.97

18.6.96 Z

28.6.96 R/P

27.8.96 P

15.10.96 P

19.11.96 P

4.2.97 P

18.3.97 P

25.4.97 A

0
Top. Spirit, a. s.10.6.97 12.6.97

2.10.97

12.11.97

22.9.97 P

11.11.97 P

ano
TV MÁJ, s. r. o.25.10.96 30.10.964.2.97 A ano21.3.97
TV D.I.S., a. s.1.4.96 12.4.9628.6.96 A0 9.8.96
TVT, s. r. o.1.4.9616.4.96 28.6.96 P

23.7.96 R/A

0 16.9.96
Voborný Jaroslav28.3.96 16.4.9612.6.96 A0 9.9.96
ZELENÁ HORA, stavební bytové družstvo 20.6.9724.6.97 9.9.97 Aano

Přehled registrací oprávnění k šíření vysílání prostřednictvím satelitů

Všechna data se týkají období 1996-1998, nové údaje za období od 1. 2. 1997 - 31. 1. 1998 jsou vyznačeny tučně.

provozovatel

název programu

datum podání přihlášky přerušení řízení rozhodnutí Radyúhrada správ. poplatku nabytí právní moci
Bohemian Security, s. r. o.

Babylon blue

26. 8. 97
27. 8. 97
11. 11. 97 Z
ano */
CDTV, s. r. o.

CDTV SAT ČR

30. 10. 96
4. 10. 96
20. 12. 96 Z
ano */
Česká programová společnost, s. r. o.

MAX, SUPER MAX

4. 7. 97
8. 7. 97
9. 9. 97 A
ano
23. 10. 97
FTV Premiéra, s. r. o.

Prima TV

27. 3. 96
11. 4. 96
29. 5. 96 Z

27. 8. 96 R/A

0
4. 11. 96
HBO Česká republika, s. r. o.

HBO

4. 7. 97
8. 7. 97
9. 9. 97 A
ano
23. 11. 97
INTV, s. r. o.

INTV

16. 12. 96
17. 12. 96
4. 2. 97 P

4. 3. 97 A

ano
29. 4. 97
Kabel Plus, a. s.

Kabel Plus Film

28. 3. 96
12. 4. 96
14. 6. 96 A
ano
16. 9. 96**/
Mega TV, s. r. o.

Mega TV kanál

23. 2. 96
26. 2. 96
26. 3. 96 A
ano
17. 4. 96
METEOPRESS, s. r. o.

METEO - INFO

28. 11. 96
29. 11. 96
21. 1. 97 P

12. 2. 97 A

ano
17. 4. 97
RADIO PROGLAS, s. r. o.

RADIO PROGLAS

13. 1. 98
14. 1. 98
ano
RTV Gemma, s. r. o.

Galaxie

9. 10. 96
15. 10. 96
12. 11. 96 A
ano
27. 12. 96

Pozn.:*/ = správní poplatek vyměřen, ale nezaplacen

**/ = potvrzení o registraci doručeno

II.6. ZMĚNY LICENCÍ A REGISTRACÍ

Zatímco pro počáteční období působení Rady je charakteristické zejména udělování licencí (od roku 1995 pak i případné znovuudělování licencí provozovatelům se skončenou dobou platnosti licence, resp. tzv. experimentálních licencí udělených meziresortními komisemi a po novele č. 301/95 Sb. rozhodování o registracích), v dalším období fungování Rady převažují spíše žádosti o změnu. Masívní nárůst je zřejmý zhruba od roku 1996, kdy výrazně stoupá počet žádostí o změny údajů podle § 11 odst. 1 (u licencí) a údajů podle § 16 odst. 2 (u registrací).

Změny se týkají všech údajů, tj. názvu, sídla, jednatelů a struktury společností, výše základního jmění, vkladů společníků, časového a územního rozsahu vysílání, způsobu technického zabezpečení, označení programu (názvu stanice), programové skladby a návrhu vysílacího schématu u licencí, šířených rozhlasových a televizních programech u TKR atd.

Období od 1. 2. 1997 do 31.1.1998 je z hlediska provozovatelů vysílání s licencí rozděleno datem 1. července 1997, kdy vstoupila v platnost novela č.135/1997 Sb., která mimo jiné novelizovala zákon o vysílání.

V prvním období do 1.7.1997 zákon (u terestrického vysílání včetně MMDS) umožňoval oznamování určitých změn až následně do 15 dnů od jejich vzniku, Rada je poté posoudila a dle okolností případu odsouhlasila či zamítla. Tento postup byl velmi nepraktický pro případ zamítnutí již provedené změny, neboť příslušný subjekt pak musel navracet předešlý právní stav. Takovou situaci předvídaly někdejší licenční podmínky, které zejména na změny vlastnických vztahů pamatovaly tzv. institutem předběžného souhlasu, kdy provozovatel předem projednal svůj záměr s Radou a teprve v případě kladného stanoviska jej poté realizoval. Většině provozovatelů tento postup vyhovoval. Tuto licenční podmínku, tak jako většinu jiných, byla však Rada nucena po novele č. 301/95 Sb. zrušit. Manévrovací prostor byl tak velmi zúžen a často nezbývalo, než vzít již provedenou změnu pouze na vědomí.

V druhém období, tj. od 1. července 1997, vstoupila v platnost novela č. 135/97 Sb., kdy došlo k výrazné změně §14, který nově stanovil všem provozovatelům povinnost požádat Radu předem o souhlas se změnou týkající se údajů uvedených v žádosti, nebo plnění podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence. Změna může být nyní provedena až poté, kdy ji Rada schválila. Novela tak vlastně začlenila institut, upravený dříve licenční podmínkou, přímo do zákona o vysílání.

