Obsah: | Zpráva o bezpečnostní situaci |
na území ČR v roce 1996 | |
(ve srovnání s rokem 1995) |
Důvod předložení:
Materiál se předkládá na základě
usnesení vlády ČR č. 308
ze dne 21. května 1997
Předkládá:
předseda vlády ČR
prof. ing. Václav KLAUS, CSc.
1. Úvod
2. Trestná činnost a dynamika jejího vývoje
2.1 Teritoriální rozdíly v dynamice kriminality
2.2 Přestupky
2.3 Pachatelé trestné činnosti
2.4 Trestná činnost příslušníků Policie ČR, Armády ČR, zaměstnanců Celní správy a příslušníků a občanských pracovníků Vězeňské služby ČR
2.5 Oběti trestné činnosti
2.6 Problematika vyšetřování, trestního řízení a vězeňství
2.7 Činnost Hasičského záchranného
sboru
3. Bezpečnostní rizika a vývoj jednotlivých
druhů trestné činnosti
3.1 Rizika s mezinárodním prvkem, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému
3.1.1 Ochrana informací
3.1.2 Migrace
3.1.3 Organizovaný zločin
3.1.4 Rasové konflikty
3.2 Rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku
3.2.1 Kriminalita některých skupin mládeže
3.2.2 Majetková kriminalita
3.2.3 Hospodářská kriminalita
3.2.4 Násilná kriminalita
3.2.5 Ohrožení veřejného pořádku a vandalismus
3.2.6 Bezpečnost silničního provozu
4. Opatření v oblasti prevence a legislativy,
mezinárodní a meziresortní spolupráce
v roce 1996
4.1 Mezinárodní spolupráce
4.2 Preventivní opatření
4.3. Oblast legislativy
5. Připravované aktivity v oblasti prevence,
legislativy a mezinárodní spolupráce pro
rok 1997
5.1 Mezinárodní spolupráce
5.2 Prevence kriminality
5.3 Oblast legislativní
6. Spolupráce při zajišťování
bezpečnostní situace
7. Priority základního zaměření
práce Policie ČR
7.1 Vyhodnocení priorit základního zaměření práce Policie ČR v roce 1996
7.2 Priority základního zaměření práce Policie ČR v roce 1997
7.2.1 Priority vnější (směřující vůči veřejnosti)
7.2.2 Priority vnitřní (směřující
do Policie ČR)
8. Závěr - bezpečnostní rizika
pro rok 1997
9. Shrnutí
Přílohy
Vysvětlivky ke zkratkám
ČOI | Česká obchodní inspekce |
IMV | Inspekce ministra vnitra |
KS | Krajská správa |
KÚV | Krajský úřad vyšetřování |
MŘ PČR | Městské ředitelství Policie ČR |
OŘ SŽP | Okresní ředitelství služby železniční policie |
OÚV | Okresní úřad vyšetřování |
RVPPK | Republikový výbor pro prevenci kriminality |
ŘHZS | Ředitelství hasičského záchranného sboru |
ŘSCP | Ředitelství služby cizinecké policie |
ŘSKP | Ředitelství služby kriminální policie |
SCPP | Služba cizinecké a pohraniční policie |
SCP | Středisko cenných papírů |
SPŠ | Střední policejní škola |
VP | Vojenská policie |
WEU | West Europien Union |
1. Úvod
Zpráva o bezpečnostní situaci na území
ČR v roce 1996 byla zpracována Ministerstvem vnitra
ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem
obrany, Ministerstvem financí (včetně Generálního
ředitelství cel), Ministerstvem kultury, Ministerstvem
práce a sociálních věcí, Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy,
Ministerstvem zahraničních věcí, Ministerstvem
průmyslu a obchodu, Ministerstvem dopravy a spojů,
Nejvyšším státním zastupitelstvím
a Bezpečnostní informační službou.
Zpráva hodnotí bezpečnostní situaci
na území ČR v roce 1996 (ve srovnání
s rokem 1995) zejména z hlediska bezpečnostních
rizik stanovených vládou ČR pro tento rok.
Jejím cílem je zjistit, zda tato bezpečnostní
rizika byla stanovena v souladu s nejdůležitějšími
problémy vnitřního pořádku
a bezpečnosti České republiky i s těmi,
které pociťuje jako nejzávažnější
veřejnost. Dalším úkolem zprávy
je stanovit, na základě zjištěných
faktů, bezpečnostní rizika pro rok 1997.
Materiál je velmi obsáhlý a zahrnuje velké
množství informací. Ve vlastním textu
zprávy jsou uvedeny základní údaje
jednotlivých problémových okruhů a
k nim přijatá a navrhovaná opatření
(texty psané kurzívou). Přílohy jsou
doplněny dalšími konkrétními
daty, případně grafy a tabulkami, a to převážně
v delších časových řadách.
Proto teprve obě části zprávy, textová
a přílohová, dávají komplexní
přehled o bezpečnostní situaci. Pro ucelený
pohled na vývoj kriminality v ČR by bylo vhodné
porovnat tento stav s vývojem kriminality přinejmenším
v okolních státech. Takovéto srovnání
však není možné, neboť celá
koncepce kriminálních statistik je v mnoha státech
odlišná (rozdílné pojímání
"pachatele", "oběti", evidence trestných
skutků, přestupků, objasněnosti apod.).
Bylo by však možné a zajímavé provést
srovnání základních trendů
vývoje kriminality. Ani k tomu zatím nejsou k dispozici
delší časové řady údajů
ze zahraničí.
V roce 1996 ministr vnitra předložil vládě
"Aktualizaci koncepce Ministerstva vnitra v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti a doktríny Policie
ČR", ve které ve spolupráci s dalšími
ministry navrhl "Harmonogram aktivit vlády v oblasti
vnitřní bezpečnosti a veřejného
pořádku" pro celé volební období
1996 - 2000 (vláda harmonogram přijala svým
usnesením č. 577/1996 ze dne 13. listopadu 1996).
Úkoly obsažené v harmonogramu se promítají
do oblasti koncepční, analytické, organizační
a zejména legislativní.
V 1. čtvrtletí 1997 předložil vládě
další dva závažné materiály,
které se úzce váží k problematice,
jíž se předkládaná zpráva
zabývá. Jde o "Zprávu o plnění
úkolů vyplývajících z "Programu
sociální prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do roku 1996" a strategii prevence
kriminality do roku 2000" a o "Informaci o situaci v
oblasti migrace v ČR v roce 1996".
Ze Zprávy o bezpečnostní situaci na území
ČR v roce 1996 vyplývá, že bezpečnostní
rizika pro rok 1996 byla vládou stanovena správně,
opatření k nim přijímaná napomohla
v hodnoceném období k lepšímu zvládnutí
problémů spojených s kriminalitou a ke zkvalitnění
policejní práce. Vládou stanovená
bezpečnostní rizika zůstávají
v platnosti i pro rok 1997.
2. Trestná činnost a dynamika jejího vývoje
V roce 1996 zaevidovala Policie České republiky 394 267 trestných činů [V celkovém počtu trestných činů je zahrnut i počet trestných činů spáchaných na železnici, které sleduje služba železniční policie. Tento počet je součástí statistiky celkové kriminality v ČR, neodráží se však ve statistikách jednotlivých krajů, protože teritoriální rozdělení SŽP se nekryje s působností krajských správ Policie ČR.], což znamená oproti roku 1995 růst počtu zjištěných trestných činů o +4,96% (+ 18 637 tr. č.), přičemž tento vývoj podstatně ovlivnila kriminalita na území hl. m. Prahy. V krajích mimo území hl. m. Prahy došlo jen k mírnému nárůstu, a to o + 1,8%. Tento pohyb kolem nulté osy nemusí nutně souviset se změnou rozsahu skutečné kriminality (např. může souviset se změnou jednání obyvatelstva pokud se týče oznamování deliktů, intenzitou práce policie při vyhledávání trestné činnosti). Stagnaci kriminality potvrzuje i počet zjištěných trestných činů v letech 1993 - 1996. [Podle koeficientu průměrného růstu vývoj počtu zjištěných trestných činů v letech 1993 - 1996 stagnuje (k 1,00), zvažujeme-li vývoj na území ČR bez údajů za hl. m. Prahu, má dokonce mírně klesající tendenci (k=0,98).
Koeficient průměrného růstu
k - charakterizuje průměrné tempo růstu.
Je definován jako geometrický průměr
jednotlivých koeficientů růstu ki
= yi/vi-1, tedy k = (k1.k2...kn)1/n
= (y1/y0, y2/y1...yn/yn-1)1/n,
kde y0, y1, y2,...yn
jsou absolutní údaje časové řady;
k nabývá hodnot v oboru kladných reálných
čísel, kde k<1 vyjadřuje klesající
a k>1 rostoucí vývojovou tendenci.]
Pozitivní je stálý růst počtu
objasněných trestných činů
(+7,30%, + 11 087 tr.č.) i procentní objasněnosti,
která dosáhla 41,32% (+0,90%). Nárůst
objasněných trestných činů
i objasněnosti byl zaznamenán ve všech sledovaných
kategoriích trestné činnosti. Výše
objasněnosti je také do určité míry
dána strukturou zjištěných trestných
činů (tzn. výší a vývojem
podílu obtížně řešitelných
případů; např. objasněnost
majetkové kriminality dosahuje míry kolem 26%, objasněnost
násilné, mravnostní i hospodářské
kriminality 80 - 90%). [Podle koeficientu průměrného
růstu dochází v letech 1993 - 1996 k růstu
objasněných případů (k=1,09)
i objasněnosti (k=1,09).]
Výše zjištěných škod oproti roku 1995 vzrostla o +27,78% (+ 6 781 143 tis. Kč). Nejvyšší nárůst zjištěných škod byl zaznamenán u hospodářské kriminality (+40,29%, +5 574 109 tis. Kč). Zajištěné škody klesly o -49,07% (-334 125 tis. Kč), z toho v krajích mimo území hl. m. Prahy pouze o -5,41%
/viz Příloha č. 1/
V roce 1996 bylo v rámci působnosti služby
železniční policie spácháno 6
893 trestných činů, došlo k mírnému
poklesu nápadu (-18,35%, -113 tr. č.) a současně
k mírnému nárůstu objasněných
trestných činů (+ 66 tr. č.) i objasněnosti
(+ 1,56%), která dosáhla 38,40%. Specifickou
formou trestné činnosti v železniční
dopravě jsou stále krádeže zásilek
(-18,35%, -187 tr. č.), a krádeže součástí
zabezpečovacích a vydělovacích zařízení
z barevných kovů (-144 tr. č).
(MDS připravuje v roce 1997 zpracování věcného záměru novely zákona č. 266/1994 Sb., o drahách s vymezením právního režimu pobytu osob v obvodu dráhy.)
/viz Příloha č. 2/
Celostátní pátrání bylo
v roce 1996 vyhlášeno po 23 055 osobách
(+12%, +2442), z toho jich bylo vypátráno
70,10% (16 368).
Na žádost členských států
INTERPOLU bylo na našem území vyhlášeno
spolupátrání po 1 220 osobách (+20,20%),
z toho bylo zadrženo celkem 261 osob. Ze strany ČR
bylo vyžádáno spolupátrání
po 220 (+105,60%) osobách, předáno do České
republiky bylo 18 (+5,88%) osob.
U motorových vozidel bylo vyhlášeno pátrání v 31 307 případech, z toho ve 21 699 případech po osobních automobilech, kterých bylo nalezeno 6 512, což představuje 30,01%.
/viz Příloha č. 3/
2.1 Teritoriální rozdíly v dynamice kriminality
Pořadí krajů podle počtu zjištěných
trestných činů ani podle objasněnosti
se oproti roku 1995 nezměnilo, výrazně
však vzrostla celková kriminalita na území
hl. m. Prahy (+15,68%). K vyššímu růstu
zjištěných trestných činů
došlo v krajích Středočeském
(+6,95%) a Západočeském (+4,42%), a v těchto
krajích došlo i k nejvyššímu poklesu
objasněnosti v rámci krajů ČR (v Západočeském
o -0,95% a Středočeském o -0,26%). V ostatních
krajích došlo jen k mírnému nárůstu
zjištěných trestných činů
v rozmezí od +0,18% v Severomoravském kraji do +2,01%
v Jihomoravském kraji. Růst objasněnosti
byl v krajích ČR v rozmezí od +0,26% ve Východočeském
kraji (59,71% je stále nejvyšší objasněnost
v ČR) do +3,55% v Severomoravském kraji. [Podle
koeficientu průměrného růstu vývoj
zjištěných trestných činů
v letech 1993 - 1996 má nejvíce rostoucí
tendenci v Praze (k=1,04), nejvíce klesající
v Severomoravském kraji (k=0,94).]
K pozitivnímu vývoji kriminality došlo
v Severočeském kraji, kde jako v jediném
kraji byl zaznamenán pokles počtu zjištěných
trestných činů (-0,52%) a druhý
nejvyšší nárůst objasněnosti
(+2,88%). Vedle Severočeského kraje došlo
k poměrně pozitivnímu vývoji kriminality
v Severomoravském kraji. Ten zůstává
s počtem 67 917 tr. č. na 2. místě
v rámci krajů, ale stagnoval zde počet
zjištěných trestných činů
(+0,18%, 2. místo v rámci krajů s nejnižším
nárůstem) a bylo zde zaznamenáno vůbec
nejvyšší zvýšení objasněnosti
(+3,55%). Tento pozitivní trend je znásoben
i faktem, že v obou krajích trvají kriminogenní
faktory. [Pokles zjištěných trestných
činů dokumentuje i koeficient průměrného
růstu za období 1993 - 1996 v Severočeském
kraji k=0,95, v Severomoravském kraji k=0,94.]
