3.1.1 Ochrana informací

Usnesením vlády č. 460 ze dne 4. září 1996 bylo rozhodnuto zpracovat v gesci Ministerstva vnitra Koncepci s stému ochrany utajovaných skutečností. Nutnost vytvořit nový systém ochrany informací vychází z nedostatků současné právní úpravy. Na závažnost tohoto bezpečnostního rizika upozorňují, vedle Ministerstva vnitra i další resorty, např. MF - Generální ředitelství cel (v r. 1997 by zde měl být vytvořen specializovaný útvar, který se bude trvale zabývat touto problematikou) a zejména Ministerstvo obrany, které považuje možný únik informací za závažné bezpečnostní riziko a zdůrazňuje nutnost ochrany užívaných nebo budovaných informačních a řídících systémů v resortu. Dosavadní právní předpisy odpovídají době svého vzniku, kdy existovaly zcela jiné politické, ekonomické a mezinárodní podmínky a odlišný ústavní pořádek. Změny v právní úpravě provedené po roce 1989 měly pouze dílčí charakter. Hlavní zásady ochrany jsou zákonem upraveny jen u státního tajemství. Ochrana hospodářského a služebního tajemství je upravena pouze nařízením vlády. Nejsou stanoveny principy personální bezpečnosti. Nejsou stanoveny principy objektové, technické a průmyslové bezpečnosti a bezpečnosti informačních systémů. Členění utajovaných skutečností není vhodné. Nelze sankcionovat méně závažná jednání nenaplňující skutkovou podstatu trestného činu (správní delikty v oblasti ochrany utajovaných skutečností). Působnost a pravomoc Ministerstva vnitra v této oblasti je upravena nedostatečným způsobem. Chybí zákonná úprava umožňující realizaci výměny utajovaných skutečností se zahraničními partnery. Současný systém ochrany informací nemá tedy dostatečně preventivní charakter, utajovaných skutečností je nadměrné množství a má k nim přístup příliš široký okruh osob. Systém neumožňuje ani objektivní statistické vyjádření počtu trestných činů spojených s únikem utajovaných skutečností. Pro mezinárodní spolupráci je tento systém zcela nevyhovující.

Návrh koncepce reflektuje transformační proces v ČR, vznik nových subjektů, změnu vlastnických vztahů, rozvoj mezinárodní spolupráce i snahu o zapojování ČR do mezinárodních struktur (zahraniční partneři podmiňuji poskytování utajovaných skutečností přijetím kompatibilních principů ochrany). V souladu s praxí, užívanou v zemích Evropského společenství a NATO, budou utajované skutečnosti podle významu chráněného zájmu klasifikovány do čtyř stupňů. Ústředním orgánem státní správy v oblasti ochrany utajovaných skutečností, tak jak je navrženo v Koncepci, bude nadále MV. Působnost tohoto resortu v uvedené oblasti bude vykonávat Národní bezpečnostní úřad, jehož hlavním posláním je kontrola dodržování dohody mezi vládou ČR a NATO o ochraně utajovaných skutečností. (V r. 1996 provedl Bezpečnostní úřad NATO inspekční návštěvu v ČR. Ve zprávě z této návštěvy je ČR hodnocena pozitivně.)

Základní podmínkou vytvoření nového systému ochrany utajovaných skutečností musí být následné přijetí nových právních úprav. Nová právní úprava se dotkne řady zákonů, zejména v oblasti trestního a pracovního práva.

Nový systém ochrany utajovaných skutečností zajistí účinnou ochranu skutečností důležitých pro bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, život a zdraví osob a zároveň bude plně kompatibilní se systémy užívanými v západoevropských zemích, což přispěje k zapojování České republiky do mezinárodních struktur a k mezinárodní výměně důležitých informací.

Dne 12. 3. 1997 vláda přijala svým usnesením č. 144 Koncepci systému ochrany utajovaných skutečností a současně uložila ministru vnitra zpracovat a vládě do 15. 5. 1997 předložit návrh věcného záměru zákona o ochraně utajovaných skutečností.

Realizace opatření navrhovaných v této koncepci umožní kompatibilitu našeho národního systému ochrany utajovaných skutečností s Bezpečností směrnicí WEU (RS 100 z roku 1996), která vychází z předpisů upravujících bezpečnostní požadavky na ochranu informací NATO a s nimi spojené postupy.

3.1.2 Migrace

V oblasti migrace byl rok 1996 charakteristický zejména mírným, ale stálým nárůstem migrantů, činností převaděčských sítí i zneužíváním azylové procedury pro získání povoleni pobytu v cílové zemi.

Legální migrace

Počet osob odbavených na hraničních přechodech ČR v obou směrech roste. V porovnání s rokem 1995 se zvýšil počet těchto osob o 28 milionů, z toho bylo 22 milionů cizinců.

V průběhu roku 1996 bylo povoleno 8857 (+33%, +2183) trvalých pobytů. Shodně jako v roce 1995 dominovali mezi žadateli občané Slovenska (42%). K 31. 12. 1996 bylo na území České republiky celkem 45 837 (+7 280) cizinců s trvalým pobytem.

Dlouhodobých pobytů bylo povoleno ve sledovaném období 85 346 (+13%, +9 853), tj. 2x více než v roce 1993. Celkem bylo k 31. 12. 1996 v ČR 152 767 (+32 707) cizinců s dlouhodobým pobytem. Nejčastějším důvodem je zaměstnání (81%) a podnikání (13%). Nejvíce žadatelů tvořili občané Ukrajiny (44%). Procento zamítnutých žádostí zůstává nadále velmi nízké, pohybuje se okolo 3%.

V roce 1996 nejvíce cizinců s povoleným pobytem přibylo v Praze (+7858), kde je evidováno 30,7% cizinců z celkového počtu povolených pobytů, nejméně cizinců s povoleným pobytem bylo zaznamenáno v Jihočeském kraji (5%).

K 31. 12. 1996 byl počet vydaných platných pracovních povolení k zaměstnání cizinců 71 002. Nejpočetněji byla zastoupena Ukrajina 42 056 povolení. Na trhu práce evidovaly v roce 1996 úřady práce 72 224 občanů Slovenska.

Ministerstvo práce a sociálních věcí v oblasti zaměstnávání cizinců spolupracuje s orgány cizinecké a pohraniční policie ČR při vypracování a projednávání dvoustranných nebo vícestranných mezinárodních smluv, na jejichž základě je v ČR zaměstnáván dohodnutý počet pracovníků druhých států. V platnosti jsou v současné době mezivládní dohody o vzájemném zaměstnávání se SRN, Polskem, Vietnamem a Ukrajinou.

MPSV upravuje zaměstnávání cizinců v ČR základními resortními materiály:

- Metodický pokyn vrchního ředitele Správy služeb zaměstnanosti č. 5/93

- Správní ujednání mezi MPSV ČR a MPSVR SR ve Smlouvě o vzájemném zaměstnávání mezi ČR a SR.

Ministerstvo zahraničních věcí v r. 1996 vypracovalo "Koncepci vízové politiky ČR a aplikaci Nařízení Rady EU č. 2317/95 určující třetí země, jejichž státní příslušníci musí být vybaveni vízem při překračování vnějších hranic členských států". V současné době vypracovává MZV projekt informačního systému, v jehož rámci je ve spolupráci s MV řešena i úloha evidence cizinců a modernizace vízového procesu.

Vláda uložila svým usnesením č. 577/96 úkol Předložit novou vzájemně provázanou legislativní úpravu podmínek pobytu, podnikání a zaměstnávání cizinců a podmínek pro poskytování azylu.

Na území ČR bylo ve sledovaném období 1 259 cizinců s dosud platným postavením uprchlíka v ČR. Během roku 1996 poskytla vláda dočasné útočiště z humanitárních důvodů 787 osobám.

Nelegální migrace

Počet zjištěných nedovolených přechodů státních hranic se po poklesu v letech 1994 - 1995 v roce 1996 zvýšil (+4 533). Z odhalených 23 705 osob bylo 21 179 cizinců. Z celkového počtu zjištěných nelegálních přechodů bylo řešeno 57% S CPP Severočeského kraje. Ze zadržených nelegálních migrantů byli tradičně nejvíce občané bývalé Jugoslávie (23,47%, 5565) a Rumunska (10%, 2378). Více než polovina zjištěných nelegálních vstupů do ČR připadá na směr ze Slovenska.

Závažnou kriminální aktivitou spojenou s nelegální migrací je převaděčství. Převaděčské sítě, převážně mezinárodního charakteru, založily na této kriminální činnosti zdroj svých zisků. Česká republika je z hlediska převaděčství nadále tranzitním státem (60% migrantů uskutečňuje nelegální přechod státních hranic do 3 dnů po vstupu na území ČR). Z celkového počtu 23 705 nedovolených přechodů využilo 20,3% (4 830) osob služeb převaděčů.

Počet vyslovených zákazů pobytu oproti stejnému období loňského roku vzrostl na 9 525 (+1 314). Nejčastějším důvodem bylo porušování pobytového režimu, celkem 5 355 (+1 001), tj. 45,9% z celkového počtu zákazů pobytu. Z tohoto důvodu se 3 682 (+1372) zákazů týkalo občanů Ukrajiny.

Administrativně bylo vyhoštěno celkem 369 (+72) cizinců ze 30 států, všichni pro neoprávněný pobyt, z toho 37% připadlo na občany Ukrajiny. Soudně bylo vyhoštěno 696 (+84) cizinců.

S nelegální migrací je spojena přeshraniční kriminalita, zejména pašování. Tato problematika včetně celních deliktů a přestupků je podrobně rozvedena v příloze č. 11.

Dne 6. března 1997 schválila vláda návrh věcného záměru zákona o pobytu cizinců a zákona o azylu.

Policie ČR (ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie a ÚOOZ) úzce spolupracuje s BIS v oblasti nelegální migrace v souvislosti s působením organizovaného zločinu.

Problematika migrace je podrobně analyzována v Informaci o migraci v roce 1996, kterou zpracovalo ŘSCP PP ČR a Ministerstvo vnitra ji předkládá vládě na základě plánu práce vlády.

/viz Příloha č. 11/

3.1.3 Organizovaný zločin

Aktivitami organizovaného zločinu se zabývá PČR útvar pro odhalování organizovaného zločinu RSKP (dále jen ÚOOZ) v oblasti potírání organizované trestné činnosti (jedná se zejména o násilnou trestnou činnost, terorismus, obchod se zbraněmi, výbušninami a štěpnými materiály, obchod s lidmi a prostitucí, padělání a omamné a psychotropní látky a prekursory a o krádeže a obchod s předměty kulturní hodnoty) a rovněž se zabývá zločineckými strukturami jako takovými.

