Předmětná kontrolní akce byla zařazena
do plánu kontrolní činnosti NKÚ na
rok 1996 pod číslem 96/44. Kontrolní akci
řídil a kontrolní závěr vypracoval
člen NKÚ JUDr. Jiří Drábek.
Předmětem kontroly bylo prověřit hospodaření
s majetkem státu a s prostředky státního
rozpočtu u příspěvkových organizací
v působnosti Ministerstva dopravy a spojů.
Kontrola byla provedena v období od listopadu 1996 do dubna
1997.
Kontrolu provedly skupiny kontrolujících z oblastních
odborů Mladá Boleslav, Kutná Hora, Most,
Sokolov, Strakonice, Pardubice, Třebíč a
skupina kontrolujících z odboru průmyslu,
dopravy a energetiky.
Kontrolovanými osobami byly:
A. Ministerstvo dopravy a spojů (v rozsahu kontrolních
zjištění u správ a údržeb
silnic)
B. Správa a údržba silnic (dále
jen "SÚS")
Litomyšl, Ústí nad Orlicí, Mnichovo
Hradiště, Poděbrady, Kutná Hora, Benešov,
Most, Chomutov, Otovice u Karlových Varů, Klatovy,
Písek, Třebíč a Jihlava.
Proti kontrolnímu protokolu byly vzneseny námitky
ze strany Správy a údržby silnic Most. Námitky
byly vypořádány vedoucím skupiny kontrolujících
rozhodnutím o námitkách. Odvolání
proti rozhodnutí o námitkách nebylo podáno.
Senát úřadu (ve složení:
JUDr. Jiří Drábek - předseda, JUDr.
František Bárta, Ing. Karel Bidlo, Ing. Josef Pohl
- členové) na svém zasedání,
které se konalo dne 20. 5. 1997, schválil usnesením
č. 96/44/297 kontrolní závěr v tomto
znění:
Kontrola byla provedena u příspěvkových
organizací SÚS, jejichž zřizovatelem
je Ministerstvo dopravy a spojů ČR.
V roce 1995 hospodařily SÚS se státním
majetkem v celkové hodnotě 19 391 312 tis. Kč
a v roce 1996 hospodařily s tímto majetkem v
celkové hodnotě 20 456 414 tis. Kč.
V roce 1995 jim byly poskytnuty příspěvky
na činnost ve výši 870 058 tis. Kč
a dotace na investice ve výši 24 071 tis. Kč.
V roce 1996 představoval příspěvek
na činnost v těchto organizacích částku
1 031 250 tis. Kč a dotace na investice celkem 57
100 tis. Kč (Příloha č. 1).
A. Ministerstvo dopravy a spojů
Podle ustanovení § 31 odst. 2 zákona č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky) vydal zřizovatel (do roku 1991 Ministerstvo
vnitra ČR, v období let 1991 - 1993 Ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR) o
vzniku příspěvkových organizací
SÚS zřizovací listiny. V některých
chybělo identifikační číslo,
označení statutárních orgánů
a vymezení doby, na kterou je organizace zřizována,
a to u SÚS
a) Most, Jihlava, Třebíč, Otovice u Karlových
Varů, Kutná Hora, Litomyšl, Poděbrady,
Ústí nad Orlicí, Mnichovo Hradiště,
Chomutov a Benešov - identifikační číslo
organizace,
b) Kutná Hora, Most, Jihlava, Třebíč,
Otovice u Karlových Varů, Mnichovo Hradiště,
Litomyšl, Ústí nad Orlicí, Poděbrady,
Chomutov a Benešov - vymezení doby, na kterou je organizace
zřizována,
c) Chomutov, Most, Poděbrady, Kutná Hora a Benešov
- označení statutárních orgánů.
Uvedené nedostatky odstranilo Ministerstvo dopravy a spojů
v průběhu kontroly, a to formou dodatků ke
zřizovacím listinám ze dne 15. 1. 1997.
