Předkládá Rada České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
v souladu s § 2 odst. 2 a ve lhůtě dle §
5 odst. 4 zákona č. 103/1992 Sb., o Radě
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání, v platném znění.
Úvod | 5 | |
I. | Rada a Úřad | 6 |
I.1.a) Složení Rady | 6 | |
I.1.b) Struktura Úřadu | 6 | |
I.2.a) Právní rámec činnosti Rady | 8 | |
I.2.b) Financování Rady a Úřadu | 10 | |
I.2.c) Konstrukce Rady ve vztahu k zahraničním modelům | 13 | |
I.2.d) Vztahy Rady k veřejnosti | 17 | |
II. | Činnost Rady a Úřadu | 20 |
II.1.a) Základní úkoly | 20 | |
II.1.b) Činnost Rady a potřeba legislativních úprav | 20 | |
II.2. | Účast na tvorbě zásad politiky a koncepce rozvoje vysílání | 22 |
II.3. | Zahraniční aktivity Rady | 23 |
II.4. | Udělování a odnímání licencí | 26 |
II.5. | Registrace oprávnění k šíření vysílání | 28 |
II.6. | Změny licencí a registrací | 33 |
II.7. | Kontrola dodržování zákonnosti ve vysílání | 34 |
II.8. | Podněty jiným orgánům | 45 |
III. | Rozhlasové a televizní vysílání v ČR | 47 |
III.1. | Rada a rozhlasové a televizní vysílání v ČR | 47 |
III.2. | Přehled provozovatelů vysílání v ČR | 49 |
III.2.a) Rozhlasové vysílání | 50 | |
III.2.b) Televizní vysílání terestrické | 57 | |
III.2.c) Rozhlasové a televizní vysílání v TKR | 61 | |
III.2.d) Televizní vysílání satelitní | 63 | |
IV. | Vybrané aktuální otázky | 65 |
IV.1. | Jednotlivé kauzy | 65 |
IV.1.a) Kaskol, s. r. o. / Rádio Alfa | 65 | |
IV.1.b) CET 21, s. r. o. / ČNTS, s. r. o. / Nova | 67 | |
IV.1.c) FTV Premiéra, s. r. o. / Premiéra TV, a. s. / Prima TV | 71 | |
IV.2.. | Některé obecné otázky rozhlasového a televizního vysílání | 73 |
IV.2.a) Koncepce rozhodování o kmitočtových přídělech | 73 | |
IV.2.b) Nové technologie | 75 | |
IV.2.c) Koncentrace a křížení mediálního vlastnictví | 80 | |
IV.2.d) Stav harmonizace mediální legislativy s EU | 84 | |
IV.2.e) Problémy aplikace stávajících předpisů na základě judikátů | 87 | |
IV.2.f) Reklama v elektronických médiích | 91 | |
IV.2.g) Označování televizních pořadů nevhodných pro děti a mládež | 92 | |
IV.2.h) Nový telekomunikační zákon | 96 | |
Přílohy č. 1 - 21 | 101 |
APKTTS | Asociace provozovatelů kabelové televize a telekomunikačních sítí ČR |
APRTV | Asociace provozovatelů regionálního televizního vysílání |
APSV | Asociace provozovatelů soukromého vysílání ČR |
CET 21 | CET 21, spol. s r.o. |
ČNTS | Česká nezávislá televizní společnost, spol. s r.o. |
ČRa | České radiokomunikace a. s. |
ČRo | Český rozhlas |
ČT | Česká televize |
ČTÚ | Český telekomunikační úřad |
Direktiva | Direktiva Rady Evropských společenství z 3. 10. 1989 o koordinaci některých zákonných ustanovení, předpisů či administrativních postupů členských států týkajících se výkonu činností souvisejících s televizním vysíláním (89/552/EEC) |
EU | Evropská unie |
FTV | FTV Premiéra, spol. s r.o. |
MDS ČR | Ministerstvo dopravy a spojů České republiky |
MF ČR | Ministerstvo financí České republiky |
MK ČR | Ministerstvo kultury České republiky |
MMDS | multikanálový mikrovlnný distribuční systém v pásmu 2,1 - 2,3 Ghz |
novela č. 135/97 Sb. | zákon č. 135/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, a zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu |
novela č. 301/95 Sb. | zákon č. 301/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích |
PSP | Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky |
Rada | Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání |
Stálá komise | Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR |
Statut | Statut Rady, platná verze usnesením PSP z 37. schůze 8. 12. 1995 |
telekomunikační zákon | zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích |
tiskový zákon | zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a ostatních hromadných informačních prostředcích |
TKR | televizní kabelové rozvody |
Úmluva | Úmluva Rady Evropy o televizi přesahující hranice států |
Úřad | Úřad Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání |
zákon o Radě | zákon č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání |
zákon o reklamě | zákon č. 40/95 Sb., o regulaci reklamy |
zákon o vysílání | zákon č. 468/91 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání |
Zpráva | Zpráva o stavu vysílání a činnosti Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání (1. 2. 1997 - 31. 1. 1998) |
Předkládaná Zpráva zachycuje období
od 1.2.1997 do 31.1.1998. Pět let existence Rady současně
poskytuje prostor k bilanci a Zpráva v tomto širším
časovém úseku reflektuje proměny domácí
a evropské mediální legislativy. Zdá
se, že pro situaci české mediální
krajiny platí totéž, co v celé Evropě:
nalézá se v dosti setrvalém stavu nestability.
I když dosud nejsme členy Evropské unie, naše problémy a zkušenosti s duálním systémem vysílání elektronických médií sledují obdobné procesy, které v posledních letech probíhají napříč Evropou. Evropský mediální sektor usiluje o dva - do jisté míry protikladné - cíle, které se i přes mnohaleté úsilí nedaří propojit:
Prvním cílem je rozvoj názorového
pluralismu, tolik potřebného pro posilování
a ochranu demokracie.
Druhým cílem je rozvoj tržního systému
s volnou soutěží médií.
Oba tyto cíle jsou konfrontovány s otázkou
legislativního zakotvení zvláštního
postavení veřejnoprávního rozhlasu
a televize, které je v evropských poměrech
považováno za žádoucí; na druhé
straně pak probíhá často vyhrocená
diskuse o tom, že způsob financování
veřejnoprávního vysílání
narušuje hospodářskou soutěž a
je v rozporu se Smlouvou o Evropském společenství.
Dalšími tématy jsou obecně sdílená
obava z "amerikanizace" evropského mediálního
prostoru, potřeba ochrany národní identity
a hledání mechanismů, které by měly
zabránit nežádoucí dominanci jednotlivých
účastníků mediální scény
a rovněž jejich nežádoucí koncentraci
a křížení vlastnických vztahů.
Ozvuky těchto diskusí se prolínají
celou Zprávou a korespondují se snahou Rady vyrovnat
se s vývojem názorů na potřebnou míru
regulace médií. Po dobu několikaleté
existence Rady se společensko-politické klima přesunulo
od výrazného liberalismu, jehož důsledkem
byla např. novelizace zákona o vysílání,
rušící licenční podmínky,
k potřebě jednoznačně nastavit regulační
mantinely vysílání v připravovaném
novém mediálním zákoně.
Nezanedbatelnou část činnosti Rady ve sledovaném
období zabíraly otázky, související
s konvergencí mezi tištěnými, telekomunikačními
a vysílacími médii, zvyšováním
počtu programů dostupných v důsledku
rozvoje kabelové a satelitní televize a příprava
nástupu digitální technologie vysílání.
V období od 1. února 1997 do 2. prosince 1997 pracovala
Rada ve složení zvoleném PSP 9. července
1994 a 2. listopadu 1994. Mandát členů Rady
dle § 3 odst. 2 zákona o Radě končí
po šesti letech, tj. u těchto členů
Rady 9. července 2000 a 2. listopadu 2000. V červnu
1997 byla PSP schválena novela zákona o Radě,
kterou se zvýšil počet členů
Rady z 9 na 13. Noví členové Rady byli zvoleni
PSP 3. prosince 1997. Mandát nových členů
Rady tedy končí 3. prosince 2003. Funkční
období předsedy je dle § 6 odst. 1 zákona
o Radě tříleté, analogicky s tím
Statut upravuje funkční období místopředsedů
Rady rovněž na tři roky. Dne 22. září
1997 skončilo funkční období dosavadního
předsedy Bohuslava Hanuše. Do funkce předsedy
kandidovali Petr Štěpánek a Josef Josefík.
Novým předsedou Rady byl od 1. října
1997 zvolen Josef Josefík.
Členy Rady jsou:
- od 9. července 1994
PhDr. Marie Hakenová, narozena 20. 9. 1948, dramaturgyně,
Praha
Bohuslav Hanuš, narozen 24. 12. 1932, technik, Praha
Josef Josefík, narozen 2. 9. 1949, podnikatel, Olomouc,
od 1.října 1997 předseda Rady
PhDr. Jindřich Kabát, narozen 24. 4. 1953, psycholog,
Praha
RNDr. Josef Musil, CSc., narozen 21. 7. 1939, chemik, ekolog, Dobříš,
od 9.ledna 1996 2. místopředseda Rady
Jiří Novotný, narozen 1. 7. 1936, filmový
historik, Zlín
Mgr. Petr Štěpánek, narozen 7. 6. 1958, hudebník a publicista, Hradec Králové,
od 9. ledna 1996 3. místopředseda Rady
PhDr. Oldřich Tomek, narozen 26. 2. 1951, historik, Praha
- od 2. listopadu 1994
JUDr. Zdena Hůlová, narozena 13. 4. 1957, právnička, Praha,
od 9. ledna 1996 1. místopředsedkyně Rady
- od 3. prosince 1997
Stanislav Milota, narozen 9. 3. 1933, kameraman AČK, Praha
Ing. Martin Muchka, narozen 1. 11. 1940, stavební inženýr,
Praha
Milan Trojan, narozen 17. 6. 1958, podnikatel, Pavlice
Prof. Ing. Jan Uhlíř, CSc., narozen 3. 3. 1940,
děkan FE ČVUT, Praha.
Úřad zajišťuje činnost Rady v souladu
se zákonem o Radě. Je servisním orgánem
Rady a plní odborné, organizační a
technické funkce, zajišťující potřeby
Rady.
Ve sledovaném období došlo ve vedoucích
funkcích Üřadu k několika změnám.Vedoucím
Úřadu byl od 15. listopadu 1994 do 31. října
1997 Ing. Pavel Gregora. Zástupkyní vedoucího
Úřadu byla do 27. srpna 1997 PhDr. Marína
Landová, která v současnosti zastává
funkci ředitelky odboru hromadných sdělovacích
prostředků MK ČR. Na základě
výběrového řízení byla
do funkce vedoucí Úřadu jmenována
od 1. listopadu 1997 PhDr. Helena Havlíková, dosavadní
vedoucí licenčního odboru. Do funkce zástupkyně
vedoucí Úřadu Rady byla rovněž
od 1. listopadu 1997 jmenována Mgr. Hana Košťálová,
zastávající současně nadále
funkci vedoucí právního odboru.
Úřad má v současnosti 32 zaměstnanců
a je členěn takto:
Počet zaměstnanců: 6
Vedoucí odboru: do 31. 12. 1997 PhDr. Helena Havlíková,
vedením odboru od 1. 1. 1998 pověřen Ing.
Josef Duben
Odbor plní úkoly související s působností
Rady ve věcech udělování a odnímání
licencí k vysílání a provádění
registrací opravňujících k vysílání,
dohledu nad oznamováním změn provozovatelů
vysílání a rozhodování o změnách,
evidence licencí a registrací a jejich změn.
Vede následující agendu:
- žádosti o licence a příprava
licenčních řízení
- řízení o registracích
kabelového a satelitního vysílání
- řízení o změnách
licencí a registrací
- databáze provozovatelů
všech typů vysílání
- centrální dokumentace
žadatelů o provozování vysílání
a soukromých provozovatelů vysílání
v ČR
- jednání a korespondence
s žadateli o postupu v jednotlivých řízeních
- předávání
podnětů Radě na případné
porušení právních předpisů.
Počet zaměstnanců: 6
Vedoucí odboru: vedením odboru pověřena
Mgr. Miroslava Škaloudová
Odbor plní úkoly související s působností
Rady ve věcech dohledu nad dodržováním
programových povinností provozovatelů vysílání,
stanovených zákonem, licencemi a registracemi a
dohledu nad dodržováním zvláštních
povinností a oprávnění veřejnoprávních
provozovatelů Čro a ČT. Vede následující
agendu:
- pravidelný monitoring zpravodajských
a vybraných publicisticko-zpravodajských pořadů
u všech provozovatelů celoplošného televizního
vysílání a veřejnoprávního
rozhlasu
- analýzy vysílání soukromých provozovatelů vysílání
analýzy vybraných publicistických pořadů
- vyhodnocování dodržování zákonů
v reklamním vysílání na základě
dat od externí agentury
- řízení o programových změnách
licencí
- analýzy vysílání na základě
podnětů z řad veřejnosti
- předávání podnětů
Radě na případné porušení
právních předpisů
- archivace vybraných monitorovaných
pořadů.
Počet zaměstnanců: 4
Vedoucí odboru: vedením odboru pověřen Ing. Tomáš Řapek
Odbor plní úkoly související se správou
kmitočtového spektra v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání, a to zejména
s působností Rady ve věcech tvorby plánu
využití kmitočtů pro vysílání
a dohledu nad dodržováním technických
parametrů vysílání. Vede následující
agendu:
- podklady pro plány využití kmitočtů
- návrhy na přidělení nových
kmitočtů a návrhy na změny ve využití
kmitočtového spektra (přesuny kmitočtů,
zvýšení výkonu ap.)
- namátkové sledování dodržování
technických parametrů vysílání
- správa dokumentačního a programového
vybavení související s plánováním
a koordinací kmitočtů
- sledování rozvoje nových (zejména
digitálních) technologií souvisejících
s vysíláním. Spolupracuje s ČTÚ
a s dalšími odbornými institucemi.
Počet zaměstnanců: 5
Vedoucí odboru: Mgr. Hana Košťálová
Odbor spravuje právní problematiku týkající
se činnosti Rady jako orgánu státní
správy. Vede následující agendu:
- právní součinnost při rozhodování
Rady
- právní součinnost při práci
odborných útvarů Úřadu
- správní řízení včetně
agendy související se správním soudnictvím
(návrhy správních rozhodnutí Rady,
zpracování agendy opravných prostředků,
zastupování v soudním řízení)
- běžná právní agendu související
s činností Rady a Úřadu
- stanoviska k právním úkonům (smlouvy,
reklamace, urgence)
- zastupování v občansko-právních
sporech
- návrhy stanovisek v oblasti legislativy včetně
mezinárodních smluv.
Počet zaměstnanců: 5
Vedoucí odboru: Blanka Barcalová
Zajišťuje materiální, finanční,
personální a organizačně technické
podmínky pro činnost Rady a Úřadu
a úkoly hospodářské správy.
Připravuje podklady pro sestavení rozpočtu
a návrh závěrečného účtu
Rady. Zajišťuje agendu správních poplatků.
Počet zaměstnanců: 5
Sekretariát zajišťuje úkoly administrativní
a organizační povahy související s
činností Rady a Úřadu, vede agendu
související se zasedáními Rady. Vykonává
archivní a dokumentační službu. V rámci
sekretariátu je vedena agenda zahraničních
styků Rady
Pozn.: stav zaměstnanců je uváděn
k 31. lednu 1998.
Právní rámec činnosti Rady tvoří
zejména následující předpisy:
- zákon č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění zákona
č. 597/1992 Sb., 36/1993 Sb., 253/1994 Sb., 40/1995 Sb.,
237/1995 Sb., 301/1995 Sb., 135/1997 Sb.;
- zákon č. 103/1992 Sb.,
o Radě ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání, ve znění zákona
č. 474/1992 Sb., 36/1993 Sb., 331/1993 Sb., 253/1994 Sb.,
301/1995 Sb., 135/1997 Sb.;
- zákon č. 40/1995 Sb.,
o regulaci reklamy;
- zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád);
- zákon č. 368/1992 Sb.,
o správních poplatcích, ve znění
zákona č. 10/1993 Sb., 72/1994 Sb., 85/1994 Sb.,
273/1994 Sb., 36/1995 Sb., 118/1995 Sb., 160/1995 Sb., 301/1995
Sb., 151/1997 Sb.;
- zákon č. 483/1991 Sb.,
o Českém rozhlasu; ve znění zákona
č. 36/1993 Sb., 253/1994 Sb., 301/1995 Sb. 135/1997 Sb.;
- zákon č. 484/1991 Sb.,
o České televizi; ve znění zákona
č. 36/1993 Sb., 253/1994 Sb., 301/1995 Sb.;
- vyhláška Ministerstva
Financí ČR č. 131/1996 Sb., o osvobození
od správního poplatku;
- Statut Rady, platná verze
usnesením PSP z 37. schůze 8. 12. 1995;
- Jednací řád
Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání.
Předpisy související tvoří
zejména:
- zákon č. 252/1994 Sb.
o rozhlasových a televizních poplatcích ve
znění zákona č. 135/1997 Sb.;
- zákon č. 110/1964 Sb.
o telekomunikacích, ve znění zákona
č. 146/1971 Sb., 150/1992 Sb., 253/1994 Sb.;
- zákon č. 81/1966 Sb.
o periodickém tisku a ostatních hromadných
informačních prostředcích (tiskový
zákon) ve znění zákona č. 84/1968
Sb., 127/1968 Sb., 86/1990 Sb.;
- zákon České
národní rady č. 2/1969 Sb., v platném
znění, o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky;
- zákon č. 35/1965 Sb.,
v platném znění, o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých (autorský
zákon);
- zákon č. 237/1995 Sb.,
o hromadné správě autorských práv
a práv autorskému právu příbuzných;
- podpůrně též
obchodní zákoník č. 513/1991 Sb. a
zákon o ochraně hospodářské
soutěže č. 63/1991 Sb. ve znění
zákona č. 495/1992, 286/1993 Sb.
V letech 1995 - 97 došlo k podstatným změnám
zákona o vysílání, a to zákonem
č. 301/1995 Sb. a zákonem č. 135/1997 Sb.
Zákon č. 301/1995 Sb., který novelizoval
zákon o vysílání a některé
další předpisy, nově upravil postavení
provozovatelů vysílání prostřednictvím
satelitů a kabelových rozvodů. Oprávnění
k šíření tohoto vysílání
vzniká registrací - část IV - §§
16 až 19. Novela č. 301/95 Sb., stanovila náležitosti
přihlášky k registraci. Přihláška
nově obsahuje mj. výpis z obchodního rejstříku,
výpis z evidence Rejstříku trestů
fyzické osoby nebo členů statutárního
orgánu právnické osoby, údaje o způsobu
financování vysílání. Provozovatel
kabelového rozvodu je povinen umístit v kabelovém
rozvodu kromě programů provozovatelů ze zákona
i programy provozovatelů s licencí, jež lze
přijímat běžným přijímacím
zařízením v místě kabelového
rozvodu, a to oboustranně bezúplatně.
Podle přechodného ustanovení byli provozovatelé
rozhlasového nebo televizního vysílání
prostřednictvím satelitů a kabelových
rozvodů, kteří k takovému vysílání
obdrželi licenci před 1. lednem 1996, povinni požádat
Radu o registraci do 90 dnů od účinnosti
novely.
Novela č. 301/95 Sb. dále přinesla významnou
změnu v oprávnění Rady stanovit konkrétní
podmínky v licenci. Tato úprava obsažená
v ustanovení § 10 odst. 1 a § 12 odst. 3 dosavadního
zákona byla pro Radu významným institutem
pro individualizaci jednotlivých licencí stanovením
podmínek dle postupujících zkušeností
s nově zavedeným duálním systémem
v ČR, dle konkrétní situace v dané
oblasti a rozdílného postavení jednotlivých
žadatelů o licenci. Tím též sloužila
jako určitá pojistka proti obcházení
zákona o vysílání ze strany provozovatelů
za situace, kdy k takové možnosti prostor zákon
dával. Tento institut vyskytující se i v
zahraničních úpravách umožňoval
Radě specifikovat zákonem rámcově
stanovené podmínky k vysílání
a prohlubovat pluralitu vysílání. Uvedenou
úpravu umožňující stanovit podmínky
v licenci novela ze zákona v podstatě vypustila,
ponechala ji v omezené podobě pouze u programové
skladby, kterou Rada může, avšak pouze na základě
údajů uvedených žadatelem o licenci,
učinit zcela nebo zčásti závaznou.
