Všechna data se týkají období 1996-1998,
nové údaje za období od 1. 2. 1997 - 31.
1. 1998 jsou vyznačeny tučně.
P = rozhodnutí Rady o přerušení řízení ZP = zpětvzetí přihlášky
A = registrace udělena ZR = zrušení registrace
Z = registrace odmítnuta * = potvrzení o registraci
R = revokace usnesení Rady
provozovatel | datum podání přihlášky | přerušení řízení | rozhodnutí Rady | úhrada. správ. poplatku | nabytí právní moci |
AMOS, v.o.s. | 1.4.96 | 15.4.96
1.7.96 | 29.6.96 P 23.7.96 A | 0 | 23.8.96 |
ATS, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96 28.6.96 | 28.6.96 P 23.7.96 A | 0 | 9.8.96 |
Brnocom, s. r. o. | 2.10.96 | 4.10.96 | 4.10.96 P 3.12.96 Z | ano | 29.10.97 |
Brnocom, s. r. o. | 3.4.97 | 7.4.97 | 3.6.97 P
10.7.97 A | ano | 8.8.97 |
CABTEL mont Zlín, s. r. o. | 26.9.96 | 30.9.96 | 12.11.96 A | 0 | 30.12.96 |
CATR, s. r. o. | 3.12.97 | 8.12.87 | ano | ||
CATV, s. r. o.
(Prostějov) |
29.3.96 | 12.4.96 | 18.6.96 Z 29.6.96 R/A | 0 | 13.9.96 |
CATV Zlín, s. r. o. | 28.6.96 | 3.7.96
23.9.96 29.1.97 18.3.97 | 17.9.96 P
3.12.96 Z 21.1.97 R/P 18.3.97 P 15.6.97 A* | ano | 8.8.97 |
CDL International, s. r. o. | 2.4.96 | 15.4.96
1.7.96 | 28.6.96 P 2.9.96 A | 0 | |
Codis, a. s. | 29.3. | 15.4. 25.6. | 18.6.96 P 17.9.96 A* | 0 | 18.10.96 |
ČEDOKINVEST, st.p. | 17.7.97 | 21.7.97 | 22.10.97 Z | ano | |
ČNTS, s. r. o. (Litoměřice) | 2.4.96 | 15.4.96 | 29.6.96 Z | 0 | 2.1.97 |
ČNTS, s. r. o. (Litoměřice) | 21.8.96 | 27.8.96 A | 0 | 2.1.97 | |
Dattel, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96
28.6.96 28.8.96 | 28.6.96 P 27.8.96 P 17.9.96 A | 0 | 15.10.96 |
Dattelkabel, a. s. | 23.12.97 | 5.1.98 | ano | ||
Elektronika TVS Olomouc, s. r. o. | 1.4.96 | 12.4.96 | 18.6.96 A | 0 | 25.7.96 |
Elektronika TVS, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96 | 18.6.96 Z | 0 | 25.7.96 |
Elektronika TVS, s. r. o. Příbram | 23.9.97 | 25.9.97
4.11.97 | 14.1.98 A | ano | |
Elsat, s. r. o. | 27.3.96 | 10.4.96 | 4.6.96 A | 0 | 28.6.96 |
Florián Jiří | 28.3.96 | 11.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 27.1.97 |
HBTV, s. r. o. | 1.4.96 | 12.4.96 | 29.6.96 Z
23.7.96 R/A | 0 | 16.9.96 |
Hurt Jaromír | 30.5.96 | 12.6.96 26.9.96 | 24.9.96 P 2.12.96 A | 0 | |
Innet, s. r. o. | 3.4.96 | 16.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 20.11.96 |
Intes, a. s. | 28.3.96 | 10.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 20.11.96 |
K+K cable, v.o.s. | 26.3.96 | 10.4.96 | 29.5.96 A | 0 | 27.6.96 |
K.T.V.M., s. r. o. Velké Meziříčí | 1.4.96 | 12.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 10.7.96 |
Kabel Net Holding, a. s. (Praha 11) |
29.3.96 | 12.4.96 | 4.6.96 A | 0 | 2.7.96 |
Kabel Net Holding, a. s. (Praha 9) |
10.6.96 | 24.6.96 | 9.8.96 A | ano | 16.10.96 |
Kabel Ostrov, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96 19.6.96 | 18.6.96 P 19.8.96 A | ano | 19.2.97 |
Kabel Plus CB, a. s. | 29.3.96 | 12.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 15.7.96 |
Kabel Plus Jižní Morava, a. s. | 29.3.96 | 12.4.96 | 29.5.96 A | 0 | 28.6.96 |
Kabel Plus Praha, a. s. | 21.3.96 | 1.4.96 | 29.5.96 A | 0 | 1.7.96 |
Kabel Plus Severní Čechy, a. s. | 29.3.96 | 12.4.96
19.6.96 | 18.6.96 P 27.8.96 A* | 0 | 26.5.97 |
Kabel Plus Severní Morava, a. s. | 26.3.96 | 10.4.96 | 21.5.96 A | 0 | 10.7.96 |
Kabel Plus Střední Morava, a. s. | 29.3.96 | 12.4.96 | 18.6.96 A | 0 | 25.7.96 |
Kabel Plus Východní Čechy, a. s. | 27.3.96 | 11.4.96 | 21.5.96 A | 0 | 10.7.96 |
Kabelová televize Dakr, s. r. o. | 1.4.96 | 12.4.96 | 18.6.96 A | 0 | 12.7.96 |
Kabelová televize Elektronika Olomouc, s. r. o. | 31.5.96
13.9.96 ZP | 11.6.96 | ano/popl. byl vrácen | ||
Kabelová televize Chomutov-Jirkov, s. r. o. | 28.3.96
2.1.97 žádá zrušit reg. | 11.4.96 19.6.96 | 18.6.96 P 27.8.96 R/A 1.5.97 ZR | 0 | 7.10.96 |
Kabelová televize Jeseník, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96
19.6.96 | 18.6.96 P 10.8.96 R/A | 0 | 26.8.96 |
Kabelová televize Kadaň, a. s. | 29.3.96 | 12.4.96 | 18.6.96 A | ano | 15.7.96 |
Kabelová televize Klášterec nad Ohří, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96 | 28.6.96 A | 0 | 14.8.96 |
Kabelová televize Kopřivnice, s. r. o. | 27.3.96 | 11.4.96 | 29.5.96 A | 0 | 28.6.96 |
Kabelová televize Ostrava, s. r. o. | 28.3.96 | 11.4.96 12.6.96 |
4.6.96 P 23.7.96 R/A | 0 | 27.8.96 |
Kabelová televize Ostrava-jih, s. r. o. | 1.4.96 | 15.4.96 | 29.7.96 Z 27.8.96 R/A | 0 | 11.10.96 |
Kabelová televize Přerov, a. s. | 28.3.96 | 11.4.96 | 4.6.96 P 27.8.96 R/A | 0 | 4.10.96 |
Kabelová televize, s. r. o. (Česká Třebová) | 29.3.96 | 15.4.96 | 18.6.96 A | 0 | 15.7.96 |
Kabelová televize severozápadní Čechy, a. s. | 10.2.97 | 14.2.97 | 22.4.97 A | ano | 10.6.97 |
Katro servis, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 10.7.96 |
Keli, s. r. o. | 15.4.96 | 16.4.96 | 28.6.96 A | 0 | 10.9.96 |
KONSAT, s. r. o. | 25.9.96 | 30.9.96 | 6.1.97 Z | 0 | |
KTV Třinec, s. r. o. | 9.1.96 | 10.1.96 | 30.1.96 Z | ano | 14.3.96 |
KTV Třinec, s. r. o. | 11.2.97 | 13.2.97
15.5.97 | 13.5.97 P
13.8.97 A | ano | 25.9.97 |
Mach Stanislav,
M servis Zlín | 26.6.97 | 30.6.97 | 9.9.97 A | ano | 11.11.97 |
MAKRO, s. r. o. | 5.8.96 | 13.8.96 | 17.9.96 A | 0 | 15.10.96 |
Melichar Jiří | 25.6.96 | 27.6.96 | 23.7.96 A | 0 | 30.9.96 |
Městské inženýrské centrum, a. s. Studénka | 14.8.97 | 18.8.97 | 14.10.97 A | ano | |
Městské technické centrum Kuřim, s. r. o. | 29.11.96 | 29.11.96 | 4.2.97 A | ano | 21.3.97 |
NTV cable, s. r. o. | 30.10.97 | 6.11.97 | 16.12.97 A | ano | |
NOEL, v.o.s. | 9.1.97 | 16.1.97 | 8.4.97 A | ano | 6.5.97 |
Novák Miroslav | 29.3.96 | 12.4.96
12.6.96 | 4.6.96 P 28.6.96 R/A | 0 | 16.8.96 |
Novátor, stavební bytové družstvo | 27.3.96 | 10.4.96 | 29.5.96 A | 0 | 28.6.96 |
Osif Ladislav | 24.6.97 | 30.6.97
9.10.97 14.1.98 | 6.10.97 P
14.1.98 P |
ano | |
PILSKABEL TV, a. s. | 27.3.96 | 10.4.96 | 29.5.96 A | 0 | 27.6.96 |
Prokabel, Ústí nad Labem, s. r. o. | 3.4.96 | 16.4.96 | 28.6.96 Z
23.7.96 R/A | 0 | 16.9.96 |
RADANT, s. r. o. | 4.8.97 | 6.8.97 | 25.11.97 Z | 0 | |
SAT Centrum, s. r. o. | 28.3.96 | 11.4.96 | 4.6.96 A | ano | 13.8.96 |
Satca, s. r. o. | 29.3.96 | 15.4.96 | 18.6.96 A | 0 | 11.7.96 |
SATER, v.o.s. | 17.3.97 | 18.3.97 | 20.5.97 P
10.7.97 Z | 0 | |
SATT, a. s. | 28.3.96 | 12.4.96 | 12.6.96 A | ano | 10.7.96 |
Satturn Holešov, s. r. o. | 28.3.96 | 12.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 11.7.96 |
SELF servis, s. r. o. | 29.3.96 | 12.4.96 | 18.6.96 Z | 0 | 27.11.96 |
SELF servis, s. r. o. | 24.9.96 | 27.9.96 | 8.10.96 A | 0 | 27.11.96 |
SPT Telecom, a. s. | 1.4.96
15.5.97 ZP | 15.4.96
27.5.96 9.9.96 | 9.9.96 P | ano | |
STAR - nova, s r.o. | 27.6.97 | 30.6.97 | 18.9.97 A | ano | 5.11.97 |
Stavební bytové družstvo občanů v Ledči nad Sázavou | 4.6.96 | 30.5.96 | 27.8.96 A | 0 | 31.10.96 |
Stavební bytové družstvo Život | 1.4.96 | 12.4.96 | 4.6.96 A | 0 | 25.7.96 |
Švanda Josef | 1.4.96 | 15.4.96 | 4.6.96 A | 0 | 26.6.97 |
TELCOM, s. r. o. | 28.3.96 | 10.4.96 | 4.6.96 A | 0 | 11.7.96 |
TESAS MEDIC, s. r. o. | 17.4.97 | 22.4.97 | 17.6.97 A | ano | 26.8.97 |
TES Litvínov, s. r. o. (Praha) | 28.3.96 | 12.4.96 | 12.6.96 Z | 0 | 7.10.96 |
TES Litvínov, s. r. o. (Praha) | 28.6.96 | 23.7.96 A | ano/popl.
vrácen | 7.10.96 | |
TES Litvínov, s. r. o. (sev. Čechy) | 28.3.96 | 12.4.96 | 12.6.96 Z | ano | 7.10.96 |
TES Litvínov, s. r. o. (sev. Čechy) | 28.6.96 | 4.7.96 | 8.8.96 A | ano | 7.10.96 |
TM-Katel, a. s.
(dříve CONE-Katel, a. s.) | 29.3.96 | 12.4.96 26.6.96 16.9.96 21.10.96 28.11.96 7.2.97 18.3.97 | 18.6.96 Z
28.6.96 R/P 27.8.96 P 15.10.96 P 19.11.96 P 4.2.97 P 18.3.97 P 25.4.97 A | 0 | |
Top. Spirit, a. s. | 10.6.97 | 12.6.97
2.10.97 12.11.97 | 22.9.97 P
11.11.97 P |
ano | |
TV MÁJ, s. r. o. | 25.10.96 | 30.10.96 | 4.2.97 A | ano | 21.3.97 |
TV D.I.S., a. s. | 1.4.96 | 12.4.96 | 28.6.96 A | 0 | 9.8.96 |
TVT, s. r. o. | 1.4.96 | 16.4.96 | 28.6.96 P
23.7.96 R/A | 0 | 16.9.96 |
Voborný Jaroslav | 28.3.96 | 16.4.96 | 12.6.96 A | 0 | 9.9.96 |
ZELENÁ HORA, stavební bytové družstvo | 20.6.97 | 24.6.97 | 9.9.97 A | ano |
Všechna data se týkají období 1996-1998,
nové údaje za období od 1. 2. 1997 - 31.
1. 1998 jsou vyznačeny tučně.
provozovatel
název programu | datum podání přihlášky | přerušení řízení | rozhodnutí Rady | úhrada správ. poplatku | nabytí právní moci |
Bohemian Security, s. r. o.
Babylon blue | 11. 11. 97 Z | ||||
CDTV, s. r. o.
CDTV SAT ČR |
20. 12. 96 Z | ||||
Česká programová společnost, s. r. o.
MAX, SUPER MAX | 9. 9. 97 A | ||||
FTV Premiéra, s. r. o.
Prima TV | 29. 5. 96 Z
27. 8. 96 R/A | ||||
HBO Česká republika, s. r. o.
HBO | 9. 9. 97 A | ||||
INTV, s. r. o.
INTV |
4. 2. 97 P
4. 3. 97 A |
||||
Kabel Plus, a. s.
Kabel Plus Film |
14. 6. 96 A | ||||
Mega TV, s. r. o.
Mega TV kanál | 26. 3. 96 A | ||||
METEOPRESS, s. r. o.
METEO - INFO | 21. 1. 97 P
12. 2. 97 A | ||||
RADIO PROGLAS, s. r. o.
RADIO PROGLAS | |||||
RTV Gemma, s. r. o.
Galaxie | 12. 11. 96 A |
Pozn.:*/ = správní poplatek vyměřen, ale nezaplacen
**/ = potvrzení o registraci doručeno
Zatímco pro počáteční období
působení Rady je charakteristické zejména
udělování licencí (od roku 1995 pak
i případné znovuudělování
licencí provozovatelům se skončenou dobou
platnosti licence, resp. tzv. experimentálních licencí
udělených meziresortními komisemi a po novele
č. 301/95 Sb. rozhodování o registracích),
v dalším období fungování Rady
převažují spíše žádosti
o změnu. Masívní nárůst je
zřejmý zhruba od roku 1996, kdy výrazně
stoupá počet žádostí o změny
údajů podle § 11 odst. 1 (u licencí)
a údajů podle § 16 odst. 2 (u registrací).
Změny se týkají všech údajů,
tj. názvu, sídla, jednatelů a struktury společností,
výše základního jmění,
vkladů společníků, časového
a územního rozsahu vysílání,
způsobu technického zabezpečení, označení
programu (názvu stanice), programové skladby a návrhu
vysílacího schématu u licencí, šířených
rozhlasových a televizních programech u TKR atd.
Období od 1. 2. 1997 do 31.1.1998 je z hlediska provozovatelů
vysílání s licencí rozděleno
datem 1. července 1997, kdy vstoupila v platnost novela
č.135/1997 Sb., která mimo jiné novelizovala
zákon o vysílání.
V prvním období do 1.7.1997 zákon (u terestrického
vysílání včetně MMDS) umožňoval
oznamování určitých změn až
následně do 15 dnů od jejich vzniku, Rada
je poté posoudila a dle okolností případu
odsouhlasila či zamítla. Tento postup byl velmi
nepraktický pro případ zamítnutí
již provedené změny, neboť příslušný
subjekt pak musel navracet předešlý právní
stav. Takovou situaci předvídaly někdejší
licenční podmínky, které zejména
na změny vlastnických vztahů pamatovaly tzv.
institutem předběžného souhlasu, kdy
provozovatel předem projednal svůj záměr
s Radou a teprve v případě kladného
stanoviska jej poté realizoval. Většině
provozovatelů tento postup vyhovoval. Tuto licenční
podmínku, tak jako většinu jiných, byla
však Rada nucena po novele č. 301/95 Sb. zrušit.
Manévrovací prostor byl tak velmi zúžen
a často nezbývalo, než vzít již
provedenou změnu pouze na vědomí.
V druhém období, tj. od 1. července 1997,
vstoupila v platnost novela č. 135/97 Sb., kdy došlo
k výrazné změně §14, který
nově stanovil všem provozovatelům povinnost
požádat Radu předem o souhlas se změnou
týkající se údajů uvedených
v žádosti, nebo plnění podmínek
stanovených v rozhodnutí o udělení
licence. Změna může být nyní
provedena až poté, kdy ji Rada schválila. Novela
tak vlastně začlenila institut, upravený
dříve licenční podmínkou, přímo
do zákona o vysílání.
V návaznosti na novelu č. 135/97 Sb. si Rada v zájmu
transparentnosti svého rozhodování ve věci
změn vlastnických vztahů ve společnostech
provozovatelů a zároveň v zájmu stability
osoby provozovatele, který licenci získal, stanovila
jako základní kritérium požadavek zachování
majority, tj. nejméně 51% původních
vlastníků po celou dobu platnosti licence. Toto
rozhodnutí Rady se nevztahuje na změny provedené
před 1. 7. 1997. Rada novelou č. 135/97 Sb. dostala
větší pravomoci při projednávání
žádostí o změny než v předchozím
období. Současně však přibyla
také povinnost rozhodnout o žádosti v termínu
daném zákonem, tj. do 60 dnů ode dne doručení
žádosti o změnu, přičemž
pokud Rada v této lhůtě nerozhodne, je stanovena
fikce pozitivního vyřízení žádosti.
Na základě dosavadní praxe lze doporučit
prolongaci uvedené lhůty, neboť počet
podávaných žádostí je velmi vysoký
a zároveň jsou mnohé z nich nekompletní.
Rada je tak nucena (při benevolentním přístupu)
řízení o žádostech neustále
přerušovat. Už samotné sledování
běhu lhůty je nepřehledné a při
opakovaném odstraňování vad neuhlídatelné,
bez ohledu na samotné věcné posouzení
dané žádosti. V případech žádostí
o změnu technických parametrů je situace
navíc většinou komplikována nutností
mezinárodní koordinace kmitočtu, kterou Rada
ani jiné orgány ČR nemohou ovlivnit.
V přehledech změn, o kterých Rada jednala
v období od 1. 2. 1997 do 31. 1. 1998, jsou uvedeny jak
žádosti o změny podané provozovateli,
tak změny, které provozovatel neoznámil a
které byly zjištěny Radou. Bohužel musíme
konstatovat, že neoznámených změn Rada
projednávala velké množství a v mnoha
případech se jednalo o neznalost či nerespektování
zákona o vysílání, omlouvaných
mnohdy poukazem na organizační opomenutí.
Novela č. 135/97 zakotvila v rámci přechodných
ustanovení pro stávající provozovatele
s licencí povinnost doplnit do 31. 12. 1997 údaje
o poměrech ve společnosti (výše obchodních
podílů, společenská nebo zakladatelská
smlouva, stanovy, seznam akcionářů). Je třeba
konstatovat, že přes poučení, které
Rada zaslala v této věci provozovatelům,
mnoho provozovatelů tento požadavek zákona
nenaplnilo. Rada v současné době situaci
řeší postupem podle zákona o vysílání.
Analogická situace vzniká i u provozovatelů
s registrací, kde je však Rada povinna rozhodnout
o změně do 30 dnů, která může
uplynout pouhým doručováním výzev
k odstranění nedostatků. V takovém
případě rovněž platí fikce
pozitivního vyřízení. Stanovení
takových lhůt neúměrně zvyšuje
nároky na administrativní zpracování
žádostí o změny.
Obdobně jako provozovatelé s licencí i provozovatelé
s registrací oznamují změny v rozporu s §
17 odst 6 zákona o vysílání až
po jejich provedení, příp. je neoznámí
vůbec.
Kromě námitky na krátkost lhůt lze
uvažovat i o stávajícím rozsahu změn
pokrývaných předchozím souhlasem.
Nepraktický a nevhodný je např. u změn
sídla či jména (názvu) provozovatele
vysílání, ale i v jiných případech,
jako např. některé nesouvisející
změny ve stanovách a společenské či
zakladatelské smlouvě společnosti apod.
Rada dohlíží na dodržování
právních předpisů, které upravují
rozhlasové a televizní vysílání.
Nedílnou součástí kontroly jsou u
soukromých provozovatelů též licenční
podmínky.
Hlavní tematické okruhy, které jsou v souladu
s příslušnými ustanoveními zákona:
- objektivita a vyváženost
informací
- ochrana dětí a mladistvých,
násilí na televizní obrazovce
- dodržování zákonných
norem v oblasti reklamy a sponzorování
- dodržování programové
skladby, vysílacího schématu a licenčních
podmínek
V roce 1997 byla ukončena systematická kontrola
všech provozovatelů rozhlasového vysílání.
Televizní vysílání bylo podrobeno
kontrole namátkové anebo ad hoc na základě
stížností, podnětů z řad
veřejnosti. Do pololetí r. 1997 byl prováděn
reklamní monitoring agenturou A-Connect, následně
zaměstnanci Úřadu. Spolupráce s agenturou
A-Connect musela být přerušena z finančních
důvodů.
Zákonodárce ponechal na rozhodnutí Rady samé
a na praxi, nakolik bude vysílání přímo
monitorovat, nebo zda bude využívat oprávnění
dle § 22 zákona o vysílání a
vyžádá si v případě potřeby
záznam odvysílaného pořadu od provozovatele
vysílání. V praxi se obě možnosti
kombinují.
Kontrola se opírá o záznamy vysílání
dodané provozovateli vysílání (především
u lokálních a regionálních stanic)
a o záznamy pořizované zaměstnanci
Úřadu (především u celoplošných
stanic).
Celková délka pořadů zaznamenaných
programovým odborem od začátku února
1997 do 31. 1. 1998 činila 3049 hodin celkem. Z toho televizní
vysílání 1847 hodin, rozhlasové vysílání
1202 hodin.
Analýza jednotlivých pořadů se soustřeďuje
zejména na:
- identifikaci možného
porušení příslušného ustanovení
zákona
- srovnání s dosavadní
praxí, příp. judikáty
- frekvenci a minutáž problematických
scén a kontext, ve kterém se vyskytly
- posouzení z hlediska vysílacího
času, množství repríz a pod.
- návrh opatření.
Snahou Rady je maximální možná unifikace
a kvantifikace prováděné analýzy.
Není však zcela možné vyloučit
odlišné pohledy na stejný pořad, a to
zejména v případech souvisejících
s propagací násilí anebo u pořadů,
kde se má posoudit jejich způsobilost ohrozit psychický
nebo morální vývoj dětí a mládeže.
Prvek subjektivity tu nelze zcela vyloučit. Vícečlenný
orgán, kterým Rada je, skýtá záruku
různorodosti názorových proudů. V
posuzování programových otázek a případném
vyvození sankcí je tak dosažena větší
objektivita.
V letošním roce věnovala Rada zvýšenou
pozornost prezentaci násilí na televizní
obrazovce a snaze zaujmout k tomuto problému zásadní
stanovisko. Oslovila jednotlivé provozovatele a požádala
je o podnětné návrhy k řešení
celé problematiky. V počáteční
fázi chce usilovat alespoň o to, jak dosáhnout
lepší informovanosti diváků o obsahu
pořadu a dát tak možnost ovlivnit okruh osob
pořady sledujících.
Technické řešení problému je
jistě účelnější, ale jeho
okamžité zavedení zatím bezpředmětné.
(Viz kapitola IV. 2. g, str. 92nn)
V archivu Úřadu jsou uchovávány vybrané
zpravodajské a publicistické pořady, dále
pořady které jsou předmětem různých
soudních řízení, pořady, u
nichž bylo zjištěno porušení zákona,
pořady vztahující se k činnosti Rady
a k mediální problematice vůbec. Ve sledovaném
období bylo archivováno celkem hodin vysílání:
ČT 1 + ČT 2 783 hod.
Nova 304 hod.
Prima TV 192 hod.
Rozhlasové stanice:
ČRo 1, 2 30 hod.
Radio Frekvence 1104 hod.
Kontrola soukromých provozovatelů rozhlasového
vysílání
Stálá komise na základě svého
usnesení č. 3/1996, bod IV. 2. b) požádala
Radu, aby v rámci Zprávy zpracovala část,
týkající se dodržování
licenčních podmínek u všech rozhlasových
stanic působících v České republice,
pokud jde o programový formát.
Harmonogram monitoringu rozhlasových stanic zahrnoval tři
oblasti rozdílných činností, které
si vyžádaly i rozdílný metodologický
přístup:
a) zjištění platného stavu licencí
jednotlivých rádií k 1. listopadu 1996 a
provedení výběru platných licenčních
podmínek vztahujících se k programu. Za tímto
účelem provedl Úřad revizi spisů
75 provozovatelů rozhlasového vysílání.
Zároveň byly pořízeny operacionalizované
výpisy jednak zákonných podmínek vysílání
vztahujících se k programu, jednak výpisy
programových licenčních podmínek,
platných zvlášť pro jednotlivé
provozovatele.
b) provedení odposlechu vyžádaných záznamů
vysílání jednotlivých rozhlasových
stanic, zaznamenání programové struktury
tohoto vysílání, provedení její
kategorizace podle zadaných kritérií a zároveň
kvantifikace jednotlivých kategorií vysílaného
programu v minutách a procentech, kterými se na
celkovém vysílání podílejí.
Kromě toho vyznačení případných
porušení zákonných podmínek vysílání,
která se nejčastěji vyskytují při
reklamním a sponzorovaném vysílání.
Tyto činnosti byly provedeny externě agenturou A-Connect.
Agentuře byly předány 24hodinové záznamy
dvou dnů (pracovního dne a neděle) vysílání
celkem 68 rádií a 24 hodinový záznam
jednoho dne vysílání Radia Rokko. Spolu se
záznamy vysílání agentura obdržela
licenční a operacionalizované zákonné
podmínky vztahující se k programu všech
provozovatelů s licencí, vypracovanou kategorizaci
pořadů rozhlasového programu a vzor výstupů
kvantifikace odposlechnutého programu (ve formě
tabulek). A-Connect předal postupně do 24. 2. 1997
protokoly o odposlechu 61 rozhlasových stanic, na žádost
programového odboru byly znova překontrolovány
záznamy tří stanic.
c) provedení sekundárních analýz protokolů
A-Connectu o odvysílaném programu rádií,
spočívající v revizi správnosti
protokolů a ve vyhodnocení plnění
licenčních a zákonných podmínek
vysílání v kontrolovaných dnech.
Sekundární analýza protokolů A-Connectu,
včetně kontroly zjištěných porušení
zákona opětovným poslechem označených
částí záznamů a vyhotovení
konečných protokolů o plnění
licenčních a zákonných podmínek
vysílání se týkala 61 rozhlasových
stanic (vysílání osmi rádií
bylo nezpracovatelné). Tyto činnosti provedl Úřad,
který zároveň u každé rozhlasové
stanice Radě doporučil, jaká opatření
má přijmout v případě, že
provozovatel pravděpodobně neplní zákonné
nebo licenční podmínky vysílání.
Práce byla dokončena 10. 4. 1997.
Z celkového počtu 79 provozovatelů s licencí
na provozování rozhlasového vysílání
bylo o zaslání záznamů vysílání
jejich rádií požádáno 72 provozovatelů.
Osloveno nebylo sedm, resp. šest provozovatelů: z
důvodu probíhajícího správního
řízení o odejmutí licence nebyly vyžádány
záznamy stanic Radio Rokko a Radio Lhota (nyní Karolina
104,7). Společnost s r.o. Medes zaslala z vlastní
iniciativy záznam jednoho dne vysílání
Radia Rokko a ten byl do souboru kontrolovaných stanic
zařazen dodatečně. Dále nebyl vyžádán
záznam vysílání stanice Radio České
Budějovice - Evropa 2 a to z toho důvodu, že
stanice začala vysílat teprve od 1. 10. 1996. Záznam
rádia Classic FM provozovatele Cobra, s. r. o., nebyl zvlášť
vyžádán, protože stanice přebírá
a šíří úplný a nezměněný
program rádia Classic FM provozovatele RKR, s. r. o. Byl
tudíž vyžádán pouze záznam
vysílání stanice Classic FM. Podobně
provozovatelé Country, s. r. o., Orion, s. r. o., a Radio
VOX, s. r. o., kteří šíří
identický program na dvou licencovaných stanicích,
byli požádáni pouze o jeden záznam vysílání.
Vyžádány rovněž nebyly záznamy
vysílání stanice Rádio Svobodná
Evropa provozovatele RFE/RL, Inc. a vysílání
stanic zahraničních provozovatelů RFI - Radio
France Internationale a British Broadcasting Corporation - BBC
World Service, jejichž programový formát je
sledován průběžně a je stabilní.
Jediným provozovatelem, který nedodal požadovaný
záznam vysílání své stanice
ani po několika urgencích, byla Rozhlasová
regionální společnost, a. s., provozovatel
Rádia Evropa 2 - Hradec Králové.
Celkem byly ke kontrole předány záznamy 48hodinového
vysílání 68 rozhlasových stanic a
24hodinový záznam vysílání
Radia ROKKO, což představovalo 3 288 hodin programu.
Metodické pokyny, vypracované Úřadem a předané pracovníkům A-Connectu, obsahují popis postupu práce při odposlechu programu rádií, předpis formy zápisu odposlechnuté programové struktury, její kategorizace z hlediska rozhlasových žánrů a kvantifikace. Pro konečné výstupy o odvysílaném programu jednotlivých rozhlasových stanic byly zvoleny následující agregované kategorie rozhlasového programu.
slovní pořady:
- zprávy - klasické pořady
politického zpravodajství z domova a ze zahraničí
- regionální zprávy
- informace z oblasti pokrývané signálem,
pokud měly charakter zpravodajského pořadu
servisní informace - do této kategorie byly započteny
informace o počasí, dopravě, policejní
informace, informace pro spotřebitele, sportovní,
kulturní a agenturní aktuality, ale i rubriky typu
kalendária, horoskopů ap.
- publicistika - do této kategorie
byly vedle komentářů, poznámek, rozhovorů,
besed a publicistických magazínů zařazeny
i reportážní telefonáty redaktorů
nebo spolupracovníků rozhlasové stanice,
a naopak vyčleněny "servisní bloky"
- servisní bloky - nejčastěji
tzv. burza práce a spotřebitelský servis
(inzeráty koupě x prodej), méně často
tzv. seznamka
- pořady pro děti a mládež
- pohádky, zpívánky, četba, komponované
pořady, soutěže ap.
- literárně dramatické
pořady - četba na pokračování,
dramatizovaná četba, povídka ap.
- zábavné pořady
- anekdoty, skeče, scénky, četba z humoristické
literatury, moderovaná zábavná pásma,
magazíny ap.
- soutěže - telefonní i písemné, včetně jednoduchých hádanek
hudební pořady:
- hudební pořad - ucelený
a většinou názvem označený pořad
hudby. Jednotlivé hudební snímky mohou být
uváděny autorem pořadu nebo moderátorem.
Speciálním typem hudebního pořadu
jsou hitparády.
- hudební servis - tzv. písničky
na telefonní nebo dopisová přání
posluchačů
- průvodní hudba - tok hudebních snímků mezi slovními pořady nebo hudební předěly vkládané do slovních pořadů
Pokud to kontrola některých licenčních
podmínek vyžadovala a primární data
umožňovala, byly ve výstupech uvedeny rovněž
podkategorie výše uvedených agregovaných
kategorií, jako například "zprávy
BBC", "regionální publicistika, "sportovní
přenos", "kulturní servis" a pod.
Zpracovatelé neanalyzovali hudební část
programu stanic ani podle hudebních žánrů,
ani podle provenience jednotlivých hudebních snímků.
Některá rádia však mají licenční
podmínky, které jim stanovují podíl
tuzemské hudby nebo konkrétních hudebních
žánrů na celkovém hudebním vysílání.
Pro obtížnost metodiky nebylo vyhodnocení plnění
těchto licenčních podmínek schůdné.
autoreklama: znělky, spoty označující danou rozhlasovou stanici a informace o jejím programu nebo jiných aktivitách
reklama: verbálně nebo zvukově vyznačené
bloky reklamních sloganů
Součástí odposlechu rozhlasového programu
bylo měření délky jeho jednotlivých
prvků - pořadů - v minutách. Výsledkem
je deskripce odvysílaného programu vyjádřená
podílem jednotlivých programových kategorií
na celkové vysílací ploše stanice. Vzhledem
ke konstrukci licenčních podmínek a programovému
formátu jednotlivých rádií byl při
kvantifikaci zvláště zohledněn celkový
rozsah a vzájemný podíl odvysílaných
slovních a hudebních pořadů.
A.1. Plnění § 5 odst. 1 písm. f)
zákona o vysílání
Poměrně velký počet provozovatelů
komerčního rozhlasového vysílání
nedodržuje povinnost vyplývající ze
zákona o vysílání, ustanovení
§ 5 odst. 1 písm. f) a neuchovává záznamy
všech odvysílaných pořadů nejméně
po dobu 30 dnů ode dne jejich vysílání.
1. Žádný záznam vysílání nedodali provozovatelé
Radio Evropa 2 - Hradec Králové/Rozhlasová
regionální společnost, a. s.
2. Záznam pouze jednoho dne vysílání dodali provozovatelé:
Radio Most/Radio Most, s. r. o.
Radio Prácheň/V plus P, s. r. o.
3. Záznamy nestandardní, špatné technické kvality a nezpracovatelné dodalo osm provozovatelů:
Radio Agara/M+M, s. r. o.
Radio Diana/Ambo, s. r. o.
Radio Euro K/Radio Euro K, s. r. o.
Hit Radio Publikum/Radio Publikum, s. r. o.
Radio KISS Hády/Rádio Station Brno, s. r. o.
Radio Krokodýl/Nonstop, s. r. o.
Radio Profil/Radio Profil, a. s.
Radio West Plzeň/Inwest Leasing, a. s.
4. Technicky nevyhovující záznamy celého jednoho dne vysílání dodal provozovatel:
Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.
5. Neúplné záznamy 48hodinového vysílání
dodalo celkem 39 provozovatelů:
a) velké výpadky v záznamu vysílání se vyskytly u rádií:
Radio A-Zet/Ateliéry Zlín, a. s. - celkem 813 min
Radio Beat/Antre, s. r. o. - 322 min
Radio Bonton/Radio Bonton, a. s. - 1433 min
Radio City/Hallo World, s. r. o. - 420 min
Radio Egrensis/RTV Cheb, s. r. o. - 675 min
Radio Faktor 2/JUDr. Ladislav Faktor - 2198 min
Radio Jizera FM/Petr Šmíd - 493 min
Kiss 98 FM/Rádio Bohemia, s. r. o. - 418 min
Radio Limonádový Joe/Barrandov FM, a. s. - 480 min
Radio Pohoda/Jaramo, s. r. o. - 463 min
Radio Prácheň/V plus P, s. r. o. - 660 min
Radio Presston/Presston, s. r. o. - 2220 min
Radio Pro 94,4 FM/Definitely, s. r. o. - 960 min
Radio Rubi/Josef Hejl - 1088 min
Radio Šumava/Petr Suchý - 1160 min
Radio Triangl/Triangl, s. r. o. - 736 min
b) menší výpadky ve vysílání (do 10%) se vyskytly u rádií:
Radio Crystal/Radio Crystal Česká Lípa, s. r. o. - 230 min
Radio Děčín/Karel Svoboda - 115 min
Radio Dragon/Rádio Dragon, s. r. o. - 251 min
Radio Faktor/JUDr. Ladislav Faktor - 73 min
Radio Haná/RNDr. Pavel Foretník - 79 min
Radio Hellax/Hellax, s. r. o. - 55 min
Radio 1/Agentura TRS, s. r. o. - 25 min
Radio Karyon/Karyon, s. r. o. - 13 min
Radio Krumlov/Bedřich Pingitzer - 177 min
Radio Life/Radio Life, s. r. o. - 169 min
Kiss Morava/Radio Morava, s. r. o. - 100 min
Radio Most/Radio Most, s. r. o. - 81 min
Radio OK/Media Party, s. r. o. - 120 min
Radio Orion/Orion, s. r. o. - 86 min
Radio Prima/Radio Prima, s. r. o. - 73 min
Radioclub/Petr Macharovský - 27 min
Radio Relax/Radio Relax, s. r. o. - 106 min
Radio Rokko/Medes, s. r. o. - 14 min
Radio Sprint/Radio Sprint, s. r. o. - 95 min
Radio Styl/Reklamní agentura Club, s. r. o. - 110 min
Radio Tep/ing. Tomáš Ondrášek - 61 min
Radio Vox/Radio Vox, s. r. o. - 66 min
Radio Zlín/Radio Zlin, s. r. o. - 80 min
Z výše uvedených důvodů bylo
možno analyzovat vysílání 60 rozhlasových
stanic, a to u 57 stanic dva dny vysílání
a u tří pouze jeden den vysílání.
Výpadky v záznamech vysílání
činily celkem 276 hodin, takže kontrolováno
bylo celkem 2532 hodin programu. Navíc bylo analyzováno
ještě 24 hodin programu Radia Rokko.
A.2 Plnění § 6 odst. 2 písm. a) zákona o vysílálání (podle kterého musí být reklamy rozeznatelné a zvukově oddělené od ostatního vysílání):
Toto ustanovení porušilo celkem deset provozovatelů:
Radio A-Zet/Ateliéry Zlín, a. s.
Radio Černá Hora/Martin Černý
Rádio Dragon/Rádio Dragon, s. r. o.
Radio Faktor 2/JUDr. Ladislav Faktor
Radio Jih/Radio Jih, s. r. o.
Radio Jizera FM/Petr Šmíd, r.č.
Radio Metuje/Radio Metuje, s. r. o.
Radio Rubi/Josef Hejl
Radio Triangl/Triangl, s. r. o.
Radio Vox/Radio Vox, s. r. o.
A.3. Plnění § 8 písm. e) zákona o vysílání (který zakazuje sponzorování zpravodajských a politicko-publicistických pořadů):
Toto ustanovení porušil jeden provozovatel:
Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.
A.4. Plnění § 2 odst. 4 písm. b) zákona o reklamě. (který zakazuje vysílání skryté reklamy):
Toto ustanovení porušili dva provozovatelé:
Kiss 98 FM/Radio Bohemia, s. r. o.
Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.
Jak již bylo zmíněno, na základě
monitoringu dvou dnů vysílání rozhlasových
stanic lze pouze usuzovat na pravděpodobné plnění
nebo neplnění licenčních podmínek.
Z analýzy odvysílaného programu vyplynulo, že z celkového počtu 60 rozhlasových stanic licenční podmínky plnilo pouze 10 stanic:
Frekvence 1/R.G. Evropa 1, a. s.
Radio Apollo/EN-DAXI, s. r. o.
Classic FM/Cobra, s. r. o.
Country Radio 89,5 FM/Country Radio, s. r. o.
Radio Černá Hora/Martin Černý
Radio Děčín/Karel Svoboda
Radio Dragon/Radio Dragon, s. r. o.
Radio 1/Agentura TRS, s. r. o.
Radio Life/Radio Life, s. r. o.
Radio Proglas/Radio Proglas, s. r. o.
Dalších 19 stanic plnilo licenční podmínky částečně, nebo některé podmínky plnily a jiné ne:
Radio Beat/Antre, s. r. o.
Radio Crystal/Radio Crystal Česká Lípa, s. r. o.
Radio Delta Mladá Boleslav/Petr Šmíd, r.č.
Radio Evropa 2/Evropa 2, s. r. o.
Radio Haná/RNDr. Pavel Foretník
Radio Hellax/Hellax, s. r. o.
Radio Jizera FM/Petr Šmíd,
Radio Metuje/Radio Metuje, s. r. o.
Radio Most/Radio Most, s. r. o.
Radio Orion/Orion, s. r. o.
Radio Prácheň/V plus P, s. r. o.
Radio Presston/Presston, s. r. o.
Radiohrad/Milan Rašík
Radio Rubi/Josef Hejl
Radio Tep/ing. Tomáš Ondrášek
Radio VOX/Radio Vox, s. r. o.
Radio Vysočina/ing. arch. František Vostál
Radio Zlatá Praha/ESA-rádio, s. r. o.
Radio Styl/Reklamní agentura Club, s. r. o.
Celkem 32 rozhlasových stanic v kontrolovaných dnech nesplňovalo licenční podmínky vůbec nebo většinu z nich
Radio Alfa/Kaskol, s. r. o.
Radio Attack/Contact Opava, s. r. o.
Radio A-Zet/Ateliéry Zlín, a. s.
Radio Bonton/Radio Bonton, a. s.
Radio Brno/Valc, a. s.
Radio City/Hallo World, s. r. o.
Radio Contact Liberec/Radio Contact Liberec, s. r. o.
Radio Duha Vrchlabí/Ing. Jan Doubek
Radio Egrensis/RTV Cheb, k.s.
Radio Faktor/JUDr. Ladislav Faktor
Radio Faktor 2/JUDr. Ladislav Faktor
Radio FM Plus Plzeň/Rádio FM Plus, s. r. o.
Radio Jih/Radio Jih, s. r. o.
Radio Karyon/Karyon, s. r. o.
Kiss 98 FM/Rádio Bohemia, s. r. o.
Kiss Morava/Radio Morava, s. r. o.
Radio Kiss ProTon/Radio ProTon, s. r. o.
Radio Krumlov/Bedřich Pingitzer
Radio Limonádový Joe/Barrandov, FM, a. s.
Radio Lion/Lion Praha, s. r. o.
Radio North Music/North Music, s. r. o.
Radio OK/Media Party, s. r. o.
Radio Pohoda/Jaramo, s. r. o.
Radio Prima/Radio Prima, s. r. o.
Radio Pro 94,4 FM/Definitely, s. r. o.
Radioclub/Petr Macharovský
Radio Relax/Radio Relax, s. r. o.
Radio Rokko/Medes, s. r. o.
Rádio Sprint/Radio Sprint, s. r. o.
Radio Šumava/Petr Suchý
Radio Triangl/Triangl, s. r. o.
Radio Zlín/Radio Zlín, s. r. o.
Kontrola plnění zákonných a licenčních podmínek komerčního rozhlasového vysílání ukázala na značné nedostatky. Pouze osm, resp. devět rozhlasových stanic, z celkového počtu 60, splňovalo všechny požadavky kladené na komerční rozhlasové vysílání. Byly to tyto stanice:
Frekvence 1/R.G. Evropa 1
Radio Apollo/EN-DAXI, s. r. o.
Classic FM/Cobra, s. r. o.
Country Radio/Country Radio, s. r. o.
Radio Děčín/Karel Svoboda
Radio 1/Agentura TRS, s. r. o.
Radio Life/Radio Life, s. r. o.
Radio Proglas/Radio Proglas, s. r. o.
S provozovateli, kteří nedodrželi zákonem
a licencí stanovené podmínky vysílání,
zahájila Rada správní řízení
vydáním upozornění na neplnění
podmínek vysílání a stanovila lhůtu,
do které mají zabezpečit odstranění
zjištěných nedostatků.
Následná kontrola nápravy nedostatků
byla prozatím provedena u 10 provozovatelů, což
reprezentovalo 22 710 min. vysílání:
Ambo, s. r. o.
Radio Diana, vysílání 12., 15. a 20. 9. 1997 celkem 1770 min.
Výsledek:
porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání
porušení licenčních podmínek
č. 8,9 a č. 10
Doubek Jan, ing.
Radio Duha Vrchlabí, vysílání 5. 3. 1997, celkem 1440 min.
Výsledek:
zákonné podmínky plněny
porušení licenční podmínky č.
10, pouze částečné plnění
licenční podmínky č. 8
Evropa 2, s. r. o.
Evropa 2, vysílání 18. a 19. 5 1997, celkem 1750 min.
Výsledek:
zákonné a licenční podmínky
plněny
Kaskol, spol. s. r. o.
Rádio Alfa, vysílání 23. 5. 1997, celkem 1440 min.
Výsledek:
zákonné podmínky plněny
porušení licenční podmínky č. 7
vysílání 26. 6. 1997, celkem 1440 min.
Výsledek:
zákonné a licenční podmínky
plněny
Radio Euro K, spol. s. r. o.
Radio Euro K, vysílání 15. 9. 1997, celkem 1150 min.
Výsledek:
porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání
nedodržení licenční podmínky
čb/2
M+M, s. r. o.
Radio Agara, vysílání 8. 10. 1997, celkem 1440 min.
Výsledek:
zákonné podmínky plněny
porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona
o vysílání
Radio Morava, s. r. o.
KISS Morava, vysílání 11. a 15. 11. 1997, celkem 2395 min.
Výsledek:
porušení § 8 písm. e) zákona o vysílání
porušení licenčních podmínek
č. 8 a č. 10
Radio ProTon, s. r. o.
Radio KISS ProTon, vysílání 1. a 2. 8. 1997, celkem 2880 min.
Výsledek:
porušení § 14 odst. 1 zákona o vysílání
porušení licenční podmínky
Rádio Station Brno, spol. s. r. o.
Rádio KISS Hády, vysílání 11. a 15. 11. 1997, celkem 2880 min.
Výsledek:
zákonné a licenční podmínky
plněny
Rozhlasová regionální společnost, s. r. o.
Radio Evropa 2 - Hradec Králové, vysílání 18. a 19. 5. 1997, celkem 2845 min.
Výsledek:
porušení § 2, odst. 4, písm. b) zákona o reklamě
porušení licenčních podmínek
č. 8, 9, a č. 11
Rádio Venkow, s. r. o.
Karolina 194,7, vysílání 18. a 19. 5. 1997, celkem 2720 min.
Výsledek:
porušení § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání
porušení licenčních podmínek
č. 9 a č. 11, pouze částečné
plnění licenční podmínky č.
8
Z celkového počtu 11 provozovatelů, pouze
tři provozovatelé - Evropa 2, s. r. o., Kaskol,
s. r. o., Rádio Station Brno, s. r. o.- reagovali adekvátně
na upozornění Rady a zajistili plnění
zákonných a licenčních podmínek
ve vysílání.
Kromě kontroly odstranění nedostatků ve vysílání, na které Rada provozovatele upozornila, byla provedena kontrola vysílání těch rádií, která nebyla zahrnuta do souborné kontroly v říjnu 1996.
Jednalo se o dvě rádia, 3060 minut vysílání:
Habrda Michal
Rádio České Budějovice - Evropa 2, vysílání 18. a 19. 5. 1997, celkem 1020 min.
Výsledek:
zákonné podmínky plněny
porušení licenční podmínky
RFE/RL Inc.
Radio Svobodná Evropa, vysílání 14. a 17. 5. 1997, celkem 2040 min.
Výsledek:
zákonné podmínky plněny
porušení licence nedodržováním
stanovené doby vysílání, jejím
překračováním o 6 h vysílání
denně
V roce 1997 bylo zkontrolováno celkem 3 010 hodin vysílání
68 provozovatelů. Zákonným a licenčním
podmínkám vysílání vyhovovalo
vysílání pouze 12 rozhlasových stanic
vysílajících na základě licence.
Analyzované pořady způsobilé ohrozit
psychický nebo morální vývoj dětí
a mladistvých:
ČT/ČT 1, 26. 1. 1997, dokument Jak se žije striptérkám a striptérům
Z podnětu poslance PSP byl analyzován dokument o
profesi striptérů, vysílaný Českou
televizí ve 21.35 hod. Rada posoudila tento dokument jako
pořad, který chtěl přispět
ke svobodnému vytvoření názoru na
tuto profesi a v němž se neobjevily scény,
které by mohly ohrozit morální a psychický
vývoj dětí a mladistvých. Rada proto
podnět odložila.
FTV/Prima TV, 14. 12., 28.12., 31.12. 1996, pořad Runway party
Na základě stížností diváků
analyzoval programový odbor tři díly vysílání
hudebně-zábavného pořadu Runway party.
Pořad byl vysílán v odpoledních hodinách
a byl určen dětem a mládeži. Oplýval
celou řadou vulgárních výrazů,
epizod se sexuálním podtextem a jeho zařazení
do vysílání v odpoledních hodinách
Rada posoudila jako porušení § 5 odst. 1 písm.
d) zákona o vysílání. S FTV Premiéra
bylo zahájeno správní řízení
vydáním upozornění se lhůtou
k nápravě ihned.
CET 21/Nova, 10. 10. 1997 film Vetřelci
Předseda Rady SR pro rozhlasové a televizní
vysílání se obrátil na Radu s dotazem,
zda zařazení filmu Vetřelci od 20.00 hod.
není v rozporu se zákonem o vysílání.
Rada po důsledném zvažování všech
okolností dospěla k závěru, že
míra násilí, boje a napětí,
prezentována ve filmu, je pro diváka od 15 let únosná.
V tomto smyslu podala i vysvětlení Radě SR
pro rozhlasové a televizní vysílání.
CET 21/Nova, 19. 2. 1997, film Nezničitelní
Za brutální rasistický film označil
stěžovatel western Nezničitelní. Analýza
prokázala, že film se sice zabývá problematikou
rasové nesnášenlivosti, ale brutalita není
dominantní složkou filmu. Rada proto podnět
odložila.
FTV/Prima TV, 17. 1., 24. 1., 31. 1. a 7. 2. 1997, seriál Sex pod žhavými světly
Na základě stížností z řad
diváků Rada zvažovala zařazení
seriálu Sex pod žhavými světly do programu
TV Prima. Vzhledem k tomu, že pořad byl pokaždé
zařazen do vysílání v pozdních
nočních hodinách, nebyl porušen §
5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání
a ani jiná zákonná ustanovení. (§
205 odst. 1 trestního zákona).
CET 21/Nova, 3. 3. 1997, film Tenkrát v Šanghaji
Zařazením filmu, kde se prezentuje násilí,
brutalita a vulgární vyjadřování,
do vysílání v 10.10 hod. došlo k porušení
§ 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání.
Provozovateli byla uložena pokuta ve výši 600
000 Kč. CET 21 podala opravný prostředek.
HBO Česká republika, s. r. o., 13. 10.1997, film Pravdivá romance
Analýza filmu Pravdivá romance prokázala,
že jeho zařazením ve 20.00 hod. se provozovatel
dopustil porušení § 5 odst. 1 písm. d)
zákona o vysílání. Provozovatel navíc
dodal neúplný záznam pořadu. Rada
s ním zahájila správní řízení
vydáním upozornění se lhůtou
k nápravě.
CET 21/Nova, 24. 3. 1997, Televizní noviny
Generální ředitel a. s. Sazka informoval
Radu o odvysílání nepravdivé reportáže
o jeho osobě a uvedení nepravdivých informací
o hospodaření Sazky. Rada požádala provozovatele
o vyjádření a ten ve své odpovědi
potvrzuje pravdivost reportáže, kterou je schopen
doložit fakty. Stěžovatel byl s odpovědí
seznámen.
CET 21/Nova, 17. 11. 1996 a 5. 2. 1997 Televizní noviny
Společenstvo provozovatelů Spolhost se obrátilo
na Radu ve věci reportáže odvysílané
v Televizních novinách, kterou se cítilo
být poškozeno. Vyřízení této
stížnosti nespadá do kompetence Rady a stěžovatel
musí využít služeb občanskoprávních
institucí. Společenstvo Spolhost obdrželo tuto
informaci.
Elektronika TVS, s. r. o., 10. a 12. 1. 1997
Analýza lokálního televizního vysílání
ze dnů 10. a 12. ledna prokázala, že držitel
licence nedodržuje stanovený časový
rozsah vysílání. S provozovatelem bylo zahájeno
správní řízení vydáním
upozornění se lhůtou k nápravě
do deseti dnů.
CET 21/Nova, 166. díl Volejte řediteli
Generální ředitel České televize
upozornil Radu na úmyslně nepravdivá nebo
zavádějící tvrzení v pořadu
Volejte řediteli. Rada k tomu zaujala zásadní
stanovisko, ve kterém vyslovuje politování
nad neexistencí práva na odpověď v českém
právním řádu. S obsahem stanoviska
byl generální ředitel ČT seznámen
dopisem.
FTV/Prima TV, únor 1997, reklama na telefonní linky
Provozovatel TV Prima uváděl v čase mezi
6.00 až 22.00 hod. reklamní spoty, které svým
obsahem byly v rozporu s § 5 odst. 1 písm. d) zákona
o vysílání. Provozovatel obdržel upozornění
se lhůtou k nápravě.
CET 21/Nova, únor 1997, reklama na telefonní linky
Rovněž provozovatel TV Nova obdržel upozornění
se lhůtou k nápravě ihned, z důvodů
uvádění obsahově nevhodné reklamy
v čase mezi 6.00 až 22.00 hod.
ČT/ČT 1, leden, únor 1997, neoddělená reklama
Česká televize uvádí mimo reklamní
bloky, bez náležitého oddělení
reklamu na Sportku Jackpot. Porušuje tak § 6 odst. 2
písm. a) zákona o vysílání.
S ČT bylo zahájeno správní řízení
vydáním upozornění se lhůtou
k nápravě ihned. Vzhledem k tomu, že ČT
nerespektovala rozhodnutí Rady a k nápravě
nedošlo, rozhodla Rada dne 2. 9. o udělení
pokuty.
ČT/ČT 1, duben 1997, neoddělená reklama
Do přenosů z MS v ledním hokeji zařazovala
ČT neoddělenou reklamu na Coca Colu a Pegas. Rada
ji udělila pokutu ve výši 750 000 Kč.
ČT pokutu nezaplatila a podala opravný prostředek
k Městskému soudu.
ČT/ČT 1 a ČT 2, 27. 4. 1997
ČT překročila dne 27. 4. 1997 v prime time
hodinový limit reklamního vysílání
o 3 minuty 29 sec. Vzhledem k tomu, že šlo o opakované
porušení § 7 odst. 1 zákona o vysílání,
udělila Rada ČT pokutu ve výši 250 000
Kč. ČT dne 18. 8. 1997 pokutu zaplatila.
CET 21/Nova, 19. 4. 1997, neoddělená reklama
Provozovatel odvysílal reklamní blok bez řádného
oddělení v přestávce pořadu
Miss 97. Bylo s ním zahájeno správní
řízení o udělení pokuty. Provozovatel
zdůvodnil porušení zákona selháním
technického zařízení.
CET 21/Nova, 12. 6. 1997
Provozovatel překročil hodinový limit reklamního
vysílání o 40 sec. Rada s ním zahájila
správní řízení vydáním
upozornění se lhůtou k nápravě
ihned.
ČT/ČT 1, 5. 7. 1997, neoddělená reklama
ČT vložila do magazínu o rodině Vstupte,
prosím reklamní logo na časopis Praktická
žena. Rada dne 21. 1. 1998 rozhodla o udělení
pokuty ve výši 250.000 Kč.
ČT/ČT 1, 16. 10. 1997, neoddělená reklama
Dne 16. 10. 1997 odvysílala Česká televize
v 19.59 hod. reklamní blok bez úvodního značení
reklamy a porušila tak § 6 odst. 2 písm. a) zákona
o vysílání. Sankce není prozatím
stanovena. Rada se bude tímto porušením zabývat
v období, které přesahuje časový
rámec této Zprávy.
Radio Vox, s. r. o./Radio Vox, 5. 11. 1997, sponzorované zpravodajství
Provozovatel Radio Vox se dopustil porušení §
8 písm. e) zákona o vysílání.
tím, že uvádí sponzorované zpravodajské
pořady. Rovněž u tohoto provozovatele není
přijato rozhodnutí, vzhledem k tomu, že Rada
bude problém následně projednávat.
Provozovatelům rozhlasového a televizního
vysílání ukládá zákon
povinnost přinášet objektivní a vyvážené
informace (§ 4 zákona o vysílání).
Radě pak náleží povinnost dodržování
tohoto ustanovení prověřovat a dbát
na rozvoj plurality ve vysílání.
Objektivita a vyváženost
Objektivita a vyváženost jsou pojmy značně
relativní a jejich měřitelnost je velmi obtížná.
Naplňování tohoto požadavku je spíše
v rukou samotných provozovatelů. Profesionální
čest jednotlivých redaktorů, zodpovědnost
a etika příslušného subjektu jsou předpokladem
respektování objektivního přístupu.
V tomto ohledu jsou stížnosti na nevyváženost
publicistických pořadů u soukromých
provozovatelů četnější, i když
ani veřejnoprávní ČT se nevyhnula
nedostatkům. Je rovněž pravděpodobné,
že ev. stížnosti na ČT dostává
přímo ČT, resp. Rada ČT. Jejich celkový
počet nemůžeme tedy v úplnosti kvantifikovat.
Rada při posuzování této problematiky
musí většinou doporučit stěžovateli
aby hledal nápravu cestou občanskoprávních
institutů (tzn. soudních žalob) vzhledem k
tomu, že ona sama nemá dostatečné nástroje
jak věc řešit. Odnětí licence
u soukromého provozovatele je jedinou možnou sankcí.
Tu však nelze aplikovat u ČT ani ČRo. Průběžné
prosazování dodržování objektivity
a vyváženosti vysílání je proto
velmi náročné, komplikované i ústavně
zaručenou svobodou projevu. Obtížná
je rovněž aplikace na publicistické pořady,
neboť podstatou komentářů je vyjádření
názoru. Důraz by měl být kladen na
požadavek vyváženosti informací s poskytnutím
práva druhé názorové straně
(či dotčené osobě) se k věci
vyjádřit. Lhůta pro odvysílání
takového vyjádření by přitom
neměla být nepřiměřeně
dlouhá (např. praxe BBC se snaží dodržet
lhůtu 7 dnů, nelze-li dříve).
Pluralita
Do konce května r. 1997 zpracovával Úřad
ve spolupráci s agenturou A-Connect politický monitoring
vybraných pořadů televizního a rozhlasového
vysílání. Vzhledem k úsporným
finančním opatřením byl Úřad
nucen od června l997 spolupráci s A-Connectem přerušit.
Aby Úřad naplnil povinnost dohledu, provádí
v rámci svých možností vyhodnocování
ryze diskusních pořadů. K analýze
využívá vlastních zdrojů a svou
pozornost věnuje těmto pořadům:
Česká televize: Debata, Aréna, Respektování, Sněží, Karanténa, 21
TV Nova: 7 čili Sedm dní, Gilotina
Další soukromý provozovatel FTV neměl
v hodnoceném období ve své programové
skladbě žádný politický pořad
diskusního charakteru, který by měl pevně
stanovenou periodicitu.