3. 1. Vývoj věřitelské pozice
státu
Peněžní prostředky státních
finančních aktiv uložené na bankovních
účtech vzrostly v průběhu uplynulého
roku o 2,3 mld. Kč. Tento vývoj ovlivnil zejména
pohyb na uspořádacích účtech,
kde se jednalo o příjmové operace, jako např.
vytvoření rezervy na krytí schodků
státního rozpočtu v roce 1997 nebo převod
výnosů z emisí státních cenných
papírů a prostředků ze státního
rozpočtu k úhradě úrokových
výdajů a poplatků dluhové služby.
Obě tyto příjmové operace se týkaly
umořovacího účtu, na kterém
byly ve výdajové části mj. realizovány
i zpětné odkupy SPP na sekundárním
trhu. U ostatních účtů státních
finančních aktiv jsou podrobněji specifikovány
finanční operace na "zvláštním
účtě účelových prostředků".
Za zmínku stojí zejména úhrada ve
výši 782,1 mil. Kč, která se týkala
arbitrážního sporu a následného
mimosoudního vyrovnání s jihokorejskou firmou
Daewoo Corporation. Analýza celé problematiky je
provedena v závěrečné části
Zprávy o stavu a vývoji SFAP. Ministerstvo financí
tak vyhovělo požadavku NKÚ, který byl
k této věci opakovaně uplatňován
ve stanoviscích ke zprávám o plnění
státního rozpočtu za jednotlivá čtvrtletí
roku 1996. Úhrada zvýšených finančních
nároků z prostředků státních
finančních aktiv nad rámec vymezený
usnesením vlády č. 425 z roku 1995 byla odsouhlasena
v přijatém usnesení vlády o státním
závěrečném účtu ČR
za rok 1996.
Vládní pohledávky vůči zahraničí
a zahraniční pohledávky převzaté
od ČSOB tvoří objemově nejvýznamnější
položky státních finančních aktiv.
Zvýšení jejich stavu o 1,6 mld. Kč,
který dosáhl ke konci roku 1996 celkem 156,6 mld.
Kč, bylo ovlivněno zejména přepočtem
těchto pohledávek na aktuální kurzy
cizích měn (hlavně USD) vůči
české koruně. Vývoj obou těchto
bloků zahraničních pohledávek se promítá
i do plnění státního rozpočtu.
Zatímco výdaje státního rozpočtu
spojené s nárůstem těchto pohledávek
(včetně výdajů na čerpání
nových úvěrů) dosáhly v uplynulém
roce celkem 212 mil. Kč, pak příjmy ze splátek
činily 2 277 mil. Kč. Uvedeným převýšením
příjmů nad výdaji však nebylo
dosaženo předpokládaného výsledku,
se kterým počítal upravený státní
rozpočet, a to především výpadkem
splátek z Ruské federace v důsledku dohod
o jejich restrukturalizaci a odkladu.
Jestliže majetkové účasti státu
u mezinárodních bank a tuzemských společností
zaznamenaly od počátku roku 1996 jen malou změnu
stavu vlivem snížení účasti ČR
u Světové banky, k výraznějšímu
pohybu došlo u pohledávek z poskytnutých
státních půjček a návratných
finančních výpomocí. Přírůstek
těchto pohledávek, který v průběhu
uplynulého roku dosáhl 3,9 mld. Kč, se zcela
týkal nově poskytnutých půjček
a návratných finančních výpomocí.
V porovnání s vývojem v roce 1995, kdy převýšení
nově poskytnutých částek nad splátkami
od dlužníků činilo až 6,5 mld.
Kč, došlo v roce 1996 k příznivějšímu
vývoji zejména u státní půjčky
na financování výstavby plynárenských
vybraných integračních akcí (VIA)
na území Ruské federace. Hodnota splátek
vyjádřená dodávkami zemního
plynu byla o 0,5 mld. Kč vyšší než
čerpání této půjčky
na úhradu nákladů dodavatelských organizací
realizujících 2. etapu výstavby.
Tato část státních pohledávek
obsahuje i pohledávku České republiky vůči
Polsku převedenou na vnitřní státní
půjčku v celkovém rozsahu 1 013 mil. Kč,
kterou vybrané české organizace a obce čerpaly
na úhradu dodávek polského investičního
zboží a služeb pro ekologické účely.
Finanční prostředky poskytnuté formou
nových návratných výpomocí
ze státního rozpočtu byly v rozsahu 4,7 mld.
Kč (splátky cca 1 mld. Kč) směrovány
na financování různých rozvojových
a sociálních programů - podpora ekologických
staveb, modernizace bytového fondu, rozvoj vědy
a výzkumu apod.
Mimořádný nárůst (o 19,8 mld.
Kč) vykázaly státní záruky
za přijaté zahraniční půjčky
a vnitřní bankovní úvěry,
jejichž stav ke konci roku 1996 je vyčíslen
částkou 80,5 mld. Kč, přičemž
zahraniční úvěry kryté státní
zárukou dosáhly 60,1 mld. Kč, vnitřní
úvěry 12,3 mld. Kč a solidární
záruky za závazky Slovenska 8,1 mld. Kč.
I přes tento výrazný pohyb bylo dodrženo
ustanovení § 36 odst. 2 zákona o rozpočtových
pravidlech (zákon č. 576/l 990 Sb. v platném
znění), které opravňuje ministra financí
poskytovat státní záruky do výše
nepřekračující 8% předpokládaných
příjmů státního rozpočtu.
Nově poskytnuté státní záruky
v celkové výši 34,1 mld. Kč se týkaly
zejména akcí ekologického charakteru (financování
dodávek řídícího a kontrolního
systému a dodávek paliva pro JE Temelín)
a rozvoje infrastruktury (modernizace I. železničního
koridoru, leasing Airbusů, zlepšení stavu mezinárodních
silnic). Např. k financování Programu zlepšení
stavu mezinárodních silnic v ČR byla na úvěr
poskytnuta státní záruka ve výši
3,7 mld. Kč (včetně úroků a
poplatků), přestože vládní usnesení
č. 51 z roku 1994 k této věci odsouhlasilo
"... využití úvěrů evropských
bank do celkové výše úvěru 3,0
mld. Kč se státní zárukou".
Spláceny byly zahraniční půjčky
(splátky od akciových společností
ČEZ, ČSA a SPT Telecom) i vnitřní
bankovní úvěry. Splátky vnitřních
bankovních úvěrů (v uváděné
výši 1 386 mil. Kč) jsou ve skutečnosti
nižší o 900 mil. Kč, které byly
rozpočtovým opatřením převedeny
na systémovou investiční dotaci pro s. o.
České dráhy a použity k předplacení
zaručeného úvěru poskytnutého
na financování dodávek železničních
vozidel. Podle vysvětlení uvedeného ve zprávě
bylo Ministerstvo financí vedeno snahou předejít
dalšímu úvěrovému zatížení
jmenované státní organizace. NKÚ však
považuje tento postup za jinou formu realizace státní
záruky, neboť fakticky došlo k zaplacení
části úvěru z prostředků
státního rozpočtu a částka
900 mil. Kč by měla být spíše
zařazena do objemu pohledávek z realizovaných
státních záruk.
Stavy vnitřních bankovních úvěrů
a zahraničních půjček se státní
zárukou (včetně solidárních
záruk za závazky Slovenska) nepatří
do bilance SFAP a jsou vedeny na podrozvahových účtech.
Do bilance státních finančních aktiv
jsou začleněny jen ty pohledávky, které
jsou v případě neschopnosti dlužníka
dostát svým závazkům uhrazovány
ze státních prostředků v souladu s
uzavřenými záručními smlouvami.
Takto realizované státní záruky
se v minulém roce zvýšily o 77 mil. Kč,
tj. na celkovou částku 1 673 mil. Kč. NKÚ
upozorňuje na nesoulad údajů o prostředcích
státního rozpočtu použitých na
realizaci státních záruk. Zatímco
v této části zprávy jsou vyčísleny
ve výši 77,4 mil. Kč (za nesolventní
akciové společnosti Aero Vodochody - 66,4 mil. Kč
a Mitas Praha - 11 mil. Kč), v závěrečném
účtu kapitoly Všeobecná pokladní
správa je čerpání výdajové
položky "vládní záruky" vyčísleno
na 90,5 mil. Kč. Tyto prostředky byly dle uvedeného
zdůvodnění použity na splácení
úvěru a úroků, a to 12,4 mil. Kč
za Mitas Praha, 11,7 mil. Kč za První brněnskou
strojírnu (obchodní případ Iranshahr)
a 66,4 mil. Kč za Aero Vodochody (vývoj a výroba
letadel L-159).
Pokud se týká úhrady za První brněnskou
strojírnu, a. s. (dále jen "1. BS"), doplňuje
NKÚ, že v roce 1995 bylo v souladu s usnesením
vlády č. 522 ze dne 13. 9. 1995 "k definitivnímu
řešení obchodního případu
Iranshahr" odsouhlaseno zrušení státní
záruky poskytnuté na úvěr pro 1. BS,
včetně její transformace na dotaci (max.
do 782,6 mil. Kč). V roce 1995 byla podle údajů
Státního závěrečného
účtu tato transformace skutečně provedena
ve stanovené výši a dle stavu k 31. 12. 1995
nevázly již ve státních finančních
aktivech za 1. BS žádné pohledávky.
Úhradou 11,7 mil. Kč provedenou v roce 1996 z prostředků
VPS tak Ministerstvo financí nedodrželo výše
citované usnesení vlády.
Pohledávky z realizovaných státních
záruk spolu s pohledávkami z poskytnutých
státních půjček a návratných
finančních výpomocí budou předmětem
kontroly NKÚ v průběhu letošního
roku.
3. 2. Vývoj státní zadluženosti
Po vyloučení části emise SPP, která
byla určena na krytí budoucího schodku státního
rozpočtu na počátku roku 1997 (6 371 mil.
Kč), činí státní dluh České
republiky celkem 155,2 mld. Kč, tzn. že v průběhu
roku 1996 vzrostl o 0,8 mld. Kč. Vnitřní
státní dluh se zvýšil o 8 mld. Kč,
přičemž se v tomto pohybu promítl růst
objemu střednědobých státních
dluhopisů a revolvingových emisí SPP (z výnosů
nové emise je uhrazena emise splatná) v rozsahu
21,2 mld. Kč. Celkový objem státních
dluhopisů, které může Ministerstvo financí
vydat na úhradu jistin státního dluhu, činil
podle zákona o státním rozpočtu na
rok 1996 40 mld. Kč. Ke krytí dočasné
neshody mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu v průběhu roku bylo vydáno
celkem 9 emisí SPP. Z dostupných údajů
uvedených v návrhu státního závěrečného
účtu však nelze jednoznačně dovodit,
že Ministerstvo financí dodržuje v tomto případě
§ 36 odst. 1 písm. a) zákona č. 576/90
Sb., který připouští k tomuto účelu
vydávat státní pokladniční
poukázky až do výše 16 mld. Kč.
Pokračovala přeměna přímých
závazků státu u ČNB a u IPB, a. s.,
do formy státních dluhopisů v celkové
výši 13,2 mld. Kč. Výsledkem této
tzv. sekuritizace jsou úspory téměř
1,5 mld. Kč dosažené nižším
úrokovým zatížením a urychlením
úmoru.
Stav zahraničního státního dluhu
se snížil o 8,8 mld. Kč a jeho podíl
na celkové státní zadluženosti poklesl
na 28,5%. U půjček přijatých k podpoře
platební bilance i u závazků převzatých
z titulu bývalého centrálního devizového
zdroje se promítlo snížení o 0,8 mld.
Kč vlivem vyúčtovaných kreditních
rozdílů ze změn kursu české
koruny vůči měnám, ve kterých
jsou vedeny. Spláceny byly závazky převzaté
od ČSOB v konvertibilních měnách.
Do úhrnu státního dluhu ČR je započítáván
i krátkodobý (přechodný) dluh z titulu
emise SPP na krytí výsledného rozpočtového
schodku za rok 1996 (1,6 mld. Kč). Ministerstvo financí
současně předkládá Parlamentu
ke schválení návrh zákona o vydání
státních dluhopisů na krytí schodku
státního rozpočtu. Do doby platnosti tohoto
zákona je pokladní výsledek státního
rozpočtu financován emisemi SPP. Vzhledem k minimální
výši schodku a ke srovnání výše
jistiny s objemem úroků, které bude stát
splácet, dává NKÚ ke zvážení,
zda navrhovaná doba splatnosti emise 15 let není
neúměrně dlouhá.
Závěr
Z pohledu souhrnného posouzení vývoje plnění
státního rozpočtu ČR v r. 1996 lze
konstatovat kolísající trend salda celkových
příjmů a výdajů v jednotlivých
měsících, který vyústil v deficitní
pokladní výsledek státního rozpočtu
za celý rok 1996.
Přestože vykázaný schodek představuje
pouze 0,3% objemu schváleného a rovněž
tak i upraveného státního rozpočtu
na rok 1996, nebyl naplněn předpoklad očekávané
skutečnosti vyrovnaného státního rozpočtu,
který byl základním záměrem
rozpočtové a finanční politiky v roce
1996 a výchozím předpokladem při přípravě
státního rozpočtu na rok 1997. Z globálního
hlediska byl výsledek hospodaření státního
rozpočtu o 8,79 mld. Kč horší než
výsledek za rok 1995, avšak bez promítnutí
vlivu inflace. Po započtení prostředků,
které měly tvořit zůstatek zvláštního
účtu důchodového pojištění,
by schodek státního rozpočtu za rok 1996
dosáhl 5,95 mld. Kč.
I když v průběhu roku docházelo k pohybu
na obou stranách státního rozpočtu
a jeho úpravy na příjmové straně
ve směru snížení příjmů
byly do určité míry odůvodněny
objektivními příčinami, nelze nevidět,
že základní příčinou všech
zásadních úprav státního rozpočtu
v uplynulém roce, tzn. i na výdajové straně,
bylo neplnění zákonem stanovených
rozpočtových příjmů, zejména
daňových a pojistného.
NKÚ ve svém stanovisku ke Zprávě vlády
o plnění státního rozpočtu
České republiky za I. pololetí 1996 upozornil,
že i po provedené úpravě státního
rozpočtu na základě usnesení vlády
č. 441 zůstával v době předložení
Zprávy vlády pro zbývající
tři měsíce roku úkol dosažení
příjmů v hodnotě měsíčního
průměru, která výrazně převyšovala
skutečně dosažený průměr
za předchozích devět měsíců
roku (cca o 10,0 mld. Kč). Upozornil i na některé
problémy na úseku spotřební daně
z tabákových výrobků, daně
z příjmů právnických osob a
výnosu pojistného na sociální zabezpečení.
NKÚ ve svém stanovisku ke Zprávě vlády
o plnění státního rozpočtu
České republiky za 1. - 3. čtvrtletí
1996 opětovně zdůraznil napětí
mezi rozpočtovými příjmy a výdaji
projevující se v průběhu celého
rozpočtového roku 1996, kdy inkasované souhrnné
příjmy zaostávaly za předpoklady jejich
růstu, za nichž byl objem příjmů
ve státním rozpočtu stanoven. Považoval
za nezbytné, k odvrácení hrozby rozpočtového
deficitu, podpořit restriktivní opatření,
které Ministerstvo financí realizovalo v závěru
roku na výdajové straně státního
rozpočtu, avšak současně doporučil,
aby bylo provedeno vyhodnocení důsledků těchto
opatření na případné opožďování
realizace věcných záměrů u
dlouhodobě sledovaných priorit, z nichž rozpočet
vychází, konkretizovaných ve schválených
investičních programech, v návaznosti na
schválený rozpočet na rok 1997. K tomuto
svému závěru se opětovně vrací
v bodě 8 Poznatků, připomínek, doporučení
tohoto Stanoviska.
NKÚ opakovaně zjišťuje porušování
účelovosti a časového určení
výdajů, zaměňování neinvestičních
prostředků za investiční a naopak
při úhradě potřeb, porušování
principů účelnosti a hospodárnosti
ve výdajových operacích. Dochází
nadále k nedostatkům ve správě daní
a poplatků, k zadržování rozpočtových
prostředků, nedodržování kázně
při rozpisu rozpočtových ukazatelů,
ve výkaznictví a v administrativních postupech,
k neoprávněné tvorbě rezerv a daňovým
únikům a k porušování zákona
o účetnictví. V této souvislosti NKÚ
upozorňuje, že dochází k opakování
nedostatků a k porušování právních
předpisů i těmi kontrolovanými osobami,
u nichž tyto nedostatky zjistil již v dříve
provedených kontrolách a poukázal na ně
ve schválených a ve Věstníku NKÚ
publikovaných kontrolních závěrech.
1. Přehled kontrolních závěrů,
které byly podkladem pro vypracování stanoviska
k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu za
rok 1996
2. Seznam použitých zkratek
Příloha 1 |
Hospodaření s nemovitým majetkem a prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo spravedlnosti vyčleněnými na zabezpečení vybraných ústavů a zařízení Vězeňské služby | |||||
Hospodaření s prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo zdravotnictví | |||||
Státní záruka za úvěr na výstavbu nového odbavovacího areálu mezinárodního letiště Praha Ruzyně a hospodaření s prostředky státního rozpočtu poskytnutými na tuto stavbu | |||||
Hospodaření s prostředky státního rozpočtu při stavbě silnice I/52 Brno - Rajhrad - Mikulov | |||||
Stanovení základu a výpočet daně z příjmů právnických osob v roce 1995 | |||||
Hospodaření s nemovitým majetkem a s prostředky státního rozpočtu určenými pro vzdělávací zařízení v působnosti Ministerstva vnitra | |||||
Hospodaření s prostředky státního rozpočtu při výstavbě I. železničního koridoru Děčín - Břeclav a plnění podmínek, za nichž byla poskytnuta státní záruka | |||||
Hospodaření s majetkem státu a prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo obrany při zásobování Armády ČR potravinami | |||||
Hospodaření s majetkem státu a s prostředky státního rozpočtu u příspěvkových organizací Ministerstva kultury | |||||
Hospodaření s majetkem státu a s prostředky státního rozpočtu u příspěvkových organizací v působnosti Ministerstva dopravy |
Příloha 2 - 1 |
2. 1 Zkratky označující kapitoly státního
rozpočtu
KPR | - | Kancelář prezidenta republiky |
ÚV | - | Úřad vlády |
MZV | - | Ministerstvo zahraničních věcí |
MO | - | Ministerstvo obrany |
MF | - | Ministerstvo financí |
MPSV | - | Ministerstvo práce a sociálních věcí |
MV | - | Ministerstvo vnitra |
MŽP | - | Ministerstvo životního prostředí |
MMR | - | Ministerstvo pro místní rozvoj |
GA | - | Grantová agentura |
MPO | - | Ministerstvo průmyslu a obchodu |
MDS | - | Ministerstvo dopravy a spojů |
MZe | - | Ministerstvo zemědělství |
MŠMT | - | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
MK | - | Ministerstvo kultury |
MZ | - | Ministerstvo zdravotnictví |
MS | - | Ministerstvo spravedlnosti |
ÚSIS | - | Úřad pro státní informační systém |
ÚPV | - | Úřad průmyslového vlastnictví |
ČSÚ | - | Český statistický úřad |
ČÚZK | - | Český úřad zeměměřický a katastrální |
ČBÚ | - | Český báňský úřad |
ÚOHS | - | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže |
ÚS | - | Ústavní soud |
AV | - | Akademie věd |
RRTV | - | Rada pro rozhlasové a televizní vysílání |
SSHR | - | Správa státních hmotných rezerv |
SÚJB | - | Státní úřad pro jadernou bezpečnost |
NKÚ | - | Nejvyšší kontrolní úřad |
Příloha 2 - 2 |
2. 2 Ostatní zkratky
ČNB | - | Česká národní banka |
DPH | - | daň z přidané hodnoty |
HDP | - | hrubý domácí produkt |
SFAP | - | státní finanční aktiva a pasíva |
SPP | - | státní pokladniční poukázky |
SZÚ | - | státní závěrečný účet |
VIA | - | vybrané integrační akce |
Kontrolní závěr z kontroly hospodaření
s nemovitým majetkem a prostředky státního
rozpočtu kapitoly "Ministerstvo spravedlnosti",
vyčleněnými na zabezpečení
vybraných ústavů a zařízení
Vězeňské služby
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní
činnosti NKÚ na rok 1995 pod číslem
95/17 a provedena v období od srpna 1995 do ledna 1996.
Kontrola prověřila stav a způsob hospodaření
se svěřeným majetkem státu v období
od 1. 1. 1993 do 30. 6. 1995 a s prostředky státního
rozpočtu kapitoly "Ministerstvo spravedlnosti",
vyčleněnými na zabezpečení
činnosti Vězeňské služby České
republiky (dále jen "VS ČR") v roce 1994
a 1. pololetí 1995.
Kontrola byla provedena skupinou kontrolujících
Odboru obrany a bezpečnosti NKÚ na Ministerstvu
spravedlnosti (dále jen "MS") a na VS ČR.
Skupinami kontrolujících z Oblastních odborů
NKÚ v Brně, Mladé Boleslavi, Olomouci, Pardubicích,
Plzni, Sokolově a Šumperku byla provedena kontrola
u VS ČR ve věznicích Brno, Mírov,
Olomouc, Ostrov n/Ohří, Pardubice, Plzeň
a Valdice.
Námitky proti kontrolním protokolům podaly
věznice Brno, Pardubice, Plzeň a Valdice, které
byly vypořádány vedoucími skupin kontrolujících.
O odvolání proti rozhodnutí o námitkách,
které podala věznice Valdice, rozhodl senát
NKÚ usnesením číslo 95/17/187 ze dne
14. 2. 1996.
Senát NKÚ (ve složení: Mgr. Marie
Hošková - předseda, Ing. Jana Krejčová,
Ing. Josef Pohl a Ing. Alexandr Růžek - členové)
na svém zasedání dne 28. března 1996
schválil usnesením č.95/17/209
kontrolní závěr v tomto znění:
VS ČR byla s účinností k 1. 1. 1993
zřízena zákonem č. 555/1992 Sb., o
Vězeňské službě a justiční
stráži ČR, jako rozpočtová organizace.
Jednotlivé věznice jsou v tomto zákoně
vymezeny jako základní články této
rozpočtové organizace. Zákon dále
v ustanovení § 29 současně zrušil
Sbor nápravné výchovy ČR (dále
jen "SNV ČR") a stanovil, že jeho práva
a závazky přecházejí dnem účinnosti
tohoto zákona na VS ČR.
Ministr spravedlnosti dne 30. prosince 1992 vydal rozkaz č.
17, kterým stanoví organizační řád
VS ČR, a rozkaz č. 18, kterým zřídil
podřízené články VS ČR,
a to generální ředitelství, 9 vazebních
věznic, 20 věznic pro výkon trestu, 4 zotavovny
a Institut vzdělávání. MS po účinnosti
zákona č. 555/1992 Sb. nevymezilo úplně
a jednoznačně práva a povinnosti nástupnické
organizace včetně delimitace kompetencí,
majetku státu, závazků a pohledávek.
Zejména nebylo zabezpečeno určení
nástupnických orgánů a delimitace
kompetencí od Ústředních služeb
rušeného SNV ČR. Přestože MS bylo
známo, že SNV ČR nevedl v účetnictví
majetek státu a neoprávněně do konce
roku 1992 používal v rozpočtovém hospodaření
i vedení účetnictví zvláštních
výjimek, neověřilo k 1. 1. 1993 stav v inventarizaci
majetku státu, závazků a pohledávek
a zavedení tomu odpovídajícího účetního
stavu do účetnictví VS ČR. MS rovněž
nestanovilo při zřízení podřízených
článků VS ČR obsah jejich hlavní
činnosti, která bude hrazena z rozpočtových
prostředků, ani rozsah a podmínky hospodářské
činnosti, jejíž výdaje musí být
v plné výši pokryty příjmy z
ní.
Po určení organizační struktury VS
ČR na základě rozkazů ministra spravedlnosti
č. 17/1992 a č. 18/1992 vydal mimo stanovené
kompetence generální ředitel VS ČR
"Osvědčení o zřízení"
podřízeným základním článkům
s tím, že jsou zřízeny jako rozpočtové
nebo příspěvkové organizace.
Na zabezpečení VS ČR bylo z rozpočtu
kapitoly "Ministerstvo spravedlnosti" vyčleněno
na rok 1994 celkem 3 338 942 tis. Kč a pro rok 1995 v souhrnu
3 999 127 tis. Kč.
1. MS nesplnilo povinnosti stanovené ustanovením
§ 24 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČR, ve znění
pozdějších předpisů, které
mj. stanoví:
"Ministerstva pečují o náležitou
právní úpravu věcí patřících
do působnosti České republiky; ... dbají
o zachovávání zákonnosti v okruhu
své působnosti a činí podle zákonů
potřebná opatření k nápravě.",
a tím porušilo ustanovení § 31 odst.
2 písm. b), e) a odst. 5 zákona č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky ČR a obcí v ČR (rozpočtová
pravidla republiky), které mj. stanoví:
"Zřizovatel vydá o vzniku organizace zřizovací
listinu, která musí obsahovat:
b)... její identifikační číslo;
...
e) vymezení majetku, k němuž má organizace
právo hospodaření..."
"Zřizovatel je povinen zabezpečit oznámení
o zřízení, sloučení, splynutí,
rozdělení, případně zrušení
rozpočtové nebo příspěvkové
organizace v Ústředním věstníku
ČR, a to s uvedením údajů podle odst.
2..."
Odůvodnění:
MS jako orgán státní správy pro vězeňství
tolerovalo rozdíl mezi platným právním
stavem a skutečností v činnosti a hospodaření
VS ČR. V období od 1. 1. 1993 až do října
1995 nezajistilo komplexní právní úpravu
činnosti a hospodaření VS ČR, zejména
nezabezpečilo včasnou návaznost souvisejících
resortních právních aktů na obecně
platné právní normy. Dále nezajistilo
v rámci své působnosti oznámení
v Ústředním věstníku ČR
o zrušení SNV ČR a zřízení
VS ČR jako rozpočtové organizace.
MS nestanovilo přesně VS ČR rozsah majetku,
ke kterému má právo hospodaření,
ani jí od doby vzniku nezajistilo přidělení
identifikačního čísla. MS při
zřízení organizačních článků
VS ČR nevymezilo jednoznačně jejich právní
a ekonomicko-finanční postavení v této
zákonem zřízené rozpočtové
organizaci, a to zejména u zotavoven, které do doby
zřízení VS ČR hospodařily jako
příspěvkové organizace.
2. MS porušilo vyhlášku MF ČR č.
205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu ČR
a o finančním hospodaření rozpočtových
a příspěvkových organizací,
a to v ustanoveních:
a) § 3 odst. 2 písm. d), kde se mj. stanoví:
"Jako správce kapitoly ústřední
orgán především
d) usměrňuje a kontroluje hospodaření
s rozpočtovými prostředky v rámci
kapitoly..."
Odůvodnění:
MS neprovedlo v letech 1993 až 1995 u VS ČR kontrolu
hospodaření s rozpočtovými prostředky.
V důsledku toho MS nezjistilo ani neřešilo
skutečnost, že VS ČR od svého zřízení
nevedla účetnictví o hospodaření
rozpočtové organizace jako celku;
b) § 14 odst. 3 písm. a), kde se mj. stanoví:
"Rozsah a podmínky hospodářské
činnosti stanoví obecně závazný
právní předpis. V případě,
že rozsah a podmínky nejsou takto stanoveny, stanoví
je pro
a) rozpočtovou organizaci zřízenou ústředním
orgánem tento ústřední orgán
po dohodě s ministerstvem financí..."
Odůvodnění:
MS nestanovilo po dohodě s Ministerstvem financí
rozsah a podmínky hospodářské činnosti,
kterou VS ČR skutečně vykonávala;
c) § 16 odst. 1 písm. a) a odst. 4, kde se mj.
stanoví:
"Finanční vztah mezi zřizovatelem
a příspěvkovou organizací je určen
těmito závaznými ukazateli stanovenými
zřizovatelem:
a) příspěvek zřizovatele na činnost
organizace, ..."
"V návaznosti na závazně stanovené
ukazatele v odstavci 1... stanoví zřizovatel příspěvkové
organizaci rovněž hospodářský
výsledek, tj. rozdíl mezi plánovanými
náklady a výnosy, jako základ pro výpočet
objemu přídělů do jejích fondů
po ukončení hospodářského roku."
Odůvodnění:
MS v roce 1994 poskytlo zotavovnám VS ČR příspěvek
na jejich provoz ve výši 16,65 mil. Kč, zvýšený
rozpočtovým opatřením na 26,65 mil.
Kč, přestože jako příspěvkové
organizace nebyly MS zřízeny. Obdobně v roce
1995 MS stanovilo VS ČR závazný ukazatel
příspěvku na činnost zotavoven ve
výši 28,33 mil. Kč, aniž by jim současně
stanovilo hospodářský výsledek.
Vězeňská služba ČR porušila:
1. ustanovení § 6 písm. a) vyhlášky
FMF č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním
majetkem, které stanoví:
"Organizace jsou povinny hospodařit s národním
majetkem s péčí řádného
hospodáře. Jsou povinny zejména:
a) národní majetek zjistit, sepsat, ocenit, pokud
není stanoveno jinak, a vést v předepsané
evidenci podle zvláštních předpisů,
..."
Odůvodnění:
VS ČR ke dni zřízení nezjistila, nesepsala
a následně neocenila veškerý svěřený
majetek státu a v důsledku toho ani v roce 1995
nepředložila ucelenou evidenci nemovitého majetku,
ke kterému má právo hospodaření.
Dílčí evidence majetku byla vedena pouze
u podřízených článků
VS ČR;
2. ustanovení § 10 odst. 1 písm. d) zákona
č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí ČR,
které stanoví:
"Vlastníci a jiní oprávnění
jsou povinni...
d) ohlásit katastrálnímu úřadu
změny údajů katastru týkající
se jejich nemovitostí, a to do 30 dnů ode dne jejich
vzniku a předložit listinu, která změnu
dokládá; tuto povinnost vlastníci a jiní
oprávnění nemají u změn katastru,
vyplývajících z listin, které předkládají
příslušné státní orgány
přímo k zápisu do katastru, ..."
Odůvodnění:
VS ČR u části nemovitého majetku,
ke kterému převzala právo hospodaření
k 1. 1. 1993, neohlásila katastrálnímu úřadu
ani do konce roku 1995 změny týkající
se převodu práva hospodaření k majetku
státu od bývalého SNV ČR a jiných
organizací;
3. ustanovení § 73 odst. 1 zákona č.
109/1964 Sb., Hospodářský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů,
s odvoláním na ustanovení § 761 odst.
1 zákona č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník,
které stanoví:
"Organizace, která vykonává právo
hospodaření s pohledávkou státu, je
povinna pečovat o to, aby všechny povinnosti dlužníka
byly včas a řádně splněny,
popřípadě, aby pohledávka státu
byla včas uplatněna u příslušných
orgánů a aby rozhodnutí těchto orgánů
byla včas vykonána."
U pohledávek současně porušila ustanovení
§ 15 odst. 1 a 2 vyhlášky FMF č. 119/1988
Sb., o hospodaření s národním majetkem,
kde se stanoví:
"Při výkonu práva hospodaření
s pohledávkami státu je organizace povinna plnit
povinnosti stanovené v § 73 hospodářského
zákoníku."
"Je-li dlužník v prodlení s placením
dluhu, je organizace povinna vyúčtovat a vymáhat
stanovené úroky z prodlení nebo stanovený
poplatek z prodlení, pokud není stanoveno právním
předpisem jinak."
Odůvodnění:
U generálního ředitelství VS ČR
byly k 30. 6. 1995 zjištěny následující
pohledávky, které nebyly včas vymáhány
a u nichž nebyly uplatněny úroky nebo poplatky
z prodlení:
- za organizací PS Liberec ve výši 118 840,-
Kč z roku 1990,
- za firmou Kancelářské stroje Praha ve výši
27 800,-Kč z r.1991,
- za SBD Aero Praha ve výši 4 114,80 Kč z roku
1992,
- za firmou Soukup ve výši 15 480,- Kč z roku
1993;
4. ustanovení § 6 odst. 1 zákona č.
97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších
předpisů, které mj. stanoví:
"... právnické osoby... jsou povinny zajišťovat
odbornou správu písemností vzešlých
z jejich činnosti, popřípadě z činnosti
jejich předchůdců (včetně písemností
došlých); dbají při tom o řádnou
spisovou evidenci, o účelné a bezpečné
uložení písemností a o jejich řádné
vyřazování při skartačním
řízení.",
a současně porušila ustanovení §
31 odst. 1 a 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
kde se stanoví:
"Účetní písemnosti a záznamy...
ukládají účetní jednotky podle
předem stanoveného pořádku odděleně
od ostatních písemností do archivu a uschovávají
je po dobu dále stanovenou uschovacími lhůtami..."
"Při zániku povinnosti vedení účetnictví...
u účetních jednotek, které jsou právnickými
osobami, účetní písemnosti přecházejí
na jejich právní nástupce; ..."
Odůvodnění:
Kontrolou části finančně ekonomického
archivu bylo zjištěno jeho znehodnocení včetně
podkladových dokumentů, z nichž část
byla tajného charakteru. V archivu VS ČR nebyly
nalezeny archivní deníky, soupisky účetních
dokladů ani předávací nebo delimitační
protokoly, umožňující zjištění
výchozího stavu majetku, majetkových práv,
závazků a pohledávek po SNV ČR, který
měl být k 1. 1. 1993 zaveden do účetnictví
VS ČR. Další část archivu s účetními
doklady, původně skladovaná v budově
č. 16 ve vazební věznici Praha - Pankrác,
nebyla orgány VS ČR dohledána;
5. ustanovení § 22 odst. 4 zákona č.
89/1995 Sb., o státní statistické službě,
které stanoví:
"Právnické osoby, které se nezapisují
do obchodního rejstříku, jsou povinny ohlásit
svůj vznik, jakož i další údaje
nezbytné k přidělení identifikačního
čísla a zapsání do registru Českému
statistickému úřadu, a to do deseti dnů
po svém vzniku. Obdobnou povinnost mají, pokud jde
o změnu nebo zánik uvedených skutečností."
Odůvodnění:
VS ČR po nabytí účinnosti citovaného
zákona nezabezpečila do konce roku 1995 oznámení
orgánům Českého statistického
úřadu o zřízení VS ČR
ani o zrušení organizací SNV ČR, kterým
bylo dříve přiděleno identifikační
číslo organizace. VS ČR jako rozpočtová
organizace nebyla do ukončení kontroly NKÚ
oznámena v Ústředním věstníku
ČR a nemá vlastní identifikační
číslo. Naopak v ústředním registru
organizací byla ještě v roce 1995 vedena Správa
SNV ČR s přiděleným identifikačním
číslem 00212423. Obdobně byla v roce 1993
na žádost VS ČR v ústředním
registru dočasně vedena s přiděleným
identifikačním číslem nikdy nezřízená
Hospodářsko-technická správa VS ČR.
Právní dokumenty, smlouvy, faktury a účetní
výkazy nejsou označovány identifikačním
číslem VS ČR, ale pouze identifikačním
číslem podřízených článků.
Výše uvedený stav neodstranila VS ČR
ani v roce 1995;
6. zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČR a obcí
v ČR (rozpočtová pravidla republiky), a to
v ustanoveních:
a) § 11 odst. 1, kde se stanoví:
"Rozpočtové prostředky mohou být
použity pouze v příslušném rozpočtovém
roce, a to k účelům, na které byly
státním rozpočtem republiky určeny."
Odůvodnění:
VS ČR uhradila z rozpočtu roku 1995 část
výdajů na mzdy za prosinec 1994, neboť v tomto
roce bez souhlasu zřizovatele překročila
závazný limit mzdových prostředků.
V rozboru hospodaření za rok 1994 vykázala
VS ČR potřebu úhrady z rozpočtu roku
1995 za překročený limit mzdových
prostředků v roce 1994 ve výši 28 833
tis. Kč, ale ve výkazu čerpání
mzdových prostředků za rok 1995 uvádí
VS ČR pouze 20 505 tis. Kč. Rozdíl mezi oběma
výkazy nebyl zdůvodněn.
VS ČR použila v letech 1993 až 1995 část
přidělených systémových dotací
na rekonstrukci cizího majetku. Investováno bylo
na rekonstrukci objektu fary v Heřmanově Huti, která
je majetkem místního římskokatolického
farního úřadu. Do konce roku 1995 bylo vynaloženo
na tuto akci cca 9,3 mil. Kč, aniž bylo s vlastníkem
fary smluvně vyřešeno majetkové vypořádání
této dodavatelsky provedené investice. Prostředky
účelové dotace byly zúčtovány
se státním rozpočtem jako investiční
výdaje vložené do státního majetku
svěřeného VS ČR;
b) § 31 odst. 1, kde se mj. stanoví:
"Ústřední orgány, okresní
úřady a obce (dále jen "zřizovatel")
zřizují k plnění úkolů
v oboru své působnosti rozpočtové
organizace nebo příspěvkové organizace
jako právnické osoby."
Odůvodnění:
Rozpočtové a příspěvkové
organizace mohou zřizovat pouze ústřední
orgány, okresní úřady a obce, a tudíž
není možné, aby je zřizoval ve své
pravomoci generální ředitel VS ČR.
Přestože VS ČR byla zřízena ze
zákona jako rozpočtové organizace, vydal
její generální ředitel dne 10. 5.
1993 bez právního důvodu "Osvědčení
o zřízení" čj. 353/107-93 pro
30 rozpočtových organizací a čtyři
příspěvkové organizace uvnitř
VS ČR. Zřízení věznic jako
rozpočtových organizací a zotavoven jako
příspěvkových organizací v
rámci VS ČR však není možné
vzhledem k ustanovením § 4 odst. 3 zákona č.
555/1992 Sb., o Vězeňské službě
a justiční stráži, které je vymezuje
pouze jako články VS ČR;
7. vyhlášku MF ČR č. 205/1991 Sb.,
o hospodaření s rozpočtovými prostředky
státního rozpočtu ČR a o finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací, a to v ustanoveních: a) § 14 odst.
3 písm. a, kde se mj. stanoví:
"Rozsah a podmínky hospodářské
činnosti stanoví obecně závazný
právní předpis. V případě,
že rozsah a podmínky nejsou takto stanoveny, stanoví
je pro
a) rozpočtovou organizaci zřízenou ústředním
orgánem tento ústřední orgán
po dohodě s ministerstvem financí, ..."
Odůvodnění:
Generální ředitel VS ČR vydal v roce
1993 nařízení č. 11, o hospodářské
činnosti ve VS ČR, ačkoliv je k tomu oprávněn
pouze ústřední orgán, v tomto případě
MS;
b) § 31 odst. 10, kde se stanoví:
"Rozpočtová organizace je oprávněna
čerpat prostředky svého rozpočtu jen
do výše stanovené jí pro dané
období rozpočtovým limitem.",
s odvoláním na § 38 odst. 3 téže
vyhlášky, kde se mj. stanoví:
"Překročení závazných
ukazatelů... může rozpočtové
nebo příspěvkové organizaci povolit
zřizovatel v rámci svého rozpočtu."
Odůvodnění:
VS ČR překročila bez souhlasu zřizovatele
v roce 1994 stanovený limit mzdových prostředků
o částku 20,505 mil. Kč, kterou uhradila
až z rozpočtu 1995;