I. Obecná část:
Podle platné právní úpravy se znalecká
a tlumočnická činnost řídí
zákonem č.36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících,
který upravuje jmenování a odvolávání
znalců a tlumočníků, stanoví
hlavní obecné zásady pro výkon znalecké
a tlumočnické činnosti a pro odměňování
znalců a tlumočníků. Podrobnosti dále
upravuje vyhláška č.37/1967 Sb., k provedení
zákona o znalcích a tlumočnících,
ve znění vyhlášek č.11/1985 Sb.,
č.184/1990 Sb. a č.77/1993 Sb. Platná právní
úprava se vztahuje jak na znaleckou a tlumočnickou
činnost vykonávanou v řízení
před soudy a dalšími státními
orgány, popř. jinými orgány pověřenými
výkonem státní správy, tak na znaleckou
a tlumočnickou činnost prováděnou
v souvislosti s právními úkony fyzických
nebo právnických osob.
Právní úprava, založená zákonem
č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících,
byla pro svou dobu progresívní tím, že
vytvořila relativně dobré výchozí
předpoklady pro zajištění znalecké
a tlumočnické činnosti na potřebné
odborné úrovni, především pokud
jde o řízení před soudy a dalšími
státními orgány. V oblasti znalecké
a tlumočnické činnosti prováděné
mimo soudní nebo správní řízení
v souvislosti s právními úkony fyzických
a právnických osob se však tato právní
úprava nemohla zcela odpoutat od společenských
a ekonomických podmínek doby svého vzniku,
a i s ohledem na tyto podmínky je tato činnost upravena
pouze odvozeně od výkonu funkce znalce a tlumočníka
v soudním a správním řízení.
Znalecká a tlumočnická činnost je
podle platné právní úpravy vázána
na jmenování znalcem nebo tlumočníkem
ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského
soudu, které je předpokladem jejího výkonu
jak v soudním nebo správním řízení,
tak v souvislosti s právními úkony fyzických
nebo právnických osob mimo řízení.
Zatímco charakter znalecké a tlumočnické
činnosti v soudním a správním řízení
se v zásadě nemění, s rozvojem tržního
hospodářství dochází k podstatným
změnám charakteru i rozsahu znalecké a tlumočnické
činnosti vykonávané na základě
požadavků fyzických a právnických
osob.
Ustanovení nebo přibrání znalce nebo
tlumočníka v trestním nebo občanském
soudním řízení, anebo ve správním
řízení, je procesním úkonem
a řídí se příslušnými
procesními předpisy, které také upravují
postavení znalce nebo tlumočníka v řízení
a práva a povinnosti s tím spojené. Odborné
znalosti znalce umožňují soudu nebo jinému
státnímu orgánu správně posoudit
skutečnosti významné pro řízení
a získat potřebné důkazní prostředky,
odborné znalosti tlumočníka umožňují
vedení řízení s osobami, které
dostatečně neovládají jazyk, ve kterém
je řízení vedeno. Lze tedy říci,
že jak činnost znalců, tak činnost tlumočníků
jsou neodmyslitelným předpokladem plnění
ústavního principu spravedlivého procesu.
Vlastní výkon znalecké nebo tlumočnické
činnosti v soudním nebo správním řízení
přitom nezávisí na samotném znalci
nebo tlumočníkovi, ale na tom, zda ho příslušný
orgán ustaví či přibere k řízení;
na tuto činnost nelze použít komerční
hlediska.
Oproti tomu znalecká a tlumočnická činnost
vykonávaná pro potřeby fyzických a
právnických osob mimo soudní nebo správní
řízení v praxi nabývá, zejména
v některých oborech a odvětvích, postupně
charakter samostatného povolání odvozeného
od původní odbornosti, jehož výkon se
naopak řídí převážně
komerčními zásadami; podobný vývoj
se projevuje i u tlumočnické činnosti. Protože
podle platné právní úpravy je i tento
výkon znalecké nebo tlumočnické činnosti
vázán na jmenování znalcem nebo tlumočníkem
a na jmenování nevzniká ani při splnění
potřebných odborných předpokladů
právní nárok, může být
tímto postupem omezen volný přístup
ke znalecké a tlumočnické činnosti
osobám, které jinak splňují potřebné
odborné předpoklady a mohly by pro fyzické
a právnické osoby znaleckou a tlumočnickou
činnost vykonávat jako povolání.
Nevyjasněný je z hlediska platné právní
úpravy rovněž výkon znalecké
a tlumočnické činnosti pro fyzické
a právnické osoby jako podnikání.
Stávající úprava živnostenského
podnikání, tak jak je v současné době
dána zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
činnost znalců a tlumočníků
výslovně vylučuje z režimu živnostenského
podnikání. Je rovněž sporné,
zda dosud platný zákon o znalcích a tlumočnících
může být považován za zvláštní
předpis, na jehož základě je možno
vykonávat podnikatelskou činnost ve smyslu §
2 odst. 2 písm. c) obchodního zákoníku;
v názoru na to není shodná ani judikatura
soudů.
Uvedený vývoj a s ním spojené problémy
se projevují nejzřetelněji u znalecké
činnosti v těch oborech a odvětvích,
které jsou nejvíce spjaty s hospodářstvím.
Znalci z oboru ekonomika přitom tvoří největší
procento znalců v České republice; tento
obor prodělává po roce 1989 nejbouřlivější
rozvoj a jsou na něj kladeny největší
nároky. To se týká zejména odvětví
ceny a odhady, přičemž právě
v tomto odvětví zásadně převažuje
zajišťování majetkových odhadů
pro fyzické a právnické osoby nad znaleckou
činností pro soudy a jiné státní
orgány.
Je tedy zřejmé, že s prosazováním
a upevňováním tržních vztahů
se výkon znalecké a tlumočnické činnosti,
zajišťované pro fyzické a právnické
osoby, stále více osamostatňuje a zásadně
odlišuje od výkonu znalecké a tlumočnické
činnosti v soudním a správním řízení.
Uvedené skutečnosti svědčí
pro to, aby i právní úprava problematiky
soudních znalců a soudních tlumočníků
byla oddělena od právní úpravy výkonu
znalecké a tlumočnické činnosti pro
fyzické a právnické osoby, zajišťované
na komerčních zásadách. Je proto navrhováno
nahradit dosavadní zákon o znalcích a tlumočnících
novou zákonnou úpravou, kterou by byla znalecká
a tlumočnická činnost v soudním a
správním řízení svěřena
výlučně do působnosti soudních
znalců a soudních tlumočníků
a výkon znalecké a tlumočnické činnosti
komerčním způsobem upravit v rámci
živnostenského zákona.
V působnosti soudních znalců a soudních
tlumočníků by podle navrhované koncepce
měly nadále zůstat jen takové úkony
pro fyzické a právnické osoby, které
jsou vyžadovány ve veřejném zájmu,
a kdy je proto potřeba zachovat určitý úřední
charakter úkonu; tyto případy by výslovně
stanovily příslušné zvláštní
zákony.
Vzhledem k četnosti zvláštních právních
předpisů, předpokládajících
činnost znalců a tlumočníků,
jejich různé právní síle i
nejednotnosti používané terminologie, se navrhuje
tento záměr promítnout do stávajícího
právního řádu následujícím
způsobem:
a) pokud dosavadní právní předpisy
upravující soudní (rozhodčí)
a správní řízení předpokládají
činnost znalců a tlumočníků
a jejich úkony v řízení ve smyslu
dosavadní úpravy zákona č.36/1967
Sb., přejde tato působnost novým zákonem
na soudní znalce a soudní tlumočníky;
b) působnost soudních znalců a soudních
tlumočníků při právních
úkonech fyzických nebo právnických
osob v případech, kdy to vyžaduje ochrana určitého
veřejného zájmu, bude stanovena v rámci
příslušných zvláštních
zákonů, které je navrhováno v tomto
smyslu novelizovat;
c) pokud další platné právní
předpisy v souvislosti s právními úkony
fyzických nebo právnických osob vyžadují
posudek nebo úkon znalce nebo tlumočníka
podle zákona č.36/1967 Sb., a nepůjde-li
o případy ochrany veřejného zájmu,
tato působnost dosavadních znalců a tlumočníků
bude přenesena na znalce a tlumočníky vykonávající
znaleckou a tlumočnickou činnost podle živnostenského
zákona; k tomu je navrhována jeho odpovídající
novelizace.
Navrhovaný zákon proto specificky upravuje pouze
činnost soudních znalců a soudních
tlumočníků, ostatní oblasti znalecké
a tlumočnické činnosti budou zajišťovány
v režimu živnostenského zákona. V souladu
s tím se do příloh živnostenského
zákona zařazují nové obory živností
z oblasti znaleckých a tlumočnických činností
a blíže se upravují související
ustanovení zákona.
Koncepce navrhované zákonné úpravy
znalecké a tlumočnické činnosti na
základě živnostenského oprávnění
vychází z požadavku na zabezpečení
jejich řádného výkonu a stanovuje
odpovídající nároky na odbornou způsobilost
podnikatelů. Živnostenské podnikání
znalců se navrhuje řešit jako živnost
vázanou s tím, že se navrhuje specificky upravit
oblast oceňování majetku jako živnost
koncesovanou, u které jsou kladeny další nároky,
zahrnující odpovídající technické
vybavení, nezávislost znalce při výkonu
činnosti, důvěrnost uchování
informací a odpovědnost za řádné
provozování živnosti při zachování
potřebné ingerence státu, včetně
pojištění odpovědnosti za případné
škody. Živnostenské podnikání tlumočníků
a překladatelů se navrhuje řešit rovněž
jako živnost vázanou.
Navrhovaný zákon o soudních znalcích
a soudních tlumočnících a o změně
a doplnění některých zákonů
by měl přispět k optimalizaci počtů
soudních znalců v jednotlivých oborech znalecké
činnosti a soudních tlumočníků
v jednotlivých jazycích ve vztahu k potřebám
soudů a dalších státních orgánů,
zjednodušit vedení seznamů soudních
znalců a soudních tlumočníků
i práci se zapsanými soudními znalci a soudními
tlumočníky ze strany soudů. Navrhovaná
novelizace živnostenského zákona by na druhé
straně měla umožnit řádný
výkon znalecké a tlumočnické činnosti
pro fyzické a právnické osoby komerčním
způsobem podle požadavků trhu.
Vztah k právu Evropských společenství:
Navrhované úpravy postavení soudních
znalců a soudních tlumočníků
se právní normy Evropských společenství
výslovně nedotýkají. Tato problematika
je ponechána na vnitrostátní právní
úpravě členských států
a je v jednotlivých zemích Evropských společenství
zpravidla upravována samostatně nebo v rámci
příslušných procesních předpisů.
Výkon znalecké a tlumočnické činnosti
v soudním a správním řízení
je chápán jako nedílná součást
realizace práva na spravedlivé řízení
podle Evropské úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod. S výjimkou
ustanovení čl. 5 odst. 2 a čl. 6 odst.3 písm
a) a e), zakotvujících právo na bezplatnou
pomoc tlumočníka a povinnost orgánů
státu poskytnout příslušné informace
v jazyce, jemuž zadržená nebo obviněná
osoba rozumí, však Evropská úmluva nestanoví
žádné zvláštní závazky
v této oblasti.
Navrhovaná novelizace obchodního zákoníku
v ustanoveních, týkajících se znaleckých
posudků a zpráv, směřuje k přiblížení
úpravám, požadovaným evropskou směrnicí
č.77/91/EHS a evropskou směrnicí č.78/855/EHS,
v tomto smyslu jsou navrhovány i úpravy zákona
č. 248/1992 Sb. a zákona č.42/1994 Sb.. Ostatních
navrhovaných novelizací zvláštních
zákonů se právní normy Evropských
společenství nedotýkají.
Navrhovaná úprava živnostenského podnikání
znalců a tlumočníků je v souladu s
právem Evropských společenství.
Finanční dosah navrhovaného řešení:
Vzhledem k vedení seznamů soudních znalců a soudních tlumočníků a seznamu znaleckých pracovišť pomocí výpočetní techniky, vyžádá si vytvoření odpovídajícího programu a související činnosti náklady ve výši cca 1.5 mil Kč. O tuto částku bude potřeba zvýšit ve státním rozpočtu kap. 336 - Ministerstvo spravedlnosti.
Samotné přijetí navrhovaného zákona
si nevyžádá jiné zvýšení
nároků na státní rozpočet.
Celková výše nákladů na znaleckou
a tlumočnickou činnost v soudním a správním
řízení bude, stejně jako za předchozí
úpravy, závislá na počtu a náročnosti
vyžádaných znaleckých posudků
a tlumočnických úkonů podle příslušných
procesních předpisů.
S přijetím novely živnostenského zákona
se předpokládá dopad na státní
rozpočet v souvislosti se zřízením
a činností odborné komise při Ministerstvu
průmyslu a obchodu, která bude posuzovat hlediska
rozhodná pro udělení koncese v rámci
"znalecké činnosti oceňování
majetku........". Zajištění této
činnosti musí být řešeno v rámci
rozpočtové položky Ministerstva průmyslu
a obchodu. Náklady na odměňování
externích odborníků se předpokládají
ve výši cca 250 000 Kč/rok.
Navrhované ostatní novelizace zvláštních
zákonů v návaznosti na zákon o soudních
znalcích a soudních tlumočnících
si nevyžádají zvýšení nároků
na státní rozpočet.
II. Zvláštní část:
K části první:
K § 1: Vymezuje se, kdo je soudním znalcem
a soudním tlumočníkem a stanoví se
okruhy činností, ke kterým jsou soudní
znalci a soudní tlumočníci oprávněni.
Jako soudního znalce nebo soudního tlumočníka
bude možno do seznamu zapsat pouze fyzickou osobu; ta bude
po dobu zapsání v seznamu oprávněna
k činnostem, které zákon soudním znalcům
nebo soudním tlumočníkům svěřuje.
Rozsah činnosti soudních znalců a soudních
tlumočníků se navrhuje oproti dosavadní
úpravě zúžit. Těžištěm
a hlavní náplní činnosti soudních
znalců a soudních tlumočníků
by mělo být soudní a správní
řízení. Způsob přibrání
či ustanovení znalce by se měl i nadále
řídit příslušnými procesními
předpisy (např. § 105 a násl. trestního
řádu, § 127 občanského soudního
řádu nebo § 36 správního řádu).
S ohledem na úzkou návaznost soudního a rozhodčího
řízení se navrhuje vztáhnout působnost
soudních znalců též na rozhodčí
řízení, a to na zásadě dobrovolnosti,
jak ji stanoví příslušný zákon
(§ 20 zákona č.216/1994 Sb., o rozhodčím
řízení a výkonu rozhodčích
nálezů). V případech soudního
a správního řízení, a případně
rozhodčího řízení, soudní
znalci podávají znalecký posudek, který
je ve smyslu příslušných předpisů
zvláštním důkazním prostředkem.
Činnost soudních tlumočníků
v soudním a správním řízení
a případně v rozhodčím řízení
směřuje k naplnění ústavního
práva na tlumočníka, které má
osoba, neovládající jazyk, v němž
se jednání vede. Soudním tlumočníkům
by mělo být dále svěřeno provádění
úředních překladů písemností,
potřebných k právním úkonům
fyzických nebo právnických osob. To je navrhováno
vzhledem k tomu, že se převážně
jedná o překlady úředních dokumentů,
osvědčujících významné
právní skutečnosti a z hlediska právní
jistoty je vhodné určitou úřední
formu překladu zachovat.
Mimo rámec navrhované úpravy zůstává
dosavadní obecné oprávnění
znalců a tlumočníků ke znalecké
a tlumočnické činnosti v souvislosti s právními
úkony občanů a organizací. Předpokládá
se, že tyto činnosti budou zajišťovány
smluvně znalci a tlumočníky, kteří
budou vykonávat znaleckou nebo tlumočnickou činnost
jako povolání podle navrhované novelizace
živnostenského zákona. Soudní znalci
by měli zpracovávat odborné posudky a zprávy
k právním úkonům fyzických
nebo právnických osob jen v případech,
kdy to výslovně stanoví zvláštní
zákon; vychází se z toho, že by to měl
být jen úzký okruh případů,
kdy např. posudek soudního znalce je vyžadován
po fyzické nebo právnické osobě v
souvislosti s plněním určité zákonem
uložené povinnosti nebo k ochraně veřejných
zájmů. Novelizace příslušných
platných zákonů v tomto směru je navrhována
v části druhé zákona.
TADY
K § 2: Vedení seznamů soudních znalců a soudních tlumočníků se navrhuje i nadále ponechat v působnosti orgánů státní správy soudů. Tento postup je v souladu i s příslušnými ustanoveními zákona ČNR č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších přepisů (zejm. § 21 odst.1 písm.i) a § 23 odst.1 písm. i) ). S ohledem na to, že činnost soudních znalců a soudních tlumočníků se neomezuje na obvod krajského soudu, v jehož seznamu budou zapsáni, je zajištěna centrální evidence prostřednictvím ústředního seznamu, vedeného Ministerstvem spravedlnosti.
Vymezení oborů znalecké činnosti má význam především z hlediska vnitřního členění seznamu a evidence odbornosti soudního znalce v odpovídající části seznamu a není tedy potřeba, aby bylo upravováno právním předpisem, předpokládá se, že bude i nadále jednotně pro všechny krajské soudy upraveno Ministerstvem spravedlnosti v rámci výkonu státní správy soudů.
S ohledem na působnost soudních znalců a
soudních tlumočníků při právních
úkonech fyzických nebo právnických
osob podle zvláštních zákonů
je potřeba zachovat veřejnost seznamů soudních
znalců a soudních tlumočníků.
K § 3: Navrhuje se upravit postup při zápisu do seznamu soudních znalců a soudních tlumočníků co nejjednodušším způsobem. Dosavadní proces formálního jmenování znalců a tlumočníků by měl být nahrazen pouze souhlasem ministra spravedlnosti nebo jím k tomu zmocněného předsedy krajského soudu se zápisem do seznamu bez zvláštního řízení. Tento postup je navrhován s ohledem na celkovou koncepci právní úpravy, která vychází z toho, že činnost soudního znalce nebo soudního tlumočníka není výkonem povolání, a že na zápis do seznamu soudních znalců a soudních tlumočníků není právní nárok. Navrhuje se proto pouze stanovit základní předpoklady, bez jejichž splnění nebude možno souhlas se zápisem do seznamu vyslovit. Předpoklad bezúhonnosti se navrhuje vázat především k výkonu znalecké nebo tlumočnické činnosti nebo s ní související odborné činnosti, a to i pokud je vykonávána jinak, než na základě tohoto zákona. Základním předpokladem by měla být odborná způsobilost, která by měla být v souladu s požadavky na řádný výkon znalecké nebo tlumočnické činnosti po celou dobu působení soudního znalce nebo soudního tlumočníka.
Předpokládá se, že ministr spravedlnosti
bude obdobně jako podle předchozí úpravy
vyslovovat souhlas se zápisem do seznamu soudních
znalců a soudních tlumočníků
u zaměstnanců ústředních orgánů,
vysokých škol, vědeckých a výzkumných
ústavů, a rovněž u soudních znalců
z oboru práva pro oblast mezinárodních vztahů.
K § 4: S ohledem na to, že se podstatně
rozšířil okruh osob, které mohou přicházet
v úvahu jako soudní znalci nebo soudní tlumočníci,
a to včetně jednotlivců, kteří
vykonávají samostatně určité
odborné činnosti, navrhuje se upřednostnit
v nové úpravě zápis do seznamu soudních
znalců a soudních tlumočníků
na základě žádosti. Vzhledem k tomu,
že v České republice neexistují jednotné
profesní komory znalců a tlumočníků,
jako je tomu v řadě jiných zemí, navrhuje
se, aby o vyjádření k žádosti
o zapsání do seznamu soudních znalců
a soudních tlumočníků mohly být
požádány orgány a instituce, které
mohou předpoklady žadatele též odborně
posoudit, včetně občanských sdružení
znalců a tlumočníků.
K § 5: Aby nebylo ohrožováno soudní
nebo správní řízení nedostatkem
soudních znalců nebo soudních tlumočníků
v případech, kdy v určitém oboru nebo
jazyce nebude vhodný žadatel, je navrhováno,
aby v takovém případě předseda
krajského soudu sám požádal příslušné
instituce přímo o doporučení vhodných
osob pro zápis do seznamu soudních znalců
a soudních tlumočníků; obdobnou působnost
navrhovat znalce a tlumočníky mají v jiných
zemích rovněž profesní komory znalců
a tlumočníků.
K § 6: Složení znaleckého nebo
tlumočnického slibu se navrhuje stanovit jako další
podmínku, bez níž zápis do seznamu soudních
znalců a soudních tlumočníků
nemůže být proveden. Požadavek složení
slibu má zvýraznit veřejnoprávní
postavení soudních znalců a soudních
tlumočníků. Osvědčení
o zapsání do seznamu soudních znalců
a soudních tlumočníků by se mělo
stát dokladem soudního znalce nebo soudního
tlumočníka při výkonu jeho působnosti.
K § 7: Pro zvýraznění a odlišení postavení soudních znalců a soudních tlumočníků se navrhuje zavést úřední označení "soudní znalec" a "soudní tlumočník", zákaz jeho používání k reklamním účelům by měl zabránit jeho zneužití při možném souběžném komerčním výkonu znalecké nebo tlumočnické činnosti.
S ohledem na to, že součástí úředního
razítka soudního znalce nebo soudního tlumočníka
má být malý státní znak, je
potřeba, s ohledem na obecnou úpravu zákona
ČNR č. 68/1990 Sb., o užívání
státního znaku, státní vlajky a ostatních
státních symbolů České republiky,
ve znění pozdějších předpisů,
upravit vzhled úředního razítka a
jeho použití přímo v zákoně.
K § 8: Zápis v seznamu soudních znalců a soudních tlumočníků představuje pouze oprávnění k výkonu znalecké a tlumočnické činnosti, to však může být naplněno až na základě ustanovení znalcem nebo tlumočníkem v konkrétním soudním nebo správním řízení, případně přizváním k rozhodčímu řízení, anebo uzavřením smlouvy o vypracování znaleckého posudku nebo zprávy anebo o provedení překladu pro fyzickou nebo právnickou osobu v případech upravených zvláštním zákonem.
Úprava základních obecných povinností,
spojených s výkonem znalecké a tlumočnické
činnosti v zásadě vychází z
dřívější úpravy. Předpokladem
řádného výkonu znalecké nebo
tlumočnické činnosti je i odpovídající
odborná způsobilost, mělo by být ve
vlastním zájmu soudního znalce nebo soudního
tlumočníka si tuto odbornou způsobilost udržovat
a prohlubovat. V případech, kdy by odborná
způsobilost soudního znalce nebo soudního
tlumočníka zaostala za potřebami řádného
výkonu znalecké nebo tlumočnické činnosti,
může dojít k jeho vyškrtnutí ze
seznamu soudních znalců a soudních tlumočníků
(§ 14).
K § 9: Oproti předchozí úpravě,
kdy byla povinnost mlčenlivosti upravena jen v rámci
znaleckého nebo tlumočnického slibu, se navrhuje
její širší úprava přímo
v zákoně, a to včetně stanovení,
kdo je oprávněn soudního znalce nebo soudního
tlumočníka této povinnosti zprostit.
K § 10: Při ustanovení znalcem nebo tlumočníkem v konkrétním řízení povinnosti podle tohoto zákona korespondují se zvláštními povinnostmi, které stanoví jednotlivé procesní předpisy. Ustanovení znalcem nebo tlumočníkem v soudním nebo správním řízení je projevem veřejného zájmu, proto zůstává zachována povinnost soudního znalce nebo soudního tlumočníka podat znalecký posudek nebo provést tlumočnický úkon, pokud nenastanou důvody, pro které podle tohoto zákona nebo příslušných procesních předpisů nemůže být plnění této povinnosti vyžadováno.
U soudních znalců a soudních tlumočníků,
kteří budou jinak v pracovním poměru,
je potřeba upravit vztah výkonu znalecké
a tlumočnické činnosti k pracovně
právním předpisům. V činnosti
soudních znalců a soudních tlumočníků
v soudním nebo správním řízení
by měla i nadále platit povinnost vypracovat znalecký
posudek nebo provést tlumočnický úkon,
proto se navrhuje, aby tato činnost byla výslovně
upravena jako překážka v práci z důvodu
obecného zájmu (ve smyslu § 124 zákoníku
práce a v návaznosti na § 2 vyhlášky
č.18/1991 Sb., o jiných úkonech ve veřejném
zájmu), při které náleží
znalci nebo tlumočníkovi pracovní volno po
nezbytně nutnou dobu bez náhrady mzdy (náhradu
ušlé mzdy při předvolání
k soudu nebo jinému státnímu orgánu
při soudním nebo správním řízení
se přitom navrhuje jako dosud řešit v rámci
vyúčtování nákladů vynaložených
v souvislosti se znaleckým posudkem nebo tlumočnickým
úkonem).
K § 11: Úprava vyloučení soudního
znalce nebo soudního tlumočníka z řízení
je rovněž v zásadě převzata z
předchozí úpravy, a to i vzhledem k tomu,
že procesní předpisy v některých
případech tuto otázku buď neupravují
(správní řád), nebo odkazují
na zákon o znalcích a tlumočnících
(§ 111 odst. 1 trestního řádu); na druhé
straně je potřeba respektovat, pokud procesní
předpis sám tyto otázky upravuje (§
17 občanského soudního řádu).
Nově se navrhuje přímo v zákoně
upravit, v návaznosti na důvody vyloučení
a možnosti odepření úkonu v soudním
nebo správním řízení, i určitá
pravidla při provádění znalecké
nebo tlumočnické činnosti v souvislosti s
právními úkony fyzických a právnických
osob podle zvláštních zákonů,
která byla dosud upravena pouze prováděcím
předpisem.
K § 12: Součástí posouzení
odborné způsobilosti pro udělení souhlasu
k zápisu do seznamu soudních znalců a soudních
tlumočníků by mělo být i zhodnocení
materiálně technických předpokladů
žadatele pro výkon znalecké činnosti.
Na rozdíl od dosavadní úpravy již nelze
dát soudním znalcům obecné oprávnění
používat (byť úplatně) přístroje,
zařízení a materiály jeho případného
zaměstnavatele nebo dokonce další instituce.
Navrhuje se proto, aby pouze orgán, který znalce
pro řízení ustanovil nebo přibral,
pokud není možno znalecký posudek zajistit
jinak, byl oprávněn uložit vlastníku
přístroje, jiného zařízení
nebo materiálu, aby umožnil znalci v nutné
míře a za úplatu jejich použití,
a to jen tehdy, jestliže to bude k podání posudku
nezbytné, a pokud znalec sám nemá právo
s nimi nakládat nebo jejich použití nelze vhodným
způsobem zajistit jinak. Takový postup je potřebný
u přístrojů nebo zařízení
unikátních či značné hodnoty,
u kterých nelze, s ohledem na jejich využití,
po znalci dost dobře požadovat, aby je sám
vlastnil.
K § 13: Navrhuje se vyjít z dosavadní
úpravy vedení znaleckých a tlumočnických
deníků, která se v praxi osvědčila.
K § 14: Na rozdíl od dosavadní úpravy
odvolávání znalců a tlumočníků
se navrhuje, v návaznosti na celkovou koncepci, jako způsob
ukončení znalecké nebo tlumočnické
činnosti vyškrtnutí ze seznamu soudních
znalců a soudních tlumočníků,
které, stejně jako udělení souhlasu
k zápisu do seznamu, nebude mít formu správního
rozhodování (§ 22). Oprávnění
k vyškrtnutí soudního znalce nebo soudního
tlumočníka ze seznamu se navrhuje svěřit
předsedům krajských soudů vzhledem
k tomu, že krajské soudy vedou seznamy soudních
znalců a soudních tlumočníků,
a právě zde tedy mohou být nejlépe
zhodnoceny důvody pro vyškrtnutí soudního
znalce nebo soudního tlumočníka ze seznamu.
Důvody pro vyškrtnutí ze seznamu jsou navrhovány
jednak v návaznosti na předpoklady požadované
k vyslovení souhlasu se zápisem do seznamu (způsobilost
k právním úkonům, bezúhonnost),
jednak ve vztahu k vlastnímu výkonu znalecké
nebo tlumočnické činnosti (odborná
způsobilost a její udržování,
porušování povinností, nemožnost
vykonávat znaleckou nebo tlumočnickou činnost),
soudní znalec nebo soudní tlumočník
může o vyškrtnutí ze seznamu též
požádat sám. V zájmu určité
obměny znalců a tlumočníků
je též navrhováno vyškrtnutí z
důvodů věku; aby však takto nebyli ze
znalecké a tlumočnické činnosti vylučováni
odborníci, kteří jsou schopni a mají
zájem dále působit, umožňuje
se i opakované prodloužení této lhůty.
K § 15: Nově se navrhuje upravit možnost
dočasně pozastavit výkon znalecké
nebo tlumočnické činnosti. Mělo by
k tomu docházet zejména v případech,
kdy by její další výkon mohl ohrozit
důvěru k řádnému vedení
soudního nebo správního řízení.
K § 16 až 18: Dosavadní právní
úprava rozlišovala jednak ústavy a jiná
pracoviště specializovaná na znaleckou činnost,
od kterých měl být znalecký posudek
vyžadován soudy a jinými státními
orgány přednostně, a dále vědecké
ústavy, vysoké školy a instituce, které
měly působit v případech vyžadujících
zvláštního vědeckého posouzení.
S ohledem na to, že činnost těchto institucí
se v praxi v zásadě osvědčuje, a to
zejména v trestním řízení,
navrhuje se z této úpravy vyjít i v novém
zákoně a znaleckou činnost znaleckých
i vědeckých pracovišť nadále umožnit.
Na rozdíl od dosavadní úpravy se však
již nenavrhuje obecně stanovit povinnost soudů
a dalších státních orgánů
vyžadovat posudek přednostně od znaleckých
ústavů, to se naopak dnes již ukazuje jako
nadbytečné a příliš omezující
výběr soudního znalce (touto úpravou
by ale nebyla ve smyslu navrhovaného § 23 odst. 5
dotčena ustanovení trestního řádu,
která se týkají přibrání
státního orgánu nebo ústavu k podání
nebo přezkoumání znaleckého posudku
v trestním řízení - § 110 trestního
řádu). Navrhuje se znaleckým pracovištím
umožnit přístup k výkonu znalecké
činnosti v soudním a správním řízení
ve stejném rozsahu a za obdobných podmínek
jako soudním znalcům, a to na základě
zapsání do zvláštního seznamu
znaleckých pracovišť, vedeného Ministerstvem
spravedlnosti, pokud s jejich žádostí o zápis
do tohoto seznamu vysloví souhlas ministr spravedlnosti.
Výzkumná pracoviště, vysoké školy
a další instituce by i podle nové úpravy
působily v případech vyžadujících
zvláštního posouzení. Za znalecký
posudek by mělo i nadále odpovídat znalecké
nebo vědecké pracoviště, nepůjde
ani o posudek jednotlivého pracovníka, ani o kolektivní
posudek více znalců; ustanovení upravující
výkon činnosti soudních znalců se
proto navrhuje přiměřeně použít
i na činnost znaleckých a vědeckých
pracovišť. Předpokládá se, že
znalecká a vědecká pracoviště
povedou evidenci podávaných znaleckých posudků
ve svých vlastních evidenčních pomůckách,
jako tomu bylo i doposud.
K § 19: Obdobně jako u dosavadní úpravy
se navrhuje, aby znalecká a tlumočnická činnost
vykonávaná osobami, které nejsou zapsány
do seznamu soudních znalců a soudních tlumočníků,
byla pouze výjimečná a byla umožněna
pouze z taxativně vymezených důvodů.
Vypracování znaleckého posudku nebo provedení
tlumočnického úkonu by bylo v těchto
případech dobrovolné (na základě
souhlasu příslušné osoby) a bylo by
vázáno na složení slibu. Jinak by se
ale i na tuto znaleckou a tlumočnickou činnost vztahovala
ustanovení upravující činnost soudních
znalců a soudních tlumočníků
vzhledem k tomu, že i v těchto případech
je potřeba vyloučit podjatost znalce nebo tlumočníka,
zajistit povinnost mlčenlivosti apod.
K § 20 a 21: V soudním a správním řízení, a též v rozhodčím řízení, nelze odměňování znalců a tlumočníků založit na smluvních cenách za znalecké a tlumočnické úkony; to by odporovalo jak charakteru tohoto druhu znalecké a tlumočnické činnosti, tak i samé podstatě navrhované úpravy. Při úpravě odměňování znalecké a tlumočnické činnosti v soudním a správním řízení se proto navrhuje vyjít ze současné úpravy a soudní znalce a soudní tlumočníky i nadále odměňovat podle stanovených sazeb tak, že odměna bude vycházet ze stupně náročnosti a odbornosti posudku nebo úkonu a soudním znalcům a soudním tlumočníkům budou dále hrazeny náklady účelně vynaložené v souvislosti se znaleckým posudkem nebo tlumočnickým úkonem. S tím souvisí i navrhované zachování možnosti krácení odměny ve stanovených případech, případně jejího zvýšení. Navrhovaná úprava by měla umožnit i případné stanovení odměny soudního znalce nebo soudního tlumočníka paušální sazbou v případech, kdy je to vzhledem k povaze úkonů účelné. Stanovenými sazbami by se měla řídit odměna soudního znalce nebo soudního tlumočníka i v případech, kdy vypracování posudku nebo zprávy soudním znalcem anebo úřední překlad nebo jiný úkon soudního tlumočníka jsou vyžadovány od fyzických nebo právnických osob v souvislosti s jejich právními úkony zvláštním zákonem. Pro účely zdaňování odměn, vyplácených soudním znalcům a soudním tlumočníkům, budou tyto odměny nadále posuzovány jako příjmy z jiné samostatné výdělečné činnosti ve smyslu § 7 odst. 2 zákona ČNR č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů; v tomto smyslu je v části druhé navrhována odpovídající novelizace tohoto ustanovení.
Navrhuje se, aby i odměňování znaleckých
a vědeckých pracovišť se řídilo
příslušně stanovenými sazbami
odměn a ustanoveními o náhradě nákladů.
K § 22: S ohledem na to, že na zapsání
do seznamu soudních znalců a soudních tlumočníků
ani do seznamu znaleckých pracovišť nevzniká
právní nárok , nemají postupy s tím
spojené charakter správního rozhodování
a není potřeba k nim upravovat zvláštní
řízení. To se týká i vyškrtnutí
ze seznamu a dočasného pozastavení výkonu
znalecké nebo tlumočnické činnosti.
K § 23: Stanoví se okruh otázek, vyžadujících
podrobnější úpravu v prováděcím
předpisu.
K části druhé:
K § 24:
K bodu 1.:
Zpřesňuje se výčet činností, které nelze v režimu živnostenského zákona provozovat.
K bodu 2.:
Navrhuje se, aby znaleckou, tlumočnickou a překladatelskou činnost vykonávaly osoby odborně způsobilé s odbornou způsobilostí stanovenou u jednotlivých živností v přílohách živnostenského zákona.
Předpokladem pro výkon znalecké činnosti jako živnosti vázané bude vysokoškolské vzdělání v oboru a tři roky praxe v oboru nebo úplné střední vzdělání nebo vyšší odborné vzdělání, vše v oboru, a pět let praxe v daném oboru. Tříletou praxi v oboru bude možno nahradit dokladem o úspěšném absolvování postgraduálního studia nebo dokladem o absolvování celoživotního vzdělávání na vysoké škole, zaměřeného na znaleckou činnost v daném oboru (např. na Vysokém učení technickém v Brně nebo Vysoké škole ekonomické v Praze).
Předpokladem pro výkon tlumočnické a překladatelské činnosti jako živnosti vázané bude státní speciální jazyková zkouška pro obor tlumočnický a překladatelský (§ 7 vyhlášky a články 3 až 5 zkušebního řádu vyhlášky č. 526/1992 Sb., o státních jazykových školách a státních jazykových zkouškách) nebo vysokoškolské vzdělání v oboru, ve kterém bude tlumočnická nebo překladatelská činnost vykonávána a v tomto případě bude vyžadována jednoroční praxe v této činnosti. Vzhledem k tomu, že jazykové zkoušky podle výše uvedené vyhlášky se konají pouze v tzv. "velkých" jazycích, bude umožněno prokázat odbornou způsobilost v příslušném jazyce desetiletou praxí v oboru.
Návrh sleduje zamezení výkonu znalecké činnosti nebo činnosti tlumočnické a překladatelské osobami, které tuto odbornou způsobilost přímo nesplňují. V případě nepřijetí navržené úpravy, je třeba si uvědomit, že v režimu živnostenského zákona by pak postačovalo za firmu zajišťovat odbornou způsobilost pouze jednou osobou (odpovědným zástupcem), nikoli všemi osobami fakticky provádějícími výkon znalecké, tlumočnické a překladatelské činnosti.
K bodu 3:
S ohledem na skutečnost, že obory zejména znalecké činnosti mohou být velmi rozmanité a pestré, stanoví zákon přílohou č. 4 živnostenského zákona taxativní výčet oblastí znalecké činnosti. V jejich rámci si podnikatel stanoví podle své odborné způsobilosti a rozsahu činnosti, kterou hodlá provozovat, obor znalecké činnosti. S ohledem na specifické postavení některých, zejména profesních činností fyzických osob, upravených zvláštními zákony, se současně navrhuje, aby z režimu živnostenského zákona byla vyloučena znalecká činnost v těch oblastech, které jsou ze živnostenského zákona vyloučeny jeho § 3 odst. 1 a 2 (např. činnost lékařů, stomatologů, auditorů, advokátů apod.).
K bodu 4.:
Projednávání žádosti o koncesi
je upraveno § 52 a násl. živnostenského
zákona. Živnostenský úřad bude
při udělování koncese "znalecké
činnosti oceňování majetku" vázán
stanoviskem, které bude vydávat Ministerstvo průmyslu
a obchodu po projednání s Ministerstvem financí.
Za tím účelem se předpokládá
při Ministerstvu průmyslu a obchodu zřízení
poradní odborné komise, zabývající
se posuzováním, zda jsou u žadatele o koncesi
předpoklady pro splnění podmínek pro
provozování koncesované živnosti. Bude
posuzováno, zda uchazeč o udělení
koncese má odpovídající technické
vybavení, je-li zajištěna nezávislost
při vypracování posudků a zachování
důvěrnosti o informacích získaných
v souvislosti s vypracovávanými posudky. Dále
budou posuzovány předpoklady řádného
provozování živnosti. Podnikatel bude povinen
před zahájením činnosti uzavřít
příslušnou smlouvu o pojištění
odpovědnosti podnikatele za škody vzniklé v
souvislosti s
vykonávanou činností a zajistit systém jakosti a odpovědnosti. Nevzniknou-li pochybnosti, že žadatel splní a zajistí podmínky pro udělení koncese stanovené zákonem, Ministerstvo průmyslu a obchodu vydá kladné stanovisko. V případě jejich nesplnění, příp. vzniknou-li pochybnosti o schopnosti žadatele je zajistit, stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu bude záporné.
V souladu s výše uvedeným se současně dosavadní odstavec 4 v § 53 živnostenského zákona označuje jako odstavec 5.
K bodu 5 a 6:
Odborná způsobilost pro vázané živnosti je uvedena v odůvodnění k bodu 1.
Pro koncesovanou živnost "znalecká činnost
v oblasti oceňování majetku" se odborná
způsobilost odlišuje podle předmětu
- kategorie oceňovaného majetku. Pro věci
movité a nemovité se požaduje vysokoškolské
vzdělání nebo střední odborné
vzdělání a odborná praxe na úrovni
shodné s vázanou živností "znalecká
činnost" a posuzuje se splnění dalších
základních podmínek, zaručujících
úroveň a jakost poskytované služby na
úrovni požadované mezinárodními
normami systémů jakosti. Pro oceňování
nehmotného majetku, finančního majetku a
podniku se zásadně požaduje vysokoškolské
vzdělání a tříletá praxe
v oboru znalecké činnosti a zkoumá se splnění
dalších podmínek (viz bod 4.). Tři roky
praxe se umožňuje nahradit absolvováním
postgraduálního studia zaměřeného
na znaleckou činnost v oboru na vysoké škole
nebo absolvováním celoživotního vzdělávání
podle zákona o vysokých školách, zaměřeného
na výkon znalecké činnosti v daném
oboru.
K bodu 7:
Tento bod obsahuje novou přílohu č. 4 živnostenského
zákona, kterou se stanoví oblasti znalecké
činnosti poskytované v režimu živnosti
vázané. Oblasti znalecké činnosti
vycházejí z členění obsaženého
v odvětvové klasifikaci ekonomických činností
(OKEČ) pro kategorie a subkategorie. Označení
"oblast" bylo vybráno s ohledem na školské
předpisy, např. terminologii zákona o vysokých
školách.