V návaznosti na novelu č. 135/97 Sb. si Rada v zájmu transparentnosti svého rozhodování ve věci změn vlastnických vztahů ve společnostech provozovatelů a zároveň v zájmu stability osoby provozovatele, který licenci získal, stanovila jako základní kritérium požadavek zachování majority, tj. nejméně 51% původních vlastníků po celou dobu platnosti licence. Toto rozhodnutí Rady se nevztahuje na změny provedené před 1. 7. 1997. Rada novelou č. 135/97 Sb. dostala větší pravomoci při projednávání žádostí o změny než v předchozím období. Současně však přibyla také povinnost rozhodnout o žádosti v termínu daném zákonem, tj. do 60 dnů ode dne doručení žádosti o změnu, přičemž pokud Rada v této lhůtě nerozhodne, je stanovena fikce pozitivního vyřízení žádosti. Na základě dosavadní praxe lze doporučit prolongaci uvedené lhůty, neboť počet podávaných žádostí je velmi vysoký a zároveň jsou mnohé z nich nekompletní. Rada je tak nucena (při benevolentním přístupu) řízení o žádostech neustále přerušovat. Už samotné sledování běhu lhůty je nepřehledné a při opakovaném odstraňování vad neuhlídatelné, bez ohledu na samotné věcné posouzení dané žádosti. V případech žádostí o změnu technických parametrů je situace navíc většinou komplikována nutností mezinárodní koordinace kmitočtu, kterou Rada ani jiné orgány ČR nemohou ovlivnit.

V přehledech změn, o kterých Rada jednala v období od 1. 2. 1997 do 31. 1. 1998, jsou uvedeny jak žádosti o změny podané provozovateli, tak změny, které provozovatel neoznámil a které byly zjištěny Radou. Bohužel musíme konstatovat, že neoznámených změn Rada projednávala velké množství a v mnoha případech se jednalo o neznalost či nerespektování zákona o vysílání, omlouvaných mnohdy poukazem na organizační opomenutí.

Novela č. 135/97 zakotvila v rámci přechodných ustanovení pro stávající provozovatele s licencí povinnost doplnit do 31. 12. 1997 údaje o poměrech ve společnosti (výše obchodních podílů, společenská nebo zakladatelská smlouva, stanovy, seznam akcionářů). Je třeba konstatovat, že přes poučení, které Rada zaslala v této věci provozovatelům, mnoho provozovatelů tento požadavek zákona nenaplnilo. Rada v současné době situaci řeší postupem podle zákona o vysílání.

Analogická situace vzniká i u provozovatelů s registrací, kde je však Rada povinna rozhodnout o změně do 30 dnů, která může uplynout pouhým doručováním výzev k odstranění nedostatků. V takovém případě rovněž platí fikce pozitivního vyřízení. Stanovení takových lhůt neúměrně zvyšuje nároky na administrativní zpracování žádostí o změny.

Obdobně jako provozovatelé s licencí i provozovatelé s registrací oznamují změny v rozporu s § 17 odst 6 zákona o vysílání až po jejich provedení, příp. je neoznámí vůbec.

Kromě námitky na krátkost lhůt lze uvažovat i o stávajícím rozsahu změn pokrývaných předchozím souhlasem. Nepraktický a nevhodný je např. u změn sídla či jména (názvu) provozovatele vysílání, ale i v jiných případech, jako např. některé nesouvisející změny ve stanovách a společenské či zakladatelské smlouvě společnosti apod.

II.7. KONTROLA DODRŽOVÁNÍ ZÁKONNOSTI VE VYSÍLÁNÍ

Rada dohlíží na dodržování právních předpisů, které upravují rozhlasové a televizní vysílání. Nedílnou součástí kontroly jsou u soukromých provozovatelů též licenční podmínky.

Hlavní tematické okruhy, které jsou v souladu s příslušnými ustanoveními zákona:

- objektivita a vyváženost informací

- ochrana dětí a mladistvých, násilí na televizní obrazovce

- dodržování zákonných norem v oblasti reklamy a sponzorování

- dodržování programové skladby, vysílacího schématu a licenčních podmínek

V roce 1997 byla ukončena systematická kontrola všech provozovatelů rozhlasového vysílání. Televizní vysílání bylo podrobeno kontrole namátkové anebo ad hoc na základě stížností, podnětů z řad veřejnosti. Do pololetí r. 1997 byl prováděn reklamní monitoring agenturou A-Connect, následně zaměstnanci Úřadu. Spolupráce s agenturou A-Connect musela být přerušena z finančních důvodů.

Záznamy vysílání a získávání prvotních údajů o vysílaném programu

Zákonodárce ponechal na rozhodnutí Rady samé a na praxi, nakolik bude vysílání přímo monitorovat, nebo zda bude využívat oprávnění dle § 22 zákona o vysílání a vyžádá si v případě potřeby záznam odvysílaného pořadu od provozovatele vysílání. V praxi se obě možnosti kombinují.

Kontrola se opírá o záznamy vysílání dodané provozovateli vysílání (především u lokálních a regionálních stanic) a o záznamy pořizované zaměstnanci Úřadu (především u celoplošných stanic).

Celková délka pořadů zaznamenaných programovým odborem od začátku února 1997 do 31. 1. 1998 činila 3049 hodin celkem. Z toho televizní vysílání 1847 hodin, rozhlasové vysílání 1202 hodin.

Poslech a analýza vysílání, návrhy opatření

Analýza jednotlivých pořadů se soustřeďuje zejména na:

- identifikaci možného porušení příslušného ustanovení zákona

- srovnání s dosavadní praxí, příp. judikáty

- frekvenci a minutáž problematických scén a kontext, ve kterém se vyskytly

- posouzení z hlediska vysílacího času, množství repríz a pod.

- návrh opatření.

Sankce za porušení zákona a problémy jejich aplikace

Snahou Rady je maximální možná unifikace a kvantifikace prováděné analýzy. Není však zcela možné vyloučit odlišné pohledy na stejný pořad, a to zejména v případech souvisejících s propagací násilí anebo u pořadů, kde se má posoudit jejich způsobilost ohrozit psychický nebo morální vývoj dětí a mládeže. Prvek subjektivity tu nelze zcela vyloučit. Vícečlenný orgán, kterým Rada je, skýtá záruku různorodosti názorových proudů. V posuzování programových otázek a případném vyvození sankcí je tak dosažena větší objektivita.

V letošním roce věnovala Rada zvýšenou pozornost prezentaci násilí na televizní obrazovce a snaze zaujmout k tomuto problému zásadní stanovisko. Oslovila jednotlivé provozovatele a požádala je o podnětné návrhy k řešení celé problematiky. V počáteční fázi chce usilovat alespoň o to, jak dosáhnout lepší informovanosti diváků o obsahu pořadu a dát tak možnost ovlivnit okruh osob pořady sledujících.

Technické řešení problému je jistě účelnější, ale jeho okamžité zavedení zatím bezpředmětné. (Viz kapitola IV. 2. g, str. 92nn)

Archivace pořadů Úřadem

V archivu Úřadu jsou uchovávány vybrané zpravodajské a publicistické pořady, dále pořady které jsou předmětem různých soudních řízení, pořady, u nichž bylo zjištěno porušení zákona, pořady vztahující se k činnosti Rady a k mediální problematice vůbec. Ve sledovaném období bylo archivováno celkem hodin vysílání:

ČT 1 + ČT 2 783 hod.

Nova 304 hod.

Prima TV 192 hod.

Rozhlasové stanice:

ČRo 1, 2 30 hod.

Radio Frekvence 1104 hod.

Výsledky provedených kontrol

Kontrola soukromých provozovatelů rozhlasového vysílání

Stálá komise na základě svého usnesení č. 3/1996, bod IV. 2. b) požádala Radu, aby v rámci Zprávy zpracovala část, týkající se dodržování licenčních podmínek u všech rozhlasových stanic působících v České republice, pokud jde o programový formát.

Postupy a metodologie

Harmonogram monitoringu rozhlasových stanic zahrnoval tři oblasti rozdílných činností, které si vyžádaly i rozdílný metodologický přístup:

a) zjištění platného stavu licencí jednotlivých rádií k 1. listopadu 1996 a provedení výběru platných licenčních podmínek vztahujících se k programu. Za tímto účelem provedl Úřad revizi spisů 75 provozovatelů rozhlasového vysílání. Zároveň byly pořízeny operacionalizované výpisy jednak zákonných podmínek vysílání vztahujících se k programu, jednak výpisy programových licenčních podmínek, platných zvlášť pro jednotlivé provozovatele.

b) provedení odposlechu vyžádaných záznamů vysílání jednotlivých rozhlasových stanic, zaznamenání programové struktury tohoto vysílání, provedení její kategorizace podle zadaných kritérií a zároveň kvantifikace jednotlivých kategorií vysílaného programu v minutách a procentech, kterými se na celkovém vysílání podílejí. Kromě toho vyznačení případných porušení zákonných podmínek vysílání, která se nejčastěji vyskytují při reklamním a sponzorovaném vysílání. Tyto činnosti byly provedeny externě agenturou A-Connect. Agentuře byly předány 24hodinové záznamy dvou dnů (pracovního dne a neděle) vysílání celkem 68 rádií a 24 hodinový záznam jednoho dne vysílání Radia Rokko. Spolu se záznamy vysílání agentura obdržela licenční a operacionalizované zákonné podmínky vztahující se k programu všech provozovatelů s licencí, vypracovanou kategorizaci pořadů rozhlasového programu a vzor výstupů kvantifikace odposlechnutého programu (ve formě tabulek). A-Connect předal postupně do 24. 2. 1997 protokoly o odposlechu 61 rozhlasových stanic, na žádost programového odboru byly znova překontrolovány záznamy tří stanic.

c) provedení sekundárních analýz protokolů A-Connectu o odvysílaném programu rádií, spočívající v revizi správnosti protokolů a ve vyhodnocení plnění licenčních a zákonných podmínek vysílání v kontrolovaných dnech.

Sekundární analýza protokolů A-Connectu, včetně kontroly zjištěných porušení zákona opětovným poslechem označených částí záznamů a vyhotovení konečných protokolů o plnění licenčních a zákonných podmínek vysílání se týkala 61 rozhlasových stanic (vysílání osmi rádií bylo nezpracovatelné). Tyto činnosti provedl Úřad, který zároveň u každé rozhlasové stanice Radě doporučil, jaká opatření má přijmout v případě, že provozovatel pravděpodobně neplní zákonné nebo licenční podmínky vysílání.

Práce byla dokončena 10. 4. 1997.

Rozsah kontrolovaného programu

Z celkového počtu 79 provozovatelů s licencí na provozování rozhlasového vysílání bylo o zaslání záznamů vysílání jejich rádií požádáno 72 provozovatelů. Osloveno nebylo sedm, resp. šest provozovatelů: z důvodu probíhajícího správního řízení o odejmutí licence nebyly vyžádány záznamy stanic Radio Rokko a Radio Lhota (nyní Karolina 104,7). Společnost s r.o. Medes zaslala z vlastní iniciativy záznam jednoho dne vysílání Radia Rokko a ten byl do souboru kontrolovaných stanic zařazen dodatečně. Dále nebyl vyžádán záznam vysílání stanice Radio České Budějovice - Evropa 2 a to z toho důvodu, že stanice začala vysílat teprve od 1. 10. 1996. Záznam rádia Classic FM provozovatele Cobra, s. r. o., nebyl zvlášť vyžádán, protože stanice přebírá a šíří úplný a nezměněný program rádia Classic FM provozovatele RKR, s. r. o. Byl tudíž vyžádán pouze záznam vysílání stanice Classic FM. Podobně provozovatelé Country, s. r. o., Orion, s. r. o., a Radio VOX, s. r. o., kteří šíří identický program na dvou licencovaných stanicích, byli požádáni pouze o jeden záznam vysílání. Vyžádány rovněž nebyly záznamy vysílání stanice Rádio Svobodná Evropa provozovatele RFE/RL, Inc. a vysílání stanic zahraničních provozovatelů RFI - Radio France Internationale a British Broadcasting Corporation - BBC World Service, jejichž programový formát je sledován průběžně a je stabilní.

Jediným provozovatelem, který nedodal požadovaný záznam vysílání své stanice ani po několika urgencích, byla Rozhlasová regionální společnost, a. s., provozovatel Rádia Evropa 2 - Hradec Králové.

Celkem byly ke kontrole předány záznamy 48hodinového vysílání 68 rozhlasových stanic a 24hodinový záznam vysílání Radia ROKKO, což představovalo 3 288 hodin programu.

Kategorizace rozhlasového programu

Metodické pokyny, vypracované Úřadem a předané pracovníkům A-Connectu, obsahují popis postupu práce při odposlechu programu rádií, předpis formy zápisu odposlechnuté programové struktury, její kategorizace z hlediska rozhlasových žánrů a kvantifikace. Pro konečné výstupy o odvysílaném programu jednotlivých rozhlasových stanic byly zvoleny následující agregované kategorie rozhlasového programu.

slovní pořady:

- zprávy - klasické pořady politického zpravodajství z domova a ze zahraničí

- regionální zprávy - informace z oblasti pokrývané signálem, pokud měly charakter zpravodajského pořadu servisní informace - do této kategorie byly započteny informace o počasí, dopravě, policejní informace, informace pro spotřebitele, sportovní, kulturní a agenturní aktuality, ale i rubriky typu kalendária, horoskopů ap.

- publicistika - do této kategorie byly vedle komentářů, poznámek, rozhovorů, besed a publicistických magazínů zařazeny i reportážní telefonáty redaktorů nebo spolupracovníků rozhlasové stanice, a naopak vyčleněny "servisní bloky"

- servisní bloky - nejčastěji tzv. burza práce a spotřebitelský servis (inzeráty koupě x prodej), méně často tzv. seznamka

- pořady pro děti a mládež - pohádky, zpívánky, četba, komponované pořady, soutěže ap.

- literárně dramatické pořady - četba na pokračování, dramatizovaná četba, povídka ap.

- zábavné pořady - anekdoty, skeče, scénky, četba z humoristické literatury, moderovaná zábavná pásma, magazíny ap.

- soutěže - telefonní i písemné, včetně jednoduchých hádanek

hudební pořady:

- hudební pořad - ucelený a většinou názvem označený pořad hudby. Jednotlivé hudební snímky mohou být uváděny autorem pořadu nebo moderátorem. Speciálním typem hudebního pořadu jsou hitparády.

- hudební servis - tzv. písničky na telefonní nebo dopisová přání posluchačů

- průvodní hudba - tok hudebních snímků mezi slovními pořady nebo hudební předěly vkládané do slovních pořadů

Pokud to kontrola některých licenčních podmínek vyžadovala a primární data umožňovala, byly ve výstupech uvedeny rovněž podkategorie výše uvedených agregovaných kategorií, jako například "zprávy BBC", "regionální publicistika, "sportovní přenos", "kulturní servis" a pod. Zpracovatelé neanalyzovali hudební část programu stanic ani podle hudebních žánrů, ani podle provenience jednotlivých hudebních snímků. Některá rádia však mají licenční podmínky, které jim stanovují podíl tuzemské hudby nebo konkrétních hudebních žánrů na celkovém hudebním vysílání. Pro obtížnost metodiky nebylo vyhodnocení plnění těchto licenčních podmínek schůdné.

autoreklama: znělky, spoty označující danou rozhlasovou stanici a informace o jejím programu nebo jiných aktivitách

reklama: verbálně nebo zvukově vyznačené bloky reklamních sloganů

Kvantifikace rozhlasového programu

Součástí odposlechu rozhlasového programu bylo měření délky jeho jednotlivých prvků - pořadů - v minutách. Výsledkem je deskripce odvysílaného programu vyjádřená podílem jednotlivých programových kategorií na celkové vysílací ploše stanice. Vzhledem ke konstrukci licenčních podmínek a programovému formátu jednotlivých rádií byl při kvantifikaci zvláště zohledněn celkový rozsah a vzájemný podíl odvysílaných slovních a hudebních pořadů.

Výsledky monitoringu

A. Plnění podmínek vysílání vyplývajících ze zákona

A.1. Plnění § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání

Poměrně velký počet provozovatelů komerčního rozhlasového vysílání nedodržuje povinnost vyplývající ze zákona o vysílání, ustanovení § 5 odst. 1 písm. f) a neuchovává záznamy všech odvysílaných pořadů nejméně po dobu 30 dnů ode dne jejich vysílání.

1. Žádný záznam vysílání nedodali provozovatelé

Radio Evropa 2 - Hradec Králové/Rozhlasová regionální společnost, a. s.

2. Záznam pouze jednoho dne vysílání dodali provozovatelé:

Radio Most/Radio Most, s. r. o.

Radio Prácheň/V plus P, s. r. o.

3. Záznamy nestandardní, špatné technické kvality a nezpracovatelné dodalo osm provozovatelů:

Radio Agara/M+M, s. r. o.

Radio Diana/Ambo, s. r. o.

Radio Euro K/Radio Euro K, s. r. o.

Hit Radio Publikum/Radio Publikum, s. r. o.

Radio KISS Hády/Rádio Station Brno, s. r. o.

Radio Krokodýl/Nonstop, s. r. o.

Radio Profil/Radio Profil, a. s.

Radio West Plzeň/Inwest Leasing, a. s.

4. Technicky nevyhovující záznamy celého jednoho dne vysílání dodal provozovatel:

Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.

