IV. Porušení pravidel účetnictví

A. FN Plzeň porušila ustanovení § 3 odst. 1 a § 7 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, která mimo jiné stanoví:

"Účetní jednotky účtují o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí..."

"Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví úplně..., aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které jsou jeho předmětem.",

tím, že v průběhu roku 1995 odprodala třináct dopravních prostředků s nulovou zůstatkovou hodnotou a tento majetek nevyřadila, ale naopak dále vedla na příslušných majetkových účtech (v některých případech dokonce i v roce 1996). Úhrn takto nesprávně vedeného majetku činil téměř 1 000 000 Kč.

B. N Č. Budějovice, MZ, DPL Opařany, SZŠ Tábor, MNA Ústí n. L., NsP Kostelec n. Č. l., FN Hradec Králové, IDV ZP, VFN Praha a SZŠ Č. Budějovice porušily ustanovení § 4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., které mimo jiné stanoví:

"Účetní jednotky jsou povinny dodržovat při vedení účetnictví účtové osnovy a postupy účtování..., které stanoví federální ministerstvo financí a vyhlašuje je oznámením o jejich vydání ve Sbírce zákonů.",

tím, že např.

- N Č. Budějovice bez právního důvodu přecenila v roce 1995 pozemky, ke kterým měla právo hospodaření, z částky 37 049 000 Kč na částku 90 219 000 Kč a účtovala o tom v rozporu s Opatřením Federálního ministerstva financí č. j. V/20 530/1992 ze dne 30. 7. 1992, kterým se upravuje účtová osnova a postupy účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Účtová osnova"). V účtové třídě 0 čl. III - Ocenění investičního majetku v odst. 8 se stanoví:

"O zvýšení ocenění investičního majetku, pokud tak nestanoví toto opatření či zvláštní právní předpis, se neúčtuje."

Naopak nemocnice v roce 1994 nezvýšila pořizovací cenu objektu - prádelny o hodnotu technického zhodnocení (instalace ústředního topení) v úhrnné částce 360 449 Kč a v roce 1995 obdobně nezvýšila cenu objektu Vyšší Brod o hodnotu technického zhodnocení (rekonstrukce topných rozvodů) v úhrnné částce 3 843 736 Kč, jak to vyžaduje Účtová osnova v účtové třídě 0 čl. III. - Ocenění investičního majetku odst. 5, které mimo jiné stanoví:

"Ocenění hmotného investičního majetku se zvýší o výdaje na dokončené technické zhodnocení..."

Dále nemocnice nezařadila do hmotného investičního majetku (dále jen "HIM") umělecká díla - 154 kusů originálních obrazů, jak to vyžaduje Účtová osnova v účtové třídě 0 čl. I - Investiční majetek v odst. 5 písm. a), kde se mimo jiné stanoví:

"Hmotným investičním majetkem se rozumějí:

a) pozemky, budovy, stavby, umělecká díla, sbírky... bez ohledu na jejich pořizovací cenu..."

Obrazy vedla nemocnice pouze v evidenci drobného hmotného majetku v hodnotě 1 Kč za obraz.

Kromě toho nemocnice neměla pro předepsanou evidenci cizího majetku příslušný podrozvahový účet. Nemocnice při vyřazování příslušenství HIM v namátkově vybraných případech nesnížila pořizovací cenu HIM o hodnotu vyřazené části, jak to vyžaduje Účtová osnova v účtové třídě 0 čl. V - Vyřazování investičního majetku odst. 3, kde se mimo jiné stanoví:

"Při částečné likvidaci jednotlivého hmotného investičního majetku trvalým vyřazením věci, ... ocenění majetku se sníží o pořizovací cenu vyřazené věci."

- MZ neocenilo a do svého účetnictví k 31. 12. 1995 nezaúčtovalo hodnotu pozemků, k nimž má právo hospodaření, o celkové výměře 17 844 m2, jak to vyžadovala Účtová osnova v účtové třídě 0 - Investiční majetek čl. I odst. 9 písm. a), kde se mimo jiné stanoví:

"V účtové třídě 0 - Investiční majetek účtuje účetní jednotka

a) o majetku, ke kterému má právo vlastnické nebo právo hospodaření..."

Termín pro zahrnutí pozemků do účetnictví byl stanoven Opatřením Federálního ministerstva financí č. j. V/1-12 265/91 ze dne 24. 5. 1991 do 1. 2. 1992. O odpovídající hodnotu pozemků vykazovalo MZ v letech 1992 až 1995 nižší stav investičního majetku;

- VFN Praha (263 000 m2) a SZŠ Tábor neocenily a do svého účetnictví nezaúčtovaly pozemky. DPL Opařany (789 326 Kč), FN Hradec Králové a NsP Kostelec n. Č. l. (2 629 186 Kč) nezaúčtovaly do svého účetnictví pozemky.

C. MZ, FNsP Ostrava, FN Olomouc, FN Hradec Králové, ZÚNZ Příbram, N Č. Budějovice, FN Brno, SZŠ Tábor a VFN Praha porušily ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., které stanoví:

"Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví úplně, průkazným způsobem a správně tak, aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které jsou jeho předmětem.",

tím, že např.

- MZ ve svém účetnictví k 31. 12. 1995 neúčtovalo o závazcích ve výši 57 491 633 Kč, které vznikly neuhrazením plateb za výkony zdravotní péče poskytnuté zdravotnickými zařízeními v roce 1994 a 1995 cizincům;

- FNsP Ostrava dokladově nedoložila jednoznačné čerpání prostředků individuální dotace v úhrnné výši 5 650 160 Kč, tj. nedoložila, kterým objektům nebo provozním souborům přísluší jednotlivé faktury;

- N Č. Budějovice u čtyř namátkově vybraných případů určila nesprávně pořizovací cenu při zařazování HIM do svého majetku. Rozdíl v těchto případech činil celkem 2 870 702 Kč;

- FN Brno nevedla v účetnictví objekt s pozemkem o výměře 1 757 m2 v katastrálním území Brno - Staré Brno přijatý v roce 1994 darem od města Brna;

- VFN Praha vedla ještě v roce 1995 v účetnictví budovy v úhrnné hodnotě 5 137 969 Kč, ačkoliv je už v lednu roku 1992 vrátila oprávněným osobám na základě dohody o vydání věci podle zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd.

Dále převzala nemocnice ke dni sloučení s Fakultní nemocnicí 1, tj. k 31. 12. 1994, z této organizace dohadnou položku "nevypořádané platby za rok 1994 od pojišťoven" ve výši 16 000 000 Kč bez zdokladování toho, kterých výkonů se to týká. Vzhledem k tomu, že k uvedené položce nebyly v roce 1995 od Všeobecné zdravotní pojišťovny uskutečněny žádné platby, nemocnice tuto položku zrušila.

D. VFN Praha porušila ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., které stanoví:

"Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví úplně, průkazným způsobem a správně tak, aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které jsou jeho předmětem.",

a ustanovení § 28 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., které mimo jiné stanoví:

"Účetní jednotky s výjimkou rozpočtových organizací odpisují hmotný majetek...",

tím, že ještě v roce 1995 účtovala o odpisech budov č. p. 141 a 153 v Praze 1 přesto, že je už v lednu roku 1992 vydala oprávněným osobám v souladu se zákonem č. 403/1990 Sb. Do 31. 12. 1995 takto neoprávněně zaúčtovala celkem 219 623 Kč (z toho 51 372 Kč v roce 1995).

Rovněž neoprávněně účtovala odpisy z nákladních automobilů odprodaných 22. 9. 1995. Do 31. 12. 1995 tak neoprávněně zaúčtovala 13 662 Kč do nákladů.

Naproti tomu nemocnice nezaúčtovala do nákladů odpisy z dvou osobních automobilů ve výši 18 293 Kč.

E. MZ, FN Plzeň, FN Brno, SZŠ Tábor, FN Hradec Králové, SZŠ Kolín a NsP Kostelec n. Č. l. porušily ustanovení § 29 odst. 1 a § 30 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., která mimo jiné stanoví:

"Účetní jednotky inventarizací ověřují ke dni řádné a mimořádné účetní závěrky, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti."

"Skutečné stavy majetku a závazků se zjišťují inventurou fyzickou u majetku hmotné povahy, popřípadě nehmotné povahy...",

tím, že např.

- MZ ke dni účetní závěrky 31. 12. 1995 neprovedlo inventarizaci pozemků, k nimž má právo hospodaření, HIM pořízeného v úhrnné hodnotě 5 833 710 Kč a závazků v hodnotě 57 491 633 Kč. Rovněž tak k vykázanému stavu HIM k uvedenému datu ve výši 122 285 540 Kč a nehmotnému investičnímu majetku (software) ve výši 8 851 192 Kč MZ neprokázalo provedení fyzické inventury;

- FN Brno, SZŠ Tábor a NsP Kostelec n. Č. l. neprováděly ke dni účetní závěrky inventarizace pozemků. FN Plzeň ji provedla nesprávně.

F. FN Brno, ZÚNZ Příbram a FN Hradec Králové porušily ustanovení § 30 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., které mimo jiné stanoví:

"Skutečné stavy majetku a závazků se zjišťují inventurou fyzickou u majetku hmotné povahy, popřípadě nehmotné povahy...; tyto stavy se zaznamenávají v inventurních soupisech, které musí být podepsány osobou odpovědnou za provedení inventarizace.",

tím, že

- FN Brno skutečný stav majetku nezaznamenala v inventurních soupisech. Provedení inventarizace spočívalo v tom, že dílčí inventarizační komise uvedly zjištěné rozdíly pouze v zápisu o průběhu a výsledku inventarizace;

- ZÚNZ Příbram neprováděl fyzickou inventuru pronajatého HIM (v zůstatkové hodnotě 456 844 Kč), ale jen dokladovou;

- FN Hradec Králové při inventarizaci HIM a pozemků v roce 1995 nepředložila inventurní soupisy podepsané osobou odpovědnou za provedení inventarizace.

G. ZÚNZ Příbram, FN Plzeň a FN Brno porušily ustanovení § 30 odst 2 zákona č. 563/1991 Sb., které stanoví:

"Fyzickou inventuru hmotného majetku, kterou nelze provést ke dni účetní závěrky, lze provádět v průběhu posledních tří měsíců účetního období, popřípadě v prvním měsíci následujícího účetního období. Přitom se musí prokázat stav hmotného majetku ke dni účetní závěrky údaji fyzické inventury opravenými o přírůstky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončení fyzické inventury do konce účetního období, popřípadě za dobu od začátku následujícího účetního období do dne ukončení fyzické inventury v prvním měsíci tohoto účetního období.",

tím, že

- ZÚNZ Příbram provedl v účetním období let 1994 a 1995 fyzickou inventuru HIM v průběhu měsíců února až září, tj. mimo přípustné období;

- FN Plzeň neprokázala údaji fyzické inventury stav hmotného majetku ke dni účetní závěrky 31. 12. 1995, s výjimkou zásob ve skladech, kde byly inventury provedeny k 31. 12. 1995;

- FN Brno neprokázala údaji fyzické inventury stav hmotného majetku ke dni účetní závěrky 31. 12. 1994.

VI. Ostatní porušení

A. MZ porušilo ustanovení § 31 odst. 1 a 2 zákona č. 576/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, která mimo jiné stanoví:

"Ústřední orgány... (dále jen "zřizovatel") zřizují k plnění úkolů v oboru své působnosti rozpočtové organizace nebo příspěvkové organizace jako právnické osoby."

"Zřizovatel vydá o vzniku organizace zřizovací listinu, která musí obsahovat:

a) označení zřizovatele,

b) název, sídlo organizace a její identifikační číslo...,

c) vymezení základního účelu a tomu odpovídajícího předmětu činnosti,

d) označení statutárních orgánů,

e) vymezení majetku, k němuž má organizace právo hospodaření,

f) vymezení doby, na kterou je organizace zřizována.",

a ustanovení organizačního řádu MZ, podle kterého MZ mimo jiné

"... zabezpečuje zakladatelskou a zřizovatelskou činnost ministerstva v oblasti organizačně právních aktů a plní funkci svodného útvaru v oblasti zřizování, změn a zrušování organizací v přímé působnosti ministerstva",

tím, že jako zřizovatel ve zřizovacích listinách FN Hradec Králové a FNsP Ostrava, neuvedlo podstatné náležitosti jako IČO, vymezení základního účelu a tomu odpovídajícího předmětu činnosti, vymezení majetku, k němuž má organizace právo hospodaření, a vymezení doby, na kterou je organizace zřizována.

Do doby ukončení kontroly nevydalo MZ zřizovací listiny příspěvkových organizací DPL Opařany a SZŠ Tábor.

B. DPL Opařany, SZŠ Kolín a N Č. Budějovice porušily ustanovení § 29 odst. 2 a 3 vyhlášky č. 205/1991 Sb., která mimo jiné stanoví:

"Hospodářská činnost je v účetnictví sledována odděleně od běžného hospodaření příspěvkové organizace."

"Rozsah a podmínky hospodářské činnosti stanoví obecně závazný právní předpis. V případě, že rozsah a podmínky nejsou takto stanoveny, stanoví je pro příspěvkové organizace zřízené ústředním orgánem tento ústřední orgán...",

tím, že

- DPL Opařany nesledovala hospodářskou činnost v účetnictví odděleně (odprodej jídel pro veřejnost). Provozováním této činnosti bez koncese porušila rovněž zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání;

- SZŠ Kolín do účetnictví hospodářské činnosti zahrnula i účetní položky, které vyplývají z běžného hospodaření školy a které do hospodářské činnosti nespadají;

- N Č. Budějovice provozovala hospodářskou činnost bez stanovení rozsahu a podmínek zřizovatelem (např. ubytovací služby, hostinské činnosti a spalování odpadků).

C. FNsP Ostrava porušila ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, které stanoví:

"Kromě vlastníka mají právo užívat půdu jiné osoby jen na základě smlouvy uzavřené s vlastníkem nebo na základě smlouvy uzavřené s pozemkovým fondem...",

tím, že bez právního důvodu uzavřela nájemní smlouvy o nájmu pozemků (zahrady, lesní pozemky) o celkové výměře 2 491 m2 a získala na základě těchto nájemních smluv v letech 1991 až 1995 nájemné ve výši 25 790 Kč. Tyto pozemky přešly ze zákona č. 229/1991 Sb. na Pozemkový fond ČR, který jediný je mohl pronajmout. Plněním těchto nájemních smluv bez právního důvodu získala nemocnice majetkový prospěch, který podle ustanovení § 451 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, je charakterizován jako bezdůvodné obohacení.

D. FN Brno porušila ustanovení § 10 odst. 1 písm. d) zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky, které mimo jiné stanoví:

"Vlastníci a jiní oprávnění jsou povinni ohlásit katastrálnímu úřadu změny údajů katastru týkající se jejich nemovitostí, a to do 30 dnů ode dne jejích vzniku...",

tím, že po nabytí budovy a pozemku darem darovací smlouvou ze dne 3. května 1994 až do doby ukončení kontroly neohlásila změnu údaje katastru příslušnému katastrálnímu úřadu.

E. FN Hradec Králové porušila ustanovení § 83 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, které mimo jiné stanoví:

"Stavební úřad může za podmínek stanovených zvláštními předpisy na žádost stavebníka vydat časově omezené povolení k předčasnému užívání stavby... Do 15 dnů po odevzdání a převzetí takové stavby je stavebník nebo budoucí uživatel povinen podat stavebnímu úřadu návrh na kolaudaci stavby.",

tím, že po ukončení zkušebního provozu Oddělení klinické biochemie nepodala příslušnému stavebnímu úřadu návrh na kolaudaci stavby. Na tuto stavbu, financovanou individuální a systémovou dotací ze státního rozpočtu ve výši 125 100 000 Kč, bylo stavebním úřadem vydáno rozhodnutí o prozatímním užívání stavby jen do 31. prosince 1995.

F. FN Brno užívala od 24. 5. 1991 nemovitost ve vlastnictví jiného vlastníka bez právního důvodu. Na základě zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, přešla ke dni účinnosti tohoto zákona, tj. ke dni 24. 5. 1991, do vlastnictví obce - města Brna nemovitost "Hybešova 41". Do té doby byla tato nemovitost ve vlastnictví státu a právo hospodaření zde měla FN Brno. Protože se jednalo o bývalý historický majetek Židovské náboženské obce (dále jen "ŽNO"), usneslo se Zastupitelstvo města Brna na darování této nemovitosti ŽNO v Brně. Na základě darovací smlouvy ze dne 27. 10. 1995 přešel pak tento majetek do vlastnictví ŽNO v Brně. FN Brno tento objekt však ani novému nabyvateli nevydala. Na užívání objektu neuzavřela FN žádnou nájemní smlouvu, ač k tomu byla dopisem ze dne 27. 4. 1993 Magistrátem města Brna vyzvána. K datu kontroly nebyl předložen doklad, který by prokazoval jiný stav. Také na tento majetkový prospěch bez právního důvodu lze nahlížet jako na bezdůvodné obohacení, jak bylo uvedeno výše v bodě VI. D.

G. NsP Kostelec n. Č. l. a MN Ústí n. L. porušily ustanovení § 3 odst. 1 a 3 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, která mimo jiné stanoví:

"Pronajimatel může nebytový prostor přenechat k užívání jinému ... smlouvou o nájmu (dále jen "smlouva")."

"Smlouva musí mít písemnou formu...",

tím, že

- NsP Kostelec n. Č. l. předala do užívání v roce 1992 nebytové prostory včetně zařízení bez uzavření nájemní smlouvy;

- MN Ústí n. L. předala do užívání v roce 1993 nebytové prostory včetně zařízení dvěma nájemcům bez uzavření nájemních smluv.

H. FN Olomouc a FNsP Ostrava porušily ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 116/1990 Sb., které mimo jiné stanoví:

"Nebytové prostory se pronajímají k účelům, ke kterým jsou stavebně určeny. Místnosti určené k provozování obchodu a služeb lze pronajímat jen po předchozím souhlasu národního výboru...",

tím, že

- FN Olomouc uzavřela v roce 1992 tři smlouvy o nájmu nebytových prostor k provozování obchodu, aniž by požádala o souhlas Úřad města Olomouce;

- FNsP Ostrava uzavřela 97 smluv o nájmu nebytových prostor k provozování obchodu a služeb, a nepožádala o souhlas příslušného úřadu městského obvodu. Zmíněné prostory byly kolaudovány jako bytové prostory a jiný kolaudační protokol nebyl předložen.

VYHODNOCENÍ

1. Kontrolní akce v resortu zdravotnictví se uskutečnila na vzorku jednadvaceti (až na dvě výjimky) příspěvkových organizací, a to především v oblasti čerpání výdajové části (investice, příspěvek na provoz) kapitoly. Ve vzorku kontrolovaných osob (dále jen "vzorek") převládaly fakultní nemocnice (6) a velké nemocnice (4), což představovalo asi 35% velkých zdravotnických zařízení resortu, kterým byly ze státního rozpočtu poskytnuty individuální a účelové systémové dotace. Celkem bylo v kapitole na investice vyčleněno 3 196 500 000 Kč. Rovněž lze za charakteristický vzorek považovat sedm středních zdravotnických škol vybraných z šestnácti, které byly příjemci systémové dotace ve výši 98 100 000 Kč.

2. Při hospodaření s rozpočtovými prostředky kapitoly "Ministerstvo zdravotnictví" porušovaly kontrolované osoby především postup pro poskytování záloh dodavatelům stavebních prací a dodavatelům zdravotnické přístrojové techniky. Překračující výše záloh, která ve zjištěných případech činila celkem něco přes 36 000 000 Kč (viz bod I. B), se pro dodavatele stávaly fakticky bezúročnými úvěrovými prostředky.

Na překračování výše záloh navazoval rozpor mezi vyplacenými zálohami a jejich věcným plněním v roce, kdy byly zálohy vyplaceny. Na straně MZ a MF, které uvolňují rozpočtové prostředky na individuální a účelové systémové dotace, byl zjištěn stále se opakující nedostatek pozdního a včas neavizovaného uvolnění prostředků ke konci roku, případně v posledním čtvrtletí u nově zahajovaných investičních akcí. Tato praxe vedla pak k častému porušení "Zásad pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu pro pořizování investičního majetku" a postupů při zadávání veřejných zakázek.

V souvislosti s kontrolou výdajové části státního rozpočtu bylo zjištěno nehospodárné nakládání s finančními prostředky a majetkem státu. Jednalo se především o nedostatečnou ochranu státního majetku, nesprávné nakládání s pohledávkami státu, nedostatky při pronájmu nebytových prostor (např. nevymáhání nedoplatků nájemného a penále), porušování pravidel účetnictví (např. neocenění a nezaúčtování pozemků do majetku) a porušování některých dalších právních předpisů. Zjištěné skutečnosti svědčí o nízkém právním vědomí odpovědných pracovníků kontrolovaných organizací. Vzhledem k tomu, že vzorek zahrnuje významné představitele zdravotnických zařízení (FN) a zdravotnického školství (SZŠ), je pravděpodobné, že by i v ostatních organizacích resortu se mohl vyskytovat obdobný stav.

3. MZ, které je ústředním orgánem resortu a správcem kapitoly, se často samo dopouštělo porušování právních předpisů. V některých případech při poskytování limitu investičních dotací nestanovilo příjemcům dotace povinnost dodržovat Zásady jako základní podmínku čerpání (např. pro FN Hradec Králové a SZŠ SP Beroun), a to přesto, že MF to stanovilo jako jednu z podmínek uvolňování dotací. Pokyny ministra zdravotnictví a I. náměstka ministra z dubna 1994, které byly rozeslány všem ředitelům přímo řízených organizací, nejsou, jak je patrno z uvedených zjištění, příliš účinné.

Nehospodárné nakládání s prostředky státního rozpočtu se projevovalo při časném řešení úkolů resortu MZ dodavatelským způsobem. V tomto případě docházelo k tomu, že na řešení úkolů resortu se souběžně vynakládaly rozpočtové prostředky, a to jak na úhradu dodavatelům, tak na platy a odměny zaměstnancům MZ, kteří tyto úkoly měli stanoveny v organizačním řádu.

4. Součástí kontrolní akce bylo též zjištění o provádění kontrolní činnosti MF, finančních úřadů (dále jen "FÚ") a MZ v letech 1993 až 1995, která byla zaměřena na hospodaření s prostředky státního rozpočtu. Bylo zjištěno, že ve vzorku byly FÚ kontrolovány jen dvě FN (FN Hradec Králové za léta 1993 a 1994, FN Plzeň, a to pouze hospodaření transfúzní stanice). MZ vykonávalo údajně kontrolu ve FNsP Ostrava při pravidelných návštěvách pracovníků MZ, avšak bez doložení výsledků kontrolní činnosti. V roce 1994 MZ kontrolovalo ještě SZŠ Č. Budějovice. Nízká úroveň kontrolní činnosti příslušných orgánů a především MZ odpovídá zjištěnému stavu porušování právních předpisů. Zjištěné skutečnosti svědčí o tom, že MZ nepřistupovalo dost odpovědně k plnění

- ustanovení § 3 odst. 2 písm. d) vyhlášky č. 205/1991 Sb., které mimo jiné stanoví:

"Jako správce kapitoly ústřední orgán především...

d) usměrňuje a kontroluje hospodaření s rozpočtovými prostředky v rámci kapitoly, ...",

- ustanovení § 28 odst. 1 vyhlášky č. 119/1988 Sb., které mimo jiné stanoví:

"Orgány hospodářského řízení jsou povinny dohlížet na řádné plnění povinností vyplývajících z práva hospodaření s národním majetkem organizacemi, které řídí. V rámci své řídící a kontrolní činnosti jsou povinny dohlížet, zda jimi řízené organizace plní povinnosti uložené právními předpisy o hospodaření s národním majetkem...", a

- ustanovení § 24 zákona č. 2/1996 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky (úplné znění zákon č. 69/1993 Sb.), které mimo jiné stanoví:

"Ministerstva... dbají o zachování zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů potřebná opatření k nápravě."

5. Další výsledek kontrolní akce lze spatřovat ve zjištění některých legislativních nedostatků.

a) Uvedené nedostatky organizací při hospodaření s majetkem státu (viz bod III) poukazují, kromě jiného, na potřebu vydání zákona o majetku státu a jeho správě včetně dalších předpisů s ním souvisejících (např. zákon o rozpočtových pravidlech republiky), neboť dosavadní právní předpisy jsou nedůsledné, zastaralé a neodpovídají současným podmínkám.

b) Základním právním předpisem pro oblast výzkumu a vývoje je zákon č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, ve znění zákona č. 2/1995 Sb., kde se v ustanovení § 6 odst. 2 ukládá:

"Konkrétní podmínky účtového financování výzkumu a vývoje a předání údajů do centrální evidence projektů financovaných ze státního rozpočtu stanoví vláda nařízením."

Zmíněné nařízení vlády však nebylo dosud přijato. Důsledkem toho je, že interní grantová agentura MZ (poradní orgán ministra) pracuje na základě pouze interních předpisů. Pro ověření správnosti postupu při čerpání prostředků na vědu a výzkum (v resortu zdravotnictví to v roce 1995 bylo 541 milionů Kč) neexistují obecně závazná kritéria.

c) Zásady dotační politiky státu vydávané MF nejsou dosud obecně závazným předpisem, a to přesto, že ve státním rozpočtu představují investiční dotace značnou částku. Neplnění a porušování těchto Zásad dotační politiky není tedy ani sankcionováno.

d) Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, neřeší situaci, kdy v krátké době po uzavření smlouvy s vítězem veřejné obchodní soutěže tento vítěz z nějakého důvodu od plnění smlouvy odstoupí a plnění původních podmínek smlouvy převezme někdo jiný (např. prostřednictvím smlouvy o převzetí dluhu podle ustanovení § 531 Občanského zákoníku), avšak žádný z těch, kteří se soutěže zúčastnili a v soutěži se umístili.

e) Podle ustanovení článku 2 odst. 3 Ústavy České republiky jsou ministerstva a jiné státní orgány oprávněny vykonávat státní moc jen na základě zákonů a v jejich mezích. Kontrolní působnost MZ jako správce rozpočtové kapitoly a jako zřizovatele rozpočtových a příspěvkových organizací není jednoznačně upravena zákonem, ale jen vyhláškami. Tato úprava působnosti neodpovídá ustanovení § 2 písm. b) zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, podle kterého mohou ministerstva provádět státní kontrolu, jen stanoví-li tak zákon. Úprava zákona k výkonu této působnosti pro MZ nebyla dosud přijata, v důsledku čehož je kontrolní působnost MZ stanovena podzákonnými předpisy a vztahuje se jen na některé úseky jeho působnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP