Odůvodnění

I. Vláda České republiky přijala dne 16. dubna 1997 dokument "Korekce hospodářské politiky a další trasformační opatření", v jehož bodě 4. se uvádí:

"Po zvážení argumentace pro i proti považujeme za nejvhodnější zavést tzv. dovozní depozita, kterými se rozumí složení neúročeného vkladu rovnajícího se určité části hodnoty dováženého zboží, jeho zmrazení u předem určené finanční instituce (banky) na předem stanovenou dobu a jeho uvolnění teprve po vypršení této stanovené doby. Dovozce bude muset celním orgánům prokázat složení povinného depozita pod podmínkou pro vpuštění zboží do země. Předpokládáme, že se toto opatření promítne mnohem méně do cen než opatření alternativní a že jeho účinnost na omezení dovozů bude vysoká. Výhodou tohoto opatření je i to, že Světová obchodní organizace neukládá povinnost projednat toto opatření před jeho zavedením, ale že stanoví čtyřměsíční lhůtu, během níž musí být toto opatření konzultováno s ostatními členy WTO."

II. Dohoda o zřízení Světové obchodní organizace (WTO) a mnohostranné dohody, které tvoří její nedílnou součást, byly vyhlášeny ve Sbírce zákonů pod č. 191/1995 Sb. Na tyto mezinárodní smlouvy se nevztahuje ustanovení čl. 10 Ústavy České republiky.

III. K provedení uvedeného dokumentu vlády vydal ministr průmyslu a obchodu vyhlášku č. 90/1997 Sb., o zavedení dovozního depozita. Vyhláška nabyla účinnosti dnem 21. dubna 1997 Sb., kdy byla rozeslána částka 33 ji obsahující.

Vyhláška byla vydána s odvoláním na ustanovení § 56 odst. 1 písm. b/ zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění zákonů č. 102/1988 Sb., č.113/1990 Sb, č. 513/1991 Sb., č. 228/1992 Sb. a č. 223/1994 Sb.

Toto ustanovení (s přihlédnutím k provedeným organizačním změnám) zní:

K ochraně důležitých obchodně politických nebo jiných důležitých zájmů České republiky nebo k zabezpečení plnění mezinárodních závazků může příslušné ministerstvo obecně závazným právním předpisem provádění zahraničně hospodářských činností nebo průvoz zboží územím České republiky vázat na splnění určitých podmínek včetně udělení úředního povolení nebo předložení stanovených dokladů.

Především je třeba uvést, že zákon č. 42/1980 Sb. v platném, znění neobsahuje institut "dovozního depozita", ani zmocnění k jeho zavedení.

Podle § 2 písm. a/ napadené vyhlášky "se dovozním depozitem rozumí na dobu šesti měsíců složená bezúročná finanční částka v české měně rovnající se 20 % fakturované ceny dováženého zboží".

Dovozní depozitum musí deklarant nebo jeho zástupce vložit u některé z pěti jmenovitě uvedených obchodních akciových společností (Komerční banky, Investiční a Poštovní banky, Československé obchodní banky nebo České spořitelny).

V § 5 vyhlášky se stanoví, že o vrácení dovozního depozita může osoba, která je složila, požádat peněžní ústav před uplynutím šesti měsíců, jestliže zboží nebylo propuštěno do režimu volného oběhu nebo jestliže zboží bylo po propuštění do režimu volného oběhu prokazatelně vyvezeno z důvodů vady nebo proto, že neodpovídalo podmínkám smlouvy.

IV. Pro posouzení ústavnosti a zákonnosti napadené vyhlášky jsou relevantní zejména následující ústavní a zákonné normy.

V čl. 79 odst. 3 Ústavy se uvádí: Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou­li k tomu zákonem zmocněny.

V čl. 2 odst. 2 se uvádí: Státní moc lze uplatňovat jen v případech a mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.

V čl. 4 odst. 1 se stanoví: Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.

V čl. 11 odst. 4 se stanoví: Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné jen ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.

V § 123 občanského zákoníku se uvádí: Vlastník je v mezích zákona oprávněn předmět svého vlastnictví držet, užívat, požívat jeho plody a užitky a nakládat s ním.

Podle § 779 a 780 obč.zák. má vkladatel, který složí u peněžního ústavu vklad, právo na úroky a právo nakládat s vkladem.

Podle § 451 obč. zák. se majetkový prospěch získaný plněním bez právního důvodu nebo z neplatného právního úkonu považuje za bezdůvodné obohacení. Podle § 456 obč. zák. musí být předmět bezdůvodného obohacení vydán tomu, na jehož úkor byl získán.

Podle § 708 až 719 obchodního zákoníku, upravujících smlouvu o běžném účtu a o vkladovém účtu, je banka povinna platit majiteli účtu úroky.

Celní zákon č. 13/1993 Sb. ve znění zák. č. 35/1993 Sb. upravuje povinnosti deklaranta nebo jeho zástupce v celním řízení (§ 105 a násl.) a propuštění zboží do volného oběhu (§ 128 a násl.). V žádném ustanovení zákona se nestanoví jeho povinnost předložit "doklad ověřující složení dovozního depozita".

V. Z uvedeného vyplývá, že ministr průmyslu a obchodu si vydáním napadené vyhlášky protiústavně osvojil pravomoc omezit právo fyzických a právnických osob disponovat s vlastními finančními prostředky, zrušil jejich právo na úroky z těchto prostředků a na jejich úkor vytvořil nezákonné podmínky pro bezdůvodné obohacení jmenovitě určených obchodních akciových společností.

Napadená vyhláška byla vydána v rozporu s ustanovením čl. 79 odst. 3 Ústavy, neboť překračuje meze platného znění zákona č. 42/1980 Sb. Protože ukládá nové, zákonem dosud nestanovené povinnosti v oblasti hospodářských styků se zahraničím a v celním řízení, a nuceným způsobem omezuje právo vlastníků disponovat vlastním majetkem, je též v rozporu s čl. 4 odst. 1 a čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod. Kromě toho je v rozporu s citovanými ustanoveními občanského zákoníku, obchodního zákoníku a celního zákona.

Navrhujeme proto, aby Ústavní soud vydal tento

nález:

Vyhláška č. 90/1997 Sb., o zavedení dovozního depozita, se zrušuje.

VI. Podepsaní poslanci souhlasí s tím, aby je v řízení před Ústavním soudem v této věci zastupoval poslanec JUDr. Vojtěch Filip.

Skupina poslanců

navrhujících zrušení vyhlášky č. 90/1997 Sb., o zavedení dovozního depozita

Poř.č. Příjmení Jméno Podpis




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP