(1) Činnosti a podklady pro pořizování, projednávání a schvalování územně plánovací dokumentace zahrnují
a) přípravné práce,
b) zpracování průzkumů a rozborů,
c) zpracování a projednání zadání,
d) přípravu podkladů pro schválení zadání,
e) zpracování konceptu řešení územně plánovací dokumentace a jeho projednání,
f) zpracování souborného stanoviska včetně návrhu rozhodnutí o podaných námitkách,
g) vyjádření příslušného nadřízeného orgánu územního plánování, pokud se jedná o územní plán obce nebo regulační plán,
h) předložení souborného stanoviska ke schválení,
i) oznámení rozhodnutí o námitkách ke konceptu řešení,
j) zpracování návrhu územně plánovací dokumentace,
k) projednání návrhu územně plánovací dokumentace,
l) předložení návrhu územního plánu obce nebo regulačního plánu včetně návrhu usnesení k posouzení nadřízenému orgánu územního plánování,
m) předložení návrhu usnesení o schválení územně plánovací dokumentace spolu se zprávou o jejím projednání, vyhodnocením všech stanovisek, námitek a připomínek a s návrhem rozhodnutí o námitkách,
n) oznámení rozhodnutí o námitkách k návrhu územně plánovací dokumentace,
o) schválení územně plánovací
dokumentace a její případná úprava
dle rozhodnutí o jejím schválení
(2) Činnosti pořizovatele po schválení
územně plánovací dokumentace zahrnují
a) opatření schválené územně plánovací dokumentace schvalovací doložkou,
b) uložení územně plánovací dokumentaci,
c) poskytnutí údajů pro evidenci schválené územně plánovací dokumentace a zpracování registračního listu,
d) sledování ve spolupráci s ostatními orgány územního plánování a stavebními úřady aktuálnosti územně plánovací dokumentace a v případě potřeby předložení návrhu na zpracování změny schvalujícímu orgánu,
e) pořízení (v případě potřeby) změn územně plánovací dokumentace,
f) rozhodnutí o případné úpravě směrné části územně plánovací dokumentace, kterou pořídil,
g) oznámení nabytí účinnosti obecně závazného právního předpisu o závazné části územně plánovací dokumentace nadřízenému orgánu územního plánování,
h) oznámení nadřízenému orgánu
územního plánování o ukončení
platnosti územně plánovací dokumentace
a o její archivaci v souladu se zvláštními
předpisy.
(1) Přípravné práce zabezpečuje
pořizovatel ve spolupráci s dotčenými
obcemi, orgány státní správy a s právnickými
a fyzickými osobami, které se podílejí
na využití území.
(2) Pořizovatel shromáždí dostupné
podklady a informace o stavu území a záměrech
jeho využití v rozsahu potřebném pro
zpracování příslušné územně
plánovací dokumentace.
(3) Podklady o záměrech využití území
jsou zejména územně plánovací
dokumentace, územně plánovací podklady,
platná územní rozhodnutí a podklady
pořizované orgány státní správy
podle zvláštních předpisů.
(1) Za zajištění zpracování průzkumů
a rozborů odpovídá pořizovatel.
(2) Pořizovatel předá zhotoviteli získané
podklady a stanoviska k nim, nezbytné mapové podklady
v příslušných měřítkách,
ve kterých předpokládá zpracování
územně plánovací dokumentace a vymezí
rozsah řešeného území. Zároveň
poskytne zhotoviteli nezbytné informace o závazných
částech schválené územně
plánovací dokumentace týkající
se řešeného území.
(3) Cílem průzkumů a rozborů, které
vypracuje zhotovitel, je vyhodnocení současného
stavu, rozvojových tendencí, problémů
a významných střetů zájmů
v území ve vztahu k limitům, vyplývajícím
z obecně závazných právních
předpisů. Průzkumy a rozbory jsou podkladem
pro zpracování zadání a pro vlastní
řešení územně plánovací
dokumentace.
(4) Průzkumy a rozbory obsahují textovou část
včetně doplňujících tabulek,
grafickou část a problémový výkres,
který znázorňuje souhrnně hlavní
střety zájmů v řešeném
území a nejdůležitější
problémy, které by měly být řešeny
v územně plánovací dokumentaci. Závěr
textové části tvoří okruhy
problémů k řešení.
