17. § 31 včetně nadpisu zní:
(1) Pivem se pro účely tohoto zákona rozumí
slabě alkoholický nápoj, který obsahuje
více než 0,5% objemových alkoholu, vzniklý
zkvašením mladiny a odpovídající
číselnému kódu nomenklatury celního
sazebníku 2203.
(2) Mladina je roztok cukrů a ostatních látek,
získaný z různých druhů sladu,
cukru nebo nesladovaných obilovin, povařený
s chmelem nebo jinými chmelovými výrobky.
(3) Koncentrace piva se vyjadřuje v procentech jako procentový
obsah extraktu původní mladiny před zakvašením.
Extrakt původní mladiny před zakvašením
se stanoví podle velkého Ballingova vzorce takto:
(2,066 5 A + Es ) × 100 p (%) = 100 + 1,066 5
A
nebo upraveného vzorce
p (%) = 2 A + Es + K
p extrakt původní mladiny před zakvašením,
Es hmotnostní % nezkvašeného (skutečného) extraktu piva, které se stanoví sacharometricky nebo pyknometricky po oddestilování alkoholu a doplnění destilovanou vodou na původní hmotnost vzorku,
A hmotnostní procento alkoholu stanovené v destilátu pyknometricky,
K korekční činitel, který je stanoven
tabelárně.
Destilační metoda se používá
jako metoda rozhodčí. Při sériových
analýzách je možno extrakt původní
mladiny stanovit refraktometricky nebo pomocí automatických
analyzátorů.".
18 . § 33 včetně nadpisu zní:
(1) Základní sazba daně z piva pro ostatní
právnické a fyzické osoby a snížené
sazby pro malé nezávislé pivovary podle §
2 písm. i) za 1 hektolitr a každé procento
extraktu původní mladiny, ze které bylo pivo
vyrobeno, před zakvašením jsou stanoveny takto
:
Ke zlomkům procent (desetinným místům)
se nepřihlíží.
(2) Výše daně u vyskladněného
piva konkrétní koncentrace vyjádřené
v procentech se vypočítá jako součin
množství vyskladněného piva v hektolitrech,
konkrétní výše procenta koncentrace
a základní nebo snížené sazby.".
19. V § 37 se v položce 2204 "vína
dosycovaná CO2 podle § 35 odst.1 písm.
b)" a v položce 2206 "ostatní nápoje
podle § 35 odst.1 písm.e) dosycované CO2,
které při uzavřeném obsahu a teplotě
20o C dosahují přetlak větší
než 0,1 Mpa" sazba daně "12 Kč/litr"
nahrazuje sazbou daně "16,40 Kč/litr".
20. § 40 včetně nadpisu zní:
Sazby daně jsou stanoveny takto:
Číselný kód nomenklatury celního sazebníku | Text | Sazba daně |
2402 | cigarety filtrové délky nad 70 mm | 0,72 Kč/kus |
cigarety provazcové a cigarety filtrové délky do 70 mm včetně | 0,64 Kč/kus | |
doutníky, cigarilos | 0,72 Kč/kus | |
2403 | cigaretový tabák nařezaný pro ruční výrobu cigaret | 803,- Kč/kg |
tabákové vložky z cigaretového tabáku pro ruční výrobu cigaret | 0,72 Kč/kus | |
lulkové, dýmkové, šňupavé a žvýkací tabáky | 40,- Kč/kg .". |
21. V § 40a odst. 2 se slova "Oblastní celní úřad Praha" nahrazují slovy "Celní úřad Kutná Hora".
.
22. V § 40c se vkládá za odstavec 3
nový odstavec, který zní:
" (4) Všechny cigarety musí být zároveň
značeny vytištěným nápisem v
českém jazyce "VAROVÁNÍ MINISTRA
ZDRAVOTNICTVÍ ČR: KOUŘENÍ ZPŮSOBUJE
RAKOVINU" a údaji o obsahu nikotinu a dehtu v mg na
jednu cigaretu. Toto ustanovení se nevztahuje na cigarety,
které podle odstavce 1 nemusí být značeny.".
Dosavadní odstavce 4 až 6 se označí jako odstavce 5 až 7.
23. V § 40d odst. 12 se na konci vkládá
věta "Úřad nemůže odmítnout
vydat tabákové nálepky výrobci nebo
dovozci cigaret, pokud jsou tyto nálepky zaplaceny včetně
daně v hotovosti nejpozději při předání
objednávky. V tomto případě se nepoužijí
ustanovení odstavců 7 a 8 a odstavce 9 písm.
b).".
24. V dosavadním § 40f odst. 5 se za slova
" nárok na vrácení daně"
doplňují slova "do výše daně
odvedené".
Pro daňové povinnosti vzniklé před
účinností tohoto zákona platí
dosavadní předpisy.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
České republiky vyhlásil úplné
znění zákona České národní
rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
jak vyplývá z pozdějších zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1998.
I. Obecná část
Dnes platné znění zákona o spotřebních daních odpovídá aktuálnímu stavu poznatků a zkušeností, které praktické uplatňování tohoto zákona dosud přineslo. V návrhu novely zákona o spotřebních daních se tedy z legislativního hlediska uplatňují jen některé dílčí změny, které usnadní fungování systému spotřebních daní.
Hlavním důvodem pro předložení návrhu novely zákona o spotřebních daních je však skutečnost, že sazby spotřebních daní se s výjimkou tabákových výrobků a piva prakticky neměnily od 1.1.1994. U tabákových výrobků došlo k poslední změně sazeb k 1.1.1996, zatímco u piva se sazby neměnily od schválení zákona o spotřebních daních, tedy od 1.1.1993. Do výčtu změn nepočítáme změnu sazeb spotřebních daní k 1.1.1995, kdy bylo pouze kompenzováno snížení sazby daně z přidané hodnoty tak, aby daňové zatížení vybraných výrobků zůstalo nezměněno. Rovněž zavedení sazby spotřební daně pro topné oleje lehké a velmi lehké spolu s vracením této daně k 1.1.1996 neznamenalo zvýšení daňového zatížení uvedených výrobků.
U uhlovodíkových paliv a maziv je navíc kladen důraz na první kroky postupného vyrovnávání sazeb spotřebních daní platných v České republice s minimálními sazbami platnými v Evropské unii.
Celkový dopad změn sazeb spotřebních
daní na příjmovou stránku státního
rozpočtu pro rok 1998 činí + 6 826,6 mil.
Kč. U uhlovodíkových paliv a maziv činí
dopad + 3 090,3 mil.Kč, u lihu a lihovin + 1 014,0 mil.
Kč, u piva + 732,8 mil. Kč a u tabákových
výrobků + 1 989,5 mil. Kč. Podrobnější
rozpis dopadů u jednotlivých druhů uhlovodíkových
paliv a maziv a dopad daňových změn do cen
je uveden ve zdůvodnění jednotlivých
bodů návrhu novely zákona o spotřebních
daních
II. K jednotlivým bodům
K bodům 1 a 2
Podle legislativních pravidel nejsou poznámky pod
čarou normotvorné. V § 2 písm. h) zákona
o spotřebních daních je tedy zbytečné
definovat pojem "vyskladnění" pro vztahy
podle smluv o dílo či podle komisionářských
smluv, protože tyto vztahy jsou již pokryty bodem 1
citovaného ustanovení. Bod 1 se totiž týká
všech smluvních závazků s výjimkou
závazků podle smluv v tomto bodě výslovně
uvedených.
K bodům 3 a 6
Jedná se o technickou úpravu způsobenou úpravami
§ 12.
K bodům 4 a 21
Jedná se o technickou úpravu způsobenou změnou
celního zákona a s ní související
změnou organizačního řádu celních
úřadů.
K bodu 5
Jde o zpřísnění podmínek u
dodávek nezdaněného lihu objednatelem zhotoviteli
pro výrobu lihovin ve smlouvě o dílo. Pro
zabránění daňových úniků
je nezbytné, aby i tento pohyb nezdaněného
lihu byl prováděn pouze na základě
povolení Ministerstva financí.
K bodům 7 a 8
Znění dosavadního § 12 je navrhováno
pro lepší srozumitelnost v rozdělení
na § 12 a § 12a až 12d. Po věcné
stránce se změny týkají pouze vracení
daně osobám s diplomatickým statutem, při
prodeji v prodejnách typu DUTY/TAX FREE a při spotřebě
topných olejů lehkých a velmi lehkých
pro výrobu tepla.
Vracení daně osobám s diplomatickým
statutem je doplněno ustanoveními týkajícími
se procesní úpravy a je stanoven maximální
roční limit, který nesmí být
překročen. Tento postup byl stanoven v souladu s
obvyklou praxí v jiných zemích.
Obdobným způsobem jsou aktualizovány podmínky prodeje vybraných výrobků za ceny bez spotřební daně v prodejnách typu DUTY/TAX FREE a pod.
Podle dosavadního znění zákona se
vrací spotřební daň zaplacená
v cenách některých uhlovodíkových
paliv a maziv použitých pro výrobu tepla jen
osobám, které tato paliva a maziva nakoupily. V
návrhu novely zákona se možnost uplatnit nárok
na vrácení daně rozšiřuje i na
osoby, které použijí na výrobu tepla
paliva a maziva, která si samy vyrobí.
Zároveň se navrhuje umožnit osobám,
které omylem uplatní na řádném
daňovém přiznání nárok
na vrácení daně jiný, než skutečně
vzniklý, podat dodatečné daňové
přiznání, na kterém chybu opraví.
K bodu 9
Jedná se o sjednocení legislativních postupů
zákona o spotřebních daních se zákonem
o správě daní a poplatků s tím,
v oblasti správy daně má zákon o správě
daní a poplatků má přednost. Tím
se odstraní nesrovnalost mezi těmito dvěma
zákony.
K bodu 10
Jedná se o formulační úpravu uvádějící do souladu terminologii § 16a odst. 2 s terminologií běžně užívanou v zákonu o spotřebních daních.
Vzhledem k jednoduchosti jsou tyto formulační úpravy
§16a řešeny novým zněním
tohoto ustanovení.
K bodům 11 a 12
Bionafta je předmětem spotřební daně
se sazbou nula. Může tedy být zneužita,
pokud je použita nebo prodána např. jako motorová
nafta. Proto se do zákona o spotřebních daních
zavádějí ustanovení § 18 odst.
2 písm. d) a § 20 písm. b) bod 4.
K bodu 13
V souladu se záměrem vyrovnávat sazby spotřebních
daní dosud platných v České republice
na úroveň minimálních sazeb platných
v Evropské unii se zvyšují sazby těchto
daní platné v České republice. Porovnání
sazeb dnes platných v České republice, minimálních
sazeb platných v Evropské unii a sazeb navrhovaných
ukazuje následující tabulka (s tím,
že minimální sazby platné v EU jsou
přepočítány na Kč a na měrné
jednotky užívané v České republice).
Výrobek | Platná sazba v ČR | Minimální sazba v EU od 1.1.1998 | Navržená sazba |
Benzin | 11.570 Kč/t | 15.400 Kč/t | 12.950 Kč/t |
Motor. nafta a petroleje | 8.340 Kč/t | 10.027 Kč/t | 8.700 Kč/t |
Topné oleje lehké a velmi lehké | 8.340 Kč/t | 700 Kč/t | 8.700 Kč/t |
(daň se vrací po protopení) | |||
Topné oleje těžké není předm.daně | 450 Kč/t není předm. daně | ||
Zkapalněný plyn pro dopravu | 2.370 Kč/t | 3.450 Kč/t | 2.850 Kč/t |
Zkapalněný plyn mimo dopravu | 0 Kč/t | 1.242 Kč/t | 0 Kč/t (mimo topení, kde je 0 Kč/t) |
Stlačený plyn pro dopravu | 0 Kč/m3 | 2,93 Kč m3 | 0 Kč/m3 |
Stlačený plyn mimo dopravu | 0 Kč/t | 1,04 Kč/m3 | 0 Kč/m3 (mimo topení, kde je 0 Kč/m3) |
Dopady podle jednotlivých druhů uhlovodíkových
paliv a maziv jsou následující:
(1) U benzinů činí minimální
sazba daně platná v EU 15.400 Kč/t a k 1.1.1998
se navrhuje pro Českou republiku sazba 12.950 Kč/t.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 2.312,2 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu 1t benzinu činí bez daně z
přidané hodnoty 1.380 Kč a včetně
daně z přidané hodnoty 1.684 Kč, t.j.
na 1litr (bez DPH) 1,05 Kč, včetně DPH 1,28
Kč.
(2) U motorové nafty a petrolejů činí
minimální sazba daně platná v EU 10027
Kč/t a k 1.1.1998 se navrhuje pro Českou republiku
sazba 8 700 Kč/t. Dopad zvýšení spotřební
daně na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 777,7 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu 1t motorové nafty nebo petroleje činí
bez daně z přidané hodnoty 360 Kč
a včetně daně z přidané hodnoty
439 Kč, t.j. na 1litr (bez DPH) 0,30 Kč, včetně
DPH 0,37 Kč.
(3) U topných olejů lehkých a velmi lehkých
sice činí minimální sazba daně
platná v EU 700 Kč/t s tím, že se zaplacená
daň nevrací, ale k 1.1.1998 se navrhuje ponechat
v platnosti dosavadní systém zdaňování
stejnou sazbou jako pro motorovou naftu a zaplacenou daň
při výrobě tepla vracet. Vzhledem k návrhu
na zvýšení sazby daně u motorové
nafty se i daň u topných olejů lehkých
a velmi lehkých navrhuje zvýšit na 8 700 Kč/t.
(4) U zkapalněných plynů činí
minimální sazby daně platné v EU 3.450
Kč/t (užití pro dopravu), resp. 1.242 Kč/t
(užití mimo dopravu). K 1.1.1998 se navrhují
pro Českou republiku sazby 2.850 Kč/t, resp. 0 Kč/t.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 0,4 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu 1t zkapalněného plynu pro dopravu
činí bez daně z přidané hodnoty
480 Kč a včetně daně z přidané
hodnoty 586 Kč, na 1 kg (bez DPH) 0,48 Kč, včetně
DPH 0,59 Kč.
K bodu 14
Líh uvedený v § 29 odst. 1 pod písm. c) je osvobozen od spotřební daně bez jakýchkoli dalších podmínek a není po vyskladnění od výrobce ani dále sledován. Je tudíž samoúčelné, aby právnické a fyzické osoby nakupující tyto druhy lihu byly plátci spotřební daně.
K bodu 15
Od 1.1.1998 se navrhuje zvýšení sazeb spotřební
daně z lihu a lihovin o 39 Kč/1l.a.. Zvýšení
je zdůvodněno skutečností, že
tato sazba byla naposled upravena k 1.1.1994. Dopad zvýšení
spotřební daně na příjmovou
stránku státního rozpočtu činí
1 014,0 mil. Kč. Daňový dopad na cenu 0,5
litru 40%-ní lihoviny činí (bez daně
z přidané hodnoty ) 7,80 Kč a včetně
daně z přidané hodnoty 9,50 Kč.
K bodu 16
Dodávky lihu do státních hmotných
rezerv jsou osvobozeny od daně. Tento postup je třeba
rozšířit na skutečnost, kdy jsou tyto
hmotné rezervy uvolňovány do běžné
spotřeby Státními hmotnými rezervami
prostřednictvím výrobce lihu.
K bodu 17 a 18
Dosud jsou sazby spotřební daně z piva stanoveny
ve třech úrovních podle stupňovitosti
piva, tj. do 10%, do 12% a vícestupňové.
Předložený vládní návrh
tento způsob zachovává. Ve většině
zemí EU se však používá systém
praktičtější, který dokáže
rozlišit zdanění piva podle jednotlivých
stupňů.Návrh akceptuje tento systém
pro stanovení základní sazby a výpočtu
výše daně na konkrétní stupeň
(%) piva.
Návrh stanoví základní sazbu daně
ve výši 24,- Kč/hl a každé celé
procento extraktu původní mladiny s tím,
že plátce daně vypočte výši
daně vynásobením základní sazby,
počtem stupňů (%) a množstvím
v hl. Tento způsob zdaňování odpovídá
evropským standardům a je významným
prvkem při sbližování daňového
práva s principy uplatňovanými v EU. Navrhovaný
mechanismus spravedlivěji zohledňuje zdaňování
jednotlivých druhů piva a stírá rozdíly
mezi zdaněním jednotlivých stupňů,
které byly uplatňovány doposud (např.
dnešní zdanění 10% piva, kdy sazba je
157 Kč/hl a 11% piva, kdy sazba představuje 320
Kč/hl.).
Současně se změnou sazby daně a způsobu
jejího výpočtu lze očekávat
změnu poptávky z hlediska sortimentu ve prospěch
11% a 12% piv na úkor piv 10%. V důsledku navrženého
zvýšení sazeb spotřebních dani
z piva dojde ke zvýšení sazby o 83 Kč/hl
u 10o , ale naproti tomu např. u 11o
piva ke snížení o 56 Kč/hl a u 12o
piva o 32 Kč/hl. Sazby daně u více stupňových
piv se tedy vlivem zavedení nového systému
zdaňovaní sníží. V rámci
nově navrhovaného mechanizmu zdaňování
zůstanou zvýhodněné sazby pro malé
nezávislé pivovary zachovány stejným
poměrem jako dosud.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu je vyčíslen ve výši
732,8 mil. Kč. Vlivem změny sazby daně se
cena 0,5 l desetistupňového piva zvýší
bez daně z přidané hodnoty o 0,42 Kč
a včetně daně z přidané hodnoty
o 0,51 Kč.
K bodu 19
Navržená sazba sleduje přiblížení
cen vín dosycovaných cenám vín šumivých.
Dosud totiž dochází k tomu, ačkoliv
jsou sazby rozdílné, že vína dosycovaná
jsou cenově srovnatelná s víny šumivými,
a proto zisk obchodníků s vínem je nepřiměřený.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu nelze vyčíslit. Vlivem změny
sazby daně se cena 1 l dosycovaného vína
zvýší bez daně z přidané
hodnoty o 4,20 Kč a včetně daně z
přidané hodnoty o 5,10 Kč.
K bodu 20
K 1.1.1998 se navrhuje zvýšení na 0,72 Kč/kus,
resp. O,64 Kč/kus jedné cigarety. Nižší
sazba daně se týká cigaret bez filtru nebo
krátkých cigaret (do 70 mm) s filtrem. Vyšší
sazba daně by měla platit pro cigarety s filtrem
délky nad 70 mm (typ King Size, Long Size apod.). Analogicky
se mění i sazby spotřebních daní
ostatních tabákových výrobků.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 1 989,5 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu jedné krabičky cigaret o standardním
počtu dvaceti kusů činí (bez daně
z přidané hodnoty) 1,40 Kč u cigaret s filtrem
délky nad 7O mm, resp.1,80 Kč u cigaret bez filtru
nebo u cigaret s filtrem délky do 70 mm. Včetně
daně z přidané hodnoty pak tento dopad činí
1,71 Kč, resp. 2,20 Kč.
K bodu 22
Novelou č. 260/1994 Sb. zákona o spotřebních
daních bylo toto ustanovení vypuštěno
s tím, že toto bylo obsahem novely zákona č.
37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi, která byla Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR schválena. Novela však nebyla
podepsána presidentem a byla vrácena zpět
k projednání. Tím došlo k tomu, že
značení cigaret varováním ministra
zdravotnictví není v současné době
uzákoněno. Z hlediska zákona o spotřebních
daních je toto ustanovení důležité,
a proto se navrhuje, aby bylo znovu vloženo do zákona.
K bodu 23
Pokud jsou tabákové nálepky zaplaceny včetně
spotřební daně v hotovosti již při
jejich nákupu, nehrozí nebezpečí daňového
úniku.
K bodu 24
Obecně platí zásada, že vrácená
daň nesmí být vyšší, než
daň, která byla původně odvedená.
Tato zásada musí platit i pro cigarety, kde ke vzniku
daňové povinnosti dochází jiným
způsobem, než způsobem obecně platným
u jiných vybraných výrobků. Tento
návrh má zabránit možnosti nárokovat
vyšší než odvedenou daň u cigaret,
u kterých se s účinnosti od 1.1.1998 zvyšuje
sazba spotřební daně. Doposud k využití
rozdílu sazeb nedošlo, poněvadž po zavedení
nového systému zdaňování cigaret
se sazby neupravovaly.
znění zákona č. 587/1992 Sb., s
vyznačením navrhovaných změn -
vypouštěný text je psán kurzívou,
nový text je psán tučně.
(1) Tento zákon stanoví podmínky zdaňování
uhlovodíkových paliv a maziv, lihu a lihovin, piva,
vína a tabákových výrobků (dále
jen "vybrané výrobky") spotřebními
daněmi (dále jen "daň") a způsob
značení některých tabákových
výrobků.
(2) Vybrané výrobky se zdaňují podle
tohoto zákona jednorázově.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) tuzemskem území České republiky kromě svobodných celních pásem a svobodných celních skladů,
b) zahraničím to území, které není tuzemskem,
c) vývozem vybraných výrobků jejich propuštění do režimu vývozu1) nebo do režimu pasivního zušlechťovacího styku,1a)
d) dovozem vybraných výrobků jejich propuštění do volného oběhu2) nebo do režimu aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení,2a)
e) výrobou vybraných výrobků proces, při kterém vybraný výrobek vznikne nebo dozná změn ve své podstatě či ve vnější úpravě,
f) správcem daně příslušný územní finanční orgán (dále jen "finanční orgán"),3) při dovozu vybraných výrobků a u cigaret podléhajících povinnosti značení podle §40c celní orgán,4)
g) daňovou povinností daňová povinnost za zdaňovací období podle §14 odst. 1 nesnížená o nárok na vrácení daně uplatněný podle §12 za stejné zdaňovací období, nebo částka, o kterou byl neoprávněně zvýšen nárok na vrácení daně podle §12,
h) vyskladněním
1. fyzické vydání vybraných výrobků
plátcem daně (§3) z prostor, kde jsou vyráběny
nebo skladovány, pro splnění smluvního
závazku,5)
1. fyzické vydání vybraných výrobků
plátcem daně (§ 3) z prostor, kde jsou vyráběny
nebo skladovány, pro splnění smluvního
závazku s výjimkou smlouvy o uložení
věci a smlouvy o úschově,5) smlouvy
o skladování,5a) smlouvy zasílatelské,5b)
a smlouvy o přepravě věci nebo smlouvy
o přepravě nákladu,5c)
2. použití vybraných výrobků
pro výrobu výrobků, které nejsou předmětem
daně,
3. použití vybraných výrobků
pro vlastní potřebu plátce daně, příslušníků
jeho domácnosti a osob jemu blízkých,7)
jeho zaměstnanců, členů a společníků
a příslušníků jejich domácností
a osob jim blízkých,
4. použití vybraných výrobků
pro účely reklamy,
5. fyzické vydání vybraných výrobků
vyrobených v rámci pěstitelského pálení7a)
plátcem daně pěstiteli,7b)
5. vypouští se
6. použití vybraných výrobků
pro účely, které přímo nesouvisejí
s podnikatelskou činností,8)
7. fyzické vydání vybraných výrobků
zhotovených plátcem daně z materiálu
plně nebo částečně dodaného
objednavatelem,
7. vypouští se
8. fyzické vydání vybraných výrobků
plátcem daně z prostor, kde jsou vyráběny
nebo skladovány pro účely splnění
komisionářské smlouvy,8a)
8. vypouští se
i) malým nezávislým pivovarem taková právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž roční výstav piva (dále jen výstav) není větší než 200 000 hl a která splňuje podmínky stanovené v § 31a,
j) ročním výstavem piva veškeré
vyrobené pivo v tomto roce vyskladněné.
(1) Plátci daně (dále jen "plátci")
jsou všechny právnické a fyzické osoby,
které v tuzemsku vybrané výrobky vyrábějí
nebo kterým mají být vyvážené
nebo dovážené vybrané výrobky
propuštěny.
(2) Plátci jsou také právnické nebo
fyzické osoby, které vyskladní nebo použijí
vybrané výrobky osvobozené od daně
podle § 8 odst. 1 písm. b), § 23 a 29 pro jiné
účely než tam stanovené.
(3) Plátci daně jsou také právnické
nebo fyzické osoby, které skladují nebo vyskladňují
vybrané výrobky, s výjimkou lihu a lihovin,
cigaret, vína vyskladněného osobami uvedenými
v § 34 odst. 1 a vína, u něhož se ve smyslu
§ 10 odst. 8 daňový doklad nevystavuje, pokud
neprokáží, že se jedná o vybrané
výrobky zdaněné nebo pokud neprokáží
způsob nabytí vybraných výrobků
oprávněně bez daně. Průkazem
uvedených skutečností je daňový
doklad podle § 10 odst.1 a 5 nebo odst. 6, nebo písemný
doklad osvědčující skutečnost,
že subjekt, od něhož plátce vybrané
výrobky získal, nabyl tyto vybrané výrobky
již zdaněné nebo oprávněně
bez daně. Pro nezdaněné vybrané výrobky
vyrobené plátcem platí, že se povinnost
prokázat uvedené skutečnosti týká
pouze těch vybraných výrobků, které
plátce získal a použil jako materiál
vstupující do nezdaněných vybraných
výrobků vyrobených plátcem.
(4) Další zvláštní ustanovení
týkající se plátců daně
jsou uvedena v § 18, 24 a 34.
(1) Předmětem daně jsou v tuzemsku vyrobené nebo do tuzemska dovezené vybrané výrobky vymezené v druhé části tohoto zákona.
(2) Dani nepodléhají vybrané výrobky,
které byly daní již jednou zdaněny,
pokud u nich nebylo uplatněno vrácení daně
podle § 12. Toto ustanovení se nepoužije v případech
podle § 3 odst. 3, § 8 odst. 3, §12 odst. 8 a §
24 písm. d).
(2) Dani nepodléhají vybrané výrobky,
které byly daní již jednou zdaněny,
pokud u nich nebylo uplatněno vrácení daně
podle § 12. Toto ustanovení se nepoužije v případech
podle § 3 odst. 3, § 8 odst. 3, § 12 odst.
5 a § 24 písm. d).
(1) Daňová povinnost vzniká
a) při tuzemské výrobě, s výjimkou výroby cigaret, dnem vyskladnění vybraných výrobků od výrobce,
b) při dovozu vybraných výrobků, s výjimkou dovozu cigaret, dnem vzniku celního dluhu,9)
c) u vybraných výrobků osvobozených od daně podle § 8 odst.1 písm. b), § 23 a 29 dnem vyskladnění nebo dnem použití pro jiné účely než tam stanovené,
d) u vybraných výrobků vyrobených v tuzemsku nebo do tuzemska dovezených, u kterých bylo uplatněno vrácení daně podle § 12 odst. 1 , dnem vyskladnění nebo dnem použití pro jiné účely než stanovené v § 12 odst. 1 ; ustanovení § 8 odst. 1 písm. b), § 23 a 29 zůstávají nedotčena,
e) při tuzemské výrobě a dovozu cigaret dnem odebrání tabákových nálepek od Oblastního celního úřadu Praha, s výjimkou cigaret určených pro vývoz, které podle § 40c odst. 6 nesmějí být značeny, u cigaret určených pro vývoz, které nesmějí být značeny; vzniká daňová povinnost podle písmene a),
e) při tuzemské výrobě a dovozu cigaret dnem odebrání tabákových nálepek od Celního úřadu Kutná Hora, s výjimkou cigaret určených pro vývoz, které podle § 40c odst. 7 nesmějí být značeny, u cigaret určených pro vývoz, které nesmějí být značeny, vzniká daňová povinnost podle písmene a),
f) u cigaret, u kterých nebyla splněna povinnost značení podle § 40c, dnem vyskladnění v případě tuzemské výroby a dnem vzniku celního dluhu v případě dovozu,9)
g) dnem podání žádosti o vydání písemného souhlasu správce daně s výmazem z obchodního rejstříku nebo jiných evidencí 9b) při ukončení činnosti nebo dnem oznámení správci daně o ukončení činnosti;9c) daňová povinnost se týká všech nezdaněných vybraných výrobků, jež jsou k tomuto dni ve vlastnictví plátce, který uvedené výrobky vyrobil, nakoupil či dovezl, s výjimkou nezdaněného lihu osvobozeného od daně podle § 29 odst. 1 písm. c) a f),
h) dnem nabytí nebo prodeje vybraných výrobků právnickými nebo fyzickými osobami uvedenými v § 3 odst. 3 nebo dnem zjištění vybraných výrobků u těchto právnických nebo fyzických osob, a to tím dnem, který nastal dříve,
i) dnem zúčtování manka nebo škody
na majetku9a), nejpozději však do jednoho
měsíce po zjištění manka nebo
škody, pokud manko nebo škoda vznikly před vznikem
daňové povinnosti podle písmen a) až
d); do manka škod se nezahrnují manka a škody
do normy přirozených úbytků.
(2) Další zvláštní ustanovení
týkající se vzniku daňové povinnosti
jsou uvedena v § 20, 26 a 34a.