K bodu 33
U dávek pěstounské péče došlo,
oproti situaci před přijetím zákona
o státní sociální podpoře,
u některých dětí k nepatrnému
poklesu celkové výše poskytovaných dávek
pěstounské péče. K odstranění
tohoto nedostatku se navrhuje zvýšit koeficient rozhodný
pro stanovení příspěvku na úhradu
potřeb dítěte v pěstounské
péči z dosavadních 1,00 na 1,20.
K bodu 35
Podle dosavadní úpravy náleží
příspěvek na úhradu potřeb
dítěte v pěstounské péči
v případech, kdy má dítě nárok
na výživné vůči svému
pěstounovi ve výši rozdílu mezi tímto
příspěvkem a výživným,
popř. je-li výživné vyšší,
nenáleží příspěvek vůbec.
Jde o případy, kdy je dítě svěřeno
do pěstounské péče prarodiče
a kdy se musí prostřednictvím soudu velmi
složitě zjišťovat vyživovací
povinnost všech osob povinných výživou
(rodičů i všech prarodičů) tak,
aby bylo možno tomu prarodiči, jemuž je dítě
svěřeno do pěstounské péče
výživné stanovit. Vzhledem k rozsahu a složitosti
řízení i k tomu, že se zpravidla jedná
o sociálně potřebnější
osoby, kdy výše případného výživného
je zanedbatelná, jde o úpravu překonanou
a neživotnou. Navíc dosavadní úprava
představuje určitou nerovnost v tom směru,
že vyživovací povinnost prarodičů
se nezkoumá v případech, kdy je dítě
svěřeno do pěstounské péče
jiné osoby a zkoumá se jen v případě,
kdy prarodič sám o dítě pečuje.
Z uvedených důvodů se dosavadní úprava
ruší a nadále bude zákonem řešena
jen konkurence příspěvku na úhradu
potřeb dítěte v pěstounské
péči a důchodu z důchodového
pojištění.
K bodu 36
Navrhovaným doplněním se zpřesňuje
dosavadní úprava v tom směru, že se
výslovně stanoví nárok na odměnu
pěstouna v případě, kdy dítě
svěřené do pěstounské péče
tomuto pěstounovi nemá nárok na příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči proto, že pobírá vyšší
důchod z důchodového pojištění.
Vzhledem k tomu, že zákon obecně váže
nárok na odměnu pěstouna na výplatu
příspěvku na úhradu potřeb
dítěte, vznikly v této věci pochybnosti,
které se návrhem odstraňují.
K bodu 37
K odstranění pochybností se výslovně
stanoví, že osobě vykonávající
pěstounskou péči, náleží
odměna za výkon takové péče
jen jednou.
K bodu 38
Podle dosavadní úpravy náleží
pěstounovi příspěvek při převzetí
dítěte do pěstounské péče
dnem, kdy dítě do pěstounské péče
převzal a nepamatuje se na případy, kdy z
jiného právního důvodu o dítě
už pěstoun pečuje a teprve pak dochází
ke svěření dítěte do pěstounské
péče. Navrhovaným doplněním
se zajišťuje nárok na příspěvek
při převzetí dítěte i pro tyto
případy.
K bodu 39
Jde o upřesnění dosavadní úpravy.
Výslovně se stanoví, že za dítě
v pěstounské péči se pro účely
příspěvku na zakoupení motorového
vozidla považuje i dítě, jemuž skončila
pěstounská péče z důvodu dosažení
zletilosti, ale před takovým zánikem pěstounské
péče bylo pěstounovi, který žádá
o příspěvek na zakoupení motorového
vozidla, toto dítě svěřeno do pěstounské
péče a také z tohoto důvodu pobírá,
i po dovršení zletilosti dítěte, odměnu
pěstouna.
K bodu 40
Zákon se doplňuje v tom směru, že porodné
při převzetí dítěte do péče
nahrazující péči rodičů
náleží jen jednou, a to i pro případy,
že v krátké době dojde ke svěření
dítěte do péče jiné osoby.
Dále se doplňuje, že nárok na porodné
vzniká ode dne převzetí dítěte.
K bodu 41
Navrhovaným doplněním § 47 zákona
se vymezuje přesněji osobní rozsah oprávněných
osob, jimž může vzniknout nárok na pohřebné.
Upřesnění spočívá v
tom, že nárok na pohřebné vznikne jen
tehdy, jestliže zemřelá osoba měla ke
dni smrti trvalý pobyt na území České
republiky nebo byl-li v České republice pohřeb
vypraven. Dosavadní velmi obecná úprava nároku
na pohřebné ve všech případech,
byl-li vypraven pohřeb, by mohla vést k zneužívání
této dávky.
K bodu 42 a 43
Výše pohřebného je v dosavadní
úpravě stanovena pevnou částkou ve
výši 3000 Kč. Vzhledem k tomu, že náklady
na vypravení pohřbu se od doby přijetí
zákona o státní sociální podpoře
zvýšily, navrhuje se zvýšit i částka
pohřebného na 3800 Kč. Zároveň,
aby bylo možno průběžně a pružně
reagovat na zvyšování cen při vypravení
pohřbu, doplňuje se do zákona zmocnění
pro vládu ke zvýšení pohřebného.
Navrhované zvýšení na 3800 Kč
odpovídá odhadovanému růstu cen nákladů
na vypravení pohřbu od účinnosti zákona
o státní sociální podpoře do
1.ledna 1998, tj. k účinnosti navrhované
novely.
K bodu 44
Jde o zpřesnění dosavadní úpravy,
aby bylo zřejmé, že souhlas oprávněné
osoby, popř. osob s ní společně posuzovaných
s tím, aby si příslušný orgán
mohl o takových osobách zjišťovat potřebné
údaje se týká skutečně jen
těch údajů, které jsou potřebné
pro rozhodnutí o dávce nebo její výši.
Dále se doplňuje, že uvedený souhlas
je třeba dát i pro zjišťování
údajů, které tvoří náležitosti
žádosti.
V návrhu se také stanoví, že pokud za
oprávněnou osobu udělil souhlas někdo
jiný (zákonný zástupce), musí
pro další trvání nároku po dosažení
zletilosti, popř. 16 let, jde-li o rodičovský
příspěvek, tato osoba udělit písemný
souhlas s tím, aby o ní byly zjišťovány
potřebné údaje.
K bodu 45
Podle dosavadní úpravy se dávky poskytované
v závislosti na výši příjmu v
rodině přiznávají na dobu určitou,
a to přídavek na dítě a příspěvek
na dopravu na dobu jednoho roku a sociální příplatek
a příspěvek na bydlení na kalendářní
čtvrtletí. V praxi to znamená, že oprávněná
osoba musí každoročně nebo každé
čtvrtletí podávat novou žádost
o dávku a v zásadě prokazovat v poměrně
krátkém časovém úseku opětně
údaje, které se nemění. Přitom
postačuje prokazovat jen údaje některé.
Tato skutečnost představuje značné
administrativní zatížení jak okresních
úřadů, které o dávce rozhodují,
tak i občanů, kteří jsou nuceni často
předkládat a shánět různá
potvrzení, která jsou potřebná pro
podání žádostí.
Ve snaze snížit administrativní náročnost
řízení o dávkách státní
sociální podpory navrhuje se nově přiznávat
přídavek na dítě a příspěvek
na dopravu na dobu neurčitou s tím, že oprávněná
osoba vždy do 30. září bude povinna
pro nárok na další výplatu těchto
dávek prokázat výši rozhodného
příjmu za předchozí kalendářní
rok. V případě, že v daném termínu
výši rozhodného příjmu neprokáže,
dávka se přestane vyplácet a není-li
tento příjem prokázán do konce následujícího
měsíce nárok na tyto dávky zaniká.
Navrhovanou úpravou je současně zajištěno,
aby při pozdějším prokázání
příjmů byly dávky v rámci tříleté
promlčecí lhůty doplaceny.
Datum 30. září, do něhož by měla
oprávněná osoba rozhodné příjmy
prokázat, je voleno také s ohledem na nutnost prokazovat
u uvedených dávek často i přípravu
nezaopatřeného dítěte na budoucí
povolání; potvrzení školy je možné
zpravidla získat právě až v měsíci
září.
Také u sociálního příplatku
a příspěvku na bydlení se navrhuje
administrativní zjednodušení v tom směru,
že namísto kalendářního čtvrtletí
se budou tyto dávky přiznávat na dobu jednoho
roku a jejich výplata v jednotlivých kalendářních
čtvrtletích bude záviset na tom, zda ve stanoveném
termínu bude prokázána výše rozhodného
příjmu pro nárok na výplatu těchto
dávek. Jde o řešení obdobné tomu,
jaké se navrhuje u přídavku na dítě
a příspěvku na dopravu, včetně
toho, že v případě opožděného
prokázání rozhodných příjmů,
kdy dojde k zastavení výplaty, popř. k zániku
nároku na sociální příplatek
a příspěvek na bydlení, se zajišťuje
zpětné doplacení těchto dávek
v rámci stanovené promlčecí lhůty.
U sociálního příplatku a příspěvku
na bydlení by bylo neúčelné přiznávat
dávku na dobu neurčitou jako tomu bude u přídavku
na dítě a příspěvku na dopravu
proto, že je třeba pro rozhodnutí o nároku
prokazovat řadu různých podmínek,
zpravidla ve větším rozsahu než u přídavku
na dítě a příspěvku na dopravu.
U těchto podmínek dochází také
k častějším změnám. Tato
skutečnost pak odůvodňuje to, že je
třeba v zájmu účelného a správného
poskytování sociálního příplatku
a příspěvku na bydlení zjišťovat,
zda jsou plněny stanovené podmínky, a to
alespoň jednou za roční období. Proto
se navrhuje obě uvedené dávky přiznávat
na časově omezenou dobu jednoho roku. Při
podávání žádosti vždy jednou
za rok bude možné potřebné údaje
vždy prověřit.
Na rozdíl od dosavadní úpravy se navrhuje,
aby všechny dávky náležely za celý
kalendářní měsíc, jestliže
bude oprávněná osoba splňovat podmínky
na dávku jen po část měsíce.
Tím se zajistí stejný režim i pro rodičovský
příspěvek, který nyní náleží
vždy jen po tu část měsíce, po
kterou jsou plněny podmínky nároku.
Podle dosavadní úpravy se sociální
příplatek a příspěvek na bydlení
poskytují v částce 50 Kč v případě,
že jejich výše takové částky
nedosahují. Návrhem se tato úprava rozšiřuje
i na ostatní dávky.
K bodu 46
Návrhem se zkracuje promlčecí doba pro zpětné
přiznání sociálního příplatku
a příspěvku na bydlení na jeden rok.
Důvodem této změny je skutečnost,
že jde o dávky které jsou krátkodobé,
vycházejí z konkrétní sociální
situace a po uplynutí delší doby po takovém
období pozbývá poskytování
uvedené dávky opodstatnění. Tím,
že se jedná o dávky poskytované na krátké
období, nedotkne se navrhovaná změna podstatněji
sociálních nároků osob, protože
v rámci jednoroční lhůty bude dán
dostatečný prostor pro uplatnění nároku.
K bodům 47 a 48
Jde o upřesnění dosavadní úpravy
tak, aby bylo jednoznačně zřejmé,
od kterého dne bude promlčecí lhůta
plynout a reaguje se také na skutečnost, že
nárok na příspěvek při převzetí
dítěte podle § 41 vzniká nejen při
převzetí dítěte ze zařízení,
ale také při převzetí dítěte
do výchovy z jiné rodiny. Upřesňuje
se dále, pro případ, že je oprávněná
osoba ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí
svobody, že touto skutečností zůstávají
nedotčeny nároky na výplatu dávek
vzniklé, před vazbou nebo výkonem trestu.
K bodu 49
Návrhem se upřesňuje okruh osob, které
vstupují do dalšího řízení
o dávce, zemřela-li oprávněná
osoba.
K bodu 50 a 51
Návrhem se upřesňuje povinnost pro všechny
příjemce dávky využívat dávku
ve prospěch oprávněné osoby v případech,
že ji pobírají za oprávněnou
osobu. Výslovně a zvlášť pro příspěvek
na bydlení se zdůrazňuje možnost použití
této dávky na úhradu nájemného
a dalších poplatků za plnění
poskytované s užíváním bytu.
K bodu 52
V ustanovení § 62 se pro případ vymáhání
přeplatků na dávce navrhuje výslovně
stanovit, že je možné srazit takový přeplatek
i z jiné dávky, než na jaké vznikl přeplatek.
Samozřejmě, že se vždy musí jednat
o nárok na dávku téže osoby. Jde o úpravu,
která se v důsledku zrušení vyúčtování
sociálního příplatku a příspěvku
na bydlení přesouvá ze zrušovaného
§ 53 odst. 3 do § 62.
K bodu 53 a 54
Pro rozhodování o dávkách státní
sociální podpory je potřebné, aby
okresní úřad získal celou řadu
údajů, které podmiňují rozhodnutí
o dávce a její výši. Některé
z těchto údajů požívají
ochrany podle příslušných předpisů
a je možné je získat jen na základě
souhlasu osoby, jíž se údaje týkají,
protože tato osoba má možnost zbavit mlčenlivosti
ty subjekty, od nichž je třeba pro účely
státní sociální podpory uvedené
údaje získávat. I když i podle dosavadní
úpravy je podmínkou nároku na dávky
souhlas oprávněné osoby nebo souhlas osob
společně s ní posuzovaných s tím,
že může okresní úřad získat
potřebné údaje od jiných subjektů,
je nutno výslovně stanovit, že uvedený
souhlas je považován za souhlas podle jiných
předpisů, pokud podle takových předpisů
je takový souhlas vyžadován. Uvedená
úprava má praktický důsledek zejména
v tom, že okresní úřad může
bez značných administrativních problémů
získávat potřebné údaje přímo,
často s pomocí výpočetní techniky
a není nezbytné, aby oprávněná
osoba získávala potřebné údaje
sama u různých subjektů proto, aby výslovně
uvedla i u těchto subjektů souhlas se získáním
potřebných údajů okresním úřadem
pro účely nároků na dávky státní
sociální podpory.
K bodům 55 až 59
V řadě případů se na orgány
rozhodující o dávkách státní
sociální podpory obracejí jiné státní
orgány a další subjekty s žádostí
o sdělení údajů, které byly
získány v souvislosti s nároky na dávky
státní sociální podpory. Tyto státní
orgány nebo další subjekty potřebují
znát uvedené údaje pro plnění
svých úkolů, vyplývajících
z jejich kompetence. Dosavadní úprava však
postrádala výslovnou úpravu, ve kterých
případech a kterým orgánům
může orgán rozhodující o dávkách
státní sociální podpory takové
údaje sdělit. Taková výslovná
úprava je přitom nutná proto, že údaje,
které orgány rozhodující o dávkách
státní sociální podpory mají,
jsou osobními údaji, které lze sdělovat
jen za podmínek stanovených zákonem. Návrhem
se dosavadní úprava v tomto směru doplňuje.
Zajišťuje se také možnost využívat
zobecněné informace o státní sociální
podpoře pro analytickou a koncepční činnost.
Současně se upravuje možnost sdělovat
údaje pro účely výkonu pravomocného
rozhodnutí soudu nebo správního orgánu.
K bodu 60
Doplnění dosavadní úpravy zajišťuje,
že lze v rámci kontrolní činnosti příslušných
orgánů v oblasti státní sociální
podpory kontrolovat i banky, jde-li o povinnosti, které
banka plní jako zaměstnavatel. To znamená,
že uvedené orgány mohou v rámci kontroly
zkoumat, zda údaje týkající se žadatele
o dávku státní sociální podpory,
odpovídají skutečnosti. Uvedené doplnění
se samozřejmě nedotýká bankovního
tajemství.
K bodu 61
V řadě případů, zejména
kdy nárok na některou z dávek státní
sociální podpory náleží nezletilé
osobě, existuje velmi komplikovaná situace, kdy
lze jen s velkými obtížemi zajistit, aby rodič,
který je zpravidla zákonným zástupcem
takové nezletilé osoby, o dávku státní
sociální podpory požádal. Přitom
ustanovení opatrovníka pro nezletilé dítě
pro tyto případy je také velmi náročné
z hlediska časového (soudní řízení).
Proto se návrhem výslovně upravuje okruh
osob, které mohou nezletilou osobu namísto rodičů
v řízení o dávku zastupovat a tak
uvedený problém alespoň z části
řešit. Zároveň se návrhem umožňuje
vystupovat v řízení o rodičovský
příspěvek nezletilé osobě,
je-li rodičem, který má nárok na rodičovský
příspěvek.
K bodu 62 až 67
Žádost o dávky státní sociální
podpory musí obsahovat zákonem stanovené
údaje nezbytné pro rozhodování o dávce.
Výčet údajů zákon taxativně
stanoví. V návaznosti na navrhované změny
i s ohledem na poznatky získané z praktického
provádění zákona se § 68 doplňuje
a upřesňuje. Významné je doplnění
týkající se způsobu prokazování
rozhodných příjmů. Určuje se,
že podmínku nezaopatřenosti dítěte,
jde-li o přípravu na budoucí povolání,
je třeba prokazovat vždy na začátku
školního roku. Nově se také stanoví,
že veškerá písemná podání
musí být předkládána v češtině.
Jde o úpravu, která je nutná s ohledem na
prokazování příjmů z výdělečné
činnosti v cizině a prokazování studia
v cizině.
K bodu 68
Řada dokladů, potvrzení či důkazů,
prokazujících nárok na dávky jsou
zpracovány pomocí různých technických
zařízení. Proto zákon musí
výslovně stanovit, že i takové doklady
(potvrzení, důkazy) se považují pro
účely státní sociální
podpory za dostatečné.
K bodu 69
V návaznosti na navrhované změny (§
7 odst.7) se doplňuje ustanovení zákona,
upravující řízení o dávkách.
K článku II
Pro účely státní sociální
podpory je třeba zjišťovat příjmy
oprávněných osob a osob s nimi společně
posuzovaných. Vzhledem k rozsahu zjišťovaných
příjmů a také proto, že příjmy
rozhodné pro dávky státní sociální
podpory jsou definovány odkazem na zákon o daních
z příjmů nelze se obejít bez údajů,
které mají k dispozici finanční úřady,
jde-li o příjmy, které jsou předmětem
daně z příjmu. Zákon o správě
daní a poplatků však neumožňuje,
aby finanční úřady orgánům
rozhodujícím o dávkách státní
sociální podpory potřebné údaje
o příjmech přímo sdělovaly,
pokud nebude v zákoně o správně daní
a poplatků pro pracovníky finančních
úřadů (správce daně) prolomena
mlčenlivost a umožněno jim tyto údaje
poskytovat. Dosud byly získávány údaje
od finančních úřadů jen na
základě písemného souhlasu osoby,
jíž se tyto údaje týkaly. Tento způsob
získávání údajů o výši
příjmů je však administrativně
značně náročný a zdlouhavý.
Proto se navrhuje doplnit § 24 odst.6 zákona o správě
daní a poplatků o povinnost pro pracovníky
správce daně, aby na požádání
poskytovaly informace získané v daňovém
řízení.
V souvislosti s navrhovanou úpravou § 24 odst.6 písm.b) zákona o správě daní a poplatků se provádí i navazující legislativní úprava v písmenu a) téhož ustanovení.
K článku III
Tento článek obsahuje přechodná ustanovení
řešící nároky na dávky
a jejich výši vyplývající z úpravy
navrhované ve vztahu k dosavadní úpravě.
Zajišťuje se, že od 1. října 1997
zaniká nárok na přídavek na dítě
v případech, kdy oprávněná
osoba nebude splňovat podmínky nároku na
tuto dávku po 30. září 1997. Obdobně
se podle přechodných ustanovení upraví
výše přídavku na dítě
od 1.října 1997 a příspěvku
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči od 1. ledna 1998 v případech,
že podle navrhované úpravy budou náležet
tyto dávky v nižší výměře.
Zajišťuje se také, že nároky na uvedené
dávky za dobu před účinností
zákona se v souladu se zachováním právních
jistot posuzují podle předpisů platných
před 1.lednem 1998, a jde-li o přídavek na
dítě, před 1.říjnem 1997.
Pokud s ohledem na navrhované změny vznikne nárok
na dávku, přizná se nejdříve
ode dne účinnosti navrhované novely zákona,
a nikoliv za dobu před touto účinností.
V odstavci 7 se zajišťuje zachování tříleté
promlčecí lhůty pro sociální
příplatek a příspěvek na bydlení,
vznikne-li nárok na ně před účinností
této novely. Pro nároky na tyto dávky, které
vzniknou po 1.lednu 1998 se navrhuje zavést promlčecí
lhůtu jen jednoroční.
K článku IV
Navrhovaná novela je dosti rozsáhlá a dotýká
se většiny ustanovení zákona o státní
sociální podpoře, což ve svých
důsledcích znamená znepřehlednění
právní úpravy a obtížnou orientaci
v ní. Vzhledem k tomu se do návrhu zapracovává
zmocnění k vydání úplného
znění uvedeného zákona.
K článku V
Účinnost novely se navrhuje k 1. lednu 1998, s výjimkou
úprav týkajících se přídavku
na dítě, kde se navrhuje účinnost
od 1.října 1997. Uvedené datum odpovídá
potřebným snížením výdajů
státního rozpočtu i potřebám
řízení o dávku, prokazování
některých skutečností (zejména
rozhodného příjmu) i zajištění
administrativní jednoduchosti při zavádění
nové právní úpravy.
Znění zákona č.117/1995 Sb. s vyznačením
navrhovaných změn (vypouštěný
text je přeškrtnut, nový text je podtržen)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Státní sociální podporou se stát
podílí na krytí nákladů na
výživu a ostatní základní osobní
potřeby dětí a rodin a poskytuje ji i při
některých dalších sociálních
situacích. Státní sociální
podpora se ve stanovených případech poskytuje
v závislosti na výši příjmu.
(2) Náklady na státní sociální
podporu hradí stát.
Dávky státní sociální podpory jsou:
a) dávky poskytované v závislosti na výši příjmu
1. přídavek na dítě,
2. sociální příplatek,
3. příspěvek na bydlení,
4. příspěvek na dopravu,
b) ostatní dávky
1. rodičovský příspěvek,
2. zaopatřovací příspěvek,
3. dávky pěstounské péče,
4. porodné,
5. pohřebné.
Dávky státní sociální podpory
náleží při splnění dále
stanovených podmínek pouze fyzické osobě
(dále jen "osoba"), jestliže osoba a osoby
společně s ní posuzované jsou na území
České republiky hlášeny k trvalému
pobytu podle zvláštních předpisů.
[1) § 4 zákona č.135/1982 Sb.,
o hlášení a evidenci pobytu občanů.
§ 7 a § 19 odst. 3 zákona č.123/1992 Sb.,
o pobytu cizinců na území České
a Slovenské Federativní Republiky.] Za trvalý
pobyt se podle tohoto zákona považuje též
dlouhodobý pobyt udělovaný cizincům
podle zvláštního zákona. [2)
§ 6 zákona č.123/1992 Sb.]
Příjem rozhodný pro přiznání
dávky uvedené v § 2 písm. a) se stanoví
jako měsíční průměr
příjmů rodiny připadajících
na rozhodné období (dále jen "rozhodný
příjem").
(1) Za příjem se pro účely
stanovení rozhodného příjmu před
1.červencem 1997 považují, neníli
dále stanoveno jinak,
a) z příjmů, které
jsou předmětem daně z příjmu
fyzických osob a nejsou přitom od této daně
osvobozeny, tyto příjmy:
1. příjmy ze závislé činnosti
a funkční požitky uvedené v
§ 6 odst. 1 a 10 zákona o daních
z příjmů, [3)
Zákon ČNR č.586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění zákona
ČNR č.35/1993 Sb., zákona č.96/1993 Sb.,
zákona č.157/1993 Sb., zákona č.196/1993 Sb.,
zákona č.323/1993 Sb., zákona č.42/1994 Sb.,
zákona č.85/1994 Sb., zákona č.114/1994 Sb.,
zákona č.259/1994 Sb., zákona č.32/1995 Sb.
a zákona č.87/1995 Sb.]
2. příjmy z podnikání
a z jiné samostatné výdělečné
činnosti podle § 7 odst. 1 a 2 zákona o
daních z příjmů,
3. příjmy z kapitálového
majetku uvedené v § 8 odst. 1 písm.
b) zákona o daních z příjmů,
4. příjmy z pronájmu
podle § 9 zákona o daních
z příjmů,
5. příjmy ze zděděných
práv autorských a práv příbuzných
právu autorskému uvedenému v §
10 odst. 1 písm. d) zákona o daních
z příjmů,
a to po odpočtu výdajů vynaložených
na jejich dosažení, zajištění a
udržení, po odpočtu daně z
příjmů a pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti a pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění,
pokud nebyly pojistné a příspěvek
zahrnuty do těchto výdajů,
b) peněžité dávky nemocenského
pojištění (péče) a důchodového
zabezpečení, včetně takových
dávek vyplácených ze zahraničí,
s výjimkou zvýšení
důchodu pro bezmocnost,
c) příjmy z provozu zařízení
uvedených v § 4 odst. 1 písm.
e) zákona o daních z příjmů,
d) příjem přijatý v
rámci plnění vyživovací
povinnosti nebo náhrada za tento příjem podle
zákona o rodině uvedený
v § 4 odst. 1 písm. ch) zákona
o daních z příjmů,
e) sociální dávky podle zákona
o některých služebních
poměrech vojáků a dávky související
se skončením služebního poměru
příslušníků ozbrojených
bezpečnostních sborů uvedené v
§ 4 odst. 1 písm. o) zákona o
daních z příjmů,
f) náhrady za ztrátu na služebním
příjmu (platu) poskytované příslušníkům
ozbrojených sil a sborů podle zvláštních
předpisů uvedené v §
6 odst. 9 písm. k) zákona o daních
z příjmů,
g) náhrada za ztrátu na důchodu přiznaná
podle zákoníku práce uvedená v
§ 6 odst. 9 písm. o) zákona o
daních z příjmů,
h) zvláštní příplatek
poskytovaný v cizí měně
příslušníkům ozbrojených
sil uvedený v § 6 odst. 9 písm.
s) zákona o daních z příjmů,
ch) hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání. [4)
§ 12 zákona č.1/1991 Sb., o zaměstnanosti.]
(2) Za příjem se pro účely
stanovení rozhodného příjmu po 30.červnu
1997 považují, neníli dále stanoveno
jinak,
a) z příjmů, které
jsou předmětem daně z příjmů
fyzických osob a nejsou přitom od této daně
osvobozeny, tyto příjmy:
1. příjmy ze závislé činnosti
a funkční požitky uvedené v
§ 6 odst. 1 a 10 zákona o daních
z příjmů,3)
2. příjmy z podnikání
a z jiné samostatné výdělečné
činnosti uvedené v §
7 odst. 1 a 2 zákona o daních z
příjmů,
3. příjmy z kapitálového
majetku uvedené v § 8 odst. 1 písm.
a) až e) a písm. g) zákona o daních
z příjmů,
4. příjmy z pronájmu
podle § 9 zákona o daních
z příjmů,
5. ostatní příjmy uvedené
v § 10 odst. 1 písm. a) až g)
zákona o daních z příjmů,
a to po odpočtu výdajů vynaložených
na jejich dosažení, zajištění a
udržení, po odpočtu daně z
příjmů a pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti a pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění,
pokud nebyly pojistné a příspěvek
zahrnuty do těchto výdajů,
b) z příjmů, které
jsou předmětem daně z příjmů
fyzických osob a jsou osvobozeny od této daně,
jsou to příjmy uvedené v §
4 odst. 1 písm. a), b), e), ch), k) až
t), v), w) a z) a v § 6 odst. 9 písm.
k), m), o), s) a u) zákona o daních
z příjmů, a to ve výši
po odpočtu výdajů vynaložených
na jejich dosažení, zajištění a
udržení, které se pro tento účel
stanoví obdobně jako takové výdaje
pro určení základu daně podle §
5 zákona o daních z
příjmů,
c) peněžité dávky nemocenského
pojištění (péče) a důchodového
zabezpečení, s výjimkou
zvýšení důchodu pro bezmocnost,
d) hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání,4)
e) plnění z pojištění
pro případ dožití určitého
věku,
f) příjmy ze zahraničí, obdobné
příjmům uvedeným v písmenech
a) až d) v částce, v
jaké byly vyplaceny, popřípadě
po odpočtu výdajů, daní, pojistného
a příspěvku, uvedených v
písmenech a) a b).
(3) U osob samostatně výdělečně
činných v případech,
kdy je rozhodným obdobím kalendářní
čtvrtletí, se příjmem ze samostatné
výdělečné činnosti za kalendářní
měsíc rozumí součin částky
měsíčního vyměřovacího
základu pro stanovení záloh na pojistné
na důchodové zabezpečení a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti
[5) § 14 zákona ČNR č.589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění zákona č.160/1993 Sb.,
zákona č.307/1993 Sb. a zákona č.241/1994 Sb.]
a koeficientu 2,25. Za osobu samostatně výdělečně
činnou se pro účely tohoto zákona
považuje osoba, která se pro účely důchodového
zabezpečení [6) § 2
odst. 3 a 4 zákona č.100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
ČNR č.37/1993 Sb. a zákona č.307/1993 Sb.]
považuje za osobu samostatně výdělečně
činnou nebo za spolupracující osobu osoby
samostatně výdělečně činné.
(4) Za příjem pro nárok na přídavek
na dítě se považují též
rodičovský příspěvek a zaopatřovací
příspěvek.
(5) Za příjem pro nárok na sociální
příplatek a na příspěvek na
bydlení se považují též přídavek
na dítě, rodičovský příspěvek
a zaopatřovací příspěvek.
(6) Jeli příjem uvedený v
odstavcích 1 a 2 vyplácen ze zahraničí,
přepočte se na českou měnu podle příslušného
kurzu platného pro nákup valut, který je
uveden v kurzovním lístku České
národní banky platném k prvnímu
dni rozhodného období, za které se zjišťuje
rozhodný příjem. Pro přepočet
měn, které nejsou uvedeny v kurzovním
lístku České národní banky,
se použije kurz amerického dolaru (USD) k
této měně vyhlášený
ústřední nebo jí na roveň postavenou
bankou státu s touto měnou.