K výrazně negativnímu vývoji kriminality
došlo na území hl. m. Prahy, kde bylo zjištěno
99 107 trestných činů (tj. 25,14% z celkového
počtu zjištěných trestných činů
v ČR), což znamená nárůst o +15,68%
(+13 430 tr. č.) oproti roku 1995. Nárůst
zjištěných trestných činů
v Praze představoval 72,1% z celkového nárůstu
v ČR. Při posuzování tohoto velmi
negativního vývoje lze považovat za pozitivní
vysoký nárůst objasněných trestných
činů (+17,29%) i mírný nárůst
objasněnosti (+0,36%). K podstatnému zvýšení
zjištěných trestných činů
došlo u majetkové kriminality (+18,30%, +13 333
tr. č., nárůst majetkové kriminality
v celé ČR byl +12 725 tr. č.). [Vývoj
od roku 1993 však vykazuje spíše stagnační
trend, hodnota koeficientu průměrného růstu
k je 0,97.]
Hl. m. Praha je z hlediska bezpečnostní situace
typickou velkoměstskou aglomerací s vysokou hustotou
obyvatelstva, anonymitou občanů, koncentrací
potencionálních kriminálních živlů,
recidivistů i cizinců apod. To se projevilo na vývoji
kriminality v roce 1996, zejména u majetkové a pouliční
kriminality. Např. jen krádeže kapesní
se na majetkové kriminalitě podílí
v ČR 4,67%, v hl. m. Praze je tento podíl, i přes
značnou latenci, 9,78% (+1 194 tr. č.).
O vysokém podílu Prahy na celkové kriminalitě
vypovídá i počet trestných činů
na 10 tis. obyvatel. V r. 1996 připadalo v ČR průměrně
382 zjištěných tr. č. na 10 tis. obyv.,
v Praze 822 tr. č. (tj. více než dvojnásobné
převýšení ostatních krajů);
naopak nejméně v kraji Východočeském
(248 tr. č.) a Jihočeském (259 tr. č.).
Ke snížení růstu trestné činnosti na území hl. m. Prahy byla přijata MV a PČR řada opatření zejména v preventivní, personální a organizační oblasti. V preventivní oblasti je pro rok 1996 připravován projekt prevence kriminality pro hl. m. Prahu, (materiál Ministerstva vnitra Zpráva o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996" a Strategie prevence kriminality do roku 2000). V oblasti personální a organizační se vedení rezortu zaměřuje na personální stabilizaci Policie zejména v Praze (návrh nařízení vlády, kterým se stanoví zvláštní jednorázová peněžní náležitost pro příslušníky PČR, získání bytů v Praze atd. - viz Úkoly MV v r. 1997 a Návrh priorit základního zaměření práce Policie ČR v roce 1997).
/viz Příloh č. 4/
2.2 Přestupky
V roce 1996 bylo zaznamenáno snížení
počtu protiprávního jednání
v oblasti přestupků, kdy např. příslušníci
služby pořádkové policie zjistili
celkem 1012479 přestupků dle zákona
ČNR č. 200/90 Sb. o přestupcích, ve
znění pozdějších předpisů,
což je o 59 773 přestupků méně
než v roce 1995. Výrazně nejvíce přestupků
bylo zjištěno na úseku bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu (§ 22 cit.
zák.) a to 698 260 (-26 142), což je 68,97%
ze všech přestupků zjištěných
příslušníky služby pořádkové
policie. Přestupků na úseku veřejného
pořádku a občanského soužití
(§§ 47 až 49 cit. zák.) bylo zjištěno
143 814 (-18 125) a přestupků proti majetku
(§ 50 cit. zák.) 130 344 (-10 195).
PČR navrhuje zařadit mezi priority práce policie v r. 1997 úkol "Přehodnotit výkon pořádkové a dopravní služby PČR s cílem navrhnout řešení, která povedou k posílení hlídkové a obchůzkové činnosti (viz návrh Priorit základního zaměření práce PČR v roce 1997).
/viz Příloha č. 5/.
2.3 Pachatelé trestné činnosti
Celkový počet pachatelů zjištěné
trestné činnosti byl 118 456 (+3 665), z toho počet
recidivistů byl 33 727 (+692). Mezi pachateli trestné
činnosti je vysoké zastoupení pachatelů
ve věkové kategorii 20 - 30 let (v této kategorii
se v současné době nachází
nejsilnější populační ročníky).
Na celkovém počtu odsouzených se podíleli
84,08% prvotrestaní (48 746 osob), recidivisté
se podíleli 15,9% (9 228 osob). Rozdíly mezi
statistickými údaji policejní statistiky
a soudní statistiky spočívají v tom,
že policejní statistika uvádí počty
stíhaných pachatelů, jimž bylo sděleno
obvinění dle § 160 odst. 1 tr. řádu,
soudní statistiky počty soudem pravomocně
odsouzených pachatelů. V průběhu r.
1996 pracovala meziresortní komise složená
ze zástupců MS a MV, která se zabývala
problematikou kompatibility statistických systémů
kriminality obou resortů. Po důkladné analýze
se členové komise shodli na tom, že je možné
zavést sodný identifikátor, který
spojí záznamy téhož skutku u všech
orgánů činných v trestním řízení
a že tímto identifikátorem bude identifikační
údaj policejního systému ESSK (Evidenční
statistický systém kriminality). Po vyřešení
technických problémů bude nutné i
legislativně zajistit předávání
a přebírání dat ze systémů
obou resortů navzájem.
Celkově spáchali recidivisté 59 286 (+1,76%)
trestných činů, což činí
36,38% ze všech objasněných trestných
činů. Nejvíce trestných činů
spáchali v rámci majetkové kriminality (-2,97%),
z toho zejména krádeží prostých
(+1,17%, +185 tr. č.) a krádeží věcí
z aut (+10,67%, +346 tr. č.). Na objasněné
trestné činnosti páchané na železnici
se podíleli 40,23% (-13,08%).
MPSV a MS plní úkoly k vytváření
systému kontinuálního resocializačního
působení (pozornost je věnována účinnosti
těchto programů aplikovaných ve výkonu
trestu) včetně programu přípravy odsouzených
k propuštění z výkonu trestu. Pozornost
věnují oba resorty vybudovanému informačnímu
systému. Úspěšná je i spolupráce
s MŠMT při zpracování koncepce využití
sportu při resocializaci odsouzených, zejména
mladistvých osob (podrobněji viz materiál
Ministerstva vnitra Zpráva o plnění úkolů
vyplývajících z "Programu sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální stav
a východiska do roku 1996" a Strategie prevence kriminality
do roku 2000, který projednala vláda dne 9. 4. 1997).
Na základě projektu schváleného
ministrem spravedlnosti byl realizován soubor protidrogových
opatření ve výkonu trestu odnětí
svobody.
Ve sledovaném období došlo k nepatrnému
zvýšení počtu pachatelů - cizinců.
Trestně stíháno bylo na území
ČR ve sledovaném období 7 181 cizích
státních příslušníků
(+380), z toho nejvíce na území hl. m. Prahy
(1 383) a v Severomoravském kraji (1 223). Podíl
pachatelů - cizinců na pachatelích celkové
trestné činnosti zůstává v
rámci krajů ČR ve srovnání
s rokem 1995 konstantní. Celkově u těch cizinců,
kteří se dopouštějí trestné
činnosti, převládají krádeže
prosté (24%), 16% násilné trestné
činy a 15% hospodářské trestné
činnosti. Největší podíl na
trestné činnosti v ČR mají občané
Slovenska (51,5%, 28,1% z trestně stíhaných
občanů Slovenska se dopouštějí
násilné trestné činnosti a krádeží
prostých 26,2%) a Ukrajiny (8,6%). Občané
Ukrajiny se podílejí zejména na násilné
trestné činnosti (34,8% osob) a občané
Vietnamu jsou nejčastěji stíháni
pro trestný čin proti předpisům
o nekalé soutěži, ochranným známkám
a proti autorskému právu (cca 60%) Ve výkonu
trestu bylo k 31. 12. 1996 celkem 12 973 osob, z toho 2 086 cizích
státních příslušníků
(tj. 16%).
Na území hl. m. Prahy, kde podíl pachatelů - cizinců (11%) na celkovém počtu stíhaných osob je téměř dvojnásobný oproti republikovému průměru, proběhla za účasti policejních odborníků jednání na zastupitelských úřadech Bulharska a Rumunska k omezení aktivit kapsářských gangů ze zmíněných států působících v Praze. Díky této spolupráci se již od října 1996 dařilo proti těmto pachatelům účinně zasahovat.
/viz Příloha č. 6/
2.4 Trestná činnost příslušníků
Policie ČR, Armády ČR, zaměstnanců
Celní správy a příslušníků
a občanských pracovníků Vězeňské
služby ČR
Po přechodném snížení počtu
trestně stíhaných policistů i zjištěných
trestných činů, který nastal v roce
1994 a pokračoval v roce 1995, došlo v roce 1996 k
jejich opětovnému nárůstu. Počet
obviněných policistů se zvýšil
o +13,0% (+35). Vyšetřování bylo
ukončeno ve 217 případech, z toho 205
návrhem na podání obžaloby (§
166 tr. řádu). Počet trestných
činů policistů vzrostl na 37,4 (+16,5%, +53
tr. č.).
Nejvýraznější změnou ve struktuře
trestných činů, z jejichž spáchání
byli ve sledovaném období policisté podezřelí,
je zvýšení počtu podezření
ze zneužívání pravomoci veřejného
činitele (+68,7%, +57 tr. č.), který
se tak dostal počtem 140 tr. č. na úroveň
roku 1994 (137 tr. č.). Zvýšení o +41,7%
(+10 tr. č.) bylo zaznamenáno u trestného
činu ublížení na zdraví. Výraznější
pokles byl zaznamenán u vojenských trestných
činů (-47,8%, -11 tr. č.) a u skupiny
trestných činů zpronevěry a podvodu
(-18,6%, -20 tr. č.).
V působnosti Inspekce ministra vnitra byla dokončena
optimalizace její vnitřní organizační
struktury s cílem odstranit nadbytečné řídící
mezičlánky a zvýraznit odpovědnost
jednotlivých organizačních celků.
Bylo vydáno nové nařízení Ministerstva
vnitra č. 46/1996 o inspekční činnosti
vykonávané inspekcí ministra vnitra (s účinností
od 11. 10. 1996).
Z celkového počtu 1884 případů
šetřených Inspekcí ministra vnitra byla
téměř polovina získána vlastní
operativně pátrací činností,
ostatní na základě oznámení
funkcionáři policie a občany. Zvýšení
počtu případů odhalení trestné
činnosti policistů i zjištění
pachatelů je tedy především výsledkem
zintenzívnění a zkvalitnění
vlastní systematické operativně pátrací
činnosti prováděné inspekcí
ministra vnitra.
Vojenská policie šetřila v roce 1996
celkem 6 960 (+22,6%) případů podezření
ze spáchání trestné činnosti
a 4 463 dalších případů protiprávního
jednání. Roste počet trestných
činů vojenských (+30%), trestné činy
proti majetku zůstaly na úrovni roku 1995. Pozitivní
je vysoká míra objasněnosti (91%) případů
podezření ze spáchání trestného
činu. Roste počet případů tzv.
šikanování, kterých bylo ve sledovaném
období šetřeno 348 (podle §§ 279a,
279b tr. zákona), což je nárůst o +22,5%.
Zjištěné případy drogové
závislosti představují pouze 0,8% z celkového
počtu zjištěných trestných činů
(v r. 1995 to však bylo méně než 0,4%).
Protiprávním jednáním byla vojenské
právě způsobena škoda za více
než 55 milionů Kč.
Vojenskou policií bylo vedeno šetření
proti 381 (+27%) vojákům z povolání
pro podezření ze spáchání trestného
činu. Nejčastěji se trestné činnosti
dopouštěli, stejně jako v r. 1995, praporčíci
ve věku do 35 let (52,5%).
Nárůst počtu případů
zejména u trestných činů vojenských
přičítá Vojenská policie zvýšené
kontrolní činnosti a důslednosti při
vyžadování plnění povinností.
Na základě šetření inspekčních
orgánů celní správy vzniklo v
roce 1996 podezření z páchání
trestné činnosti související s výkonem
služby celníků v 56 (+3 případy)
případech. Jednalo se zejména o trestné
činy zneužití pravomoci veřejného
činitele (§ 158) a přijímání
úplatků (§ 160). V souladu se zákoníkem
práce byl s podezřelými v 50 případech
skončen pracovní poměr.
S možností postavit celníka mimo službu
a tím využít možnosti postupu podle zákona
o služebním poměru se počítá
v případě přijetí novely celního
zákona. Návrh novely celního zákona
byl v době zpracování této zprávy
projednáván (2. čtení) Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu České republiky.
Ze spáchání trestné činnosti bylo obviněno celkem 18 příslušníků Vězeňské služby, šetření probíhá u 36 příslušníků. V průběhu roku 1996 bylo zahájeno trestní řízení se 7 občanskými pracovníky.
/viz Příloha č. 7/
2.5 Oběti trestné činnosti
Otázkám postavení a práv obětí
trestného činu věnuje vláda zvýšenou
pozornost, zejména v oblasti legislativní a preventivní.
Důležitou roli v této oblasti mají stále
nevládní organizace (např. Bílý
kruh bezpečí).
Aby mohly obě uvedené oblasti přijímat
relevantní postupy je třeba, aby měly k dispozici
dostatečnou bázi exaktních informací.
Ty jim mohou poskytnout jednak kriminální statistiky,
jednak viktimologické výzkumy (případně
další sociologické, sociální,
ale i psychologické, kriminologické a další
informace). V policejních statistikách jsou zatím
podchyceny pouze objekty napadení trestné činnosti,
tedy nikoli poškození (oběti) vůbec
Nedostatečná informace o obětech trestné
činnosti znesnadňuje správné vyčlenění
a charakterizování cílové skupiny
oběti podle jednotlivých typů kriminality.
To pak omezuje možnosti prevence v oblasti edukativní,
legislativní, policejní a společenské.
Proto je nezbytně nutné doplnit statistické
údaje viktimologickými výzkumy, které
pomáhají určit míru latence trestných
činů a exaktně informují o postižení
veřejnosti kriminalitou obecně i jednotlivými
trestnými činy.
V r. 1996 byl Ministerstvem vnitra financován grantový
projekt "Oběti trestné činnosti jako
problém sociologického výzkumu a policejní
praxe" (doc. Jiří Buriánek, consorcium
UNIVERSITAS), jehož závěrečná
zpráva byla úspěšně obhájena
v březnu 1997.
V rámci "Strategie prevence kriminality do roku
2000" zaměřilo Ministerstvo vnitra pozornost
na programy pomoci obětem trestných činů.
Mezi priority základního zaměření
práce Policie ČR byl v roce 1996 (navrhuje se i
pro rok 1997) rovněž zařazen úkol "Zvýšit
důvěru občanů v Policii ČR
především adekvátním a vstřícným
jednáním policistů vůči poškozeným
osobám a ostatním občanům".
Vláda schválila (usnesením vlády č. 64 ze dne 5. 2. 1997) návrh zákona o poskytnutí peněžité pomoci obětem trestní činnosti a o změně a doplnění některých zákonů (předkladatel MS). Podstatou návrhu zákona je zakotvení podmínek, za nichž stát poskytne finanční pomoc na částečné odškodnění fyzických osob, kterým byla v důsledku trestného činu způsobena vážnější újma na zdraví, a které objektivně nemají možnost v přijatelné lhůtě dosáhnout náhrady škody na pachateli.
/viz Příloha č. 8/
2.6 Problematika vyšetřování, trestního
řízení a vězenství
Zvýšení počtu zjištěných
trestných činů i jejich objasněnosti
se projevilo i na zvýšení počtu vyšetřovaných
trestních věcí na 114 873 (+3,9%). Počet
osob, jimž bylo sděleno obvinění, zůstal
téměř na stejné úrovni roku
1995 (-0,4%).
Ve sledovaném období bylo skončeno 117 61
7 trestních věcí (+1,6%), tedy o 2 744 (+2%)
více než jich bylo do vyšetřování
převzato. Snížila se i rozpracovanost o
10,5%, klesl počet nevyřízených
spisů na jednoho vyšetřovatele z 11,8 v roce
1995 na 10,6 v roce 1996. K poklesu došlo i u dlouhodobě
vyšetřovaných věcí (-1955
věcí) a u jejich podílu na zůstatku
všech nevyřízených spisů (z 25,4%
na 20%).
Průměrná délka vyšetřování
byla zkrácena ze 112 dní v roce 1995
na 95,6 dní v roce 1996. Zvýšila se i rychlost
vazebního vyšetřování, trestní
stíhání osoby ve vazbě až do
předání státnímu zástupci
nebo propuštění z vazby trvalo průměrně
117,1 dne (-15 dní).
Kvalita vyšetřování se projevila
i v počtu vrácených spisů státním
zástupcem nebo soudem, vráceno bylo 7,6% spisů
oproti 8,6% v roce 1995. (Podle Úřadu vyšetřování
pro ČR má zřejmě zásluhu na
příznivém vývoji kvality vyšetřování
ustálení soudní praxe, pokud jde o nároky
na dokazování, i snižující se
rozpor mezi plánovanými a skutečnými
počty státních zástupců a soudců.)
Úřadem dokumentace a vyšetřování
zločinů komunismu bylo ke dni 31. 12. 1996 celkem
stíháno 100 osob ve 42 trestních věcech.
Z toho bylo podáno na příslušná
státní zastupitelství 17 návrhů
na podání obžaloby na 30 obviněných
a státní zastupitelství podalo 10 obžalob
na 13 obžalovaných.
Soudy pravomocně odsoudily 57 974 osob (+5,2%,
+ 3 017 osob), což představuje největší
počet odsouzených za posledních pět
let. I přes růst počtu odsouzených
došlo jen k mírnému zpomalení průměrné
délky soudního řízení (v roce
1995 - 5,9 měsíce, v roce 1996 6,7 měsíce).
Ve skladbě trestné činnosti a ukládaných
trestů nedošlo k významnějším
změnám, tradičně na prvním
místě jsou majetkové trestné činy.
K 31. 12. 1996 bylo ve výkonu vazby 7887 (-113) obviněných
a ve výkonu trestu odnětí svobody
12 973 (+1 465) odsouzených, celkem 20 860 (+1 352) vězňů.
Měsíční přírůstek
činil průměrně 113 osob (v r. 1995
130). Ve sledovaném období nedošlo k hromadným
nepokojům. 7 vězňů uprchlo ze střežených
objektů, 18 vězňům bylo zabráněno
v útěku. Celkem bylo vězni napadeno 80 příslušníků
vězeňské služby. Nebezpečnost
jednání vězňů souvisí
i s podílem odsouzených za trestné činy
v souvislosti s požíváním a distribucí
drog (456 osob, +148).
Problémem zůstává nedostatečná
zaměstnanost vězňů, která činila
43,5% práceschopných odsouzených.
MS v hodnoceném období plnilo úkoly usnesení
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR z 10. 10.
1996 v rámci své dohledové činnosti
vůči okresním krajským soudům.
Zintenzívnilo prověrkovou činnost zaměřenou
zejména na předcházení všem průtahům
v řízení (zejména vazebních
věcí a nejstarších nedodělků).
Ke schválení je připraven návrh resortní
instrukce o výkonu soudního dohledu u vrchních,
krajských a okresních soudů, kterou se sleduje
zajištění účinnějšího
dohledu především ze strany předsedů
a místopředsedů těchto soudů
jako prostředku k dosažení větší
rychlosti a plynulosti řízení. stejný
cíl sledují i novelizace zákona o soudech
a soudcích a zákona kárné odpovědnosti
soudců, připravované v gesci Ministerstva
spravedlnosti.
Vězeňská služba rozšiřuje ubytovací kapacity vazebních věznic a věznic, k jejich střežení je využíván systém perimetrické ochrany. Vládou určený personální stav v počtu 10 000 zaměstnanců vězeňské služby je naplňován.
/viz. Příloha č. 9/
2.7 Činnost Hasičského záchranného
sboru
V roce 1996 vzniklo na území ČR celkem
21 489 požárů (+15,7%, +2924), při
nichž bylo 118 osob usmrceno a 1037 zraněno.
Zachráněno bylo 335 osob a 1 158 osob bylo evakuováno.
Při požárech bylo zraněno 296 hasičů
(z toho 206 příslušníků HZS ČR).
Ministerstvo vnitra, na základě zákona o
okresních úřadech, usměrňuje
činnost Integrovaného záchranného
systému (IZS). IZS je systém vazeb zabezpečující
koordinovaný postup záchranných, pohotovostních,
odborných a jiných služeb, orgánů
státní správy a samosprávy, fyzických
a právnických osob při likvidaci havárií.
MV - ředitelství Hasičského záchranného
sboru ČR plní v této oblasti funkci ústředního
orgánu.
Vláda uložila svým usnesením č.
577/96 úkol Dobudovat integrovaný záchranný
systém. Příslušným ministrům
bylo pro rok 1997 uloženo Předložit věcný
záměr zákona o prevenci a likvidaci průmyslových
havárií; Předložit analýzu možnosti
legislativně upravit Integrovaný záchranný
systém; Vypracovat koncepci pro oblast ochrany obyvatel
a průběžně vytvářet podmínky
pro prohlubování spolupráce mezi MV a Státním
úřadem pro jadernou bezpečnost oblasti fyzické
ochrany jaderných zařízení.
V březnu 1997 schválila vláda věcný záměr ústavního zákona o bezpečnostním systému ČR.
/viz. Příloha č. 10/
3. Bezpečnostní rizika a Vývoj jednotlivých
druhů trestné činnosti
Bezpečnostní rizika navrhovaná a schvalovaná
vládou v předkládaných "Zprávách
o bezpečnostní situaci" se týkají
oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti.
Jinak konkretizuje možná bezpečností
rizika např. Ministerstvo obrany ČR, které
je člení na rizika vojenská (přímé
vojenské napadení, vtažení ČR
do regionálního konfliktu) a nevojenská (zejména
vnitřní a mezinárodní terorismus,
masová migrace, kolaps dodávek strategických
surovin, živelné pohromy apod.). Předseda Rady
pro zpravodajskou činnost předkládá
do vlády v 1. čtvrtletí 1997 materiál
"Aktualizace bezpečnostních rizik", který
by měl přispět k zavedení pravidelného
mechanismu vyhodnocování bezpečnostních
rizik i k jejich prognóze, včetně návrhu
priorit a opatření z pohledu zpravodajských
služeb.
Pro rok 1996 stanovila vláda následující
bezpečnostní rizika:
I. Rizika s mezinárodním prvkem, která
bezprostředně souvisejí se stabilitou politického
systému. Nástroje k jejich omezení zůstávají
v oblasti legislativy, mezinárodní spolupráce
a koncepčního řešení na nejvyšší
úrovni řízení.
A) Ochrana informací
B) Migrace
Legální (vliv na rozvoj organizovaného zločinu)
Nelegální migrace
C) Organizovaný zločin
Finanční machinace
Problematika drog
D) Rasové konflikty
II. Rizika, která mají bezprostřední
vliv na úroveň občanů o ochraně
jejich svobod, zdraví a majetku. Nástroje k jejich
omezení spočívají zejména v
oblasti legislativy a v práci Policie ČR.
A) Kriminalita některých skupin mládeže
B) Majetková kriminalita
Krádeže a vykrádání automobilů
Pouliční kriminalita
Krádeže vloupáním do bytů a rekreačních
objektů
C) Hospodářská kriminalita
Daňové úniky
Podvody
Počítačová kriminalita
D) Násilná kriminalita
E) Bezpečnost silničního provozu
F) Ohrožení veřejného pořádku,
vandalismus
3.1 Rizika s mezinárodním prvkem, která bezprostředně
souvisejí se stabilitou politického systému