B. Správy a údržby silnic
1. SÚS Poděbrady, Jihlava, Písek, Třebíč,
Litomyšl, Ústí nad Orlicí a Benešov,
porušily ustanovení § 11 odst. 1 zákona
č. 576/1990 Sb., které stanoví:
"Rozpočtové prostředky mohou být
použity pouze v příslušném rozpočtovém
roce, a to k účelům, na které byly
státním rozpočtem republiky určeny."
SÚS Poděbrady použila nedočerpané
účelově určené prostředky
ve výši 222 tis. Kč z akce oprava silnice
I/38 na údržbu silnice I/11, aniž by ze strany
zřizovatele došlo ke změně závazných
ukazatelů rozpočtovým opatřením.
SÚS Jihlava obdržela na základě
rozpočtového opatření v roce 1995
na akci "oprava silnice I/38 - dálniční
přivaděč" účelově
vázaný příspěvek na činnost
v celkové výši 1 500 tis. Kč. Z uvedených
prostředků použila na opravu jiné silnice
- III/4043 Luka nad Jihlavou - Bradlo částku 488
tis. Kč.
Dále SÚS neoprávněně použila
v letech 1993 až 1996 z finančních prostředků
určených na provozní činnost ve výši
13 810 tis. Kč částku 4 150 tis. Kč
na financování investiční výstavby.
Uvedené akce představují pořízení
nového hmotného investičního majetku
"Most v Třešti" a technické zhodnocení
"Opěrné zdi v Bítovčicích".
SÚS Písek použila rozpočtové
prostředky přidělené na rok 1996 k
úhradě nákladů věcně
a časově souvisejících s rokem 1995.
SÚS Písek zaúčtovala 40 faktur přijatých
v lednu 1996, jejichž plnění bylo v roce 1995,
do nákladů roku 1996, přestože bylo
možné tyto účetní případy
zaúčtovat do účetního období
1995. Celková částka, která nebyla
zúčtovaná v časovém období,
do kterého náleží do nákladů
v roce 1995 - představuje 2 395 tis. Kč.
SÚS Třebíč provedla a uhradila
v roce 1995 a 1996 rekonstrukce mostů v Brodcích,
Krokočíně a Červené Lhotě
v celkové částce 1 247 tis. Kč
z prostředků určených na provozní
činnost organizace namísto z investičních
prostředků.
SÚS Litomyšl uhradila v roce 1995 pořízení
místní rozhlasové sítě ve výši
20 tis. Kč, ukazatele pojezdové rychlosti ve výši
26 tis. Kč, přívěsného vozíku
s víkem v celkové hodnotě 12 tis. Kč
a montáž radlic v celkové výši
96 tis. Kč z příspěvku určeného
na provozní činnost organizace namísto z
investičních prostředků. Nezaúčtovala
je jako hmotný investiční majetek (dále
jen "HIM"), a tím snížila stav HIM
o celkovou částku 154 tis. Kč.
Uvedená SÚS uhradila technické zhodnocení
HIM - silnice II/366 v roce 1994 ve výši 1 009
tis. Kč a v roce 1995 ve výši 812 tis.
Kč z příspěvku určeného
na provozní činnost namísto z investičních
prostředků. Nezvýšila pořizovací
cenu o výdaje na technické zhodnocení silnice
a vykázala pořizovací cenu silnice II/366
k 31. 12. 1994 nižší o částku 1
009 tis. Kč a k 31. 12. 1995 nižší o částku
812 tis. Kč.
Předmětná SÚS rovněž uhradila
technické zhodnocení HIM - silnice II/368 v roce
1995 z příspěvku určeného na
provozní činnost organizace namísto z investičních
prostředků v celkové výši 881
tis. Kč. Nezvýšila pořizovací
cenu o výdaje na technické zhodnocení silnice
a vykázala pořizovací cenu silnice II/368
k 31. 12. 1995 nižší o částku 881
tis. Kč.
SÚS Ústí nad Orlicí uhradila
při výstavbě telefonní sítě
v roce 1995, jejíž nedílnou součástí
bylo 5 telefonních přístrojů (součást
dodávky telefonní sítě) v celkové
hodnotě 16 tis Kč, a výsadbu větrolamu
Čenkovice ve výši 93 tis. Kč a
v roce 1996 ve výši 1 121 tis. Kč z
příspěvku určeného na provozní
činnost organizace namísto z investičních
prostředků.
Uvedená SÚS uhradila v roce 1995 výdaje na
stavbu mostu v Klášterci nad Orlicí a mostu
v Rudolticích v celkové částce 5
690 tis. Kč z příspěvku určeného
na provozní činnost organizace namísto z
investičních prostředků.
Rovněž tak uhradila v roce 1995 technické zhodnocení
silnice z příspěvku určeného
na provozní činnost namísto z investičních
prostředků, a to v celkové výši
3 208 tis. Kč, a nezvýšila pořizovací
cenu HIM o uvedené výdaje. Mimo to nezahrnula do
hmotného investičního majetku bezúplatně
převedené stavby od Silničního investorského
útvaru Pardubice ve výši 2 774 tis. Kč,
a vykázala tak hodnotu hmotného investičního
majetku k 31.12.1995 nižší o celkovou částku
5 982 tis. Kč.
Uvedená SÚS uhradila smluvní úroky
ve výši 104 tis. Kč vzniklé při
zakoupení vysprávkové soupravy RZA 4000 z
příspěvku určeného na provozní
činnost organizace namísto z investičních
prostředků a nezaúčtovala je do pořizovací
ceny soupravy, čímž snížila hodnotu
uvedeného majetku o tuto částku.
SÚS Benešov uhradila v roce 1994 rekonstrukci
a modernizaci 6 mostních objektů v celkové
výši 9 705 tis. Kč z příspěvku
určeného na provozní činnost organizace
namísto z investičních prostředků.
SÚS rovněž uhradila při výstavbě
telefonní sítě v roce 1996, jejíž
součástí byl nákup telefonních
přístrojů včetně montáže
telefonní ústředny Panasonic KX-TD, v celkové
částce 22 tis. Kč, a rekonstrukci
a modernizaci mostu ev. č. 125 - 012 u dvora Březina
v celkové výši 4 552 tis. Kč z
příspěvku určeného na činnost
organizace namísto z investičních prostředků
a nezvýšila hodnotu investičního majetku
o 4 574 tis. Kč.
2. SÚS Litomyšl nepostupovala podle ustanovení
§ 4 odst. 1 písm. f/ zákona č. 576/1990
Sb., ve znění zákona č. 10/1993 Sb.,
které stanoví:
"Příjmy státního rozpočtu
republiky zahrnují, pokud tento nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak:
f) výnosy ze státního majetku, ..."
SÚS Litomyšl neodvedla výnos z prodeje
přebytečného majetku - automobil UDS Tatra
148 ve výši 401 tis. Kč do příjmů
státního rozpočtu.
3. SÚS Klatovy, Kutná Hora, Benešov, Písek
a Otovice u Karlových Varů porušily ustanovení
§ 30 odst. 2 vyhlášky ministerstva financí
České republiky č. 205/1991 Sb., o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu České republiky a o finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací, které stanoví:
"Organizace hospodařící s rozpočtovými
prostředky je povinna při plnění rozpočtu
dbát, aby dosahovala maximálních příjmů
a plnila úkoly hrazené ze státního
rozpočtu republiky nejhospodárnějším
způsobem a aby efektivně využívala rozpočtových
prostředků. Rozpočtové prostředky
může používat jen k účelům,
pro které byly určeny, a to na krytí nezbytných
potřeb, na opatření zakládající
se na právních předpisech a k zajištění
nerušeného chodu organizace; ..."
SÚS Klatovy nevymáhala a neúčtovala
4 dlužníkům - RADIU FM Plus, s. r. o., Plzeň,
firmě FEBA s. r. o., Praha, Stavbám silnic a železnic,
a. s., Plzeň a Bohumilu Valencovi - v roce 1995 a 1996
podle uzavřených smluv o pronájmu úroky
z prodlení v celkové výši 239 tis.
Kč za opožděné platby nájemného
za užívání státního majetku
ve správě SÚS Klatovy.
SÚS Kutná Hora neuplatnila vůči
firmě Stavby silnic a železnic, a. s., Praha, odštěpný
závod Hradec Králové smluvní pokutu
ve výši 0,1% z ceny díla za každý
den prodlení, přestože firma nedodržela
sjednaný termín dokončení opravy silnice
II/333 o 7 dnů. Výše pokuty představuje
částku 13 tis. Kč.
SÚS Benešov v roce 1996 ve 4 případech
nefakturovala nájemné za pronájem pozemků
k reklamním účelům v celkové
výši 11 tis. Kč. Ve 14 případech
fakturovala kontrolovaná organizace nájemné
až na základě kontroly NKÚ, a to v částce
25 tis. Kč. Ve 12 případech došlo k
opožděným platbám faktur za nájemné
a organizace ani v jednom případě nevyužila
možnosti penalizace za pozdní úhrady plateb.
Dále tato SÚS neuplatnila proti dodavateli stavby
firmě BES, s. r. o. Benešov, která prováděla
opravy silnic v roce 1996, smluvní pokutu za pozdní
dodání stavby o 17 dnů, a to v částce
54 tis. Kč.
SÚS Písek v roce 1995 a 1996 nevymáhala
a neúčtovala úroky z prodlení za opožděné
platby nájemného, které bylo sjednáno
na základě smluv s firmou POVOSTAV, spol. s r. o.,
Písek, SPT TELECOM, a. s., Praha, firmou Tomeček
se sídlem v Milevsku, ARGOS, s. r. o., Kladno a Jihočeskými
pivovary, a. s., České Budějovice. Nevyúčtované
úroky z prodlení v roce 1995 představovaly
částku 8 tis. Kč a v roce 1996 částku
4 tis. Kč.
SÚS Otovice u Karlových Varů
a) nepodnikla právně účinné
kroky k vymáhání pohledávek po lhůtě
splatnosti za nájemné od firmy spol. s r. o., SPA
K.Vary ve výši 92 tis. Kč;
b) nepodala ve smyslu § 251 a násl. zákona
Národního shromáždění
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění zák. č. 519/1991 Sb., návrh
na soudní výkon rozhodnutí Okresního
soudu v Karlových Varech ze dne 11. 6. 1996 ukládajícího
odpůrci Ing. J. Moravcovi zaplatit SÚS do 15 dnů
od právní moci rozsudku dlužnou částku
a náklady řízení v celkové
výši 335 tis. Kč. Namísto toho uzavřela
dne 21. 11. 1996 s dlužníkem dohodu o splácení
dluhu, ve které dlužnou částku snížila
o 53 tis. Kč. SÚS nevymáhala žalobou
úroky z prodlení, nárokovatelné od
20. 9. 1993 (do data uzavření dohody představují
částku 161 tis. Kč), přičemž
dohoda o splácení dluhu neobsahuje ustanovení
o jejich splácení ve smyslu § 521 zákona
Národního shromáždění
č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění zákona č. 509/1991 Sb. Vzhledem
k odložení splatnosti dluhu a k tříleté
promlčecí lhůtě došlo k jejich
promlčení za rok 1993;
c) v nájemní smlouvě s firmou WWW, spol.
s r. o., K. Vary stanovila nájemci v případě
dvou smluvních položek (univerzální
nosič 1600 a sypačová nástavba PIETSCH)
sazbu nájemného v celkové výši
16 tis. Kč měsíčně. Přitom
náklady na odpisy, zákonné pojištění
a silniční daň dosahují v daném
případě 79 tis. Kč měsíčně,
pronajímatel tak měsíčně vynakládá
o 62 tis. Kč více, než dosáhly příjmy
z pronájmu strojů. Za dobu trvání
smlouvy (XI/94 - VII/95) tak na provoz pronajatých strojů
a zařízení musela SÚS vynaložit
z vlastních prostředků 561 tis. Kč.
d) Na základě "Dohod o používání
soukromého vozidla zaměstnance i pro služební
účely" a "Dohod o poskytnutí motorového
vozidla zaměstnavatele zaměstnanci k používání
pro služební i soukromé účely"
uzavřených v letech 1994 a 1995 SÚS svým
zaměstnancům
- vyplatila za uvedenou dobu celkovou částku 610
tis. Kč jako paušální náhradu
za užívání soukromého vozidla
pro služební účely bez toho, aby byla
jakýmkoli způsobem doložena potřeba
i uskutečnění těchto služebních
cest;
- umožnila nekontrolovatelné a bezplatné využívání
služebních vozidel pro jejich soukromé potřeby
včetně jejich vlastní podnikatelské
činnosti.
4. SÚS Mnichovo Hradiště, Poděbrady,
Chomutov, Most a Otovice u Karlových Varů, nepostupovaly
podle cenového výměru č. 01/94 ze
dne 17. 11. 1993, který vydalo MF ČR a zveřejnilo
jej v Cenovém věstníku částka
33/93 s platností pro rok 1994. Uvedený cenový
výměr byl vydán k provedení ustanovení
§ 10 zákona Federálního shromáždění
č. 526/1990 Sb., o cenách a § 2 odst. 2 zákona
České národní rady č. 265/1991
Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti
cen, ve znění zák. č. 135/1994 Sb:
§ 10
"Zboží, u něhož se uplatňuje
regulace cen podle § 5 a § 6, zařazují
cenové orgány rozhodnutím do seznamu zboží
s regulovanými cenami... Seznam a ceny v jeho rámci
stanovené a zboží, u něhož se uplatňuje
regulace cen..., uveřejňují cenové
orgány v Cenovém věstníku."
§ 2 odst. 2
"Ministerstvo vydává právní
předpisy pro
a) regulaci a sjednávání cen, určení
nepřiměřeného hospodářského
prospěchu...,
b) oceňování zboží a oceňování
majetku a majetkových práv k jiným účelům..."
Výměr č. 01/94 v položce 11 stanoví:
"Stavby, stavební objekty, provozní soubory,
stavební a montážní práce, dodávky
strojů a zařízení a projektové
práce financované za účasti státního
rozpočtu...
Pro účely regulace cen platí: ...
B. ceny podle smluv uzavřených od 1. září
1991 se sjednávají na podkladě vyhodnocení
soutěže podle Zadávacího řádu
staveb vydaného FMH, MP ČR a MVS SR ze dne 24. 7.
1991, (dále jen "ZŘ"), který je
pro účely regulace cen podle tohoto písmene
závazný (Cenový věstník částka
40 - 42/1991), a dále podle těchto ustanovení...
8) Pro otevírání nabídek podle
čl. 20 ZŘS určí statutární
orgán nebo zástupce zadavatele nejméně
tříčlennou komisi, ...
10) Po ukončení soutěžního
řízení je zadavatel povinen vypracovat "Zprávu
o výsledcích soutěžního řízení",
obsahující zejména údaje uvedené
v čl. 7, 18 a 24 ZŘS. Zprávu zašle do
30 dnů po ukončení soutěže orgánu,
z jehož rozpočtových prostředků
je stavba zcela nebo zčásti financována..."
SÚS Mnichovo Hradiště zakoupila od firmy
CROY, spol. s r. o. Rakovník, sypací automat SCHMIDT
SAB 40-36 FR v pořizovací ceně 1 616 tis.
Kč na základě objednávky č.
355/94 ze dne 7. 12. 1994, aniž by vyhlásila soutěž
podle ZŘS.
SÚS Poděbrady sjednala montáž
- čelní vyložení sekačky MULAG
za 1 178 tis. Kč, aniž by vyhlásila
veřejnou soutěž podle ZŘS. Montáž
byla realizovaná v roce 1995.
SÚS Chomutov v roce 1994 uzavřela smlouvy
na dodávku tří užitkových automobilů
Volkswagen Transportér v celkové ceně 2
621 tis. Kč, aniž by jejich cena byla sjednána
na podkladě vyhodnocení soutěže podle
ZŘS. Zakázka byla realizována v roce 1995
a v roce 1996.
SÚS Most v roce 1994 uzavřela kupní
smlouvy na dodávku speciálního vozidla AVIA
- skříň, automobilu TAZ 1500 - montážní
a osobního automobilu ŠKODA FELICIE GLXi v celkové
ceně 914 tis. Kč, aniž by jejich cena
byla sjednána na podkladě vyhodnocení soutěže
podle ZŘS. Zakázku realizovala v roce 1995.
SÚS Otovice u Karlových Varů uzavřela
na základě užší soutěže
smlouvu o dílo č. 4/94 ze dne 28. 4. 1994 s firmou
Tima spol. s r. o. Karlovy Vary na "Zřízení
a obnovu vodorovného a svislého dopravního
značení na silnicích I., II., a III. třídy
v obvodu SÚS Otovice". Uvedená SÚS však
nedoložila zaslání zprávy o výsledku
soutěže orgánu, z jehož rozpočtových
prostředků byla zakázka financována,
a pro otevírání nabídek podle čl.
20 ZŘS určila pouze dvoučlennou komisi. Na
základě této smlouvy vyplatila ke dni zahájení
kontroly dodavateli částku ve výši 7
158 tis. Kč.
5. SÚS Chomutov, Most, Písek, Poděbrady,
Kutná Hora, Třebíč a Benešov
porušily ustanovení § 3 odst. 1 a 2 zákona
Parlamentu České republiky č. 199/1994 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek,
kde je mimo jiné uvedeno:
"K uzavření smlouvy na veřejnou zakázku
vyhlašuje zadavatel obchodní veřejnou soutěž
o nejvýhodnější nabídku."
"Uzavření smlouvy na veřejnou zakázku
jiným způsobem než na základě
obchodní veřejné soutěže podle
odstavce 1 je přípustné pouze při
splnění podmínek stanovených v §
49 nebo v § 50 tohoto zákona."
SÚS Chomutov uzavřela v roce 1995 smlouvu
na dobu neurčitou s Technickými službami města
Chomutova na údržbu sítě silnic v k.
ú. Chomutov bez vyhlášení a realizace
veřejné soutěže. V roce 1996 realizovala
údržbu za cenu prací ve výši 2
820 tis. Kč.
Dále pořídila ohýbačku TR.XORT
60S v hodnotě 127 tis. Kč bez vyhlášení
a realizace veřejné soutěže nebo výzvy
více zájemcům.
SÚS Most zaslala v roce 1996 výzvu jednomu
zájemci na veřejnou zakázku firmě
Baltom Liberec, s. r. o. a uzavřela s ní smlouvu
o dílo č. 24/96 na "Provedení oprav
podélných spár Remixerem 600 na vozovkách
silnic ve správě SÚS" za smluvní
cenu 750 tis. Kč bez vyhlášení a realizace
veřejné soutěže nebo výzvy více
zájemcům, přestože cena převyšovala
50% ceny dříve realizované původní
veřejné zakázky, kde byla stanovena cena
ve výši 500 tis. Kč. Cena díla dosáhla
výše 798 tis. Kč.
SÚS Písek v roce 1995 zakoupila sekačku
STPC 133 s traktorem ZETOR za 390 tis. Kč, sekačku
STPC 133 s traktorem ZETOR za 720 tis. Kč, telefonní
ústřednu za 215 tis. Kč, osobní
automobil ŠKODA FELICIA za 307 tis. Kč a univerzální
vozidlo Praga UV 80 vč. příslušenství
za 5 162 tis. Kč bez vyhlášení
a realizace veřejné soutěže nebo výzvy
více zájemcům.
SÚS Poděbrady v roce 1995 uzavřela
a realizovala smlouvy na provedení prací na generálních
opravách nástavby sypače MSK za 240 tis.
Kč a sekačky za 190 tis. Kč bez
vyhlášení a realizace veřejné
soutěže, nebo výzvy více zájemcům.
Na základě výzvy jednomu zájemci podle
§ 50 písm. b) uzavřela SÚS Otovice
u Karlových Varů s firmou M. Schnner, autoservis
Sokolov v roce 1995 smlouvu o koupi osobního automobilu
Felicia LXi za 248 tis. Kč bez vyhlášení
a realizace veřejné soutěže. Dále
zakoupila od firmy Autobazar Hlavatý, Karlovy Vary v tomtéž
roce ojetý automobil Škoda Forman za 178 tis. Kč
bez vyhlášení a realizace veřejné
soutěže, nebo výzvy více zájemcům.
SÚS Kutná Hora zakoupila bez vyhlášení
a realizace veřejné soutěže od firmy
Bohemia, spol. s r. o. Čáslav dne 16. 1. 1995 vozidlo
FELICIA FLXi za cenu 275 tis. Kč a od firmy Auto
centrum FAVAT Nové Dvory dne 1. 2. 1996 ojetý automobil
Škoda Forman za dohodnutou kupní cenu 147 tis.
Kč.
Dále nakoupila v roce 1995 pohonné hmoty od čerpací
stanice J. Novákové, Zbraslavice v částce
225 tis. Kč a od firmy Pohona, s. r. o. Zbraslavice
v částce 262 tis. Kč a v roce 1996
od téže firmy pohonné hmoty v částce
374 tis. Kč bez vyhlášení a realizace
veřejné soutěže nebo výzvy více
zájemcům.
SÚS Třebíč uzavřela
v roce 1995 s firmou Silnice Jihlava, a. s., smlouvu o dílo
č. 107/95 na opravu vozovky silnice II. třídy
Dalešice - Stropešín v ceně 1 747 tis.
Kč bez vyhlášení a realizace veřejné
soutěže nebo výzvy více zájemcům.
SÚS Benešov nakoupila v období 5. 1.
- 24. 4. 1995 drť za 126 tis. Kč od firmy SHB
Bernartice a v období 2. 2. - 13. 3. 1995 drť za 140
tis. Kč od PPK Praha bez vyhlášení
a realizace veřejné soutěže nebo výzvy
více zájemcům.
6. SÚS Most, Chomutov a Kutná Hora porušily
ustanovení § 49 odst. 1 a 2 zákona č.
199/1994 Sb., kde je mimo jiné uvedeno:
"Uzavření smlouvy na podkladě písemné
výzvy zaslané zadavatelem zájemcům
o veřejnou zakázku se připouští
v případě
d) veřejné zakázky, kdy výše
peněžitého závazku bez daně z
přidané hodnoty je nižší než
5 000 000,- Kč, jde-li o nemovitost..."
"Zadavatel zasílá výzvu k podání
nabídek v případech...
b) podle odstavce 1 písm. d) nejméně pěti
zájemcům o veřejnou zakázku..."
SÚS Most v roce 1995 zaslala výzvu k podání
nabídky o veřejnou zakázku k provedení
prací na nemovitosti "Likvidace nahodilých
křovin, řez a průklest ovocných a
okrasných stromů podél státních
komunikací okresu Most" pouze čtyřem
zájemcům. Smlouvu na tuto veřejnou zakázku
realizovala s Firmou Ivan Gacov - Garden Most za cenu prací
ve výši 1 366 tis. Kč.
Dále v tomtéž roce zaslala výzvu k podání
nabídky o veřejnou zakázku k provedení
prací na nemovitosti, a to "Nátěrů
živičných povrchů státních
komunikací okresu Most systémem Reparaturzug za
použití asfaltových kationaktivních
emulzí" pouze čtyřem zájemcům
a realizovala smlouvou zakázku s Firmou AET s. r. o., Ústí
nad Labem za cenu prací ve výši 3 149 tis.
Kč a v roce 1996 realizovala obdobnou zakázku
s toutéž firmou ve výši 5 128 tis.
Kč.
SÚS Chomutov v roce 1995 zaslala výzvy k
podání nabídky o veřejnou zakázku
k provedení prací na nemovitosti ve dvou případech
pouze třem zájemcům. Smlouvy na tyto veřejné
zakázky realizovala v jednotlivých případech
s firmou Stavby silnic a železnic, a. s., Karlovy Vary (zakázku
"Oprava silnice III/21910 - Loučná" za
cenu 1 082 tis. Kč) a s firmou Silnice, s. r. o.,
Žatec (zakázku "Oprava silnice II/225 - Chbany"
za cenu 979 tis. Kč).
SÚS Kutná Hora zaslala výzvy v roce
1996 k podání nabídky o veřejnou zakázku
na dodávku silniční vysprávkové
kationaktivní emulse třem zájemcům
a na dodávky živičné směsi obalované
za horka pouze čtyřem zájemcům. Na
dodávky silniční vysprávkové
kationaktivní emulse na rok 1996 uzavřela SÚS
kupní smlouvu s firmou Stavby silnic a železnic, a.
s., Hradec Králové dne 13. 2. 96 se smluvní
cenou 4 868,- Kč/1 tuna s tím, že odebere cca
170 tun dle požadavku objednatele. V tomtéž roce
odebrala 123,9 tun v celkové částce 603
tis. Kč.
7. SÚS Most, Písek a Chomutov porušily
ustanovení § 3 odst. 1 a 3 zákona č.
199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/1996
Sb. (účinnost od 1. 7. 1996), kde je stanoveno:
"K uzavření smlouvy na veřejnou zakázku
vyhlašuje zadavatel obchodní veřejnou soutěž
o nejvhodnější nabídku, není-li
v tomto zákoně stanoveno jinak."
"Uzavření smlouvy na veřejnou zakázku
jiným způsobem než na základě
obchodní veřejné soutěže podle
odstavce 1 je přípustné pouze při
splnění podmínek stanovených v části
třetí tohoto zákona."
SÚS Most v roce 1996 zaslala výzvu k podání
nabídky zájemcům o veřejnou zakázku,
kdy předmětem plnění byla práce
na nemovitosti, a to provedení "Likvidace nahodilých
křovin, stromů, průklest stromoví,
včetně úklidu v úseku státní
komunikace III/2545 "Klíny - Č. Jiřetín"
pouze jednomu zájemci, firmě Ivan Gacov - Garden
Most, za cenu prací ve výši 841 tis. Kč.
SÚS Písek uzavřela v roce 1996 kupní
smlouvy na dodávku kolového nakladače UN
053.01, kolového nakladače UN 053.64 a příkopové
frézy UTS-1 v celkové pořizovací ceně
986 tis. Kč, bez vyhlášení a
realizace veřejné soutěže nebo výzvy
více zájemcům.
SÚS Chomutov zakoupila v roce 1996 od firmy Autobazar
HULAN, Chomutov ojetý automobil Škoda Favorit 135
za cenu 112 tis. Kč bez vyhlášení
a realizace veřejné soutěže nebo výzvy
více zájemcům.