5. Neúplné záznamy 48hodinového vysílání dodalo celkem 39 provozovatelů:

a) velké výpadky v záznamu vysílání se vyskytly u rádií:

Radio A-Zet/Ateliéry Zlín, a. s. - celkem 813 min

Radio Beat/Antre, s. r. o. - 322 min

Radio Bonton/Radio Bonton, a. s. - 1433 min

Radio City/Hallo World, s. r. o. - 420 min

Radio Egrensis/RTV Cheb, s. r. o. - 675 min

Radio Faktor 2/JUDr. Ladislav Faktor - 2198 min

Radio Jizera FM/Petr Šmíd - 493 min

Kiss 98 FM/Rádio Bohemia, s. r. o. - 418 min

Radio Limonádový Joe/Barrandov FM, a. s. - 480 min

Radio Pohoda/Jaramo, s. r. o. - 463 min

Radio Prácheň/V plus P, s. r. o. - 660 min

Radio Presston/Presston, s. r. o. - 2220 min

Radio Pro 94,4 FM/Definitely, s. r. o. - 960 min

Radio Rubi/Josef Hejl - 1088 min

Radio Šumava/Petr Suchý - 1160 min

Radio Triangl/Triangl, s. r. o. - 736 min

b) menší výpadky ve vysílání (do 10%) se vyskytly u rádií:

Radio Crystal/Radio Crystal Česká Lípa, s. r. o. - 230 min

Radio Děčín/Karel Svoboda - 115 min

Radio Dragon/Rádio Dragon, s. r. o. - 251 min

Radio Faktor/JUDr. Ladislav Faktor - 73 min

Radio Haná/RNDr. Pavel Foretník - 79 min

Radio Hellax/Hellax, s. r. o. - 55 min

Radio 1/Agentura TRS, s. r. o. - 25 min

Radio Karyon/Karyon, s. r. o. - 13 min

Radio Krumlov/Bedřich Pingitzer - 177 min

Radio Life/Radio Life, s. r. o. - 169 min

Kiss Morava/Radio Morava, s. r. o. - 100 min

Radio Most/Radio Most, s. r. o. - 81 min

Radio OK/Media Party, s. r. o. - 120 min

Radio Orion/Orion, s. r. o. - 86 min

Radio Prima/Radio Prima, s. r. o. - 73 min

Radioclub/Petr Macharovský - 27 min

Radio Relax/Radio Relax, s. r. o. - 106 min

Radio Rokko/Medes, s. r. o. - 14 min

Radio Sprint/Radio Sprint, s. r. o. - 95 min

Radio Styl/Reklamní agentura Club, s. r. o. - 110 min

Radio Tep/ing. Tomáš Ondrášek - 61 min

Radio Vox/Radio Vox, s. r. o. - 66 min

Radio Zlín/Radio Zlin, s. r. o. - 80 min

Z výše uvedených důvodů bylo možno analyzovat vysílání 60 rozhlasových stanic, a to u 57 stanic dva dny vysílání a u tří pouze jeden den vysílání. Výpadky v záznamech vysílání činily celkem 276 hodin, takže kontrolováno bylo celkem 2532 hodin programu. Navíc bylo analyzováno ještě 24 hodin programu Radia Rokko.

A.2 Plnění § 6 odst. 2 písm. a) zákona o vysílálání (podle kterého musí být reklamy rozeznatelné a zvukově oddělené od ostatního vysílání):

Toto ustanovení porušilo celkem deset provozovatelů:

Radio A-Zet/Ateliéry Zlín, a. s.

Radio Černá Hora/Martin Černý

Rádio Dragon/Rádio Dragon, s. r. o.

Radio Faktor 2/JUDr. Ladislav Faktor

Radio Jih/Radio Jih, s. r. o.

Radio Jizera FM/Petr Šmíd, r.č.

Radio Metuje/Radio Metuje, s. r. o.

Radio Rubi/Josef Hejl

Radio Triangl/Triangl, s. r. o.

Radio Vox/Radio Vox, s. r. o.

A.3. Plnění § 8 písm. e) zákona o vysílání (který zakazuje sponzorování zpravodajských a politicko-publicistických pořadů):

Toto ustanovení porušil jeden provozovatel:

Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.

A.4. Plnění § 2 odst. 4 písm. b) zákona o reklamě. (který zakazuje vysílání skryté reklamy):

Toto ustanovení porušili dva provozovatelé:

Kiss 98 FM/Radio Bohemia, s. r. o.

Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.

B. Plnění licenčních podmínek

Jak již bylo zmíněno, na základě monitoringu dvou dnů vysílání rozhlasových stanic lze pouze usuzovat na pravděpodobné plnění nebo neplnění licenčních podmínek.

Z analýzy odvysílaného programu vyplynulo, že z celkového počtu 60 rozhlasových stanic licenční podmínky plnilo pouze 10 stanic:

Frekvence 1/R.G. Evropa 1, a. s.

Radio Apollo/EN-DAXI, s. r. o.

Classic FM/Cobra, s. r. o.

Country Radio 89,5 FM/Country Radio, s. r. o.

Radio Černá Hora/Martin Černý

Radio Děčín/Karel Svoboda

Radio Dragon/Radio Dragon, s. r. o.

Radio 1/Agentura TRS, s. r. o.

Radio Life/Radio Life, s. r. o.

Radio Proglas/Radio Proglas, s. r. o.

Dalších 19 stanic plnilo licenční podmínky částečně, nebo některé podmínky plnily a jiné ne:

Radio Beat/Antre, s. r. o.

Radio Crystal/Radio Crystal Česká Lípa, s. r. o.

Radio Delta Mladá Boleslav/Petr Šmíd, r.č.

Radio Evropa 2/Evropa 2, s. r. o.

Radio Haná/RNDr. Pavel Foretník

Radio Hellax/Hellax, s. r. o.

Radio Jizera FM/Petr Šmíd,

Radio Metuje/Radio Metuje, s. r. o.

Radio Most/Radio Most, s. r. o.

Radio Orion/Orion, s. r. o.

Radio Prácheň/V plus P, s. r. o.

Radio Presston/Presston, s. r. o.

Radiohrad/Milan Rašík

Radio Rubi/Josef Hejl

Radio Tep/ing. Tomáš Ondrášek

Radio VOX/Radio Vox, s. r. o.

Radio Vysočina/ing. arch. František Vostál

Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.

Radio Styl/Reklamní agentura Club, s. r. o.

Celkem 32 rozhlasových stanic v kontrolovaných dnech nesplňovalo licenční podmínky vůbec nebo většinu z nich

Radio Alfa/Kaskol, s. r. o.

Radio Attack/Contact Opava, s. r. o.

Radio A-Zet/Ateliéry Zlín, a. s.

Radio Bonton/Radio Bonton, a. s.

Radio Brno/Valc, a. s.

Radio City/Hallo World, s. r. o.

Radio Contact Liberec/Radio Contact Liberec, s. r. o.

Radio Duha Vrchlabí/Ing. Jan Doubek

Radio Egrensis/RTV Cheb, k.s.

Radio Faktor/JUDr. Ladislav Faktor

Radio Faktor 2/JUDr. Ladislav Faktor

Radio FM Plus Plzeň/Rádio FM Plus, s. r. o.

Radio Jih/Radio Jih, s. r. o.

Radio Karyon/Karyon, s. r. o.

Kiss 98 FM/Rádio Bohemia, s. r. o.

Kiss Morava/Radio Morava, s. r. o.

Radio Kiss ProTon/Radio ProTon, s. r. o.

Radio Krumlov/Bedřich Pingitzer

Radio Limonádový Joe/Barrandov, FM, a. s.

Radio Lion/Lion Praha, s. r. o.

Radio North Music/North Music, s. r. o.

Radio OK/Media Party, s. r. o.

Radio Pohoda/Jaramo, s. r. o.

Radio Prima/Radio Prima, s. r. o.

Radio Pro 94,4 FM/Definitely, s. r. o.

Radioclub/Petr Macharovský

Radio Relax/Radio Relax, s. r. o.

Radio Rokko/Medes, s. r. o.

Rádio Sprint/Radio Sprint, s. r. o.

Radio Šumava/Petr Suchý

Radio Triangl/Triangl, s. r. o.

Radio Zlín/Radio Zlín, s. r. o.

Kontrola plnění zákonných a licenčních podmínek komerčního rozhlasového vysílání ukázala na značné nedostatky. Pouze osm, resp. devět rozhlasových stanic, z celkového počtu 60, splňovalo všechny požadavky kladené na komerční rozhlasové vysílání. Byly to tyto stanice:

Frekvence 1/R.G. Evropa 1

Radio Apollo/EN-DAXI, s. r. o.

Classic FM/Cobra, s. r. o.

Country Radio/Country Radio, s. r. o.

Radio Děčín/Karel Svoboda

Radio 1/Agentura TRS, s. r. o.

Radio Life/Radio Life, s. r. o.

Radio Proglas/Radio Proglas, s. r. o.

S provozovateli, kteří nedodrželi zákonem a licencí stanovené podmínky vysílání, zahájila Rada správní řízení vydáním upozornění na neplnění podmínek vysílání a stanovila lhůtu, do které mají zabezpečit odstranění zjištěných nedostatků.

C. Kontrola plnění správních rozhodnutí

Následná kontrola nápravy nedostatků byla prozatím provedena u 10 provozovatelů, což reprezentovalo 22 710 min. vysílání:

Ambo, s. r. o.

Radio Diana, vysílání 12., 15. a 20. 9. 1997 celkem 1770 min.

Výsledek:

porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání

porušení licenčních podmínek č. 8,9 a č. 10

Doubek Jan, ing.

Radio Duha Vrchlabí, vysílání 5. 3. 1997, celkem 1440 min.

Výsledek:

zákonné podmínky plněny

porušení licenční podmínky č. 10, pouze částečné plnění licenční podmínky č. 8

Evropa 2, s. r. o.

Evropa 2, vysílání 18. a 19. 5 1997, celkem 1750 min.

Výsledek:

zákonné a licenční podmínky plněny

Kaskol, spol. s. r. o.

Rádio Alfa, vysílání 23. 5. 1997, celkem 1440 min.

Výsledek:

zákonné podmínky plněny

porušení licenční podmínky č. 7

vysílání 26. 6. 1997, celkem 1440 min.

Výsledek:

zákonné a licenční podmínky plněny

Radio Euro K, spol. s. r. o.

Radio Euro K, vysílání 15. 9. 1997, celkem 1150 min.

Výsledek:

porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání

nedodržení licenční podmínky čb/2

M+M, s. r. o.

Radio Agara, vysílání 8. 10. 1997, celkem 1440 min.

Výsledek:

zákonné podmínky plněny

porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání

Radio Morava, s. r. o.

KISS Morava, vysílání 11. a 15. 11. 1997, celkem 2395 min.

Výsledek:

porušení § 8 písm. e) zákona o vysílání

porušení licenčních podmínek č. 8 a č. 10

Radio ProTon, s. r. o.

Radio KISS ProTon, vysílání 1. a 2. 8. 1997, celkem 2880 min.

Výsledek:

porušení § 14 odst. 1 zákona o vysílání

porušení licenční podmínky

Rádio Station Brno, spol. s. r. o.

Rádio KISS Hády, vysílání 11. a 15. 11. 1997, celkem 2880 min.

Výsledek:

zákonné a licenční podmínky plněny

Rozhlasová regionální společnost, s. r. o.

Radio Evropa 2 - Hradec Králové, vysílání 18. a 19. 5. 1997, celkem 2845 min.

Výsledek:

porušení § 2, odst. 4, písm. b) zákona o reklamě

porušení licenčních podmínek č. 8, 9, a č. 11

Rádio Venkow, s. r. o.

Karolina 194,7, vysílání 18. a 19. 5. 1997, celkem 2720 min.

Výsledek:

porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání

porušení licenčních podmínek č. 9 a č. 11, pouze částečné plnění licenční podmínky č. 8

Z celkového počtu 11 provozovatelů, pouze tři provozovatelé - Evropa 2, s. r. o., Kaskol, s. r. o., Rádio Station Brno, s. r. o.- reagovali adekvátně na upozornění Rady a zajistili plnění zákonných a licenčních podmínek ve vysílání.

D. Kontrola dalších provozovatelů

Kromě kontroly odstranění nedostatků ve vysílání, na které Rada provozovatele upozornila, byla provedena kontrola vysílání těch rádií, která nebyla zahrnuta do souborné kontroly v říjnu 1996.

Jednalo se o dvě rádia, 3060 minut vysílání:

Habrda Michal

Rádio České Budějovice - Evropa 2, vysílání 18. a 19. 5. 1997, celkem 1020 min.

Výsledek:

zákonné podmínky plněny

porušení licenční podmínky

RFE/RL Inc.

Radio Svobodná Evropa, vysílání 14. a 17. 5. 1997, celkem 2040 min.

Výsledek:

zákonné podmínky plněny

porušení licence nedodržováním stanovené doby vysílání, jejím překračováním o 6 h vysílání denně

E. Závěr

V roce 1997 bylo zkontrolováno celkem 3 010 hodin vysílání 68 provozovatelů. Zákonným a licenčním podmínkám vysílání vyhovovalo vysílání pouze 12 rozhlasových stanic vysílajících na základě licence.

Zjištěné nedostatky v televizním vysílání

Analyzované pořady způsobilé ohrozit psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých:

ČT/ČT 1, 26. 1. 1997, dokument Jak se žije striptérkám a striptérům

Z podnětu poslance PSP byl analyzován dokument o profesi striptérů, vysílaný Českou televizí ve 21.35 hod. Rada posoudila tento dokument jako pořad, který chtěl přispět ke svobodnému vytvoření názoru na tuto profesi a v němž se neobjevily scény, které by mohly ohrozit morální a psychický vývoj dětí a mladistvých. Rada proto podnět odložila.

FTV/Prima TV, 14. 12., 28.12., 31.12. 1996, pořad Runway party

Na základě stížností diváků analyzoval programový odbor tři díly vysílání hudebně-zábavného pořadu Runway party. Pořad byl vysílán v odpoledních hodinách a byl určen dětem a mládeži. Oplýval celou řadou vulgárních výrazů, epizod se sexuálním podtextem a jeho zařazení do vysílání v odpoledních hodinách Rada posoudila jako porušení § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání. S FTV Premiéra bylo zahájeno správní řízení vydáním upozornění se lhůtou k nápravě ihned.

CET 21/Nova, 10. 10. 1997 film Vetřelci

Předseda Rady SR pro rozhlasové a televizní vysílání se obrátil na Radu s dotazem, zda zařazení filmu Vetřelci od 20.00 hod. není v rozporu se zákonem o vysílání. Rada po důsledném zvažování všech okolností dospěla k závěru, že míra násilí, boje a napětí, prezentována ve filmu, je pro diváka od 15 let únosná. V tomto smyslu podala i vysvětlení Radě SR pro rozhlasové a televizní vysílání.

CET 21/Nova, 19. 2. 1997, film Nezničitelní

Za brutální rasistický film označil stěžovatel western Nezničitelní. Analýza prokázala, že film se sice zabývá problematikou rasové nesnášenlivosti, ale brutalita není dominantní složkou filmu. Rada proto podnět odložila.

FTV/Prima TV, 17. 1., 24. 1., 31. 1. a 7. 2. 1997, seriál Sex pod žhavými světly

Na základě stížností z řad diváků Rada zvažovala zařazení seriálu Sex pod žhavými světly do programu TV Prima. Vzhledem k tomu, že pořad byl pokaždé zařazen do vysílání v pozdních nočních hodinách, nebyl porušen § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání a ani jiná zákonná ustanovení. (§ 205 odst. 1 trestního zákona).

CET 21/Nova, 3. 3. 1997, film Tenkrát v Šanghaji

Zařazením filmu, kde se prezentuje násilí, brutalita a vulgární vyjadřování, do vysílání v 10.10 hod. došlo k porušení § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání. Provozovateli byla uložena pokuta ve výši 600 000 Kč. CET 21 podala opravný prostředek.

HBO Česká republika, s. r. o., 13. 10.1997, film Pravdivá romance

Analýza filmu Pravdivá romance prokázala, že jeho zařazením ve 20.00 hod. se provozovatel dopustil porušení § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání. Provozovatel navíc dodal neúplný záznam pořadu. Rada s ním zahájila správní řízení vydáním upozornění se lhůtou k nápravě.

Televizní zpravodajství a publicistika - jednotlivé pořady

CET 21/Nova, 24. 3. 1997, Televizní noviny

Generální ředitel a. s. Sazka informoval Radu o odvysílání nepravdivé reportáže o jeho osobě a uvedení nepravdivých informací o hospodaření Sazky. Rada požádala provozovatele o vyjádření a ten ve své odpovědi potvrzuje pravdivost reportáže, kterou je schopen doložit fakty. Stěžovatel byl s odpovědí seznámen.

CET 21/Nova, 17. 11. 1996 a 5. 2. 1997 Televizní noviny

Společenstvo provozovatelů Spolhost se obrátilo na Radu ve věci reportáže odvysílané v Televizních novinách, kterou se cítilo být poškozeno. Vyřízení této stížnosti nespadá do kompetence Rady a stěžovatel musí využít služeb občanskoprávních institucí. Společenstvo Spolhost obdrželo tuto informaci.

Elektronika TVS, s. r. o., 10. a 12. 1. 1997

Analýza lokálního televizního vysílání ze dnů 10. a 12. ledna prokázala, že držitel licence nedodržuje stanovený časový rozsah vysílání. S provozovatelem bylo zahájeno správní řízení vydáním upozornění se lhůtou k nápravě do deseti dnů.

CET 21/Nova, 166. díl Volejte řediteli

Generální ředitel České televize upozornil Radu na úmyslně nepravdivá nebo zavádějící tvrzení v pořadu Volejte řediteli. Rada k tomu zaujala zásadní stanovisko, ve kterém vyslovuje politování nad neexistencí práva na odpověď v českém právním řádu. S obsahem stanoviska byl generální ředitel ČT seznámen dopisem.

Reklama a sponzorované pořady

FTV/Prima TV, únor 1997, reklama na telefonní linky

Provozovatel TV Prima uváděl v čase mezi 6.00 až 22.00 hod. reklamní spoty, které svým obsahem byly v rozporu s § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání. Provozovatel obdržel upozornění se lhůtou k nápravě.

CET 21/Nova, únor 1997, reklama na telefonní linky

Rovněž provozovatel TV Nova obdržel upozornění se lhůtou k nápravě ihned, z důvodů uvádění obsahově nevhodné reklamy v čase mezi 6.00 až 22.00 hod.

ČT/ČT 1, leden, únor 1997, neoddělená reklama

Česká televize uvádí mimo reklamní bloky, bez náležitého oddělení reklamu na Sportku Jackpot. Porušuje tak § 6 odst. 2 písm. a) zákona o vysílání. S ČT bylo zahájeno správní řízení vydáním upozornění se lhůtou k nápravě ihned. Vzhledem k tomu, že ČT nerespektovala rozhodnutí Rady a k nápravě nedošlo, rozhodla Rada dne 2. 9. o udělení pokuty.

ČT/ČT 1, duben 1997, neoddělená reklama

Do přenosů z MS v ledním hokeji zařazovala ČT neoddělenou reklamu na Coca Colu a Pegas. Rada ji udělila pokutu ve výši 750 000 Kč. ČT pokutu nezaplatila a podala opravný prostředek k Městskému soudu.

ČT/ČT 1 a ČT 2, 27. 4. 1997

ČT překročila dne 27. 4. 1997 v prime time hodinový limit reklamního vysílání o 3 minuty 29 sec. Vzhledem k tomu, že šlo o opakované porušení § 7 odst. 1 zákona o vysílání, udělila Rada ČT pokutu ve výši 250 000 Kč. ČT dne 18. 8. 1997 pokutu zaplatila.

CET 21/Nova, 19. 4. 1997, neoddělená reklama

Provozovatel odvysílal reklamní blok bez řádného oddělení v přestávce pořadu Miss 97. Bylo s ním zahájeno správní řízení o udělení pokuty. Provozovatel zdůvodnil porušení zákona selháním technického zařízení.

CET 21/Nova, 12. 6. 1997

Provozovatel překročil hodinový limit reklamního vysílání o 40 sec. Rada s ním zahájila správní řízení vydáním upozornění se lhůtou k nápravě ihned.

ČT/ČT 1, 5. 7. 1997, neoddělená reklama

ČT vložila do magazínu o rodině Vstupte, prosím reklamní logo na časopis Praktická žena. Rada dne 21. 1. 1998 rozhodla o udělení pokuty ve výši 250.000 Kč.

ČT/ČT 1, 16. 10. 1997, neoddělená reklama

Dne 16. 10. 1997 odvysílala Česká televize v 19.59 hod. reklamní blok bez úvodního značení reklamy a porušila tak § 6 odst. 2 písm. a) zákona o vysílání. Sankce není prozatím stanovena. Rada se bude tímto porušením zabývat v období, které přesahuje časový rámec této Zprávy.

Radio Vox, s. r. o./Radio Vox, 5. 11. 1997, sponzorované zpravodajství

Provozovatel Radio Vox se dopustil porušení § 8 písm. e) zákona o vysílání. tím, že uvádí sponzorované zpravodajské pořady. Rovněž u tohoto provozovatele není přijato rozhodnutí, vzhledem k tomu, že Rada bude problém následně projednávat.

Pluralita, objektivita a vyváženost informací

Provozovatelům rozhlasového a televizního vysílání ukládá zákon povinnost přinášet objektivní a vyvážené informace (§ 4 zákona o vysílání). Radě pak náleží povinnost dodržování tohoto ustanovení prověřovat a dbát na rozvoj plurality ve vysílání.

Objektivita a vyváženost

Objektivita a vyváženost jsou pojmy značně relativní a jejich měřitelnost je velmi obtížná. Naplňování tohoto požadavku je spíše v rukou samotných provozovatelů. Profesionální čest jednotlivých redaktorů, zodpovědnost a etika příslušného subjektu jsou předpokladem respektování objektivního přístupu.

V tomto ohledu jsou stížnosti na nevyváženost publicistických pořadů u soukromých provozovatelů četnější, i když ani veřejnoprávní ČT se nevyhnula nedostatkům. Je rovněž pravděpodobné, že ev. stížnosti na ČT dostává přímo ČT, resp. Rada ČT. Jejich celkový počet nemůžeme tedy v úplnosti kvantifikovat.

Rada při posuzování této problematiky musí většinou doporučit stěžovateli aby hledal nápravu cestou občanskoprávních institutů (tzn. soudních žalob) vzhledem k tomu, že ona sama nemá dostatečné nástroje jak věc řešit. Odnětí licence u soukromého provozovatele je jedinou možnou sankcí. Tu však nelze aplikovat u ČT ani ČRo. Průběžné prosazování dodržování objektivity a vyváženosti vysílání je proto velmi náročné, komplikované i ústavně zaručenou svobodou projevu. Obtížná je rovněž aplikace na publicistické pořady, neboť podstatou komentářů je vyjádření názoru. Důraz by měl být kladen na požadavek vyváženosti informací s poskytnutím práva druhé názorové straně (či dotčené osobě) se k věci vyjádřit. Lhůta pro odvysílání takového vyjádření by přitom neměla být nepřiměřeně dlouhá (např. praxe BBC se snaží dodržet lhůtu 7 dnů, nelze-li dříve).

Pluralita

Do konce května r. 1997 zpracovával Úřad ve spolupráci s agenturou A-Connect politický monitoring vybraných pořadů televizního a rozhlasového vysílání. Vzhledem k úsporným finančním opatřením byl Úřad nucen od června l997 spolupráci s A-Connectem přerušit.

Aby Úřad naplnil povinnost dohledu, provádí v rámci svých možností vyhodnocování ryze diskusních pořadů. K analýze využívá vlastních zdrojů a svou pozornost věnuje těmto pořadům:

Česká televize: Debata, Aréna, Respektování, Sněží, Karanténa, 21

TV Nova: 7 čili Sedm dní, Gilotina

Další soukromý provozovatel FTV neměl v hodnoceném období ve své programové skladbě žádný politický pořad diskusního charakteru, který by měl pevně stanovenou periodicitu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP