2. Příjmy státního rozpočtu
Predikce příjmů státního rozpočtu
na rok 1997 vycházela z výsledků hospodaření
rozpočtu za 1. pololetí 1996 a předpokládaného
hospodářského růstu české
ekonomiky v roce 1997. Schválené příjmy
v rozpočtu na rok 1997 byly stanoveny na horní hranici
odhadu, tj. s velkou mírou rizika. Východiska, na
nichž byla stanovena tato predikce příjmů
na rok 1997, se nesplnila. Proto došlo k úpravě
rozpočtových příjmů a výdajů
jak je uvedeno v části 1.
Předpokládané příjmy státního
rozpočtu na rok 1997 jsou plněny takto:
|
|
|
|
| |||
Daňové příjmy | 202,86 | 285,20 | 285,20 | 204,10 | 71,6 | 71,6 | 100,6 |
v tom: | |||||||
Daň z přidané hodnoty | 77,03 | 117,20 | 117,20 | 81,68 | 69,7 | 69,7 | 106,0 |
Spotřební daně | 44,92 | 64,00 | 64,00 | 46,32 | 72,4 | 72,4 | 103,1 |
Daň z příjmu právnických osob | 34,96 | 40,60 | 40,60 | 30,21 | 74,4 | 74,4 | 86,4 |
Daň z příjmu fyzických osob | 21,61 | 32,50 | 32,50 | 24,28 | 74,7 | 74,7 | 112,4 |
Majetkové daně | 2,72 | 4,20 | 4,20 | 3,24 | 77,1 | 77,1 | 119,1 |
Silniční daně | 2,72 | 4,50 | 4,50 | 2,88 | 64,0 | 64,0 | 105,9 |
Clo | 14,29 | 16,00 | 16,00 | 10,76 | 67,3 | 67,3 | 75,3 |
Poplatek za využívání dálnic | 0,81 | 0,90 | 0,90 | 0,87 | 96,7 | 96,7 | 107,4 |
Ostatní daně a poplatky | 3,80 | 5,30 | 5,30 | 3,86 | 72,8 | 72,8 | 101,6 |
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti | 126,22 | 196,74 | 196,74 | 140,01 | 71,2 | 71,2 | 110,9 |
Nedaňové příjmy | 14,02 | 17,57 | 26,07 | 18,16 | 103,4 | 69,7 | 129,5 |
v tom: | |||||||
Příjmy RO | 3,85 | 5,84 | 5,86 | 3,81 | 65,2 | 65,0 | 99,0 |
Odvody ČNB | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | x | x | x |
Přijaté úroky | 3,16 | 3,01 | 3,01 | 2,29 | 76,1 | 76,1 | 72,5 |
Ostatní příjmy | 7,01 | 8,72 | 17,20 | 12,06 | 138,3 | 70,1 | 172,0 |
Příjmy z vládních úvěrů | 4,29 | 8,90 | 8,90 | 5,46 | 61,3 | 61,3 | 127,3 |
Příjmy celkem | 347,39 | 508,41 | 516,91 | 367,73 | 72,3 | 71,1 | 105,9 |
Celkové příjmy státního rozpočtu
za devět měsíců dosáhly výše
367,7 mld. Kč, což představuje 71,1% ročního
upraveného úkolu. Proti srovnatelnému období
loňského roku byly o 20,3 mld. Kč, tj. o
5,9% vyšší. Ve 3. čtvrtletí došlo
ke zlepšení inkasa příjmů státního
rozpočtu, což nelze přeceňovat, neboť
do rozpočtu byly převedeny prostředky ze
zvláštního účtu ve státních
finančních aktivech na úhradu následků
povodňových škod. Ke konci září
bylo takto převedeno celkem 6,2 mld. Kč, představující
prostředky z Fondu národního majetku, ze
státních finančních aktiv a část
výnosu z prodeje povodňových dluhopisů.
Převod těchto prostředků se projevil
v nedaňových příjmech. Po vyloučení
uvedených příjmů je reálná
meziroční dynamika celkových příjmů
státního rozpočtu 104,1. Ze stejného
důvodu reálný meziroční index
ostatních příjmů činí
83,6. Tyto prostředky jsou postupně uvolňovány
prostřednictvím výdajů kapitol a převáděny
na okresní úřady (rozvedené v části
IV. zprávy).
Rozpočtová opatření z usn. vl. č.
229/97 a 356/97 se promítají do příjmů
státního rozpočtu sníženým
očekáváním daňových
příjmů o 33,4 mld. Kč, pojistného
o 8,8 mld. Kč a zvýšením nedaňových
příjmů o 8,5 mld. Kč, především
v důsledku převodu prostředků ze státních
finančních aktiv na úhradu povodňových
škod ve výši 6,2 mld. Kč.
Rozhodující část příjmů
má podle upraveného rozpočtu na rok 1997
získat státní rozpočet z daňových
příjmů. Schválený rozpočet
předpokládal tvorbu daňových příjmů
ve výši 318,6 mld. Kč (vč. provedených
úprav 285,2 mld. Kč). Ke konci září
činilo jejich inkaso 204,1 mld. Kč, tj. 55,5% celkových
příjmů státního rozpočtu.
Stanovené inkaso daňových příjmů
je ovlivněno zejména hlavními daňovými
položkami - daní z přidané hodnoty,
spotřebními daněmi a daní z příjmů
právnických osob. S poklesem podílu daňových
příjmů na celkových příjmech
státního rozpočtu se zvyšuje podíl
inkasa pojistného na sociální zabezpečení.
Struktura celkových příjmů dosažených
za 9 měsíců je zřejmá z grafu:
Plnění rozpočtových příjmů
bylo ovlivněno sezónními vlivy projevujícími
se zejména u daňových příjmů,
především daně z přidané
hodnoty (DPH), která je ke konci září
plněna na 69,7% a spotřebních daní,
plněných na 72,4%. Příznivého
podílu inkasa daně z příjmů
právnických osob je dosahováno díky
výraznému snížení upraveného
rozpočtu této daně (74,4%).
Plnění ostatních příjmů
včetně příjmů z vládních
úvěrů předstihuje alikvotní
roční průběh, zejména vlivem
převodu prostředků na financování
povodňových škod ze zvláštního
účtu státních finančních
aktiv.
Obdobně jako ve 2. čtvrtletí i nadále
mírně zaostává plnění
inkasa pojistného sociálního zabezpečení
i když ve 3. čtvrtletí dochází
k určitému zlepšení. Ke konci září
činí 71,2% ročního úkolu.
A. Daňové příjmy
Podíl daňových příjmů
na celkových příjmech byl stanoven v upraveném
rozpočtu pro rok 1997 na 55,2%; skutečnost za leden
až září byla vyšší
a dosáhla 55,5%.
Inkaso daňových příjmů za 9
měsíců roku 1997 je jen o 1,2 mld. Kč
vyšší než ve srovnatelném období
loňského roku (202,9 mld. Kč). Mírně
se zvýšil výnos daně z přidané
hodnoty (+4,6 mld. Kč) a spotřební daně
(+1,4 mld. Kč) a naopak pokleslo inkaso cla (-3,5 mld.
Kč) a daň z příjmů právnických
osob (-4,7 mld. Kč).
Struktura daňových příjmů se
v letech 1996 a 1997 vyvíjela takto:
v %
|
|
| |
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
v tom: - DPH | 38,0 | 41,1 | 40,0 |
- Spotřební daně | 22,1 | 22,4 | 22,7 |
- Daň z příjmů práv. os. | 17,2 | 14,2 | 14,8 |
- Daň z příjmů fyz. os. | 10,7 | 11,4 | 11,9 |
- Silniční daň | 1,3 | 1,6 | 1,4 |
- Clo | 7,0 | 5,6 | 5,3 |
- Ostatní daně | 3,7 | 3,7 | 3,9 |
Přehled ukazuje převažující váhu
nepřímých daní, tj. daně z
přidané hodnoty a spotřebních daní
na celkových daňových výnosech ve
státním rozpočtu. Zatímco za leden
až září 1996 činil podíl
nepřímých daní na celkových
daňových příjmech 60,1%, ke konci
září letošního roku to bylo už
62,7% (rozpočet 1997 předpokládá tento
podíl ve výši 63,5%). Podíl daně
z příjmů právnických osob a
fyzických osob je významně ovlivněn
změnami vyplývajícími ze zákona
č. 154/95 Sb., kterým bylo od roku 1996 upraveno
rozpočtové určení těchto daní
mezi státním rozpočtem a místními
rozpočty.
Vedle těchto změn rozpočtové politiky
se v daňové oblasti projevuje sezónnost,
která je zřejmá zejména u výnosů
daně z přidané hodnoty (DPH) a daně
z příjmů právnických osob (DPPO):
v mld. Kč
Leden | 13,26 | 1,90 | 11,38 | 1,68 |
Únor | 0,89 | 2,92 | 1,07 | 2,03 |
Březen | 8,86 | 4,65 | 9,45 | 3,78 |
Duben | 11,33 | 4,81 | 14,13 | 4,55 |
Květen | 7,52 | 2,34 | 7,07 | 1,96 |
Červen | 9,14 | 8,26 | 9,61 | 9,33 |
Červenec | 12,23 | 6,05 | 13,92 | 2,62 |
Srpen | 5,19 | 0,94 | 5,64 | 0,05 |
Září | 8,61 | 3,09 | 9,41 | 4,21 |
Leden-září | 77,03 | 34,96 | 81,68 | 30,21 |
Ve výnosech obou těchto daní se ve značné
míře projevuje vliv daňových předpisů
a platebního kalendáře těchto daní.
a) Daň z přidané hodnoty
Na dani z přidané hodnoty bylo do konce září
vybráno 81,7 mld. Kč, což je 69,7% rozpočtované
částky. Loni ve stejném období bylo
na této dani vybráno 77 mld. Kč, tj. 70,4%
z celoročně dosažené skutečnosti.
Letošní inkaso je o 4,6 mld. Kč vyšší.
Ve vývoji inkasa daně v průběhu roku
1997 se projevují sezónní vlivy s vazbou
na konečnou spotřebu a režim placení
daně. Lze pozorovat určitou analogii s vývojem
v loňském roce. V únoru došlo k tradičnímu
výpadku daně, který byl spojen především
s vrácením nadměrných odpočtů
této daně deklarovaných za poslední
zdaňovací období roku 1996.
Celkový přírůstek DPH za sledované
období proti stejnému období minulého
roku (index 106) koresponduje s vývojem tzv. "deklarované
konečné spotřeby" (DKS). DKS je odvozená
jednak z agregace daňových přiznání
plátců DPH a jednak z investičních
a dalších vstupů pořízených
u podnikajících neplátců DPH.
Finanční a celní úřady se podílely
na inkasu DPH v období leden až září
1996 a 1997 takto:
mld. Kč
Inkaso DPH | 106,2 | 9,3 | 96,9 | 111,9 | 10,6 | 101,3 |
Nadměrné odpočty DPH | -29,2 | -29,2 | 0,0 | -30,2 | -30,2 | 0,0 |
Celkový příjem DPH | 77,0 | -19,9 | 96,9 | 81,7 | -19,6 | 101,3 |
Třebaže tempo objemu daně vybrané finančními
úřady převyšuje tempo růstu nadměrných
odpočtů vyplácených plátcům
DPH, celkové saldo finančních úřadů
zůstává záporné.
b) Spotřební daně
Za devět měsíců bylo na spotřebních
daních vybráno 46,3 mld. Kč, což představuje
plnění na 72,4%. Výnos spotřebních
daní je o 1,4 mld. Kč vyšší než
ve stejném období roku 1996, tj. meziroční
růst o 3,1%.
Spotřební daně zahrnují daň
z uhlovodíkových paliv, tabáku, piva, lihu
a lihovin a vína. V inkasu se odrážejí
objemy zdaňovaných komodit vzhledem k tomu, že
pro rok 1997 nebyla provedena žádná podstatná
legislativní úprava. Výrazně se v
rámci spotřebních daní projevuje inkaso
daně z pohonných hmot, které dosáhlo
28,7 mld. Kč a představuje 61,9% objemu spotřebních
daní.
Spotřební daně za leden až září
1997 inkasované finančními a celními
úřady podle skupin výrobků:
v mld. Kč
Daň z lihu a lihovin | ||||||
Leden - září 1997 | ||||||
Struktura |
Z uvedených údajů je zřejmý
dominantní výnos daně z uhlovodíkových
paliv a maziv a tabákových výrobků,
který dohromady představuje více než
4/5 celkového výnosu spotřebních daní.
Pozornost si rovněž zaslouží výše
spotřební daně z lihu a lihovin.
c) Clo
Odvody cla do státního rozpočtu jsou proti
srovnatelnému období minulého roku výrazně
nižší. Ke konci záři bylo na clu
získáno 10,8 mld. Kč, což odpovídá
jen 67,3% výrazně sníženého rozpočtového
úkolu. Výnos je zhruba o 3,5 mld. Kč nižší
než ve stejném období minulého roku.
Příjmy z cla odváděné do státního
rozpočtu celními orgány mají klesající
tendenci vlivem snižování celních sazeb,
které jsou výsledkem mezinárodních
jednání a dohod. Dokumentuje to vývoj celní
incidence:
rok 1993 | 4,9% |
rok 1994 | 4,6% |
rok 1995 | 3,8% |
rok 1996 | 3,8%. |
Přes narůstající počet obchodních
případů v dovozu ze zahraničí
dochází na základě mezistátních
dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování
celních sazeb v podstatě u všech výrobků,
které si dosud ponechávaly plnou výši
cla. Pro rok 1997 se předpokládá celní
incidence ještě nižší (3,2%), neboť
k 1. 1. 1997 došlo k další liberalizaci v obchodě
se zeměmi Evropské unie a sazby cla u dovozu zboží
z těchto zemí klesají až na nulovou
sazbu.
Daně odváděné do státního
rozpočtu celními orgány za leden až
září 1997 dosáhly 133,6 mld. Kč,
což je o 5,8 mld. Kč více než ve stejném
období loňského roku. Ve struktuře
těchto příjmů vzrostl výnos
spotřebních daní a DPH a poklesl výnos
cla.
d) Daň z příjmů právnických osob
Celkově bylo na této dani od počátku
roku 1997 vyinkasováno 40,2 mld. Kč oproti 45,2
mld. Kč za stejné období loňského
roku. Meziroční index tak představuje 89,1.
V souladu s rozpočtovými pravidly příjmem
státního rozpočtu za letošních
devět měsíců byly 30,2 mld. Kč
(loni 35 mld. Kč). Vývoj inkasa daně z příjmů
právnických osob v zásadě odpovídal
hodnotě upraveného rozpočtu.
e) Daň z příjmů fyzických osob
Za 9 měsíců letošního roku celkové
inkaso daně z příjmů fyzických
osob činilo 62,8 mld. Kč, příjmem
státního rozpočtu z toho je 24,3 mld. Kč
(celý výnos zvláštní srážkové
daně a cca 36% výnosu daně z příjmů
ze závislé činnosti). Za leden až září
loňského roku celkové inkaso této
daně činilo 57,4 mld. Kč, z toho příjmem
státního rozpočtu bylo 21,6 mld. Kč.
Meziroční index celkového inkasa daně
je 109,1 meziroční index příjmů
státního rozpočtu 112,4.
Daň z příjmů ze závislé
činnosti je vůbec nejdynamičtější
složkou daňových příjmů.
Její vývoj je podmíněn nominálním
růstem mezd. Jisté zpomalení růstu
mezd implikuje zmírnění dynamiky příslušné
položky, na druhé straně však působí
protiinflačně.
Vývoj celkového inkasa daně z příjmů
právnických a fyzických osob do veřejných
rozpočtů za leden až září
1996 a 1997 charakterizují následující
údaje:
v mld. Kč
Daň z příjmů právnických osob celkem | 45,15 | 40,23 | -4,92 | 89,1 |
v tom: | ||||
- daň z příjmů právnických osob | 43,30 | 37,63 | -5,67 | 86,9 |
- daň z příjmů z právnických osob - zvláštní sazba | 1,85 | 2,60 | 0,75 | 140,5 |
Daň z příjmů fyzických osob celkem | 57,54 | 62,80 | 5,26 | 109,1 |
v tom: | ||||
- daň z příjmů fyzických osob - závislá činnost | 37,61 | 42,18 | 4,57 | 112,2 |
- daň z příjmů fyzických osob - z přiznání | 11,84 | 11,80 | -0,04 | 99,7 |
- daň z příjmů fyzických osob - zvláštní sazba | 8,09 | 8,82 | 0,73 | 109,0 |
Zatímco celkový výnos daně z příjmů
právnických osob v rozpočtech okresních
úřadů a státním rozpočtu
vykazuje meziročně pokles o 4,9 mld. Kč -
tj. o 10,9 procentních bodů (jednak vlivem snížení
odvodových sazeb a jednak zhoršením platební
schopnosti plátců daně), daň z příjmů
fyzických osob se meziročně zvýšila
o 5,3 mld. Kč, tj. o 9,1% především
v důsledku přírůstku daně ze
závislé činnosti, což váže
zejména na mzdový růst.
Ve 3. čtvrtletí se stabilizovala úroveň
nedoplatků na hlavních daních nové
daňové soustavy a jejich podíl na celkovém
kumulativním inkasu činil 13,8%. Po I. pololetí,
kdy podíl nedoplatků činil 14,3%, došlo
ve 3. čtvrtletí ke zlepšení. V příloze
materiálu jsou podrobné přehledy všech
evidovaných nedoplatků na daních, clu a pojistném
na sociální zabezpečení. Komentáře
k metodice sestavení těchto přehledů
a ke způsobu hodnocení ve vazbě na kumulativní
inkaso hlavních daňových příjmů
nové daňové soustavy byly v předchozích
materiálech za rok 1996 i 1997 a proto uvádíme
v příloze komentář k podrobným
číselným údajům.
druh daně/rok | ||||||||
DPH | ||||||||
Spotřební daně | ||||||||
DPPO | ||||||||
DPFO - podnikatelů | ||||||||
DPFO - závislá činnost | ||||||||
Celkem nedoplatky | ||||||||
Celkem výnos kumulovaně od r. 1993 | ||||||||
Daňové nedoplatky/ kumulovaný výnos |
f) Silniční daň
Celkový výnos této daně dosáhl
12,9 mld. Kč, což v meziročním srovnání
představuje nárůst o 5,9% (loňský
výnos činil 2,7 mld. Kč). Nárůst
v letošním roce není odrazem změny v
právní úpravě, ale vyplývá
z rozšíření vozového parku v
podnikatelské sféře.
g) Majetkové daně
Celkový výnos majetkových daní (daň
dědická, darovací a z převodu nemovitostí)
v hodnoceném období činil cca 3,2 mld. Kč,
výnos ve stejném období loňského
roku byl o 0,5 mld. Kč nižší.
Struktura výnosu majetkových daní v ke konci
3. čtvrtletí byla následující:
daň z převodu nemovitostí | ||
daň dědická | ||
daň darovací | ||
celkem |
Objemově nejvýznamnější majetkovou
daní je daň z převodu nemovitostí,
která vykazuje nejvyšší roční
dynamiku, což potvrzuje pokračující
rozvoj trhu s nemovitostmi.
h) Ostatní daňové příjmy
Součástí této položky příjmů
státního rozpočtu jsou poplatky a rovněž
platby staré daňové soustavy (zejména
uhrazené nedoplatky, doměrky a posečkání).
Za leden až září letošního
roku bylo na těchto příjmech vyinkasováno
celkem 3,9 mld. Kč, což je zhruba stejný příjem
jako za stejné období loňského roku.
V porovnání se stejným obdobím loňského
roku vzrostl podíl poplatků na celkovém inkasu
a poklesl podíl daní dřívější
daňové soustavy.
B. Pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
Odvedené pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti dosáhly ke konci září
140 mld. Kč (vč. pokut, penále aj.), což
představuje 71,2% celoročně předpokládaného
inkasa. (Uvedené údaje zahrnují příjmy
inkasované nejen v kapitole ministerstva práce a
sociálních věcí, ale i v kapitolách
ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti.)
Proti stejnému období loňského roku
bylo na těchto platbách získáno více
o 13,8 mld. Kč, tj. přírůstek 10,9%.
Z pojistného vybraného orgány MPSV ve výši
135,9 mld. Kč představuje
- pojistné důchodového zabezpečení | 104,0 mld. Kč |
- pojistné nemocenského pojištění | 17,5 mld. Kč |
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 14,4 mld. Kč |
V ostatních kapitolách bylo na pojistném
sociálního zabezpečení inkasováno
celkem 4,1 mld. Kč.
Podle údajů České správy sociálního
zabezpečení dosáhly nedoplatky na pojistném
(včetně pokut a penále) k 30. září
letošního roku 29 117 mil. Kč a vzrostly ve
srovnání s koncem června 1997 o 2 238 mil.
Kč. Za rok, tj. v porovnání s koncem září
1996, se zvýšily o 9276 mil. Kč.
Za leden až září 1997 byl proveden odhad
stavu na "tzv. účtu důchodového
pojištění", který zahrnuje simulované
srovnání příjmů z pojistného
na důchodové zabezpečení na jedné
straně a výdajů na důchody včetně
správních výdajů spojených
s jejich výplatou na straně druhé. Propočet
signalizuje převýšení výdajů
na důchody (vč. správních výdajů)
nad příjmy z pojistného, které ke
konci 3. čtvrtletí činí 4,26 mld.
Kč (v tom správní výdaje 1,71 mld.
Kč). Je třeba upozornit, že správní
výdaje jsou zjišťovány pouze celoročně
(za rok 1996 činila jejich výše 2,7 mld. Kč).
Letos tak dochází k opačné situaci
než v předchozích letech a státní
rozpočet vynakládá na důchody více
než činí jeho příjmy z inkasovaného
pojistného