Provozovatel vysílání je dále dle
novely č. 301/95 Sb. povinen mj. zajistit, aby vysílané
pořady neobsahovaly podprahová sdělení,
uvádět označení televizní stanice
(logo) u provozovatelů televizního vysílání,
informovat orgán udělující licenci
o tom, že mu bylo uděleno oprávnění
k vydávání periodického tisku nebo
že došlo ke spojení jeho podniku s podnikem jiné
osoby vydávající periodický tisk nebo
provozující televizní resp. rozhlasové
vysílání.
Provozovatelům ze zákona byl snížen
čas vyhrazený reklamám. U televizního
vysílání ze 3% na 1% denního vysílacího
času a u rozhlasového vysílání
z 5% na 0,2% denního vysílacího času.
Novelou č. 301/95 Sb. byl zároveň změněn
zákon č. 368/1992 Sb. o správních
poplatcích: poplatek za udělení licence k
rozhlasovému vysílání byl snížen
z 6.000,- Kč na 3.000,- Kč a poplatek za udělení
licence k televiznímu vysílání byl
snížen z 100.000,- Kč na 50.000,- Kč.
Novela č. 135/97 Sb,. změnila mj. zákon č.
252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích,
definovala pojem televizního a rozhlasového přijímače
a upravila výši měsíčního
rozhlasového poplatku z 25,- Kč na 37,- Kč
a televizního poplatku z 50,- Kč na 75,- Kč.
Dále novelizovala zákon o vysílání,
v němž došlo k několika významným
změnám. Zejména byly zpřísněny
náležitosti žádosti o udělení
licence. Po zkušenostech s nedostatečnou průhledností
společnosti provozovatele vysílání
se požadují nově doklady o výši
obchodních podílů společníků
společností, společenská nebo zakladatelská
smlouva, stanovy a seznam akcionářů. Dále
je provozovatel ve smyslu nově koncipovaného §
14 povinen požádat Radu o souhlas se změnou
týkající se údajů uvedených
v žádosti nebo plnění podmínek
stanovených v rozhodnutí o udělení
licence předem, tj. princip oznamování do
15 dnů od vzniku změn byl nahrazen principem předchozího
schvalování změn všech údajů
uvedených v žádosti o licenci. Rada je povinna
rozhodnout o změně do 60 dnů ode dne, kdy
jí byla doručena žádost provozovatele.
Pokud Rada v této lhůtě nerozhodne, má
se za to, že se změnou vyslovila souhlas. Na základě
dosavadních zkušeností je však tato lhůta
pro rozhodování příliš krátká,
neboť žádosti provozovatelů mají
většinou řadu nedostatků, a přichází
jich velké množství.
Opět je v novele č. 135/97 Sb. upraven časový
rozsah vysílání reklam pro provozovatele
rozhlasového vysílání ze zákona.
Místo procentně stanoveného rozsahu, je časový
rozsah vysílání reklam omezen třemi
minutami denního vysílacího času na
každém celoplošném okruhu a pěti
minutami denního vysílacího času na
každém regionálním okruhu, bez možnosti
načítání časů. Ke změně
limitu reklamy ve veřejnoprávní televizi
po bouřlivých diskusích nedošlo.
Novelou č. 135/97 Sb. byl též změněn
zákon o Radě. Počet členů Rady
byl rozšířen z 9 na 13.
Pro provozovatele vysílání ze zákona
se zavádí povinnost opatřit alespoň
25% vysílaných pořadů skrytými
nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené.
Dosud nedošlo k novelizaci zákona o regulaci reklamy,
který má několik věcných nedostatků,
a správního řádu, který je
naopak již velmi zastaralý a pro uplatnění
v rozhodovací činnosti Rady a řízení
před ní jen málo vhodný.
Samostatnou úvahu si jistě vyžádá
budoucí postavení Rady v rámci orgánů
veřejné správy, a to se zřetelem na
její funkce, efektivní regulaci a žádoucí
nezávislost zejména na exekutivě. Uvažovat
lze např. i o změně subjektů, které
by nominovaly členy Rady.
Právní rámec pro činnost Rady pokládá
Rada se zřetelem k funkcím, které je ze zákona
zavázána plnit, za nedostatečný. Týká
se to jak její možnosti zajistit pluralitu celkové
programové nabídky rozhlasových a televizních
stanic, tak pravděpodobně i možností
sankčního postihu (zejména ve srovnání
s analogickými zahraničními institucemi).
Druhá možnost - stanovit více pravidel přímo
v zákoně - dává žadatelům
o licenci větší právní jistotu
a jasnost prostředí, do kterého hodlají
vstoupit. Hrozí však, že příliš
náročným nastavením některých
povinností se s ohledem na vysoký počet rozhlasových
a televizních stanic stanou tyto limity nerealizovatelné.
Vhodnější je proto zřejmě varianta
první.
Doporučit lze rovněž přesnější
propracování pravidel licenčního řízení,
včetně souvisejícího rozhodování
Rady o kmitočtech pro rozhlasové a televizní
vysílání (kmitočtových příděl
jako součást licence).
Rada však nemá legislativní iniciativu, čili
nemůže sama návrh změny zákona
PSP formálně předložit.
Místy panuje nespokojenost se stávajícími
komerčními standardy komerčního vysílání
v ČR. Bez změny zákona však nemá
Rada v praxi u konkrétních případů
účinnou a legální možnost dosáhnout
nápravy existujícího stavu. U licencí
již udělených se totiž může
opírat o pouhé torzo původních závazků.
V květnu a červenci 1997 byl Radě v rámci
stabilizačního rozpočtového programu
vlády ČR snížen rozpočet na rok
1997 o 14 %, z toho kapitálové (investiční)
výdaje byly sníženy o 33% a provozní
výdaje (kromě mezd) byly sníženy o 20%.
Tím byly významně ovlivněny možnosti
Rady plnit její zákonné úkoly dostatečně
efektivně. Některé plánované
úkoly bylo nutno opět odložit (např.
zahájení analýzy zahraničních
satelitních programů v kabelovém vysílání
bylo odloženo z důvodu snížení
rozpočtu již v roce 1996), některé uzavřené
smlouvy bylo nutno vypovědět (např. smlouvy
s externím dodavatelem primárních dat monitoringu).
V případě uzavřené smlouvy
s Testcom (zpracování podkladů pro přechod
na digitální systém vysílání
včetně nově budované digitální
sítě) bylo nutné dohodnout splátkový
kalendář, umožňující provést
část úhrad až z rozpočtu roku
1998. Vypovězení této smlouvy by totiž
znemožnilo České republice tuto technologii
v budoucnosti využívat.
