kterým se mění a doplňují zákon
č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství,
ve znění zákona č. 261/1994 Sb., zákon
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád), zákon č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 2/1969 Sb., o
zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České
republiky, ve znění pozdějších
předpisů (zákon o posílení
působnosti státního zastupitelství).
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství,
ve znění zákona č. 261/1994 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. V § 5 se vkládá nový odstavec 2,
který zní:
"/2/ Státní zastupitelství je oprávněno
podat žalobu proti rozhodnutí správního
orgánu ve věci, v níž podalo návrh
na opatření proti nečinnosti nebo přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení."
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
2. Za § 5 se vkládá nový § 5a,
který zní:
/1/ Státní zastupitelství je oprávněno
podat návrh
a/ na opatření proti nečinnosti správního orgánu příslušného k rozhodnutí,
b/ k přezkoumání rozhodnutí správního
orgánu mimo odvolací řízení.
/2/ Procesní postavení, oprávnění
a povinnosti státního zastupitelství, které
podalo návrh nebo podnět podle předchozího
odstavce, stanoví zákon o správním
řízení (správní řád)."
3. V § 7 odst. 2 slova "ministerstvo spravedlnosti"
nahrazují slovem "vláda".
4. Nadpis části čtvrté zní:
"Působnost nejvyššího státního
zastupitelství".
5. § 13 zní:
/1/ Nejvyššího státního zástupce
jmenuje a odvolává na návrh vlády
prezident České republiky.
/2/ Nejvyšší státní zástupce
je odpovědný vládě.
/3/ Nejvyšší státní zástupce
podává každý rok vládě
zprávu o činnosti státního zastupitelství
za uplynulý rok. Vláda si může kdykoliv
vyžádat podání zvláštní
zprávy.
/4/ Správu státního zastupitelství
vykonává nejvyšší státní
zástupce, který má postavení vedoucího
ústředního orgánu státní
správy."
6. V § 17 odst. 3 se slova "ministr spravedlnosti"
nahrazují slovy "nejvyšší státní
zástupce".
7. V § 18 odst. 1 se slova "Ministr spravedlnosti na
návrh nejvyššího státního
zástupce" nahrazují slovy "Nejvyšší
státní zástupce". V odst. 2 se slova
"ministra spravedlnosti" nahrazují slovy "nejvyššího
státního zástupce".
8. V § 19 odst. 1 a 2 se slova "ministr spravedlnosti"
nahrazují slovy "nejvyšší státní
zástupce".
9. V § 20 odst. 1 se vypouštějí slova
"nebo k ministerstvu spravedlnosti". V odst. 2 se vypouštějí
slova za čárkou a čárka se nahrazuje
tečkou.
10. V § 21 písm. e/ se slova "ministerstvu spravedlnosti"
nahrazují slovy "Nejvyššímu státnímu
zástupitelství".
11. § 22 zní:
/1/ Vedoucí státních zastupitelství
jmenuje do funkce a odvolává nejvyšší
státní zástupce.
/2/ Odvoláním z funkce podle předchozího
odstavce pracovní poměr nekončí."
12. § 25 odst. 2 zní :
"/2/ Zprostit mlčenlivosti státního
zástupce může nejvyšší státní
zástupce. Nejvyššího státního
zástupce může mlčenlivosti zprostit
vláda."
13. V § 28 odst. 1 a 2 se slova "ministr spravedlnosti"
nahrazují slovy "nejvyšší státní
zástupce".
14. V § 29 písm. a/ se vypouštějí
slova "ministr spravedlnosti a".
15. V § 32 a 33 se slova "ministr spravedlnosti"
nahrazují slovy "nejvyšší státní
zástupce".
16. V § 34 a 40 se slova "ministerstvo spravedlnosti"
nahrazují slovy "Nejvyšší státní
zastupitelství".
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších
předpisů, se mění a doplňuje
takto:
1. V § 35 se slovo "prokurátor" nahrazuje
slovy "státní zástupce".
2. V § 35 se vkládá nový odstavec 1,
který zní:
"/1/ Státní zástupce může jménem státu podat návrh, aby státu byl vydán předmět bezdůvodného obohacení, který byl získán na úkor státu nebo toho, koho nelze zjistit."
Dosavadní odstavce 1 a 2 se označují jako odstavce 2 a 3.
3. V § 250 se vkládá nový odstavec 5,
který zní:
"/5/ Žalobu může podat též státní
zástupce, jdeli o rozhodnutí, které
správní orgán vydal na základě
jeho návrhu k přezkoumání rozhodnutí
mimo odvolací řízení. Státní
zástupce je v takovém případě
oprávněn ke všem úkonům, které
může vykonat účastník řízení,
pokud nejde o úkony, které může vykonat
jen účastník právního vztahu."
4. V § 250i se slova "protestem prokurátora"
nahrazují slovy "návrhem státního
zástupce na přezkoumání mimo odvolací
řízení".
Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád), se mění
a doplňuje takto:
1. V § 65 odst. 1 se za slova "jiného podnětu"
vkládají slova "anebo na návrh státního
zástupce" a vypouštějí se slova
v závorce.
2. V § 65 se vkládá nový odstavec 4,
který zní:
"/4/ Jestliže návrh k přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení
podal státní zástupce (§ 69), příslušný
správní orgán rozhodne, že jej zamítá,
neshledalli jej důvodným."
3. Oddíl 4 části čtvrté včetně
nadpisu zní:
/1/ Státní zástupce může navrhnout
správnímu orgánu, který je jinak oprávněn
rozhodnout o odvolání, aby sám rozhodl ve
věci, jestliže orgán příslušný
k rozhodnutí nezahájí řízení,
ač je k tomu povinen, nebo jestliže nerozhodl ve stanovené
lhůtě (50).
/2/ Státní zástupce může u nejblíže
vyššího stupně správního
orgánu nadřízeného orgánu,
který vydal rozhodnutí, které je v právní
moci, podat návrh, aby toto rozhodnutí přezkoumal.
Jdeli o rozhodnutí ústředního
orgánu státní správy, podá
návrh jeho vedoucímu (§ 65).
/3/ Rozhodnutí o návrhu státního zástupce
se doručí státnímu zástupci
a účastníkům řízení.
/4/ Proti rozhodnutí o návrhu státního
zástupce se nelze odvolat (podat rozklad).
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění
pozdějších předpisů, se mění
takto:
V § 266, § 272, § 275 odst. 4 a § 276 se slova
"ministr spravedlnosti" nahrazují slovy "nejvyšší
státní zástupce".
Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů,
se mění takto:
V § 11 odst. 1 se vypouštějí slova "a
státní zastupitelství".
Cílem zákona je posílit v souladu s principy
demokratického právního státu právní
ochranu majetkových a jiných práv a oprávněných
zájmů státu i fyzických a právnických
osob. Jedním z prostředků k dosažení
tohoto cíle je rozšíření působnosti
státního zastupitelství v netrestní
oblasti a vyčlenění jeho soustavy z resortu
spravedlnosti do podřízenosti vládě
České republiky.
Návrh respektuje ústavní postavení státního zastupitelství jako orgánu výkonné moci.
V současné době je v čele soustavy
státních zastupitelství nejvyšší
státní zástupce, který je služebně
podřízen ministru spravedlnosti. Ministr vykonává
dohled nad činností Nejvyššího
státního zastupitelství.
Správu státního zastupitelství vykonává
ministerstvo spravedlnosti.
Nejvyšší státní zástupitelství
je povinno podávat každý rok ministerstvu (nikoli
ministru) spravedlnosti zprávu o činnosti celé
soustavy státního zastupitelství a kromě
toho mimořádné zprávy, kdykoli o to
ministerstvo (nikoli ministr) požádá.
Ministr spravedlnosti jmenuje do funkce všechny státní
zástupce a navrhuje vládě, aby jmenovala
do funkce nejvyššího státního zástupce.
Státní zastupitelství je zákonem definováno
jako představitel zájmů státu. V důsledku
jeho naprosté podřízenosti ministerstvu (správnímu
úřadu) a členu vlády, který
není přímo ústavně odpovědný
vůči zákonodárnému sboru, však
natolik poklesla jeho autorita jak uvnitř státního
mechanismu, zejména vůči ostatním
orgánům činným v trestním řízení,
tak navenek, že se z něho stal představitel
omezených resortních zájmů, a to prakticky
jen v trestněprávní oblasti.
Základním předpokladem účinného
plnění úkolů státního
zastupitelství je jeho maximální nezávislost
na výkonných orgánech státní
moci, které nejsou odpovědné Poslanecké
sněmovně. V souladu s Ústavou se proto navrhuje,
aby státní zastupitelství bylo podřízeno
vládě a aby nejvyššího státního
zástupce jmenoval a odvolával prezident republiky
na návrh vlády.
Podle čl. 80 Ústavy ČR státní
zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v
trestním řízení a vykonává
další úkoly, stanovené zákonem.
Nezbytné úpravy v postavení státního
zástupce jako veřejného žalobce budou
nepochybně provedeny v rámci připravované
rekodifikace trestního procesního práva.
V zájmu objektivity, legality a posílení
autority nejvyššího státního zástupce
v trestněprávní oblasti se však už
nyní jeví potřebné, aby mu bylo svěřeno
oprávnění podávat stížnosti
pro porušení zákona, které dosud přísluší
vládnímu činiteli ministru spravedlnosti.
Kromě úkolů v trestním řízení
mají státní zástupci v současné
době tuto působnost:
podle § 42 zákona o státním zastupitelství
mohou podat návrh na zahájení občanského
soudního řízení o neplatnost smlouvy
o převodu vlastnictví v případech,
kdy při jejím uzavírání nebyla
respektována ustanovení omezující
volnost jejich úšastníků,
podle § 35 obč. soud. řádu mohou
vstoupit do zahájeného řízení
ve věcech způsobilosti k právním úkonům,
prohlášení za mrtvého a zápisu
do obchodního rejstříku,
podle § 62 zákona o rodině může
nejvyšší státní zástupce
podat návrh na popření otcovství.
Radikální omezení působnosti státního
zastupitelství v občanskoprávních
věcech se ukázalo jako nefunkční.
Zvlášť naléhavé je procedurálně
umožnit, aby státu bylo vráceno a vydáno
vše, co bylo na jeho úkor získáno cestou
bezdůvodného obohacení. Tento postup se uplatní
též v případě, kdy podle občanského
zákoníku státu ex lege připadá
předmět bezdůvodného obohacení,
nelzeli zjistit toho, na jehož úkor byl získán.
Kromě toho je v zájmu státu třeba,
aby státnímu zástupci bylo svěřeno
oprávnění podat u soudu žalobu, jestliže
správní orgán nevyhověl jeho návrhu
na přezkoumání zákonnosti pravomocného
správního rozhodnutí.
Po účelovém zrušení všeobecného
dozoru prokuratury bylo v rozporu s principy demokratického
právního státu v podstatě vyloučeno,
aby se ve veřejném zájmu prováděla
legální kontrola dodržování zákonů
v činnosti správních orgánů.
Platný správní řád sice obsahuje
ustanovení o protestu prokurátora (§ 69), toto
ustanovení je však vzhledem k § 44 zákona
o státním zastupitelství nepoužitelné
(k ustanovením zákonů o protestu prokurátora
se od 1.1.1994 nepřihlíží).
V souladu s koncepcí platného správního
řádu se proto navrhuje, aby státnímu
zástupci bylo svěřeno oprávnění
v opodstatněných případech podávat
návrhy směřující k překonání
nečinnosti správních orgánů
a návrhy na přezkoumání zákonmosti
pravomocných rozhodnutí mimo odvolací řízení.
Změna v postavení státního zastupitelství
se promítne rovněž v zákoně o
zřízení ministerstev č. 2/1968 Sb.
ve znění pozdějších předpisů.
K čl. I (novelizace zákona o státním
zastupitelství).
K bodům 1 a 2:
Platí ústavní zásada, že každý
má právo, aby jeho věc byla projednána
bez zbytečných průtahů (čl.
38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod).
Správní řád stanoví v §
49 lhůty pro rozhodnutí. V jednoduchých věcech
mají správní orgány rozhodovat bezodkladně,
v ostatních případech do 30 dnů od
zahájení řízení. Pouze ve zvlášť
složitých případech jsou povinny rozhodnout
do 60 dnů. Tuto lhůtu může přiměřeně
prodloužit jen odvolací orgán, resp. orgán
příslušný rozhodnout o rozkladu. V případě
nečinnosti je oprávněn ve věci rozhodnout
orgán, který by jinak byl oprávněn
rozhodnout o odvolání (§ 50). I když v
praxi ve správním řízení často
dochází i ke značným neodůvodněným
průtahům, zákonem připuštěná
devoluce se neuplatňuje, protože není procesně
zabezpečena.
Navrhovaným ustanovením § 5 odst. 2 se proto
státnímu zástupci dává oprávnění,
aby v takových případech do správního
řízení v zájmu jeho bezporuchového
průběhu ingeroval. Státní zástupce
samozřejmě nebude takové případy
sám vyhledávat a zpravidla bude vycházet
z podnětů účastníků
řízení.
Správní řád obsahuje mimořádný
opravný prostředek k nápravě nezákonných
pravomocných rozhodnutí, kterým je přezkoumání
mimo odvolací řízení (§ 65 až
68). Nadřízený správní orgán
k přezkoumání přikročí
buď z vlastního podnětu, nebo z podnětu
někoho jiného, zpravidla účastníka
řízení. Jestliže příslušný
orgán zjistí, že napadené rozhodnutí
je nezákonné, vlastním rozhodnutím
je zruší nebo změní. V opačném
případě ve věci nevydá žádné
rozhodnutí a toho, kdo dal k přezkoumání
podnět, o svém negativním stanovisku pouze
vyrozumí.
Jestliže se nadřízený orgán o
nezákonném rozhodnutí nedoví, zůstávají
v platností i rozhodnutí, která jsou ve zjevném
rozporu s majetkovými nebo jinými právy a
oprávněnými zájmy státu nebo
fyzických a právnických osob. Je proto třeba
pocedurálně zabezpečit, aby k podávání
podnětů byl oprávněn též
vnější, meritorně nezainteresovaný
státní orgán, kterým je státní
zastupitelství. V tomto případě je
nutno stanovit, že podnět státního zástupce
se vždy vyřizuje rozhodnutím.
Korespondující novelizace správního
řádu je obsažena v čl. III předloženého
návrhu zákona.
Nový odstavec 2 § 5 umožní státnímu
zástupci, aby podával žaloby proti pravomocným
rozhodnutím správních orgánů
ve věcech, v nichž podal návrh na opatření
proti nečinnosti nebo na přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení.
K bodům 3 až 16:
V dosavadním § 13 (část čtvrtá
zákona) je upravena působnost ministra a ministerstva
spravedlnosti ve vztahu k nejvyššímu státnímu
zástupci a ke státnímu zastupitelství.
Navrhuje se zásadní změna spočívající
v osamostatnění Nejvyššího státního
zastupitelsví jako ústředního orgánu
státní správy (tj. výkonného
orgánu) a v podřízenosti nejvyššího
státního zástupce vládě České
republiky jakožto vrcholnému orgánu výkonné
moci.
Navrhuje se, aby nejvyšší státní
zástupce převzal oprávnění,
která vůči státnímu zastupitelství
dosud přísluší ministru a ministerstvu
spravedlnosti, tj. aby měl postavení vedoucího
ústředního orgánu a vykonával
jeho správu. Nejvyšší státní
zástupce bude každoročně podávat
vládě zprávu o činnosti státního
zastupitelství a na požádání
i další zprávy.
Vzhledem k významu úkolů, jež státní
zastupitelství plní, se navrhuje, aby nejvyššího
státního zástupce jmenoval a odvolával
prezident republiky na návrh vlády (podle čl.
63 odst. 2 Ústavy).
Vzhledem ke změně v postavení Nejvyššího
státního zastupitelství a nejvyššího
státního zástupce je třeba provést
též odpovídající změny
v příslušných ustanoveních zákona
o státním zastupitelství, uvedené
v bodech 3, 5 až 15.
Jde o zmocnění vlády stanovit sídla
a územní obvody státních zastupitelství
(§ 7 odst. 2), rozhodování nejvyššího
státního zástupce o uznání
závěrečných zkoušek státních
zástupců (§ 17 odst. 3), jmenování
a složení slibu státních zástupců
(§ 18 odst. 1 a 2), přidělování
státních zástupců k výkonu
služby a změna jejich pracovního zařazení
(§ 19 odst. 1 a 2), dočasné přidělení
státních zástupců k jinému
státnímu zastupitelství (§ 20 odst.
1 a 2), vzdání se funkce státního
zástupce (§ 21, písm. e/), jmenování
vedoucích státních zastupitelství
(§ 22), zproštění povinnosti mlčenlivosti
(§ 25 odst. 2), jmenování členů
kárného senátu (§ 28), zahájení
kárného řízení (§ 29 písm.
a/), dočasné zproštění státního
zástupce výkonu služby (§ 32), povolování
výjimek právním čekatelům (§
33 odst. 2). Vymezení úkonů právních
čekatelů (§ 34 odst. 1) a vydání
jednacího řádu státního zastupitelství
(§ 40) se svěřuje Nejvyššímu
státnímu zastupiteství, oprávněnému
vydávat právní předpisy (vyhlášky)
podle § 2 písm. d/ zák. č. 545/1992
Sb., o Sbírce zákonů.
K čl. II (novelizace občanského soudního
řádu).
Úpravy týkající se procesního
postavení, oprávnění a povinnosti
státního zastupitelství v občanském
soudním řízení odpovídají
navržené novelizaci zákona o státním
zastupitelství v čl. I, bodu 1 tohoto návrhu.
K bodům 1 a 2:
Především jde o změnu v označení
býv. prokurátora (§ 35).
Podstatným je návrh, aby státní zástupce
byl oprávěn jménem státu prosadit
vydání předmětu bezdůvodného
obohacení, jehož bylo dosaženo na úkor
státu nebo osoby, kterou nelze zjistit. Státní
zástupce podá příslušný
návrh u soudu po zjištění, že se
jedná o majetkový prospěch získaný
plněním bez právního důvodu,
plněním z neplatného právního
úkonu nebo plněním z právního
důvodu, který odpadl, anebo o majetkový prospěch
získaný z nepoctivých zdrojů (§
451 obč. zák.).
K bodům 3 a 5:
V platném § 250 obč.soud.řádu
se definují účastníci řízení
o žalobách proti rozhodnutím správních
orgánů. Navrhuje se, aby státní zástupce
vystupoval v řízení ve veřejném
zájmu a jen v případech, kdy se z jeho podnětu
přezkoumávalo rozhodnutí mimo odvolací
řízení. V tomto smyslu je třeba §
250 doplnit o nový odstavec 5.
V platném § 250i se upravuje postup soudu při
souběhu žaloby s protestem prokurátora. Toto
ustanovení je třeba zpřesnit tak, aby odpovídalo
nově založené pravomoci státního
zástupce podle § 250 odst. 5 o.s.ř. Soud v
takovém případě přeruší
řízení až do vyřízení
podnětu státního zástupce k přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení.
K čl. III, bodům 1 a 2 (novelizace správního
řádu):
Podle platného § 65 spr.ř. nadřízený
správní orgán rozhoduje po přezkoumání
napadeného rozhodnutí jen tehdy, jestliže ho
zruší nebo změní. Jinak postupuje podle
vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l.,
o vyřizování stížností,
oznámení a podnětů pracujících,
a osobu, která dala k přezkoumání
podnět, jen vyrozumí.
Protože státní zástupce bude jednat
ve státním nebo veřejném zájmu
(v zájmu legality), je opodstatněný návrh,
aby v případě svého negativního
stanoviska nadřízený správní
orgán vydal rozhodnutí. Na rozdíl od dřívější
úpravy se však nenavrhuje, aby bylo připuštěno
podání dalšího opravného prostředku
uvnitř státní správy, neboť k
dalšímu přezkoumání zákonnosti
je příslušný obecný soud ve správním
soudnictví.
Zákon o správním řízení
(správní řád) obsahuje dosud nezrušené
ustanovení upravující řízení
o protestu prokurátora (§ 69). K tomuto ustanovení
však nelze podle § 44 zákona o státním
zastupitelství přihlížet. Navrhuje se
proto nové znění § 69, v němž
se promítne navržené nové ustanovení
§ 5a zákona o státním zastupitelství
(čl. I, bod 2 návrhu).
Státní zástupce bude moci navrhnout opatření
ke konání správního řízení
a rozhodnutí ve věci, zjistíli, že
příslušný správní orgán
je nečinný. Návrh bude adresovat orgánu,
který je jinak oprávněn rozhodnout o odvolání
(odvolacímu orgánu).
V obou navržených případech rozšířené
působnosti má státní zástupce
oprávnění a povinnosti příslušející
účastníkům řízení
(s výjimkou úkonů, které může
vykonat jen účastník právního
vztahu).
K čl. IV (novelizace trestního řádu):
V souvislosti s vyčleněním státního
zastupitelství z resortu spravedlnost se navrhuje, aby
oprávnění podávat stížnosti
pro porušení zákona v trestních věcech
bylo svěřeno nejvyššímu státnímu
zástupci (místo členu vlády
ministru spravedlnosti). Tato změna se promítne
v ustanoveních § 266, § 272, § 275 odst.
4 a § 276 tr.ř.
Novou úpravou se právně potvrzuje současný
faktický stav, kdy podněty ke stížnostem
pro porušení zákona zpracovává
státní zastupitelství. K jeho návrhu
sice formálně stížnost podává
ministr spravedlnosti, ale před Nejvyšším
soudem ji opět zastupuje státní zástupce.
Navrhovaná úprava znamená též
podstatné zvýraznění nezávislosti
orgánů činných v trestním řízení
a odbornosti v jejich rozhodování, protože
vylučuje eventuální politicky motivované
zásahy ze strany člena vlády.
K čl. V (novelizace zákona o zřízení
ministerstev):
V § 11 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění zák. č. 285/1993 Sb., se
stanoví, že ministerstvo spravedlnosti je ústředním
orgánem státní správy pro státní
zastupitelství.
Protože se navrhuje podřídit státní
zastupitelství vládě, je třeba toto
ustanovení zrušit. Státní správu
soustavy státních zastupitelství bude vykonávat
nejvyšší státní zástupce,
který bude mít postavení vedoucího
ústředního orgánu. Tato skutečnost
se vyjadřuje v navrženém novém §
13 zákona o státním zastupitelství
a projeví se ve všech vztazích vyplývajících
z této změny (např. v hospodaření
podle státního rozpočtu podle § 10 rozpočtových
pravidel republiky č. 576/1990 Sb. ve znění
pozdějších předpisů).
Navržená změna v postavení státního
zastupitelství v soustavě státních
orgánů a v jeho působnosti je v souladu s
mezinárodními standardy ochrany práv a zájmů
fyzických a právnických osob i státu.
Navrhovaná úprava bude mít mimořádný
pozitivní význam pro upevnění zákonnosti
v činnosti správních orgánů,
pro ochranu oprávěných zájmů
státu a pro posílení právní
jistoty občanů. V její realizaci však
v podstatě půjde jen o dílčí
organizační změny, s nimiž budou spojeny
minimálmí nároky na státní
rozpočet. Nebude třeba vytvářet novou
instituci s komplikovanými vnějšími
vztahy, zabezpečovat budovy a nebytové prostory,
sestavovat nový úřednický aparát
apod.
Nová agenda státního zastupitelství
bude akcesorická k jeho dosavadní činnosti.
Náklady spojené s novou činností budou
proto postatně nižší, než např.
odhadované náklady na činnost veřejného
ochránce práv.