6. Měnový vývoj
6. 1 Měnové agregáty
Meziroční tempo růstu peněžní
zásoby M2 [Oběživo, korunové vklady
a vklady v cizí měně; měnový
přehled ČNB (běžný kurz k USD)]
dosáhlo v září 8,6% (v srpnu 8,4%)
a vrostlo tak proti konci 1. pololetí o 2 procentní
body (bez vlivu měnově sterilizovaného kapitálového
vstupu do SPT TELECOM). Ke zrychlení tempa M2 došlo
i přes snížení dynamiky růstu
domácích úvěrů (v srpnu proti
červnu o 2,3%) vzhledem k vyššímu přílivu
zahraničního kapitálu a tím nárůstu
čistých zahraničních aktiv (meziroční
růst v srpnu 14,1% proti červnovému poklesu
o 5,3%).
Peněžní agregát M1 (souhrn oběživa
a likvidních vkladů na viděnou) se v srpnu
meziročně snížil o 7,9%. Objem oběživa
zaznamenal nárůst 3,5%, netermínované
korunové vklady poklesly o 11,6%.
Termínované vklady vzrostly meziročně
o 12,6% především vzhledem k výraznému
nárůstu vkladů obyvatelstva o 32,8% (vliv
zvýšení vkladových úroků
po kursovém skoku v květnu).
Tempo růstu celkových korunových vkladů
od dubna kolísá mezi 1,3 a 3,4%, v srpnu dosáhlo
3,3%.
Objem vkladů v cizí měně vzrostl na
124,6 mld. Kč (bez vlivu měnově sterilizovaného
kapitálového vstupu do SPT TELECOM), tj. meziročně
o 82,7%. Růst devizových vkladů podniků
dosáhl 94,7% při stavu ke konci srpna 62,3 mld.
Kč bez vlivu SPT TELECOM. Devizové vklady obyvatelstva
vzrostly oproti srpnu minulého roku o 72,1%.
6.2 Úvěry
Tempo růstu celkových domácích úvěrů
se od května (meziročně 14,5%) snižovalo
a v září činilo 11,3%. Úvěry
obyvatelstvu rostly od května zhruba rovnoměrně,
přírůstek v září o 21,1%
znamenal mírné zrychlení proti srpnu o cca
3 body. Úvěry podnikům mají od června
tendenci ke zpomalování růstu (v září
2,4%, což je o 2,3 bodu méně než v červnu).
Tabulka 5
Domácí úvěry
|
|
| |
Domácí úvěry celkem | |||
z toho: - čistý úvěr vládě | |||
- čistý úvěr FNM | |||
- úvěry podnikům a obyvatelstvu | |||
- úvěry v cizí měně |
Pramen: Měnový přehled ČNB. vlastní
propočty
V porovnání s 2. čtvrtletím nedošlo
k výraznějším změnám ve
struktuře příjemců úvěrů.
Meziročně se významně zhoršila
pozice vlády vůči bankovnímu sektoru.
Čistý úvěr vládě (bez
FNM) se meziročně zvýšil o 13,8 mld.
Kč (včetně vlivu 0,7 mld. Kč zahrnutí
pozemkového fondu a vyloučení fondu tržní
regulace v souladu s metodikou MMF), čistá pozice
FNM vůči bankovnímu sektoru se zhoršila
o 2,7 mld. Kč. Váhově nejvýznamnější
přírůstek v rámci domácích
úvěrů je u úvěrů poskytovaných
v cizí měně.
6. 3 Úrokové sazby
Pokles úrokových sazeb na peněžním
trhu, který začal v červnu, pokračoval
v průběhu celého 3. čtvrtletí.
Příznivě byl ovlivněn mj. i snížením
repo sazby (1 týdenní i 2týdenní)
z 18,20% na 14,50% p. a. na počátku srpna. Průměrná
měsíční hodnota sazby PRIBOR 3M se
z 25,98% v červnu snížila na 16,99% p. a. v
červenci, ke konci čtvrtletí se ustálila
na úrovni okolo 14,70% p. a.
S poklesem úrokových sazeb na peněžním
trhu se postupně snižovaly i klientské úrokové
sazby. Průměrné úrokové sazby
z nových úvěrů se snížily
z 20,4% p. a. v červnu až na 15,78% p. a. v září.
Návazně na tento trend klesly rovněž
průměrné sazby z celkových úvěrů
z 14,56% p. a. v červnu na 13,19% p. a. v srpnu. Průměrné
úrokové sazby z vkladů dosáhly v srpnu
7,8% p. a. (proti červnu snížení o 1,1
bodu).
7. Domácnosti
Data o vývoji příjmů, výdajů
a úspor domácností za 3. čtvrtletí
1997 dosud nejsou zpracována, údaje o pololetním
vývoji vychází z předběžné
sestavy národních účtů za tento
sektor.
Běžné příjmy domácností
(zahrnují náhrady zaměstnancům včetně
příspěvků na sociální
zabezpečení placených zaměstnavatelem,
zisk drobných podnikatelů, důchody z vlastnictví,
sociální dávky i dopočítávané
položky jako např. důchody ze stínové
ekonomiky) vzrostly ve srovnání s 1. pololetím
1996 reálně o 4,0%, nominálně o 10,5%,
z toho mzdy a platy rezidentů o 10,6% a důchody
o 16,4%.
Běžné výdaje domácností
(běžné daně a poplatky, příspěvky
na sociální a zdravotní pojištění,
úroky, neživotní pojištění
a různé příspěvky či
pokuty) se zvýšily reálně o 1,9%, nominálně
o 8,9%, z toho běžné daně a poplatky
o 10,8% a příspěvky na sociální
a zdravotní pojištění celkem o 8,9%.
Disponibilní důchod, který je saldem běžných
příjmů a výdajů, vzrostl o
12,2%. Výdaje na běžnou spotřebu zboží
a služeb se nominálně zvýšily o
13,2%, (reálně o 5,4%).
Hrubé úspory domácností za 1. pololetí
1997 dosáhly 98,1 mld. Kč. Míra úspor,
počítaná jako poměr hrubých
úspor k disponibilnímu důchodu, poklesla
ve srovnání s 1. pololetím roku 1996 o 1,3
procentního bodu na 9,2%.
8. Kapitálový trh
Ceny akcií na kapitálovém trhu se po období
relativní stagnace v červnu a červenci začaly
od počátku srpna opět zvyšovat. Oficiální
burzovní index cen akcií PX 50 dosáhl úrovně
559 bodů a proti počátku srpna vzrostl zhruba
o 12%, do konce září pak ceny mírně
poklesly na 536 bodů. Obdobný cenový vývoj
byl i na RM-Systému (index PK 30).
Ceny dluhopisů od počátku července,
kdy dosáhly svého dlouhodobého minima, začaly
opět růst. Zatímco ceny státních
dluhopisů se ke konci září opět
dostaly téměř ke své nominální
hodnotě, všeobecný index dluhopisů zůstal
ještě 6,2% pod nominálem.
Celkový objem obchodů na kapitálovém
trhu dosáhl za tři čtvrtletí 1997
938 mld. Kč, tj. o 23% víc, než za stejné
období r. 1996 (760 mld. Kč). Převažovaly
obchody s dluhopisy, kterých se zobchodovalo za 541 mld.
Kč, tj. 57,7% z celkového objemu. Nepodařilo
se zvýšit podíl obchodů na centrálních
trzích na úkor přímých transakcí.
Podíl centrálních trhů činil
stejně jako za 1. pololetí pouze 2,4%. Pozitivní
je další snížení podílu
obchodů uskutečněných přes
přepážky SCP, které nejsou veřejným
trhem, na celkovém objemu obchodů na kapitálovém
trhu, a to na 27,7% za 3. čtvrtletí (56% v roce
1996 a 41,7% za 1. pololetí 1997).
Za tři čtvrtletí 1997 byly Ministerstvem
financí povoleny veřejně obchodovatelné
emise akcií a veřejně i neveřejně
obchodovatelných dluhopisů určené
na zvýšení základního jmění,
resp. na získání finančních
prostředků pro rozvoj firem v celkovém objemu
22,2 mld. Kč (z toho akcie 13,4 mld. Kč, obligace
8,8 mld. Kč). Za tři čtvrtletí 1996
byly se stejným určením povoleny emise v
celkové výši 32,2 mld. Kč (z toho akcie
14,1 mld. Kč, obligace 18,1 mld. Kč).
9. Veřejné rozpočty
Hospodaření veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí (konsolidovaný souhrn
státního a místních rozpočtů)
se v 1. - 3. čtvrtletí 1997 pohybovalo převážně
v deficitu. Tendenci ke schodkovosti hospodaření
se však ve 3. čtvrtletí podařilo zmírnit
a koncový deficit snížit na 10,2 mld. Kč
(1. pololetí 18 mld. Kč). Začala se důsledně
uplatňovat restrikce ve výdajích veřejných
rozpočtů podle opatření vlády
k zajištění vyrovnanosti státního
rozpočtu z dubna a června 1997 (meziroční
zvýšení výdajů za 1. čtvrtletí
o 12,0%, za 2. čtvrtletí o 10,7%, za 3. čtvrtletí
o 1,9%), došlo také k určitému zlepšení
rozpočtových příjmů (uvedené
údaje zahrnují dodatečné zdroje v
souvislosti s likvidací povodňových škod,
které ještě celé nebyly použity).
Výsledky hospodaření veřejných
rozpočtů [Údaje (viz Tabulka 6) neobsahují
mimorozpočtové zdroje místních rozpočtů
(saldo převodů vlastních fondů, saldo
úvěrů, půjček a komunálních
obligací). Do místních rozpočtů
je zahrnuto hospodaření dobrovolných svazků
obcí v dalším textu se vychází
z takto souřadně upravených údajů.]
za 1. - 3.čtvrtletí 1997 byly ovlivněny vedle
opatření vlády k zajištění
vyrovnanosti státního rozpočtu také
důsledky červencových záplav. Při
zpomalující se meziroční dynamice
příjmů i výdajů vzrostly příjmy
o 5,9%, výdaje o 8,0%.
Tabulka 6
Veřejné rozpočty v úzkém
pojetí
mld. Kč,% |
|
|
|
|
|
Příjmy | |||||
Výdaje | |||||
Saldo |
Pramen: MF ČR
*) bez vyloučení vlivu použití části
rozpočtového přebytku v roce 1996
Deficit veřejných rozpočtů za 1. -
3. čtvrtletí 1997 ve výši 10,2 mld.
Kč vznikl z hospodaření státního
rozpočtu, místní rozpočty ukončily
běžné hospodaření s malým
přebytkem (68 mil. Kč).
U daňových příjmů, které
tvoří rozhodující část
příjmů veřejných rozpočtů,
bylo dosaženo meziročního přírůstku
1,7% (rozdíl meziročních indexů daňových
příjmů činil 6,8 procentního
bodu) - viz Tabulka 7). Po propadu daňového inkasa
v 1. čtvrtletí se tempo růstu daňových
příjmů v průběhu rozpočtového
roku postupně zvyšuje.
Tabulka 7
Daňové příjmy veřejných
rozpočtů v úzkém pojetí
Ukazatel (mld. Kč,%) |
|
|
|
|
|
Veřejné rozpočty | |||||
v tom: | |||||
DPH | |||||
Spotřební daně | |||||
Clo | |||||
DPPO | |||||
DPFO | |||||
Ostatní |
Pramen: MF ČR
K mírnému zvýšení daňových
příjmů došlo u státního
rozpočtu (index 100,6%), místní rozpočty
dosáhly meziročního růstu o 5,9% vlivem
rozdílné struktury daňových příjmů
ve státním a místních rozpočtech.
Růst inkasa pojistného na sociální
zabezpečení v roce 1997 (index 110,9%) byl nižší
než v průběhu roku 1996 a jen mírně
zaostává za přírůstkem objemu
mezd.
Zbývající část příjmů
veřejných rozpočtů v úzkém
pojetí se vyvíjely vzhledem k celkovým příjmům
nadproporcionálně (meziroční index
117,5%). Bylo to způsobeno především
příjmy na krytí povodňových
škod a vyššími příjmy z vládních
úvěrů.
Výdaje veřejných rozpočtů se
zvýšily o 8,0%, což bylo o 9,4 procentního
bodu méně než ve stejném období
roku 1996.
Důsledkem snížení deficitního
hospodaření státního rozpočtu
ve 3. čtvrtletí došlo ke snížení
státního dluhu na 172,1 mld. Kč (na konci
června 178,7 mld. Kč).
Na konci října se deficit státního
rozpočtu snížil na 3,9 mld. Kč. Výše
státního dluhu klesla na 166,0 mld. Kč.
II. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za leden až září 1997
1. Celkové výsledky hospodaření
státního rozpočtu
Státní rozpočet České republiky
na rok 1997 schválil Parlament ČR zákonem
č. 315/1996 Sb. jako vyrovnaný v úhrnném
objemu 549,1 mld. Kč. Oproti skutečnosti dosažené
v roce 1996 byly zákonem schválené příjmy
vyšší o 13,7%, tj.o 66,3 mld. Kč a výdaje
o 13,4%, tj. o 64,7 mld. Kč (při schvalování
zákona počítal Parlament s dynamikou ve vztahu
k očekávané skutečnosti za rok 1996,
která shodně činila u příjmů
i u výdajů 111,8).
Zejména v prvních šesti měsících
probíhalo hospodaření státního
rozpočtu v podmínkách stále se prohlubujícího
napětí mezi jeho příjmy a výdaji,
jak bylo dokumentováno ve Zprávě vlády
o plnění státního rozpočtu
České republiky za 1. pololetí 1997.
Základním problémem vyrovnanosti státního
rozpočtu bylo především mimořádně
nízké plnění jeho příjmů,
které nenaplňovaly předpoklady rozpočtu
schváleného Poslaneckou sněmovnou. Příčina
spočívala především v odhadu
výše příjmů státního
rozpočtu na rok 1997, promítnutém ve schváleném
rozpočtu a vycházejícím z optimistických
předpokladů o růstu naši ekonomiky,
které se však postupně ukázaly nereálnými.
Při takto nadhodnocených rozpočtových
příjmech bylo jejich skutečné plnění
podstatně nižší než by odpovídalo
reálným podmínkám. Vývoj příjmů
se tak stal limitujícím faktorem hospodaření
státního rozpočtu v dosavadním průběhu
letošního roku.
Zajištění vyrovnanosti rozpočtového
hospodaření v letošním roce bylo součástí
opatření, která postupně přijala
vláda v rámci kroků k celkové stabilizaci
ekonomiky, a to nejdříve usnesením vlády
č. 229 ze dne 16. dubna t. r. a následně
pak usnesením č. 356 ze dne 18. června 1997.
Přijatá opatření ve svém souhrnu
znamenala celkové "škrty" výdajů
ve státním rozpočtu na letošní
rok ve výši 42,4 mld. Kč, což představuje
7,7% rozpočtu schváleného zákonem
č. 315/1996 Sb., při současném protisměrném
nezbytném zvýšení některých
jiných výdajů o 4,8 mld. Kč. Úpravu
Poslanecká sněmovna schválila svým
usnesením č. 409 ze dne 4. července t. r.
Takto upravený rozpočet již předpokládá
meziroční růst příjmů
pouze o 5,3%, růst výdajů o 5,6%.
Po výše uvedených opatřeních
vlády se hospodaření státního
rozpočtu v dalších měsících
zlepšilo, takže výsledek dosažený
k 30. září znamenal oproti stavu ke konci
1. pololetí zlepšení o 4,6 mld. Kč.
Výsledek hospodaření státního
rozpočtu se od začátku roku vyvíjel
takto (v mld. Kč):
od počátku roku | ||
leden | +3,8 | +3,8 |
únor | -10,5 | -6,7 |
březen | -1,8 | -8,5 |
duben | -3,5 | -12,0 |
květen | -0,2 | -12,2 |
červen | -2,6 | -14,8 |
červenec | +6,0 | -8,8 |
srpen | -2,4 | -11,2 |
září | +1,0 | -10,2 |
Při pozitivním působení obou vládních
"balíčků" však bylo v průběhu
3. čtvrtletí hospodaření státního
rozpočtu současně nepříznivě
ovlivněno rozsáhlými povodněmi, k
nimž nečekaně došlo v červenci
na Moravě a ve východních Čechách.
Tento vliv představuje dopad především
na příjmovou stránku státního
rozpočtu, neboť v důsledku katastrofy došlo
ke snížení inkasa odvodů daní
zejména od podnikatelských subjektů do státního
rozpočtu. I když celoroční výpadek
příjmů z tohoto titulu bude možno vyčíslit
až ve státním závěrečném
účtu za rok 1997, o rozsahu uvedeného vlivu
si lze učinit představu z toho, že zatímco
za prvních 6 měsíců roku získal
státní rozpočet na dani z příjmů
právnických osob více než 23 mld. Kč,
přírůstek za 3. čtvrtletí činil
pouze 6,9 mld. Kč (a loni ve stejném období
to bylo přes 10 mld. Kč). Tímto vlivem tedy
byla výrazně oslabena účinnost opatření
přijatých v rámci obou "balíčků"
vlády k vyrovnanosti hospodaření státního
rozpočtu.
Hodnocení plnění příjmů
a výdajů státního rozpočtu
v dalších částech zprávy je prováděno
jednak ve vztahu k rozpočtu upravenému na základě
usnesení vlády č. 229/97 a č. 356/97,
jednak ve vztahu k rozpočtu zahrnujícímu
rozpočtová opatření realizovaná
v pravomoci ministra financí k 30. 9. 1997 v celkovém
rozsahu 8,5 mld. Kč. Z nich přes 6,2 mld. Kč
představuje zvýšení rozpočtových
příjmů a výdajů v důsledku
převodu prostředků z mimorozpočtových
zdrojů určených na odstranění
povodňových škod; zbývajících
více než 2,2 mld. Kč představuje použití
mimořádných rozpočtových příjmů,
zejména převod ze státních finančních
aktiv k financování mise SFOR (700 mil. Kč,
podle usnesení Poslanecké sněmovny č.
201/1996) a k zajištění demolic objektů
po sovětské armádě (3,5 mil. Kč.
podle usnesení vlády ČR č. 540/92),
využití prostředků z finančního
zúčtování za rok 1996 (1379 mil. Kč),
prostředky z likvidace státních podniků
(100 mil. Kč) či převody z Fondu národního
majetku za majetek Českých drah (13,5 mil. Kč,
určeno k posílení investic ministerstva dopravy
a spojů).
Úpravy státního rozpočtu na letošní
rok (vázání rozpočtových prostředků),
realizované vládou a schválené Poslaneckou
sněmovnou, představuji závažné
zásahy do původně schváleného
rozpočtu. V souhrnu šlo o snížení
příjmů o 40,7 mld. Kč, tj. o 7,4%,
snížení výdajů o 37,6 mld. Kč,
tj. o 6,8%.
Souhrnné výsledky hospodaření státního
rozpočtu ukazuje následující tabulka:
| |||||||
|
|
|
|
|
| ||
Příjmy | 347,4 | 508,4 | 516,9 | 367,7 | 72,3 | 71,1 | 105,9 |
Výdaje | 347,3 | 511,5 | 520,0 | 377,9 | 73,9 | 72,7 | 108,8 |
Saldo příjmů a výdajů | 0,1 | -3,1x) | -3,1x) | -10,2 |
x) vliv nerealizovaných legislativních úprav některých předpisů a opatření navrhovaných k 1.10.1997
Pozn: srovnatelně, tj. po vyloučení převodu
ze SFA ve výši 1,5 mld. Kč v roce 1996, činí
meziroční růst příjmů
106,3%
Uvedený přehled potvrzuje stále nízké
plnění rozpočtových příjmů,
jejichž inkaso ve výši 367,7 mld. Kč představuje
pouze 72,3% rozpočtu zahrnujícího provedená
opatření vlády (usn. č. 229/97 a 356/97),
resp. 71,1% rozpočtu včetně dalších
rozpočtových opatření.
Ve srovnání s výsledky ke konci září
1996 jsou příjmy státního rozpočtu
v letošním roce o 20,3 mld. Kč vyšší
a proti stejnému období minulého roku vzrostly
o 5,9%. Tento růst i nadále zaostává
za posledně platným rozpočtem, který
předpokládá jejich zvýšení
celoročně o 7,1%, tj. o 34,1 mld. Kč (rozpočet
zahrnující pouze opatření přijatá
v rámci "balíčků" uvažoval
s růstem příjmů o 5,3%). Po vyloučení
prostředků z mimorozpočtových zdrojů,
určených k úhradě povodňových
výdajů ve výši 6,2 mld. Kč (jedná
se o převod ze zvláštního účtu
ve státních finančních aktivech, na
němž bylo do té doby soustředěno
8,6 mld. Kč), činí dosažený meziroční
růst příjmů pouze 4,1%.
Výdaje jsou plněny na 73,9% rozpočtu
po přijatých opatřeních vlády,
resp. na 72,7% rozpočtu vč. všech rozpočtových
opatření. Oproti alikvotě 3/4 roku je jejich
čerpání o 12,1 mld. Kč nižší.
Ve srovnání s loňským rokem jsou výdaje
vyšší o 30,6 mld. Kč, tj. o 8,8%. Tento
růst tak stále ještě předstihuje
tempo, s nímž uvažuje posledně upravený
rozpočet na letošní rok, který počítá
s růstem výdajů pouze o 7,3% (rozpočet
zahrnující opatření vlády podle
usn. č. 229/97 a 356/97 počítal dokonce s
růstem pouze o 5.6%).
Jako pozitivní je třeba vyzdvihnout skutečnost,
že v průběhu 3. čtvrtletí došlo
ke změně dosavadních tendencí mezi
plněním příjmů státního
rozpočtu a čerpáním jeho výdajů.
Jestliže příjmy v uvedeném období
vzrostly absolutně o 126,2 mld. Kč, činil
přírůstek výdajů pouze 121,6
mld. Kč. Rovněž průměrné
měsíční inkaso příjmů
se zvýšilo (z dosavadních 40,25 mld. Kč
na téměř 40,9 mld. Kč), zatímco
průměrné měsíční
čerpání výdajů vykázalo
pokles (ze 42,7 mld. Kč na 42,0 mld. Kč).
Je tedy možno konstatovat, že v plnění
rozpočtu se začala projevovat žádoucí
účinnost přijatých opatření
vlády z dubna a června t.. r., i když
byla na druhé straně naopak oslabena vlivem dopadu
následných červencových povodní,
v jejichž důsledku se zpomalil především
potřebný růst rozpočtových
příjmů.
Přesto je letošní plnění příjmů
státního rozpočtu za 3/4 roku (s výjimkou
roku 1995) v podstatě nejnižší a čerpání
výdajů naopak nejvyšší od vzniku
České republiky, jak ukazuje srovnání
vývoje od roku 1993:
v %
leden - září | 72,2 | 71,9 | 72,6 | 70,8 | 71,0 | 68,9 | 72,0 | 71,7 | 71,1 | 72,7 |
pozn.: - v letech 1993 - 1996 uvedeno % z celoroční skutečnosti (v roce 1993 a 1994 výdaje očištěny o vliv clearingu se SR
-
v roce 1997 uvedeno % plnění ve vztahu k rozpočtu
včetně rozpočt. opatření
Průběh plnění rozpočtových příjmů a výdajů je zřejmý z následujícího přehledu:
| |||||||
Leden | 43,1 | 8,5 | 8,3 | 39,2 | 7,7 | 7,5 | 3,9 |
Únor | 27,0 | 5,3 | 5,2 | 37,6 | 7,4 | 7,2 | -10,6 |
Březen | 36,7 | 7,2 | 7,1 | 38,5 | 7,5 | 7,4 | -1,8 |
Duben | 47,1 | 9,3 | 9,1 | 50,6 | 9,9 | 9,7 | -3,5 |
Květen | 37,1 | 7,3 | 7,2 | 37,3 | 7,3 | 7,2 | -0,2 |
Červen | 50,5 | 9,9 | 9,8 | 53,1 | 10,4 | 10,2 | -2,6 |
Červenec | 46,1 | 9,1 | 8,9 | 40,1 | 7,8 | 7,7 | 6,0 |
Srpen | 36,0 | 7,1 | 7,0 | 38,4 | 7,5 | 7,4 | -2,4 |
Září | 44,1 | 8,7 | 8,5 | 43,1 | 8,4 | 8,3 | 1,0 |
Leden - září | 367,7 | 72,3 | 71,1 | 377,9 | 73,9 | 72,7 | -10,2 |
Tento vývoj ukazuje i grafické znázornění:
Podmínky, v nichž státní rozpočet
ve 3. čtvrtletí hospodařil, se odrazily v
jeho příjmech i výdajích, jejichž
vývoj se vyznačoval značným kolísáním.
V příjmech je v prvních měsících
tohoto období patrný především
značný pokles v měsíci srpnu, který
souvisí se sezónním vývojem některých
daňových příjmů, zejména
daně z přidané hodnoty a daně z příjmů
právnických osob: zatímco v červenci
se ve vývoji rozpočtových příjmů
projevil značný nárůst těchto
daní v souvislosti se zákonnými lhůtami
odvodů do státního rozpočtu, v srpnu
naopak z důvodu realizovaných vratek a vyrovnání
dříve inkasovaných odvodů došlo
k výraznému poklesu daňových a tím
i celkových příjmů.
Zároveň se však již začal projevovat
i vpředu zmíněný vliv povodní,
zejména pokud jde o inkaso daně z příjmů
právnických osob - oba tyto vlivy jsou podrobněji
rozvedeny v další části zprávy.
Na druhé straně se ve zvýšení
příjmů zejména v měsíci
září odrazily i prostředky, převedené
do státního rozpočtu z mimorozpočtových
zdrojů a určené na odstranění
škod způsobených červencovými
povodněmi. Ze zvláštního účtu
ve státních finančních aktivech, na
němž se soustřeďují prostředky
podle rozhodnutí vlády a Poslanecké sněmovny,
bylo do státního rozpočtu převedeno
do konce srpna 3,4 mld. Kč, do konce září
pak dalších 2,8 mld. Kč; celkově tak
byly příjmy státního rozpočtu
posíleny o 6,2 mld. Kč.
Ve výdajích je situace obdobná. Obecně
lze ve srovnání s vývojem za 1. pololetí
pozorovat pokles výdajové stránky státního
rozpočtu, což je nesporně odrazem působení
přijatých opatření vlády, jak
bylo demonstrováno již dříve.
Naopak opětné zvýšení výdajů
ke konci září je již spojeno s úhradami
výdajů vynakládaných státním
rozpočtem k odstranění škod způsobených
povodněmi. Na tento účel bylo do konce září
uvolněno ze státního rozpočtu celkem
6,4 mld. Kč, z toho přes 2,2 mld. Kč představují
přímé úhrady z příslušného
účtu kapitoly Všeobecná pokladní
správa, dalších více než 4,1 mld.
Kč bylo uvolněno do jednotlivých kapitol
formou rozpočtových opatření.
V současné době nelze vyčíslit,
kolik z prostředků převedených jednotlivým
rozpočtovým kapitolám bylo do konce 3. čtvrtletí
k uvedenému účelu skutečně
využito, celoroční údaje budou uvedeny
ve státním závěrečném
úctu za letošní rok. Lze však předpokládat,
že skutečné čerpání bylo
oproti uvolněným prostředkům nižší.
Vzhledem k tomu, že příjmy státního
rozpočtu byly ve stejném období posíleny
plně ve výši, která odpovídá
rozhodnutím vlády a Poslanecké sněmovny,
je vykázaný výsledek rozpočtového
hospodaření ke konci 3. čtvrtletí
zřejmě příznivější
než by odpovídalo reálné situaci.
Souhrnné informaci o celkové výši prostředků
zabezpečených k odstraněni důsledků
povodní a o způsobu jejich použití k
30. záři je věnována samostatná
pasáž.