2.3 Příprava nové legislativy.
2.3.1 Věcný záměr zákona
o pobytu cizinců
Projevy sílící imigrace pociťuje, vedle
zemí Evropské unie a tradičně imigračních
zámořských zemí, nyní i Česká
republika. Statistiky potvrzují zájem cizinců
o Českou republiku jako cílovou zemi. Současná
právní úprava, jako regulátor tohoto
jevu, již nevyhovuje. Hlavním jejím problémem
je liberálnost povolování trvalého
pobytu. Absence omezujícího principu umožňuje
přistěhovávání prakticky neomezeného
počtu osob. Dalším problémem je povolování
trvalého pobytu bez "čekací lhůty".
Tím se vylučuje jakákoli možnost České
republiky posoudit stupeň možné integrace cizince
do české společnosti před udělením
trvalého, časově neomezeného pobytu.
Zanedbatelná není ani absence nástroje k
regulaci zvýšeného množství cizinců
na území České republiky z hlediska
bezpečnosti státu. Je nesporné, že společnost
je ochotna absorbovat pouze určitý počet
cizinců. Překročením tohoto množství
může sílit odpor společnosti prezentovaný
požadavky na přísnější regulaci
přílivu cizinců. Tento názor potvrzuje
současný vývoj v Německu, Francii
či Holandsku. Tyto země proto zpřísňují
právní úpravy pobytu cizinců. Česká
republika jako "nárazníkový stát",
stojící na hranici členských států
Schengenské dohody, zatím nemá k dispozici
odpovídající právní úpravu.
V nově navrhované právní úpravě
se odrazí základní změny - zavádí
se přechodný a trvalý pobyt, zpřísňuje
se vízová praxe, cizincům bude možné
poskytnout ochranu i v rámci tzv. dočasného
útočiště i tzv. strpění,
vytvoří se zákonné zmocnění
pro realizaci readmisních smluv a přenese se
podávání žádostí o
pobyt na zastupitelské úřady České
republiky v zahraničí. Ostatní osvědčené
instituty budou převzaty beze změny či po
částečné modifikaci.
Rámec přechodného pobytu bude obsahovat
turistický pobyt, který je koncipován jako
pobyt umožňující cizinci zdržovat
se na území České republiky bez víza
na základě mezinárodních smluv (pokud
mezinárodní smlouva nebude obsahovat lhůtu
pro délku pobytu, bude tento pobyt omezen na 90 dnů),
nebo bez víza na základě nařízení
vlády, či s vízem s platností do 90
dnů. Ostatními druhy přechodného pobytu
je dočasné útočiště
pro osoby hromadně prchající z oblastí
válečného konfliktu a strpění,
umožňující pobyt cizincům, kteří
z objektivních důvodů nemohou vycestovat
z České republiky.
Trvalý pobyt bude možné přiznat
bezodkladně pouze za účelem sloučení
cizince se státním občanem České
republiky, bývalému státnímu občanu
České republiky, z důvodů zahraničně
politického zájmu České republiky
a z humanitárních důvodů. V ostatních
případech bude uplatňována desetiletá
lhůta respektive osmiletá lhůta za účelem
sloučení cizince s cizincem, který již
má povolen trvalý pobyt.
Zpřísnění vízové praxe
znamená omezení možnosti žádat
o udělení víza k přechodnému
pobytu na území České republiky, vymezení
okruhu dokladů, které mohou být od cizince
při podání žádosti o vízum
k přechodnému pobytu vyžadovány, a zkrácení
tohoto pobytu v návaznosti na množství předložených
finančních prostředků a zároveň
založení možnosti vyžadovat od cizince žádajícího
o udělení víza k přechodnému
pobytu na zastupitelském úřadu složení
peněžní částky ke krytí
případných nákladů na vyhoštění.
Nový zákon založí možnost pro cizince
požádat na zastupitelském úřadu
o jiný druh pobytu, který je koncipován jako
časově omezený pobyt za účelem
jiným než turistickým, např. pracovním,
podnikatelským, studijním, strpění,
dočasného útočiště, provedení
řízení o přiznání postavení
azylanta, na základě víza s platností
do 365 dnů.
Připravovaný zákon o pobytu cizinců
vyváženě navrhuje udělování
víz z důvodů hodných zvláštního
zřetele, které zahrnují jak veřejný,
tak soukromý zájem, jejichž kladné vyřízení
není v rozporu se zájmy České republiky.
Taková víza bude možné udělit
na hraničních přechodech. Tento institut,
společně s ustanoveními nového zákona
o azylu, usnadňuje pozitivní imigraci.
Navrhovaná právní úprava je v souladu
s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána. Tyto smlouvy stanovují
některé podmínky pro překračování
státních hranic nebo se na jejich základě
vydávají zvláštní cestovní
doklady.
2.3.2 Věcný záměr právní
úpravy azylu.
Současně platná právní úprava
uprchlictví je zakotvena v zákoně č.
498/1990 Sb., o uprchlících, ve znění
pozdějších předpisů a nezohledňuje
proces harmonizace této problematiky s právem zemí
Evropské unie a plně neodpovídá ani
současným potřebám praxe. Uvedená
norma byla dvakrát novelizována, jednalo se však
o novely dílčí. Poslední novelou (zákon
č. 150/1996 Sb.) bylo zrušeno pětileté
omezení přiznaného postavení uprchlíka
a doplněno, že pro účely udělení
státního občanství české
republiky je na osoby s přiznaným postavením
uprchlíka pohlíženo jako na cizince s povoleným
trvalým pobytem.
Vzhledem k době přijetí současně
platné právní úpravy uprchlické
problematiky v ní nejsou ošetřeny některé
principy uplatňované ve státech Evropské
unie, ani v ní není rozpracován ústavní
institut azylu podle čl. 43 Listiny základních
práv a svobod.
Při přípravě nového zákona
se vycházelo z pětileté zkušenosti s
aplikací zákona o uprchlících, vývoje
azylového zákonodárství v zemích
Evropské unie, ale i z celkového vývoje uprchlictví
ve světě i v České republice. Vzhledem
ke zpřísnění podmínek vstupu
cizinců na území České republiky
lze očekávat zvýšení tlaku na
azylovou praxi.
Nově připravovaná úprava obsahuje
prvky zpřesňující a zpřísňující.
Mezi zpřesňující prvky patří
zavedení institutu azylu a zakotvení tzv. minimálních
záruk azylového řízení, které
jsou aplikovány při azylové proceduře
ve státech Evropské unie. Institut azylu bude zahrnovat
právo na azyl podle čl. 43 Listiny základních
práv a svobod a zároveň recipuje do čs.
právního řádu Úmluvu o právním
postavení uprchlíků, kterou je Česká
republika vázána. Mezi nejdůležitější
z minimálních záruk azylového řízení,
které jsou aplikovány při azylové
proceduře ve státech Evropské unie např.
patří ochrana osobních dat, právo
na právní pomoc, možnost kontaktu žadatele
s nevládními organizacemi zabývajícími
se ochranou uprchlíků, právo na tlumočníka,
právo na opravné prostředky, právo
osobního podání vysvětlení,
včetně úpravy postavení Vysokého
komisaře pro uprchlíky.
Jako zpřísňující prvky lze
označit rozpracování institutů zřejmě
neodůvodněné žádosti, zrychleného
azylového řízení a tzv. bezpečné
země původu a zavedení zcela nového
institutu tzv. třetí bezpečné země.
V souladu se západoevropským trendem oba instituty
tzv. bezpečných zemí umožní v
rámci zrychleného řízení odmítnout
žádosti osob, které přicházejí
ze země, kde jim nehrozí nebezpečí
z pronásledování, anebo ze země, kde
mohli požádat o azyl nebo o přiznání
postavení uprchlíka podle mezinárodní
Úmluvy o právním postavení uprchlíků.
Cílem nové právní úpravy o
azylu je zrychlení azylového řízení
i zlepšení právní ochrany uprchlíků
přesným vymezením jejich práv a povinností
žadatele o azyl a osob, kterým toto postavení
bude přiznáno. Změn a zdokonalení
dozná i azylové řízení. Schváleny
návrh obsahuje i novou koncepci odpovědnosti Ministerstva
vnitra za uprchlickou problematiku jako celku, včetně
otázek spojených s integrací cizinců
s přiznaným azylem.
Dne 6. března 1997 schválila vláda České
republiky návrh věcného záměru
zákona o pobytu cizinců a azylového zákona,
které budou na výše uvedené skutečnosti
reagovat.
Pouze právní úprava vstupu a pobytu cizinců
k řešení problematiky migrace cizinců
nestačí. Je jen součástí širšího
systému opatření vytvářeného
s cílem tuto migraci regulovat. Do tohoto systému
dále patří právní úprava
podmínek zaměstnávání a podnikání
cizinců, mezinárodní dohody o spolupráci
na státních hranicích a o readmisi, vízová
politika, dohody regulující příliv
zahraničních pracovníků na trhy práce
jednotlivých zemí a v zájmu eliminace nezákonného
vstupu cizinců zesílená ochrana státních
hranic. Ministerstvu vnitra je svěřena do působnosti
významná, nikoli však vyčerpávající
část této problematiky.
3. Nelegální migrace
(grafy č.10 - 18, tab.3) |
3.1 Nelegální přechody státních
hranic České republiky
Od vzniku České republiky 1. 1. 1993 do 31. 12.
1996 bylo zjištěno 106 659 osob, které se pokusily
nedovoleně překročit státní
hranice České republiky, z toho 98 908 cizinců.
Po klesající tendenci v průběhu roku
1994 počet nelegálních přechodů
státních hranic ČR od jara 1995 přes
mírné výkyvy roste. Počet zjištěných
nedovolených přechodů státních
hranic je v roce 1996 vyšší než v letech
1994 a 1995.
(NP SH - nelegální přechod státních
hranic)
Rostoucí počet osob, které se pokoušely
nedovoleným způsobem překročit státní
hranice ČSFR, resp. ČR v roce 1993, byl ovlivněn
válečným konfliktem na území
bývalé Jugoslávie, snížení
pak úpravou vízové politiky České
republiky vůči vybraným státům
k 15. lednu 1994, následně i dopadem zavedení
vízové povinnosti pro vybrané státy
ze strany Slovenské republiky. Z počtu zjištěných
nelegálních přechodů státních
hranic lze odvozovat i aktivity převaděčských
organizací.
V průběhu roku 1996 bylo odhaleno celkem 23 705
osob při nedovoleném přechodu státních
hranic ČR, z toho 21 179 cizinců z více než
90 států. Stále roste počet osob (absolutní
i relativní), které nedovoleně překročily
státní hranice ve směru do České
republiky. V roce 1993 se jednalo o 4.5% nedovolených přechodů,
údaje za rok 1996 hovoří už o 21.2%.
Zvýšení způsobují zejména
nedovolené vstupy ze Slovenské republiky.
3.1.1 K osobám nelegálních migrantů
I v roce 1996 mezi zjištěnými nelegálními
migranty dominovali Evropané (67%), velkou skupinu tvořili
zástupci Asie (26%). Podíl Asiatů se poprvé
od roku 1993 snížil, a to na úkor zástupců
z Afriky a Evropy.
Podobně jako v minulých letech tvořili z
celkového počtu 23 705 zadržených nelegálních
migrantů:
- občané | SRJ | 3 202 osob, tj. 13.5%, |
- | Rumunska | 2 378 osob, tj. 10.0%, |
- | Makedonie | 2 105 osob, tj. 8.9%, |
- | Bulharska | 1 936 osob, tj. 8.2%, |
- | Turecka | 1 690 osob, tj. 7.1% |
- | Iráku | 1 372 osob, tj. 5.8%. |
Ve srovnání se situací v předchozích
letech došlo k viditelnému zvýšení
počtu osob, které byly zadrženy při
nedovoleném přechodu státních hranic
ČR, u občanů Alžírska, Číny,
Polska a Ukrajiny. Opět se zvýšil počet
Tunisanů mezi zadrženými.
V roce 1996 bylo mezi zadrženými cizinci 210 osob
s trvalým nebo dlouhodobým pobytem na území
ČR, z toho nejvíce vietnamských občanů
(65). Dalších 371 cizinců bylo z uprchlických
táborů, mezi nimi převládali žadatelé
z Rumunska (160) a Bulharska (127). Z těchto údajů
vyplývá, že některé skupiny cizinců
s legalizovaným pobytem na území České
republiky zneužívají těchto institutů
a pokoušejí se o nelegální překročení
státních hranic. Tímto přestupkem
zakládají právní možnost postihovat
je zákazem pobytu a tím i zrušením dlouhodobého
pobytu. Jedná-li se o žadatele o azyl, jsou vraceni
do uprchlických táborů a jsou stále
v azylovém řízení.
Od roku 1994 se zvyšuje podíl těch, kteří
před nelegálním přechodem státních
hranic směrem z ČR přicestovali na území
naší republiky legálně. V roce 1996
činil tento podíl cca 70% cizinců zadržených
(+ 2 990 osob oproti roku 1995) při pokusu o nedovolené
překročení hranic ve směru na západ.
Mezi nelegálními migranty je více než
80% mužů, necelých 70% tvoří
lidé ve věku do 30 let. Více než polovina
ze zadržených je bez cestovních dokladů.
Nelegální přechod státních
hranic ČR ve směru z ČR uskutečňuje
60% migrantů do 3 dnů po vstupu na území
ČR. V roce 1996 se znatelně zvýšil
počet migrantů (více než 30%), kteří
se snaží nedovoleně překročit
státní hranice ČR ještě v den
příjezdu do ČR. Česká republika
je pro tyto cizince stále tranzitní zemí,
nikoli cílovou.
Množí se případy nelegálních
přechodů státních hranic v úkrytech
vlakových souprav. V roce 1996 bylo zjištěno
231 osob (+ 146 osob proti roku 1995), které překračovaly
hranice v úkrytu vlaků.
V roce 1994 bylo hlášeno na ŘS CPP 59 případů,
v roce 1995 už 94 případů násilných
přejezdů přes státní hranice
České republiky, a to jak přes hraniční
přechody, tak mimo ně, přes tzv. "zelenou
hranici". V roce 1996 bylo evidováno 89 případů,
většina jako v minulosti ve směru ze SRN do
ČR (31), a z ČR do PR (24). Z pohledu krajů
bylo nejvíce (58 případů, tj. 72%)
násilných průjezdů státních
hranic ČR hlášeno ze Severočeského
kraje.
3.1.2 Nelegální přechody státních
hranic s převaděčem.
S nelegální migrací cizinců je spojena
nebezpečná kriminální aktivita založená
na více či méně dokonalé přeshraniční
spolupráci pachatelů s dělbou a specifikací
činností v organizaci a logistice.
Převaděčství je pro evropské
země, které jsou postiženy nelegální
migrací cizinců, nadále závažným
a nebezpečným jevem. Převaděčské
sítě, převážně mezinárodního
charakteru, založily na této kriminální
činnosti zdroj v podstatě nekontrolovatelných
zisků. Na schůzkách států zastoupených
v rámci Budapešťského procesu bylo konstatováno,
že této závažné kriminální
aktivitě je třeba celoevropsky přisoudit
vysoký stupeň nebezpečnosti a penalizovat
ji vyššími sazbami.
Vláda České republiky vychází ze stejných závěrů - nelegální migraci a kriminální aktivity s ní spojené považuje za bezpečnostní rizika i pro Českou republiku. Legislativní a další opatření, která přijímá v bezpečnostní oblasti vycházejí z této skutečnosti a směřují k omezování této nebezpečné činnosti (viz. usnesení vlády č.296 z 15. 5. 1996 k problematice organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti.
[Program postupu proti organizovanému zločinu je v tomto materiálu charakterizován body:
a) Kvalitní vízová politika harmonizovaná se státy EU.
b) Přesné podmínky pro vstup cizinců na naše území. Systematická kontrola pobytu a podnikání cizinců v ČR.
c) Dobře kontrolovaná hranice.
d) Monitorování aktivit organizovaného zločinu, kde je to možné realizace jednotlivých kauz.
e) Kooperace represivních a zpravodajských složek.
f) Vybudování systému pro sběr a distribuci informací o organizovaném zločinu.
g) Mezinárodní propojení těchto pracovišť, výměna aktuálních informací.
h) Sestavování mezinárodních pracovních skupin, zaměřených na konkrétní problematiky (např. drogy, zbraně atd.)
i) Vytváření nových strategických postupů proti jednotlivým druhům organizované kriminality.
j) Organizování výcviků, stáží a školení pro policisty. celníky, zpravodajce atd. specializované na boj s organizovaným zločinem.
k) Kvalitní technické prostředky policie a dalších represivních složek.
l) Tvorba nové, účinné legislativy v této oblasti, kompatibilní s legislativou EU.
m) Informování veřejnosti o organizovaném
zločinu a informování bezprostředně
ohrožených subjektů.])
Novely trestního zákona a trestního řádu
umožnily postihovat účinnějším
způsobem další formy převaděčství
a zločinného spolčení.
Česká republika je z hlediska převaděčství
nadále tranzitním státem, kdy většina
aktivit převaděčů je zaměřena
na převádění nelegálních
migrantů přes státní hranice České
republiky na její území a dále pak
do států západní Evropy. Potvrzuje
to i zvýšení počtu migrantů (60%),
kteří uskutečňují nelegální
přechod státních hranic do 3 dnů po
vstupu na území ČR a z toho polovina dokonce
v den příjezdu do ČR.
Převaděčství lze charakterizovat fázemi.
První fází je nábor nelegálních
migrantů v zemích původu a dalšími
pak vlastní přeprava těchto osob přes
tranzitní země do země cílové.
Pro majetnější nelegální migranty
jsou opatřovány další služby, jako
například padělané nebo pozměněné
doklady umožňující legalizaci pobytu
v cílové zemi (podle poznatků ŘS
CPP je to charakteristické při převádění
majetných Číňanů).
Poplatky za poskytnutí těchto dokladů se
stále pohybují v tisícových částkách
USD či DM za osobu.
V České republice byla i v roce 1996 zjištěna
činnost se znaky převaděčství,
tj. asistencí jiné osoby při nedovoleném
překročení státních hranic,
u 4 830 osob, tj. u 20,3% z celkového počtu 23 705
osob, které nedovoleně překročily
státní hranice.
Z celkového počtu 4 830 osob, u kterých byl
zjištěn nelegální přechod státních
hranic České republiky za pomoci převaděče,
pocházelo 47% z Asie, 46% z Evropy a necelých 5%
z Afriky.
Postupně se zvyšuje procento osob, které se
pokoušejí o nedovolené překročení
státních hranic České republiky opakovaně.
V roce 1993 se jednalo o 6.9% a v roce 1996 už o 14%. Zároveň
roste i počet případů zneužití
cestovních dokladů. V roce 1996 použilo 1 393
osob při přechodu hranic České republiky
neplatný cestovní doklad, tedy 5.9% z celkového
počtu 23 705 osob.
3.1.3 Provádění Readmisní dohody České republiky se SRN
(tab. č. 4) |
Na hranicích se SRN jsou od 1. ledna 1995 přebírány
osoby podle Dohody mezi vládou České republiky
a vládou Spolkové republiky Německo o zpětném
přebírání osob na společných
státních hranicích (dále jen "Dohody").
Podle ustanovení Dohody bylo vyžádáno
oběma stranami v průběhu dvou let převzetí
celkem 16 641 osob, z toho 12 421 osob na hranicích se
Saskem a 4 220 osob se Spolkovou zemí Bavorsko. Tento fakt
kopíruje situaci na státních hranicích
ČR se SRN. Česká republika má uzavřeny
readmisní dohody se sousedními státy, kde
vracení osob probíhá bez problémů,
avšak oproti situaci na státních hranicích
se SRN, jde o výrazně nižší počty
předávaných cizinců. Na konci roku
1996 docházelo k potížím s vracením
osob na Slovensko. Tato situace, která je průběžně
řešena, byla částečně
způsobena organizační restrukturalizací
státní správy a výkonných útvarů
slovenské cizinecké a pohraniční policie.
Česká republika má uzavřeny readmisní
dohody i s nesousedními státy, s Maďarskem
a Rumunskem, expertní jednání probíhají
nad návrhy readmisních smluv se Slovinskem a s Francií,
počítá se, že budou zahájena
jednání o těchto dohodách s Ukrajinou
a Běloruskem.
Pro účinnou realizaci readmise cizinců do
domovských států je nutné vybudovat
tzv. záchytné zařízení pro
cizince či "vyhošťovací středisko".
Toto opatření, související s readmisními
kroky, je připravováno Ministerstvem vnitra a službou
cizinecké a pohraniční policie. Cílem
navrhované úpravy je vymezit režim pro osoby,
které jsou připraveny na vyhoštění
a jejich umístění v policejních celách
není uplatnitelné.
3.2 Represivní opatření
(graf č.19 - 24) |
Podle zákona č. 123/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů lze z rozhodnutí
správního orgánu jako represivní opatření
vůči cizincům aplikovat zákaz pobytu
a vyhoštění (tzv. administrativní
vyhoštění).
Za porušování zákonů České
republiky byl v roce 1996 uložen zákaz pobytu 9
525 cizincům, což je o 13 14 více než
v roce 1995. V případě, že cizinec nerespektuje
rozhodnutí o zákazu pobytu a zdržuje se na
území České republiky neoprávněně,
maří tak výkon úředního
rozhodnutí a může být z tohoto důvodu
administrativně vyhoštěn. Cizinci, který
spáchal trestný čin na území
České republiky, může soud uložit
trest vyhoštění z území republiky
jako samostatný trest nebo vedle jiného trestu.
Je-li rozsudek pravomocný a trest vykonatelný, je
cizinec orgány cizinecké a pohraniční
policie soudně vyhoštěn.
Podle státní příslušnosti byl
v roce 1996 nejčastěji vyslovován zákaz
pobytu občanům Ukrajiny, Svazové republiky
Jugoslávie, Rumunska a Bulharska. Nejčastějším
důvodem pro udělení zákazu pobytu
bylo porušování pobytového režimu.
V roce 1996 bylo z území České republiky
vyhoštěno celkem 1 065 cizinců ze 47
států. Občané států
sousedících s Českou republikou (mimo Rakouska)
tvořili jednu třetinu vyhoštěných
cizinců (32,9%, 351 osob). Více než jednou
čtvrtinou (26%) mezi vyhoštěnými byli
zastoupeni občané Ukrajiny (280 osob) a občané
Slovenska (270 osob). Letecky bylo vyhoštěno 404 cizinců,
nejvíce Rumunů a Bulharů. Administrativně
bylo vyhoštěno 369 cizinců a soudně
696 cizinců.
3.3 Trestná činnost cizinců.
Podle statistických údajů Policie České
republiky bylo v roce 1996 pro trestnou činnost na území
České republiky trestně stíháno
118.456 osob. Z uvedeného počtu bylo 7 181 cizinců,
tj.6%. Ve srovnání s rokem 1995 tedy došlo
k mírnému nárůstu. Na území
Prahy bylo stíháno nejvíce 1 383 cizinců,
tj. 19,3%. Praha vykazuje vysoce nadprůměrné
procento podílu cizinců na celkovém počtu
stíhaných pachatelů (11,4%).
Trestná činnost cizinců v České
republice je značně různorodá a zpravidla
se liší dle charakteru jednotlivých státních
příslušností a podmínek v regionech.
Celkově u těch cizinců, kteří
se dopouštějí trestné činnosti,
převládají prosté krádeže
(24%), násilné trestné činy (16%),
hospodářské trestné činy (15%)
a krádeže vloupáním (13%). Cizinci se
nestávají pouze pachateli trestné činnosti,
ale mnohdy, zvláště ve velkých městech,
i oběťmi.
V počtu cizinců, kteří byli v České
republice stíháni pro trestnou činnost, tvořili
v roce 1996 (stejně jako v letech 1994 i 1995) většinu
občané Slovenské republiky (3 701 osob, tj.
51,5%). Na druhém místě co do počtu
trestně stíhaných cizinců jsou občané
Ukrajiny (615 osob tj. 8%). Oproti roku 1995 se jejich počet
zvýšil o 292 osoby. K nárůstu došlo
ve všech regionech České republiky, zejména
u násilné trestné činnosti. Další
skupinou trestně stíhaných cizinců
jsou občané Vietnamu (597 osob), kteří
se dopouštějí nejčastěji trestných
činů proti předpisům o nekalé
soutěži, ochranných známkách
a proti autorskému právu. Občané Bulharska
patří ke skupině cizinců, která
se v roce 1996 podílela na trestné činnosti
počtem 404 osob (tj. 5.6%). Z poznatků Policie ČR
však vyplývá, že počet trestně
stíhaných občanů Bulharska nevypovídá
dostatečné o jejich trestné činnosti.
Proti zákonům České republiky se prohřešují
především děti pácháním
drobných kapesních krádeží, přitom
tyto děti nejsou za své jednání trestně
odpovědné.
Kriminalita cizinců je závažným faktorem,
který je ostře vnímán veřejností.
Ministerstvo vnitra věnuje výše uvedeným
informacím důslednou pozornost, veškeré
poznatky analyzuje a výsledky analýz využívá
při přípravě nových opatření
a legislativy.
4. Činnost mezi národních a nevládních
organizací s migrační tématikou.
Odborné mezinárodní organizace, které
se zabývají problematikou migrace, pokračovaly
v roce 1996 v trendu intenzifikace své činnosti,
který je podmíněn zrychlováním
mezinárodní mobility pracovních sil, rostoucím
počtem uprchlíků a přílivem
nelegálních migrantů do vyspělých
zemí.
Členství České republiky v těchto
odborných mezinárodních organizacích
vytváří předpoklady pro účinnější
využívání existujících
kontrolních mechanismů mezinárodního
pohybu pracovních sil směřujících
do České republiky a přes její území,
mezinárodní koordinaci politiky v oblasti migrace
a využívání poznatků a zkušeností
mezinárodního společenství pro stanovení
efektivní migrační politiky České
republiky tak, aby minimalizovala negativní dopad nelegální
migrace na bezpečnostní a hospodářskou
situaci a trh pracovních sil v ČR.
Zástupci České republiky řeší
otázky negativních dopadů migrace na fóru,
které se zabývá výměnou zkušeností
a hledáním co nejefektivnější
cesty k zabraňování nelegální
migraci, známé pod názvem Budapešťská
skupina. Toto mezinárodní seskupení dnes
34 států Evropy a množství dalších
mezinárodních organizací je neformální
strukturou, otevřenou pro všechny zainteresované
státy, které jsou dotčeny problémy
nelegální migrace, ať už jako státy
produkující množství migrantů
nebo jako státy tranzitní se svými specifickými
problémy či jako státy cílové.
Na posledním plenárním zasedání
této skupiny bylo rozhodnuto uspořádat ve
druhé polovině 1997 v Praze třetí
"Konferenci ministrů odpovědných za
nelegální migraci" Cílem zmíněného
rokování ministrů je odpovědět
na otázky a prodiskutovat témata: harmonizace trestního
postihu převaděčů a obchodníků
s lidmi, výměna informací o nelegální
migraci, nelegální migrace jako jedna z forem organizovaného
zločinu, návratové programy a readmise, vstupní
podmínky a vízová politika a praxe a finanční
a technická pomoc státům střední
a východní Evropy.
S Budapešťskou skupinou úzce spolupracuje Mezinárodní
centrum pro vývoj migračních politik (ICMPD),
které v současné době funguje jako
sekretariát Budapešťské skupiny. Tato
mezivládní platforma sbírá a distribuuje
informace o efektivních opatřeních v migrační
oblasti, provádí rychlé a aktuální
výzkumy a napomáhá středo a východoevropským
státům v základní migrační
orientaci.
Česká republika navázala kontakty i s organizací
Mezivládní konzultace (IGC), která sdružuje
členské státy Evropské unie, USA,
Kanadu a Austrálii. Spolupráce s touto organizací
vyústila do ucelené zprávy o filosofii readmisních
dohod z pohledu států Evropské unie a České
republiky, jako představitele asociovaných zemí.
Česká republika se mimo aktivit v oblasti nelegální
migrace podílí rovněž na činnosti
skupin dalších mezinárodních seskupení
a organizací, které se zabývají migrací.
Jedná se například o Výbor pro migraci
Rady Evropy a migrační skupinu Středoevropské
iniciativy. Největším problémem, se
kterým se při jednání o migračních
otázkách setkáváme, je otázka
vymezení kompetencí. Jde především
o to, jak dosáhnout stavu, aby se jednotlivé aktivity
v migrační oblasti nepřekrývaly.
Středoevropská iniciativa se zabývá
především výměnou názorů
na současnou migrační situaci v regionu.
V roce 1996 byla jednou z velmi diskutovaných otázek
situace v Bosně a Hercegovině po podpisu Daytonské
dohody a repatriace občanů Bosny a Hercegoviny do
své původní vlasti. Schůzky migrační
skupiny mají především informační
charakter.
Výbor pro migraci Rady Evropy (CDMG) zkoumá
migraci z mnoha úhlů pohledu, od problematiky legální
migrace a pobytové agendy, přes pohyb migrujících
pracovníků v rámci pracovních kontraktů,
integraci cizinců do společnosti a otázky
komunit, po problematiku rasismu a xenofobie. Zástupci
relevantních útvarů Ministerstva vnitra,
Ministerstva práce a sociálních věcí
a Ministerstva zahraničních věcí se
pravidelně těchto zasedání zúčastňují
a diskutují řešení jednotlivých
problémových okruhů s cílem nalézt
optimální postupy pro Českou republiku.
Mezi další výbory Rady Evropy, jejichž
činnosti se účastní česká
strana, náleží Expertní výbor
pro otázky územního azylu, uprchlíků
a osob bez státní příslušnosti
(CAHAR), který se i v roce 1996 zabýval především
otázkou konceptu bezpečné třetí
země v azylovém řízení.
Vzhledem k propojení uprchlických záležitostí
s migračními problémy probíhají
jednání jmenovaných výborů
jedenkrát ročně společně.
V rámci výborů států EU byla
Česká republika přizvána k zasedání
výboru CIREFI, zabývajícího
se výměnou informací o imigračních
podmínkách, kde informovala o imigrační
politice, kontrolních mechanismech a postupech vůči
nelegální migraci. Jednalo se o první a jedinou
schůzku tohoto výboru s asociovanými státy.
Přesto, že zástupci České republiky
nabízeli možná řešení pro
výměnu informací, existují stále
právní i technické překážky
pro napojení do informačních systémů
Evropské unie.
V uprchlické oblasti pomáhá České
republice existence styčné kanceláře
Vysokého komisaře pro uprchlíky (UNHCR)
v Praze svou poradenskou činností, technickými
prostředky, podáváním informací
ze zemí původu i asistencí při řešení
jednotlivých případů. Vztah k UNHCR
je zmíněn ve věcném záměru
nového azylového zákona, kde bude jasně
stanoven z pohledu azylové legislativy, procedury i infrastruktury.
Na konci roku 1995 přistoupila Česká republika
k Mezinárodní organizaci pro migraci (IOM).
Za cíl spolupráce byly zvoleny zejména repatriační
programy, které organizuje IOM a návraty lidí,
kteří přestali splňovat podmínky
pro pobyt na území České republiky.
Kooperační dohoda mezi vládou České
republiky a IOM není dosud podepsána. I přes
tuto skutečnost bude Česká republika usilovat
o využití dalších forem spolupráce
s IOM, které nejsou vázány na uzavření
dohody o spolupráci s touto organizací. Jedná
se např. o jazykové kursy pro pracovníky
pohraniční policie, kooperaci při vydávání
náhradních cestovních dokladů pro
repatriované občany států, které
nemají diplomatické zastoupení v České
republice atd.
Kromě zmíněných mezinárodních
organizací pracuje na území České
republiky množství nevládních a charitativních
organizací, které mají v centru svého
zájmu uprchlíky, bezdomovce a lidi v nouzi, kteří
potřebují pomoc právní radou či
materiální výpomocí. Ministerstvo
vnitra vítá tyto aktivity a uznává
nezastupitelnost těchto organizací a sdružení
v systému humanitární pomoci.
Napojení České republiky do mezinárodních
organizací s migrační tématikou umožňuje
konzultovat aplikaci současných migračních
postupů, posuzovat efektivitu zamýšlených
praktických kroků podle praxe jiných zejména
členských států Evropské unie
a zavádět principy stanovené pro oblast III.
pilíře do české praxe. Stavba nového
pobytového i azylového zákona v duchu imigračních
a azylových zákonů států Evropské
unie vytváří příznivé
podmínky pro přijetí České
republiky do Evropské unie a její struktury a zároveň
předpokládá ujednocení i sekundární
cizinecké legislativy.
Pro vybudování technické kompatibility by
bylo vhodné využít pro oblast III. pilíře
již připravené jednotlivé projekty financované
z prostředků fondu PHARE. Tato možnost
byla již několikrát konzultována s představiteli
Evropské komise a je pravděpodobné,
že pro rok 1997 se pro III. pilíř zmíněné
fondy uvolní. Příkladem většího
projektu, o kterém se vedly diskuse, byla centrální
výrobna strojově čitelných dokladů.
5. Analýza migračních trendů
Obecné hodnocení migračních trendů
ve světě je charakterizováno dvěma
základními směry migračních
pohybů - Jih-Sever a Východ-Západ,
neustávajícím přílivem ekonomických
migrantů do vyspělých států
a usídlováním ucelených komunit,
zvýšenou aktivitou organizovaných převaděčských
sítí a růstem související
trestné činnosti, nízkou úspěšností
prevence vzniku migračních pohybů
v domovských zemích, zpřísňující
se legislativou v cizinecké a azylové problematice
v cílových státech. Na druhé straně
pak uvolňováním vnitřních
trhů práce pro odborníky mezi vyspělými
zeměmi a svobodným pohybem občanů
uvnitř členských států Evropské
unie, resp. Evropy, zvýšením kontroly vnějších
hranic Evropské unie a rušením kontrol na hranicích
vnitřních.
Česká republika není zasahována migračním
pohybem ve směru Jih-Sever, vyjma žadatelů
o přiznání postavení uprchlíka
z afrických států, jejichž počet
však rozhodně není dominantní. Avšak
i tento fenomén je třeba monitorovat. Partneři
v jihoevropských zemích varují před
převážně ekonomicky motivovanými,
nekontrolovatelnými proudy migrantů ze severní
Afriky. V současné době monitorují
relevantní útvary Policie České republiky
pohyb migrantů z Albánie, stejná opatření
byla zavedena ve většině evropských
zemí. Sousední státy Albánie jsou
připraveny na krizovou migrační situaci.
Region střední Evropy je cílovým i
tranzitním územím pro směr Východ-Západ.
Původní odhady obrovského množství
běženců, především z území
států SNS, se nepotvrdily, nicméně
přílišná liberálnost v migrační
politice by mohla ohrozit ekonomickou i bezpečnostní
stabilitu země. Naopak přiznání si
určité atraktivity území ČR
pro imigranty a uvědomění si imigračního
charakteru státu (počty trvale a dlouhodobě
usedlých cizinců v České republice
tomu napovídají) musí vést ke stanovení
nové migrační politiky, k realistické
cizinecké legislativě a efektivně funkčním
kontrolním mechanismům v oblasti trhu práce
i podnikání.
Předkládaný věcný návrh
zákona o pobytu cizinců, který reflektuje
výše zmíněné problémy,
však sám o sobě nemůže vyřešit
celou problematiku spojenou s pobytem cizinců na území
České republiky. Například otázky
spojené s trhem práce nebo podnikáním
cizinců přesahující jeho rámec
spadají do působnosti jiných orgánů.
Nutno poznamenat, že situaci v těchto oblastech mohou
podle současné úpravy příslušné
orgány ovlivňovat, neboť povolení k
zaměstnání či podnikatelské
aktivity, zejména získávání
živnostenských oprávnění, je
předpokladem pro získání příslušného
povolení k pobytu cizince. Řešení lze
nalézt ve zvýšení náročnosti
řízení za účelem povolení
podnikání, např. přezkoumání
původu kapitálu, který má být
použit k podnikání na území České
republiky, vytvoření pracovních míst,
předložení podnikatelského záměru
atp. Na základě usnesení vlády ČR
č. 577 ze dne 13. 11. 1996 má ministr práce
a sociálních věcí předložit
vládě do 30. 6. 1997 věcný záměr
zákona o zaměstnanosti zaměřený
zejména na zaměstnávání cizinců,
ministr průmyslu a obchodu má do 30. 6. 1997 nově
upravit podmínky podnikání cizinců
a doplnit dosavadní první úpravu živnostenského
podnikání o řešení dosud neupravených
nebo nejednoznačně řešených oblastí.
Tyto právní úpravy ve spojení s
věcným záměrem zákona o pobytu
cizinců a zákona o azylu vytvoří efektivní
nástroj pro potlačování negativních
jevů v oblasti imigrace cizinců.
I Česká republika se potýká s problémem
převaděčství a s obchodem s lidmi.
V kapitole o nelegální migraci je tento jev popsán
faktograficky. Existuje účinný postup pro
potírání tohoto nebezpečného
jevu? Česká republika se přiklání
k názoru evropských zemí, že společný
harmonizovaný postih převaděčů
se stejnou trestní penalizací, současně
s principem extrateritoriality a využíváním
konvence o právní pomoci ve věcech trestních
může omezit kriminální aktivitu převaděčů.
Zároveň je třeba zdůrazňovat
vysokou společenskou nebezpečnost tohoto jevu.
Dalším krokem v migrační problematice
je systém návratů do domovských
států. Od dobrovolných návratů,
kdy by stát měl usnadnit situaci těm, kteří
se sami rozhodli vrátit do státu původu,
přes readmisní průvozy a administrativní
vyhoštění až po vyhoštění
soudní a extradice. Každý z těchto postupů
vyžaduje specifický přístup, technické
zabezpečení a zodpovědnost orgánu,
který se danou problematikou zabývá. Nebude-li
Česká republika vracet do domovských zemí
osoby, které přestaly splňovat podmínky
pro pobyt na území České republiky,
pak sama nutí takové osoby k nelegálnímu
pobytu a tím i k související kriminalitě.
Proto Ministerstvo vnitra ve spolupráci s IOM zvažuje
přípravu repatriačních programů
pro různé kategorie cizinců.
Ještě jeden migrační trend se objevuje
stále více v naší společnosti.
Jedná se o usazování ucelených komunit
cizinců na území České republiky,
etnicky, kulturně i ekonomicky se odlišujících
od většiny obyvatelstva. Je věcí výchovy
především české společnosti
k tolerantnímu přístupu k těmto komunitám,
aby se zabránilo všem projevům rasismu a xenofobie.
Na druhé straně je zapotřebí efektivní
kontroly všech zainteresovaných kontrolních
orgánů k zamezování kriminálních
projevů, které mají za následek negativní
chování k těmto komunitám.