NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD
Č. kontroly: 96/15 |
Kontrola byla zařazena do plánu kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu (dále jen "NKÚ")
na rok 1996 pod číslem 96/15 a byla provedena
v období duben až září 1996.
Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr
vypracoval člen NKÚ Ing. Josef Pohl.
Cílem kontroly bylo prověřit plnění
podmínek, za nichž byla poskytnuta státní
záruka na bankovní úvěry k financování
výstavby odbavovacího areálu letiště
Praha-Ruzyně a hospodaření se státními
prostředky. Kontrolovaným obdobím byly roky
1994 až 1996.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí
(dále jen "MF"), Ministerstvo dopravy
(dále jen "MD") a státní
podnik Česká správa letišť (dále
jen "ČSL") jako investor, (zřízená
21. 12. 1990 jako příspěvková organizace
býv. Federálního ministerstva dopravy a 1.
6. 1995 transformována na státní podnik).
Původním záměrem, odsouhlaseným
usneseními vlády ČR č. 99 ze dne 11.
4. 1991, č. 339 ze dne 6. 5. 1992 a č. 428 ze dne
11. 8. 1993, bylo založení obchodní společnosti
se zahraniční účastí Prague
International Airport Development Corporation pro výstavbu,
financování a provozování odbavovacího
areálu na tomto letišti a převedení
práv k vyčleněným pozemkům,
objektům a zařízením na tuto společnost
na dobu 25 let. Ta měla, podle Hlavní dohody mezi
ČSL a ostatními partnery společnosti, zajistit
do 31. 12. 1993 zdroje na financování výstavby
ve výši 160 mil. USD a během 36 měsíců
realizovat výstavbu tohoto areálu o projektované
kapacitě odbavení 4,8 mil. cestujících
ročně a výhledově až 6,4 mil.
cestujících. Tento záměr a následně
uzavřené dohody podstatně ovlivnily průběh
výstavby i v dalších letech.
Obchodní společnosti se nepodařilo zajistit
zdroje financování ani do září
1994, neboť banky (International Financial Corporation, Barclays
Bank PLC, Crédit Lyonnais a Investiční a
Poštovní banka, a. s.) požadovaly, nad rámec
uvedené dohody, ručení státem za poskytované
úvěry. Jako problematické se ukázalo
i předpokládané užívací
právo zahraniční společnosti k provozování
odbavovacího areálu do roku 2018. To by totiž
po splacení úvěru (v roce 2005) nemotivovalo
uživatele k dalšímu rozšiřování
jeho odbavovací kapacity. Zároveň v ČR
od doby schválení původního záměru
vzrostla nabídka volných zdrojů tuzemských
bank.
Usnesením vlády ČR č. 733 ze dne 21.
12. 1994 bylo rozhodnuto o změně způsobu
zabezpečení výstavby odbavovacího
areálu mezinárodního letiště
Praha-Ruzyně. Vláda v této souvislosti deklarovala
svou připravenost poskytnout státní záruku
za úvěr k zajištění financování
připravované stavby.
Pro zabezpečení výstavby byla na základě
usnesení vlády ČR č. 176 ze dne 22.
3. 1995 poskytnuta státní záruka za úvěr
ve výši 4 250 mil. Kč a za úroky ve
výši 2 733,2 mil. Kč. Úvěr konsorcia
českých bank v čele s Investiční
a Poštovní bankou, a. s., (dále jsou zúčastněny
Česká spořitelna, a. s., Československá
obchodní banka, a. s., Komerční banka, a.
s.) má být čerpán až do ledna
1998 a splácen v letech 1998 až 2005.
Stavba byla zahájena v červnu 1995 s termínem
ukončení v listopadu 1997 a její investiční
náklady byly stanoveny ve výši 4 824,1 mil.
Kč. Z vlastních zdrojů ČSL má
být uhrazena část ve výši 574,1
mil. Kč. Investorem stavby je ČSL, tzv. řídícím
výstavby (v podstatě generální dodavatel)
francouzská firma Bouygues S. A. a stavebním dozorem
anglická firma British Aerospace (Consultancy Services)
Ltd.
Nezajištění potřebných zdrojů
původní obchodní společností
má za následek časovou ztrátu, spočívající
v oddálení výstavby o cca 17 měsíců,
která je částečně kompenzována
předpokládaným zkrácením doby
výstavby z 36 na 29 měsíců, tzn. zpoždění
ukončení výstavby o 10 měsíců,
dále finanční ztrátu ve výši
170 mil. Kč vynaložených ČSL v letech
1991 - 1994 (příprava projektové dokumentace,
poradenská činnost tuzemských a zahraničních
bank), které není možno v dalším
procesu výstavby využít, a 50 mil. Kč
proplacených ČSL v roce 1995 na činnost zahraničních
bank.
Námitky proti kontrolním protokolům, které
podala ČSL, byly vypořádány vedoucími
skupin kontrolujících. Odvolání podáno
nebylo.
Senát NKÚ (ve složení Ing. Josef
Pohl - předseda, Ing. Karel Bidlo, JUDr. Jiří
Drábek, JUDr. Jan Holeček, Ing. Jana Krejčová
a Ing. Alexandr Růžek - členové) na
svém zasedání konaném dne 6. ledna
1996
schválil usnesením č. 96/15/251
kontrolní závěr v tomto znění:
1. MF poskytlo ČSL v roce 1995 ze státního
rozpočtu na výkup pozemků systémovou
investiční dotaci ve výši 200 mil. Kč,
ačkoli ministr dopravy navrhoval pro tento účel
návratnou finanční výpomoc, uvažovanou
ve státním rozpočtu původně
pro státní podnik Řízení letového
provozu. Při vynakládání prostředků
státního rozpočtu postupovalo nehospodárně,
neboť tím dojde ke zkrácení příjmů
státního rozpočtu v letech 1996 až 1998,
kdy měla být návratná finanční
výpomoc splácena.
Obecně závazným předpisem není
v této souvislosti stanovena pravomoc MF při disponování
s prostředky státního rozpočtu, a
to změna formy účasti státního
rozpočtu na financování vybraných
akcí v průběhu rozpočtového
roku.
2. Přestože na připomínku ministra
financí k důvodové zprávě k
návrhu usnesení vlády ČR č.
176 ze dne 22. 3. 1995, o vyhodnocení investičních
potřeb ČSL, MD uvedlo, že tyto potřeby
budou převážně kryty z kumulovaných
zdrojů ČSL, investiční dotace poskytovalo
MD více jak z poloviny celkových investičních
nákladů. V roce 1995 investiční dotace
ve výši 297,6 mil. Kč představovala
66% investovaných prostředků v ČSL
(mimo výstavby areálu), v roce 1996 dotace ve výši
407,3 mil. Kč kryje potřeby ČSL z 75%. Pro
další roky je s touto dotací i nadále
počítáno, ačkoli ČSL má
mít dostatek zdrojů s možným použitím
i na krytí těchto potřeb.
3. V jednotlivých měsících
roku 1995 ČSL, jako investor stavby, nevyužívala
pro výstavbu nového odbavovacího areálu
letiště z čerpaného úvěru
částku v rozsahu 215,7 - 441,6 mil. Kč. V
prvním pololetí roku 1996 potom částku
441,6 - 917,2 mil. Kč. Výše státní
záruky na úroky plynoucí z poskytnutého
úvěru tak byla v roce 1995 o 13,6 mil. Kč
a v roce 1996 (do 15. 7. 1996) o 32,7 mil. Kč vyšší,
než činila potřeba stavby. Celkové nehospodárné
využití finančních prostředků
ve výši 46,3 mil. Kč vzniklo v důsledku
nesouladu plánu organizace výstavby a skutečného
čerpání úvěru.
4. V platnosti je stále zaručená maximální
cena ve výši 212,9 mil. DEM (3 938,7 mil. Kč),
vyplývající ze smlouvy uzavřené
ČSL dne 29. 12. 1994 s řídícím
výstavby, která neodpovídá skutečné
hodnotě díla. V průběhu výstavby
došlo totiž již ke změnám v náplni
dodávek, ovlivňujících rozsah stavby.
Vzhledem k tomu nelze vyloučit zvýšení
ceny až o 1,1 mil. DEM (cca 20 mil. Kč). Uvedená
smlouva je z hlediska jednoznačnosti výkladu pojmů
nedostatečná a dává možnost několikerého
výkladu, zejména pokud jde o ukončení
jednotlivých etap výstavby a uplatňování
smluvních pokut. Smluvní vztahy s řídícím
výstavby navíc nedávají ČSL
dostatek prostoru vyvíjet vůči němu
účinný tlak na dodržování
termínů i na hospodárnost při stanovování
konečných cen za vyvolané či dodatečné
změny. Nebyly určeny postupové termíny
dokončení rozhodujících stavebních
objektů. Termíny byly určeny pouze na jednotlivé
etapy výstavby s objemem stavebních prací
přes 1 mld. Kč. Smlouva zakotvila zcela výjimečné
pravomoci stavebnímu dozoru. Ten může uložit
řídícímu výstavby provést
jakoukoliv změnu týkající se předmětu
díla až do výše úhrnné částky
rovnající se 30% zaručené maximální
ceny, tj. cca 1,32 mld. Kč, vydávat pokyny ke změně
bez předchozího souhlasu investora, jestliže
hodnota změny uvedená v pokynu nepřekročí
částku 5 000 USD a celková hodnota všech
změn nepřekročí částku
5 00 000 USD. Následná jednání a schvalování
těchto kroků investorem po rozhodnutí dozoru
mohou být převážně jen formální
a ve vztahu k již provedeným pracím a změnám
neúčinné.
Dopadem výše uvedeného je i to, že ačkoli
podle smlouvy s řídícím výstavby
měla být první etapa (výstavba prstu
B, galerie B a další práce) dokončena
do 26. 4. 1996, nemohla ČSL doložit dodržení
tohoto závazného termínu. Stavební
dozor nevydal předběžné osvědčení
o jejím dokončení, ČSL nebyla doručena
faktura s vyúčtováním zálohových
plateb a daně z přidané hodnoty k odvodu
do státního rozpočtu.
5. V rozporu se smlouvou o poskytnutí úvěru
jsou financovány práce a změny stavby, které
nejsou v souladu s podklady uvedenými ve smlouvě
s řídícím výstavby.
1. MD porušilo ustanovení § 13 odst. 2 písm.
e) zákona č. 111/1990 Sb., o státním
podniku, ve znění zákona č. 92/1991
Sb. podle kterého
"Zakládací listina musí obsahovat:
...
e) výši kmenového jmění;
pokud nelze výši kmenového jmění
stanovit, musí se tak stát do 60 dnů ode
dne vzniku podniku; ..."
MD nestanovilo ke dni vzniku s. p. ČSL, ani ve lhůtě
60 dnů výši kmenového jmění.
2. ČSL porušila:
a) ustanovení § 11 odst. 1 zákona ČNR
č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění pozdějších
předpisů, podle kterého:
"Rozpočtové prostředky mohou být
použity pouze v příslušném rozpočtovém
roce, a to k účelům, na které byly
státním rozpočtem republiky určeny."
Ze systémové investiční dotace pro
rok 1995 ve výši 200 mil. Kč na výkup
pozemků dotčených výstavbou terminálu
bylo vykoupeno 50 pozemkových parcel o rozloze 85 940 m2,
které nejsou dotčeny touto výstavbou a nejsou
vymezeny v územním rozhodnutí pro výstavbu
letiště Ruzyně. Jde o pozemky, kterými
jejich vlastníci podmínili prodej pozemků
výstavbou dotčených. Celková neoprávněně
čerpaná částka na výkup těchto
parcel v roce 1995 činila 94,4 mil. Kč;
b) ustanovení § 7 odst. 1 zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
zákona č. 117/1994 Sb., podle kterého:
"Účetní jednotky jsou povinny
vést účetnictví úplně,
průkazným způsobem a správně
tak, aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které
jsou jeho předmětem."
Zálohy řídícímu výstavby
ve výši 350 168 669 Kč (proplacená 31.
1. 1995) a 618 024 000 Kč (proplacená 29. 6. 1995)
byly v účetnictví ČSL vedeny od doby
úhrady až do května 1996 nesprávně
na účtu 042 - Pořízení hmotných
investic. Na tomto účtu se podle opatření
Federálního ministerstva financí č.
j. V/20100/1992, kterým se stanoví Účtová
osnova a postupy účtování pro podnikatele,
ve znění pozdějších změn
a doplňků, zálohy nevedou;
c) ustanovení § 19 odst. 1 zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
zákona č. 1 17/1994 Sb., podle kterého:
"... účetní jednotky, které
jsou právnickými osobami, sestavují rozvahu
také ke dni svého vzniku..."
ČSL nesestavila rozvahu ke dni svého vzniku, t.
j. k 1. 6. 1995, a ani v době kontroly nebyl tento doklad
k dispozici;
d) ustanovení § 9 zákona č. 138 /1973
Sb., o vodách (vodní zákon), ve znění
pozdějších předpisů, podle kterého
"Ke zřízení vodohospodářských
děl (§ 38), k jejich změnám a zrušení
je třeba povolení vodohospodářského
orgánu."
Výstavba společné čistírny
odpadních vod (dále jen "ČOV")
a čistírny kontaminovaných vod (dále
jen "ČKV") v jižním areálu
letiště Praha-Ruzyně byla zahájena 21.
2. 1996 bez vodohospodářského povolení,
které bylo vydáno až dne 14. 6. 1996, tedy
v době kontroly;
e) ustanovení § 3 odst. 1 a 2 zákona č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, podle kterých:
"K uzavření smlouvy na veřejnou
zakázku vyhlašuje zadavatel obchodní veřejnou
soutěž o nejvýhodnější nabídku..."
a
"Uzavření smlouvy na veřejnou
zakázku jiným způsobem než na základě
obchodní veřejné soutěže podle
odstavce 1 je přípustné pouze při
splnění podmínek stanovených v §
49 nebo § 50 tohoto zákona."
(Podle ustanovení § 50
"Uzavření smlouvy na podkladě písemné
výzvy zaslané zadavatelem jednomu zájemci
o veřejnou zakázku k podání nabídky
se připouští v případě:
...
b) specializované veřejné zakázky
v případech, kdy plnění veřejné
zakázky může poskytnout jediný zájemce...")
Výkup pozemků z prostředků státního
rozpočtu s cenou vyšší než 500 tis.
Kč je veřejnou zakázkou ve smyslu ustanovení
§ 2 odst. 2 uvedeného zákona. Vzhledem k charakteru
veřejné zakázky měly být smlouvy
uzavírány na podkladě písemné
výzvy zaslané jednomu zájemci. ČSL
doložila jednání s těmito zájemci,
avšak písemné výzvy nezaslala.
ČSL dále zadala zpracování dokumentace
pro stavební povolení stavby "Společná
ČOV a ČKV v severním areálu letiště
Praha-Ruzyně" dne 30. 6. 1995 dodatkem č. 4
smlouvy o dílo 1/93 /212/Ši, v hodnotě dodávky
2 070 000,- Kč;
f) ustanovení § 5 odst. 1 zákona č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, podle kterého:
"Podmínky soutěže musí obsahovat...
b) dobu a místo plnění veřejné
zakázky, ..."
Při vyhlášení obchodní veřejné
soutěže na zhotovitele stavby "Společná
ČOV a ČKV v jižním areálu letiště
Praha-Ruzyně" dne 2. 8. 1995 ČSL neuvedla dobu
plnění veřejné zakázky, což
mohlo negativně ovlivnit cenu stavby a její průběh;
g) ustanovení § 40 odst. 2 zákona č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, podle kterého:
"Uzavřená smlouva musí obsahovat
ustanovení, kterým je nabídková cena
uchazeče stanovena jako cena maximální, kterou
je možné překročit jen za podmínek
stanovených ve smlouvě."
ČSL uzavřela dne 27. 10. 1995 smlouvu o dílo
č. 37300/95 na stavbu "Společná ČOV
a ČKV v jižním areálu letiště
Praha-Ruzyně", ve které není cena stanovena
jako maximální, ale jako pevná. Tím
se ČSL zbavila možnosti pořízení
stavby hospodárněji s nižšími náklady;
h) ustanovení § 42 odst. 1 a 2 zákona č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, podle kterých:
"Po uzavření smlouvy s uchazečem,
popřípadě po zrušení soutěže
vyplní zadavatel "Evidenční list veřejné
zakázky", jehož vzor je uveden v příloze
tohoto zákona, a zašle jej do 15 dnů od uzavření
smlouvy orgánu dohledu." a
"Zadavatel je povinen po uzavření smlouvy
uveřejnit v Obchodním věstníku uchazeče,
s nímž byla smlouva uzavřena, včetně
nabídkové ceny."
ČSL po uzavření smluv na zhotovení
Společné ČOV a ČKV v jižním
areálu letiště Praha-Ruzyně a Společné
ČOV a ČKV v severním areálu letiště
Praha-Ruzyně neuveřejnila v Obchodním věstníku
uchazeče a jejich nabídkové ceny a orgánu
dohledu nezaslala "Evidenční listy veřejné
zakázky";
i) ustanovení § 6 odst. 1 zákona č.
97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších
předpisů, podle kterého
"Státní orgány, obce, jiné
právnické osoby, jakož i fyzické osoby
při provozování podnikatelské činnosti
(dále jen "původci") jsou povinny zajišťovat
odbornou správu písemností vzešlých
z jejich činnosti, popřípadě z činnosti
jejich předchůdců (včetně písemností
došlých), dbají při tom o řádnou
spisovou evidenci, o účelné a bezpečné
uložení písemností a o jejich řádné
vyřazování při skartačním
řízení."
ČSL kontrolní skupině nepředložila
originál dohody (smlouvy) o koordinaci výstavby
mezi Českou správou letišť a Bouygues
S. A. podepsanou dne 29. 12. 1994. Tím vznikly pochybnosti
o platnosti této dohody, zejména proto, že
ČSL v únoru 1995 podepsala dohodu totožného
znění (dle jejího vyjádření
k odstranění formálních nedostatků).
Při platnosti této druhé dohody by bylo nutné
postupovat podle od 1. 1. 1995 platného zákona č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek a nikoli podle dřívějšího
Zadávacího řádu staveb, tj. vyhlásit
veřejnou soutěž o nejvýhodnější
nabídku na tuto akci;
j) ustanovení čl. 2 odst. 4 Zásad pro
poskytování a čerpání prostředků
státního rozpočtu pro pořizování
investičního majetku, č. j. 113/1679/94,
podle kterých
"Při pořizování investičního
majetku s účastí investičních
výdajů státního rozpočtu mohou
právnické a fyzické osoby poskytovat zálohy
zhotovitelům díla... a to do výše 10%
z objemu investičních výdajů stanovených
pro každý rok výstavby. Za tyto zálohy
bude v tomtéž roce provedeno věcné plnění,
tj. zúčtování za provedené
práce a dodávky..."
(Povinnost dodržovat uvedené Zásady byla
zdůrazněna dopisem ministra dopravy č. j.
16 118/1995-0 120 ze dne 11. 1. 1995, kterým byly stanoveny
rozpočtové ukazatele pro ČSL.)
ČSL poskytla dne 31. 10. 1995 a 9. 11. 1995 dodavateli
stavby "Společná ČOV a ČKV v
jižním areálu letiště Praha-Ruzyně"
zálohy v celkové výši 3 600 000,- Kč,
přičemž objem investičních výdajů
stanovených pro rok 1995 činil 6 500 000,- Kč
a záloha místo stanoveného maxima 10% dosáhla
výše 55,4%.
Dále poskytla dne 2. 8. 1995 dodavateli stavby "Společná
ČOV a ČKV v severním areálu letiště
Praha-Ruzyně" zálohu v celkové výši
5 000 000,- Kč, přičemž objem investičních
výdajů stanovených pro rok 1995 činil
19 600 000,- Kč a záloha místo povolených
10% pro rok dosáhla výše 25,5%.
1. Finanční vyhodnocení státní
záruky
Z kontroly ČSL předložených podkladů
vyplývá předpokládaný dostatek
zdrojů pro splácení úvěrů
ve stanovené výši. Za roky 1995 - 2005 lze
předpokládat, že ČSL vytvoří
(včetně úvěru) zdroje v celkové
výši 13 657 mil. Kč, což při celkové
potřebě ve výši 9 936 mil. Kč,
zahrnující investiční náklady,
splátky úvěru i ostatní vlastní
potřeby ČSL, dává možnost úvěr
splatit bez čerpání finančních
prostředků ze státního rozpočtu.
Zdroje celkem | 10 004 | 13 657 |
z toho: úvěry bank | 4 250 | 4 250 |
Investiční náklady | 4 756 | 4 824 |
Splátky úvěrů | 4 250 | 4 250 |
Celková potřeba | 9 038 | 9 936 |
Volné zdroje | 966 | 3 721 |
2. Shrnutí kontrolních zjištění
Výsledky kontroly NKÚ prokázaly řadu
nedostatků v hospodaření s prostředky
státního rozpočtu kapitoly 327 - Ministerstvo
dopravy. Nejzávažnějším zjištěním
je porušení rozpočtových pravidel republiky
tím, že dotace byly ČSL použity k jinému,
než stanovenému účelu. Nedostatky v
oblasti zadávání veřejných
zakázek u ČSL mohou mít negativní
dopady nejen na průběh, ale i výslednou cenu
výstavby nového odbavovacího areálu.
Kontrolou NKÚ bylo dále zjištěno,
že pro stanovení kmenového jmění
státního podniku existuje legislativní nesrovnalost
v právním řádu, spočívající
v současné platnosti právních předpisů
různé právní síly. Podle zákona
č. 111/1990 Sb., o státním podniku, ve znění
pozdějších předpisů, čistá
hodnota majetku svěřeného podniku tvoří
jeho kmenové jmění. Podle nařízení
vlády č. 577/1990 Sb., o finančním
hospodaření státních podniků,
se však toto jmění tvoří ze zůstatku
fondu základních prostředků a investic,
obratového fondu a fondu cenných papírů.
Tyto fondy však ve stávajícím účetnictví
(Opatření FMF č. j. V/20100/1992 ze dne 15.
6. 1992, kterým se stanoví účtová
osnova a postupy účtování pro podnikatele,
ve znění pozdějších předpisů,
- účinnost od 1. 1. 1993) neexistují.
NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu dále jen "NKÚ") na
rok 1996 pod číslem 96/19. Kontrolní akci
řídil a kontrolní závěr vypracoval
člen NKÚ Ing. Petr Skála.
Cílem kontroly bylo prověřit hospodárnost
čerpání prostředků ze státního
rozpočtu na přestavbu silnice I/52 Brno - Rajhrad
- Mikulov (dále jen "silnice I/52").
Kontrolu provedli kontroloři z odboru průmyslu,
dopravy a energetiky NKÚ a oblastního odboru NKÚ
v Brně.
Kontrolované osoby:
A. Ministerstvo dopravy (dále jen "MD")
B. Ministerstvo financí (dále jen "MF")
C. Silniční investorský útvar Brno
(dále jen "SIÚ")
Proti kontrolním protokolům podaly námitky
MD a MF. O námitkách rozhodl vedoucí skupiny
kontrolujících. Proti rozhodnutím o námitkách
se odvolaly MD a MF. O odvoláních rozhodl usneseními
senát NKÚ.
Senát NKÚ (ve složení: Ing. Petr Skála
- předseda, JUDr. František Bárta, JUDr. Jan
Doleček, Ing. Josef Pohl, Ing. Ladislav Zeman - členové)
na svém zasedání dne 6. 2. 1997
kontrolní závěr v tomto znění:
Vláda ČR ve svém usnesení č.
465 ze dne 29. 6. 1992, o prioritách pro poskytování
státních záruk za úvěry a o
zásadách pro poskytování státních
záruk za úvěry souhlasila se zařazením
akce "Přestavba silnice I/52 Brno - Mikulov - (Vídeň)"
do seznamu prioritních projektů. Podnětem
k tomu byla nabídka rakouské firmy Asfaltgesellschaft
Richard Felsinger (dále jen "RF") na provedení
i financování akce. Příjemcem navrhovaného
vládou garantovaného úvěru ve výši
2,24 mld. Kč měla být k tomu účelu
přechodně utvořená organizace.
Ministerstvo hospodářství (dále jen
"MH") a Investiční banka, a. s., založily
dne 6. 8. 1992 pro přijetí úvěru obchodní
společnost Silniční investiční,
a. s. Ta byla později přejmenována na Silniční
investorskou (dále jen "SI, a. s.") a nakonec
od 7. 7. 1994 na Dopravní investorskou, a. s. (dále
jen "DI, a. s."). Kontakty s rakouskou firmou RF byly
pro její nesolventnost přerušeny. Z pověření
MH vyhlásila SI, a. s., v prosinci 1992 soutěž
na získání finančních zdrojů
pro financování přestavby silnice I/52 s
podmínkou, aby celkové výdaje České
republiky nepřekročily 2,24 mld. Kč. Po provedeném
výběrovém řízení odsouhlasilo
MD jako vítěze konsorcium s názvem ARGE,
vytvořené firmami Alpine Bau, GmbH, Salzburg, DOSTA,
Dopravní stavby Brno, s. r. o., a Alpine IPS Ostrava, a.
s. Později se firmy dohodly působit společně
pod označením ADI, výstavba silnic, v. o.
s., Brno (dále jen "ADI").
MD předložilo na MF žádost o poskytnutí
státních záruk za úvěr. V odpovědi
MF navrhlo, aby přestavba byla financována ze státního
rozpočtu a státní záruka nebyla poskytnuta.
Tento způsob financování vláda ČR
svým usnesením č. 571 ze dne 13. 10. 1993
potvrdila. MD sice určilo jako investora rozpočtovou
organizaci, ale financování prostřednictvím
SI, a. s., ponechalo. Smlouvu o dílo na přestavbu
silnice I/52 Rajhrad - Mikulov uzavřela SI, a. s., s ADI
dne 3. 9. 1993. V řídicích a dozorčích
orgánech SI, a. s., resp. DI, a. s., jsou zastoupeni vedoucí
pracovníci MD.
A. MD
1. porušilo ustanovení § 6 písm. e)
vyhlášky č. 119/1988 Sb., o hospodaření
s národním majetkem, které mj. stanoví:
"Organizace jsou povinny hospodařit s národním
majetkem s péčí řádného
hospodáře. Jsou povinny zejména: ...
e) využívat právní prostředky
k ochraně národního majetku..."
Uvedené ustanovení porušilo MD tím,
že při nakládání s majetkovou
účastí DI., a. s., k níž má
právo hospodaření ve smyslu ustanovení
dosud platného § 64 odst. 2 zákona č.109/1964
Sb., hospodářský zákoník, nepožadovalo
výměnu zatímního listu za akcie DI,
a. s., ve smyslu ustanovení § 176 odst. 5 zákona
č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
které stanoví:
"Zatímní list vymění společnost
akcionáři za akcie po splacení jmenovité
hodnoty akcií, které zatímní list
nahrazuje."
Podle obchodního zákoníku nepostupovaly MH
a Investiční banka již při založení
akciové společnosti. Ta byla založena dne 6.
8. 1992 a téhož dne vystavilo MH zatímní
list jako osvědčení o úpisu a splacení
900 kusů akcií o celkové jmenovité
hodnotě 900 tis. Kč (Investiční bance
o 100 kusech akcií o celkové jmenovité hodnotě
100 tis. Kč). Do obchodního rejstříku
byla však zapsána až dne 24. 8. 1992. Zatímní
list byl tak vystaven v rozporu s ustanovením § 176
odst. 1 obchodního zákoníku, které
stanoví: "Po zápisu společnosti do
obchodního rejstříku vystaví společnost
upisovateli zatímní list." MH po splacení
100% jmění společnosti již při
uvedeném zápisu nepožadovalo výměnu
zatímního listu za akcie. Zatímní
list byl dodatkem k delimitačnímu protokolu ze dne
7. 5. 1993 převeden z MH na MD;
2. porušilo ustanovení § 7 odst. 1 zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, které
stanoví:
"Účetní jednotky jsou povinny vést
účetnictví úplně, průkazným
způsobem a správně tak, aby věrně
zobrazovalo skutečnosti, které jsou jeho předmětem.",
a zároveň ustanovení § 6 písm.
a) vyhlášky č. 119/1988 Sb., o hospodaření
s národním majetkem, které mj. stanoví:
"Organizace jsou povinny hospodařit s národním
majetkem s péčí řádného
hospodáře. Jsou povinny zejména:
a) národní majetek... vést v předepsané
evidenci..."
Uvedená ustanovení porušilo MD tím,
že majetkovou účast v DI, a. s., ve výši
900 tis. Kč "ve formě zatímního
listu" nevede v účetnictví;
3. porušilo ustanovení § 30 vyhlášky
MF ČR č. 205/1990 Sb., o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu České republiky a o finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací, kde je mj. stanoveno:
"Organizace hospodařící s rozpočtovými
prostředky je povinna při plnění rozpočtu
dbát, aby... plnila úkoly hrazené ze státního
rozpočtu republiky nejhospodárnějším
způsobem a aby efektivně využívala rozpočtových
prostředků."
a to tím, že:
a) schválilo výběrové řízení,
jehož výsledek neodpovídal státní
účasti ve výši 2,24 mld. Kč.
Silniční investiční, a. s., vyhlásila
v prosinci 1992 z pověření MH soutěž
na financování a výstavbu silnice I/52 s
podmínkou, aby celkové výdaje České
republiky nepřekročily 2,24 mld. Kč. V podmínkách
soutěže bylo mj. uvedeno, že
- předmětem poptávky je získání
finančních prostředků pro SI, a. s.
na financování dodávky souboru staveb silnice
I/52 v úsecích Rajhrad - Pohořelice a Pohořelice
- Mikulov.
- součástí nabídky může
být i dodávka souboru staveb silnice I/52 včetně
návrhu postupu výstavby a ceny komplexní
dodávky.
Podle protokolu sepsaného při otevírání
obálek s návrhy na financování a výstavbu
silnice I/52 ze dne 8. 2. 1993 se do veřejné soutěže
přihlásilo 5 uchazečů. Výběrová
komise doporučila dne 17. 3. 1993 jako vítěze
ADI, i když její nabídka představovala
cenu 2,364 mld. Kč a nesplňovala tak zásadní
požadavek výběrového řízení,
tj. maximální účast státního
rozpočtu 2,24 mld. Kč;
b) schválilo nevýhodnou smlouvu o dílo
mezi SI, a. s. a ADI na přestavbu silnice I/52 Rajhrad
- Mikulov.
SI, a. s., podala dne 1. 9. 1993 ministrovi dopravy žádost
o souhlas se smlouvou o dílo. Aniž souhlasu vyčkala,
dne 3. 9. 1993 tuto smlouvu uzavřela. Ministr dopravy žádost
odsouhlasil až dne 8. 9. 1993. Nevýhodnost smlouvy
spočívala především v tom, že
nezajišťovala věcně usměrňovanou
cenu a veškeré riziko za případné
zvýšení výdajů státního
rozpočtu oproti předpokladům ponechávala
prostřednictvím SI, a. s., zcela na straně
státu.
Pro věcné usměrnění cen platí
ustanovení § 6 odst. 1 písm. c) zákona
č. 526/1990 Sb., o cenách, které mj. stanoví:
"Věcné usměrňování
cen spočívá ve stanovení podmínek
cenovými orgány pro sjednání cen.
Tyto podmínky jsou... c) závazný postup při
tvorbě ceny nebo při její kalkulaci."
Tento závazný postup byl dán ustanovením
položky 9. B části II. výměru
MF č. 01/93, které mj. stanoví: "Stavby,
stavební objekty, provozní soubory, stavební
a montážní práce, dodávky strojů
a zařízení... financované za účasti
státního rozpočtu. Pro účely
regulace cen platí: ...
B. ceny podle smluv uzavřených od 1. září
1991 se sjednávají na podkladě vyhodnocení
soutěže podle Zadávacího řádu
staveb vydaného FMH, MP ČR a MVS SR ze dne 24. 7.
1991 (dále jen "ZŘS"), který je
pro účely regulace cen podle tohoto písmene
závazný (Cenový věstník částka
40 - 42/1991)..."
Cena stanovená ve smlouvě o dílo výše
uvedené podmínky nesplňovala a regulovanou
cenou nebyla. SI, a. s., v žádosti na MD uvedla, že
se jedná o smlouvu s vítězem výběrového
řízení. V tomto výběrovém
řízení bylo však hlavním kritériem
zajištění financí a teprve v druhé
řadě zajištění dodávky
souboru staveb. Soutěž na samostatnou dodávku
souboru staveb nebyla vyhlášena.
Ustanovení čl. 8 odst. 1 ZŘS mj. stanoví:
"Předmět soutěže se vymezuje
jednoznačným způsobem, podrobné vymezení
obsahují zadávací podklady..." Ustanovení
čl. 8 odst. 3 ZŘS mj. stanoví: "Je-li
předmětem soutěže dodávka stavby
jako celku, ... vymezuje předmět soutěže
projekt stavby..." Pro seriózní nabídku
ceny dodávky stavebních prací nebyl v soutěži
na financování a výstavbu silnice I/52 v
provedeném výběrovém řízení
dostatečným způsobem určen předmět
soutěže. Projektová dokumentace na přestavbu
silnice I/52 nebyla v době soutěže dokončena
a byla dodávána až v průběhu
stavby. Počet realizovaných objektů byl téměř
o 50% vyšší než bylo v zadání.
Zvýšení představovalo hodnotu cca 500
mil. Kč. Na skutečnost, že podklady jsou nedostatečné,
upozornil i jeden z účastníků veřejné
soutěže.
Podle nabídky ADI byla sjednána základní
cena dodávky staveb 1 716,2 mil. Kč. Vliv inflace
na její zvýšení byl v nabídce
i ve smlouvě stanoven rozdílným způsobem.
Podle nabídky ADI měly být použity "indexy
čtvrtletně vyhodnocované Ústavem racionalizace
ve stavebnictví (dále jen "ÚRS")
ve spolupráci s Českým statistickým
úřadem (dále jen "ČSÚ")".
Ve smlouvě o dílo čl. II. 4. je však
nasmlouváno použití "indexu cen stavebních
prací za provádění výkonu vydaný
ČSÚ publikovaný ÚRS". Ve
skutečnosti je používán "statistický
index" oboru 800 stavebnictví celkem. Tento stav je
jednou z příčin chybného odhadu zvýšení
základní ceny (původně kvantifikovaného
ve výši 184,2 mil. Kč na celou stavbu, v současnosti
se předpokládá ve výši 674,1
mil. Kč).
Nedodržení postupu dle ZŘS je kvalifikováno
jako neoprávněné použití rozpočtových
prostředků podle § 30 zákona ČNR
č. 576/1990 Sb;
c) rozhodlo o účasti SI, a. s., při
zajišťování uvedené investice,
ačkoliv všechny činnosti mohl zajišťovat
SIÚ.
MD přípisem ze dne 29. 10. 1993 oznámilo
SIÚ, že bude zajišťovat výkon investora
na přestavbu silnice I/52 Brno - Mikulov s tím,
že SI, a. s., bude pro tuto akci zajišťovat obstaravatelskou
činnost v rozsahu smlouvy, kterou mezi sebou uzavřou.
Návrh zprostředkovatelské smlouvy MD přiložilo.
Jako důvod tohoto způsobu zajišťování
akce uvedlo mj. potřebu zajištění finančních
prostředků mimo státní rozpočet
cestou získání půjčky od zahraničních
bank. Vláda ČR však rozhodla, že garanci
na zahraniční půjčku neposkytne a
získání této půjčky
bez garance nebylo reálné. Podle zřizovací
listiny přitom vykonával SIÚ veškerou
činnost jako SI, a. s., kromě zajištění
zahraniční půjčky. Podle výpisu
z obchodního rejstříku neměla SI,
a. s., pro získávání zahraničních
půjček za úplatu oprávnění,
zprostředkovatelská činnost SI, a. s., pro
SIÚ byla tedy zbytečná.
"Smlouva o obstarání věci na přestavbu
silnice I/52 Rajhrad - Mikulov" (dále jen "obstaravatelská
smlouva") mezi SIÚ a SI, a. s., byla uzavřena
dne 4. 11. 1993. Podle ní SIÚ hradil obstarateli
0,4% z celkové částky stavebních prací
vyfakturovaných obstarateli a náklady vynaložené
v souvislosti s přípravou smlouvy o dílo
a zajištění úvěrového
financování. Úhrada k 30. 6. 1996 činila
7,2 mil. Kč za vyfakturované práce a 3,286
mil. Kč za projednání a zpracování
úvěrových smluv, které nebyly nikdy
uzavřeny.
B. MF
nevyužilo ustanovení čl. 4 odst. 4 Zásad
pro poskytování a čerpání prostředků
státního rozpočtu pro pořizování
investičního majetku, které vydalo pod č.
j. 113/1679/94, které mj. stanoví:
"Výši individuální dotace...
na jednotlivé akce poskytované ze státního
rozpočtu... stanoví ministerstvo financí
po projednání se zřizovatelem. V případě
potřeby upraví výši individuální
dotace na základě výsledků expertizního
posouzení dokumentace (i přípravné)...
Za výsledky výběrového řízení
plně zodpovídá investor. Pokud nebudou odpovídat
předpisům a splňovat podmínky nejhospodárnějšího
a nejefektivnějšího užití investičních
prostředků státního rozpočtu,
nemusí být ministerstvem financí akceptovány."
Do formuláře registru investic MF Form RI 80/95
ze dne 22. 5. 1995, který byl podkladem pro vydání
rozhodnutí o poskytnutí individuální
dotace, uvedlo MD rozpočtové náklady přestavby
silnice I/52 ve výši 3 380 mil. Kč (systémová
dotace 1230,3 mil. Kč, individuální dotace
1 036,3 mil. Kč a cizí neuvedené zdroje ve
výši 1 113,4 mil. Kč). MF po projednání
návrhu s MD vydalo dne 8. 11. 1995 Rozhodnutí, podle
kterého byla částka 3 380 mil. Kč
akceptována a celá měla být hrazena
ze státního rozpočtu. MF při vydání
rozhodnutí nevyužilo uvedených možností
(především expertizní posouzení
dokumentace) a nepřezkoumalo oprávněnost
podstatného navýšení výdajů
státního rozpočtu.
C. SIÚ
1. porušil ustanovení § 4 odst. 2 zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, které
stanoví:
"Účetní jednotky jsou povinny dodržovat
při vedení účetnictví účtové
osnovy a postupy účtování, uspořádání
položek účetní závěrky..."
SIÚ zaúčtoval zálohy ve výši
171,6 mil. Kč v roce 1993 a 89,334 mil. Kč v roce
1994 na účet 042 - Pořízení
hmotných investic místo na účet 052
- Poskytnuté zálohy na hmotný investiční
majetek. Postupoval tak v rozporu s opatřením FMF
č. j. V/20 530/1992, kterým se stanoví účtová
osnova a postupy účtování pro rozpočtové
a příspěvkové organizace a obce, kde
v příloze č. 2 v účtové
třídě 0 čl. II odst. 6 je uvedeno:
"Na účtech účtové skupiny
05 - Poskytnuté zálohy na nehmotný a hmotný
investiční majetek se účtují
zálohy dlouhodobé i krátkodobé.";
2. porušil dále uvedená ustanovení
zákona č. 576/1990 Sb., a to
a) ustanovení § 5 odst. 2, které mj. stanoví:
"Na konkrétní akce nebo předem stanovené
okruhy potřeb se poskytují účelové
dotace, a to za podmínek stanovených zásadami
dotační politiky."
SIÚ poskytl dodavateli v roce 1993 zálohové
finanční prostředky v celkové výši
218 435 484 Kč a jejich vyúčtování
provedl až v průběhu roku 1995. V roce 1994
poskytl prostředky ve výši 9 319 800 Kč
a vyúčtoval je až v srpnu 1995, v roce 1995
poskytl prostředky ve výši 28 634 751 Kč
a nevyúčtoval je do doby ukončení
kontroly (říjen 1996).
Poskytnutím neúměrných záloh
dodavateli bez odpovídajícího plnění
postupoval rovněž v rozporu s ustanovením čl.
V přílohy č. 1 k Postupu pro realizaci systému
účasti státního rozpočtu na
financování investic v působnosti České
republiky, vydaném MF pod č. j. 113/39 466/91, které
stanoví: "Na investiční výstavbě
s účastí prostředků státního
rozpočtu mohou rozpočtové, příspěvkové
a hospodářské organizace poskytnout zálohy
dodavatelům a to do výše 10% z ročního
objemu, na který bude v tomtéž roce vystavena
faktura (i dílčí), či provedené
práce, nebo popř. způsobem úhrady
stanoveným dle smluvních vztahů (po nabytí
účinnosti obchodního zákoníku)."
(Obdobně maximální výši záloh
stanoví i Zásady pro poskytování a
čerpání prostředků státního
rozpočtu pro pořizování investičního
majetku, vydané MF pod č. j. 113/1 679/94 s účinností
od 1. 3. 1994);
b) ustanovení § 11 odst. 1, které stanoví:
"Rozpočtové prostředky mohou být
použity pouze v příslušném rozpočtovém
roce, a to k účelům, na které byly
státním rozpočtem republiky určeny."
SIÚ v roce 1993 zahrnul do výdajů na přestavbu
silnice I/52 částku 336 000 Kč za poptávkové
řízení na dodavatele přestavby silnice
I/52. Částku uhradil SI, a. s., dne 24. 8. 1993
bez právního důvodu, když obstaravatelská
smlouva byla uzavřena až dne 4. 11. 1993. Úhrada
nákladů vynaložených na soutěž
přitom nebyla předmětem žádného
smluvního vztahu.
SIÚ nedoložil účetními doklady
čerpání prostředků státního
rozpočtu ve výši 86 172 Kč v roce 1994
a 322 611 Kč v roce 1995, jak ukládá ustanovení
§ 6 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., které
stanoví: "Účetní jednotky
dokládají skutečnosti, které jsou
předmětem účetnictví (dále
jen "účetní případy "),
účetními doklady..." a ustanovení
§ 7 odst. 1 téhož zákona, které
stanoví: "Účetní jednotky
jsou povinny vést účetnictví úplně,
průkazným způsobem a správně
tak, aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které
jsou jeho předmětem."
SIÚ v roce 1996 provedl dvojí úhradu inženýrské
činnosti DI, a. s. ve výši 12 691 Kč
a do výdajů na přestavbu silnice I/52 zahrnul
navíc i částku 11 067 Kč za projektovou
dokumentaci autobusových zastávek, které
do přestavby nepatřily;
3. porušil ustanovení § 6 odst. 1 písm.
c) a odst. 2 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách,
která stanoví:
"Věcné usměrňování
cen spočívá ve stanovení podmínek
cenovými orgány pro sjednání cen.
Tyto podmínky jsou...
c) závazný postup při tvorbě ceny
nebo při její kalkulaci.",
"Tento způsob regulace cen platí pro všechny
prodávající a kupující určeného
druhu zboží.",
a současně nedodržel závazný
postup daný ustanovením položky 9. B části
II. výměru MF č. 01/93, které mj.
stanoví:
"Stavby, stavební objekty, provozní soubory,
stavební a montážní práce, dodávky
strojů a zařízení... financované
za účasti státního rozpočtu.
Pro účely regulace cen platí: ...
B. ceny podle smluv uzavřených od 1. září
1991 se sjednávají na podkladě vyhodnocení
soutěže podle Zadávacího řádu
staveb vydaného FMH, MP ČR a MVS SR ze dne 24. 7.
1991 (dále jen "ZŘS"), který je
pro účely regulace cen podle tohoto písmene
závazný (Cenový věstník částka
40 - 42/1991)..."
SIÚ nevyhlásil soutěž na dodávku
stavby silnice I/52 a převzal cenu stanovenou ve smlouvě
o dílo, která nebyla věcně usměrňovanou
cenou (viz část A. 3. b tohoto kontrolního
závěru).
Tím nepostupoval ani podle ustanovení § 7 odst.
1 téhož zákona, které stanoví:
"Jestliže pro smlouvy platí ceny, které
jsou v rozporu... s věcným usměrňováním
cen uplatněným podle § 6 po vzniku smluv, smluvní
strany jsou povinny sjednat ceny odpovídající
novým úředně stanoveným cenám
nebo uplatněnému způsobu věcného
usměrňování cen tak, aby vstoupily
v platnost nejpozději do tří měsíců
od účinnosti rozhodnutí o úředně
stanovených cenách nebo o věcném usměrňování
cen."
Nedodržení postupu dle ZŘS a výměru
MF č. 01/93 je podle bodu 12 položky 9. B části
II tohoto výměru kvalifikováno jako neoprávněné
použití rozpočtových prostředků
podle ustanovení § 30 zákona ČNR č.
576/1990 Sb.;
4. porušil ustanovení § 30 odst. 2 vyhlášky
č. 205/1991 Sb., které stanoví:
"Organizace hospodařící s rozpočtovými
prostředky je povinna při plnění rozpočtu
dbát, aby dosahovala maximálních příjmů
a plnila úkoly hrazené ze státního
rozpočtu republiky nejhospodárnějším
způsobem a aby efektivně využívala rozpočtových
prostředků. Rozpočtové prostředky
může používat jen k účelům,
pro které byly určeny, a to na krytí nezbytných
potřeb, na opatření zakládající
se na právních předpisech a k zajištění
nerušeného chodu organizace; prostředky může
čerpat jen do výše stanovené ve státním
rozpočtu republiky nebo rozpočtu zřizovatele,
a to v mezích závazných ukazatelů
a v souladu s věcným plněním."
SIÚ nehospodárně vynaložil finanční
prostředky státního rozpočtu, když:
- nevyžadoval důsledné plnění
smluvních povinností vyplývajících
z obstaravatelské smlouvy ze strany DI, a. s. Ačkoliv
DI, a. s., obstaravatelskou činnost v rozsahu daném
obstaravatelskou smlouvou nevykonávala, vyplatil jí
k 30. 6. 1996 nekrácenou smluvní částku
7 119 710 Kč. Podle obstaravatelské smlouvy měl
obstaratel mj. zajišťovat koordinaci výkonů
stavebního dozoru a postupu výstavby, plnění
podmínek výběrového řízení
(tj. dodržení nabídkové ceny) a efektivní
využití finančních prostředků.
SIÚ neprokázal, že uvedenou činnost
obstaratel skutečně vykonával. Obstaratel
se např. neúčastnil předání
stavby objednateli ani porovnání platné projektové
dokumentace s nabídkou. O tom, že obstaratel neprováděl
svou činnost, dostatečně svědčí
i skutečnost, že za násypové materiály
ze zemníků bylo dodavatelem fakturováno o
7 573 182 Kč více, než bylo obsahem projektové
dokumentace předložené ke stavebnímu
povolení;
- zahrnul do obstaravatelské smlouvy mezi povinnosti obstaratele
i zajištění finančních zdrojů
v případě poskytnutí státní
záruky za úvěr. V době podpisu smlouvy
však bylo oběma stranám známo, že
přestavba silnice I/52 bude hrazena plně ze státního
rozpočtu. Podle výpisu z obchodního rejstříku
ze dne 24. srpna 1992 má SI, a. s., pouze oprávnění
k inženýrské činnosti ve výstavbě
(s výjimkou vlastního provádění
dopravních, popř. inženýrských
staveb). Činnost zprostředkování zahraničních
půjček za úplatu v obchodním rejstříku
zapsánu neměla. Přesto jí za vypracování
úvěrových smluv SIÚ zaplatil 3 286
703 Kč.
Shrnutí:
Na přestavbě silnice I/52 se původně
předpokládala účast státního
rozpočtu ve výši 2,24 mld. Kč garancí
za zahraniční úvěr. Stavební
náklady byly předpokládány ve výši
1,9 mld. Kč. Přestavba byla nakonec financována
přímo ze státního rozpočtu
a celkové výdaje se předpokládají
ve výši 3,3 8 mld. Kč (z toho stavební
náklady cca 3 mld. Kč). Původně stanovený
termín dokončení přestavby byl posunut
z prosince na červen.
Kontrolou bylo zjištěno, že tyto skutečnosti
jsou odrazem postupu zúčastněných
organizací v průběhu výstavby. Akce
nevycházela z ucelené koncepce výstavby a
přestavby silnic. Způsob financování
nebyl od počátku vyjasněn. Z původně
uvažovaného zahraničního úvěru
garantovaného státem došlo ke změně
na systémovou dotaci a posléze na dotaci individuální
ze státního rozpočtu.
MF při změnách financování
nedodržovalo své předpisy, které pro
účast státního rozpočtu na
financování investic vydalo.
MD odsouhlasilo veřejnou soutěž na financování
přestavby, jejíž součástí
mohla být i nabídka na dodávku staveb. Cena
přestavby byla u vítězné nabídky
stanovena nejasným způsobem a překračovala
předpokládaný výdaj státního
rozpočtu 2,24 mld. Kč. Předmět soutěže
smlouvy (projekt) nebyl vymezen dostatečným způsobem.
MD schválilo pro stát nevýhodnou smlouvu
na přestavbu mezi vítězem soutěže
a účelovou organizací, původně
zřízenou pro přijetí zahraničního
úvěru. Uložilo investorovi - Silničnímu
investorskému útvaru Brno tuto smlouvu respektovat.
Tím mu neumožnilo provést soutěž
pouze na dodávku souboru staveb ani stanovit podmínky
dodávky. Mezi investora a dodavatele včlenilo mezičlánek,
který po změně financování
silnice I/52 nebyl nutný.
SIÚ jako investor odpovědný za veškerou
inženýrskou činnost nesplnil své povinnosti,
jak mu ukládají příslušné
zákony, tj. dbát o co nejhospodárnější
a nejefektivnější nakládání
se státními prostředky. SIÚ nezajistil,
aby smluvní vztahy mezi ním, obstaratelem a zhotovitelem
díla byly řádně ujednány a
bylo z nich odstraněno vše, co by mohlo vést
ke vzniku rozporů. Např. v obstaravatelské
smlouvě nebyly stanoveny reálné termíny
zahájení prací. Na 1. úseku byl uveden
termín realizace 04/94 - 12/96 a na 2. úseku termín
10/93 - 06/96. První stavební povolení pro
jednotlivé objekty úseků byla přitom
vydána až v listopadu a prosinci 1994. Obstaravatelská
smlouva byla podepsána až 4. listopadu 1993.
V době podpisu obstaravatelské smlouvy nebyla zpracována
projektová dokumentace pro všechny objekty jednotlivých
úseků a ani nebyla vydána příslušná
stavební povolení. Projektová dokumentace
byla zpracovávána po částech průběžně
s postupem výstavby až do roku 1996 a v průběhu
výstavby byla taktéž vydávána
stavební povolení.
Kontrolou bylo dále zjištěno, že financování
stavebních investic ze státního rozpočtu
není řešeno obecně závazným
právním předpisem, který by jednoznačně
stanovoval postup. Zásady MF, které poskytování
investičních dotací upravují, nejsou
obecně závazným právním předpisem
a řeší poskytování dotací
nedostatečně.
Na nehospodárnost vynakládání prostředků
státního rozpočtu na investice mají
dále vliv nejasnosti, které se týkají
závazných postupů investora, zejména
to,
- že u stavebních investic chybí právní
předpis, který by jednoznačné stanovil
předmět soutěže. Podle ZŘS byl
u stavebních investic předmětem soutěže
projekt stavby ve smyslu vyhlášky č. 43/1990
Sb., o projektové přípravě staveb.
Tato vyhláška byla v roce 1992 zrušena. Podle
zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání
veřejných zakázek, v platném znění,
(který ZŘS nahradil) není již předmět
obchodní veřejné soutěže u stavebních
investic jednoznačně vymezen. Pro státní
správu by náležitosti projektové dokumentace
měla vymezit právní norma;
- že pro zvýšení rozpočtované
ceny v důsledku inflačních vlivů není
státem stanoven závazný postup investora.
Důsledkem tohoto stavu je skutečnost, že nejsou
jednoznačně stanoveny nároky na výdaje
státního rozpočtu a riziko jejich navýšení
zůstává zcela na straně státu.