Na území České republiky stále působí skupiny pocházející z území bývalých států SNS (patří mezi nejaktivnější vůbec, jejich trestná činnost je značně variabilní), z bývalé Jugoslávie (zabývají se zejména nedovoleným obchodem s drogami, převaděčstvím), čínské a vietnamské skupiny (známé vysokým stupněm organizovanosti, zaměřují se především na tr. č. únosů, vydírání, převaděčství, distribuci nekolkovaných cigaret a drog). Ze skupin pocházejících ze západní Evropy byly na našem území zaznamenány aktivity tradičních italských zločineckých organizací. Organizované skupiny složené z českých občanů jsou většinou zaměřeny na páchání kriminality v ekonomické oblasti.

Za hodnocené období bylo na území ČR realizováno pracovníky ÚOOZ 103 tr. č. a 129 osob v souvislosti s násilnými trestnými činy a vydíráním. Pachateli jsou převážně osoby pocházející z bývalého SNS, zločinecká seskupení z asijských států (nejaktivnější jsou osoby čínské národnosti, které na "špinavou" práci využívají zejména Vietnamce). Na tyto formy vydírání navazují zejména trestné činy omezování osobní svobody, násilí proti skupině obyvatel a jednotlivce, loupež.

V oblasti nelegálního obchodu se zbraněmi a výbušninami, stejně jako v minulém období, se trestná činnost zaměřuje na reexportování zbraní "do třetích zemí" na podkladě padělaných dokladů. Pro nezákonný obchod se zbraněmi a výbušninami realizovali pracovníci ÚOOZ v roce 1996 40 tr. č. a 48 osob, pro nezákonný obchod se štěpnými materiály 19 tr. č. a 20 osob. Celní úřady odhalily ve 22 případech nelegálně dovážené nebo vyvážené zbraně a střelivo.

V roce 1996 nebyl na území ČR zaznamenán teroristický útok. České republice v oblasti mezinárodního terorismu v současné době bezprostředně nehrozí výskyt těchto útoků. Bezpečností složky ČR musejí být připraveny v případě jejich výskytu těmto anticivilizačním jevům účinně čelit. Z iniciativy BIS v lednu 1995 byla zahájena jednání o zřízení Centra boje proti mezinárodnímu terorismu - pracovní název CTC (Counter terrorism center). Navrhované centrum by mělo být součástí širšího mechanismu zvládání krizových situací a incidentů a mělo by být pouze jedním z jeho nástrojů. V žádném případě by nemělo nahrazovat činnost složek a státních orgánů zodpovědných za řešení krizových situací.

Do problematiky nezákonného obchodu s lidmi patří organizovaná prostituce a nelegální migrace spojená především s převaděčstvím. Jedná se o vysoce organizovanou činnost, při níž část skupiny zajišťuje rekrutování běženců v domovských zemích, část jejich přepravu, případně přechod státních hranic. Trvalým problémem všech druhů prostituce je trestný čin kuplířství (157 tr. č. - a to i přes pokles o -34,3%, -82 tr. č.), který v sobě zahrnuje prvky dalších trestných činů, převážně násilné trestné činnosti často spojené s prvky organizované kriminality, včetně jejího zakrývání erotickými a masérskými kluby.

Pracovníci ÚOOZ realizovali v roce 1996 26 tr. č. a 61 osob ve spojení s organizovaným převaděčstvím a v souvislosti s organizovanou prostitucí 62 tr. č. a 78 osob.

Dynamicky se rozvíjí oblast padělání (od 1. 1. 1997 vznikl v rámci ÚOOZ samostatný odbor zabývající se touto problematikou). Je zjišťován dlouhodobý nárůst padělků domácí měny (bankovky v hodnotě 1000 Kč), německé marky a amerického dolaru. ČR je v této oblasti zemí tranzitní, důvodem je stoupající zájem o padělky v Polsku a zemích bývalého SNS. Trvalý je zájem o pozměňované a padělané cestovní pasy ČR (MZV připravuje ve spolupráci s MV školení pracovníků MZV k odhalování padělků cestovních dokladů na pravidelném setkání generálních konzulů a vedoucích konzulárních oddělení zastupitelských úřadů ČR. V polovině roku 1996 přešly všechny zastupitelské úřady ČR v zahraničí na udělování víz vylepováním samolepicích štítků, které jsou opatřeny ochrannými bezpečnostními prvky). Zvýšená pozornost je i nadále věnována padělání cigaretových kolků. Preventivní aktivity ÚOOZ jsou zaměřeny na spolupráci s ČNB a Státní tiskárnou cenin (zejm. se jedná o součinnost bank při zadržení padělků).

Za rok 1996 realizovali pracovníci ÚOOZ 57 tr. č. a 71 osob ve spojení s paděláním.

Drogy

V organizovaném mezinárodním obchodu s omamnými a psychotropními látkami (OPL) zůstává Česká republika i v roce 1996 převážně tranzitní zemí avšak s poměrně velkým podílem domácí spotřeby OPL.

Nejužívanější drogou v ČR zůstává pervitin, jeho výroba a distribuce nabývá organizovaného charakteru. Po pervitinu je nejužívanější drogou heroin, který se pašuje přes severní větev tzv. Balkánské cesty (tranzit zajišťují občané Turecka, import a distribuci skupiny kosovských Albánců, Češi jsou najímáni jako kurýři).

Kokain je vytlačován v ČR pervitinem, území ČR pro pašování kokainu zůstává tranzitní zemí. Marihuana (vedle domácí produkce) a hašiš jsou do ČR pašovány především z Maroka českými občany a arabskými skupinami. Do pašování marihuany a hašiše se ve velkém zapojuje nigerijská drogová mafie (častým případem v rámci Evropy je zadržení větší zásilky pocházející z Nigérie, která má být vyměněna za zbraně pro vojenský režim v Nigérii).

Situaci v oblasti nelegálního obchodu s prekurzory ztěžuje absence zákona. Současné zákonné možnosti se vztahují zejména na efedrin.

V souvislosti s nezákonným obchodem s drogami realizovali pracovníci ÚOOZ za rok 1996 526 tr. č. a 197 osob, Národní protidrogová centrála zajistila cca 20 kg heroinu, 22 kg kokainu, 764 g pervitinu, 266 g hašiše 11 853 kg marihuany ad. Na odhalování trestné činnosti v souvislosti s nelegálním obchodem s drogami se významně podílejí specializované útvary Celní správy (58 případů nelegální přepravy drog v celkovém množství přes 13,5 tuny [V tomto množství jsou zahrnuty i případy, které byly odhaleny ve spolupráci specializovaných útvarů Celní správy a Národní protidrogové centrály PČR, právě tak, jako Národní protidrogová centrála uvádí i množství odhalené ve spoluprácí se specializovanými útvary Celní správy.]).

Ve sledovaném období bylo zjištěno 1592 (+59,36%) trestných činů nedovolené výroby a držení psychotropních látek a jedů a 446 (+237,88%) trestných činů šíření toxikomanie.

MS realizuje soubor protidrogových opatření ve výkonu trestu odnětí svobody (monitoring drog v rámci vstupních lékařských prohlídek, postupné zřizování detoxikačních center pro lůžková psychiatrická oddělení vězeňských nemocnic).

V rámci přípravy novelizace zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, bude posouzena možnost soustředění výkonu dozoru nad odhalováním a vyšetřováním organizované trestné činnosti u vrchních státních zastupitelství.

MV a PČR se řídí v oblasti omamných a psychotropních látek vnitroresortní koncepcí v této oblasti a závazným pokynem policejního prezidenta, v němž je upraven postup policistů při odhalování trestné činnosti spáchané v souvislosti s toxikománií.

Vláda přijala svým usnesením č. 577/1996 (Harmonogram aktivit vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku) úkol Připravit protidrogovou koncepci MV a PČR pro období 1998 - 2000 vycházející z vládní protidrogové politiky na léta 1997 - 2000 a z analýzy účinnosti dosavadního postupu represivních složek proti nedovolenému obchodu s drogami a úkol Vyhodnotit plnění úkolů uložených jednotlivým ministrům vlády k materiálu "Problematika organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti" a navrhnout připadnou aktualizaci schválené strategie postupu proti organizovanému zločinu.

/viz Příloha č. 12/

Finanční machinace

V roce 1996 se převážná část získávaných, prověřovaných a dále rozpracovaných informací pracovníky služby policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti PČR (SPOK) vztahovala k fiskální oblasti a kapitálovém trhu (podle SPOK je situace ztěžována nevyjasněnou legislativní úpravou v oblastech zákonné úpravy činnosti bankovních subjektů, a realizované kontrolní činnosti ze strany specializovaných subjektů, např. bankovním dozorem ČNB, dohledem nad kapitálovým trhem MF ČR atd. Týká se to i nejednoznačného právního výkladu jednotlivých skutkových podstat trestných činů vztahujících se k hospodářské trestné činnosti ve fiskální sféře a kapitálovému trhu).

Ve sledovaném období roste počet poznatků o (následně i rozpracovaných případů) legalizaci finančních prostředků z kriminální trestné činnosti a o případech závažných finančních podvodů, na jejichž přípravě a realizaci se podílí organizované kriminální struktury. V mnoha případech došlo k úzkému propojení zahraničních a domácích organizovaných struktur.

Finanční prostředky, jejichž původ je v trestné činnosti se, podle SPOK, dostávají do legálních ekonomických procesů prostřednictvím legálních i nelegálních bankovních ústavů, zahraničních bankovních center i prostřednictvím společností stojících mimo bankovní sféru.

SPOK uvádí mezi základními příčinami, vedoucími ke kolizním situacím v bankovním systému, zejména nevyváženou strukturu bankovního sektoru, nezkušenost managementu, neobezřetný začátek činnosti bank i snahy organizovaných zločineckých uskupení proniknout a využít bankovní systém k realizaci svých partikulárních zájmů. Za závažný rizikový faktor označila SPOK personální propojení vedení jednotlivých bankovních ústavů a jednotlivých akcionářů.

Na základě informací a poznatků z oblasti realizované obchodní činnosti na kapitálovém trhu iniciovala SPOK provedení kontroly ve vybraných subjektech - investičních fondech (např. IF MERCIA, IF TREND).

SPOK řešila ve sledovaném období celkem 32 případů vztahujících se k daňové problematice, v oblasti finanční kriminality řešila 53 případů.

Vláda přijala zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů (zákon č. 61/1996 Sb.)

Se závažnou hospodářskou kriminalitou souvisí korupční jednání, neboť zasahuje v podstatě všechny oblasti společenského života jako celku. Nebezpečnost korupce je zvýšena postupným přechodem z oblasti tzv. "nižších forem korupčního jednání" do oblasti realizace tzv. "vyšších forem korupčního jednání", které jsou převážně využívány organizovanými zločineckými strukturami.

V roce 1996 řešila SPOK celkem 25 případů korupčního jednání, které směřovaly převážně do oblasti ovlivnění státního orgánu při získávání státních zakázek, do oblasti trestního řízení, v souvislosti se získáním výhod v návaznosti na vyhlášenou veřejnou soutěž a v souvislosti s jednorázovými požadavky.

Počátkem roku 1996 byla u SPOK vytvořena finanční zpravodajská jednotka - Oddělení finančního zpravodajství, která v rámci celorepublikové působnosti sjednocuje formy a metody práce a koordinace v národním, a ve vztahu k zahraničním bezpečnostním a policejním složkám i v mezinárodním měřítku.

Od 1. 7. 1996 byl zřízen Finanční analytický útvar MF (dále FAÚ), který navázal pracovní kontakty s PČR službou pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti a s ČNB. Na základě mezinárodních úmluv buduje kontakty se zahraničím. FAÚ provedl potřebná školení vlastních pracovníků útvaru, zahájil shromažďování údajů o finančních institucích a zejména analyzuje informace o neobvyklých obchodech a přispívá tak k včasnému rozpoznání podezření z trestné činnosti.

V prosinci 1996 byla uzavřena "Dohoda mezi MV ČR a MF ČR", která vymezila spolupráci mezi FAÚ a SPOK za řešení problematiky legalizace výnosů z trestné činnosti.

V roce 1996 byly zahájeny další kurzy a semináře odborné přípravy policistů pro práci v útvarech pro odhalování organizovaného zločinu, závažné hospodářské trestné činnosti a korupce.

Vláda přijala svým usnesením č. 577/1996 úkol Přijímat odpovídající opatření pro účinné potírání legalizace výnosů z trestné činnosti a pro boj proti korupci, a závažné hospodářské trestné činnosti.

3.1.4 Rasové konflikty

Vývoj v roce 1996 potvrdil, že se zvyšuje intenzita šíření a propagace idejí a názorů neslučitelných se základními demokratickými principy. Tyto ideologie označují za nepřítele již nejen jiné rasové či etnické skupiny, ale i zastánce jiných ideových, politických nebo náboženských názorů. Významným a potencionálně nebezpečným rysem tohoto vývoje jsou některé extremistické skupiny složené i ze starších občanů, kteří svými již definovanými názory ovlivňují mládežnické skupiny především jejich nekonformně orientovanou část.

V roce 1996 bylo na území České republiky, podle kriminálních statistik, zaregistrováno 131 extremisticky motivovaných trestných činů, za jejichž spáchání bylo stíháno 152 osob. Nejčastěji byly páchány trestné činy výtržnictví; násilí proti skupině obyvatelů a jednotlivci; ublížení na zdraví; hanobení národa, rasy a přesvědčení; podpora a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod občanů.

Na skinheadské scéně jsou extremistické doktríny šířeny prostřednictvím tzv. "zinů" (těchto tiskovin je v současné době na území ČR cca 50). Další významnou aktivitou jsou skinheadské hudební skupiny, jejichž koncerty jsou v současné době jedny z nejmasovějších v Evropě. Extremistické skupiny kladou důraz na větší organizovanost, koncepčnost a ideologizaci své činnosti. Trendem je budování propracovaných komunikačních a organizačních struktur, sdružující ideologicky uvědomělé a aktivní členy.

Pro trestné činy s rasovým podtextem bylo pravomocně odsouzeno 88 osob (-20 osob), z toho 54 mladistvých.

Od roku 1995 věnuje Ministerstvo vnitra včetně Policie České republiky a Ministerstvo spravedlnosti trestné činnosti páchané z rasových a xenofobních pohnutek zvýšenou pozornost. Oba ministři pravidelně informují vládu o situaci v této oblasti. Základ pro postup policistů na úseku trestné činnosti s rasovým podtextem je dán Rozkazem ministra vnitra č. 39 1995 a Závazným pokynem policejního prezidenta č. 16 1995. Vedení PČR přijalo řadu opatření a rovněž vypracovalo informaci pro Ministerstvo vnitra k dané problematice (16. 12. 1996); rovněž zpráva Úřadu vyšetřování pro ČR (Zpráva o stavu vyšetřování trestné činnosti z rasových pohnutek v období od 1. 1. 1996 do 31. 7. 1996 ze dne 6. 12. 1996) konstatuje důkladnost vyšetřování této trestné činnosti. Razantní postup proti veřejným projevům rasové nesnášenlivosti a extrémním vystoupením zůstává prioritou v práci PČR i v roce 1997. Rovněž na úseku prevence kriminality je věnována pozornost prevenci interetnického násilí jako součásti sociální prevence. daná problematika je rovněž sledována Ministerstvem spravedlnosti (Informace o trestně stíhaných projevech národnostní a rasové nesnášenlivosti v době od 1. 10. 1995 do 30. 9. 1996 předložená vládě) a Nejvyšším státním zastupitelstvím (Zvláštní zpráva o projevech rasové a národnostní nesnášenlivosti za období od 1. 10. 1995 do 30. 9. 1996).

Ministerstvo vnitra spolu s Ministerstvem spravedlnosti předloží v prosinci 1997 vládě Informaci o účinnosti opatření zajišťujících postup při postihu a předcházení trestných činů motivovaných rasovou a národnostní nesnášenlivostí nebo páchaných příznivci extremistických skupin.

/viz. Příloha č. 13/

3.2 Rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku

3.2.1 Kriminalita některých skupin mládeže

Ve sledovaném období spáchala mládež (do 18 let) 33 325 trestných činů, což je 19,62% (+0,14%, +2253 tr. č.) ze všech objasněných trestných činů, přičemž podíl dětí (do 15 let) vzrostl (+0,63%, +1737 tr. č.) a podíl mladistvých klesl (-0,61%, -409 tr. č.).

Na celkovém počtu stíhaných a vyšetřovaných osob se mládež podílí 19,53% (+0,7%), z toho podíl dětí (do 15 let) činil ve sledovaném období 8,23% (+0,96%, v roce 1993 byl tento podíl 6,95%), podíl mladistvých (15 - 18 let) činil 11,31%, tedy přibližně stejně jako v roce 1995 (11,56%). Na celkovém počtu odsouzených se mladiství podíleli 10,7% (6 767 osob).

Alarmující je zjištění, že roste jak počet trestných činů spáchaných dětmi (do 15 let), tak i jejich podíl na počtu stíhaných a vyšetřovaných osob. V posledních pěti letech došlo k 70% zvýšení počtu trestných činů spáchaných dětmi (ze 7093 v roce 1992 na 12059 v roce 1996). Počet pachatelů - dětí byl v roce 1992 6 752, s podílem na počtu pachatelů 7,29%, v roce 1996 9747 s podílem 8,23%.

Trestná činnost dětí je závažným bezpečnostním rizikem i pro své mimořádné důsledky do budoucna. Kriminogenní zázemí pro vznik pozdější trestné činnosti vytváří i trestná činnost páchaná na mládeži.

MS zvýšilo počet specializovaných oddělení pro umístění mladistvých obviněních se zmírněným režimem a ve spolupráci s MŠMT zpracovává koncepci využití sportu při resocializaci odsouzených, zejména mladistvých osob.

MPSV jako gestor meziresortní Koordinační skupiny pro harmonogram k postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů u mládeže připravuje pro rok 1997 výrazně operativnější formy spolupráce. Prioritou resortu je zavedení nových forem pomoci mladým lidem propuštěným ze školských zařízení po dosažení zletilosti. MPSV dále v oblasti sociální prevence věnuje pozornost prevenci delikvence dětí trestně neodpovědných, v průběhu roku 1996 zvýšilo počty terénních sociálních pracovníků.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se zaměřilo především na primární prevenci sociálně patologických jevů a v sekundární prevenci na poradenské služby a provoz školských zařízení ústavní a ochranné výchovy. Organizačně byly preventivní aktivity škol a školských zařízení zabezpečeny Pokynem ministra školství, mládeže a tělovýchovy z června 1996 k prevenci zneužívání návykových látek.

Věnovat zvýšenou pozornost zejména ohroženým dětem a mládeži je prioritou prevence kriminality, zejména MŠMT a MPSV.

Odbor prevence kriminalit MV předložil do vlády Zprávu o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996" a Strategie prevence kriminality do roku 2000, kde jsou podrobně rozebrána konkrétní opatření.

3.2.2 Majetková kriminalita

Celkový počet zjištěných trestných činů majetkové trestné činnosti činil 301 707 trestných činů, což je 293 trestných činů na 10 000 obyvatel. Po dvou letech poklesu vzrostly zjištěné trestné činy o +12 725 případů (+4,40%, v krajích mimo území hl. m. Prahy došlo naopak k mírnému poklesu o -0,28%). Pozitivním je pokračující růst objasněných trestných činů (+5,62%, +4 280 tr. č.) i mírný nárůst celkové objasněnosti (+0,31%). [Podle koeficientu průměrného růstu má vývoj zjištěných trestných činů majetkové kriminality v období 1993 - 1996 spíše stagnační (k=0,97), v objasněných trestných činech (k=1,05) i objasněnosti (k=1,08) poměrně rostoucí tendenci.] Nejvíce trestných činů bylo tradičně spácháno na území hl. m. Prahy (86 209 tr. č.), kde také došlo k jejich největšímu nárůstu (+18,30%, +13 333 tr. č.), ale zároveň k nárůstu objasněnosti (+2,04%).

Pokračuje trend z let 1994 a 1995 v poklesu krádeží vloupáním (-1,62%). Celkem se krádeže vloupáním podílejí na majetkové kriminalitě 32,63%. Pozitivní je pokles počtu zjištěných trestných činů u bezpečnostních rizik krádeží vloupáním do bytů (-2,86%, nejčastějším předmětem zájmu pachatelů byly peníze, šperky, starožitnosti a elektronika) a do rekreačních objektů (-3,39%, pachatelé se rekrutují převážně z řad recidivistů, zajímají se zejména o předměty pro vlastní spotřebu. Další skupina pachatelů se zajímá o cenné předměty a starý běžný nábytek vyrobený z kusového dřeva).

Charakteristickým jevem krádeží vloupáním do objektů sloužících k podnikání je to, že napáchané škody mohou způsobit platební neschopnost firmy. Pachatelé se zaměřovali na vytypované objekty, trvale jsou v zájmu pachatelů trezory.

Do tzv. pouliční kriminality spadají zejména, z trestných činů krádeží prostých, kapesní krádeže, krádeže aut a věcí z aut a některé projevy násilné kriminality (např. loupežná přepadení). Zjištěné trestné činy krádeží prostých vzrostly (+5,25%, v krajích mimo území hl. m. Prahy +1,82%), jsou však provázeny růstem objasněných trestných činů (+4,66%). V oblasti krádeží prostých dominují krádeže věcí z automobilů (+11,47%) s podílem 19% na majetkové kriminalitě a krádeže motorových vozidel dvoustopých, které se podílejí na majetkové kriminalitě 9%, ve sledovaném období vzrostly o +9,81% (+2458 tr. č.). Na této kriminalitě se podílejí organizované skupiny pachatelů (jedná se především o občany Jugoslávie, Bulharska, Polska a zemí bývalého SSSR). Počet kapesních krádeží, které mají stále vysokou latenci, vzrostl o +7,91%. Na základě podrobné analýzy provedené Policejním prezidiem ČR byla přijata a navržena další opatření k omezení krádeží automobilů a věcí z nich, a to v oblasti legislativní, organizační i technické. V roce 1996 pokračovaly rozsáhlé bezpečnostní akce zaměřené proti krádežím aut a věcí z aut i na kapesní krádeže.

Rovněž na úseku prevence kriminality je věnována tomuto druhu trestné činnosti značná pozornost (podrobněji viz materiál Ministerstva vnitra Zpráva o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996" a Strategie prevence kriminality do roku 2000, který projednal vláda dne 9. 4. 1997).

Na vzrůstající podíl na celkové kriminalitě v oblasti krádeží a vloupání do objektů podnikatelů, krádeží aut a věcí z aut, tak i na značný počet krádeží kapesních upozorňuje Nejvyšší státní zastupitelství. Příčiny vidí, vedle obecných příčin spočívajících v lidské etice a morálce i v nedokonalých právních předpisech a i ve zrušení řady vnitřních kontrolních orgánů a oslabení pravomocí a rozsahu činnosti orgánů vnější kontroly.

V oblasti kulturních památek bylo zjištěno 149 (-3,87%) trestných činů krádeží v objektech se starožitnými a uměleckými předměty (došlo k růstu škod o 39%). Krádeží vloupáním do objektů se starožitnými a uměleckými předměty bylo zjištěno 382 (-12,98%) (škody se snížily o 39%). Skutečné škody, podle odhadu odborníků, na kulturním dědictví způsobené trestnou činností dosahují ročně celkové částky 1 miliardy Kč. Obchod s těmito předměty se stal centrem zájmu organizované trestné činnosti.

Celními orgány bylo odhaleno 44 případů podloudného obchodu se starožitnostmi. Je zaznamenán vývoz uměleckých předmětů pocházejících z krádeží na hřbitovech (pomníky, náhrobní kameny, reliéfy apod.).

Usnesením vlády (č. 285 ze dne 9. 5. 1996) k systému ochrany movitého kulturního dědictví ČR byl schválen Projekt integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví (ISO) na léta 1997 - 2000, který ukládá zainteresovaným subjektům přijmout opatření vedoucí k účinné ochraně kulturního dědictví. Spolupráci zástupců MK, MV a MF - GŘC v ochraně kulturního dědictví ukládá i usnesení vlády (č. 296 ze dne 15. 5. 1996) k problematice organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti. Meziresortní spolupráce přispěla k mírnému snížení trestních činů v této oblasti i ke zmírnění následků škod.

/viz. Příloha č. 14/

3.2.3 Hospodářská kriminalita

Počet zjištěných trestných činů hospodářské kriminality v roce 1996 oproti roku 1995 stagnoval (+0,42%, + 108 tr. č.), došlo k růstu objasněných trestných činů (+3,76%) i objasněnosti (+2,97%), která dosáhla 92,25%. Dynamika růstu této kriminality se v roce 1996 snížila, od roku 1992 však došlo téměř k 116% nárůstu hospodářské kriminality.

Způsobené škody dosáhly částky 19 410 129 tis. Kč a jejich podíl na všech způsobených škodách je 62,23%.

Podvody

Největší podíl (44%) na zjištěných trestných činech hospodářské kriminality mají trestné činy podvodu, které však ve srovnání s rokem 1995 stagnovaly (+0,26%).V souvislosti s podvody přetrvávají fakturační podvody, jednání pachatelů spočívá v kvalifikovanějších způsobech zakrývání subjektivní stránky.

Rizikovou oblastí jsou pojišťovací podvody (osobní automobily, nadhodnocování vzniklých škod při dopravních nehodách, vloupání), závažnou trestnou činností jsou podvody ve finanční a bankovní sféře. Častým prostředkem trestné činnosti jsou platební a bankomatové karty, které často souvisí zejména s kapesními krádežemi, ale projevuje se i vyšší stupeň organizovanosti s mezinárodním prvkem.

Daňové úniky

Daňové úniky patří dlouhodobě mezi bezpečnostní rizika, jejich nebezpečnost je spojena s vysokými škodami. V souvislosti s účetními a jinými machinacemi směřujícími ke snížení základu pro výpočet spotřební daně vznikly škody ve výši 554 mil Kč. Dlouhodobě převládají formy trestné činnosti spojené se zkrácením daně z přidané hodnoty. (Pro podezřením z trestné činnosti při machinacích s lehkým topným olejem bylo v roce 1996 rozpracováno 83 případů se 148 podezřelými.)

Na kapitálovém trhu došlo k poklesu trestné činnosti s podvodným převodem cenných papírů z majetkových účtů ve SCP (podle ŘSKP tento jev souvisí s opatřením přijatým SCP, kdy se výpis z účtů již investorům nezasílá, případní poškození zjistí ztrátu až po delším časovém období). Na kapitálovém trhu, podle sdělení ŘSKP dochází ke zneužívání důvěrných informací (insider trading), které mohou ovlivnit kursy cenných papírů a bez součinnosti s dalšími orgány státní správy je odhalování této formy trestné činnosti nemožné. Vysoký stupeň latence mají machinace s kursy cenných papírů (podle ŘSKP se různé firmy účelovým prodejem akcií vyhýbají placení daní).

Řada opatření proti hospodářské kriminalitě směřuje do legislativy (např. oblast stánkového prodeje, taxislužby, řetězových korespondenčních her atd.) a meziresortní spolupráce, s důrazem na komunikační systém mezi Policií ČR a dalšími resorty a příslušnými organizacemi (MF, MS, MPO, Živnostenské úřady atd.). Prevence hospodářské kriminality kláda tedy důraz na fungující informační a kontrolní vnitřní a vnější systém.

Vláda přijala zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosu z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů (zákon č. 61/1996 Sb.)

V roce 1996 byly zahájeny další kurzy a semináře odborné přípravy policistů pro práci v útvarech pro odhalování organizovaného zločinu, závažné hospodářské trestné činnosti a korupce.

Počítačová kriminalita

Vláda ČR ve Zprávě o bezpečnostní situaci na území ČR za rok 1995 stanovila pro rok 1996 jako nové bezpečnostní riziko v rámci hospodářské kriminality počítačovou kriminalitu.

Počítačová kriminalita podle kriminologů může být nepřímá (např. zneužívání platebních karet, počítačové sabotáže) a zpravidla je páchána v jednočinném souběhu s jiným trestným činem a přímá. Mezi nejzávažnější formy přímé počítačové kriminality patří softwarové pirátství (neoprávněné užívání počítačových programů, vytváření nelegálních kopií). Jde o oblast práv k ochranné známce, obchodnímu jménu a chráněnému označení původu, o oblast průmyslových práv i o oblast práva autorského.

Ve sledovaném období bylo na úseku ochrany nehmotných práv řešeno 997 případů s celkovou škodou 4,2 mil. Kč. Podstatnou část tvořily trestné činy porušování práv k ochranné známce, obchodnímu jménu a chráněnému označení původu. (Ze strany Policie ČR byla na tomto úseku navázána spolupráce se zástupci renomovaných zahraničních firem, úřadem průmyslového vlastnictví i Českou obchodní inspekcí).

Také na úseku ochrany autorských práv, která se vyznačuje vysokou latencí, byla navázána Policií ČR spolupráce s odbornými firmami a institucemi (např. IFPI - Mezinárodní federace fonografického průmyslu, OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, BSA - Business Software Alliance). Ministerstvo kultury připravilo novelizaci autorského zákona, jejímž hlavním záměrem bylo posílit práva autorů, výkonných umělců, výrobců zvukových záznamů a rozhlasových a televizních organizací k předmětům chráněným autorským zákonem. Konkrétně byly upraveny například počítačové programy a opatření na hranicích, které odpovídají dohodě o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví (TRIPS) - novela nabyl účinnosti 22. 4. 1996. MK v roce 1997 připravuje omezenou novelu autorského zákona, kterou se prodluží doba ochran autorských děl.

Na základě kritických připomínek na stav ochrany duševního vlastnictví v ČR z hlediska hodnocení EU, a to zvláště na úseku zvukových záznamů /CD/ a jejich nelegální výroby a distribuce, byla v roce 1996 vytvořena ad hoc pracovní skupina pro aproximaci práva (členem jsou vedle zástupců MK ČR, MF - GŘC, MPO, Úřadu průmyslového vlastnictví, Úřadu pro legislativu a veřejnou správu, Vrchního soudu ČR, Konsorcia ES i zástupci MV ČR a Policejního prezidia ČR). Podle MK autorskoprávní legislativa vytváří ostatečný standard ochrany autorského práva a práv příbuzných a je srovnatelná s legislativou průmyslových zemí. V současné době se vytváří meziresortní komise při Ministerstvu průmyslu a obchodu, které je gestorem účasti ČR ve Světové obchodní organizaci (WTO) a v Dohodě o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví - TRIPS.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP