3.2.4 Násilná kriminalita

Počet zjištěných trestných činů násilné kriminality vzrostl (+5,13%, + 1 113 tr. č.), dynamika nárůstu mírně poklesla ve srovnání let 1995 a 1994, kdy došlo k nárůstu o +7,61% (+ 1 535 tr. č.). Zvýšil se počet trestných činů vydírání (+28,87%, +457 tr. č.), násilí a vyhrožování proti skupinám občanů (+25,00%, +40 tr. č.) a porušování domovní svobody (+11,30%, +306 tr. č.). Pozitivním trendem je růst objasněných trestných činů (+7,14%. +1 219 tr. č.) i růst objasněnosti (+1,51%), která dosáhla 80,09%.

Ve sledovaném období zjistili policisté 267 vražd (-3,61%, -10 tr. č.), s objasněností 84,64% (-1,64%, -13 tr. č.). V jednání pachatelů je stále více zjišťována kvalifikovaná příprava se znaky organizovaného zločinu a zločinného spolčení, novým prvkem je značná devastace oběti z důvodů ztížení identifikace. K mírnému poklesu došlo u trestného činu úmyslného ublížení na zdraví (-2,75%, -220 tr. č.), podíl na násilné kriminalitě je 34,12%.

Trestné činy loupeže ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostly (+7,62%, +303 tr. č.), jejich objasněnost mírně vzrostla o +1,86%. Nejčastějším motivem je snaha dosáhnout zaplacení dluhů a zastrašení konkurence. K výraznému nárůstu došlo u trestného činu loupežných přepadení benzínových čerpadel (+129,17%, +62 tr. č.).

Tendence k brutalitě a násilí je celosvětová, počet násilných trestných činů stále roste. Na vážnost bezpečnostního rizika ve spojení s trestnými činy násilné povahy a na vzrůstající brutalitu a bezohlednost pachatelů upozorňuje i Nejvyšší státní zastupitelství.

Policie ČR k objasňování násilné trestné činnosti vytváří specializované týmy, do kterých soustřeďuje špičkové odborníky (zejména u závažné násilné kriminality).

/viz. Příloha č. 17/

3.2.5 Ohrožení veřejného pořádku a vandalismus

Tak jak se konstatuje ve Zprávě o bezpečnostní situaci za rok 1995, s tímto bezpečnostním rizikem úzce souvisí další bezpečnostní rizika, zejména Rasové konflikty, Majetková kriminalita (krádeže aut a věcí z aut, kapesní krádeže a další pouliční kriminalita) a Kriminalita některých skupin mládeže. Vývoj kriminality je podrobněji analyzován v příslušných kapitolách výše uvedených rizik. Lze však konstatovat, že ve sledovaném období nedošlo k vážnému narušení veřejného pořádku. Řada opatření je přijímaná v oblasti prevence apriorit základního zaměření práce PČR.

Krajské správy PČR vytvářejí specializované týmy a realizují bezpečnostní akce k zajištění veřejného pořádku.

Vláda přijala svým usnesením č. 577/1996 úkol Prosazovat důrazný postup represivních složek nejen proti násilné a majetkové trestné činnosti a porušování veřejného pořádku, ale i proti méně závažné kriminalitě.

3.2.6 Bezpečnost silničního provozu

V oblasti bezpečnosti silničního provozu opět došlo k vysokému zvýšení počtu dopravních nehod a všech následků. Ve sledovaném období došlo na území ČR k 201 697 (+14,9%, + 26 177) dopravním nehodám, při kterých bylo 1386 (+0,14%, +2) osob usmrceno, 6621 (+5,1%, +323) těžce a 31296 (+1,4%, +430) lehce zraněno. Hmotné škody se zvýšily o 1,177 mld. Kč (+24,1%).

88% dopravních nehod zavinili řidiči motorových vozidel, nejvíce řidiči osobních automobilů. U nehod chodců zavinili nejvíce nehod děti (39,6%). Hlavní příčinou nehod zůstává nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost. Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 9661 nehod (+7).

Nejvíce nehod bylo na území hl. m. Prahy (38091), v následcích zde však došlo k nejvyššímu poklesu usmrcených osob (-30,9%). K nejvyššímu nárůstu dopravních nehod došlo v Severomoravském kraji (+21,1%).

Přes 28% dopravních nehod připadá na místní komunikace, 20% na vybranou komunikační síť velkých měst. K nárůstu počtu dopravních nehod došlo na všech druzích komunikací, v následcích v počtu usmrcených došlo na dálnicích ke zvýšení o více jak 36%.

Jednou z priorit základního zaměření práce Policie ČR je "Důsledně postupovat proti nekázni v dopravě a při zajišťování plynulosti a bezpečnosti silničního provozu".

Další preventivní aktivity Ministerstva vnitra v oblasti bezpečnosti silničního provozu byly zajišťovány např. programů BESIP (zejména v okresech a městech, na dětských dopravních hřištích atd.) a uskutečnila se řada dopravně bezpečnostních akcí.

V roce 1997 byl přijat zákon o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na pozemních komunikacích (č. 12/1997 Sb. ) a zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.).

/viz Příloha č. 18/

4. Opatření v oblasti prevence a legislativy, mezinárodní a meziresortní spolupráce v roce 1996

4.1 Mezinárodní spolupráce

Ministerstvo vnitra jako hlavní garant za oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti v roce 1996 rozvíjelo především aktivity související s připravovanou integrací ČR do EU. Jednalo především o zpracování odpovědi na Dotazník Evropské komise o stavu připravenosti ČR na vstup do EU (za oblast vnitra), účast na dvou jednání rozšířené Rady pro justici a vnitro a o účast na jednání pracovních skupin působících v rámci Rady pro justici a vnitro (pracovní skupiny pro organizovaný zločin, policejní spolupráci, terorismus, Protidrogová jednotka Europolu, CIREFI).

Pokračovaly aktivity vyplývající již z existujícího členství ČR v nejrůznějších mezinárodních organizacích. U Rady Evropy se jednalo o zajišťování a realizaci vzdělávacích programů v právní oblasti (THEMIS, DEMODROIT), účast na jednáních Evropského výboru pro migraci (CDMG), Expertního výboru pro otázky územního azylu, uprchlíků a osob bez státní příslušnosti (CAHAR) a dalších. Byl zpracován podkladový materiál pro jednání se zpravodaji Výboru pro právní záležitosti a lidská práva Parlamentního shromáždění Rady Evropy k zákonu o státním občanství a o právech menšin.

Zástupci MV se účastnili Světového kongresu proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí, a spolu se zástupci PČR Konference ministrů odpovědných za problematiku drog (v Bratislavě) a za migraci (ve Varšavě).

V roce 1996 bylo podepsáno celkem 17 smluvních dokumentů (z toho 1 prezidentská, 7 vládních a 9 rezortních dohod).

V oblasti spolupráce byla uzavřena řada smluv, 5 smluv se týkalo spolupráce proti nejzávažnějším trestným činům, 3 readmisní smlouvy, 3 v oblasti státních hranic a 6 smluv zahrnuje spolupráci např. v oblasti vzdělávání, státní správy a další.

MPSV pokračovalo v jednání o uzavírání smlouvy mezi vládou ČR a vládou Ukrajiny o vzájemném zaměstnávání občanů ČR a Ukrajiny (podepsaná dne 21. 3. 1996).

V rámci aktivit Rady Evropy se uskutečnily pracovní stáže zaměstnanců Vězeňské služby, úzká součinnost byla navázána s Evropským výborem proti mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání.

Mezinárodní spolupráce byla zaměřena na uzavírání bilaterálních dohod v celní oblasti. V platnost vstoupily bilaterální dohody se Slovenskem, Švédskem, Velkou Británií a SRN, podepsány byly dohody o spolupráci s Francií a Polskem.

Vybraní zaměstnanci Celní správy (specialisté) se zúčastnili stáží ve Velké Británii, SRN, Francii a USA, které byly zaměřeny na problematiku boje proti podloudnictví.

4.2 Preventivní opatření

V roce 1996 se aktivity v oblasti prevence kriminality zaměřily zejména na plnění priorit vyplývajících z usnesení vlády č. 137 ze dne 21. února 1996 ke Zprávě o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996":

Prevence kriminality ve městech. Metodická, koncepční a finanční podpora vlády ČR městům (nad 30 tisíc obyvatel) zatíženým vysokou mírou kriminality je realizována prostřednictví Komplexního součinnostního programu prevence kriminality na místní úrovni.

(K realizaci prevence kriminality zorganizoval odbor prevence kriminality v prosinci 1996 seminář ve spolupráci s magistrátním úřadem města Ostrava).

Konstituování preventivně informační služby PČR (zřizovaných na úrovni okresních či městských ředitelství PČR), jejímž úkolem je analytická, informační a poradenská činnost a zapojení do systému prevence kriminality v jednotlivých městech (ke konci roku 1996 byly zřzeny útvary při MěŘ PČR v Plzni, Ostrava PČR Správě hl. m. Prahy).

Informování občanů o možnostech ochrany před trestnou činností. V uplynulém roce odbor prevence kriminality zpracoval řadu informačních materiálů pro veřejnost (např. bulletin a informační skládačku "Prevence se musí vyplatit"), pro novináře (měsíčník Tiskový servis odboru prevence MV) a pro představitele měst a odborníky zabývající se prevencí kriminality.

Pokračovalo zabezpečení činnosti sekretariátů mezirezortních orgánů a to Republikového výboru pro prevenci kriminality, jejímž předsedou je ministr vnitra (odbor prevence kriminality MV slouží i jako prostředník mezi Republikovým výborem a obecními zastupitelstvy, nevládními a dalšími organizacemi vyvíjejícími aktivity v oblasti sociální prevence a prevence kriminality) a Koordinační komise k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech (komise byla zřízena na základě usnesení vlády č. 27 ze dne 11. ledna 1995, členy jsou MV ČR, PČR, MŠMT, přizvanými spolupracujícími subjekty jsou Českomoravský fotbalový svaz a Český svaz ledního hokeje).

Mezinárodní spolupráce se zaměřuje na rozvíjení mezinárodních bilaterálních kontaktů s pracovišti prevence kriminality (SRN, Rakousko, rozbíhá se spolupráce s britskou policií) a na zastupování ČR v mezinárodních organizacích (Komise pro prevenci kriminality a trestní soudnictví OSN, Stálý výbor Rady Evropy k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních).

Dále se realizovala spolupráce s občanskými sdruženími a nevládními organizacemi, které se svojí činností podílí na preventivní činnosti snižující kriminalitu, pomoci obětem trestných činů, podpořeny byly organizace s prioritním zaměřením na rizikové skupiny mládeže.

Všechny okruhy činnosti i záměry v oblasti prevence jsou podrobně popsány ve Zprávě o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996" a Strategie prevence kriminality do roku 2000, kterou projednala vláda dne 9. 4. 1997.

4.3 Oblast legislativy

a) Vládní návrh zákona o zpřístupnění svazků vzniklých činností Státní bezpečnosti

Zákon odtajnil svazky StB a umožňuje, při dodržení stanovených podmínek, aby se s jejich obsahem mohl seznámit ten občan, který byl v minulosti dotčen předmětným zájmem StB.

b) Vládní návrh novel zákona o pobytu cizinců a zákona o uprchlících

Novely zpřísnily pobytový režim cizinců. Cizinci s dlouhodobým pobytem musí prokazovat, že trvá účel jejich pobytu. Policie smí snímat otisky prstů cizincům se zakázaným pobytem, smí požadovat opis z Evidence rejstříku trestů cizince při povolování jeho pobytu atd.

c) Vládní návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu (tzv. překlenovací úprava)

Na dobu do vydání definitivní právní úpravy bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích (začátek roku 1999) má tento zákon garantovat, že pravidla provozu nebudou zpochybňována pro nedostatek jejich zákonného základu.

d) Vládní návrh novely zákona o Policii České republiky

V souvislosti s přípravou atomového zákona byla navržena novela zákona o Policii České republiky, kterou se Policii České republiky ukládá zajišťovat pohotovostní ochranu jaderných zařízení, které určí vláda České republiky a podílet se na fyzické ochraně jaderného materiálu při jeho přepravě podle zvláštního zákona.

e) Nové uspořádání správního řízení, správního trestání a správního soudnictví

Sleduje dva základní cíle - v souladu s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod garantovat přezkoumatelnost správních rozhodnutí ve věcech práv osoby nezávislým orgánem soudního typu, a to jak po stránce skutkové, tak i právní a zvýšit účinnost výkonu státní správy v oblastech správního řízení, správního trestání a správního soudnictví. (Práce na návrhu pokračuje pod vedením MS)

f) Vládní návrh zákona o soukromých bezpečnostních činnostech

Zákon by měl stanovit přísné podmínky pro povolování soukromého podnikání v oblasti bezpečnosti osob a majetku včetně státního dohledu nad ním. Má zamezit rizikům ze zneužití či selhání soukromých bezpečnostních služeb. (Poslanecká sněmovna vrátila návrh v prvém čtení vládě k dopracování. Návrh nyní přepracovává MV.)

g) Vládní návrh zákona o poskytnutí peněžité pomoci obětem trestné činnosti a o změně a doplnění některých zákonů

(viz kap. 2.5. Oběti trestné činnosti)

V roce 1996 byly do vlády předloženy další legislativní návrhy zákonů, které se dotýkají oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku. [Zákon o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů (zákon č. 18/1997) Zákon o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní a o změně a doplnění zákona č. 50/1976 Sb., o územních plánování, ve znění pozdějších předpisů "zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (zákon č. 19/1997 Sb.) Zákon o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií poléhajících mezinárodním kontrolním režimům(zákon č. 21/1997 Sb.)]

Ministerstvo vnitra jako hlavní garant za oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti připravilo v roce 1996 již zmiňovanou "Aktualizaci koncepce Ministerstva vnitra v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti a doktríny Policie ČR", v níž byly stanoveny základní priority pro resort Ministerstva vnitra ve volebním období 1996 - 2000. Součástí tohoto materiálu je Harmonogram aktivit vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku, který vláda svým usnesením č. 577/1996 přijala a uložila příslušným ministrům plnit řadu konkrétních úkolů. Úkoly obsažené v harmonogramu se promítají do oblasti koncepční, analytické, organizační a zejména legislativní.

Vedle těchto prioritních úkolů, vyplývajících z Harmonogramu, přijalo ministerstvo vnitra systém opatření v rovině personální, ekonomické a organizační.

/viz příloha č. 19/

5. Připravované aktivity v oblasti prevence, legislativy a mezinárodní spolupráce pro rok 1997

5.1 Mezinárodní spolupráce

Na úseku evropské integrace se předpokládá pokračování v aktivitách z roku 1996. Zvýšené úsilí bude zaměřeno na postupnou harmonizaci právních norem v gesci MV s právními dokumenty EU a ES. Na základě analýzy dopadů integrace do EU na úseku vnitra bude zpracován poziční dokument shrnující vyjednávací postoje v působnosti MV. MV bude usilovat o další rozvíjení spolupráce s pracovními strukturami Rady pro justici a vnitro, zejména navázání pracovních vztahů s Europolem (Protidrogovou jednotkou Europolu).

Z hlediska slučitelnosti s právem ES (EU) se jeví jako problematické pro následující období zejména právní úprava ochrany osobních údajů a zákon o střelných zbraních a střelivu. Další problémové oblasti: vízová politika, právní úprava pobytu cizinců na území ČR, zákon o cestovních dokladech a cestování do zahraničí, právní úprava azylu, a problematika veřejné správy se v současné době legislativně řeší.

V různé fázi rozpracovanosti je více než 70 mezinárodních smluvních dokumentů, z nichž dohoda o spolupráci s Tureckem byla podepsána v lednu 1997, dohody s Ukrajinou a Slovinskem jsou připraveny k podpisu. Nejaktuálnější, politicky významné, bude sjednání prezidentské režimové smlouvy se Slovenskem, readmisní smlouvy s Francií, Bulharskem, Ukrajinou, Běloruskem a Ruskem a smlouvy o policejní spolupráci s Francií, Ruskem, Itálií a Kazachstánem. [Readmisní smlouva s Francií a smlouvy o policejní spolupráci s Francií a Ruskem byly podepsány v 1. čtvrtletí roku 1997.]

Pozornost bude věnována sjednání smluv o vzájemné pomoci při katastrofách a těžkých haváriích se všemi sousedícími státy.

Připravují se dohody o vzájemném zaměstnávání občanů mezi vládou ČR s vládami Ruska a Švýcarska.

MF - GŘC připravuje návrh na přístup ČR k Mezinárodní úmluvě o vzájemné správní pomoci při zabraňování, vyšetřování a potlačování celních deliktů (byla uzavřena v Nairobi 9. června 1977). Dále se připravují bilaterální dohody s Izraelem, Ruskou federací, Mongolskem, Maďarskem, Itálií, Slovinskem a Kanadou. Bude pokračovat aktivní činnost při revizi Úmluvy mezi EHS a zeměmi Evropského společenství volného obchodu o společném tranzitním režimu, která je připravována Evropskou komisí.

5.2 Prevence kriminality

Priority na úseku prevence kriminality, vyplývající ze Strategie prevence kriminality do roku 2000, se zaměří na:

a) Prevenci kriminality ve městech (samostatným úkolem je spoluúčast na koncipování Komplexního součinnostního programu prevence kriminality v Praze).

b) Vytváření systému situační prevence včetně informování občanů o možnostech ochrany před trestnou činností.

c) Zabezpečování systému financování preventivních aktivit (prostřednictvím RVPPK).

d) Rozpracování systému informačního propojení mezi subjekty zabývajícími se prevencí kriminality.

e) Pokračování konstituování Preventivně informační služby občanům Policie ČR.

f) Vytvoření systému vzdělávání organizačních pracovníků v oblasti prevence ve městech napojených do Komplexního součinnostního k programu i pracovníků MV a PČR.

g) Rozvíjení mezinárodní spolupráce v oblasti prevence kriminality, zejména zastoupení v příslušných orgánech OSN a RE.

h) Pomoc obětem trestných činů a prevenci interetnického násilí jako součást sociální prevence.

i) Spolupráci s nevládními organizacemi v rámci Komplexního součinnostního programu na místní úrovni.

5.3 Oblast legislativní

a) Pokračovat ve vytvoření legislativních předpokladů pro převod správních činností na úseku občanských průkazů, cestovních dokladů a evidence obyvatel z policejní na civilní státní správu se současnou modernizací právní úpravy v daných úsecích.

b) Zpracovat definitivní návrh zákonné úpravy bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

c) Pokračovat v přípravě nové právní úpravy utajovaných skutečností ve veřejném zájmu a prověřování spolehlivosti osob pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi odpovídající standardům ES a NATO.

d) Pokračovat v přípravě nové právní úpravy cizineckého režimu a azylu s cílem zvýšení kompatibility s právem ES a vytváření efektivních prostředků k ochraně ČR před, nebezpečnou imigrací.

e) Podílet se na přípravě návrhu koncepce reformy trestního práva hmotného a procesního, správního trestání, správního řízení a správního soudnictví, za který má gesci ministryně spravedlnosti.

f) Zajistit součinnost při přípravě ústavního zákona o bezpečnostním systému České republiky, za který má gesci ministr obrany a následně zpracovat návrh věcného záměru zákona o krizovém řízení.

g) Návrh zákona o provozování soukromých bezpečnostních a obdobných činností a o změně a doplnění zák. č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů.

V průběhu roku 1997 předloží resorty do vlády řadu dalších legislativních záměrů, které souvisí s oblastí vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku. [Národní obranná strategie; Věcný záměr ústavního zákona o obraně ČR; Věcný záměr zákona o zabezpečování obrany ČR; Věcný záměr branného zákona; Věcný záměr zákona o Armádě České republiky; Věcný záměr zákon o vojácích z povolán; Věcný záměr zákona o průběhu základní (náhradní) služby a vojenských cvičení; Věcný záměr zákona o vojenských územních správních úřadech; Věcný záměr zákona o mezinárodních ozbrojených silách na území České republiky a Armády České republiky v zahraničí (vojenská cvičení); Návrh vyhlášky, kterou se stanoví podrobnosti související se zákazem chemických zbraní; Nařízení vlády k zóně havarijního plánování; Vyhláška o evidenci a kontrole jaderných materiálů; Vyhláška o zajištění jaderné bezpečnosti jaderných zařízení při jejich uvádění do provozu a provozu; Vyhláška o požadavcích na zajištění havarijní připravenosti jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření; Návrh věcného záměru zákona, jímž bude zajištěna právní ochrana majitelů práv k předmětům průmyslového vlastnictví; Návrh nového zákona o výkonu trestu odnětí svobody (s přihlédnutím k obsahu Evropských vězeňských pravidel); Návrh věcného záměru zákona o opatřeních týkajících se zákazu propuštění padělaného zboží a ke zpětnému vývozu a do režimů s podmíněným osvobozením od cla; Věcný záměr rekodifikace autorského práva (konec září 1997); Příprava věcného záměru zákona o státní službě a střetu zájmů; Věcný záměr novely právních předpisů o zaměstnanosti; Věcný záměr zákona o sociálně právní ochraně dětí; Návrh zákona o sociální pomoci.]

6. Spolupráce při zajišťování bezpečnostní situace

K řešení bezpečnostní situace, vedle konkrétních bezpečnostních akcí, směřuje řada zejména legislativních, preventivních a koncepčních opatření. Jejich úspěšnost je podmíněna dobrou spoluprací jednotlivých útvarů MV a PČR s ostatními resortními pracovišti, dalšími orgány státní správy a samosprávy.

Konkrétní formou spolupráce je, na základě analýzy bezpečnostní situace, vytváření pracovních skupin, komisí a rad k aktuální, specifické problematice. Činnost meziresortních pracovních orgánů je zaměřena na řešení konkrétních bezpečnostních problémů.

V současné době pracují následující nejvýznamnější meziresortní pracovní orgány:

- Republikový výbor pro prevenci kriminality

- Pracovní komise pro přípravu rekodifikace trestního práva

- Meziresortní skupina, která se zabývá analýzou a řešením pobytu cizinců na území ČR a podmínkami jejich podnikání

- Koordinační skupina pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů u mládeže

- Meziresortní protidrogová komise při Úřadu vlády ČR (MF pociťuje jako nedostatek zrušení pracovního orgánu při této komici a navrhuje znovu vytvořit pracovní orgán složený ze zástupců resortů)

- Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu

- Rada pro zpravodajskou činnost

- Komise zabývající se rozvojem integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví (komise vypracovala Zprávu o výsledcích průzkumu dodržování zákona č. 71/1994 Sb., výsledky jsou základem úprav agendy týkající se režimu tohoto zákona a jeho dodržování)

- Meziresortní komise pro přípravu zákona o ochraně utajovaných skutečností

- Meziresortní komise pro ochranu obyvatel.

- Meziresortní komise pro přípravu zákona o prevenci a likvidaci průmyslových havárií

- Meziresortní komise zabývající se kompatibilitou statistických systémů

- Meziresortní pracovní skupina k problematice postupu proti organizovanému zločinu

- Meziresortní pracovní skupina k problematice účinnosti opatření zajišťujících postup při předcházení a postihu trestných činů a přestupků motivovaných rasovou a národnostní nesnášenlivostí nebo páchaných příznivci extremistických skupin.

- Meziresortní komise pro bezpečnost civilního letectví

- Meziresortní pracovní skupina řešící systém monitorování, měření a hlášení výskytu radioaktivních látek zejména při přeshraniční dopravě

Další dohody o spolupráci, převážně dvoustranné, se týkají zejména problematiky tvorby systému krizového managementu státu a obranného plánování, odhalování trestné činnosti v oblasti zahraničního obchodu s vojenským materiálem a transfery rizikových druhů zboží vůči zahraničí, spolupráce v oblasti fyzické ochrany jaderných zařízení, vězeňství atd.

7. Priority základního zaměření práce Policie ČR

7.1 Vyhodnocení priorit základního zaměření práce Policie ČR v roce 1996

Při stanovení priorit základního zaměření činnosti Policie pro rok 1996 vycházelo vedení Ministerstva vnitra a Policie ČR z nutnosti řešit dlouhodobé zásadní problémy, jakými je pocit bezpečnosti občanů, jednání policistů s občany a výslednost práce policie. Jedním ze základních trvalých úkolů Policie ČR přitom zůstává vyhledávání a objasňováni trestné činnosti.

Plnění priorit se projevilo zejména ve zvýšeném počtu objasněných trestných činů i růstem celkové objasněnosti a ve stagnaci zjištěných trestných činů.

Policejní prezidium vypracovalo podrobnou analýzu plnění priorit práce Policie ČR /viz příloha č. 20/

7.2 Priority základního zaměření práce Policie ČR v roce 1997

Při stanovení priorit na rok 1997 vycházelo Ministerstvo vnitra a Policie ČR z vyhodnocení činnosti Policie ČR v roce 1996 a letech předcházejících a z "Aktualizace koncepce Ministerstva vnitra v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti a doktríny Policie ČR" Pro rok 1997 byly stanoveny následující priority.

7.2.1 Priority vnější (směřující vůči veřejnosti)

Úkol č. 1:

Zvýšit důvěru občanů v Policii ČR především

a) adekvátním a vstřícným jednáním policistů vůči poškozeným osobám a ostatním občanům,

b) včasnými příjezdy a profesionálními zásahy na místě činu,

c) vhodnou prezentací jejich úkolů a výsledků činnosti v hromadných sdělovacích prostředcích.

Úkol č. 2

Důsledně postupovat proti nekázni v dopravě a při zajišťování plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.

Úkol č. 3

Razantně postupovat proti veřejným projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým vystoupením.

7.2.2 Priority vnitřní (směřující do Policie ČR)

Úkol č. 4

Vytvořit systém personální stabilizace Policie ČR a dbát na kvalitní a profesionální výkon služby.

Úkol č. 5

Přednostně zajistit naplňování početních stavů útvarů Policie ČR Správy hl. m. Prahy a doplňování vybavení těchto útvarů potřebnou technikou; po naplnění stavů zřídit další místní oddělení PČR podle potřeb teritorií.

Úkol č. 6

Realizovat odbornou přípravu policistů pro odhalování nových typů závažné trestné činnosti, při nichž pachatelé využívají složitých metod páchání trestné činnosti (např. závažné hospodářské a finanční kriminality, organizovaného zločinu, ochrany duševního vlastnictví, počítačové kriminality, rasových konfliktů atp.).

Úkol č. 7

Zlepšit úroveň technického vybavení v oblasti informatiky, výpočetní techniky, datových přenosů a radiového spojení.

Úkol č. 8

Přehodnotit výkon pořádkové a dopravní služby PČR s cílem navrhnout řešení, která povedou k posílení hlídkové a obchůzkové činnosti.

Úkol č. 9

Zvyšovat právní vědomí a úroveň psychické odolnosti policistů při výkonu služby.

8. Závěr - bezpečnostní rizika pro rok 1997

Na základě analýzy vývoje kriminality na území České republiky je možné konstatovat, že bezpečnostní rizika stanovená vládou reagují na současný stav bezpečnostní situace. Je zřejmé, že dochází ke kumulativnímu působení jednotlivých bezpečnostních rizik.

Lze říci, že i v roce 1996 byla bezpečnostní situace stabilizovaná, stagnoval počet zjištěných trestných činů - vyjma území hl. m. Prahy, rostl počet objasněných trestných činů i procento objasněnosti. Celková skladba kriminality se oproti roku 1995 výrazně nezměnila. Potvrzují se kriminologické prognózy hovořící o určité stagnaci po stránce kvantitativní u majetkové kriminality (s výjimkou krádeží aut a věcí z aut) a stálém, i když mírném růstu násilné a hospodářské kriminality.

Pocit ohrožení populace, jak dokládají sociologické výzkumy, zatím stále mírně stoupá v souvislosti s růstem pouliční kriminality (tzv. bagatelní), kterou je třeba označit za jeden ze zdrojů trvalého znepokojení veřejnosti.

Aktivity organizovaného zločinu se projevují stále zřetelněji jako zvlášť komplexní forma páchání trestné činnosti s přesahem do mnoha oblastí společenského života. V oblasti drog je Česká republika zemí stále ještě tranzitní, ale již s poměrně velkým podílem domácí spotřeby. Vláda bude nadále sledovat přijímaná opatření, zejména v oblasti závažné hospodářské a finanční kriminality. Pozornost věnuje posílení kvalitní vnitřní i vnější kontroly v ústředních orgánech státní správy i oznamovací povinnosti státních orgánů na podezření ze spáchání trestné činnosti.

V úvahách některých analytiků a odborníků se začíná objevovat tzv. sociální kriminalita zejm. v souvislosti se sociálními skupinami nelegálně zde pobývajících cizinců, bezdomovců a sociálně deprimovaných vrstev obyvatel. Zatím ji však nelze jasně definovat a prokazatelně doložit.

Vláda přijímala v roce 1996 adekvátní opatření, zejména v oblasti legislativní, preventivní a mezinárodní spolupráce. Legislativní úsilí směřuje k uceleným úpravám zákonů a k rekodifikacím a k uvedení naší legislativy do souladu s právem EU. Dynamicky se rozvíjí oblast prevence kriminality, jejímž základem je organizace preventivních aktivit na místní úrovni. Strategie prevence je zaměřena na snížení míry a závažnosti trestné činnosti, zvýšení pocitu bezpečnosti občanů i na pomoc obětem trestných činů. Hlavním úkolem v mezinárodní spolupráci je příprava České republiky na vstup do Evropské unie a do NATO. Ministerstvo vnitra se podílelo na zpracování odpovědi na dotazník Evropské komise v oblasti III. pilíře EU. Rozvíjí se také mezinárodní policejní spolupráce, která vytváří podmínky pro zvýšení odborné připravenosti policistů a k získávání důkazů a materiálů pro trestní řízení, případně i extradici.

Ani v roce 1996 nelze považovat žádné z bezpečnostních rizik za definitivně vyřešené, proto vláda ČR, na základě analýzy bezpečnostní situace v roce 1996 potvrzuje tato nejzávažnější bezpečnostní rizika i pro rok 1997.

9. Shrnutí

Srovnání roku 1995 s rokem 1996 potvrzuje stagnaci růstu počtu zjištěných trestných činů, jak bylo konstatováno ve Zprávě o bezpečnostní situaci za rok 1995. Ve sledovaném období nedošlo ve vývoji kriminality k výraznějším změnám, vyjma bezpečnostní situace na území hl. m. Prahy. Počet zjištěných trestných činů mírně vzrostl (+4,96%, v krajích mimo Prahu pouze o +1,80%). Pozitivním jevem je pokračující růst objasněných trestných činů i celkové objasněnosti. Podle koeficientu průměrného růstu dochází v letech 1993 - 1996 ke stagnaci počtu zjištěných trestných činů (vyjma území hl. m. Prahy, kde došlo k mírně vzrůstající tendenci) a k růstu objasněných trestných činů i objasněnosti.

Vláda ČR na základě analýzy bezpečnostní situace v roce 1996 potvrdila bezpečnostní rizika z roku 1996, která stanovuje i pro rok 1997.

Bezpečnostní rizika, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému:

Ochrana informací

Současný systém ochrany informací nemá dostatečně preventivní charakter. Proto bylo rozhodnutím vlády č. 460 ze dne 4. září 1996 rozhodnuto zpracovat nejprve Koncepci systému ochrany utajovaných skutečností. Nový systém ochrany utajovaných skutečností zajistí účinnou ochranu skutečností důležitých pro bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, život a zdraví osob a zároveň bude plně kompatibilní se systémy užívanými v západoevropských zemích, což přispěje k zapojování České republiky do mezinárodních struktur a k mezinárodní výměně důležitých informací.

Vláda přijala svým usnesením č. 144 ze dne 12. 3. 1997 Koncepci systému ochrany utajovaných skutečností a uložila ministru vnitra zpracovat legislativní záměr zákona o ochraně utajovaných skutečností do 15. 5. 1997.

Migrace (legální, nelegální)

V oblasti migrace byl rok 1996 charakteristický zejména mírným, ale stálým nárůstem migrantů, činností převaděčských sítí i zneužíváním azylové procedury pro získání povolení pobytu v cílové zemi.

Česká republika je z hlediska převaděčství nadále tranzitním státem, z hlediska migrace se však stává stále přitažlivější jako země cílová. Přetrvávají negativní jevy tohoto vývoje, jako je nelegální podnikání některých legálně usazených cizinců, zaměstnávání nelegálně usazených cizinců a kriminalita některých skupin cizinců.

Vláda přijala svým usnesením č. 577/96 (Harmonogram aktivit vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku) úkol Předložit novou vzájemně provázanou legislativní úpravu podmínek pobytu, podnikání a zaměstnávání cizinců a podmínek pro poskytování azylu.

Dne 6. března 1997 schválila vláda návrh věcného záměru zákona o pobytu cizinců a azylového zákona.

Problematika migrace je podrobně analyzována v Informaci o migraci v roce 1996, kterou vláda projednala 9. 4. 1997.

Organizovaný zločin (finanční machinace, problematika drog)

Aktivity organizovaného zločinu se projevují stále zřetelněji jako zvlášť komplexní forma páchání trestné činnosti. Pokračuje propojování s majetkovou (krádeže aut, starožitnosti), násilnou (loupeže, vraždy, vydírání) a závažnou hospodářskou (korupce, daňové a finanční machinace se snahou o legalizaci finančních prostředků) kriminalitou. Závažnou rizikovou oblastí jsou podvody ve finanční a bankovní sféře.

V organizovaném mezinárodním obchodu s omamnými a psychotropními látkami je ČR stále ještě tranzitní zemí, ale již s poměrně velkým podílem domácí spotřeby.

V oblasti organizovaného zločinu lze očekávat stálý nápor a zvýšení konkurence a napětí mezi jednotlivými skupinami.

Vláda přijala svým usnesením č. 577/96 úkol "Připravit protidrogovou koncepci MV a PČR pro období 1998 - 2000 vycházející z vládní protidrogové politiky na léta 1997 - 2000 a z analýzy účinnosti dosavadního postupu represivních složek proti nedovolenému obchodu s drogami" a úkol Vyhodnotit plnění úkolů uložených jednotlivým ministrům vlády k materiálu "Problematika organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti" a navrhnout případnou aktualizaci schválené strategie postupu proti organizovanému zločinu. Dále přijala úkol "Přijímat odpovídající opatření pro účinné potírání legalizace výnosů z trestné činnosti a pro boj proti korupci a závažné hospodářské trestné činnosti".

Počátkem roku 1996 byla u služby policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti PČR (dále SPOK) vytvořena finanční zpravodajská jednotka - Oddělení finančního zpravodajství, která v rámci celorepublikové působnosti sjednocuje formy a metody práce a koordinace v národním, a ve vztahu k zahraničním bezpečnostním a policejním složkám i v mezinárodním měřítku.

Od 1. 7. 1996 byl zřízen Finanční analytický útvar MF (dále FAÚ), který navázal pracovní kontakty s PČR - službou pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti a s ČNB. Na základě mezinárodních úmluv buduje kontakty se zahraničím. FAÚ provedl potřebná školení vlastních pracovníků útvaru, zahájil shromažďování údajů o finančních institucích a zejména analyzuje informace o neobvyklých obchodech a přispívá tak k včasnému rozpoznání podezření z trestné činnosti.

V prosinci 1996 byla uzavřena "Dohoda mezi MV ČR a MF ČR", která vymezila spolupráci mezi FAÚ a SPOK za řešení problematiky legalizace výnosů z trestné činnosti.

V roce 1996 byly zahájeny další kurzy a semináře odborné přípravy policistů pro práci v útvarech pro odhalování organizovaného zločinu, závažné hospodářské trestné činnosti a korupce.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP