Příloha

k návrhu zákona o posílení

působnosti státního zastupitelství

Návrh zákona,

kterým se mění a doplňují zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění zákona č. 261/1994 Sb., zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o posílení působnosti státního zastupitelství).

Čl. I

Zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění zákona č. 261/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

Dosavadní znění: Navržené znění:

§ 5
§ 5
/1/ Státní zastupitelství je oprávněno podat návrh na zahájení občanskosoudního řízení anebo vstoupit do již zahájeného občanského soudního řízení jen v případech, které stanoví zákon. /1/ beze změny
/2/ Procesní, postavení, oprávnění a povinnosti státního zastupitelství, které podalo návrh na zahájení řízení nebo vstoupilo do řízení, stanoví občanský soudní řád. /2/ Státní zastupitelství je oprávněno podat žalobu proti rozhodnutí správního orgánu ve věci, v níž podalo návrh na opatření proti nečinnosti nebo přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení.
/3/ beze změny
§ 5a
/1/ Státní zástupitelství je oprávněno podat návrh

a/ na opatření proti nečinnosti správního orgánu příslušného k rozhodnutí,

b/ k přezkoumání rozhodnutí správního orgánu mimo odvolací řízení.

/2/ Procesní postavení, oprávnění a povinnosti státního zastupitelství, které podalo návrh nebo podnět podle předchozího odstavce, stanoví zákon o správním řízení (správní řád).

§ 7
§ 7
/2/ Ministerstvo spravelnosti může právním předpisem stanovit výjimky ohledně sídel a územních obvodů státních zastupitelství a zřizovat jejich pobočky. /2/ Vláda může právním předpisem stanovit výjimky ohledně sídel a územních obvodů státních zastupitelství a zřizovat jejich pobočky.
ČÁST ČTVRTÁ

PŮSOBNOST MINISTERSTVA

SPRAVEDLNOSTI
ČÁST ČTVRTÁ

PŮSOBNOST NEJVYŠŠÍHO STÁTNÍHO

ZÁSTUPITELSTVÍ
§ 13
§ 13
/1/ Ministr spravedlnosti je služebně nadřízen nejvyššímu státnímu zástupci a vykonává dohled nad činností Nejvyššího státníbo zastupitelství. Při výkonu dohledu posuzuje činnost Nejvyššího státního zastupitelství zejména z hlediska dodržování právních předpisů. Nejvyšší státní zastupitelství podává ministerstvu spravelnosti každý rok zprávu o činnosti státního zastupitelství za uplynulý rok; podání zvláštní zprávy si může ministerstvo spravedlnosti kdykoli vyžádat. /1/ Nejvyššího státního zástupce jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident České republiky.
/2/ Správu státního zastupitelství vykonává ministerstvo spravedlnosti. /2/ Nejvyšší státní zástupce je odpovědný vládě.
/3/ Nejvyšší státní zástupitelství podává každý rok vládě zprávu o činnosti státního zastupitelství za uplynulý rok. Vláda si může kdykoli vyžádat podání zvláštní zprávy.

/4/ Správu státního zastupitelství vykonává nejvyšší státní zástupce, který má postavení vedoucího ústředního orgánu státní správy.

§ 17
§ 17
/3/ O uznání jiných zkoušek za závěrečnou zkoušku podle tohoto zákona rozhoduje ministr spravedlnosti. /3/ O uznání jiných zkoušek za závěrečnou zkoušku podle tohoto zákona rozhoduje nejvyšší státní zástupce.
§ 18
§ 18
/1/ Ministr spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce jmenuje státního zástupce na dobu časově neomezenou. /1/ Nejvyšší státní zástupce jmenuje státního zástupce na dobu časově neomezenou.
/2/ Pracovní poměr státního zástupce se zakládá jmenováním a vzniká složením slibu do rukou ministra spravedlnosti. Součástí jmenování je i přidělení k určitému státnímu zastupitelství. zastupitelství. /2/ Pracovní poměr státního zástupce se zakládá jmenováním a vzniká složením slibu do rukou nejvyššího státního zástupce. Součástí jmenování je i přidělení k určitému státnímu
§ 19
§ 19
/1/ Státního zástupce přiděluje k výkonu služby k určitému státnímu zastupitelství ministr spravedlnosti na základě jeho předchozího souhlasu. /1/ Státního zástupce přiděluje k výkonu služby k určitému státnímu zastupitelství nejvyšší státní zástupce na základě jeho předchozího souhlasu.
/2/ Státní zástupce může požádat o změnu svého pracovního zařazení. O jeho žádosti rozhoduje ministr spravedlnosti. /2/ Státní zástupce může požádat o změnu svého pracovního zařazení. O jeho žádosti rozhoduje nejvyšší státní zástupce.
§ 20
§ 20
/1/ Státního zástupce lze s jeho souhlasem k zajištění úkolů státního zastupitelství dočasně přidělit k jinému státnímu zastupitelství nebo k ministerstvu spravedlnosti. Součástí rozhodnutí je i stanovení doby dočasného přidělení. /1/ Státního zástupce lze s jeho souhlasem k zajištění úkolů státního zastupitelství dočasně přidělit k jinému státnímu zastupitelství. Součástí rozhodnutí je i stanovení doby dočasného přidělení.
/2/ O dočasném přidělení rozhoduje vedoucí pracovník společně nadřízený oběma státním zastupitelstvím, při dočasném přidělení na ministerstvo spravedlnosti ministr spravedlosti. /2/ O dočasném přidělení rozhoduje vedoucí pracovník společně nadřízený oběma státním zastupitelstvím.
§ 21
§ 21
Pracovní poměr státního zástupce končí Pracovní poměr státního zástupce končí
e/ vzdáním se funkce; pracovní poměr zaniká uplynutím tří kalendářních měsíců následujících po měsíci, v němž bylo písemné prohlášení o vzdání se funkce doručeno ministerstvu spravedlnosti, nedojde­li k jiné dohodě, e/ vzdáním se funkce; pracovní poměr zaniká uplynutím tří kalendářních měsíců následujících po měsíci, v němž bylo písemné prohlášení o vzdání se funkce doručeno Nejvyššímu státnímu zástupitelství, nedojde­li k jiné dohodě,
§ 22
§ 22
/1/ Nejvyššího státního zástupce jmenuje do funkce a odvolává vláda na návrh ministra spravedlnosti. /1/ Vedoucí státních zastupitelství jmenuje do funkce a odvolává nejvyšší státní

zástupce.

/2/ Ostatní vedoucí státních zastupitelství jmenuje do funkce a odvolává ministr spravedlnosti. /3/ Odvoláním podle odstavců 1 a /2/ Odvoláním z funkce podle 2 pracovní poměr končí. předchozího odstavce pracovní poměr nekončí
§ 25
§ 25
/2/ Zprostit mlčenlivosti může státního zástupce pouze ministr spravedlnosti. /2/ Zprostit mlčenlivost státního zástupce může nejvyšší státní zástupce. Nejvyššího státního zástupce může mlčenlivosti zprostit vláda.
§ 28
§ 28
/1/ O kárném provinění rozhodu je kárný senát, který se skládá je z předsedy a dvou členů jmenovaných ministrem spravedlnosti ze státních zástupců. /1/ O kárném provinění rozhodu je kárný senát, který se skládá z předsedy a dvou členů jmenovaných nejvyšším státním zástupcem ze státních zástupců.
/2/ Jakmile se člen kárného senátu dozví o skutečnostech, pro které je vyloučen, oznámí to neprodleně ministru spravedlnosti. Důvod podjatosti může uplatnit též státní zástupce, proti němuž byl podán návrh na zahájení kárného řízení, jakož i orgán, který návrh podal. Námitku musí uplatnit podal. neprodleně, jakmile se dozvěděl o důvodu podjatosti. Jestliže se ministr spravedlnosti dozví, že je dán důvod k vyloučení, jmenuje nového člena nebo předsedu kárného senátu. /2/ Jakmile se člen kárného senátu dozví o skutečnostech, pro které je vyloučen, oznámí to neprodleně nejvyššímu státnímu zástupci. Důvod podjatosti může uplatnit též státní zástupce, proti němuž byl podán návrh na zahájení kárného řízení, jakož i orgán, který návrh Námitku musí uplatnit neprodleně, jakmile se dozvěděl o důvodu podjatosti. Jestliže se nejvyšší státní zástupce dozví, že je dán důvod k vyloučení, jmenuje nového člena nebo předsedu kárného senátu.
§ 29
§ 29
Návrh na zahájení kárného řízení je oprávněn podat

a/ ministr spravedlnosti a nejvyšší státní zástupce proti kterémukoli státnímu zástupci,

Návrh na zahájení kárného řízení je oprávněn podat

a/ nejvyšší státní zástupce proti kterémukoli státnímu zástupci,

§ 32
§ 32
/1/ Státní zástupce, který je trestně stíhán nebo proti němuž se vede kárné řízení z důvodů, pro které může být propuštěn v kárném řízení, může být ministrem spravedlnosti dočasně zproštěn výkonu služby. /1/ Státní zástupce, který je trestně stíhán nebo proti němuž se vede kárné řízení z důvodů, pro které může být propuštěn v kárnémm řízení, může být nejvyšším státním zástupcem dočasně zproštěn výkonu služby.
/2/
/2/
/3/ Zaniknou­li okolnosti, které odůvodňovaly zproštění výkonu služby, ministr spravedlnosti je zruší. /3/ Zaniknou­li okolnosti, které odůvodňovaly zproštění výkonu služby, nejvyšší státní zástupce je zruší.
§ 33
§ 33
/2/ Čekatelská praxe je vykonávána v pracovním poměru na dobu určitou. Čekatelská praxe je tříletá; výjimky může v jednotlivých případech povolit ministr spravedlnosti, přičemž zkrácení čekatelské praxe nesmí přesáhnout dva roky. Ministr nesmí spravedlnosti může též započítat čekatelskou nebo obdobnou praxi podle zvláštního zákona. /2/ Čekatelská praxe je vykonávána v pracovním poměru na dobu určitou. Čekatelská praxe je tříletá; výjimky může v jednotlivých případech povolit nejvyšší státní zástupce, přičemž zkrácení čekatelské praxe přesáhnout dva roky. Nejvyšší státní zástupce může též započítat čekatelskou nebo obdobnou praxi podle zvláštního zákona.
§ 34
§ 34
/1/Právní čekatelé jsou oprávněni provádět jednoduché úkony státního zástupce pod jeho dozorem. Podrobnosti o úkonech prováděných právními čekateli stanoví ministerstvo spravedlnosti právním předpisem. /1/Právní čekatelé jsou oprávněni provádět jednoduché úkony státního zástupce pod jeho dozorem. Podrobnosti o úkonech prováděných právními čekateli stanoví Nejvyšší státní zástupitelství právním předpisem.
§ 40
§ 40
Ministerstvo spravedlnosti se zmocňuje, aby vydalo vyhláškou jednací řád státního zastupitelství. Nejvyšší státní zástupitelství se zmocňuje, aby vydalo vyhláškou jednací řád státního zastupitelství.

Čl. II

Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

Dosavadní znění: Navržené znění:

§ 35
§ 35
/1/ Prokurátor může vstoupit do zahájeného řízení ve věcech

a/ způsobilosti k právním úkonům,

b/ prohlášení za mrtvého,

c/ zápisu do obchodního rejstříku.

/1/ Státní zástupce může jménem státu podat návrh, aby státu byl vydán předmět bezdůvodného obohacení, který byl získán na úkor státu nebo toho, koho nelze zjistit.
/2/ Prokurátor je v takovém řízení oprávněn ke všem úkonům, které může vykonat účastník řízení, pokud nejde o úkony, které může vykonat jen účastník právního vztahu. /2/ Státní zástupce může vstoupit do zahájeného řízení ve věcech

a/ způsobilosti k právním úkonům,

b/ prohlášení za mrtvého,

c/ zápisu do obchodního rejstříku.

/3/ Státní zástupce je v takovém řízení oprávněn ke všem úkonům, které může vykonat účastník řízení, pokud nejde o úkony, které může vykonat jen účastník právního vztahu.
§ 250
§ 250
/1/ až /4//1/ až /4/ beze změny
/5/ Žalobu může podat též státní zástupce, jde­li o rozhodnutí, které správní orgán vydal na základě jeho návrhu k přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení. Státní zástupce je v takovém případě oprávněn ke všem úkonům, které může vykonat účastník řízení, pokud nejde o úkony, které může vykonat jen účastník právního vztahu.
§ 250i
§ 250i
/2/ Bylo­li rozhodnutí správního orgánu mezitím napadeno orgánu protestem prokurátora, soud řízení o žalobě přeruší až do jeho vyřízení; jestliže napadené rozhodnutí bylo zrušeno nebo změněno, soud řízení o žalobě zastaví. Obdobně se postupuje, jestliže před o podáním žaloby k soudu byl proti pravomocnému rozhodnutí správního orgánu podán mimořádný opravný prostředek. /2/ Bylo­li rozhodnutí správního orgánu mezitím napadeno návrhem státního zástupce na přezkoumání mimo odvolací řízení, soud řízení o žalobě přeruší až do jeho vyřízení; jestliže napadené rozhodnutí bylo zrušeno nebo změněno, soud řízení žalobě zastaví. Obdobně se postupuje, jestliže před podáním žaloby k soudu byl proti pravomocnému rozhodnutí správního orgánu podán mimořádný opravný prostředek.

Čl. III

Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), se mění a doplňuje takto:

Dosavadní znění: Navržené znění:

§ 65
§ 65
/1/ Rozhodnutí, které je v právní moci, může z vlastního nebo jiného podnětu přezkoumat správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který toto rozhodnutí vydal (§ 58), jde­li o rozhodnutí ústředního orgánu státní správy (orgánu Slovenské národní rady), jeho vedoucí na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise (§ 61 odst. 2). /1/ Rozhodnutí, které je v právní moci, může z vlastního nebo jiného podnětu anebo na

návrh státního zástupce přezkoumat správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který toto rozhodnutí vydal (§ 58), jde­li o rozhodnutí ústředního orgánu státní správy, jeho vedoucí na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise (§ 61 odst. 2)

/2//2/ beze změny
/3//3/ beze změny
/4/ Jestliže návrh k přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení podal státní zástupce (§ 69), příslušný správní orgán rozhodne, že jej zamítá, neshledal­li jej důvodným.
Oddíl 4
Oddíl 4
Řízení o protestu prokurátora
Řízení o návrhu státního zástupce
§ 69
§ 69
/1/ Byl­li protest prokurátora podán u správního orgánu, který rozhodnutí vydal, může tento orgán sám své rozhodnutí, proti němuž protest směřuje, zrušit nebo nahradit rozhodnutím odpovídajícím zákonu. /1/ Státní zástupce může navrhnout správnímu orgánu, který je jinak oprávněn rozhodnout o odvolání, aby sám rozhodl ve věci, jestliže orgán příslušný k rozhodnutí nezahájí řízení, ač je k tomu povinen, nebo jestliže nerozhodl ve stanovené lhůtě (§ 50).
/2/ Nevyhoví­li takto správní orgán plně protestu sám, je povinen předložit jej spolu se spisovým materiálem ve lhůtě v protestu určené, a není­li lhůta určena, do 30 dnů k rozhodnutí nadřízenému správnímu orgánu nejblíže vyššího stupně (§ 58); jde­li o ústřední orgán státní správy (orgán Slovenské národní rady), předloží protest svému vedoucímu, který rozhodne na základě návrhu jím ustavené zvláštní

komise (§ 61 odst. 2).

/2/ Státní zástupce může u nejblíže vyššího stupně správního orgánu nadřízeného orgánu, který vydal rozhodnutí, které je v právní moci, podat návrh, aby toto rozhodnutí přezkoumal. Jde­li o rozhodnutí ústředního orgánu státní správy, podá návrh jeho vedoucímu (§ 65).
/3/ Rozhodnutí o protestu prokurátora se doručí porokurátorovi a účastníkům řízení. /3/ Rozhodnutí o návrhu státního zástupce se doručí státnímu zástupci a účastníkům řízení.
/4/ Proti rozhodnutí o protestu prokurátora se mohou účastníci řízení odvolat (podat rozklad). /4/ Proti rozhodnutí o návrhu státního zástupce se nelze odvolat (podat rozklad).

Čl. IV

Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

Dosavadní znění: Navržené znění:

§ 266
§ 266
/1/ Proti pravomocnému rozhodnutí soudu, státního zástupce nebo vyšetřovatele, jímž byl porušen zákon nebo které bylo učiněno na podkladě vadného postupu řízení, může ministr spravedlnosti podat u Nejvyššího soudu stížnost pro porušení zákona. /1/ Proti pravomocnému rozhodnutí soudu, státního zástupce nebo vyšetřovatele, jímž byl porušen zákon nebo které bylo učiněno na podkladě vadného postupu řízení, může nejvyšší státní zástupce podat u Nejvyššího soudu stížnost pro porušení zákona.
/2/ až /5/
/2/ až /5/ beze změny
/6/ Ministr spravedlnosti může vzít zpět stížnost pro porušení zákona, kterou podal, a to až do doby, než se soud rozhodující o stížnosti pro porušení zákona odebere k závěrečné poradě. Zpětvzetí stížnosti vezme usnesením na vědomí předseda senátu tohoto soudu. /6/ Nejvyšší státní zástupce může vzít zpět stížnost pro porušení zákona, kterou podal, a to až do doby, než se soud rozhodující o stížnosti pro porušení zákona odebere k závěrečné poradě. Zpětvzetí stížnosti vezme usnesením na vědomí předseda senátu tohoto soudu.
/7//7/
§ 272
§ 272
Nebyl­li zákon porušen v neprospěch obviněného, může Nejvyšší soud postupovat podle § 269 odst. 2 až § 271 jen tehdy, navrhl­li to ministr spravedlnosti ve stížnosti pro porušení zákona podané do šesti měsíců od právní moci napadeného rozhodnutí a rozhodl­li Nejvyšší soud o této stížnosti do tří měsíců od jejího podání. Nebyl­li zákon porušen v neprospěch obviněného, může Nejvyšší soud postupovat podle § 269 odst. 2 až § 271 jen tehdy, navrhl­li to nejvyšší státní zástupce ve stížnosti pro porušení zákona podané do šesti měsíců od právní moci napadeného rozhodnutí a rozhodl­li Nejvyšší soud o této stížnosti do tří měsíců od jejího podání.
§ 275
§ 275
/1/ až /3//1/ až /3/ beze změny
/4/ Ministr spravedlnosti může odložit nebo přerušit výkon rozhodnutí, proti němuž podal stížnost pro porušení zákona, až do rozhodnutí o této stížnosti. Po podání stížnosti pro porušení zákona tak může učinit i Nejvyšší soud. /4/ Nejvyšší státní zástupce může odložit nebo přerušit výkon rozhodnutí, proti němuž podal stížnost pro porušení zákona, až do rozhodnutí o této stížnosti. Po podání stížnosti pro porušení zákona tak může učinit i Nejvyšší soud.
§ 276
§ 276
Je­li pro rozhodnutí o stížnosti pro porušení zákona třeba objasnit nějakou okolnost, provede potřebné šetření předseda senátu Nejvyššího soudu anebo na jeho žádost některý jiný orgán činný v trestním řízení, popřípadě i policejní orgán. Pro takové šetření platí ustanovení hlavy páté. Ve zvlášť naléhavých případech lze k zajištění důkazního materiálu použít na podkladě usnesení senátu i prostředků uvedených v hlavě čtvrté. Zajistit osobu obviněného vydáním příkazu k zatčení a vzetím do vazby lze však jen tehdy, navrhne­li to ministr spravedlnosti ve stížnosti pro porušení zákona podané v neprospěch obviněného a považuje­li to Nejvyšší soud za nezbyné vzhledem k závažnosti trestného činu a naléhavosti vazebních důvodů. Je­li pro rozhodnutí o stížnosti pro porušení zákona třeba objasnit nějakou okolnost, provede potřebné šetření předseda senátu Nejvyššího soudu anebo na jeho žádost některý jiný orgán činný v trestním řízení, popřípadě i policejní orgán. Pro takové šetření platí ustanovení hlavy páté. Ve zvlášť naléhavých případech lze k zajištění důkazního materiálu použít na podkladě usnesení senátu i prostředků uvedených v hlavě čtvrté. Zajistit osobu obviněného vydáním příkazu k zatčení a vzetím do vazby lze však jen tehdy, navrhne­li to nejvyšší státní zástupce ve stížnosti pro porušení zákona podané v neprospěch obviněného a považuje­li to Nejvyšší soud za nezbyné vzhledem k závažnosti trestného činu a naléhavosti vazebních důvodů.

Čl. V

Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

Dosavadní znění: Navržené znění:

§ 11
§ 11
/1/ Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro soudy a státní zastupitelství. /1/ Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro soudy.
Dne 3. 3.1997.

Ústavní soud České republiky

Joštova ul. 8

660 83 Brno

Dne 25. dubna 1997

Skupina podepsaných poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky navrhuje podle § 64 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb, o Ústavním soudu, aby Ústavní soud zrušil podle čl. 87 odst. 1 písm. b/ Ústavy České republiky vyhlášku č. 90/1997 Sb., o zavedení dovozního depozita.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP