je ředitel, který je současně náměstkem
vrchního státního zástupce.
(3) V trestním řízení může
vrchní státní zastupitelství odejmout
věc krajskému státnímu zastupitelství
v obvodu své působnosti a vykonávat ve věci
dozor, jestliže se věc týká trestného
činu účasti na zločinném spolčení
nebo trestných činů spáchaných
ve prospěch zločinného spolčení
podle zvláštního zákona 1a) ,
které byly spáchány v obvodech dvou nebo
více krajských státních zastupitelství,
nebo jestliže vyšetřování o takových
trestných činech vede útvar vyšetřování
s působností na celém území
České republiky 1c).
(4) Ustanovení odstavce 3 se obdobně užije
i na postup státního zastupitelství při
plnění povinností k odhalování
trestné činnosti podle zvláštního
zákona 1c) .
(5) Spory o příslušnost mezi státními
zastupitelstvími rozhoduje státní zastupitelství,
které je vůči oběma nejblíže
vyšší.
(6) Vyšší státní zastupitelství
rozhoduje o přikázání věci
jinému nižšímu státnímu
zastupitelství, jestliže vedoucí státní
zástupce je podle předpisů upravujících
soudní řízení vyloučen z projednávání
věci.
(7) Vyšší státní zastupitelství
jsou příslušná rozhodovat o opravných
prostředcích proti rozhodnutím bezprostředně
nižších státních zastupitelství.
4.
Platné znění:
(2) Při výkonu dohledu vyšší státní
zastupitelství posuzují činnost nižších
státních zastupitelství zejména z
hlediska dodržování právních
předpisů. Nižší státní
zastupitelství podávají o své činnosti
vyšším státním zastupitelstvím
každý rok zprávu za uplynulý rok; podání
zvláštní zprávy si může
vyšší státní zastupitelství
kdykoli vyžádat.
(3) Nejvyšší státní zástupce
je oprávněn vydat pokyn obecné povahy ke
sjednocení a usměrnění činnosti
státního zastupitelství.
__________________________________
1a) § 43, § 89 odst. 20 a § 163a
zákona č.140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů.
1b) § 5 odst. 1 zákona ČNR č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
Navrhované znění:
(1) Vyšší státní zastupitelství
vykonávají dohled nad činností bezprostředně
nižších státních zastupitelství
ve svém obvodu, a to Nejvyšší státní
zastupitelství nad vrchními státními
zastupitelstvími, vrchní státní zastupitelství
nad krajskými státními zastupitelstvími
a krajská státní zastupitelství nad
okresními státními zastupitelstvími.
(2) Při výkonu dohledu vyšší
státní zastupitelství posuzuje činnost
bezprostředně nižšího státního
zastupitelství zejména z hlediska dodržování
právních předpisů, rychlosti a plynulosti
řízení. Zjistí-li, že bezprostředně
nižší státní zastupitelství
neplní řádně své povinnosti
nebo nedostatečně využívá svých
oprávnění, je vyšší státní
zastupitelství oprávněno bezprostředně
nižšímu státnímu zastupitelství
dát pokyn k odstranění zjištěných
nedostatků. Pokynem nelze zasahovat do řízení
nebo postupu ve věci státního zastupitelství,
nad nímž bezprostředně nižší
státní zastupitelství vykonává
dohled.
(3) Nižší státní zastupitelství
podávají o své činnosti vyšším
státním zastupitelstvím každý
rok zprávu za uplynulý rok; podání
zvláštní zprávy si může
vyšší státní zastupitelství
kdykoli vyžádat.
(4) Nejvyšší státní zástupce
je oprávněn vydávat pokyny obecné
povahy ke sjednocení a usměrnění činnosti
státního zastupitelství a k takovému
prosazování prostředků stanovených
v zákoně, které přispívají
k dodržování právních předpisů
a k odpovídajícímu postihu za jejich porušování.
Platné znění:
(nebylo dosud upraveno)
Navrhované znění:
(1) Státní zastupitelství si vzájemně
poskytují informace, které potřebují
k plnění svých úkolů. Informací
se rozumí údaje o postupu státního
zastupitelství při výkonu jeho pravomoci
v určité věci a údaje, které
v této souvislosti státní zastupitelství
zjistilo. S právem vyžadovat informace není
spojeno právo jakkoliv zasahovat do postupu ve věci,
v níž se informace vyžadují, nejde-li
současně o výkon dohledu.
(2) Nestanoví-li zvláštní zákon
jinak, státní zastupitelství informují
o své činnosti veřejnost; přitom postupují
tak, aby nedošlo k ohrožení postupu při
vyřizování věci nebo k neoprávněnému
zásahu do práva na ochranu osobnosti. Informace
týkající se konkrétní věci
poskytuje státní zastupitelství, které
je nebo bylo ve věci činné, nebo státní
zastupitelství příslušné k výkonu
dohledu. Jiné státní zastupitelství
je oprávněno podat informaci jen o úkonu,
který v určité věci samo provedlo.
Platné znění:
(2) Za státní zastupitelství jedná
jeho vedoucí nebo jím pověřený
státní zástupce.
(3) Státní zástupci, působící
v jednotlivých státních zastupitelstvích,
jsou povinni řídit se příkazy vedoucího
státního zastupitelství, v němž
vykonávají svou funkci, s výjimkou příkazu,
který by byl v rozporu se zákonem.
Navrhované znění:
(2) Za státní zastupitelství jedná
jeho vedoucí nebo jím pověřený
státní zástupce.
(3) Státní zástupci, působící
v jednotlivých státních zastupitelstvích,
jsou povinni řídit se příkazy vedoucího
státního zastupitelství a vedoucího
organizačního útvaru, v němž
vykonávají svou funkci, s výjimkou příkazu,
který by byl v rozporu se zákonem. Má-li
státní zástupce za to, že příkaz
odporuje zákonu, je povinen o tom písemně
vyrozumět vedoucího státního zastupitelství,
včetně uvedení konkrétních
důvodů a odkazu na příslušná
ustanovení právních předpisů,
o které své stanovisko opírá. Trvá-li
vedoucí státního zastupitelství na
svém pokynu, přidělí věc jinému
státnímu zástupci. O důvodnosti opakovaného
odepření téhož pokynu rozhodne vedoucí
bezprostředně vyššího státního
zastupitelství.
Platné znění:
Navrhované znění:
(1) Ministr spravedlnosti je nadřízen nejvyššímu
státnímu zástupci. Má právo
nejvyššímu státnímu zástupci
uložit, aby vydal pokyn obecné povahy, nebo aby posoudil,
zda vydaný pokyn obecné povahy je v souladu se zákonem.
Nevyhoví-li nejvyšší státní
zástupce takovému pokynu, je povinen své
stanovisko ministru spravedlnosti písemně zdůvodnit.
Ministr spravedlnosti může rovněž nejvyššímu
státnímu zástupci uložit, aby postupem
stanoveným v tomto zákoně zajistil výkon
dohledu, má-li za to, že v určité věci
státní zastupitelství nepostupuje tak, jak
mu ukládá zákon.
(2) Nad činností Nejvyššího
státního zastupitelství ministr spravedlnosti
vykonává dohled. Při výkonu dohledu
však nemůže nejvyššímu státnímu
zastupitelství odejmout věc a působit v ní
sám.
(3) Od jednotlivých státních zastupitelství
může ministr spravedlnosti požadovat informace
v rozsahu stanoveném v § 10a odst. 1.
(4) Nejvyšší státní zastupitelství
podává Ministerstvu spravedlnosti každý
rok zprávu o činnosti státního zastupitelství
za uplynulý rok; podání zvláštní
zprávy si může Ministerstvo spravedlnosti kdykoliv
vyžádat.
Platné znění:
(nebylo dosud upraveno)
Navrhované znění:
(1) Úkolem správy státního zastupitelství
je vytvářet státnímu zastupitelství
podmínky k řádnému výkonu jeho
činnosti, zejména po stránce personální,
organizační, hospodářské, finanční
a výchovné a dbát na řádné
plnění úkolů svěřených
státnímu zastupitelství na úseku správy.
(2) Orgány správy státního zastupitelství
jsou vedoucí jednotlivých státních
zastupitelství a jejich náměstci. Správu
okresních státních zastupitelství
vykonávají též krajští státní
zástupci a jejich náměstci.
(3) Ministerstvo spravedlnosti vykonává správu
státního zastupitelství buď přímo
nebo prostřednictvím vedoucích jednotlivých
státních zastupitelství; správu okresních
státních zastupitelství může
vykonávat též prostřednictvím
krajských státních zástupců.
(4) Náměstci vedoucího státního
zástupce vykonávají správu v rozsahu
jím stanoveném. Vedoucí státní
zástupce může při zachování
vlastní odpovědnosti pověřit jednotlivými
úkony správy též státního
zástupce nebo jiného zaměstnance příslušného
státního zastupitelství.
(5) Při výkonu správy jsou vedoucí
státní zástupci podřízeni Ministerstvu
spravedlnosti, okresní státní zástupci
též krajským státním zástupcům.
Platné znění:
Orgány veřejné správy jsou povinny
bez průtahů vyhovět dožádáním
státního zastupitelství činěným
v mezích jeho působnosti, zejména půjčovat
spisy a doklady a podávat potřebná vysvětlení.
Navrhované znění:
Ustanovení této části se užije,
pokud zvláštní zákon nevymezí
oprávnění státního zastupitelství
jinak.
Platné znění:
(nebylo dosud upraveno)
Navrhované znění:
(1) Ministerstva a jiné správní úřady,
orgány územní samosprávy a právnické
osoby jsou povinny bez průtahů vyhovět dožádáním
státního zastupitelství učiněným
v konkrétní věci, v níž státní
zastupitelství uplatňuje svoji působnost,
zejména zapůjčovat spisy a doklady nebo jejich
opisy a podávat potřebná vysvětlení;
stanoví-li tak zvláštní zákon,
přísluší jim za vyřízení
dožádání úplata1d).
(2) Ustanovením odstavce 1 není dotčena
povinnost zachovávat státní, hospodářské
a bankovní tajemství ani státem uložená
nebo uznaná povinnost mlčenlivosti. Za státem
uznanou povinnost mlčenlivosti se podle tohoto zákona
nepovažuje taková povinnost, jejíž rozsah
není vymezen zákonem, ale vyplývá
z právního úkonu učiněného
na základě zákona.
Platné znění:
(2) Vysvětlení může odepřít
osoba, která by jím sobě nebo osobě
blízké způsobila nebezpečí
trestního stíhání. Může
je odepřít i osoba, která by jím porušila
státem uznávanou nebo uloženou mlčenlivost,
pokud jí nebyla zproštěna.
(3) Kdo se dostaví na výzvu, má nárok
na náhradu nutných výdajů a na náhradu
ušlého výdělku (dále jen "náhrada").
Náhradu poskytuje stát. Nárok na náhradu
nemá ten, kdo se dostavil jen ve svém vlastním
zájmu nebo pro své protiprávní jednání.
(4) Nárok na náhradu podle odstavce 3 zaniká,
jestliže jej osoba neuplatní do sedmi dnů ode
dne, kdy se na výzvu podle odstavce 1 dostavila; o tom
musí být osoba poučena.
____________________
1d) Např. § 15 odst. 9 zákona
č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů.".
(5) Jestliže se někdo bez omluvy nebo opětovně
bez závažných důvodů nedostaví
ke státnímu zastupitelství, může
být na jeho příkaz policejním orgánem
předveden. Může mu být též
uložena pořádková pokuta až do
výše 5000 Kč; proti rozhodnutí o uložení
pokuty je přípustný opravný prostředek
do 15 dnů k vyššímu státnímu
zastupitelství. V řízení se postupuje
podle správního řádu.2)
Navrhované znění:
(2) Vysvětlení může odepřít
osoba, která by jím sobě nebo osobě
blízké způsobila nebezpečí
trestního stíhání. Může
je odepřít i osoba, která by jím porušila
státem uznávanou nebo uloženou mlčenlivost,
pokud jí nebyla zproštěna.
(3) Kdo se dostaví na výzvu, má nárok
na náhradu nutných výdajů a na náhradu
ušlého výdělku (dále jen "náhrada").
Náhradu poskytuje stát. Nárok na náhradu
nemá ten, kdo se dostavil jen ve svém vlastním
zájmu nebo pro své protiprávní jednání.
(4) Nárok na náhradu podle odstavce 3 zaniká,
jestliže jej osoba neuplatní do sedmi dnů ode
dne, kdy se na výzvu podle odstavce 1 dostavila; o tom
musí být osoba poučena.
(5) Kdo se bez omluvy nebo opětovně bez závažného
důvodu na výzvu nedostaví ke státnímu
zastupitelství, může být na jeho příkaz
předveden policejním orgánem. Státní
zastupitelství může takové osobě
též uložit pořádkovou pokutu až
do výše 5.000 Kč. Pořádková
pokuta může být uložena i tomu, kdo bezdůvodně
odmítne podat vysvětlení, při podání
vysvětlení úmyslně uvede nesprávný
nebo neúplný údaj nebo důležitý
údaj zatají, anebo odmítne vyhovět
dožádání podle tohoto zákona.
(6) Proti rozhodnutí o uložení pořádkové
pokuty může ten, komu byla pořádková
pokuta uložena, podat do tří dnů od
oznámení rozhodnutí stížnost
u státního zastupitelství, které takové
rozhodnutí vydalo; to neplatí, jde-li o rozhodnutí
Nejvyššího státního zastupitelství.
O stížnosti rozhoduje bezprostředně
vyšší státní zastupitelství.
(7) Na oznamování rozhodnutí o pořádkové
pokutě, určení náležitostí
písemného vyhotovení takového rozhodnutí,
rozhodování o stížnosti proti němu
a na vymáhání pořádkové
pokuty se jinak užijí přiměřeně
ustanovení trestního řádu.
___________________
2) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).
Platné znění:
(2) Pracovní poměr státního zástupce
se zakládá jmenováním a vzniká
složením slibu do rukou ministra spravedlnosti. Součástí
jmenování je i přidělení k
určitému státnímu zastupitelství.
(3) Slib státního zástupce zní: "Slibuji věrnost České republice, při výkonu služby budu dodržovat Ústavu, zákony, ostatní právní předpisy a v souladu s nimi budu svoje povinnosti plnit nestranně a budu zachovávat mlčenlivost ve věcech služebního tajemství."
(4) Odepření slibu nebo složení slibu
s výhradou má za následek zánik pracovního
poměru.
Navrhované znění:
(1) Ministr spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce jmenuje státního zástupce na dobu časově neomezenou.
(2) Pracovní poměr státního zástupce
se zakládá jmenováním. Podmínkou
jmenování je složení slibu do rukou
ministra spravedlnosti. Součástí jmenování
je i přidělení státního zástupce
k určitému krajskému státnímu
zastupitelství, v jehož obvodu bude státní
zástupce dočasně přidělen k
výkonu funkce k okresnímu státnímu
zastupitelství.".
(3) Slib státního zástupce zní:
"Slibuji věrnost České republice, při
výkonu služby budu dodržovat Ústavu, zákony,
ostatní právní předpisy a v souladu
s nimi budu svoje povinnosti plnit nestranně a budu zachovávat
mlčenlivost ve věcech služebního tajemství."
(4) Státní zástupce, který po svém
jmenování vykonával funkci alespoň
3 roky, má nárok na to, aby se svým souhlasem
byl přidělen k výkonu služby k určitému
státnímu zastupitelství bez možnosti
dočasného přidělení k výkonu
funkce k okresnímu státnímu zastupitelství
v obvodu krajského státního zastupitelství.
Platné znění:
(2) O dočasném přidělení rozhoduje
vedoucí pracovník společně nadřízený
oběma státním zastupitelstvím, při
dočasném přidělení na ministerstvo
spravedlnosti ministr spravedlnosti.
Navrhované znění:
(1) Státního zástupce lze s jeho souhlasem
dočasně přidělit k zajištění
úkolů státního zastupitelství
k jinému státnímu zastupitelství nebo
k využití jeho odborných schopností
a zkušeností k Ministerstvu spravedlnosti. Součástí
rozhodnutí je i stanovení doby dočasného
přidělení.
(2) O dočasném přidělení
rozhoduje vedoucí státního zastupitelství,
které je ve vztahu k oběma státním
zastupitelstvím nejblíže vyšší.
O dočasném přidělení k Nejvyššímu
státnímu zastupitelství rozhoduje nejvyšší
státní zástupce a o dočasném
přidělení k Ministerstvu spravedlnosti ministr
spravedlnosti.
Platné znění:
Navrhované znění:
Platné znění:
(2) Ostatní vedoucí státních zastupitelství
jmenuje do funkce a odvolává ministr spravedlnosti.
(3) Odvoláním podle odstavců 1 a 2 pracovní
poměr nekončí.
Navrhované znění:
(2) Ostatní vedoucí státních zastupitelství,
jejich náměstky a náměstky nejvyššího
státního zástupce jmenuje do těchto
funkcí a odvolává z nich ministr spravedlnosti.
(3) Odvoláním podle odstavců 1 a 2 pracovní
poměr nekončí.