6. Možnosti integrace cizích státních
příslušníků do České
republiky
Nejobecněji lze integraci vymezit jako proces postupného
začleňování nově příchozích
do stávajících vazeb a struktur společnosti.
Integrace je komplexní jev, u něhož můžeme
rozlišit ekonomické, sociální, kulturní,
právní a politické aspekty. Je přirozeným
důsledkem migrace, který je z hlediska trvalého
udržení a obnovování základních
principů demokratických společností,
mezi něž patří především
princip participace a rovnosti, žádoucím jevem.
Západoevropské země, které přijaly
v padesátých a šedesátých letech
silné imigrační vlny, a to jak v rámci
systému "hostujících pracovníků",
tak ve spojitosti se svými tradičními historickými
vazbami (např. vztah mateřská země
- bývalá kolonie), vynakládají dlouhodobě
na integraci těchto skupin obyvatel značné
úsilí s nestejným výsledkem. Integrace
tzv. druhé a třetí generace imigrantů
je jednou z priorit imigrační politiky například
v Německu, Rakousku, Švédsku a dalších
zemích.
Situace v České republice je v důsledku historických
a geopolitických podmínek zatím odlišná.
Nová pracovní migrace, která je spojena se
společenskými a hospodářskými
změnami po roce 1989, je teprve v počáteční
fázi vývoje. Podobně jako tomu bylo v minulosti
v západoevropských zemích, je také
u nás pracovní migrace považována za
dočasnou. Počítá se s návratem
zahraničních pracovníků do země
původu a otázky jejich politické, kulturní
a sociální participace na životě společnosti
zatím nejsou nastolovány.
Trvalý trend zvyšování počtu
cizinců, kteří legálně pobývají
v České republice, nicméně vysílá
zřetelný signál, že v horizontu jednoho
desetiletí musíme počítat s možností
podstatné změny stávající situace.
Ministerstvo vnitra proto přijalo organizační
opatření, kterým bylo určeno pracoviště,
které se bude systematicky zabývat koncepčními
otázkami integrace cizinců.
V současnosti se z celospolečenského hlediska jeví jako aktuální a naléhavý problém integrace některých menších specifických skupin cizinců. Jde o tyto tři kategorie cizinců:
- osoby, kterým bylo přiznáno postavení uprchlíka,
- osoby českého původu z území bývalého SSSR a z jihovýchodní Evropy (krajané), které přesídlily nebo usilují o přesídlení do ČR,
- osoby z bývalé Jugoslávie, kterým
Česká republika poskytuje dočasné
útočiště a které se z objektivních
důvodů nebudou moci vrátit do vlasti.
6.1 Státní asistenční program integrace
osob s přiznaným postavením uprchlíka
V současné době žije na území
České republiky 1259 osob, kterým bylo přiznáno
postavení uprchlíka z důvodu pronásledovaní
v zemi původu. Základní součástí
ochrany poskytované uprchlíkům je umožnění
pobytu a lidsky důstojné existence na území
státu, který jim poskytl azyl. Uznaní uprchlíci
jsou skupinou cizinců, u nichž je nutné vzhledem
k jejich situaci předpokládat trvalé usídlení
a u kterých je proto žádoucí podporovat
jejich plnou integraci do společnosti.
Ministerstvo vnitra ČR vypracovalo v roce 1993 podpůrný
program integrace osob s přiznaným postavením
uprchlíka, který je uskutečňován
v souladu s usnesením vlády ČR č.
643 ze dne 17. listopadu 1993 a podle pravidel stanovených
v Instrukci MV ČR ze dne 27. května 1994 o postupu
okresních úřadů při zajišťování
integrace osob s přiznaným postavením uprchlíka
v ČR. Základním principem programu je poskytnutí
pomoci uprchlíkům při zvládání
těch překážek v jejich zapojování
se do společnosti, které v počáteční
fázi tohoto procesu vzhledem k objektivním okolnostem
nemohou překonat pouze vlastním úsilím.
Nejdůležitější oblastí,
kam směřuje pomoc státu, je obstarání
samostatného bydlení v obcích mimo kolektivní
uprchlická zařízení. Dalšími
součástmi integračního programu je
pomoc při vyhledání vhodného zaměstnání
a bezplatné poskytování výuky českého
jazyka. V širším pojetí patří
k podmínkám pro úspěšnou integraci
také možnost sloučení s nejbližšími
rodinnými příslušníky.
V rámci uskutečňovaného asistenčního
programu přispívá stát z prostředků
státního rozpočtu na zajištění
vhodného samostatného bydlení pro uprchlíky
jednorázovou částkou 100.000 Kč na
"uprchlíka - nájemce bytu" a částkou
50.000 Kč na každou další osobu s přiznaným
postavením uprchlíka, která bude žít
s nájemcem bytu ve společné domácnosti.
Finanční prostředky nejsou poskytovány
uprchlíkům, ale tomu, kdo poskytne vhodnou nabídku
bydlení, v převážné většině
případů obcím. Stát dále
přispívá částkou 50.000 Kč
na uprchlíka a 10.000 Kč na další osobu
na rozvoj infrastruktury obce. Podmínkou poskytnutí
těchto prostředků je uzavření
nájemní smlouvy na 10 let s uprchlíkem. Finanční
prostředky na bydlení jsou přitom využívány
zejména na rekonstrukci přiměřeného
bytu.
V roce 1996 uzavřelo Ministerstvo vnitra s obcemi 15 smluv,
které zajišťují bydlení pro 44
osob s přiznaným postavením uprchlíka.
Celkem byla v letech 1994 - 1996 zajištěna integrace
pro 248 uprchlíků. Pro rok 1997 jsou vyčleněny
finanční prostředky na zajištění
podmínek integrace pro maximálně 150 osob
s přiznaným postavením uprchlíka.
S uskutečňováním integračního
programu se počítá také v příštích
letech. Jedině začlenění uprchlíků
do obcí a přenesení odpovědnosti za
jejich další osud ze státu na ně samotné
může vytvořit příznivé
podmínky pro jejich další integraci, která
je jak v zájmu těchto jednotlivců, tak v
zájmu celé společnosti. Překážkou
efektivního uskutečňování integračního
programu je klesající počet nabídek
vhodného bydlení. Integrační program
pro uprchlíky je kladně hodnocen Úřadem
Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky a lze
konstatovat, že jeho existence přispívá
k dobré pověsti České republiky na
poli ochrany lidských práv.
6.2 Příchod a integrace krajanů
Na území bývalého SSSR a v jihovýchodní
Evropě žije kolem 40.000 osob českého
původu. Prioritou politiky České republiky
ve vztahu k těmto krajanům, kteří
se v důsledku politického a ekonomického
vývoje v těchto oblastech dostávají
v některých případech do svízelného
postavení, je jejich podpora v zahraničí.
Někteří krajané však vidí
jediné trvalé řešení své
situace v přesídlení do České
republiky a očekávají od České
republiky v tomto směru pomoc. V letech 1991 - 1993 přesídlilo
do České republiky 1812 osob z Ukrajiny a Běloruska
v rámci humanitární akce, organizované
vládou ČSFR a ČR v souvislosti s odstraňováním
následků černobylské katastrofy. Těmto
přesídlencům bylo zajištěno bydlení
a zaměstnání a byl jim povolen trvalý
pobyt. Na základě novely zákona o státním
občanství z roku 1995 jim bylo umožněno
získat české občanství. Dalších
300 krajanů, většinou z Rumunska a Ukrajiny,
přesídlilo v letech 1990 - 94 do ČR na základě
vlastní aktivity. Zkušenosti z let 1991-93 ukázaly,
že hromadné přesídlovací akce
stimulují zájem o přesídlení
i uvnitř relativně stabilních krajanských
komunit, a že je proto vhodnější umožňovat
přesídlení do ČR výhradně
individuálně.
Od roku 1994 zajišťuje Ministerstvo vnitra prostřednictvím
smluvně vázané nevládní organizace
(v letech 1994-96 byla touto organizací Nadace při
ČT Člověk v tísni) program individuální
pomoci krajanům žijícím ve vybraných
vzdálených nebo ohrožených teritoriích.
Za vzdálená nebo ohrožená teritoria,
jejichž obyvatelům s prokázaným českým
původem může být poskytnuta pomoc při
zajištění hmotných podmínek pro
povolení trvalého pobytu na území
ČR, jsou na základě návrhu Ministerstva
zahraničních věcí a schválení
vládou ČR považována území
těchto států: Ruská federace, Republika
Kazachstán, Republika Uzbekistán, Republika Kyrgyzstán,
Republika Tádžikistán, Turkmenistán,
Ázerbajdžánská republika, Arménská
republika, Gruzínská republika a Republika Bosna
a Hercegovina.
Program pomoci krajanům vychází ze zásad
politiky vlády ČR ve vztahu k přesídlování
cizinců českého původu žijících
v zahraničí, které byly schváleny
usnesením vlády ČR č. 72 ze dne 17.
ledna 1996 a podle příslušné Instrukce
MV ČR ze dne 15. 9. 1995. Cílem programu však
není přesídlování krajanů
stimulovat, pouze jej v odůvodněných případech
a v předem stanovených mezích umožnit.
Maximální počty žadatelů, kterým
bude přesídlení umožněno a výše
finančních prostředků uvolněných
pro tento účel proto musí být stanovovány
ročně s přihlédnutím k aktuální
situaci v zemích původu krajanů usilujících
o přesídlení do ČR a v návaznosti
na vyhodnocení dosavadních výsledků
programu pomoci a získaných zkušeností.
Jádrem programu je vyhledání a zprostředkování
vhodného bydlení a zaměstnání
pro jednotlivé krajany a jejich rodiny. Vyhledávání,
zprostředkování a komunikaci s krajany zajišťuje
určená nevládní organizace, o přijetí
konkrétní nabídky pro umístění
krajanů předložených obcemi prostřednictvím
této nevládní organizace rozhoduje Ministerstvo
vnitra. Stát přispívá z prostředků
státního rozpočtu na zajištění
bydlení krajanů ve stejném rozsahu jako v
případě uprchlíků.
V letech 1994 - 1996 byly v rámci programu zabezpečeny
podmínky po přesídlení 3 38 krajanů,
završeno bylo přesídlení 179 osob. Pro
rok 1997 souhlasila vláda ČR se zabezpečením
podmínek trvalého pobytu pro nejvýše
300 krajanů. Vzhledem k trvajícímu zájmu
krajanů o přesídlení se zatím
neuvažuje o ukončení programu pomoci.
6.3 Příprava integrace některých
skupin osob v návaznosti na ukončení poskytování
dočasného útočiště
Ke konci roku 1996 žilo na území České
republiky cca 100 osob v dočasném útočišti,
které trpěly závažným zdravotním
postižením. Tyto osoby ztratily vzhledem ke svému
zdravotnímu stavu možnost vrátit se zpět
na území Republiky Bosna a Hercegovina k 30. 9.
1997, kdy se počítá s ukončením
dočasného útočiště a ani
nejsou schopny si individuálně zajistit podmínky
pro povolení pobytu v ČR.
V souladu s usnesením vlády ČR č.
580 ze dne 13. 11. 1996 bude situace těchto osob řešena
povolením trvalého pobytu. Žádosti osob
se závažným zdravotním postižením
o povolení trvalého pobytu posoudí pro tento
účel ustavená meziresortní komise.
Z humanitárních důvodů a ve snaze
usnadnit začlenění těchto lidí
do společnosti bude v případě kladného
posouzení žádosti zdravotně postižené
osoby povolen trvalý pobyt také rodinným
příslušníkům, kteří
o tuto osobu doposud pečovali. Soběstačným
zdravotně postiženým osobám nebo zdravotně
postiženým osobám v doprovodu rodinných
příslušníků pomůže
stát se zajištěním samostatného
bydlení ve stejném rozsahu jako osobám s
přiznaným postavením uprchlíka a krajanům.
Podpora integrace zdravotně postižených osob
v dočasném útočišti je jednorázovým
projektem, který odpovídá na zvláštní
a složitou situaci poměrně malého okruhu
cizinců.
6.4 Vytvoření právních předpokladů
pro individuální integraci
Z právního hlediska lze proces integrace cizince
do společnosti považovat za dovršený získáním
občanství hostitelského státu (naturalizací).
V současné době platná zákonná
úprava udělení občanství v
ČR odpovídá normám platným
v západoevropských zemích, především
pokud jde o požadovanou délku legálního
pobytu na území státu před udělením
občanství. (Ta se pohybuje v rozmezí 5 -
12 let předchozího legálního pobytu
v západoevropských zemích; v ČR jde
o pětiletý nepřetržitý trvalý
pobyt na území ČR.)
Naturalizace je ovšem pouze posledním článkem
v procesu právní integrace. Funkční
právní rámec integrace zahrnuje předchozí
stupně, které lze schematicky vyznačit mezníky
povolení časově omezeného pobytu a
povolení trvalého pobytu, s možností
přechodu z první do druhé kategorie. V zemích
západní Evropy je možnost získání
trvalého pobytu v návaznosti na předchozí
časově omezený pobyt obvyklá a je
podmíněna vedle ekonomických kritérií
(např. soběstačnost, vyhovující
bydlení určitou minimální délkou
předchozího legálního časově
omezeného pobytu. Ta se pohybuje od 2 do 10 let (např.
Dánsko, Švédsko - 2 roky, Belgie, Nizozemí
5 let, Německo - 8 let, Švýcarsko - 10 let).
Současná česká právní
úprava pobytu cizinců neupravuje možnost přechodu
z dlouhodobého na trvalý pobyt. Připravovaná
nová právní úprava pobytu cizinců
proto počítá s umožněním
přechodu z časově ohraničeného
a účelově vázaného pobytu na
pobyt trvalý za splnění dalších
zákonem stanovených podmínek. Touto změnou
se česká zákonná úprava přiblíží
vyspělým západoevropským zemím
a požadavkům plynoucím z aktů EU (Resoluce
Rady 96/C 80/02 ze 4. března 1996 o právním
postavení občanů třetích zemí,
kteří pobývají dlouhodobě na
území členských států)
a vytvoří se tak úplný základní
právní rámec umožňující
individuální integraci cizinců s ohledem
na jejich osobní volbu, vynaložené úsilí
a zájmy společnosti.
Dalšími oblastmi, které budou muset být
v nejbližší době revidovány se
zřetelem na dosažení standardů obvyklých
v zemích západní Evropy a v rámci
přípravy harmonizace právního řádu
ČR s normami EU, je vymezení podmínek pro
slučování rodin cizinců a právní
postavení migrujících pracovníků
a jejich rodinných příslušníků.
6.5 Perspektivy a meze možností integrace dalších
skupin cizinců
Česká společnost byla po dlouhá desetiletí
po druhé světové válce jen ve velmi
malé míře konfrontována s problémem
trvalé integrace cizinců. Také zkušenosti
státu s tímto nesmírně složitým
a komplexním problémem, získané především
při praktickém uskutečňování
programů integrace uprchlíků a krajanů
v devadesátých letech, jsou zatím omezené.
Prognózy a perspektivy dalšího vývoje
problematiky integrace je proto nutné činit především
s přihlédnutím ke zkušenostem západoevropských
zemí.
Tyto zkušenosti vypovídají, že schopnost
společnosti relativně bezkonfliktně inkorporovat
nově příchozí je podmíněna
a ovlivňována řadou vyvíjejících
se faktorů, z nichž mezi nejdůležitější
patří politické a kulturní tradice
(např. zkušenost se soužitím různých
etnik), celková hospodářská situace,
podmínky na trhu práce a v oblasti bydlení.
Všeobecně platí, že zhoršování
ekonomických podmínek, vysoká nezaměstnanost
a nedostatek vhodného bydlení pro nižší
příjmové skupiny obyvatel jsou živnou
půdou pro vznik napětí a konfliktů
mezi "domácím" obyvatelstvem a novými
přistěhovalci.
V současné době uskutečňované
integrační programy pro uprchlíky a krajany
dosahují uspokojivých výsledků vzhledem
k celkově příznivé situaci na trhu
práce a intenzívní podpoře státu
při zajišťování vhodného
bydlení.
Ze zkušeností západoevropských zemí
lze dovodit, že Česká republika může
být v blízké budoucnosti konfrontována
s potřebou zajistit trvalou integraci části
cizinců, jejichž pobyt je v současnosti vnímán
jako dočasný. Trvalá integrace většího
počtu zahraničních pracovníků
a jejich rodin se však může ukázat jako
velmi problematická. V současné době
používané integrační modely,
které jsou založené na práci s jednotlivými
rodinami uprchlíků a krajanů a na vysoké
míře finanční a další
podpory ze strany společnosti, nejsou pro integraci větších
skupin cizinců použitelné. Jedním z
cílů imigrační politiky proto musí
být vytvoření podmínek umožňujících
integraci na základě vlastního individuálního
úsilí cizince. Protože schopnost společnosti
absorbovat nově příchozí je nutné
vnímat realisticky jako omezenou, je žádoucí,
aby především rozhodnutí v oblasti pracovní
migrace byla činěna se zřetelem na tuto skutečnost.
7. Vnitrostátní migrace
(graf č. 25 - 2 7) |
Statistika vnitřní migrace v České
republice je založena na sledování změn
obce trvalého pobytu obyvatel (občanů České
republiky i cizinců, pokud jsou přihlášeni
k trvalému pobytu). S výjimkou Prahy, kde je statisticky
sledováno i stěhování obyvatel uvnitř
města, mezi urbanistickými obvody, nejsou do statistiky
migrace zahrnuty případy stěhování
uvnitř obcí. Do doby, kdy byla zpracovávána
tato zpráva, byly známy výsledky statistického
sledování migrace za jedenáct měsíců
roku 1996 leden až listopad.
V roce 1996 nenastaly ve struktuře vnitřní
migrace podstatné změny. Pokračoval dlouhodobý
úbytek počtu případů stěhování
uvnitř České republiky, navazující
na několikaletý trend snižování
objemu vnitřní migrace.
Pokles objemu vnitřní migrace svědčí
o zpomalující se teritoriální mobilitě
obyvatelstva. Vedle pozitivních rysů má tento
trend i negativní stránku v menší možnosti
adaptace na územní změny hospodářské
struktury.
Migrační přírůstky do začátku
devadesátých let zaznamenávala výhradně
města a zejména venkovské oblasti migrací
obyvatelstvo ztrácely. Tento tradiční obraz
migrace se po roce 1990 změnil a v roce 1996 byly migrační
proudy již zcela odlišné proti situaci v osmdesátých
letech. Svědčí o tom přehled sald
migrace jednotlivých krajů.
Migračně nejziskovějším regionem
byl v roce 1996 - stejně jako v roce 1995 jednoznačně
Středočeský kraj, nejztrátovějším
regionem byla Praha. Vedle ukončení hromadné
bytové výstavby v panelových městských
sídlištích má svůj vliv i finanční
nedostupnost městských bytů, zejména
pražských, pro potencionální zájemce
o přistěhování. Naopak soustředění
individuální bytové výstavby do pražského
okolí a do příměstských okresů
vůbec má vliv na ziskové migrační
saldo v těchto regionech. V roce 1996 se migrační
ztráta Prahy prohloubila natolik, že ani zisk z přistěhování
osob ze zahraničí ji nevyrovnává.
Migrační růst hlavního města,
který byl až dosud samozřejmostí, zaniká.
Protože v Praze s vysokým věkovým průměrem
jejího obyvatelstva (průměrný věk
žijících obyvatel se blíží
40 rokům, což je nejvíce ze všech českých
měst) je i nízká porodnost a vysoká
úmrtnost, ztrácí Praha obyvatelstvo i přirozeným
úbytkem.
Migrační příčiny jsou různé,
nejvíce se však vyskytují důvody "následování
rodinného příslušníka",
druhým nejčastěji uváděným
důvodem jsou "bytové důvody". Dalšími
v pořadí jsou "změna pracoviště"
a "přiblížení k pracovišti".
"Zdravotní důvody" přesáhly
10% u přistěhovalých jen ve třech
okresech: Žďár nad Sázavou, Pelhřimov
a Příbram, u vystěhovalých motivovaly
"zdravotní důvody" nejčastěji
v okresech Plzeň-jih, Kutná Hora a Teplice. Pozoruhodné
je, že s výjimkou okresu Teplice nejsou zdravotní
důvody nadprůměrně uváděny
u vystěhovalých z okresů severočeské
pánve.
Celkově lze konstatovat, že ani v roce 1996 nepředstavuje
vnitrostátní migrace v České republice
sama o sobě sociální ani demografický
problém. Náznakem negativního rysu zůstává
její malá a dále klesající
intenzita, perspektivně neodpovídající
potřebám ekonomické a sociální
restrukturalizace.
8. Závěr
Předložená zpráva ve svých kapitolách
představuje faktografický popis stavu v oblasti
migrace na území České republiky za
rok 1996. Informace a data tvoří základní
podklady pro stanovení některých migračních
trendů. Statistické údaje vypovídají
o situaci v krajích, u některých jevů
v okresech České republiky. Jejich analýza
je nezbytným východiskem pro ucelený pohled
na migraci na našem území.
Z předložených údajů je zřejmé,
že téměř u všech sledovaných
ukazatelů v legální, řízené
migraci, ale i u nelegální migrace, došlo v
roce 1996 k nárůstu ve srovnání s
rokem 1995. Z ekonomického pohledu pravděpodobně
nelze odvodit žádná negativa z dat o situaci
v oblasti legální migrace - vzrůstá
počet cizinců, kteří v rámci
turistiky vstupují na území České
republiky, což je bezesporu velmi pozitivní a vzhledem
k nízké nezaměstnanosti pravděpodobně
ani stále rostoucí počty usedlých
cizinců na našem teritoriu nemohou zatím negativně
působit na trh práce. Z hlediska bezpečnosti
však vyplývá, zejména ze závěrů
analýz situace v oblasti nelegální migrace,
požadavek na prosazení důslednější
kontroly cizinců žádajících o
pobyt na našem území, přijetí
regulativních opatření a zpřísnění
právní úpravy.
Oproti situaci zaznamenané v roce 1995 vzrostl v roce 1996
například počet osob odbavených na
státní hranici ČR o 28 milionů a počet
cizinců s povoleným dlouhodobým či
trvalým pobytem z hodnoty 159 207 osob v roce 1995 na 199
152 osob; přitom počet žádostí
o povolení dlouhodobého či trvalého
pobytu podaných prostřednictvím zastupitelských
úřadů ČR tvoří minimum
a pohybuje se okolo 1% (z celkového počtu povolených
žádostí). Podíl počtu cizinců
s povoleným trvalým a dlouhodobým pobytem
na území ČR vůči počtu
obyvatel ČR tvořil ke konci roku 1995 cca 1.5%,
na konci roku 1996 se blížil hodnotě 1.9%.
Vzrostl také počet zjištěných
nedovolených přechodů státních
hranic (v roce 1995 19 172, v roce 1996 23 705), zvýšil
se počet osob, které se snaží nedovoleně
překročit státní hranice ČR
ještě v den příjezdu do naší
republiky, množí se také případy
nelegálních přechodů státních
hranic za použití převaděčů,
zvyšuje se procento osob, které se pokoušejí
o nedovolené překročení hranice opakovaně
(v roce 1993 cca 6.9%, v roce 1996 cca 14%), roste i počet
případů zneužití cestovních
dokladů. V roce 1996 byl 9 525 cizincům uložen
zákaz pobytu (což je o 13 14 případů
více, než v roce předchozím), vyhoštěno
bylo 1 065 cizinců (administrativně 369,
soudně 696), v roce 1995 bylo vyhoštěno 910
cizinců (administrativně 297, soudně 613).
V roce 1996 bylo trestně stíháno 7181 cizinců.
Z hlediska legální migrace je Česká
republika cílovým státem, což je
zejména ve vztahu k úspěšnému
rozvoji cestovního ruchu jev velmi pozitivní. Stále
rostou počty cizinců s povoleným trvalým
a dlouhodobým pobytem, přičemž jako
nevyhovující se ukazuje dosavadní zákonná
úprava, která umožňuje cizincům
žádat o tento druh pobytu i z území
našeho státu, což jiné státy zpravidla
neumožňují.
Z hlediska nelegální migrace je Česká
republika zemí tranzitní. Přitom zhruba
70% cizinců, kteří naši republiku opouštějí
nelegálně, vstoupilo na její území
zcela legálně. Převaděčská
činnost nabývá vysoce organizovaných
forem, v této souvislosti lze bezpochyby mluvit o organizovaném
zločinu. Zmiňovaná opatření
jsou navrhována také proto, aby bylo zabráněno
snahám o vybudování převaděčského
koridoru přes Českou republiku.
Smyslem navrhovaných kroků je dosáhnout regulované
migrace, jejíž dopady nebudou Českou republiku
ohrožovat. Jak již bylo řečeno, řešení
lze spatřovat
- ve vzájemné vazbě právních
předpisů v oblasti migrace, v novém zákoně
o pobytu cizinců a zákoně o azylu,
(pozn.: Návrh věcného záměru
zákona o pobytu cizinců i zákona o azylu
schválila vláda dne 6. března 1997.)
- v přenesení všech žádostí
cizinců o pobyt v České republice na zastupitelské
úřady České republiky v zahraničí,
(pozn.: Tento bod je obsažen v návrhu věcného
záměru zákona o pobytu cizinců. S
řešením problematiky úzce souvisí
modernizace vízového procesu, která díky
technickému zkvalitnění přenosových
cest poskytne ministerstvu vnitra pružnější
možnost vyjádřit se k žádostem
o víza podávaným na zastupitelských
úřadech.)
- v přijetí nové koncepce vízové
politiky,
(pozn.: Příprava koncepce vízové
politiky a praxe probíhá; usnesením vlády
č.296/1996 k "Problematice organizovaného zločinu
a účinného postupu proti tomuto typu trestné
činnosti" vláda uložila ministru vnitra
ve spolupráci s ministrem zahraničních věcí
koncipovat vízovou politiku České republiky
se zřetelem na vízovou praxi států
EU. Na základě téhož usnesení
vlády ministr vnitra vyhodnotí plnění
tohoto úkolu k 30. 6. 1997 a dle usnesení vlády
č. 577/1996 v září 1997 předloží
vládě vyhodnocení a případnou
aktualizaci schválené strategie postupu proti organizovanému
zločinu.)
- v novelizaci úpravy zaměstnávání
cizinců, v novelizaci předpisů v oblasti
podnikání cizinců,
(pozn.: Svým usnesením č. 577/1996 uložila
vláda ministrům vlády "předložit
novou vzájemně provázanou legislativní
úpravu podmínek pobytu, podnikání
a zaměstnávání cizinců a podmínek
pro poskytování azylu. Mimo jiné má
ministr průmyslu a obchodu" nově upravit podmínky
podnikání cizinců a doplnit dosavadní
právní úpravu živnostenského
podnikání o řešení dosud neupravených
nebo nejednoznačně řešených oblastí".
Ministr práce a sociálních věcí
má "pokračovat v uzavírání
mezivládních dohod se zeměmi, ze kterých
lze očekávat nejvíce potencionálních
pracovních migrantů " a "předložit
věcný záměr novelizace zákona
o zaměstnanosti zaměřený zejména
na zaměstnávání cizinců".
Ministryně spravedlnosti má dle tohoto usnesení
"po posouzení věcného záměru
novely zákona o zaměstnanosti, zaměřené
zejména na zaměstnáváni cizinců,
zvážit možnost předložení
návrhu novely trestního zákona, kterou by
byla zavedena nová skutková podstata trestného
činu nelegálního zaměstnávání
cizinců".)
- v kooperaci všech relevantních složek uvnitř
státu.
Migrace nelegální, neřízená,
může představovat destabilizující
faktor. Ochrana a kontrola na státních hranicích
se všemi sousedními státy, vysoce profesionální
práce cizinecké a pohraniční policie
ve vnitrozemí, spolupráce všech zainteresovaných
policejních složek, ale i dalších kontrolních
mechanismů, stíhání organizovaného
zločinu, kterým bezesporu převaděčství
je a technické zabezpečení - to jsou prvotní
a základní principy pro omezování
nelegální migrace. Tato opatření
na národní úrovni musí být
doprovázena dialogem se zahraničními partnery
v Evropě a přijímáním osvědčených
principů a postupů v oblasti III. pilíře
Evropské unie.