Prostředky, které po výše uvedených
opatřeních měla Rada v rozpočtu na
rok 1997, stačily pouze na zajištění
nejnutnějších činností Rady a
chodu Úřadu. Na minimum musely být redukovány
zahraniční cesty členů Rady i zaměstnanců
Úřadu. Nákup odborných publikací,
zejména zahraničních, je prakticky vyloučen.
(Viz zhodnocení plnění příjmové
a výdajové části rozpočtu kapitoly
Rady za rok 1997 v přílohách č. 7
a 8. na str. 149-152)
V souvislosti se zvolením čtyř nových
členů Rady byl rozpočtovým opatřením
v prosinci 1997 zvýšen rozpočet o 84 tis. Kč
na odměny členů Rady a z toho vyplývající
pojištění.
Úřad má v současnosti 32 zaměstnanců,
což představuje 96,9% počtu zaměstnanců
stanoveného rozpočtem roku 1997. Oproti původním
předpokladům, že pro plnohodnotné zajištění
fungování Úřadu počet okolo
třiceti zaměstnanců naprosto postačí,
pětiletá praxe jednoznačně prokázala
(stejně jako zkušenosti s obdobnými institucemi
v zahraničí), že pro zajištění
všech úkolů, které Radě zákon
ukládá, je tento počet nedostatečný.
Toto tvrzení vychází z následujících
skutečností:
- účinná regulace
předpokládá důraz na kontrolu provozovatelů
a jejich vysílání
- počet provozovatelů
vysílání oproti původním předpokladům
neklesá, ale naopak neustále stoupá
- počet odvysílaných
hodin stoupá
- počet změn ve strukturách
společností provozovatelů, změn programových
a technických stoupá
- počet technických kolizí
v zahuštěném éteru stoupá
- právní náročnost
řešené agendy se zvyšuje s tím,
že přibývají nové jevy zákonem
nedefinované vůbec nebo nedostatečně;
současně neexistuje dostatečný počet
judikátů jako vodítek pro aplikační
praxi Rady; problematika mnohdy předpokládá
speciální znalosti z více právních
oblastí
- častá novelizace mediálních
předpisů klade neustálé nároky
na změny postupu a metodiky řešení agendy
- zpracovávání
stanovisek k návrhům nových právních
předpisů vyžaduje od právního
odboru nadstandardní činnosti, neboť Rada nemá
na rozdíl od klasických ústředních
orgánů státní správy legislativní
pracoviště
- také úkoly vyplývající
z požadavků Stálé komise vyžadují
významný podíl pracovního času
- úkoly související
s prudkým rozvojem mediálních technologií
stoupají
- účast na integračních
evropských procesech vyžaduje zvýšenou
komunikaci s evropskými mediálními orgány,
včetně nutných výjezdů do zahraničí.
Proto byl v roce 1997 při předkládání
návrhu rozpočtu na rok 1998 vznesen požadavek
na zvýšení rozpočtu Rady o 7 900 tis.
Kč. Návrh nebyl přes zdůvodnění
ministerstvem financí přijat a v návrhu státního
rozpočtu byly v kapitole rozpočtu Rady navrhovány
prostředky ve stejné výši jako po tzv.
"balíčcích". Při projednávání
návrhu rozpočtu Rady v příslušných
výborech PSP byl požadavek Rady na zvýšení
rozpočtu a zvýšení počtu zaměstnanců
Úřadu pro rok 1998 ze 32 na 34 uznán jako
oprávněný a poté byl 12. prosince
1997 schválen i PSP (viz příloha č.
8, str. 152).
V době svého ustavení podle zákona
o Radě byla Rada financována nejprve ze státního
rozpočtu, poté tzv. odštěpem, tj. procentním
podílem z vybraných koncesionářských
poplatků, nyní opět ze státního
rozpočtu, ve kterém má dnes Rada vlastní
kapitolu.
Považujeme za potřebné zdůraznit, že
argumentace Rady pro získání většího
množství finančních prostředků
pro výkon zákonných funkcí, pravomocí
a dalších činností, má poněkud
odlišný charakter od podobných požadavků
jiných institucí:
1. Náklady na nezastupitelné funkce a potřeby
Rady se na rozdíl od jiných oblastí a resortů
pohybují řádově ve statisících
a milionech, tedy nikoli ve stovkách milionů, natož
miliardách korun.
2. Některé činnosti Rady, jako např.
příprava digitálního vysílání,
jsou vázány na dodržení časového
harmonogramu, stanoveného na mezinárodních
jednáních. V případě nedodržení
tohoto harmonogramu by ČR přišla o nové
přenosové cesty. Jedná se tedy o neopakovatelnou
historickou příležitost úzce související
s chápáním kmitočtového spektra
jako národního bohatství.
3. Efektivní regulace mediální oblasti není
možná bez důsledné kontroly vysílání.
Fungující a transparentní systém vysílání
elektronických médií je obzvlášť
v politicky nestabilní době jednou ze základních
podmínek demokratického vývoje.
4. Získané prostředky by Radě umožnily
získávat expertizy od renomovaných odborníků,
aby veřejné zájmy mohly být účinněji
hájeny.
V době ustavení Rady v roce 1992 byla odměna
jejího člena stanovena ve výši 12.000,-
Kč, což bylo srovnatelné se základním
platem poslance (ten do 31. 12. 1992 činil 7.000,-Kč
a od 1. 1. 1993 pak 13.000,-Kč). Tehdejší představa
o náročnosti práce člena Rady vycházela
z předpokladu, že Rada se bude scházet pouze
jednou, maximálně dvakrát měsíčně.
Záměrem zákonodárců bylo tedy
zřejmě honorovat především vysokou
odpovědnost této funkce.
Dnešní realita se však od původních
předpokladů diametrálně odlišuje.
Aniž by se jakkoliv zmenšila výše zmíněná
vysoká odpovědnost, výkon funkce se zdaleka
nevyčerpává pouhou přítomností
na zasedáních Rady, která se navíc
musí konat s mnohem vyšší periodicitou.
Rozsah práce odpovídá zaměstnání
na plný úvazek, což v době vzniku Rady
nikdo nepředpokládal.. Odměny členů
Rady sice mezitím stouply na dnešních 17.000,-
Kč měsíčně, ve srovnání
s hladinou platů ve srovnatelných oblastech (např.
současný plat člena Nejvyššího
kontrolního úřadu činí 47.200,-Kč,
odměna předsedy Komise pro cenné papíry
je stanovena na 84.200,-Kč) však ve skutečnosti
hluboce zaostaly a neodpovídají již rozsahu
práce, míře odpovědnosti a významu
dopadů rozhodnutí Rady.
Zákon o Radě definuje v §3 odst. 4 členství
v Radě jako veřejnou funkci s nárokem na
přiměřenou odměnu s odkazem §124
odstavec 1 a 2 Zákoníku práce. Na rozdíl
od všech ostatních mediálních Rad se
tak uplatněním §124 odst 2 Zákoníku
práce členům Rady prakticky neumožňuje
realizovat pracovní poměr. Výše odměny,
považovaná v tomto případě za
náhradu mzdy, je navíc určena přímo
ve Statutu Rady, jehož schválení podle zákona
přísluší PSP. Funkce člena Rady
není vykonávána v pracovním poměru
ve smyslu §2 odst. 2 Zákoníku práce,
takže zde nejsou dořešeny otázky související
se sociálním zajištěním členů
Rady včetně nároků po ukončení
funkce, což členy Rady oproti ostatním zaměstnancům
významně znevýhodňuje.
Za východisko z této situace Rada pokládá
změnu článku XIV. Statutu, kde jsou stanoveny
výše odměn členů a funkcionářů
Rady. Nabízejí se zde dvě možnosti:
1) prosté jednorázové navýšení
odměn změnou Statutu;
2) systémové řešení, které
by vycházelo ze stanovení koeficientu, který
by odměny členů Rady vztahoval např.
k poslaneckému platu: takové opatření
zakotvit do Statutu či ještě lépe do
zákona o platech a dalších náležitostech
spojených s výkonem funkce představitelů
státní moci a některých státních
orgánů a soudců (zákon č. 236/1995
Sb. v platném znění).
V dnešní době, kdy se diskuse o výši
odměn v souvislosti s inflací i růstem okolních
mezd opakovaně vracejí, se druhé z navrhovaných
řešení jeví vhodnější.
V každém případě by však výsledná výše odměn měla korespondovat s hladinou, ve které se pohybují odměny podobných kolektivních orgánů České republiky, jako je například kolegium Nejvyššího kontrolního úřadu nebo Komise pro cenné papíry.
Ostatně Stálá komise doporučila usnesením
č. 52/1998 z 23. ledna 1998 plénu PSP zvýšení
odměn členů Rady ČT a Čro z
původních 5.000,-Kč přes 8.500,-Kč
na 13.000,-Kč pro člena, 16.500,-Kč pro místopředsedu
a 20.000,-Kč pro předsedu. Tento návrh byl
v únoru t. r. přijat.
Navrhované zvýšení odměn členů
Rady nesouvisí s jejím aktuálním personálním
složením, ale s významem této instituce
a váhou, kterou by v rámci existujících
veřejných orgánů měla mít.
Lépe by také garantovalo její požadovanou
nezávislost.
Zároveň je třeba upravit odpovídajícím
způsobem i shora uvedené nedořešené
otázky sociálního zajištění
členů Rady.
Rada ze zákona nemá statut ústředního
orgánu státní správy, a to i přes
pokus Stálé komise tento statut u Ministerstva financí
prosadit. Proto nelze u zaměstnanců Úřadu
uplatnit tarifní stupnici s 25% zvýhodněním
jako u institucí, které příslušný
statut mají. V praxi to znamená pro pracovníky
Úřadu kromě nižších platů
v porovnání se standardní úrovní
resortů i skutečnost, že se na ně nevztahuje
zákaz podnikání. To poněkud komplikuje
personální strategii Úřadu a může
to samozřejmě přinášet i určité
etické problémy. Nabízejí se dvě
řešení této situace:
- uplatnění zvýšených
platových tarifů pro zaměstnance Úřadu
lze dosáhnout novelou zákona o Radě, která
by Radu definovala jako ústřední orgán
státní správy nebo správní
úřad.
- další možností
je doplnění taxativního výčtu
subjektů, pro jejichž zaměstnance se stanoví
další povinnosti a omezení v §73 odst.
2 Zákoníku práce. Tuto možnost upřednostnilo
Ministerstvo financí v roce 1996.
Obě možné úpravy však vyžadují
změnu zákona.
Rada je v souladu se zákonem č. 368/1992 Sb., o
správních poplatcích, v platném znění,
zmocněna k výběru správních
poplatků za správní řízení
ve věcech udělení a změn licencí
a registrací k rozhlasového a televiznímu
vysílání.
Správní poplatky jsou příjmem státního
rozpočtu, od 1. 1. 1997 do 31. 1. 1998 byly vybrány
ve výši 3,233.946,- Kč.
Do zákonem stanovené působnosti Rady také
náleží také ukládání
pokud provozovatelům vysílání.
Ve sledovaném období bylo uhrazeno pět pokut
v celkové výši 1,875.000,- Kč.
Ve všech rozvinutých zemích je standardem právní
zakotvení a praktické fungování nezávislého
kolektivního regulačního orgánu v
oblasti vysílání jako pojistky demokracie,
znemožňující nepřípustné
ovlivňování nezávislosti a objektivity
médií státní mocí. Další
rolí regulačního orgánu je ochrana
společnosti proti nežádoucím obsahům
v médiích v případech, které
za nežádoucí stanoví zákon.
Tradičním argumentem pro regulaci vysílání
je omezené množství frekvencí určených
pro vysílání. Přístup k nim
je tedy třeba považovat za jisté privilegium,
výsadu, vyvažovanou povinností zodpovědného
výkonu tohoto práva. Jsou ale i jiné bariéry
v přístupu k frekvencím - například
ekonomické (zejména u televizního vysílání).
Audiovizuální média jsou součástí
procesu utváření veřejného
mínění. Proto jsou v demokratické
společnosti vždy předmětem určité
formy regulace, která pravděpodobně přetrvá
i při budoucí hojnosti digitalizovaných frekvencí.
Jednou z ústředních funkcí regulace
médií je chránit provozovatele před
kontrolou a vlivem politických zájmů, vládních
i jiných: Nezávislost regulačního
orgánu ochraňuje nezávislost provozovatele
vysílání.
Zákony o vysílání nyní dosáhly
mezinárodního rozšíření.
Plyne to z uplatňování základních
principů svobody slova a svobodného pohybu služeb,
což vyžaduje upevňovat spolupráci mezi
rozmanitými regulačními orgány.
Některé regulační orgány jsou
více politické (vládní, parlamentní),
jiné spíše soudní. Zde se soustředíme
na nezávislé regulační orgány.
Regulovat vysílání obvykle znamená
mít pravomoc vydávat oprávnění
k vysílání, sledovat jejich dodržování,
ukládat sankce za jejich porušení. K tomu lze
doplnit i uspořádání a koordinaci
vysílacího spektra; anglosaskou tradicí je
též vydávání rozmanitých
praktických kodexů a doporučení. Tyto
funkce může plnit jediný orgán, ale
i více různých orgánů.
Pravomoci regulačního orgánu jsou dvojího
druhu:
- správa oblasti vysílání,
včetně udělování licencí,
pravomoci jmenovat vedení institucí veřejného
sektoru vysílání;
- dohled a regulace vysílání
samého, včetně ovlivňování
praktických kodexů regulujících obsah
vysílaných pořadů. Rozsah těchto
pravomocí je však vždy nějak specifický,
země od země.
Veřejnoprávní provozovatelé mají
zvláštní povinnosti, jejichž dodržování
vyžaduje specifickou regulaci, často zodpovědným
ministrem v rámci daném zákonem, a to výkonem
pravomoci jmenovat vedení a stanovit povinnosti v zájmu
celé společnosti. Vedle tohoto vnějšího
dohledu leckde existuje autoregulace, samosprávy (v Británii
BBC, v Německu ARD a ZDF).
Doporučení Parlamentního shromáždění
Rady Evropy
Nezbytnost zřízení regulačních
institucí ve státech s nově se rodící
demokracií byla deklarována v Doporučení
č.1147 Parlamentního shromáždění
Rady Evropy z roku 1991 o parlamentní odpovědnosti
za demokratickou reformu vysílání. Doporučení
vymezilo regulační orgán v oblasti médií
takto:
Bod 7, odstavec IV.
Při plnění svých cílů
by měly být rozhlas a televize odpovědné
orgánu nezávislému na vysílání
a nezávislému na vládě, ve kterém
by byly zastoupeny relevantní regionální,
politické, sociální a kulturní názorové
proudy, a který by sám byl odpovědný
(ovšem nepřímo) parlamentu.
odstavec V.
Tento orgán by měl zajistit transparentnost vlastnických
poměrů a rozhodování ve vysílání
a měl by bránit škodlivé koncentraci
médií.
odstavec VI.
Orgán by měl zajistit pluralismus přinejmenším
na úrovni celkového mediálního prostředí.
odstavec VII.
Měl by též sledovat programové standardy.
Směrnice nebo kodexy chování pro uvádění
zpravodajství, politických názorů,
pro prezentaci násilí atd., by měly být
sestaveny předem parlamentem v dohodě s vysílateli
uvádějíce v soulad práva vysílatelů
na svobodu projevu s právem veřejnosti na informace.
Cenzura by měla být nahrazena odpovědností.
Doporučované atypické postavení tohoto
orgánu v rámci orgánů státní
správy je běžné ve většině
evropských zemí. Jeho nezávislost na vládě
a konjunkturálních politických zájmech
a jejich výkyvech je vždy pozorně ošetřena.
Často je takový orgán nezávislý
i na státním rozpočtu a způsob jeho
odpovědnosti (nejčastěji parlamentu) je
vždy vymezen velice specificky, taxativně a úzce,
na rozdíl od standardních orgánů exekutivy.
Členové rad a komisí bývají
postaveni naroveň nejvyšším státním
úředníkům a jsou většinou
voleni parlamentem, popřípadě částečně
parlamentem a částečně prezidentem.
(Výjimečně jsou jmenováni vládou
- například členové britské
Independent Television Commission jsou jmenováni ministerstvem
vnitra.) V některých zemích jsou vybíráni
za použití různých klíčů,
které zaručí, že v těchto orgánech
budou zastoupeny sociální, vzdělanostní,
náboženské, odborné a jiné skupiny
a rovněž, že tyto jednotlivé zájmy
budou prezentovány osobnostmi splňujícími
požadavky odbornosti, bezúhonnosti, společenské
vážnosti a autority. Při výběru
kandidátů na členství je nezbytné
dbát, aby nebyli na vysílání nikterak
osobně zainteresováni. Morální integrita
a absence konfliktu zájmů jsou pokládány
za zcela zásadní požadavky. Dodržování
těchto kritérií při sestavování
regulačních orgánů je zřejmé
i ze skutečnosti, že skandály, které
jsou tak běžné v ostatních orgánech
moci, jsou v regulačních orgánech zcela ojedinělé.
Citlivou záležitostí je právní
úprava možnosti a způsobu odvolávání
regulačního orgánu (dále jen rada).
Možnosti odvolání jsou vždy úzce
taxativně omezeny a mnohé státy mají
uzákoněnu neodvolatelnost rady během jejího
funkčního období (např. Portugalsko,
Velká Británie a Francie). Cílem takové
úpravy je zvýšení autority orgánu
a zkušenost z těchto zemí dokazuje, že
tato cesta je velmi účinná.
Smyslem konstruování rad jako kolektivních
orgánů je předcházení subjektivnosti
v rozhodování, možnosti zneužití
pravomoci a případnému vlivu zkorumpovanosti.
Výjimku zde tvoří Itálie, kde neexistuje
kolektivní rada, nýbrž zde působí
tzv. garant, který spravuje oblast vysílání
spolu s početným úřednickým
aparátem. Pravomoci garanta se částečně
odlišují od standardních kompetencí
rad. Garant například neuděluje licence,
tuto pravomoc má italské ministerstvo pošt
a telekomunikací. Tyto odlišnosti souvisejí
ovšem se zcela odlišným uspořádáním
vysílání a také s odlišnou legislativou:
Itálie např. nedávno spojila problematiku
vysílání a telekomunikací do jediného
moderního zákona.
Regulační orgány ve většině
zemí udělují oprávnění
k provozování vysílání (licence,
registrace atp.). Zákonem upravený režim je
v různých zemích odlišný a lze
formulovat dva základní přístupy:
udělování licencí formou výběrového
řízení na základě předložených
projektů a volného uvážení rady
anebo dražba licencí na projekty velmi detailně
předem zadané radou. Součástí
licence v prvém případě jsou licenční
podmínky více či méně svázané
s předloženým projektem, ve druhém případě
vítěz dražby podepisuje detailní smlouvu,
v níž se zavazuje dodržovat předem vyhlášený
projekt.
Regulační orgány mají k dispozici
řadu sankcí, jimiž vynucují dodržování
zákonů při provozování vysílání.
Výběr sankcí je většinou širší
než finanční postih (pokuta) a odebrání
licence. V řadě zemí je možno pozastavit
vysílání na dobu určitou, zkrátit
platnost licence atd. Dalším důležitým
aspektem činnosti rad je často specifická
úprava vykonatelnosti rozhodnutí. V některých
zemích (např. Velká Británie) jsou
některá rozhodnutí (např. pozastavení
vysílání) okamžitě vykonatelná
(samozřejmě s následnou možností
opravného prostředku a event. náhrady). Podstatným
znakem pozice a činnosti regulačních orgánů
je používání "nesankčních"
zásahů, např. různých vyjádření
a stanovisek, jimiž v podstatě informují veřejnost
o svém znepokojení nad konkrétními
jevy dříve, než přikročí
ke správním opatřením. Takové
zásahy jsou opřeny právě o vysokou
morální a odbornou autoritu regulačních
orgánů u provozovatelů vysílání
a u veřejnosti.
V zemích s delší tradicí regulačních
orgánů (nejen v oblasti médií) se
více zdůrazňuje transparentnost jejich rozhodování
pro veřejnost. Rady často iniciativně samy
informují o své činnosti a snižují
tak svoji (v podstatě paradoxní) závislost
na zprostředkování ze strany médií.
Jakkoli jsou pravomoci a úkoly rad v jednotlivých státech různorodé, obecně lze shrnout, že jejich základním posláním je dohlížet na dodržování právních norem vymezujících rozhlasové a televizní vysílání a vytvářet a realizovat licenční politiku.
Je obvyklé, že bez ohledu na zvolené prostředky
a metody, kterých rada užívá, je jejím
cílem chránit veřejné zájmy
ve vysílání. Na druhou stranu, i kdyby to
bylo v zájmu veřejnosti, rada by nikdy neměla
mít oprávnění přímo
zasahovat do programu či dokonce cenzurovat.
(Následující text je zpracován
podle studie Serge Robillarda z Evropského institutu médií.)
Statut orgánů regulace a rozdílnost právních
tradic
Statut orgánů regulace prozrazuje rozdílnost
právních tradic evropských států.
Ve skutečnosti totiž zákonodárci přizpůsobili
pravidla pro audiovizuální oblast platnému
institucionálnímu systému své země.
Většina států svěřila
regulaci audiovizuálního sektoru správním
orgánům. Základní a funkční
autonomie orgánu regulace závisí především
na platném systému nominace. Určujícím
faktorem je i to, jaké lidské a finanční
prostředky jsou k dispozici.
Seznam orgánů, které provádějí
nominaci, je roztříděn do čtyř
kategorií (viz tabulka v příloze č.
18, str. 185 - 186). První tři kategorie vycházejí
z tradičního rozlišení mezi výkonnou,
zákonodárnou a soudní mocí. Kromě
těchto tří kategorií rozlišuje
audiovizuální svět ještě čtvrtou
kategorii, která vychází z občanských
společností. Z tabulky vyplývají následující
pozorování:
Většinou přísluší pravomoc
nominovat orgánům výkonné moci, vládě
nebo dozírajícímu ministru. Tato pravomoc
je v některých případech výlučná.
Bylo by nicméně nebezpečné vyvozovat
unáhlené závěry, že takto vzniklé
regulační orgány jsou tudíž závislé.
Nezávislost se měří spíše
skutky než prohlášením v textech. Britský
systém se už několik let těší
skutečné stabilitě. Ve Švédsku
považuje právní tradice vládu za ručitele
pluralismu.
V některých případech tuto pravomoc
vykonávají výlučně národní
parlamenty (Bulharsko, Česká republika, Estonsko,
Island, Litva, Slovensko, Slovinsko, Turecko). V dalších
případech je spojena s orgány výkonné
moci. Podobný model funguje například ve
Francii, Rumunsku a Polsku, ale také v Německu.
Orgány soudní moci v systému nominace poněkud
chybí. Významnou roli jim přisuzují
pouze Rakousko a Portugalsko. Pro vykonávání
těchto pravomocí jsou někdy vybírání
vysocí úředníci. V Itálii může
být garantem starší úředník
Ústavního soudu nebo Státní rady.
Prezident nebo viceprezident Komise pro audiovizuální
sektor ve Švédsku musí být povinně
zkušeným soudcem. To jsou však jen ojedinělé
případy. Dokonce i když mají orgány
částečnou soudní pravomoc, nevolil
zákonodárce důsledně systém
nominace, který by sdružoval soudní moc.
Nakonec můžeme jen zdůraznit, že systému
nominace se občanské společnosti a profesionální
svět účastní jen velmi málo.
Existují některé případy, hlavně
pro regulaci veřejného sektoru (Kuratorium v Rakousku,
ARD a ZDF v Německu, Poradní komise pro audiovizuální
oblast na Kypru, Zastupitelské shromáždění
diváků a posluchačů v Řecku
nebo Úřad RTE v Irsku).
Někdy tato tendence zasáhla i soukromý sektor
(Národní programová rada v Lucembursku nebo
zemské mediální ústavy v Německu).
Občanské společnosti a profesionální
svět jsou však zastoupeny především
v orgánech s poradenskou pravomocí (Nejvyšší
audiovizuální rada ve francouzském společenství
a Rada pro média ve vlámském společenství
v Belgii, či Nejvyšší úřad
pro sociální komunikaci v Portugalsku).
Rozmanitost pravomocí a obtíže při
vytvoření typologie funkcí
Můžeme zaregistrovat různé funkce regulačních
orgánů (viz tabulka xx Přílohy). Orgány
zodpovědné za audiovizuální oblast
mohou zastávat i více funkcí. V Evropě
jsou to následující funkce:
Samoregulace veřejných stanic
O samoregulaci se jedná, když "je orgánu,
který je součástí struktury v rámci
jedné a téže rozhlasové nebo televizní
instituce, výslovně udělena pravomoc zvláštního
dohledu. Sleduje vlastní produkci a je osobně zodpovědný
za aktivitu, kterou v tomto rámci uskuteční".
Ke dvěma nejznámějším modelům
samoregulace patří model německý -
ZDF a ARD - a britský - BBC.
Správa audiovizuálního sektoru. Zde rozlišujeme dvě kategorie pravomocí:
Schvalovací funkce, neboli správa audiovizuální
oblasti prostřednictvím výběru kandidátů
a udělování licence k vysílání.
Nominace osob řídících veřejné vysílací instituce. Tato moc byla orgánům regulace svěřena jen ve velmi omezeném rozsahu.
Pravomoc kontrolní a regulační
Funkce kontroly programů je často doprovázena
pravomocí udílet sankce. Bez ní by se totiž
daný orgán stal jen poradenskou institucí.
Kontrolní pravomoc má v celé oblasti
orgánů regulace téměř stejnou
podobu. Týká se hlavně obsahu programů.
Odpovědnost orgánu regulace může být
uplatňována případ od případu:
porušení zásad objektivity informací
a pluralismu názorů především
během předvolebních kampaní; porušování
pravidel vztahujících se k etice (násilí,
ochrana nezletilých). Účinnost kontroly závisí
na finančních prostředcích a na počtu
lidí, které má orgán regulace k dispozici.
Regulace zároveň znamená vypracování
pravidel a kontrolu jejich dodržování. Druhá
funkce přitom soustavně koriguje první. V
dané oblasti mají velkou zkušenost Nezávislá
televizní komice (ITC) a Rada pro standardy ve vysílání
(BSC) ve Velké Británii. Pravidla se opakovaně
revidují a mají závazný charakter.
Další příklady můžeme nalézt
v České republice, Německu, Řecku,
Irsku, Maltě, Nizozemí, Polsku, Rumunsku a Turecku.
Stát je zodpovědný za stanovení záruk
kvality programů při zachování kulturní
rozmanitosti a nutnosti usnadnit přístup ke vzdělávacím
a zábavným pořadům všem.