(1) Za příjem se pro účely stanovení rozhodného příjmu považují
a) z příjmů, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů [3) Zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona ČNR č.35/1993 Sb., zákona č.96/1993 Sb., zákona č.157/1993 Sb., zákona č.196/1993 Sb., zákona č.323/1993 Sb., zákona č.42/1994 Sb., zákona č.85/1994 Sb., zákona č.114/1994 Sb., zákona č.259/1994 Sb., zákona č.32/1995 Sb., zákona č.87/1995 Sb., zákona č.118/1995 Sb., zákona č.149/1995 Sb., zákona č.248/1995 Sb., zákona č.316/1996 Sb. a zákona č.18/1997 Sb.] a nejsou od této daně osvobozeny, tyto příjmy:
1. příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky uvedené v § 6 odst.1 a 10 zákona o daních z příjmů,
2. příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti uvedené v § 7 odst.1 a 2 zákona o daních z příjmů,
3. příjmy z kapitálového majetku uvedené v § 8 odst.1 písm.a) až g) zákona o daních z příjmů,
4. příjmy z pronájmu uvedené v § 9 zákona o daních z příjmů,
5. ostatní příjmy uvedené v § 10 odst.1 písm.a) až g) zákona o daních z příjmů,
a to po odpočtu výdajů vynaložených na jejich dosažení, zajištění a udržení a dalších výdajů, odpočítávaných z takových příjmů podle zákona o daních z příjmů, po odpočtu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, pokud nebyly pojistné a příspěvek zahrnuty do těchto výdajů a po odpočtu daně z příjmů připadající na tyto příjmy;
b) z příjmů, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob a jsou osvobozeny od této daně, příjmy uvedené v § 4 odst.1 písm.b), e), ch), k), jde-li o stipendia ze státního rozpočtu, m) až r), v), w) a z) a v § 6 odst.9 písm.k), m), o), s) a u) zákona o daních z příjmů, a to po odpočtu výdajů vynaložených na jejich dosažení, zajištění a udržení a dalších výdajů, odpočítávaných z takových příjmů podle zákona o daních z příjmů, které se pro tento účel stanoví obdobně jako takové výdaje pro určení základu daně podle zákona o daních z příjmů,
c) dávky nemocenského pojištění (péče) a důchodového pojištění,
d) hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání, [4) § 12 zákona č.1/1991 Sb., o zaměstnanosti.]
e) příjmy ze zahraničí, obdobné příjmům uvedeným v písmenech a) až d) v částce, v jaké byly vyplaceny, popřípadě po odpočtu výdajů, daní, pojistného a příspěvku, uvedených v písmenech a) a b), nebyly-li tyto příjmy již započteny podle písmen a) až d),
f) rodičovský příspěvek a zaopatřovací příspěvek pro nárok na přídavek na dítě, sociální příplatek, příspěvek na dopravu a příspěvek na bydlení,
g) přídavek na dítě pro nárok
na sociální příplatek a příspěvek
na bydlení.
(2) Do rozhodného příjmu se započítává
každý z příjmů uvedených
v odstavci 1 samostatně, a žádný
z takových příjmů nelze snížit
o ztrátu z jiného druhu příjmů,
ani o ztrátu ze stejného druhu příjmů,
k níž došlo za jiné období než
za období, za něž se rozhodný příjem
zjišťuje. Byla-li poplatníkovi daně z
příjmů zvýšena, popřípadě
snížena daň z příjmů podle
zákona o daních z příjmů, příjem
uvedený v odstavci 1 se o toto zvýšení
snižuje, popřípadě se o toto snížení
zvyšuje, v tom kalendářním
roce, zjišťuje-li se rozhodný příjem
za kalendářní rok, nebo v tom kalendářním
čtvrtletí, zjišťuje-li se rozhodný
příjem za kalendářní čtvrtletí,
v němž došlo k takovému zaúčtování.
Věta druhá platí obdobně, jde-li o
přeplatky nebo nedoplatky na pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti a pojistném
na veřejné zdravotní pojištění.
(3) Je-li rozhodným obdobím, za které se zjišťuje rozhodný příjem, kalendářní rok [§ 6 písm.a)], započítávají se příjmy uvedené v odstavci 1
a) v písmenu a) v tom kalendářním roce, v němž byly předmětem daně z příjmů podle zákona o daních z příjmů,
b) v písmenu b), jde-li o příjmy uvedené v § 4 odst.1 písm.b), e), ch), k), m) až r), v), w) a z) a v § 6 odst.9 písm.k), m) a s) zákona o daních z příjmů, v tom kalendářním roce, v němž byly vyplaceny,
c) v písmenu b), jde-li o příjmy uvedené v § 6 odst.9 písm.o) a u) zákona o daních z příjmů, v tom kalendářním roce, v němž byly plátcem zaúčtovány,
d) v písmenu c), jde-li o dávky nemocenského pojištění (péče), v tom kalendářním roce, v němž byly plátcem zaúčtovány,
e) v písmenu c), jde-li o dávky důchodového
pojištění, a v písmenech d), f) a g)
v tom kalendářním roce, v němž
byly vyplaceny.
(4) Je-li rozhodným obdobím, za které se zjišťuje rozhodný příjem, kalendářní čtvrtletí [§ 6 písm.b)], započítávají se příjmy uvedené
a) v odstavci 1 písm. a) č.1 v tom kalendářním čtvrtletí, v němž byly zaúčtovány,
b) v odstavci 1 písm. a) č.3 až 5 v tom kalendářním čtvrtletí, v němž byly vyplaceny,
c) v odstavci 1 písm.b), jde-li o příjmy uvedené v § 4 odst.1 písm.b), e), ch), k), m) až r), v), w) a z) a v § 6 odst.9 písm.k), m) a s) zákona o daních z příjmů, v odstavci 1 písm.c), jdeli o dávky důchodového pojištění, a v odstavci 1 písm.d), f) a g) v tom kalendářním čtvrtletí, v němž byly vyplaceny,
d) v odstavci 1 písm.b), jde-li o příjmy
uvedené v § 6 odst.9 písm. o) a u) zákona
o daních z příjmů,
a v odstavci 1 písm.c), jde-li o dávky nemocenského
pojištění (péče), v tom kalendářním
čtvrtletí, v němž byly plátcem
zaúčtovány.
(5) Je-li rozhodným obdobím, za které se zjišťuje rozhodný příjem, kalendářní čtvrtletí [§ 6 písm.b)] a v tomto rozhodném období osoba podle svého prohlášení vykonávala činnost, z níž má příjmy uvedené v odstavci 1 písm.a) č. 2, započítává se jako příjem z této činnosti do rozhodného příjmu
a) částka odpovídající měsíčnímu průměru stanovenému z příjmů z uvedené činnosti za kalendářní rok, byla-li v něm taková činnost vykonávána, který bezprostředně předchází kalendářnímu roku, do něhož spadá počátek období od 1.dubna do 31.března následujícího kalendářního roku, na které se dávka přiznává (§ 51), nejméně však částka odpovídající životnímu minimu osoby podle § 8 odst.1 věty třetí; průměr se stanoví za kalendářní měsíce, v nichž osoba podle svého prohlášení vykonávala alespoň po část kalendářního měsíce činnost, z níž měla příjmy uvedené v odstavci 1 písm.a) č.2, nebo
b) částka odpovídající částce
životního minima osoby podle § 8 odst.1 věty
třetí, která podle svého prohlášení
v kalendářním roce bezprostředně
předcházející kalendářnímu
roku, do něhož spadá počátek
období od 1.dubna do 31.března následujícího
kalendářního roku, na které se dávka
přiznává (§ 51), nevykonávala
činnost, z níž by měla příjem
uvedený v odstavci 1 písm.a) č.2.
(6) Při stanovení částek životního
minima podle odstavce 5 se vychází z částek
životního minima platných k prvnímu
dni kalendářního čtvrtletí,
za něž se nárok na dávku uplatňuje.
(7) Je-li rozhodným obdobím, za které
se zjišťuje rozhodný příjem, kalendářní
rok, započtou se příjmy ze zahraničí
obdobné příjmům uvedeným v
odstavci 1, pokud byly předmětem daně
z příjmů podle zákona o daních
z příjmů, v tom kalendářním
roce, v němž byly předmětem této
daně. V ostatních případech
se příjmy ze zahraničí obdobné
příjmům uvedeným v odstavci 1 započtou
v tom rozhodném období, v němž byly
vyplaceny. Je-li příjem uvedený v odstavci
1 vyplácen v cizí měně, přepočte
se na českou měnu podle příslušného
kurzu vyhlášeného Českou národní
bankou [31) § 35
zákona ČNR č.6/1993 Sb., o České
národní bance, ve znění zákona
č.60/1993 Sb.] platného k prvnímu
dni rozhodného období, za které se zjišťuje
rozhodný příjem, není-li dále
stanoveno jinak. Pro přepočet měn podle věty
druhé, u nichž Česká národní
banka nevyhlašuje příslušný kurz,
se použije kurz této měny obvykle používaný
bankami v České republice k prvnímu dni rozhodného
období, za které se zjišťuje rozhodný
příjem. Je-li příjem vyplacený
v cizí měně předmětem daně
z příjmů podle zákona o daních
z příjmů,3) přepočte
se na českou měnu způsobem platným
pro účely daně z příjmů,
a to v případech, kdy je rozhodným obdobím,
za něž se rozhodný příjem zjišťuje,
kalendářní rok.
Rozhodným obdobím, za které se zjišťuje
rozhodný příjem, je
a) u přídavku na dítě
a příspěvku na dopravu, na něž
vznikl nárok v období od 1.července
do 30. června následujícího kalendářního
roku, kalendářní rok předcházející
kalendářnímu roku, do něhož spadá
počátek tohoto období,
a) u přídavku na dítě a příspěvku
na dopravu kalendářní rok předcházející
kalendářnímu roku, do něhož spadá
počátek období od 1.října do
30.září následujícího
kalendářního roku, v němž před
počátkem uvedeného období je třeba
podle § 51 prokázat rozhodný příjem,
b) u sociálního příplatku a příspěvku
na bydlení období kalendářního
čtvrtletí předcházejícího
kalendářnímu čtvrtletí, v
němž vznikl nárok na tyto dávky
na které se nárok na dávky uplatňuje.
(1) Za rodinu se pro účely tohoto zákona
považuje, neníli dále stanoveno jinak,
oprávněná osoba a společně
s ní posuzované osoby, a neníli
těchto osob, považuje se za rodinu sama oprávněná
osoba.
(2) Společně posuzovanými osobami
jsou, neníli dále stanoveno jinak,
a) nezaopatřené děti (§ 11),
b) rodiče nezaopatřených dětí
uvedených v písmenu a); za rodiče
se považují i osoby, jimž byly
nezaopatřené děti svěřeny do
péče nahrazující péči
rodičů na základě rozhodnutí
příslušného orgánu, manžel
rodiče nebo uvedené osoby, vdovec nebo vdova po
rodiči nebo uvedené osobě a druh (družka)
rodiče nebo uvedené osoby,
c) manželé nebo druh a družka, nevztahujíli
se na ně písmeno a) nebo b),
d) nezaopatřené děti nezaopatřených
dětí uvedených v písmenu
a),
pokud spolu trvale žijí a společně
uhrazují náklady na své potřeby.
[7) § 115 občanského zákoníku.]
(3) Jdeli o sociální
příplatek, nepřihlíží
se při stanovení rozhodného příjmu
rodiny k nezaopatřenému dítěti
svěřenému do pěstounské péče,
k dítěti svěřenému
do péče uvedené v §
43 odst.2 a 3 a k nezaopatřenému
dítěti, které je v plném
přímém zaopatření ústavu
(zařízení) pro péči o
děti nebo mládež. Za plné přímé
zaopatření se považuje zaopatření
v ústavu (zařízení)
pro péči o děti nebo mládež,
poskytujeli tento ústav (zařízení)
dětem stravování, ubytování
a ošacení.
(4) Jdeli o příspěvek
na bydlení, považují se za rodinu všechny
osoby užívající byt, které jsou
v témže bytě hlášeny
k trvalému pobytu;1) podmínka,
aby spolu trvale žily a společně uhrazovaly
náklady na své potřeby, se však nevyžaduje.
(5) K druhovi (družce) se jako ke společně
posuzované osobě přihlíží,
jen žijeli s oprávněnou
osobou (odstavec 1) nebo s osobou uvedenou v
odstavci 2 alespoň tři měsíce.
(6) Společně posuzovanými osobami
podle odstavců 2 a 4 jsou i osoby, které se přechodně
z důvodů soustavné přípravy
na budoucí povolání (§ 12), zdravotních
nebo pracovních zdržují mimo místo,
kde jsou hlášeny k trvalému
pobytu.
(7) Konáli muž vojenskou základní
nebo náhradní službu v Armádě
České republiky nebo civilní službu,
přihlíží se k němu
po dobu této služby podle odstavců 1 a 2 jen
pro nárok na příspěvek na bydlení.
Předchozí věta platí obdobně
pro ženu, která koná vojenskou základní
službu v Armádě České
republiky.
(8) Osoba, která je ve vazbě nebo ve výkonu
trestu odnětí svobody, se nepovažuje za osobu
společně posuzovanou po uplynutí prvního
kalendářního měsíce trvání
vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody.
Navazujeli na dobu vazby doba výkonu trestu odnětí
svobody, obě doby se pro stanovení kalendářního
měsíce podle předchozí věty
sčítají.
(1) Za rodinu se pro účely tohoto zákona
považuje, není-li dále stanoveno jinak, oprávněná
osoba a společně s ní posuzované osoby,
a není-li těchto osob, považuje se za rodinu
sama oprávněná osoba.
(2) Společně posuzovanými osobami jsou, není-li dále stanoveno jinak,
a) nezaopatřené děti (§ 11),
b) nezaopatřené děti (§ 11) a rodiče těchto dětí; za rodiče se považují i osoby, jimž byly nezaopatřené děti svěřeny do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu, manžel rodiče nebo uvedené osoby, vdovec nebo vdova po rodiči nebo uvedené osobě a druh (družka) rodiče nebo uvedené osoby,
c) manželé nebo druh a družka, nejde-li o rodiče posuzované podle písmene b),
d) nezaopatřené děti, jejich rodiče, pokud jsou nezaopatřenými dětmi a jsou osamělí, a rodiče [písmeno b)] těchto rodičů,
pokud s oprávněnou osobou spolu trvale žijí
a společně uhrazují náklady na své
potřeby. [7) § 115 občanského
zákoníku.]
(3) Podmínka, že osoby spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby se považuje vždy za splněnou, není-li dále stanoveno jinak, jde-li o
a) nezletilé nezaopatřené dítě a jeho rodiče [odstavec 2 písm.b)]; pokud rodiče dítěte uvedení v odstavci 2 písm.b) části věty před středníkem jsou rozvedeni, posuzuje se jako osoba společně posuzovaná s nezaopatřeným nezletilým dítětem rodič, s nímž dítě společně žije,
b) zletilé nezaopatřené dítě a jeho rodiče, jestliže rodiče a dítě jsou v témže bytě hlášeni k trvalému pobytu;1) ustanovení písmene a) části věty za středníkem přitom platí obdobně,
c) manželé.
(4) Je-li nezaopatřené dítě v plném
přímém zaopatření ústavu
(zařízení) pro péči o děti
nebo mládež, považuje se za rodinu samo toto
dítě. Za plné přímé
zaopatření se považuje zaopatření
v ústavu (zařízení) pro péči
o děti nebo mládež, poskytuje-li tento ústav
(zařízení) dětem stravování,
ubytování a ošacení.
(5) Jde-li o sociální příplatek,
nepřihlíží se kromě nezaopatřených
dětí uvedených v odstavci 4
jako ke společně posuzované osobě
k nezaopatřenému dítěti svěřenému
do pěstounské péče nebo svěřenému
do péče uvedené v § 43 odst.2, včetně
nezaopatřeného dítěte, jemuž
náleží příspěvek na úhradu
potřeb dítěte po dosažení zletilosti
(§ 38), a nezaopatřeného dítěte,
jemuž nenáleží příspěvek
na úhradu potřeb dítěte proto, že
požívá důchod z důchodového
pojištění, jehož výše je stejná
nebo vyšší než uvedený příspěvek
(§ 40), a k dítěti svěřenému
do péče uvedené v § 43 odst.3.
(6) Jde-li o příspěvek na bydlení,
považují se za rodinu všechny osoby, s výjimkou
osob uvedených v odstavci 4, které jsou v témže
bytě hlášeny k trvalému pobytu;1)
podmínka, aby spolu trvale žily a společně
uhrazovaly náklady na své potřeby, se však
nevyžaduje.
(7) Okresní úřad může při
rozhodování o dávkách v případech,
kdy osoby uvedené v odstavci 3 písm.a) až c)
spolu nejméně po dobu tří měsíců
prokazatelně nežijí, rozhodnout, že se
neposuzují jako osoby společně posuzované,
nebo jde-li o příspěvek na bydlení
v případech, kdy některá ze společně
posuzovaných osob nejméně po dobu tří
měsíců prokazatelně byt neužívá,
rozhodnout, že se k ní při posouzení
nároku na příspěvek na bydlení
a jeho výši nepřihlíží,
i když je v bytě hlášena k trvalému
pobytu.
(8) Za osamělého rodiče se pro účely
tohoto zákona považuje rodič, který
je svobodný, ovdovělý nebo rozvedený,
pokud nežije s druhem. K druhovi (družce) se jako ke
společně posuzované osobě přihlíží,
jen žije-li s oprávněnou osobou (odstavec
1) nebo s osobou uvedenou v odstavci 2 alespoň tři
měsíce.
(9) Společně posuzovanými osobami podle
odstavců 2, 3 a 6 jsou i osoby, které se přechodně
z důvodů soustavné přípravy
na budoucí povolání (§ 12), zdravotních
nebo pracovních zdržují mimo místo,
kde jsou hlášeny k trvalému pobytu.
(10) Koná-li muž vojenskou základní
nebo náhradní službu v Armádě
České republiky nebo civilní službu,
přihlíží se k němu po dobu této
služby jako k osobě společně posuzované
jen pro nárok na příspěvek na bydlení
podle odstavce 6. Předchozí věta platí
obdobně pro ženu, která koná vojenskou
základní službu v Armádě
České republiky.
(11) Osoba, která je ve vazbě nebo ve výkonu
trestu odnětí svobody, se nepovažuje za osobu
společně posuzovanou po uplynutí prvního
kalendářního měsíce trvání
vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody.
Navazuje-li na dobu vazby doba výkonu trestu odnětí
svobody, obě doby se pro stanovení kalendářního
měsíce podle předchozí věty
sčítají.
(12) Za rozhodnutí příslušného orgánu o svěření dítěte do péče nahrazující péči rodičů se pro účely tohoto zákona považuje
a) rozhodnutí soudu o svěření dítěte do výchovy jiného občana než rodiče, [32) § 45 zákona o rodině.]
b) rozhodnutí soudu o osvojení dítěte, [33) § 63 a 74 zákona o rodině.]
c) rozhodnutí soudu o péči budoucího osvojitele o dítě nejméně po dobu tří měsíců před rozhodnutím soudu o osvojení, [34) § 69 zákona o rodině.]
d) opatření ústavu učiněné po dohodě s okresním úřadem o péči budoucího osvojitele o dítě nejméně po dobu tří měsíců před rozhodnutím soudu o osvojení,34)
e) rozhodnutí soudu o ustanovení občana opatrovníkem, [35) § 78 zákona o rodině.]
f) rozhodnutí soudu o svěření dítěte do pěstounské péče podle zákona o pěstounské péči, [36) § 2 zákona č.50/1973 Sb., o pěstounské péči.]
g) rozhodnutí okresního úřadu podle § 19 písm.a) č.8 zákona České národní rady č.114/1988 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, o dočasném svěření dítěte do péče občana, který má zájem stát se pěstounem, podle § 15 zákona o pěstounské péči,18)
h) rozhodnutí soudu o předběžném
opatření o péči o dítě.
[37) § 45 zákona
o rodině a § 76a občanského soudního
řádu.]
(1) Pro nárok na dávky nebo jejich výši se částkou
a) životního minima,
b) potřebnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb (dále jen "částka na osobní potřeby"),
c) potřebnou k zajištění nezbytných nákladů na domácnost (dále jen "částka nákladů na domácnost")
rozumí taková částka stanovená
zákonem o životním minimu. [8)
Zákon č.463/1991 Sb., o životním
minimu, ve znění zákona ČNR č.10/1993 Sb.,
zákona č.84/1993 Sb. a zákona č.118/1995 Sb.]
Závisíli stanovení částky
podle věty první na počtu osob, berou se
v úvahu osoby společně posuzované
uvedené v § 7. Životním minimem osoby
uvedené v § 5 odst.5 se rozumí částka,
kterou tvoří součet měsíční
částky na osobní potřeby a měsíční
částky nákladů na domácnost
osoby, která není nezaopatřeným dítětem
a žije v domácnosti sama.
(2) Věk dítěte rozhodný podle zákona
o životním minimu pro stanovení částek
podle odstavce 1 je věk, kterého dítě
dosáhne v kalendářním měsíci,
za který dávka náleží.
(1) Za dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav se pro účely tohoto zákona považuje
nepříznivý zdravotní stav, který
podle poznatků lékařské vědy
má trvat déle než jeden rok.
(2) Jestliže z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu činí stupeň zdravotního postižení
a) od 20 % do 49 %, považuje se nezaopatřené dítě za dlouhodobě nemocné,
b) od 50 % do 79 %, považuje se osoba za dlouhodobě zdravotně postiženou,
c) od 80 % do 100 %, považuje se osoba za dlouhodobě
těžce zdravotně postiženou.
(3) Ministerstvo práce a sociálních věcí
stanoví vyhláškou klasifikaci zdravotního
postižení podle stupňů (odstavec 2)
a způsob jejich posuzování.
(4) Posuzování zdravotního stavu pro účely
tohoto zákona podle odstavců 1 a 2 upravuje zvláštní
zákon. [9) Zákon ČNR č.582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, ve znění zákona
ČNR č.590/1992 Sb., zákona ČNR
č.37/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb.,
zákona č.307/1993 Sb., zákona č.241/1994 Sb.
a zákona č.118/1995 Sb.]
(1) Výdělečnou činností
se rozumí činnost vykonávaná v
rozsahu, který zakládá účast
na nemocenském pojištění, a jdeli
o osoby samostatně výdělečně
činné (§ 5 odst. 3 věta druhá),
účast na důchodovém zabezpečení.
Za výdělečnou činnost se považuje
též činnost vykonávaná v
zahraničí za účelem dosažení
příjmu.
(1) Výdělečnou činností se rozumí činnost
a) v České republice, která zakládá účast na nemocenském pojištění (péči),
b) osoby samostatně výdělečně činné; za osobu samostatně výdělečně činnou se pro účely tohoto zákona považuje osoba, která se za takovou považuje pro účely důchodového pojištění, [38) § 9 zákona č.155/1995 Sb., o důchodovém pojištění.] nebo
c) vykonávaná v zahraničí za účelem
dosažení příjmu.
(2) Příjmy z výdělečné
činnosti se pro účely tohoto zákona
rozumí příjmy z činnosti uvedené
v odstavci 1.
(23) Jeli příjem uvedený
v odstavci 1 vyplácen ze zahraničí, platí
pro přepočet tohoto příjmu §
5 odst. 6 odst.7 obdobně.
(1) Za nezaopatřené dítě se pro účely tohoto zákona považuje dítě do skončení povinné školní docházky, a poté, nejdéle však do 26. roku věku, jestliže
a) se soustavně připravuje na budoucí povolání (§ 12 až 15), nebo
b) se nemůže soustavně připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz, anebo
c) z důvodu dlouhodobě nepříznivého
zdravotního stavu je neschopno vykonávat soustavnou
výdělečnou činnost.
(2) Po skončení povinné školní
docházky se do 18. roku věku považuje za nezaopatřené
dítě také dítě, které
je vedeno v evidenci úřadu práce jako uchazeč
o zaměstnání a nemá nárok na
hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání, s výjimkou případu,
kdy mu hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání nenáleží
z důvodů uvedených v § 14 odst.1 písm.
d) až f) zákona č.1/1991 Sb., o zaměstnanosti,
ve znění zákona č.578/1991 Sb.
(3) Za nezaopatřené dítě nelze však
považovat dítě, které je poživatelem
invalidního důchodu z důchodového
zabezpečení plného invalidního
důchodu z důchodového pojištění.
Za soustavnou přípravu dítěte
na budoucí povolání se považuje
a) studium na středních a vysokých
školách v České republice,
[10) Zákon č.29/1984 Sb., o soustavě
základních a středních škol (školský
zákon), ve znění zákona č.188/1988 Sb.,
zákona č.171/1990 Sb., zákona č.522/1990 Sb.,
zákona č.134/1993 Sb., zákona č.190/1993 Sb.,
zákona č.331/1993 Sb., nálezu Ústavního
soudu České republiky č.49/1994 Sb.
a zákona č.256/1994 Sb.
Zákon č.172/1990 Sb., o vysokých
školách, ve znění zákona č.216/1993 Sb.,
zákona č.46/1994 Sb. a zákona č.192/1994 Sb.]
s výjimkou studia při
zaměstnání a kombinovaného studia,
jeli dítě v době takového
studia výdělečně činno v
rozsahu uvedeném v § 10 nebo
pobíráli hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání,
a studia po dobu výkonu vojenské základní
(náhradní) služby, civilní služby
nebo za trvání služebního poměru
příslušníků ozbrojených
sil; za studium na středních a vysokých školách
v České republice se považuje
též studium na středních a vysokých
školách v cizině, pokud podle
rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy je postaveno na roveň studia
na středních a vysokých školách
v České republice,
b) příprava pro pracovní uplatnění
ve výcvikových zařízeních pro
občany se změněnou pracovní schopností
a ve speciálních školách.
(1) Za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání se považuje
a) studium na středních a vysokých školách v České republice, [10) Zákon č.29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č.188/1988 Sb., zákona č.171/1990 Sb., zákona č.522/1990 Sb., zákona č.134/1993 Sb., zákona č.190/1993 Sb., zákona č.331/1993 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č.49/1994 Sb., zákona č.256/1994 Sb., zákona č.256/1994 Sb. a zákona č.138/1995 Sb.
Zákon č.172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č.216/1993 Sb., zákona č.46/1994 Sb. a zákona č.192/1994 Sb.] s výjimkou
1. studia po dobu výkonu vojenské základní (náhradní) služby, civilní služby nebo za trvání služebního poměru příslušníků ozbrojených sil,
2. studia při zaměstnání nebo kombinovaného studia na středních školách, je-li dítě v době takového studia výdělečně činno podle § 10 nebo pobírá-li v době takového studia hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání,
b) příprava pro pracovní uplatnění ve výcvikových zařízeních pro občany se změněnou pracovní schopností,
c) studium na středních nebo vysokých
školách v cizině, pokud podle rozhodnutí
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
je postaveno na roveň studia na středních
nebo vysokých školách v České
republice.
(2) Středními školami uvedenými v
odstavci 1 se rozumí takové školy, pokud jsou
zařazeny do sítě škol, [39)
§ 1 zákona č.29/1984 Sb., ve znění
zákona č.171/1990 Sb. a zákona č.138/1995
Sb.] a dále školy ozbrojených sil a
ozbrojených sborů a školy požární
ochrany; [40) § 53
a násl. zákona č.29/1984 Sb., ve znění
zákona č.171/1990 Sb. a zákona č.138/1995
Sb.] přípravou pro pracovní
uplatnění ve výcvikových zařízeních
pro občany se změněnou pracovní schopností
se rozumí taková příprava prováděná
podle předpisů o zaměstnanosti. 41)
§ 13 zákona ČNR č.9/1991 Sb., o zaměstnanosti
a působnosti orgánů České republiky
na úseku zaměstnanosti, ve znění zákona
č.272/1992 Sb.
(3) Za studium na středních školách
se pro účely tohoto zákona považuje
také studium na vyšších odborných
školách [42)
§ 27a zákona č.29/1984 Sb., ve znění
zákona č.138/1995 Sb.] a příprava
ve speciálních školách a za studium
na vysokých školách se považuje také
obsahově ucelená část vysokoškolského
studia a postgraduální studium absolventů
vysokoškolského studia. [43)
§ 21 a 22 zákona č.172/1990 Sb.]
(1) Soustavná příprava dítěte
na budoucí povolání na střední
škole podle § 12 písm. a) začíná
nejdříve od počátku školního
roku prvního ročníku školy. Jestliže
žák začal plnit studijní povinnosti
před tímto dnem, začíná jeho
soustavná příprava na budoucí povolání
dnem, kdy začal tyto povinnosti plnit.
(2) Za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání na střední škole se považuje také
a) doba od skončení výuky v jednom školním
roce do počátku následujícího
školního roku, jestliže dítě pokračuje
bez přerušení v dalším studiu,
b) doba školních prázdnin bezprostředně
navazujících na skončení
studia, pokud dítě nezačalo vykonávat
výdělečnou činnost v rozsahu
uvedeném v § 10 ani nezačalo
pobírat hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání,
nestaloli se studentem vysoké školy.
b) doba od úspěšného vykonání závěrečné nebo maturitní zkoušky, je-li tato zkouška konána v květnu nebo červnu, do konce období školního vyučování školního roku, [44) § 25 a § 38 zákona č.29/1984 Sb., ve znění zákona č. 171/1990 Sb. a zákona č.138/1995 Sb.] v němž byla taková zkouška konána; to platí též, bylo-li v květnu nebo červnu konáno absolutorium;
c) doba školních prázdnin bezprostředně navazujících na skončení studia [45) § 25 zákona č.29/1984 Sb., ve znění zákona č.171/1990 Sb. a zákona č.138/1995 Sb.] nebo doba uvedená v písmenu b), pokud dítě nevykonává po celý kalendářní měsíc výdělečnou činnost podle § 10 ani nepobírá hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání, nestalo-li se studentem vysoké školy; to neplatí, pokud poslední ročník studia probíhal po dobu výkonu vojenské základní (náhradní) služby nebo za trvání služebního poměru. [46) Zákon č.76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění zákona č.59/1969 Sb., zákona č.100/1970 Sb., zákona č.65/1978 Sb., zákona č.74/1990 Sb., zákona č.228/1991 Sb., zákona č.77/1992 Sb., zákona č.226/1992 Sb., zákona č.34/1995 Sb. a zákona č.160/1995 Sb.
Zákon ČNR č.186/1992 Sb., o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky, ve znění zákona
ČNR č.590/1992 Sb., zákona ČNR č.26/1993
Sb., zákona č.326/1993 Sb., zákona č.40/1994
Sb., zákona č.33/1995 Sb., zákona č.118/1995
Sb. a zákona č.160/1995 Sb.]
(1) Soustavná příprava dítěte
na budoucí povolání na vysoké škole
podle § 12 písm. a) začíná nejdříve
dnem, kdy se dítě stává studentem
vysoké školy, a končí dnem, kdy dítě
ukončilo vysokoškolské studium.
(2) Za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání se považuje také
a) doba od skončení studia na střední
škole do dne, kdy se dítě stalo studentem vysoké
školy, jestliže dítě pokračuje
bez přerušení v dalším studiu,
b) kalendářní měsíc
následující po kalendářním
měsíci, v němž dítě
ukončilo vysokoškolské studium, pokud dítě
nezačalo vykonávat výdělečnou
činnost v rozsahu uvedeném v
§ 10 ani nezačalo pobírat
hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání.
b) kalendářní měsíc, v němž dítě ukončilo studium na vysoké škole, a dále kalendářní měsíc následující po kalendářním měsíci, v němž dítě ukončilo studium na vysoké škole, pokud dítě nevykonává po celý tento měsíc výdělečnou činnost podle § 10 ani nepobírá hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání,
c) doba od ukončení studia na vysoké škole
do dne, kdy se dítě stalo studentem téže
nebo jiné vysoké školy, pokud studium na téže
nebo jiné vysoké škole bezprostředně
navazuje na ukončení studia na vysoké škole,
nejdéle však doba tří kalendářních
měsíců následujících
po kalendářním měsíci, v němž
dítě ukončilo studium na vysoké škole;
to platí obdobně, jde-li o studium, které
se podle § 12 odst.3 považuje za studium na vysokých
školách.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
v dohodě s Ministerstvem práce a sociálních
věcí může stanovit vyhláškou,
které další studium, popřípadě
výuka, jdeli o studium nebo výuku v České
republice, se pro účely státní sociální
podpory považuje z důvodu svého rozsahu a úrovně
za studium na středních nebo vysokých školách.