Stavební povolení obsahuje zejména
a) jméno (název) a adresu (sídlo) stavebníka,
b) druh a účel povolované stavby nebo její změny,
c) parcelní čísla stavebních pozemků podle katastru nemovitostí, na kterých se stavba povoluje,
d) podmínky pro provedení, popřípadě též pro užívání stavby a odstranění stavby,
e) rozhodnutí o námitkách účastníků
řízení.
(1) Podmínky stavebního povolení (§ 19 písm. d/) obsahují
a) požadavky na umístění stavby, bylo-li sloučeno rozhodnutí o umístění stavby se stavebním povolením,
b) požadavky na ochranu veřejných zájmů, především zdraví a životního prostředí,
c) požadavky k dodržení příslušných technických předpisů a k zabezpeční uživatelnosti stavby osobami s omezenou schopností pohybu a orientace,
d) lhůtu k dokončení stavby,
e) požadavky uplatněné dotčenými orgány státní správy, nejsou-li stanoveny správními rozhodnutími, případně požadavky vlastníků rozvodných sítí a kanalizace k napojení na ně,
f) jméno (název) a adresu (sídlo) zhotovitele
stavby, je-li znám, případně určení
osoby odpovídající za odborné vedení
realizace stavby nebo za odborný dozor nad prováděním
stavby, bude-li stavba prováděna svémopocí
(§ 44 odst. 2 a 3 zákona).
(2) Podmínky stavebního povolení podle potřeby dále obsahují
a) požadavky na předložení podrobnější dokumentace ještě před zahájením stavby, potřebné ke kontrole dodržení podmínek stanovených pro provedení stavby,
b) požadavek oznámit určité stadium stavby za účelem výkonu státního stavebního dohledu,
c) požadavky na předložení dokladů, odborných expertiz a posudků,
d) podrobnější požadavky na provedení
stavby především z hlediska architektury a
komplexnosti, zejména určení druhu a barvy
vnějších úprav stavby (krytiny, omítek,
nátěrů, apod.), napojení na rozvodné
sítě, pozemní komunikace a dráhy,
odvádění povrchových vod, úprav
okolí stavby a podmínek ochrany a výsadby
zeleně,
e) vymezení nezbytného rozsahu ploch pozemků, které budou tvořit součást staveniště,
f) podrobnosti opatření na sousedním pozemku nebo stavbě (§ 135 zákona),
g) úlevy pro vytyčení stavby, jedná-li se o stavbu jednoduchou, drobnou nebo dočasnou anebo o změnu stavby,
h) požadavek na předložení statických výpočtů,
i) požadavek sdělení jména (názvu)
a adresy (sídla) zhotovitele stavby.
(1) Stavební úřad zašle po jednom ověřeném
vyhotovení projektové dokumentace stavebníkovi,
obecnímu úřadu v jehož územním
obvodu se stavba provádí, není-li sám
stavebním úřadem, a dále vlastníkovi
stavby, pokud není stavebníkem. Jedno vyhotovení
projektové dokumentace si stavební úřad
ponechává pro úřední potřebu.
(2) Po právní moci stavebního povolení
stavební úřad předá stavebníkovi
štítek, na němž uvede označení
stavby a jejího stavebníka, kdo bude stavbu provádět,
kdo u stavby prováděné svépomocí
odpovídá za odborné vedení realizace
stavby nebo za odborný dozor, který orgán
a kdy stavbu povolil a termín dokončení stavby.
(1) Žádost o povolení změny stavby před jejím dokončením obsahuje
a) označení stavby a části, jíž se změna týká,
b) popis změn a jejich porovnání se stavebním povolením a ověřenou projektovou dokumentací,
c) důvody navrhované změny,
d) vliv změny stavby na její užívání
osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.
(2) Dokumentace připojovaná k žádosti obsahuje
a) situační výkres, mění-li se vnější půdorysné nebo výškové uspořádání stavby,
b) stavební výkresy v rozsahu požadované změny,
c) technický popis změny a jejích účinků na okolí,
d) doklady o projednání s orgány státní
správy, jejichž zájmy jsou navrhovanou změnou
dotčeny.
(3) Pokud změna stavby spočívá v nepodstatných
odchylkách od projektové dokumentace ověřené
ve stavebním řízení (např.
nemění se umístění, půdorysný
ani výškový rozsah stavby, účel,
konstrukční ani dispoziční řešení),
lze změnu po projednání se stavebním
úřadem vyznačit v ověřených
vyhotoveních původní projektové dokumentace
a projednat ji při kolaudačním řízení
(§ 78 odst. 2 a § 81 odst. 4 zákona).
(4) Podle předchozích ustanovení se postupuje
přiměřeně i u žádostí
o povolení změn podmínek stavebního
povolení.
(1) Žádost o povolení terénních úprav obsahuje
a) jméno (název) a adresu (sídlo) žadatele,
b) druh, účel, místo a předpokládanou dobu trvání terénních úprav,
c) druhy a parcelní čísla pozemků podle katastru nemovitostí, na nichž se mají terénní úpravy provádět, s uvedením vlastnických nebo jiných práv,
d) časový průběh provádění terénních úprav,
e) údaj o tom, kdo zpracoval dokumentaci a kdo bude terénní úpravy provádět,
f) seznam a adresy účastníků řízení,
kteří jsou žadateli známi.
(2) Údaje podle odstavce 1 písm. c) a f) je možné
nahradit přílohami k žádosti.
K žádosti o povolení terénních
úprav se připojí
a) doklad, jímž žadatel prokazuje právo provést na pozemku terénní úpravy,
b) předepsaná dokumentace ve dvou vyhotoveních; není-li stavebním úřadem obecní úřad v místě, ve třech vyhotoveních,
c) doklady o jednání s orgány státní správy a s účastníky řízení, pokud byla předem o terénních úpravách vedena, a rozhodnutí, stanoviska, vyjádření, souhlasy, posouzení, popřípadě jiná opatření dotčených orgánů státní správy vyžadovaná zvláštními předpisy,
d) územní rozhodnutí, pokud je vydal jiný
orgán než stavební úřad příslušný
k vydání povolení.
(1) Dokumentace terénních úprav obsahuje
a) údaje o splnění podmínek územního
rozhodnutí o využití území, popř.
jiných rozhodnutí nezbytných pro povolení
terénních úprav podle zvláštních
předpisů, údaje o předpokládaných
účincích terénních úprav
na okolí, technický popis postupu a způsobu
prací, údaje o násypných hmotách,
o místě a způsobu uložení vytěžených
hmot, o způsobu jejich zhutňování
a povrchové úpravě,
b) situační výkres podle katastrální
mapy, popř. též fotografie objasňující
současný stav území, na kterém
se mají terénní úpravy provést,
s vyznačením pozemků, na nichž se projeví
důsledky terénních úprav, včetně
vyznačení ochranných pásem, chráněných
území a existujících staveb; podle
povahy a rozsahu terénních úprav se připojí
též charakteristické řezy objasňující
jejich výškové uspořádání,
c) vytyčovací výkresy; u technicky jednoduchých
a nepodstatných terénních úprav postačí
potřebné geometrické parametry určující
v situačním výkresu jejich polohové
a výškové umístění.
(2) U technicky jednoduchých terénních úprav,
jejichž důsledky se nemohou nepříznivě
projevit na nemovitostech nebo jiným způsobem, může
stavební úřad jako dokumentaci přijmout
jen stručný popis postupu a způsobu prací
a situační náčrt.
Pro změny povolených terénních úprav
se ustanovení § 23 až § 25 použije
přiměřeně.
(1) V ohlášení informačních, reklamních a propagačních zařízení (dále v tomto oddílu jen "zařízení") se uvede
a) jméno (název) a adresa (sídlo) osoby, která zařízení ohlašuje,
b) druh, účel a doba trvání zařízení,
c) označení nemovitosti a místa, kde má
být zařízení umístěno.
(2) K ohlášení zařízení se připojí vždy
a) dvojmo návrh zařízení v přiměřeném měřítku a barevném provedení; není-li obecní úřad v místě stavebním úřadem, přikládá se trojmo,
b) doklad, jímž ohlašovatel prokazuje právo
umístit na pozemku nebo stavbě ohlašované
zařízení.
(3) Pokud je to vzhledem k umístění nebo ke konstrukčnímu řešení zařízení nezbytné, v ohlášení se dále uvede nebo se k němu připojí
a) náčrt nebo fotografie nemovitosti, popř. též jejího okolí, prokazující vhodnost začlenění zařízení do prostoru,
b) popis konstrukčního řešení z hlediska bezpečnosti s údaji o použitých materiálech; jde-li o světelné zařízení, popis způsobu jeho napojení na elektrické vedení, zda pro montáž bude žádáno o souhlas k využití veřejného prostranství,
c) označení oprávněné osoby, která montáž zařízení provede,
d) doklady o jednání s orgány státní správy, s vlastníky (správci) pozemních komunikací, rozvodných sítí a s dalšími účastníky řízení, pokud byla předem o zařízení vedena a rozhodnutí, stanoviska, vyjádření, souhlasy, posouzení, popřípadě jiná opatření dotčených orgánů státní správy, vyžadovaná zvláštními předpisy,
e) údaj o tom, zda se provoz zařízení
dotkne práv jiných osob, např. oslněním,
zakrytím světla, hlukem apod.
Za zařízení podléhající
ohlášení se nepovažuje výzdoba,
poutače a jiná podobná označení
zřizovaná krátkodobě u příležitosti
slavnostních shromáždění, výstav,
koncertů, sportovních utkání apod.,
jestliže tato označení budou sejmuta neprodleně
po ukončení akce.
(1) Jestliže stavební úřad písemně
sdělí, že proti zařízení
nemá námitek, připojí ke sdělení
ověřený návrh zařízení
[§ 27 odst. 2 písm. a)]. Kopii sdělení
s ověřeným návrhem předá
stavební úřad místně příslušnému
obecnímu úřadu.
(2) U zařízení, po jejichž ohlášení
stavební úřad stanovil, že podléhají
povolení, se údaje a přílohy uvedené
v § 27 doplní o další podklady nezbytné
k řádnému posouzení věci, určené
stavebním úřadem.
(1) Vytyčování se provádí podle
vytyčovacích výkresů v souladu s územním
rozhodnutím, stavebním povolením nebo povolením
terénních úprav.
(2) O provedeném vytyčení a o stabilizaci
pevných bodů vyhotoví ten, kdo vytyčení
provedl, vytyčovací protokol.
(1) Návrh na vydání kolaudačního rozhodnutí obsahuje
a) označení a místo stavby,
b) datum a číslo jednací stavebního povolení, popřípadě povolení změny stavby před jejím dokončením,
c) předpokládaný termín dokončení stavby,
d) termín úplného vyklizení staveniště a dokončení úprav okolí stavby,
e) údaj, zda bude prováděn zkušební
provoz a dobu jeho trvání.
(2) K návrhu na vydání kolaudačního rozhodnutí se podle potřeby doplní
a) popis a zdůvodnění provedených odchylek od územního rozhodnutí a stavebního povolení,
b) u stavby, na které jsou geodetické práce zajišťovány úředně oprávněným zeměměřickým inženýrem3), doklad o zajištění souborného zpracování dokumentace geodetických prací (u podzemních inženýrských sítí ještě před jejich zakrytím),
c) geometrický plán podle předpisů o katastru nemovitostí; tento doklad se nepřipojí, pokud nedochází ke změně vnějšího půdorysného ohraničení stavby a u drobných staveb,
d) u stavby, v níž bylo nebo má být zabudováno jaderné zařízení, souhlas Státního úřadu pro jadernou bezpečnost podle zvláštních předpisů1),
e) doklady o jednání s orgány státní
správy, pokud byla předem o stavbě vedena,
a rozhodnutí, stanoviska, vyjádření,
souhlasy, posouzení, popřípadě jiná
opatření dotčených orgánů
státní správy vyžadovaná zvláštními
předpisy.
___________________
3) Zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví
a o změně a doplnění některých
zákonů souvisejících s jeho zavedením.
(1) K ústnímu jednání spojenému
s místním šetřením se předkládají
a) doklady o vytyčení stavby (§ 30),
b) doklady o výsledcích předepsaných zkoušek a o způsobilosti provozních zařízení k plynulému a bezpečnému provozu, zpráva o výsledku komplexního vyzkoušení, popřípadě zkušebního provozu, pokud byl prováděn,
c) projektová dokumentace ověřená stavebním úřadem ve stavebním řízení, nebo při povolení změny stavby před jejím dokončením,
d) výkresy s vyznačením změn, ke kterým došlo během provádění stavby; tyto změny mohou být na základě kolaudačního rozhodnutí vyznačeny v projektové dokumentaci ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení, pokud řízení o nich stavební úřad spojil s kolaudačním řízením,
e) zápis o předání a převzetí stavby, pokud byl sepsán,
f) doklady o ověření požadovaných
vlastností výrobků (§ 47 zákona)
a další doklady stanovené v podmínkách
stavebního povolení.
(2) U drobných a jednoduchých staveb, zejména
u staveb jejichž stavebníky jsou fyzické osoby
a tyto stavby nesouvisejí s podnikáním podle
zvláštních předpisů, mohou být
náležitosti návrhu na vydání
kolaudačního rozhodnutí včetně
jeho příloh přiměřeně
zjednodušeny.
(1) Stavební úřad sepíše o ústním jednání protokol, který obsahuje zejména
a) označení stavby,
b) ověření, zda byly dodrženy podmínky územního rozhodnutí a stavebního povolení, zda bylo vyhověno obecným technickým požadavkům na výstavbu (§ 138a zákona) a je zabezpečeno užívání stavby osobami s omezenou schopností pohybu a orientace,
c) porovnání skutečného provedení dokončené stavby s projektovou dokumentací ověřenou stavebním úřadem a soupis zjištěných odchylek a nedostatků, popřípadě odkaz na podklady kolaudačního rozhodnutí,
d) zjištěné závady na stavbě ohrožující veřejné zájmy nebo jinak bránící řádnému a nerušenému užívání stavby k určenému účelu,
e) stanoviska dotčených orgánů státní
správy.
(2) Protokol podle odstavce 1 může být nahrazen
jednoduchým záznamem, zejména je-li stavba
dokončena v souladu s ověřenou projektovou
dokumentací a nebyly podány námitky účastníků
řízení.
Pokud stavební úřad při povolení
terénních úprav, informačních,
reklamních a propagačních zařízení,
při dodatečném povolení stavby nebo
nařízení nezbytných úprav stanovil,
že podléhají kolaudaci, platí pro ně
ustanovení tohoto oddílu přiměřeně.
(1) Kolaudační rozhodnutí obsahuje zejména
a) jméno (název) a adresu (sídlo) navrhovatele,
b) označení stavby,
c) vymezení účelu užívání stavby,
d) podmínky pro užívání stavby.
(2) Podmínky pro užívání stavby mohou podle povahy stavby obsahovat zejména
a) vyznačení nepodstatných odchylek, které stavební úřad vzal na vědomí, do ověřené projektové dokumentace stavby,
b) povinnosti k zajištění veřejných
zájmů nebo k ochraně práv a oprávněných
zájmů účastníků, zejména
zájmů na ochraně života a zdraví
osob, životního prostředí, hygieně
a požární bezpečnosti.
(1) Návrh na vydání rozhodnutí o změně
v užívání stavby, která není
spojena se změnou stavby, obsahuje
a) jméno (název) a adresu (sídlo) vlastníka stavby,
b) označení stavby,
c) uvedení nového způsobu užívání
stavby.
(2) K návrhu se připojí
a) dokumentace s vyznačením stávajícího a nového způsobu užívání jednotlivých prostorů; u starších staveb, kde se dokumentace nezachovala, lze k návrhu předložit pasport stavby (§ 46 odst. 2),
b) doklad o vlastnickém právu ke stavbě, popř. souhlas vlastníka stavby se změnou ve způsobu jejího užívání, není-li navrhovatel vlastníkem stavby,
c) doklady o jednání s orgány státní správy, pokud byla předem o návrhu vedena, a rozhodnutí stanoviska, vyjádření, souhlasy, posouzení, popřípadě jiná opatření dotčených orgánů státní správy vyžadovaná zvláštními předpisy,
d) vyjádření účastníků řízení, pokud s nimi byla vedena jednání,
e) kolaudační rozhodnutí, popř. stavební
povolení, ze kterého je zřejmé k jakému
účelu byla stavba povolena, anebo doklad podle §
46 odst. 5.
(3) Rozhodnutí stavebního úřadu o změně v užívání stavby, která není podmíněna provedením změny stavby, obsahuje zejména
a) označení stavby,
b) vymezení nového způsobu užívání stavby,
c) podmínky pro nový způsob užívání
stavby, kterými se zajistí veřejné
zájmy, ochrana práv a oprávněných
zájmů účastníků a uživatelnost
stavby osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.
(1) Obsah žádosti o povolení změny stavby,která
podmiňuje změnu v jejím užívání,
je obdobný jako u žádosti o stavební
povolení (§ 16 až 18); uvede se však, jaká
změna v užívání stavby se bude
navrhovat zároveň s návrhem na kolaudaci
dokončené změny stavby.
(2) Je-li změna v užívání stavby
podmíněna provedením změny stavby
(§ 85 odst. 2 a § 139b odst. 3 zákona), stanoví
stavební úřad v kolaudačním
rozhodnutí nový účel užívání
stavby.
(1) Nezbytnými úpravami na stavbě nebo stavebním
pozemku jsou zejména
a) úpravy v zájmu bezpečnosti dopravy (např. zřízení podloubí, průchodů, zkosení nároží domů), obrany státu (např. zřízení krytů a úkrytů) a požární bezpečnosti (např. technická zařízení požární bezpečnosti),
b) úpravy jimiž se docílí, aby stavba nebo její zařízení neohrožovaly životní prostředí, zejména neobtěžovaly své okolí nepřiměřeně hlukem, zápachem, exhalacemi, otřesy, chvěním a účinky elektromagnetického pole,
c) připojení stavby na rozvodné sítě, zejména na rozvod vody, elektřiny, plynu a na kanalizační síť,
d) úpravy, jimiž se odstraňují hygienické, bezpečnostní, požární, provozní a estetické závady stavby a jimiž se stavba vybavuje sociálními nebo jinými hygienickými a společnými zařízeními,
e) odstranění nebo úprava stavebních částí stavby (např. zdí, stříšek, verand) zabraňujících přístupu světla a vzduchu ke stavbám, nebo působících jiné závady,
f) úpravy k zajištění účinnějšího
odvádění srážkových vod.
(2) Pro obsah projektové dokumentace a jiných podkladů
platí podle povahy úprav ustanovení této
vyhlášky o povolování staveb, terénních
úprav, popřípadě o odstraňování
staveb.
(1) Žádost o povolení k odstranění
stavby obsahuje
a) druh, účel, místo a označení stavby,
b) důvody odstranění stavby a předpokládané započetí a ukončení prací,
c) název a sídlo oprávěné osoby, která odstranění stavby provede; hodlá-li vlastník odstraňovat stavbu svépomocí, uvede jméno a adresu kvalifikované osoby, která bude zajišťovat odborné vedení nebo vykonávat odborný dozor nad prováděním bouracích prací,
d) zda se odstranění stavby provede s použitím trhavin,
e) jak se naloží s materiálem a kam se přebytečný materiál uloží,
f) seznam a adresy účastníků řízení, kteří jsou žadateli známi,
g) jak jsou zajištěny dosavadním uživatelům bytů a nebytových prostor náhradní byty, ubytování nebo prostory,
h) jak bude využit uvolněný pozemek,
i) návrh na opatření na sousedním
pozemku nebo stavbě, jestliže se z nich mají
provádět bourací práce nebo mají-li
se jinak použít.
(2) K žádosti o povolení k odstranění
stavby se připojí
a) doklad, jímž se prokazuje vlastnické nebo jiné právo ke stavbě a pozemku,
b) technologický popis prací, popřípadě též nezbytné výkresy úprav pozemku,
c) doklady o jednání s dotčenými orgány státní správy a s účastníky řízení, pokud byla o odstranění stavby předem vedena,
d) u staveb, jejichž odstranění nebude provádět oprávněná osoba, prohlášení kvalifikované osoby, která se zavázala zajišťovat odborné vedení nebo vykonávat odborný dozor nad prováděním bouracích prací, není-li vlastník sám způsobilý dozor provádět,
e) stanoviska, popřípadě rozhodnutí
dotčených orgánů státní
správy vyžadovaná zvláštními
předpisy; u stavby s jaderným zařízením
souhlas Státního úřadu pro jadernou
bezpečnost podle zvláštních předpisů.
1)
(3) Jde-li o odstranění nemovité kulturní
památky, obsahuje žádost též fotodokumentaci,
dokumentační výkresy, popřípadě
jinou dokumentaci (např. měřickou nebo modelovou).