(1) Zadání územně plánovací
dokumentace zahrnuje zpracování návrhu zadání,
jeho projednání a schválení.
(2) Při sestavení návrhu zadání
se vychází zejména z údajů
a podkladů získaných v průběhu
přípravných prací především
od dotčených obcí a orgánů
státní správy, z výsledků průzkumů
a rozborů, u územních plánů
obcí i z koncepčních materiálů,
vztahujících se k jejich rozvoji, např. programů
rozvoje obcí.
(3) Zadání musí mimo jiné obsahovat
pokyny pro řešení hlavních střetů
zájmů a problémů v území
a stanoví požadavky na obsah a rozsah územně
plánovací dokumentace, včetně případných
požadavků na alternativy nebo varianty řešení.
(4) Základní obsah návrhu zadání
je uveden v příloze č. 1.
(1) Koncept řešení se zpracovává
v rozsahu základního obsahového standardu
příslušné územně plánovací
dokumentace podle přílohy č.2, pokud není
ve schváleném zadání stanoveno jinak.
Koncept řešení se zpracovává
ve shodném rozsahu a struktuře jako návrh
územně plánovací dokumentace, zpravidla
v alternativách nebo variantách.
(2) Koncept řešení obsahuje vždy i návrh
vymezení závazné části územně
plánovací dokumentace a návrh výroku
schvalujícího orgánu.
(3) Pořizovatel sleduje průběh prací
na územně plánovací dokumentaci, zajišťuje
evidenci a zápisy z jednání a rozhodnutí,
ovlivňujících řešení a
projednává případné rozpory.
(4) Při převzetí dokončeného
konceptu řešení pořizovatel zkontroluje
jeho úplnost a soulad se schváleným zadáním.
(5) Koncept řešení územně plánovací
dokumentace je podkladem pro projednání a zpracování
souborného stanoviska. Pokud není pro řešené
území schválen shodný druh územně
plánovací dokumentace, slouží koncept
řešení po schválení souborného
stanoviska též jako podklad pro územní
řízení.
(6) Má-li být upuštěno od zpracování
konceptu územního plánu obce nebo regulačního
plánu, musí být řešení
prověřeno urbanistickou studií, která
zahrnuje celé řešené území
budoucí územně plánovací dokumentace
a jejíž obsah odpovídá základnímu
obsahovému standardu pro koncept řešení
územně plánovací dokumentace.
(1) Souborné stanovisko je závazným pokynem
pro zpracování návrhu územně
plánovací dokumentace.
(2) V souborném stanovisku se posuzuje splnění
požadavků zadání. Na základě
zdůvodnění lze od požadavků uvedených
v zadání upustit.
(3) O vyjádření nadřízeného
orgánu územního plánování
požádá pořizovatel po skončení
projednání konceptu řešení územního
plánu obce nebo regulačního plánu.
Nadřízenému orgánu poskytne:
a) koncept řešení územního plánu obce nebo regulačního plánu, ke kterému má být dáno vyjádření,
b) stanoviska dotčených orgánů státní správy s komentářem, jak byl návrh dohodnut,
c) námitky vlastníků, jejichž práva jsou dotčena
d) vyhodnocení připomínek,
e) návrh souborného stanoviska a návrh rozhodnutí o podaných námitkách,
f) vyjádření orgánů územního plánování sousedních územních obvodů,
g) kopie dokladů o oznámení a vyrozumění o projednávání konceptu řešení.
(4) Nadřízený orgán územního
plánování sdělí své
vyjádření pořizovateli do 30 dnů
ode dne, kdy obdržel úplné podklady pro jeho
zpracování. Ve svém vyjádření
zhodnotí soulad se zákonem a obecně závaznými
právními předpisy, dodržení podmínek
vyplývajících pro řešené
území ze schválené navazující
územně plánovací dokumentace a koordinaci
využívání území z hlediska
širších územních vztahů.
(5) V návrhu na schválení souborného
stanoviska se vyhodnotí splnění zadání,
soulad s platnou navazující územně
plánovací dokumentací a splnění
požadavků uvedených ve vyjádření
nadřízeného orgánu územního
plánování.
(1) Po schválení souborného stanoviska nebo
zadání splňujícího jeho funkce
se zpracuje návrh územně plánovací
dokumentace.
(2) Návrh územně plánovací
dokumentace dle přílohy č. 2 může
být rozšířen podmínkami zadání
nebo souborného stanoviska.
(3) Při převzetí návrhu územně
plánovací dokumentace zkontroluje pořizovatel
jeho úplnost a soulad se souborným stanoviskem a
zadáním. U územního plánu obce
zkontroluje též soulad se schváleným
územním plánem velkého územního
celku a u regulačního plánu soulad s územním
plánem obce a územním plánem velkého
územního celku.
K posouzení návrhu územního plánu
obce a regulačního plánu nadřízeným
orgánem územního plánování
pořizovatel tomuto orgánu předloží:
a) návrh územního plánu obce nebo regulačního plánu, který má být posouzen,
b) zprávu o projednání územně plánovací dokumentace spolu s vyhodnocením všech stanovisek, námitek a připomínek,
c) kopie stanovisek dotčených orgánů státní správy k návrhu územně plánovací dokumentace,
d) kopie připomínek orgánů územního plánování sousedních území,
e) kopie dokladů o oznámení a vyrozumění o projednávání návrhu,
f) u návrhu regulačního plánu předloží
pořizovatel též platný územní
plán obce zahrnující řešené
území.
(1) Návrh usnesení o schválení územně
plánovací dokumentace obsahuje zejména:
a) návrh výroku o schválení,
b) návrh výroku o vymezení závazné části územně plánovací dokumentace,
c) návrh výroku o námitkách k návrhu
územně plánovací dokumentace a nesouhlasech
s vyřízením námitek podaných
ke konceptu řešení,
(2) Návrh usnesení zpravidla dále obsahuje
konkrétní úkoly v působnosti schvalujícího
orgánu vyplývající ze schválené
územně plánovací dokumentace.
(3) Návrh obecně závazného právního
předpisu o vyhlášení závazné
části územně plánovací
dokumentace obsahuje zejména:
a) územní rozsah platnosti,
b) vymezení závazné části územně plánovací dokumentace včetně vymezení veřejně prospěšných staveb,
c) závarečná ustanovení o místech uložení územně plánovací dokumentace, apod.
(4) U schválené územně plánovací dokumentace opatří pořizovatel hlavní výkresy a textovou část schvalovací doložkou, která obsahuje:
a) označení schvalujícího orgánu,
b) datum schválení a číslo usnesení, kterým byla územně plánovací dokumentace schválena,
c) razítko a podpis oprávněné osoby
pořizovatele.
(1) Pokud orgán územního plánování
při své činnosti zjistí, že došlo
ke změně předpokladů, na základě
kterých byla navržena koncepce uspořádání
území schválené územně
plánovací dokumentace, připraví zadání
pro zpracování změn a předloží
je ke schválení.
(2) Pokud lze vzhledem k jednoduchosti zadávané
změny zpracovat přímo návrh, bez konceptu
řešení, musí být tato skutečnost
uvedena ve schváleném zadání.
(3) Zadání změny, koncept řešení,
pokud se zpracovává, i její návrh
musí pořizovatel projednat v rozsahu předepsaném
pro příslušný druh územně
plánovací dokumentace. Pokud je upuštěno
od zpracování konceptu řešení,
musí pořizovatel zajistit v průběhu
lhůty, po kterou je návrh vystaven, jeho veřejné
projednání s odborným výkladem.
(4) Ve schválené územně plánovací
dokumentaci se změny a úpravy nezakreslují.
Pořizovatel provede záznam o nich do hlavního
výkresu. Změny a úpravy se zpracují
graficky jako samostatná průsvitka nebo samostatný
výkres, textově jako samostatná příloha
ke schválené územně plánovací
dokumentaci, u které musí být spolu s kopií
kompletního schvalovacího dokumentu uložena.
(5) V případě, že vlivem změn
či úprav ztratila územně plánovací
dokumentace dostatečnou přehlednost, může
pořizovatel k určitému datu nechat vyhotovit
nový hlavní výkres se zachycením posledního
právního stavu. Tento hlavní výkres
musí opatřit schvalovací doložkou. Tato
schvalovací doložka musí obsahovat záznamy
o všech změnách a úpravách, které
byly schváleny nebo provedeny a odpovídají
danému právnímu stavu k uvedenému
datu.
Z řešení územně plánovací
dokumentace se jako závazné regulativy schvalují
zejména:
a) u územního plánu velkého územního
celku zásady uspořádání území
a limity jeho využití, hlavní koridory dopravy
a technické infrastruktury, vymezení nadregionálních
a regionálních územních systémů
ekologické stability, popřípadě plochy
veřejně prospěšných staveb,
b) u územního plánu obce urbanistická
koncepce, prostorové uspořádání
s určením využití ploch, vymezení
zastavitelného území, limity využití
území, zásady uspořádání
dopravního, technického a občanského
vybavení, místní územní systémy
ekologické stability, vymezení ploch pro veřejně
prospěšné stavby,
c) u regulačního plánu vymezení jednotlivých
stavebních pozemků, jejich využití,
umístění staveb, přístupy k
nim a napojení na technické vybavení, prvky
systému ekologické stability, regulační
prvky prostorového uspořádání
(např. uliční a stavební čáry,
výška a objemy zástavby, ukazatele využití
území, řešení dopravy a technického
vybavení) a vymezení ploch pro veřejně
prospěšné stavby.
(1) Úplný elaborát územního
plánu velkého územního celku se ukládá
u ústředního orgánu státní
správy pro územní plánování
a u všech okresních úřadů, jejichž
územního obvodu se řešení dotýká.
Místa uložení se oznamují dotčeným
obecním úřadům a stavebním
úřadům.
(2) Úplný elaborát územního
plánu obce či regulačního plánu
se ukládá u obecního úřadu
obce, pro kterou byl pořízen, u příslušného
stavebního úřadu a příslušného
okresního úřadu.
(1) Pořizovatel zajistí zpracování
návrhu územně plánovací dokumentace
popř. čistopis hlavního výkresu nebo
návrh změny minimálně v tolika vyhotoveních,
aby byla splněna podmínka povinného uložení
podle § 20.
(2) Koncept řešení územně plánovací
dokumentace pořizovatel objedná v počtu vyhotovení
odpovídajícímu potřebě operativního
projednání, nejméně však ve dvou
vyhotoveních.
(1) Nadřízený orgán územního plánování vede evidenci schválených územních plánů obcí a regulačních plánů. Pro tuto evidenci mu pořizovatel zasílá:
a) usnesení o schválení územně plánovací dokumentace,
b) usnesení o schválení změny územně plánovací dokumentace,
c) usnesení o ukončení platnosti územně plánovací dokumentace.
d) registrační list územně plánovací
dokumentace.
(2) Evidenci poskytne k nahlédnutí nadřízený
orgán územního plánování
na požádání.
Územně plánovací dokumentaci, jejíž
platnost je ukončena, odevzdá orgán územního
plánování k trvalému uložení
a archivování příslušnému
archivu.
(1) Dosud platné územní plány sídelního
útvaru, schválené přede dnem účinnosti
zákona č. ... /1997 Sb., se považují
za územní plány obcí.
(2) Dosud platné územní plány zón
a územní projekty zón schválené
přede dnem účinnosti zákona č.
... /1997 Sb. se považují za regulační
plány.
Zrušuje se vyhláška č. 84/1976 Sb., o
územně plánovacích podkladech a územně
plánovací dokumentaci, ve znění vyhlášky
č. 377/1992 Sb.
Příloha č. 1
I. Zadání územně plánovací dokumentace pro řešení všech druhů územně plánovací dokumentace obsahuje zejména:
a) důvody pro pořízení územně plánovací dokumentace a stanovení cílů rozvoje území,
b) předběžné vymezení řešeného území podle katastrálních území, v případě regulačních plánů dle potřeby,
c) požadavky vyplývající z širších vztahů v území,
d) základní demografické údaje a charakteristiky,
e) požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí a na územní systémy ekologické stability,
f) požadavky vyplývající z dalších právních předpisu (např. ochrany půdního fondu, ložisek nerostů, kulturních památek, památkově chráněných území a jejich ochranných pásem, zájmů civilní obrany, nadřazených systémů dopravního a technického vybavení území),
g) zvláštní požadavky a podmínky pro urbanistickou koncepci,
h) zvláštní požadavky a podmínky pro celkové řešení a na úpravu a rozsah dokumentace konceptu a návrhu,
i) limity využití území
II. Zadání jednotlivých druhů územně
plánovací dokumentace obsahuje kromě shora
uvedených bodů a) až i) též:
1. Územní plán velkého územního celku:
a) posouzení možností rozvoje obcí, jejich vzájemných vztahů a funkce v osídlení,
b) demografické výhledy,
2. Územní plán obce:
a) závazné části územního plánu velkého územního celku,
b) velikost obce a její předpokládaný rozvoj,
c) význam a funkce obce ve struktuře osídlení,
d) zvláštní požadavky a podmínky pro řešení rozvoje obce s přihlédnutím k historickým, kulturním a přírodním hodnotám území,
e) základní charakteristiky koncepce dopravy, technického vybavení a nakládání s odpady,
f) požadavky na dílčí územně technické řešení jednotlivých částí obce a příslušné veřejně prospěšné stavby,
g) požadavky a podmínky pro řešení vztahů částí obce a se sousedními obcemi.
h)
i)
3. Regulační plán
a) závazné části navazující územně plánovací dokumentace,
b) vztahy řešeného území k ostatním částem obce z hlediska urbanistické kompozice, dopravy, technického a občanského vybavení,
c) požadavky na regulaci plošného a prostorového uspořádání území s ohledem na jeho funkci a polohu, včetně požadavků na řešení dopravy, technického a občanského vybavení,
d) požadavky na zachování hodnot řešeného území,
e) požadavky na asanace,
f) požadovaný způsob regulace (použití
přiměřených regulačních
prvků). prostorového uspořádání.
Příloha č. 2
1. Územně plánovací dokumentace všech
druhů obsahuje:
I. Textovou část:
A) základní údaje o zadání,
podkladech a hlavních cílech řešení,
vymezení území, zhodnocení dříve
vypracované a schválené územně
plánovací dokumentace, zhodnocení výsledků
projednání návrhů řešení
(resp. konceptu) s příslušnými orgány
státní správy, obcí a veřejností,
B) řešení územně plánovací dokumentace :
a) vymezení řešeného území zpravidla podle katastrálních území,
b) návrh uspořádání území a zásad jeho využití, včetně změn,
c) popis a zdůvodnění navrhované řešení,
d) návrh regulativů, včetně limitů využití území (např. urbanistické, prostorové, kompoziční, kulturně historické, ekologické, dopravní, technické),
e) návrh územních systémů a prvků ekologické stability,
f) vymezení ochranných pásem, bezpečnostních pásem a chráněných území,
g) návrh koncepce dopravy a technického vybavení,
h) vymezení veřejně prospěšných
staveb, a pokud je to účelné i obvodů,
kterým slouží.
C) dokladovou část, která se po skončení
projednání návrhu přiloží
k dokumentu o projednávání.
II. Grafickou část
Počet, obsahovou náplň a míru podrobnosti
zpracování hlavních a doplňujících
výkresů, modelů, schémat, panoramat
atd. určí pořizovatel individuálně
podle povahy a rozsahu řešených úkolů
a s ohledem na přehlednost jednotlivých výkresů.
Vyznačeny musí být všechny graficky
vyjádřitelné regulativy a veřejně
prospěšné stavby.
III. Tabulkovou část
Obsahující přehlednou sestavu číselných
údajů, charakterizujících navržené
řešení podle členění textové
části, pokud nebudou zařazeny přímo
do textu. Součástí této tabulkové
části musí být informace, které
byly použity jako vstupy k rozpracování.
2. Jednotlivé druhy územně plánovací dokumentace obsahují dále zejména:
2.1. Územní plán velkého územního
celku:
I. Textovou část:
a) rozvoj sídelní struktury a zhodnocení rozvojových předpokladů jednotlivých obcí,
b) důsledky a technické zajištění předpokládané exploatace nerostných surovin,
c) důsledky růstu nebo úbytku počtu obyvatelstva, jeho ekonomických aktivit, migrace a dojížďky za prací na rozvoj území,
d) komplexní hodnocení navrženého řešení, zejména ekologických, ekonomických, sociálních, kulturních a územně technických důsledků,
e) vyhodnocení vlivů na životní prostředí.
II. Grafickou část
s hlavními výkresy 1 : 50 000, 1 : 25 000, příp.
i 1 :10 000 s komplexním urbanistickým návrhem.
Samostatné výkresy nadregionálních
a regionálních systémů ekologické
stability, koncepce dopravy a technického vybavení.
2.2 Územní plán obce:
I. Textovou část návrhu řešení:
a) základní rozvojové předpoklady obce,
b) vymezení řešeného území, zpravidla shodně s územím obce,
c) návrh uspořádání a využití území, členěného na polyfunkční území a monofunkční plochy s popisem vhodnosti a přípustnosti, resp. nepřípustnosti jednotlivých činností,
d) stanovení podmínek omezujících využití jednotlivých ploch a intenzitu jejich využití, určení regulace využití jednotlivých ploch (zákazy, přípustné způsoby a koeficienty využití),
e) přehled zastavitelných území obce,
popřípadě rozvojových území
vhodných pro soustředěné investice,
II. Grafickou část
s hlavními výkresy, jejichž podkladem jsou mapy měřítek 1 : 5 000, 1 : 10 000, 1 : 25 000 (u malých obcí v měřítku katastrální mapy). Obsahem těchto výkresů jsou urbanistická koncepce rozvoje, vymezení jednotlivých ploch s rozdílným využitím a regulací..
Graficky se vyjadřují:
a) návrh vymezení zastavitelného území obce,
b) návrh vymezení stavebních pozemků u územních plánů obcí zpracovaných na podkladě mapy v měřítku 1 : 5 000 a větším, který vymezí jejich hranice, nezbytný přístup k pozemkům a stavbám a jich napojení na nadřazenou síť technického vybavení,
c) návrh dopravního řešení s vyznačením ochranných pásem a nepříznivých vlivů dopravy na životní prostředí,
d) návrh řešení technického vybavení obce obsahující zejména návrh vodohospodářských, energetických a telekomunikačních zařízení, s vyznačením ochranných a bezpečnostních pásem,
e) informativní vymezení etapizace výstavby, zejména veřejně prospěšných staveb,
f) řešení zájmového území a širší vztahy dokumentující začlenění řešené obce do systému osídlení,
g) vyhodnocení požadavků na zábor zemědělského a lesního půdního fondu,
h) návrh místního územního
systému ekologické stability.
2.3 Regulační plán
I. Textovou část
Obsah textové části, uvedené u územního
plánu obce se přiměřeně uplatní
a rozšíří zejména o:
a) specifické charakteristiky řešeného území části obce vyplývající z její polohy a funkcí,
b) vazby řešené části obce na širší území,
c) urbanistickou koncepci,
d) regulační prvky pro prostorové a architektonické řešení (např. uliční a stavební čáry, výšky, objemy a tvary zástavby, ukazatele využití pozemků, nadzemní podlažnost a možné využití podzemí, prvky systému ekologické stability) a další podmínky pro umístění staveb přiměřeně podle § 3 odst. 4 vyhlášky Ministerstva hospodářství, kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona,
e) řešení dopravy a technického vybavení,
II. Grafickou část
s hlavními výkresy, jejichž podkladem jsou katastrální mapy, s komplexním návrhem obsahujícím urbanistickou koncepci a regulační výkres s vyznačením ploch, způsobu zástavby, regulačních prvků, rezervních speciálních ploch, prvků ekologické stability.
Samostatně se zpracovává návrh řešení
dopravy s vyznačením ochranných pásem,
v případě potřeby s vyznačením
vstupů a vjezdů na pozemky, návrh řešení
technického vybavení území a vyhodnocení
požadavků na zábor zemědělského
a lesního půdního fondu.