2. Příjmy státního rozpočtu

Predikce příjmů státního rozpočtu na rok 1997 vycházela z výsledků hospodaření rozpočtu za 1. pololetí 1996 a předpokládaného hospodářského růstu české ekonomiky v roce 1997. Schválené příjmy v rozpočtu na rok 1997 byly stanoveny na horní hranici odhadu, tj. s velkou mírou rizika. Východiska, na nichž byla stanovena tato predikce příjmů na rok 1997, se nesplnila. Proto došlo k úpravě rozpočtových příjmů a výdajů jak je uvedeno v části 1.

Předpokládané příjmy státního rozpočtu na rok 1997 jsou plněny takto:

Ukazatel
Skutečnost

leden-září 1996
Rozpočet 1997
Skutečnost

leden-září 1997
% plnění

(4:2)
% plnění

(4:3)
Index 1997/96

(4:1)
  
usn. vl. 229/97a 356/97
vč. rozpoč. opatření
    
 
1
2
3
4
5
6
7
Daňové příjmy 202,86285,20 285,20204,10 71,671,6 100,6
v tom:        
  Daň z přidané hodnoty 77,03117,20117,20 81,6869,769,7 106,0
  Spotřební daně 44,9264,0064,00 46,3272,472,4 103,1
  Daň z příjmu právnických osob 34,9640,6040,60 30,2174,474,4 86,4
  Daň z příjmu fyzických osob 21,6132,5032,50 24,2874,774,7 112,4
  Majetkové daně 2,724,204,20 3,2477,177,1 119,1
  Silniční daně 2,724,504,50 2,8864,064,0 105,9
  Clo14,29 16,0016,0010,76 67,367,375,3
  Poplatek za využívání dálnic 0,810,900,90 0,8796,796,7 107,4
  Ostatní daně a poplatky 3,805,305,30 3,8672,872,8 101,6
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti 126,22196,74 196,74140,01 71,271,2 110,9
Nedaňové příjmy 14,0217,57 26,0718,16103,4 69,7129,5
v tom:        
  Příjmy RO3,85 5,845,863,81 65,265,099,0
  Odvody ČNB0,00 0,000,000,00 xxx
  Přijaté úroky 3,163,013,01 2,2976,176,1 72,5
  Ostatní příjmy 7,018,7217,20 12,06138,370,1 172,0
Příjmy z vládních úvěrů 4,298,90 8,905,4661,3 61,3127,3
Příjmy celkem347,39 508,41516,91 367,7372,3 71,1105,9


Celkové příjmy státního rozpočtu za devět měsíců dosáhly výše 367,7 mld. Kč, což představuje 71,1% ročního upraveného úkolu. Proti srovnatelnému období loňského roku byly o 20,3 mld. Kč, tj. o 5,9% vyšší. Ve 3. čtvrtletí došlo ke zlepšení inkasa příjmů státního rozpočtu, což nelze přeceňovat, neboť do rozpočtu byly převedeny prostředky ze zvláštního účtu ve státních finančních aktivech na úhradu následků povodňových škod. Ke konci září bylo takto převedeno celkem 6,2 mld. Kč, představující prostředky z Fondu národního majetku, ze státních finančních aktiv a část výnosu z prodeje povodňových dluhopisů. Převod těchto prostředků se projevil v nedaňových příjmech. Po vyloučení uvedených příjmů je reálná meziroční dynamika celkových příjmů státního rozpočtu 104,1. Ze stejného důvodu reálný meziroční index ostatních příjmů činí 83,6. Tyto prostředky jsou postupně uvolňovány prostřednictvím výdajů kapitol a převáděny na okresní úřady (rozvedené v části IV. zprávy).

Rozpočtová opatření z usn. vl. č. 229/97 a 356/97 se promítají do příjmů státního rozpočtu sníženým očekáváním daňových příjmů o 33,4 mld. Kč, pojistného o 8,8 mld. Kč a zvýšením nedaňových příjmů o 8,5 mld. Kč, především v důsledku převodu prostředků ze státních finančních aktiv na úhradu povodňových škod ve výši 6,2 mld. Kč.

Rozhodující část příjmů má podle upraveného rozpočtu na rok 1997 získat státní rozpočet z daňových příjmů. Schválený rozpočet předpokládal tvorbu daňových příjmů ve výši 318,6 mld. Kč (vč. provedených úprav 285,2 mld. Kč). Ke konci září činilo jejich inkaso 204,1 mld. Kč, tj. 55,5% celkových příjmů státního rozpočtu. Stanovené inkaso daňových příjmů je ovlivněno zejména hlavními daňovými položkami - daní z přidané hodnoty, spotřebními daněmi a daní z příjmů právnických osob. S poklesem podílu daňových příjmů na celkových příjmech státního rozpočtu se zvyšuje podíl inkasa pojistného na sociální zabezpečení.

Struktura celkových příjmů dosažených za 9 měsíců je zřejmá z grafu:

Plnění rozpočtových příjmů bylo ovlivněno sezónními vlivy projevujícími se zejména u daňových příjmů, především daně z přidané hodnoty (DPH), která je ke konci září plněna na 69,7% a spotřebních daní, plněných na 72,4%. Příznivého podílu inkasa daně z příjmů právnických osob je dosahováno díky výraznému snížení upraveného rozpočtu této daně (74,4%).

Plnění ostatních příjmů včetně příjmů z vládních úvěrů předstihuje alikvotní roční průběh, zejména vlivem převodu prostředků na financování povodňových škod ze zvláštního účtu státních finančních aktiv.

Obdobně jako ve 2. čtvrtletí i nadále mírně zaostává plnění inkasa pojistného sociálního zabezpečení i když ve 3. čtvrtletí dochází k určitému zlepšení. Ke konci září činí 71,2% ročního úkolu.

A. Daňové příjmy

Podíl daňových příjmů na celkových příjmech byl stanoven v upraveném rozpočtu pro rok 1997 na 55,2%; skutečnost za leden až září byla vyšší a dosáhla 55,5%.

Inkaso daňových příjmů za 9 měsíců roku 1997 je jen o 1,2 mld. Kč vyšší než ve srovnatelném období loňského roku (202,9 mld. Kč). Mírně se zvýšil výnos daně z přidané hodnoty (+4,6 mld. Kč) a spotřební daně (+1,4 mld. Kč) a naopak pokleslo inkaso cla (-3,5 mld. Kč) a daň z příjmů právnických osob (-4,7 mld. Kč).

Struktura daňových příjmů se v letech 1996 a 1997 vyvíjela takto:

v %

 
Skutečnost

leden až

září 1996
Upravený

rozpočet

1997
Skutečnost

leden až

září 1997
Daňové příjmy celkem 100,0100,0100,0
v tom:  - DPH38,0 41,140,0
             - Spotřební daně 22,122,422,7
             - Daň z příjmů práv. os. 17,214,214,8
             - Daň z příjmů fyz. os. 10,711,411,9
             - Silniční daň 1,31,61,4
             - Clo 7,05,65,3
             - Ostatní daně 3,73,73,9

Přehled ukazuje převažující váhu nepřímých daní, tj. daně z přidané hodnoty a spotřebních daní na celkových daňových výnosech ve státním rozpočtu. Zatímco za leden až září 1996 činil podíl nepřímých daní na celkových daňových příjmech 60,1%, ke konci září letošního roku to bylo už 62,7% (rozpočet 1997 předpokládá tento podíl ve výši 63,5%). Podíl daně z příjmů právnických osob a fyzických osob je významně ovlivněn změnami vyplývajícími ze zákona č. 154/95 Sb., kterým bylo od roku 1996 upraveno rozpočtové určení těchto daní mezi státním rozpočtem a místními rozpočty.

Vedle těchto změn rozpočtové politiky se v daňové oblasti projevuje sezónnost, která je zřejmá zejména u výnosů daně z přidané hodnoty (DPH) a daně z příjmů právnických osob (DPPO):

v mld. Kč

 
1996
1997
 
DPH
DPPO
DPH
DPPO
Leden13,261,90 11,381,68
Únor0,892,92 1,072,03
Březen 8,864,65 9,453,78
Duben11,334,81 14,134,55
Květen7,522,34 7,071,96
Červen9,148,26 9,619,33
Červenec12,23 6,0513,922,62
Srpen5,190,94 5,640,05
Září8,61 3,099,414,21
Leden-září77,03 34,9681,6830,21

Ve výnosech obou těchto daní se ve značné míře projevuje vliv daňových předpisů a platebního kalendáře těchto daní.

a) Daň z přidané hodnoty

Na dani z přidané hodnoty bylo do konce září vybráno 81,7 mld. Kč, což je 69,7% rozpočtované částky. Loni ve stejném období bylo na této dani vybráno 77 mld. Kč, tj. 70,4% z celoročně dosažené skutečnosti. Letošní inkaso je o 4,6 mld. Kč vyšší.

Ve vývoji inkasa daně v průběhu roku 1997 se projevují sezónní vlivy s vazbou na konečnou spotřebu a režim placení daně. Lze pozorovat určitou analogii s vývojem v loňském roce. V únoru došlo k tradičnímu výpadku daně, který byl spojen především s vrácením nadměrných odpočtů této daně deklarovaných za poslední zdaňovací období roku 1996.

Celkový přírůstek DPH za sledované období proti stejnému období minulého roku (index 106) koresponduje s vývojem tzv. "deklarované konečné spotřeby" (DKS). DKS je odvozená jednak z agregace daňových přiznání plátců DPH a jednak z investičních a dalších vstupů pořízených u podnikajících neplátců DPH.

Finanční a celní úřady se podílely na inkasu DPH v období leden až září 1996 a 1997 takto:

mld. Kč

 
Leden - září 1996
leden - září 1997
 
Celkem
Celkem
Inkaso DPH106,29,3 96,9111,910,6 101,3
Nadměrné odpočty DPH -29,2-29,20,0 -30,2-30,20,0
Celkový příjem DPH 77,0-19,996,9 81,7-19,6101,3

Třebaže tempo objemu daně vybrané finančními úřady převyšuje tempo růstu nadměrných odpočtů vyplácených plátcům DPH, celkové saldo finančních úřadů zůstává záporné.

b) Spotřební daně

Za devět měsíců bylo na spotřebních daních vybráno 46,3 mld. Kč, což představuje plnění na 72,4%. Výnos spotřebních daní je o 1,4 mld. Kč vyšší než ve stejném období roku 1996, tj. meziroční růst o 3,1%.

Spotřební daně zahrnují daň z uhlovodíkových paliv, tabáku, piva, lihu a lihovin a vína. V inkasu se odrážejí objemy zdaňovaných komodit vzhledem k tomu, že pro rok 1997 nebyla provedena žádná podstatná legislativní úprava. Výrazně se v rámci spotřebních daní projevuje inkaso daně z pohonných hmot, které dosáhlo 28,7 mld. Kč a představuje 61,9% objemu spotřebních daní.

Spotřební daně za leden až září 1997 inkasované finančními a celními úřady podle skupin výrobků:

v mld. Kč

 
Spotřební daně celkem
v tom
 
  
Daň z vína
Daň z uhlovodíkových paliv a maziv
Daň z tabákových výrobků
Daň z piva
Daň z lihu a lihovin
Leden - září 1997
46,32
0,46
28,66
9,74
2,50
4,96
Struktura
100,0
1,0
61,9
21,0
5,4
10,7

Z uvedených údajů je zřejmý dominantní výnos daně z uhlovodíkových paliv a maziv a tabákových výrobků, který dohromady představuje více než 4/5 celkového výnosu spotřebních daní. Pozornost si rovněž zaslouží výše spotřební daně z lihu a lihovin.

c) Clo

Odvody cla do státního rozpočtu jsou proti srovnatelnému období minulého roku výrazně nižší. Ke konci záři bylo na clu získáno 10,8 mld. Kč, což odpovídá jen 67,3% výrazně sníženého rozpočtového úkolu. Výnos je zhruba o 3,5 mld. Kč nižší než ve stejném období minulého roku.

Příjmy z cla odváděné do státního rozpočtu celními orgány mají klesající tendenci vlivem snižování celních sazeb, které jsou výsledkem mezinárodních jednání a dohod. Dokumentuje to vývoj celní incidence:

rok 19934,9%
rok 19944,6%
rok 19953,8%
rok 19963,8%.


Přes narůstající počet obchodních případů v dovozu ze zahraničí dochází na základě mezistátních dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování celních sazeb v podstatě u všech výrobků, které si dosud ponechávaly plnou výši cla. Pro rok 1997 se předpokládá celní incidence ještě nižší (3,2%), neboť k 1. 1. 1997 došlo k další liberalizaci v obchodě se zeměmi Evropské unie a sazby cla u dovozu zboží z těchto zemí klesají až na nulovou sazbu.

Daně odváděné do státního rozpočtu celními orgány za leden až září 1997 dosáhly 133,6 mld. Kč, což je o 5,8 mld. Kč více než ve stejném období loňského roku. Ve struktuře těchto příjmů vzrostl výnos spotřebních daní a DPH a poklesl výnos cla.

d) Daň z příjmů právnických osob

Celkově bylo na této dani od počátku roku 1997 vyinkasováno 40,2 mld. Kč oproti 45,2 mld. Kč za stejné období loňského roku. Meziroční index tak představuje 89,1. V souladu s rozpočtovými pravidly příjmem státního rozpočtu za letošních devět měsíců byly 30,2 mld. Kč (loni 35 mld. Kč). Vývoj inkasa daně z příjmů právnických osob v zásadě odpovídal hodnotě upraveného rozpočtu.

e) Daň z příjmů fyzických osob

Za 9 měsíců letošního roku celkové inkaso daně z příjmů fyzických osob činilo 62,8 mld. Kč, příjmem státního rozpočtu z toho je 24,3 mld. Kč (celý výnos zvláštní srážkové daně a cca 36% výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti). Za leden až září loňského roku celkové inkaso této daně činilo 57,4 mld. Kč, z toho příjmem státního rozpočtu bylo 21,6 mld. Kč. Meziroční index celkového inkasa daně je 109,1 meziroční index příjmů státního rozpočtu 112,4.

Daň z příjmů ze závislé činnosti je vůbec nejdynamičtější složkou daňových příjmů. Její vývoj je podmíněn nominálním růstem mezd. Jisté zpomalení růstu mezd implikuje zmírnění dynamiky příslušné položky, na druhé straně však působí protiinflačně.

Vývoj celkového inkasa daně z příjmů právnických a fyzických osob do veřejných rozpočtů za leden až září 1996 a 1997 charakterizují následující údaje:

v mld. Kč

 
1996
1997
Rozdíl
Index 97/96
Daň z příjmů právnických osob celkem 45,1540,23-4,92 89,1
v tom:     
  - daň z příjmů právnických osob 43,3037,63-5,67 86,9
  - daň z příjmů z právnických osob - zvláštní sazba 1,852,600,75 140,5
Daň z příjmů fyzických osob celkem 57,5462,805,26 109,1
v tom:     
  - daň z příjmů fyzických osob - závislá činnost 37,6142,184,57 112,2
  - daň z příjmů fyzických osob - z přiznání 11,8411,80-0,04 99,7
  - daň z příjmů fyzických osob - zvláštní sazba 8,098,820,73 109,0

Zatímco celkový výnos daně z příjmů právnických osob v rozpočtech okresních úřadů a státním rozpočtu vykazuje meziročně pokles o 4,9 mld. Kč - tj. o 10,9 procentních bodů (jednak vlivem snížení odvodových sazeb a jednak zhoršením platební schopnosti plátců daně), daň z příjmů fyzických osob se meziročně zvýšila o 5,3 mld. Kč, tj. o 9,1% především v důsledku přírůstku daně ze závislé činnosti, což váže zejména na mzdový růst.

x x x

Ve 3. čtvrtletí se stabilizovala úroveň nedoplatků na hlavních daních nové daňové soustavy a jejich podíl na celkovém kumulativním inkasu činil 13,8%. Po I. pololetí, kdy podíl nedoplatků činil 14,3%, došlo ve 3. čtvrtletí ke zlepšení. V příloze materiálu jsou podrobné přehledy všech evidovaných nedoplatků na daních, clu a pojistném na sociální zabezpečení. Komentáře k metodice sestavení těchto přehledů a ke způsobu hodnocení ve vazbě na kumulativní inkaso hlavních daňových příjmů nové daňové soustavy byly v předchozích materiálech za rok 1996 i 1997 a proto uvádíme v příloze komentář k podrobným číselným údajům.

druh daně/rok
1993
1994
1994/1993 index
1995
1995/1994 index
1996
1996/1995 index
k 30.09.1997
DPH
3 917
7 529
1,92
12 790
1,70
18 969
1,48
22 886
Spotřební daně
491
1 018
2,07
3 829
3,76
5 647
1,47
7 119
DPPO
2 477
2 941
1,19
3 761
1,28
6 187
1,65
8 918
DPFO - podnikatelů
1 447
1 837
1,27
2 099
1,14
3 578
1,70
5 178
DPFO - závislá činnost
47
401
8,53
784
1,96
1 441
1,84
2 300
Celkem nedoplatky
8 379
13 726
1,64
23 263
1,69
35 822
1,54
46 401
Celkem výnos kumulovaně od r. 1993
199 546
436 723
---
706 797
---
999 548
---
1 212 359
Daňové nedoplatky/ kumulovaný výnos
4,2%
3,1%
---
3,3%
---
3,6%
---
3,8%


f) Silniční daň

Celkový výnos této daně dosáhl 12,9 mld. Kč, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 5,9% (loňský výnos činil 2,7 mld. Kč). Nárůst v letošním roce není odrazem změny v právní úpravě, ale vyplývá z rozšíření vozového parku v podnikatelské sféře.

g) Majetkové daně

Celkový výnos majetkových daní (daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí) v hodnoceném období činil cca 3,2 mld. Kč, výnos ve stejném období loňského roku byl o 0,5 mld. Kč nižší.

Struktura výnosu majetkových daní v ke konci 3. čtvrtletí byla následující:

 
v mld. Kč
 
1996
1997
daň z převodu nemovitostí
2,45
2,92
daň dědická
0,07
0,08
daň darovací
0,20
0,24
celkem
2,72
3,24

Objemově nejvýznamnější majetkovou daní je daň z převodu nemovitostí, která vykazuje nejvyšší roční dynamiku, což potvrzuje pokračující rozvoj trhu s nemovitostmi.

h) Ostatní daňové příjmy

Součástí této položky příjmů státního rozpočtu jsou poplatky a rovněž platby staré daňové soustavy (zejména uhrazené nedoplatky, doměrky a posečkání).

Za leden až září letošního roku bylo na těchto příjmech vyinkasováno celkem 3,9 mld. Kč, což je zhruba stejný příjem jako za stejné období loňského roku. V porovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostl podíl poplatků na celkovém inkasu a poklesl podíl daní dřívější daňové soustavy.

B. Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti

Odvedené pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti dosáhly ke konci září 140 mld. Kč (vč. pokut, penále aj.), což představuje 71,2% celoročně předpokládaného inkasa. (Uvedené údaje zahrnují příjmy inkasované nejen v kapitole ministerstva práce a sociálních věcí, ale i v kapitolách ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti.)

Proti stejnému období loňského roku bylo na těchto platbách získáno více o 13,8 mld. Kč, tj. přírůstek 10,9%.

Z pojistného vybraného orgány MPSV ve výši 135,9 mld. Kč představuje

- pojistné důchodového zabezpečení 104,0 mld. Kč
- pojistné nemocenského pojištění 17,5 mld. Kč
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 14,4 mld. Kč

V ostatních kapitolách bylo na pojistném sociálního zabezpečení inkasováno celkem 4,1 mld. Kč.

Podle údajů České správy sociálního zabezpečení dosáhly nedoplatky na pojistném (včetně pokut a penále) k 30. září letošního roku 29 117 mil. Kč a vzrostly ve srovnání s koncem června 1997 o 2 238 mil. Kč. Za rok, tj. v porovnání s koncem září 1996, se zvýšily o 9276 mil. Kč.

Za leden až září 1997 byl proveden odhad stavu na "tzv. účtu důchodového pojištění", který zahrnuje simulované srovnání příjmů z pojistného na důchodové zabezpečení na jedné straně a výdajů na důchody včetně správních výdajů spojených s jejich výplatou na straně druhé. Propočet signalizuje převýšení výdajů na důchody (vč. správních výdajů) nad příjmy z pojistného, které ke konci 3. čtvrtletí činí 4,26 mld. Kč (v tom správní výdaje 1,71 mld. Kč). Je třeba upozornit, že správní výdaje jsou zjišťovány pouze celoročně (za rok 1996 činila jejich výše 2,7 mld. Kč).

Letos tak dochází k opačné situaci než v předchozích letech a státní rozpočet vynakládá na důchody více než činí jeho příjmy z inkasovaného pojistného


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP