Obecná část:
Zákon o státní sociální podpoře,
který je plně účinný od 1.ledna
1996, upravuje sociální dávky určené
především pro rodiny s dětmi. Některé
z těchto dávek se v souladu s principem adresné
sociální politiky poskytují v závislosti
na výši příjmu v rodině. V dubnu
1996 byla přijata novela tohoto zákona, která
řešila úzký okruh nároků
nezaopatřených dětí připravujících
se na budoucí povolání a dojíždějících
do místa sídla školy a stanovila minimální
výši některých dávek.
Státní sociální podpora jako systém
finanční podpory příjmů zejména
rodin s dětmi se ve svém celku osvědčil.
Na základě dosavadních zkušeností
s prováděním zákona o státní
sociální podpoře vyplynula potřeba
provést dílčí úpravy, z nichž
některé mají věcný charakter
a ostatní představují doplnění
či zpřesnění jednotlivých ustanovení.
Při přípravě předložené
novely bylo vždy sledováno hledisko administrativního
zjednodušení při zachování základního
principu systému státní sociální
podpory - adresnosti. Čím více nepříznivých
sociálních událostí je v rodině,
tím vyšší dávky jsou do rodiny
poskytovány. V rámci nutnosti omezit výdaje
státu v roce 1997 a 1998 byly také navrženy
některé změny v nastavení parametrů
systému, zejména u přídavku na dítě.
Vliv dávek státní sociální
podpory na výsledný příjem rodin stejných
typů s rozdílným původním příjmem
Typ rodiny | |||
2 rodiče, 2 děti 2 a 8 let | 3,1 | 2,41 | 2,16 |
2 rodiče, 2 děti 8 a 12 let | 3,1 | 2,69 | 2,35 |
2 rodiče, 4 děti 12,14,16 a 18 let | 3,1 | 2,56 | 2,15 |
1 rodič, 1 dítě těžce. zdr. post. 12 let | 3,1 | 2,48 | 1,71 |
*) SSP = státní sociální podpora
Původní systém velmi málo reagoval
jak na příjmovou, tak na sociální
situaci. Jak vyplývá z příkladu uvedeného
v předcházející tabulce snižoval
původní podíl příjmů
rodin s vysokým a nízkým příjmem
z 3,1 na cca 2,5. Systém státní sociální
podpory mnohem více vyrovnává příjmy
rodin s nízkým příjmem a výrazně
přihlíží k nepříznivým
sociálním situacím jako je zdravotní
postižení dítěte nebo rodiče,
neúplnost rodiny ap.. Např. rodina pouze s jedním
rodičem a s dlouhodobě těžce zdravotně
postiženým 12-ti letým dítětem
při příjmu 5 290 Kč (životní
minimum této rodiny) bude mít ve 2. pololetí
1997 nárok na 4 305 Kč dávek státní
sociální podpory (bez "příspěvku
na teplo"a "příspěvku na nájemné").
Tím se její celkové příjmy
zvýší na 9 595 Kč. Ve srovnání
se stejným typem rodiny s příjmem 16 399
Kč (3,1 násobek životního minima) se
po započtení dávek podíl příjmů
obou rodin sníží na 1,71.
Významným způsobem reagují dávky
státní sociální podpory i na situaci
rodin s příjmem pod úrovní životního
minima.
Příjem v násobcích životního minima před přiznáním dávek | |||||||||||||||||||
Typ rodiny | |||||||||||||||||||
Příjem v násobcích životního minima po přiznání dávek | |||||||||||||||||||
2 rodiče, 2 děti 2 a 8 let | 0,55 | 0,65 | 0,75 | 0,85 | 0,95 | 1,05 | 1,15 | 1,25 | 1,35 | 1,45 | 1,55 | ||||||||
2 rodiče, 2 děti 8 a 12 let | 0,32 | 0,42 | 0,52 | 0,62 | 0,72 | 0,82 | 0,92 | 1,02 | 1,12 | 1,22 | 1,32 | ||||||||
2 rodiče, 4 děti 12,14,16,18 let | 0,44 | 0,54 | 0,64 | 0,74 | 0,84 | 0,94 | 1,04 | 1,14 | 1,24 | 1,34 | 1,44 | ||||||||
1 rodič, 1 TZP*) dítě 12 let | 0,81 | 0,91 | 1,01 | 1,11 | 1,21 | 1,31 | 1,41 | 1,51 | 1,61 | 1,71 | 1,81 |
*) TZP = těžce zdravotně postižené
Běžná rodina se 2 dětmi, která
má vlastní příjem ve výši
0,7 násobku svého životního minima se
po získání dávek státní
sociální podpory dostane nad životní
minimum. Při nižším příjmu
dávky poskytuje další systém (sociální
péče), který však přísněji
testuje možnosti této rodiny zabezpečit si
příjem alespoň na úrovni životního
minima, zejména posuzováním majetku a snahy
svou situaci vlastním přičiněním
zlepšit. Z tabulky je zřejmé, že systém
velmi diferencuje podle druhu sociální události.
Čím je tato situace závažnější,
tím více příjmů dostane rodina
z lépe dostupného systému. Např. rodině
se 4 dětmi stačí k zabezpečení
životního minima vlastní příjem
ve výši 0,6 násobku životního minima,
rodině, kde matka pečuje o malé dítě
postačuje příjem ve výši 0,5
násobku životního minima rodiny. V rodině,
kde matka samoživitelka pečuje o těžce
zdravotně postižené dítě, tj.
jsou zde současně dvě sociální
události, přitom jedna velmi závažná,
postačí vlastní příjem ve výši
0,2 násobku životního minima rodiny, aby výsledný
příjem po započtení dávek státní
sociální podpory byl vyšší než
životní minimum této rodiny.
Ze státního rozpočtu bylo v roce 1996 vyplaceno
žadatelům o dávky státní sociální
podpory 26,7 mld. Kč a na dávky obdobné dávkám
státní sociální podpory podle předcházejících
předpisů 1,6 mld. Kč. Celkem bylo na dávky
vyplaceno 28,3 mld. Kč. Přes 90 % objemu vyplacených
dávek tvoří přídavek na dítě,
rodičovský příspěvek a sociální
příplatek. Ostatní dávky tvoří
cca 9 % z celkového objemu.
Druh dávky státní | ||
sociální podpory | ||
přídavek na dítě | ||
rodičovský příspěvek | ||
sociální příplatek | ||
příspěvek na dopravu | ||
příspěvek na bydlení | ||
ostatní dávky | ||
Celkem |
Prostřednictvím dávek testovaných
příjmem se vyplatilo v roce 1996 cca 70 % z celkového
objemu finančních prostředků. Sociální
příjmy v rodinách s dětmi jsou tvořeny
v převážné míře příjmy
z dávek státní sociální podpory.
Zatímco v průměrných rodinách
s dětmi se podíl sociálních příjmů
v roce 1996 proti roku 1995 snížil, v rodinách
s nízkými příjmy poměrně
výrazně vzrostl. Podíl objemu dávek
státní sociální podpory na hrubém
domácím produktu představoval v roce 1996
2,0 %.
Průměrnou výši dávek státní
sociální podpory vyplacených v květnu
1997 uvádí následující tabulka:
Druh dávky státní sociální podpory | |
rodičovský příspěvek | |
sociální příplatek | |
přídavek na dítě | |
příspěvek na bydlení | |
příspěvek na dopravu |
Hlavním cílem navrhované novelizace zákona
o státní sociální podpoře je
zejména:
· v souvislosti se zrušením zúčtování u sociálního příplatku a příspěvku na bydlení nově definovat rozhodné příjmy pro osoby samostatně výdělečně činné,
· u sociálního příplatku a příspěvku na bydlení zkrátit lhůtu, v níž se mohly nároky na výplatu dávky zpětně uplatnit,
· zpřesnit započítávání rozhodných příjmů do rozhodného období,
· zpřísnit kritéria pro definici společně posuzovaných osob,
· zjednodušit podmínky pro přiznání nároku na příspěvek na bydlení,
· zpřesnit podmínky pro poskytování rodičovského příspěvku, zejména při souběhu s výdělečnou činností,
· zvýšit koeficient určující výši příspěvku na úhradu potřeb dítěte v pěstounské péči,
· zpřesnit některé podmínky nároku na dávky pěstounské péče a zmírnit podmínky nároku na odměnu pěstouna ve vztahu k prarodičům,
· zpřesnit a zjednodušit některé podmínky a postupy při posuzování a uplatňování nároků na jednotlivé dávky,
· přesněji stanovit podmínky získávání informací nezbytných pro rozhodování o dávkách a podmínky při poskytování informací pro potřeby jiných státních orgánů,
· zvýšit částku pohřebného a zmocnit vládu ČR zvýšit tuto dávku,
· snížit administrativní
náročnost systému.
V souvislosti s opatřeními vlády směřujícími
k úsporám se navrhuje stanovit výši
přídavku na dítě na úrovni
27 % částky životního minima na osobní
potřeby nezaopatřeného dítěte
v pásmu do 1,8 násobku životního minima
určujícího maximální příjem
rodiny a na úrovni 14 % částky životního
minima na osobní potřeby nezaopatřeného
dítěte v příjmovém pásmu
od 1,8 do 2,2 násobku životního minima rodiny.
Tím se zvýší adresnost dávky,
na kterou má v současné době nárok
cca 90 % až 95 % rodin. Nárok do 2,2 násobku
životního minima bude mít cca tři čtvrtiny
rodin s dětmi. Zrušení koeficientů zvyšujících
sociální příplatek při studiu
na střední nebo vysoké škole mimo místo
bydliště (současně i u příspěvku
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči) reaguje na neprovedení zásadnějšího
omezení dotací na koleje a menzy, se kterými
se počítalo při zavádění
uvedených koeficientů.
Návrh dále obsahuje některé formulační
a legislativní úpravy, které nepředstavují
věcné změny, ale které zpřehlední
a zjednoduší aplikaci tohoto zákona.
Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním
pořádkem České republiky, mezinárodními
smlouvami, kterými je Česká republika vázána,
a s právem Evropské unie.
Finanční dopad
Změnou v nastavení koeficientů u přídavku
na dítě od 1.10.1997 se dosáhne v roce 1997
úspora 300 mil. Kč.
Celkově představují navrhovaná opatření
úsporu proti původnímu nastavení systému
v roce 1998 zhruba 4,1 mld. Kč. Na snížení
nákladů bude mít vliv zejména úprava
přídavku na dítě a změna způsobu
valorizace životního minima. Na zvýšení
nákladů bude mít vliv zvýšení
pohřebného (90 mil. Kč) a zvýšení
příspěvku na úhradu potřeb
dítěte v pěstounské péči.
Odhad nákladů na dávky státní
sociální podpory v roce 1997 představuje
31,6 mld. Kč a v roce 1998 32,8 mld. Kč, zvýší
se tedy o 1,2 mld. Kč, tj. o 3,9 %.
Některé navržené změny směřují
ke snížení administrativní náročnosti
systému, tzn. že mají vliv zejména na
snížení administrativních nákladů
okresních úřadů a zvyšují
komfort pro občany.
Zvláštní část
K článku I
K bodu 1
Podle dosavadní úpravy státní sociální
podpory se příjem rozhodný pro přiznání
dávek státní sociální podpory
závislých na výši příjmu
v rodině, zjišťuje způsobem odlišným
pro období před 1. červencem 1997 a pro období
následující po tomto dni. Vzhledem k tomu,
že s účinností navrhované novely
zákona o státní sociální podpoře
se počítá od 1. ledna 1998, vypouští
se úprava výše rozhodného příjmu
za období před 1. červencem 1997 jako nadbytečná
s tím, že v čl. II tohoto návrhu, v
přechodných ustanoveních se stanoví,
jakým způsobem se bude při zjišťování
příjmů za dobu minulou (pokud by to přicházelo
v úvahu) postupovat (např. při opožděném
zpětném uplatnění nároku na
dávku v rámci tříleté promlčecí
lhůty).
V navrhovaném § 5 odst. 1 je vymezen okruh příjmů
započitatelných do rozhodného příjmu
pro účely státní sociální
podpory stejným způsobem jako v dosavadní
úpravě s tím, že s ohledem na provázanost
definice započitatelných příjmů
a úpravy daní z příjmů fyzických
osob, navrhovaná úprava reaguje na změny,
ke kterým v předpisech o dani z příjmů
došlo. Pokud jde o okruh příjmů, byly
oproti dosavadnímu stavu vypuštěny příjmy
z prodeje bytu úroky z vkladů ze stavebního
spoření.
Dosavadní úprava státní sociální
podpory postrádá bližší vymezení
způsobu, jakým se jednotlivé příjmy
do rozhodného příjmu započítávají,
zejména v jakém období k jejich zápočtu
dochází (kdy jsou zúčtovány,
kdy jsou vypláceny, apod.). V navrhovaném §
5 odst. 3 a 4 se proto uvedená mezera dosavadní
úpravy zaplňuje a přesně se stanoví,
kdy k zápočtu jednotlivých příjmů
dojde s rozlišením postupu, je-li rozhodným
obdobím, v němž se uvedené příjmy
zjišťují, kalendářní rok
nebo kalendářní čtvrtletí.
Návrh zákona nově, zvláštním
způsobem upravuje zjišťování rozhodného
příjmu osob samostatně výdělečně
činných, je-li rozhodným obdobím,
za které se příjem zjišťuje, kalendářní
čtvrtletí. Odlišný způsob zjišťování
příjmů pro tuto skupinu osob vyplývá
z toho, že ve většině případů
mají tyto osoby příjmy v průběhu
sledovaného období velmi nepravidelné a nelze
odvozovat výši jejich příjmu ani z jiných
oblastí, např. z pojistného na důchodové
pojištění. Z daňového přiznání
lze pro účely státní sociální
podpory odvodit příjmy jen je-li rozhodným
obdobím kalendářní rok. Z tohoto důvodu
se navrhuje odvozovat příjem osoby samostatně
výdělečně činné buď
z měsíčního průměru
příjmů za předchozí kalendářní
rok, nebo stanovit, pokud v předchozím kalendářním
roce taková činnost nebyla konána, jako příjem
fiktivní částku odpovídající
částce životního minima této
osoby. V zájmu administrativní jednoduchosti se
stanoví, že částka životního
minima se určí vždy podle částek
životného minima platných k prvnímu
dni kalendářního čtvrtletí,
v němž bude dávka náležet. Dojde-li
v průběhu tohoto kalendářního
čtvrtletí ke změně částek
životního minima, výše částky,
která se považuje za příjem osoby samostatně
výdělečně činné, se
měnit už nebude.
Od 1. července 1997 se budou do rozhodného příjmu
započítávat i příjmy ze zahraničí,
půjde-li o příjmy obdobné příjmům
z České republiky započitatelným do
rozhodného příjmu. Ve srovnání
s dosavadním stavem, kdy přicházel v úvahu
zápočet jen některých příjmů,
budou se započítávat do rozhodného
příjmu všechny uvedené příjmy.
V souvislosti s tím se navrhuje upřesnit způsob
přepočtu cizí měny na českou
měnu. Takové upřesnění si vyžaduje
i jiný postup České národní
banky při vyhlašování kurzu některých
měn pro jejich přepočet na českou
měnu.
K bodu 2
Nově se stanovuje rozhodné období, za které
se zjišťuje rozhodný příjem, a
to s ohledem na navrhovanou úpravu uvedenou v bodu 50 předloženého
návrhu. Přídavek na dítě a
příspěvek na dopravu se bude přiznávat
na dobu neurčitou a bude se poskytovat po dobu plnění
stanovených podmínek. Protože však jde
o dávky, jejichž nárok závisí
na výši příjmu v rodině, bude
třeba pro jejich výplatu prokazovat příjem,
a to v termínu do 1. října. Stanovení
tohoto termínu je nutno promítnout i do vymezení
rozhodného období, za něž se zjišťuje
rozhodný příjem.
K bodu 3
Úprava reaguje na změnu obsaženou v bodu 50.
Vyplývá z toho, že sociální příplatek
a příspěvek na bydlení se budou, při
splnění stanovených podmínek, přiznávat
na dobu jednoho roku a pro výplatu v jednotlivých
kalendářních čtvrtletích se
bude prokazovat výše rozhodného příjmu.
K bodu 4
Podmínky nároku na některé dávky
státní sociální podpory jsou závislé
na výši příjmu v rodině. Proto
vymezení toho, kdo se za rodinu považuje je velmi
důležité. Navrhovaným zákonem
dochází k upřesnění okruhu
společně posuzovaných osob, v němž
se reaguje také na poznatky z praktického provádění
zákona o státní sociální podpoře.
Z poznatků praxe vyplývá, že řada
osob, v zájmu získání dávek
státní sociální podpory prohlašuje,
že spolu trvale nežijí a společně
neuhrazují náklady na své potřeby,
i když toto tvrzení neodpovídá skutečnosti.
K zamezení neoprávněnému získávání
nároků na dávky státní sociální
podpory se stanoví (v § 7 odstavci 3), ve kterých
případech se vždy má za to, že
jde o osoby, které spolu žijí a společně
uhrazují náklady na své potřeby, a
tedy jde o osoby společně posuzované. Zároveň
se novou úpravou (§ 7 odstavec 7) dává
možnost okresnímu úřadu určovat
z této zásady výjimku, pokud se jednoznačně
prokáže, že zákonem vytvořený
předpoklad společného soužití
by neodpovídal skutečnosti. S ohledem na možnou
různorodost situací v rodině nelze blíže
specifikovat důvody, pro které může
okresní úřad rozhodnout, že o společně
posuzované osoby nejde.
Vzhledem k tomu, že dítěti v plném přímém
zaopatření ústavu (zařízení)
jsou zajišťovány všechny jeho potřeby
stanoví se výslovně, že takové
dítě se pro účely dávek státní
sociální podpory posuzuje vždy samostatně
(§ 7 odst.4).
Upřesňuje se, že kromě dítěte
svěřeného do pěstounské péče
nelze při nároku na sociální příplatek
přihlížet také k dítěti,
které sice v pěstounské péči
není, ale požívá stejné nároky
jako dítě v pěstounské péči
nebo takové nároky nepožívá jen
proto, že má jiný zdroj příjmů
(§ 7 odstavec 5).
Obdobně jako při vymezení okruhu společně
posuzovaných osob pro nárok na přídavek
na dítě, sociální příplatek
a příspěvek na dopravu podle § 7 odstavce
3, stanoví se oprávnění okresního
úřadu aby mohl i pro nárok na příspěvek
na bydlení v odůvodněných případech
rozhodnout, že k některé z osob, která
byt neužívá se nepřihlíží
jako k osobě společně posuzované.
Jde zejména o případy, kdy u některé
z osob není její současný pobyt znám
a přesto je osoba i nadále v bytě hlášena
k trvalému pobytu. Důvody, pro které se blíže
nespecifikují situace, kdy může tak okresní
úřad rozhodnout, jsou obdobné těm,
které se uvádí v odůvodnění
k § 7 odstavci 3.
V § 7 odst.8 jde o legislativně technickou úpravu,
kdy se vymezení pojmu osamělého rodiče
z dosavadního § 22 odst. 5 přeřazuje
do obecných ustanovení zákona o státní
sociální podpoře.
Úpravy obsažené v § 7 odst.9 až 11
se přejímají z dosavadní úpravy.
Pro účely státní sociální
podpory je třeba blíže vymezit pojem svěření
dítěte do péče nahrazující
péči rodičů, a to proto, že zákon
výslovně stanoví [§ 7 odst. 2 písm.
b)], že za rodiče nezaopatřeného dítěte
se považují i osoby, jimž byly nezaopatřené
děti svěřeny do péče nahrazující
péči rodičů na základě
rozhodnutí příslušného orgánu.
Protože vznikaly pochybnosti o tom, co se rozumí rozhodnutím
příslušného orgánu pro tyto účely,
navrhuje se v § 7 odst.12 výslovně uvést,
o které situace se jedná.
K bodu 5
Návrhem se vymezuje co se rozumí životním
minimem osoby pro účely stanovení příjmu
osoby samostatně výdělečně
činné, zjišťuje-li se rozhodný
příjem za kalendářní čtvrtletí
(viz bod 1, § 5 odst. 5).
K bodu 6 a 7
Pro účely nároku na rodičovský
příspěvek, zaopatřovací příspěvek,
a pro plnění podmínky nezaopatřenosti
dítěte, se v § 10 zákona vymezuje pojem
výdělečné činnosti. Předloženým
návrhem se uvedený pojem upřesňuje
zejména v tom směru, aby bylo zřejmé,
které příjmy se považují za příjmy
z této výdělečné činnosti.
K bodu 8 a 9
Jde o legislativně technické úpravy.
K bodu 10
V návaznosti na školské předpisy se
blíže stanoví, co se rozumí pro účely
státní sociální podpory jednotlivými
druhy škol a blíže se vymezuje také pojem
studia na vysoké škole a studia na vyšších
odborných školách. Jde o legislativně
technické upřesnění.
K bodu 11
V řadě případů vznikaly pochybnosti,
zda lze za dobu přípravy na budoucí povolání
považovat i dobu do konce školního roku a v navazujících
prázdninách, jestliže škola byla ukončena
maturitní zkouškou nebo absolutoriem ještě
před koncem školního roku. Návrhem se
dosavadní úprava zpřesňuje.
K bodu 12 a 13
Navrhovanou úpravou se upřesňuje, že
za přípravou na budoucí povolání
se považuje i doba školních prázdnin bezprostředně
navazujících na skončení studia, jde-li
o studium na střední škole, a období
nejbližších dvou kalendářních
měsíců po ukončení studia na
vysoké škole.
K bodu 14
Dosavadní úprava neumožňuje považovat
za přípravu na budoucí povolání
dobu, kdy dítě ukonči studium na jedné
vysoké škole a poté bezprostředně
začne studovat na další vysoké škole.
Předložený návrh v tomto směru
dosavadní úpravu doplňuje a umožňuje
tuto dobu jako přípravu na budoucí povolání
hodnotit v rozsahu, v němž je taková doba zpravidla
hodnocena, jde-li o dobu mezi ukončením studia na
jedné střední škole a započetím
studia na další střední škole.
K bodu 15
V souladu se školskými předpisy se upřesňuje
vymezení pojmu povinné školní docházky
pro účely státní sociální
podpory.
K bodu 16
Změnou konstrukce nároku na přídavek
na dítě tak, že do úrovně 1,8
násobku životního minima bude poskytován
ve výši 27 % z částky životního
minima na osobní potřeby dítěte a
v rozmezí od 1,8 do 2,2 násobku životního
minima ve výši 14 % z částky životního
minima na osobní potřeby nezaopatřeného
dítěte, dochází ke snížení
výše přídavku na dítě
pro rodiny s příjmem do 1,1 násobku životního
minima. Potřebná podpora příjmu rodin
s dětmi s takto nízkým příjmem
se docílí sociálním příplatkem,
který při aktuálním příjmu
do 1,1 násobku životního minima dosahuje značných
částek. Není proto nutné vyplácet
těmto rodinám současně vyšší
přídavek na dítě. Kromě toho
při snížení přídavku na
dítě dojde ke zvýšení částek
sociálního příplatku. Stanovením
nároku na přídavek na dítě
do 2,2 násobku životního minima zůstává
zachován nárok pro cca 75 % rodin s dětmi,
což zvyšuje adresnost této dávky. Dnešní
stav, kdy nárok mělo cca 90 % až 95 % rodin
s dětmi, byl poměrně plošný a
na přídavek na dítě měly nárok
i rodiny s vysokým aktuálním příjmem
v okamžiku pobírání dávky (v
r.1997 10 % příjemců mělo aktuální
čistý příjem přesahující
28 tis. Kč měsíčně). Přídavek
na dítě u skupiny s příjmem od 1,1
do 2,2 násobku životního minima zůstane
zhruba na předchozí úrovni a pro skupinu
s příjmem do 1,1 násobku dojde ke snížení
dávky o cca 12 %. Této skupině však
bude snížení kompenzováno zvýšením
sociálního příplatku.
Návrhem se řeší postup při výplatě
přídavku na dítě, dosáhne-li
dítě zletilosti tak, že se uvedená dávka
začne vyplácet zletilému nezaopatřenému
dítěti bez žádosti po uplynutí
kalendářního měsíce, v němž
dítě zletilosti dosáhlo. Dosavadní
úprava takové přesné stanovení
postupu při změně příjemce
dávky postrádá. Návrhem se dále
zjednodušuje a upřesňuje úprava výplaty
přídavku na dítě v případech,
kdy je nezletilé dítě v plném přímém
zaopatření ústavu (zařízení)
pro děti nebo mládež. Změna spočívá
zejména v tom, že se napříště
umožní výplata přídavku na nezletilé
dítě jiné osobě v kterémkoliv
období, po které bude mít tato osoba dítě
v přímé péči, jestliže
z důvodu takové péče byl pobyt dítěte
v uvedeném ústavu (zařízení)
přerušen na celý kalendářní
měsíc. Dosavadní úprava umožňuje
takový postup jen v době školních prázdnin.
K bodu 17
V podmínkách nároku na sociální
příplatek se v bodu 17 upřesňuje,
že stejně jako se pro uvedenou dávku nepřihlíží
k dítěti v pěstounské péči
(protože tomuto dítěti náleží
ze státní sociální podpory jiné
dávky), tak nelze přihlížet ani k dítěti,
které už v pěstounské péči
není, ale pobírá dávky pěstounské
péče a také k dítěti, které
sice je v pěstounské péči ale nepobírá
dávky pěstounské péče jen proto,
že má nárok na vyšší dávky
důchodového pojištění. Jde o
úpravu navazující na doplnění
§ 7 odst. 5 v bodu 4 návrhu.
Pro nárok na sociální příplatek
je třeba péčí osoby o nezaopatřené
dítě rozumět vždy péči
rodiče (jiné osoby, kterou lze za rodiče
podle § 7 odst. 2 písm. b) považovat) o nezaopatřené
dítě, a to včetně péče
výchovné. Proto se v tomto směru zákon
upřesňuje.
Při stanovení hranice příjmu rozhodné
pro nárok na sociální příplatek
zákon umožňuje použít koeficient
vyšší než je koeficient 1,60, a to v případě,
že se v rodině vyskytuji některé ze
závažných sociálních situací
uvedených v § 22 zákona o státní
sociální podpoře. S ohledem na potřeby
praxe je třeba jednoznačně stanovit, že
existuje-li v rodině více takových závažných
sociálních situací umožňujících
použití více vyšších koeficientů,
stanoví se výše příjmu pro nárok
na sociální příplatek s použitím
koeficientu nejvyššího.
.K bodu 18, 20 a 21
V těchto bodech se provádějí legislativní
upřesnění.
K bodu 19 a 34
Zavedení koeficientu při studiu na střední
nebo vysoké škole mimo místo bydliště,
který zvyšuje sociální příplatek
a příspěvek na úhradu potřeb
dítěte v pěstounské péči,
bylo reakcí zejména na připravované
zrušení, případně omezení
dotací na koleje a menzy. Vzhledem k tomu, že k tomuto
kroku nedošlo, navrhuje se vypustit toto kompenzační
opatření ze systému státní
sociální podpory.
K bodu 22
Vymezení pojmu osamělého rodiče je
obsaženo v nové úpravě § 7. Vzhledem
k tomu je třeba vypustit tuto úpravu z § 22.
K bodu 23
Jde o legislativně technická upřesnění.
K bodu 24
Jednou z podmínek nároku na příspěvek
na bydlení je podle dosavadní úpravy u nájemců
bytů úhrada nájemného a služeb
poskytovaných v souvislosti s užíváním
bytu za rozhodné období a u vlastníků
bytů zaplacení daně z nemovitostí.
Tato podmínka nároku je nesystémová,
protože žádná z dalších dávek
není vázána na výdaje v určité
oblasti; např. příspěvek na dopravu
se poskytuje bez zkoumání skutečnosti, zda
dítě skutečně používá
veřejnou hromadnou dopravu a zda za ni platí, popř.
kolik za ni platí. V souvislosti s privatizací domů
dochází v praxi i k situacím, kdy majitel
či správce domu není k zastižení
nebo odmítá vydat potřebné potvrzení
o zaplacení nájemného, popř. nevydává
takový doklad pro neshody s nájemníkem. V
těchto situacích se občan nemůže
domoci svého nároku, přestože všechny
podmínky nároku splnil. Vzhledem k uvedeným
důvodům se navrhuje uvedené podmínky
zrušit. Ustanovení § 24 odst. 2 bude nadále
obsahovat jen úpravu, blíže vymezující
pojem vlastníka bytu pro účely státní
sociální podpory.
K bodu 25
Jde o úpravu navazující na navrhovanou změnu,
podle níž bude příspěvek na dopravu
přiznáván na dobu neurčitou, samozřejmě
při splnění zákonem stanovených
podmínek. Protože dosud byl příspěvek
na dopravu přiznáván na dobu určitou,
a to na dobu jednoho roku, zákon stanovil, že za měsíce
červenec a srpen uvedený příspěvek
nenáleží. Nyní je nutno s ohledem na
navrhovanou změnu stanovit, že v měsíci
červenci a srpnu se tento příspěvek
nevyplácí, protože nárok bude i po tuto
dobu trvat.
K bodu 26
Doplněním § 28 odst. 4 se stanoví pravidlo,
podle něhož se určí, zda dítě
dojíždí do školy denně nebo způsobem,
který je jiný než denní dojíždění
v případě, že dítě navštěvuje
školu na více místech, tj. v místě
sídla školy a v místě sídla součásti
školy. Zároveň se řeší otázka
způsobu stanovení vzdálenosti, na kterou
dítě dojíždí pro výši
příspěvku na dopravu, jestliže dítě
dojíždí do školy do různých
míst.
K bodu 27
Výše příspěvku na dopravu se
mění v závislosti na výši částky,
kterou stanoví Ministerstvo financí v dohodě
s dalšími ministerstvy vždy k 1.září
a k 1.únoru. Vzhledem k tomu, že při stanovení
těchto částek vždy k oběma termínům
dochází často jen k nepatrným rozdílům
ve výši příspěvku na dopravu,
navrhuje se dosavadní postup zjednodušit.
K bodu 28
Dosavadní úprava nároku na rodičovský
příspěvek vyžaduje nově vymezit
podmínky nároku na tuto dávku pro případ,
že rodič v době pobírání
rodičovského příspěvku je výdělečně
činný, má nárok na některé
ze sociálních dávek (dávky nemocenského
pojištění, hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání) nebo
dítě navštěvuje jesle, mateřskou
školu nebo jiné obdobné zařízení
pro děti předškolního věku.
Nově se stanoví, že koná-li rodič
výdělečnou činnost, a jde o tzv. závislou
činnost, náleží rodičovský
příspěvek, jen jestliže jeho příjem
nepřesáhne v kalendářním měsíci
částku na osobní potřeby rodiče.
Oproti dosavadnímu stavu se vypouští možnost
pobírat rodičovský příspěvek
při výdělečné činnosti
nepřesahující dvě hodiny denně,
a to z důvodu častého zneužívání
takové formy zaměstnání.
Nově se také určuje, za jakých podmínek
náleží rodičovský příspěvek
při výdělečné činnosti
osoby samostatně výdělečně
činné, a to s přihlédnutím
ke specifičnosti takové činnosti vyplývající
z toho, že v průběhu kalendářního
roku prakticky není možné zjistit skutečný
příjem takové osoby. Proto se navrhuje vyplácet
rodičovský příspěvek v tomto
případě zálohově, s následným
vyúčtováním.
Dojde-li ke kombinaci obou uvedených druhů výdělečné
činnosti nárok na rodičovský příspěvek
není.
Základní podmínkou nároku na rodičovský
příspěvek je osobní celodenní
a řádná péče o dítě.
V návaznosti na tuto podmínku zákon vymezuje
některé situace, kdy sice rodič osobně
a celodenně o dítě nepečuje, avšak
přesto se uvedená podmínka považuje
za splněnou. Jde o vymezené odůvodněné
případy, kdy je dítě umístěno
v jeslích nebo v mateřské škole po omezenou
dobu anebo navštěvuje po stanovenou dobu léčebně
rehabilitační zařízení, nebo
je-li v době výdělečné činnosti
rodiče péče o dítě zajištěna
jinou osobou. Ve srovnání s dosavadní úpravou
se návrhem rozšiřuje možnost pro všechny
poživatele rodičovského příspěvku,
aby dítě zakládající nárok
na rodičovský příspěvek navštěvovalo
jesle nebo mateřskou školu, a to v rozsahu nejvýše
tří kalendářních dnů
v kalendářním měsíci. Tato
úprava v souladu s poznatky praxe umožní, aby
rodič takovým způsobem zajistil péči
o dítě v době, kdy např. potřebuje
navštívit lékaře, úřad
apod. Oproti dosavadní úpravě dochází
k rozšíření také v tom směru,
že se zajišťuje nárok na rodičovský
příspěvek v případech, kdy
oba rodiče jsou zdravotně postižení
a dítě navštěvuje jesle, mateřskou
školu nebo jiné obdobné zařízení
v rozsahu čtyř hodin denně.
Nově se stanoví, s ohledem na možnost pobírání
rodičovského příspěvku při
výdělečné činnosti, že
pokud rodič nesplnil podmínky stanovené v
zákoně pro nárok na rodičovský
příspěvek při výdělečné
činnosti, má povinnost částky na rodičovském
příspěvku vyplacené vrátit.
Dosavadní úprava řeší nárok
na rodičovský příspěvek v případě,
kdy je dítě ze zdravotních důvodů
v ústavní péči zdravotnického
zařízení déle než tři
kalendářní měsíce. Obdobná
úprava pro případy, kdy je rodič pobírající
rodičovský příspěvek ze zdravotních
důvodů v ústavní péči,
však schází. Návrhem se zákon
o státní sociální podpoře v
tomto směru doplňuje a zavádí se stejný
režim pro rodiče i pro děti (§ 30 odst.8).
V § 30 odst.8 se upřesňuje nárok na
rodičovský příspěvek v případě,
že v jednom kalendářním měsíci
by přicházel v úvahu nárok na tuto
dávku dvakrát.
K bodu 29
Jde o legislativní zpřesnění dosavadní
úpravy.
K bodu 30
V nově navrhovaném ustanovení § 32 odst.
2 se upřesňuje dosavadní úprava zajišťující
nárok na rodičovský příspěvek
ve výši rozdílu mezi tímto příspěvkem
a peněžitou pomocí v mateřství,
dávkami hmotného zabezpečení uchazečů
o zaměstnání a příplatky náležející
občanu se změněnou pracovní schopností,
jsou-li uvedené dávky (příspěvek)
nižší než rodičovský příspěvek.
Současně se upravuje nárok na rodičovský
příspěvek a uvedené dávky (příspěvky)
pro případ, že v jednom měsíci
je nárok na obě taková plnění.
Nově se stanoví, že jde-li o dávky nemocenského
pojištění (péče) bude se poskytovat
jen rozdíl mezi rodičovským příspěvkem
a peněžitou pomocí v mateřství.
Ostatní dávky nemocenského pojištění
jsou zpravidla krátkodobé a není tedy důvod
řešit souběh mezi nimi a rodičovským
příspěvkem.
K bodu 31
Jde o legislativní zpřesnění dosavadní
úpravy.
K bodu 32
Má-li nárok na zaopatřovací příspěvek
jiná osoba než nezaopatřené dítě
vojáka nebo manželka vojáka, omezuje se pro
tyto případy výše zaopatřovacího
příspěvku výší výživného,
které voják této jiné osobě
poskytuje. Návrhem se do zákona doplňuje
výslovná úprava, že toto omezení
se netýká nezaopatřeného dítěte
nebo manželky vojáka, i když jim voják
platí výživné. Účelem
tohoto doplnění je odstranění pochybností,
které se v praxi objevily.