1. 3. 1. 3. Výdaje na veřejnou spotřebu
obyvatelstva a státu
Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
a státu zahrnují neinvestiční rozpočtové
výdaje na odvětví školství, zdravotnictví,
kultury, obrany, bezpečnosti a ostatní výdaje
této skupiny, v nichž jsou zahrnuty výdaje
poskytnuté v roce 1996 z ostatních rozpočtových
kapitol, včetně kapitoly VPS. V celkových
neinvestičních výdajích na veřejnou
spotřebu obyvatelstva a státu podle jednotlivých
rozpočtových kapitol a v jejich souhrnu jsou obsaženy
jak neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací celkem, tak i příspěvky
na činnost příspěvkovým organizacím,
neinvestiční dotace občanským sdružením
a ostatní dotace a příspěvky.
Výdaje všech rozpočtových kapitol zahrnutých
do této skupiny výdajů (po vyčlenění
transferů pro obyvatelstvo, tzn. důchodů
a ostatních dávek u kapitol Ministerstvo obrany,
Ministerstvo vnitra a Ministerstvo spravedlnosti a zahrnutí
příspěvku státu na zdravotní
pojištění do kapitoly Ministerstvo zdravotnictví)
vzrostly proti roku 1995 o 18,27 mld. Kč (o 11,4%). Proti
rozpočtu po všech změnách nebyly čerpány
výdaje ve výši -4,38 mld. Kč (-2,4%).
Výdaje na školství, zdravotnictví a
kulturu dále vzrostly, přestože podíl
neinvestičních výdajů rozpočtových
organizací má klesající tendenci a
naopak se zvyšuje podíl výdajů na příspěvky
na činnost příspěvkovým organizacím,
neinvestiční dotace občanským sdružením
a na ostatní dotace a příspěvky.
a) Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
Celkové neinvestiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací
stanovené pro kapitolu Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy představují
podle vykázané skutečnosti v návrhu
SZÚ 32,9% výdajů na veřejnou spotřebu
obyvatelstva a státu, zatímco v r. 1995 se podílely
28,1%. Byly čerpány na 99,7% a jejich výše
v porovnání s rokem 1995 vzrostla o 13,66 mld. Kč
(o 30,2%). Tento nárůst byl však ovlivněn
mnoha delimitacemi činností, zejména na základě
zákona č. 272/1996 Sb., podle něhož
byla např. převedena střední odborná
učiliště z bývalého Ministerstva
hospodářství a střední zdravotní
školy z Ministerstva zdravotnictví do kapitoly Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy.
Ze zvýšení schváleného rozpočtu
kapitoly Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy o 7,47 mld. Kč připadá
96,4% na delimitace, avšak přesto nárůst
celkových neinvestičních výdajů
kapitoly proti r. 1995 činil ve skutečnosti r. 1996
14,3%.
V roce 1996 pokračoval, obdobně jako v roce 1995
a 1994, postupný přechod škol a školských
zařízení z rozpočtové na příspěvkovou
formu hospodaření. Čerpání
příspěvku příspěvkovým
organizacím na provoz za rok 1996 dosáhlo 28,9 mld.
Kč a podle hodnocení uvedeného v návrhu
SZÚ vzrostly tyto příspěvky v porovnání
s rokem 1995 o 8,8 mld. Kč. Přesuny neinvestičních
prostředků mezi rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi v objemu 6,9 mld. Kč byly převážnou
náplní 95 rozpočtových opatření,
z nichž 6,5 mld. Kč se týkalo zvýšení
z titulu delimitací.
Jak ze Zprávy vlády vyplývá, v roce
1996 dále vzrostl objem ostatních dotací
a příspěvků, které jsou z kapitoly
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
poskytovány organizacím jiných zřizovatelů
(proti r. 1995 o 44,3%). Schválený rozpočet
těchto výdajů byl zvýšen o 2,1
mld. Kč a čerpán ve výši 11,82
mld. Kč (100,0%). Většinou se jednalo o dotace
poskytované školám a školským zařízením
zřizovaným obcemi (z 81,2%), avšak téměř
2,0 mld. Kč byly poskytnuty soukromým školám.
V této souvislosti je NKÚ toho názoru, že
nárůst dotací a příspěvků
soukromým školám v r. 1996 o 1,0 mld. Kč
(o 100,0%) proti r. 1995 vyžaduje, aby Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy vyhodnotilo efektivnost
a hospodárnost takto vynaložených prostředků
ze státního rozpočtu a výsledky tohoto
posouzení využilo v návrhu úprav rozpočtu
ještě na rok 1997, příp. pro návrh
státního rozpočtu na rok 1998.
Kromě neinvestičních výdajů
ze státního rozpočtu ve výši
58,85 mld. Kč byly na školství vynaloženy
další výdaje z rozpočtů okresních
úřadů a obcí ve výši 9,96
mld. Kč, takže neinvestiční výdaje
na školství činily úhrnem 68,81 mld.
Kč. Podle údajů uvedených v návrhu
SZÚ vzrostly tyto výdaje v porovnání
s předchozím rokem o 14,21 mld. Kč (o 26,0%).
Neinvestiční výdaje na kulturu (schválený
rozpočet 2,89 mld. Kč) byly realizovanými
rozpočtovými opatřeními zvýšeny
o 0,05 mld. Kč a čerpány na 99,0% (2,91 mld.
Kč). V porovnání s r. 1995 bylo na tyto výdaje
vynaloženo o 0,30 mld. Kč (o 11,5%) více rozpočtových
prostředků.
Neinvestiční výdaje na kulturu v působnosti
okresních úřadů vzrostly proti r.
1995 o 0,64 mld. Kč na 5,45 mld. Kč a byly splněny
na 110,3% (rozpočet po všech změnách
překročen o 0,51 mld. Kč).
V rámci kontroly hospodaření s majetkem státu
a s prostředky státního rozpočtu u
příspěvkových organizací Ministerstva
kultury, provedené v roce 1996 (Kontrolní závěr
č. 96/33, Věstník NKÚ, ročník
IV, částka 4) NKÚ zjistil kromě nedodržování
a nedostatečného uplatňování
příslušných právních norem
také systémové nedostatky v legislativní
úpravě správy, evidence a využívání
sbírkových fondů v majetku státu.
Přestože se jedná o sbírkové
fondy s vysokou historickou, uměleckou nebo vědeckou
hodnotou, není obecně závazným právním
předpisem stanovena sbírkotvorná činnost
hrazená ze státního rozpočtu, závazný
způsob vedení sbírkové evidence, provádění
periodických inventarizací sbírkových
předmětů a jejich vyřazování,
způsob ochrany sbírek v jejich celistvosti, jejich
veřejné využívání a stanovení
podmínek jejich vývozu do zahraničí.
Sbírkové předměty, jako specifický
druh majetku určený k trvalému uchování,
nejsou oceňovány a vedeny v účetní
evidenci organizací, ale jsou evidovány podle metodického
pokynu Ministerstva kultury v operativní evidenci jako
jiný hmotný majetek podle počtu sbírkových
položek (přírůstkových nebo inventárních
čísel). V uvedené oblasti postupují
muzea a galerie řízené Ministerstvem kultury
podle Směrnice pro správu, evidenci a ochranu sbírek
v muzeích a galeriích, čj. 12 983/83-VI/3
ze dne 20. 4. 1984, vydané Ministerstvem kultury České
socialistické republiky podle zákona č. 54/1959
Sb., o muzeích a galeriích, která již
nevyhovuje současným potřebám.
Občanský zákoník umožňuje
právnickým osobám, kterými jsou i
rozpočtová a příspěvková
organizace, zřizovat nadace k obecně prospěšným
cílům. Právním předpisem však
není upraveno disponování státních
organizací s finančními prostředky
na účtech, popř. podúčtech
nadací nezávisle na rozpočtu zřizovatele.
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
hrazené ze státního rozpočtu byly
čerpány v objemu 19,24 mld. Kč, tj. 99,9%
rozpočtu po všech změnách. V porovnání
se skutečností roku 1995 byly o 2,38 mld. Kč
vyšší. Z rozpočtovaných výdajů
státního rozpočtu po všech změnách
(19,26 mld. Kč) představuje 85,4% příspěvek
státního rozpočtu Všeobecné zdravotní
pojišťovně a dalším zdravotním
pojišťovnám na úhradu pojistného
za občany, za něž pojistné hradí
stát. Podíl výdajů na tento příspěvek
ze skutečně vynaložených výdajů
zůstal shodný (85,4%) a shodné bylo i čerpání
ve výši 16,44 mld. Kč. Výdaje ze státního
rozpočtu na pojistné hrazené státem
byly v porovnání s rokem 1995 o 3,14 mld. Kč
(o 23,6%) vyšší. Zbývající
část čerpaných výdajů
ve výši 2,80 mld. Kč představují
neinvestiční výdaje na zdravotnické
organizace ústředně řízené,
což je o 0,76 mld. Kč (o 21,3%) méně
než v roce 1995. Pokles těchto výdajů,
které jsou určeny na financování činností,
jež nehradí zdravotní pojišťovny,
a byly čerpány na 99,3%, byl ovlivněn především
delimitací zdravotnického školství do
kapitoly Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy podle zákona č. 272/1996
Sb.
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
hrazené z rozpočtů okresních úřadů
a obcí byly čerpány ve výši 4,41
mld. Kč, tj. na 106,0% (v roce 1995 4,12 mld. Kč,
tj. na 100,2%).
V rámci kontroly hospodaření s prostředky
státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo zdravotnictví
NKÚ zjistil nedostatky, které spočívaly
zejména v porušení pravidel hospodaření
s rozpočtovými prostředky, jež stanoví
zákon č. 576/1990 Sb., v porušení vyhlášky
č. 205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a o finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací, a některých dalších
právních norem (Kontrolní závěr
č. 95/26, Věstník NKÚ, ročník
IV, částka 2).
V této souvislosti, v návaznosti na hodnocení
rozpočtového hospodaření kapitoly
č. 335 - Ministerstvo zdravotnictví, obsaženém
v návrhu SZÚ, upozorňuje NKÚ na některé
nedostatky, které nebyly v hospodaření resortu
odstraněny a přetrvávaly i v rozpočtovém
hospodaření roku 1996.
Např.
- Nemocnice s poliklinikou Kostelec n. Č. L. zůstala
i v roce 1996 rozpočtovou organizací, jejíž
provoz byl plně financován ze státního
rozpočtu (33 mil. Kč), neboť nemocnice neuzavřela
smlouvu s žádnou zdravotní pojišťovnou
na úhradu svých výkonů. Na tento nehospodárný
stav upozornila již předmětná kontrola
NKÚ č. 95/26;
- od roku 1994 Ministerstvo zdravotnictví ve svých
závěrečných účtech pouze
komentuje stále se zvyšující ztrátu
hospodaření velkých nemocnic, bez uvedení
jakýchkoliv řešení vzniklé situace.
Z předloženého materiálu Ministerstva
zdravotnictví vyplývá, že za rok 1996
dosáhla tato ztráta částky 1 611 981
tis. Kč. V návrhu SZÚ není tato ztráta
vůbec zmíněna. Výše uvedenou
kontrolou NKÚ bylo zjištěno, že Ministerstvo
zdravotnictví nemá v průběhu rozpočtového
roku žádné informace o potřebách
a zdrojích nemocnic, neboť od roku 1993, v souvislosti
se změnou financování zdravotnictví,
nemocnice přestaly sestavovat rozpočet svých
příjmů a výdajů, přestože
platné předpisy (vyhláška č.
205/1991 Sb., účtová osnova aj.) jim jako
příspěvkovým organizacím tuto
povinnost ukládají.
O přijatých opatřeních Ministerstva
zdravotnictví na základě výsledku
provedené kontroly se závěrečný
účet kapitoly nezmiňuje, a jak vyplývá
z Parlamentních zpráv, nebylo v tomto směru
naplněno ani usnesení Poslanecké sněmovny
č. 64 z 2. 10. 1996, kterým požádala
ministra zdravotnictví, aby do konce roku 1996 zpracoval
a předložil opatření k nápravě
v návaznosti na závěry kontroly NKÚ.
NKÚ dále upozorňuje na neúplnost a
nekonkrétnost některých údajů
v závěrečném účtu kapitoly
č. 335, obsaženém v návrhu SZÚ,
týkajících se zejména realizace programů
zdravotně politické linie.
Např.
- na realizaci programů zdravotně politické
linie rozpočtovalo Ministerstvo zdravotnictví v
rozpisu ukazatelů schváleného rozpočtu
částku 125 mil. Kč, jejíž čerpání
není v závěrečném účtu
nijak komentováno;
- Národní plán opatření pro
snížení negativních důsledků
zdravotního postižení, ve smyslu usnesení
vlády č. 493 z r. 1993, postrádá komentář
k vyhodnocení jeho plnění, zejména
konkrétní údaje o skutečně
čerpaných částkách;
- u Národního programu zdraví, ve smyslu
usnesení vlády ČR č. 273 z r. 1992,
není uvedeno vyhodnocení plnění. Tématické
okruhy nemají vymezenou finanční částku
a z výčtu organizací, které obdržely
finanční prostředky, není zřejmé,
jaké úkoly za přidělené prostředky
zajistily;
b) Výdaje na veřejnou spotřebu státu
Neinvestiční výdaje na obranu a bezpečnost
celkem (schválený rozpočet 41,34 mld. Kč)
byly realizovanými rozpočtovými opatřeními
zvýšeny o 1,80 mld. Kč (o 4,4%) a čerpány
na 99,4% (42,90 mld. Kč).
Výdaje na obranu ve výši 20,97 mld. Kč
(schválený rozpočet) byly zvýšeny
o 1,20 mld. Kč a čerpány na 99,9% (22,16
mld. Kč). V porovnání s předchozím
rokem zaznamenaly vzestup o 2,31 mld. Kč (o 11,6%).
Výdaje na bezpečnost ve výši 20,37 mld.
Kč (schválený rozpočet), zahrnující
pouze kapitolu Ministerstvo vnitra, byly zvýšeny o
0,60 mld. Kč (o 2,9%) a čerpány na 98,9%.
V porovnání s rokem 1995 vzrostly o 2,92 mld. Kč
(o 16,4%).
V rámci kontroly hospodaření s majetkem státu
a prostředky státního rozpočtu kapitoly
Ministerstvo obrany při zásobování
Armády ČR potravinami (Kontrolní závěr
č. 96/3 1, Věstník NKÚ, ročník
IV, částka 4) NKÚ zjistil, že stav systému
centrálního zásobování potravinami
neodpovídá žádoucímu hospodárnému
a efektivnímu využití rozpočtových
prostředků a účelům, které
jsou vyjádřeny ustanoveními smluv. Zásady
hospodárnosti a efektivnosti výdajů prostředků
státního rozpočtu vynaložených
na nákup potravin nebyly vojenskými finančními
úřady a vojenskými útvary i samotným
Ministerstvem obrany dodržovány, docházelo
zejména
- k hrazení vyšších cen než smluvních,
- k přesunům objednávek z oblasti cen monitorovaných
potravin, u nichž je uplatňováno snížení
o 6%, do oblasti cen nemonitorovaných,
- k nevyužívání možností
nákupů brambor a zeleniny za výhodnější
sezónní ceny,
- k nedostatečnému využívání
počítačového komunikačního
systému,
- k nedostatečnému využívání
sankčních ujednání.
Uvedenými postupy bylo porušováno příslušné
ustanovení vyhlášky č. 205/1991 Sb.
Časté porušení předpisů
bylo zjištěno také v oblasti hospodaření
s majetkem státu, a to především při
evidenci a ochraně státního majetku určeného
ke skladování a zpracování potravin.
Řada porušení příslušných
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
spočívala zejména v neúplnosti účetnictví,
kdy o značném rozsahu majetku a závazcích
nebylo účtováno, v neprovádění
inventarizací veškerého majetku a závazků,
v nedodržování účtové
osnovy a postupů účtování a
náležitostí účetních dokladů.
NKÚ upozorňuje, že dochází k
opakování nedostatků a k porušování
právních předpisů, na které
poukázal v již dříve provedených
kontrolách a schválených kontrolních
závěrech.
1) Z textové části a tabulkové části
závěrečného účtu kapitoly
č. 336 - Ministerstvo spravedlnosti ČR, zahrnutého
v návrhu SZÚ, vyplývá:
- v tabulce Bilance příjmů a výdajů
kapitoly za rok 1996 jsou vykázány příspěvky
na činnost příspěvkovým organizacím
ve výši 26 311 tis. Kč a rovněž
v textu komentáře o hospodaření kapitoly
je uvedeno: "Snížený příspěvek
na činnost příspěvkovým organizacím
- čtyřem zotavovnám Vězeňské
služby činil 26 311 tis. Kč a byl čerpán
na 100%".
K tomu NKÚ připomíná, že zotavovny
Vězeňské služby ČR, jako zálohované
organizační články této rozpočtové
organizace, nebyly ani do konce roku 1996 zřízeny
ve smyslu § 31 zákona č. 576/1990 Sb. jako
příspěvkové organizace a přesto
jim byl Ministerstvem spravedlnosti v roce 1996 (stejně
jako v předchozím roce) z kapitoly příspěvek
na činnost příspěvkových organizací
poskytnut. Na tento stav NKÚ upozornil již v roce
1996 (Kontrolní závěr z kontroly hospodaření
s nemovitým majetkem a prostředky státního
rozpočtu kapitoly Ministerstvo spravedlnosti vyčleněnými
na zabezpečení vybraných ústavů
a zařízení Vězeňské
služby č. 95/17, Věstník NKÚ,
ročník IV, částka 2).
2) Vězeňská služba ČR již
v roce 1994 překročila limit mzdových prostředků
a část platů zaměstnanců uhradila
až z rozpočtu následujícího roku.
Na toto závažné porušení rozpočtových
pravidel republiky, zejména ustanovení § 11
odst. 1 zákona č. 576/1990 Sb., poukázaly
již výsledky zmíněné kontroly.
Přesto k obdobnému jevu došlo v roce 1995 a
následně i 1996 (viz komentář k ZÚ
kapitoly č. 336), bez přijetí zásadních
opatření z úrovně Ministerstva spravedlnosti
a Ministerstva financí.
3) K závěrečnému účtu
kapitoly 314 - Ministerstvo vnitra: Ve Zprávě vlády
k návrhu SZÚ, část "Obrana a
bezpečnost", se konstatuje, že " v hodnoceném
roce přetrvávala napjatá situace..., projevující
se v nedostatku mzdových prostředků na platy
policistů. Otázka byla řešena ve spolupráci
s Ministerstvem financí, které obdobně jako
v předchozím roce vyslovilo souhlas s použitím
prostředků roku 1997 na krytí propadu z roku
1996."
NKÚ však zjistil, že Ministerstvo vnitra v roce
1995 uhradilo část platů policistů
a souvisejících zákonných odvodů
v souhrnné výši 264 875 tis. Kč až
z prostředků roku 1996 bez souhlasu Ministerstva
financí. Naopak ministr financí ve svém stanovisku,
zaslaném ministru vnitra pod čj. 341/1087/96, ze
dne 5. ledna 1996, vyjádřil nesouhlas s použitím
prostředků schváleného rozpočtu
resortu na rok 1996 na krytí nedostatku mzdových
prostředků v závěru roku 1995. Toto
závažné porušení rozpočtových
pravidel republiky nebylo MF, jak ze Zprávy vlády
k návrhu SZÚ za rok 1996 vyplývá,
zásadně řešeno nebo postiženo ani
v roce 1996.
1. 3. 2. Kapitálové výdaje
Státní rozpočet vykázal v čerpání
investičních výdajů loňského
roku částku 46,40 mld. Kč. Ač byl
tento objem o 2,28 mld. vyšší než v roce
1995, přesto poklesl v relaci k celkovým skutečným
rozpočtovým výdajům z 10,2% (1995)
na 9,6%. Čerpání kapitálových
výdajů vzhledem k upravenému rozpočtu
(47,82 mld. Kč) dosáhlo úrovně 97,0%.
Stav byl ovlivněn nezbytnými opatřeními
vlády v důsledku nižšího tempa
růstu hospodářství, než se předpokládalo
při sestavování státního rozpočtu.
I přes úpravy rozpočtu vývoj čerpání
kapitálových výdajů kopíroval
sezónní průběh let 1994 a 1995 s typickým
vrcholem v měsíci prosinci, když přitom
v průběhu uplynulých dvou let vykazovalo
pokladní plnění státního rozpočtu
až do listopadu včetně podproporcionální
vývoj. Prudký prosincový výkyv r.
1995 se v loňském roce neopakoval v takové
míře díky regulaci koncem roku a přesunu
některých výdajů do roku 1997.
Několik let po sobě se vyskytující
prosincové vybočení stojí za analýzu,
která by odhalila jednak objektivní příčiny
vyvolávající nerovnoměrnost v průběhu
čerpání investičních výdajů
a jednak ostatní příčiny subjektivní,
administrativní aj. povahy. Dosud zatím nečetná
zdůvodnění odkazovala na nejrůznější
nedostatky zejména při zahajování
stavebních investic, anebo u strojních investic
zase na praktickou nemožnost čerpat prostředky
začátkem roku v důsledku časových
sousledností mezi disponibilitou prostředků
a jejich faktickým užitím v návaznosti
na respektování zákona č. 199/1994
Sb., o zadávání veřejných zakázek.
Neznámou zůstává míra využívání
informací jednotlivými subjekty z registru investic
MF v tom smyslu, aby, při několikaletém výhledu
dopředu, kdy jsou známy předpokládané
nároky na státní rozpočet, se informace
vyhodnocovaly také se zaměřením na
zrovnoměrnění čerpání
rozpočtových prostředků v průběhu
rozpočtového roku.
Pokud jde o dokument návrhu SZÚ, je v tabulce č.
47 v části C uveden přehled rozpočtových
kapitol, jež mají rozhodující podíl
na celkových skutečných kapitálových
výdajích státního rozpočtu
(bez dotací okresním úřadům
a obcím). V níže uvedené tabulce, zpracované
NKÚ, je jejich úplný přehled. Z něho
je patrné, že prvních deset kapitol (z celkem
34 na těchto výdajích se podílejících)
s výdaji přesahujícími 1 mld. Kč
za rok má téměř 90%-ní podíl
na celkových kapitálových výdajích.
Na 24 zbývajících kapitol připadá
pouze 10% výdajů. A naopak - jen 6 kapitol (Ministerstvo
dopravy a spojů, Ministerstvo obrany, Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo
vnitra, Ministerstvo financí a Ministerstvo zdravotnictví)
vynakládá téměř 3/4 všech
kapitálových výdajů a při tom
podíl každé z kapitol na jejich úhrnu
je vyšší než 7%.
Kapitálové výdaje celkem | tis. Kč |
Kapitola | KV celkem | Kumul. KV | Kumul. % | Podíl v % | |
MDS [Zkratky viz příloha č. 2] | 13 669 612 | 13 669 612 | 29,463 | 29,463 | |
MO | 5 524 476 | 19 194 088 | 41,370 | 11,907 | |
MŠMT | 4 918 852 | 24 112 940 | 51,972 | 10,602 | |
MV | 3 655 657 | 27 768 597 | 59,851 | 7,879 | |
MF | 3 547 067 | 31 315 664 | 67,496 | 7,645 | |
MZ | 3 372 266 | 34 687 930 | 74,765 | 7,268 | |
VPS | 2 253 194 | 36 941 124 | 79,621 | 4,856 | |
MPSV | 1 924 192 | 38 865 316 | 83,769 | 4,147 | |
MS | 1 314 723 | 40 180 039 | 86,602 | 2,834 | |
MZV | 1 234 673 | 41 414 712 | 89,263 | 2,661 | |
PSP | 800 604 | 42 215 316 | 90,989 | 1,726 | |
MK | 620 115 | 42 835 431 | 92,326 | 1,337 | |
MPO | 526 740 | 43 362 171 | 93,461 | 1,135 | |
MZe | 450 076 | 43 812 247 | 94,431 | 0,970 | |
AV | 389 350 | 44 201 597 | 95,270 | 0,839 | |
SSHR | 376 155 | 44 577 752 | 96,081 | 0,811 | |
ČÚZK | 349 611 | 44 927 363 | 96,834 | 0,754 | |
MŽP | 317 398 | 45 244 761 | 97,519 | 0,684 | |
BIS | 310 065 | 45 554 826 | 98,187 | 0,668 | |
ČSÚ | 148 299 | 45 703 125 | 98,507 | 0,320 | |
SENÁT | 145 655 | 45 848 780 | 98,820 | 0,314 | |
KPR | 142 500 | 45 991 280 | 99,128 | 0,307 | |
SÚJB | 137 731 | 46 129 011 | 99,424 | 0,297 | |
NKÚ | 124 321 | 46 253 332 | 99,692 | 0,268 | |
MMR | 56 655 | 46 309 987 | 99,815 | 0,122 | |
ÚV | 34 513 | 46 344 500 | 99,889 | 0,074 | |
ÚPV | 14 685 | 46 359 185 | 99,921 | 0,032 | |
GA | 10 274 | 46 369 459 | 99,943 | 0,022 | |
ÚSIS | 10 000 | 46 379 459 | 99,964 | 0,022 | |
ÚS | 6 300 | 46 385 759 | 99,978 | 0,014 | |
MSNMP | 4 339 | 46 390 098 | 99,987 | 0,009 | |
ÚOHS | 3 269 | 46 393 367 | 99,994 | 0,007 | |
ČBÚ | 2 176 | 46 395 543 | 99,999 | 0,005 | |
RRTV | 497 | 46 396 040 | 100,000 | 0,001 | |
Celkem | 46 396 040 | 100,000 | 100,000 |
Tabulka č. 1 |
Z tabulky je tedy patrný ekonomický význam
jednotlivých kapitol a význam pro vnitřní
i externí kontrolu nakládání s rozpočtovými
prostředky.
V komentáři navazujícímu na tabulku
č. 47, resp. 48 (část C návrhu SZÚ),
v němž se porovnávají výdaje
v kapitolách MDS, MŠMT a MZ s rokem 1995, jsou uvedeny
jiné hodnoty, než vycházejí propočtem
z připojených tabulek. V kapitole MDS bylo proti
roku 1995 čerpáno o 1 099 mil. Kč více
(srovnej v tab. č.48; v komentáři je uvedena
hodnota 0,7 mld. Kč) a úhrn za kapitoly MŠMT
a MZ je v letech 1995 a 1996 shodný (srovnej: 1995 [4,1
+ 4,2 = 8,3 mld. Kč]; 1996 - [4,9 + 3,4 = 8,3 mld. Kč];
v komentáři se hovoří o téměř
1 mld. Kč nižším čerpání
v r. 1996 proti roku 1995). Rozdílnost hodnocení
však může být vyvolána nestejným
objektovým vztahem. Pak komentář v návrhu
SZÚ postrádá větší přesnost.
Z výsledku rozpočtového hospodaření
je zřejmé, že v šesti kapitolách
(MŠMT, MV, MZV, MZe, AV a ČÚZK) došlo
k překročení čerpání
kapitálových výdajů v rozsahu 100,11%
až 108,60% měřeno k upravenému rozpočtu.
Ve všech případech byly pro navýšení
prostředků použity mimorozpočtové
zdroje mající svůj původ v hospodářské
činnosti, sponzoringu apod.
Kontroly, které NKÚ vykonal v oblasti kapitálových
výdajů v průběhu r. 1996 a prvních
čtyř měsíců letoška prokázaly
- neopodstatněnost výdajů, jako u České
správy letišť, s. p., jemuž byla poskytnuta
investiční dotace ve výši 407,3 mil.
Kč, přičemž podnik měl ke krytí
potřeb dostatek vlastních zdrojů;
- nekázeň a nehospodárnost v hospodaření
s prostředky státního rozpočtu. Např.
investiční dotace MDS na modernizaci I. tranzitního
železničního koridoru Děčín
- Praha - Břeclav činily v r. 1996 celkem 1 290
mil. Kč (od počátku výstavby, tj.
v letech 1993 - 1996 celkem cca 2 929 mil. Kč, na celou
výstavbu pak mají obnášet 9 000 mil.
Kč). Kontrolou čerpání dotace, ale
i bankovních úvěrů se státní
zárukou, jejichž výše činí
přibližně 12 000 mil. Kč, bylo zjištěno,
že investorovi - s. o. České dráhy,
nebyly na tuto výstavbu závazně stanoveny
celkové náklady, jejich krytí, realizační
termíny a rozsah prací včetně základních
parametrů. S. o. České dráhy nedodržuje
původní náklady staveb I. koridoru a předpokládá
zvýšení investičních nákladů
zhruba o 48%, přičemž zvýšení
nemá kryto zdroji. Termín realizace - rok 2000 -
bude minimálně o dva roky posunut. Jednotlivé
stavby jsou realizovány ve větším rozsahu
a s nákladnějšími technickými
řešeními, než bylo původně
s. o. České dráhy deklarováno. Jiným
příkladem je investiční dotace na
výstavbu silnice I/52 Brno - Rajhrad - Mikulov. Ta v r.
1996 činila 1 015 mil. Kč. Při kontrole byly
zjištěny nehospodárnosti při vynakládání
prostředků ze státního rozpočtu
a neúměrné zvyšování rozpočtové
ceny díla;
- porušování účelovosti při
realizaci investičních výdajů, jako
tomu bylo v resortu MDS u organizací Správy a údržby
silnic, které použily rozpočtové prostředky
k financování jiných než účelově
vymezených úkolů;
- financování investic z provozních prostředků
příspěvkových organizací. Tohoto
nepokrytého jednání se dopustily rovněž
organizace uvedené v předchozím příkladu.
Při jiné kontrole v resortu kultury vyšlo najevo,
že příspěvkové organizace využívají
k pořízení hmotného investičního
majetku (např. automobilů, kopírovacích
strojů, počítačů apod.) finanční
leasing. Nájemné se hradí na základě
leasingové smlouvy (smlouvy o finančním pronájmu)
z nákladů na provoz. Tím se pořizuje
investiční majetek z neinvestičních
prostředků. K uvedenému zjištění
se vztahuje ustanovení čl. III odst. 3 písm.
c) účtové třídy 0 přílohy
č. 2 Opatření FMF čj. V/20 530/1992
"... i tyto účetní případy
přicházejí v úvahu v případech,
kdy využití finančního leasingu dovolují
příslušné finančně právní
předpisy, ...". Není však stanoveno, které
finančně právní předpisy tuto
oblast upravují. Uvedený způsob pořizování
hmotného investičního majetku je pro státní
rozpočet nákladnější, a tudíž
méně efektivní.
Výsledky kontrol dokládají stále relativně
nízkou úroveň právního vědomí
subjektů napojených na státní rozpočet
v některých resortech i nedostatek smyslu pro dodržování
principu hospodárnosti.
2. Hospodaření podle rozpočtových
kapitol
V této části Stanoviska se hodnotí
plnění příjmů rozpočtových
organizací a odvodů příspěvkových
organizací, jež spadají do kategorie nedaňových
příjmů, a čerpání vybraných
kategorií rozpočtových výdajů
v kapitolním členění.
2. 1. Příjmy rozpočtových organizací
a odvody příspěvkových organizací
Hodnocení příjmů rozpočtových
organizací se týká kapitol zařazených
do státního rozpočtu s výjimkou kapitoly
Bezpečnostní informační služba
a těch, v nichž příjmy nebyly rozpočtovány,
resp. jejichž činnost byla zahájena až
v průběhu roku nebo byla předčasně
zrušena (Senát Parlamentu ČR, Ministerstvo
pro místní rozvoj, Úřad pro státní
informační systém, Úřad pro
legislativu a veřejnou správu).
Příjmy rozpočtových organizací
26 kapitol vykázaly plnění celkem na 85,8%.
Mezi jednotlivými kapitolami jsou značné
rozdíly. Nejvyšší plnění
vykazuje kapitola KPR, a to na 906,0% (její podíl
je však malý). Schválený a upravený
rozpočet činil 250 tis., skutečné
plnění pak 2 265 tis. Kč. Druhé největší
plnění vykazuje SÚJB ve výši
696,7% upraveného rozpočtu, když skutečnost
představuje 5 504 tis. Kč.
Na příjmech kapitoly KPR se významnou měrou
podílely nahodilé příjmy a příjmy
z činnosti archivu a spisovny. Veškeré činnosti,
z nichž plynou příjmy z provozu Pražského
hradu, byly delimitovány na příspěvkovou
organizaci Správa Pražského hradu.
U správce kapitoly SÚJB byl schválený
rozpočet příjmů ve výši
790 tis. Kč překročen o 4 714 tis. Kč.
Na dosažených příjmech se podílely
výnosy pokut udělených Úřadem
za porušení předpisů a příjmy
za poskytované služby. Na vrub příjmů
byly převedeny 3 403 tis. Kč z rezervního
fondu na pokrytí zvýšené potřeby
neinvestičních výdajů.
Na opačném konci plnění rozpočtových
příjmů se nalézá kapitola MO.
Příjmy z činnosti rozpočtových
organizací, rozpočtované ve výši
305 900 tis. Kč, byly splněny na 82,87%, tj. 253
484 tis. Kč. Doplňkové, nahodilé a
ostatní příjmy, rozpočtované
v objemu 1 062 700 tis. Kč, vykázaly plnění
pouze na 15,04%, tj. ve výši 159 836 tis. Kč.
Upravený rozpočet 1 368 600 tis. Kč byl tak
splněn pouze na 30,2% (v objemu 413 320 tis. Kč).
Uvedené tři kapitoly vykázaly příjmy
rozpočtových organizací v extrémním
rozpočtovém plnění.
Mezi kapitoly s relativně vysokými úkoly
v oblasti příjmů rozpočtových
organizací patří (podle objemu upraveného
rozpočtu po všech změnách) kromě
již zmíněného MO také SSHR (upravený
rozpočet ve výši 1 390 000 tis. Kč splněn
na 81,73%), dále MV (upravený rozpočet 553
417 tis. Kč splněn na 100,59%), MŠMT (upravený
rozpočet 468 043 tis. Kč splněn na 80,63%),
MDS (upravený rozpočet 449 171 tis. Kč splněn
na 114,78%), MZV (upravený rozpočet 410 000 tis.
Kč splněn na 84,84%).
V návrhu SZÚ, část F, v závěrečném
účtu kapitoly 327 - Ministerstvo dopravy a spojů
- je konstatováno nesplnění předpokládaného
celoročního příjmu za rok 1996 rozpočtovou
organizací Stavební obnova železnic (plnění
pouze na 83,6%), přestože jí byl během
roku rozpočet příjmů snížen.
K tomu NKÚ připomíná, že v Kontrolním
závěru z kontroly hospodaření s majetkem
státu a s prostředky státního rozpočtu
kapitoly 327 - Ministerstvo dopravy na rok 1994 č. 94/37,
schváleném dne 29. 6. 1995 (Věstník
NKÚ, ročník III, částka 3),
upozornil, že zjištěné nedostatky v oblasti
evidence majetku a účetnictví Stavební
obnovy železnic mohou mít závažné
dopady na přípravu a realizaci privatizačního
procesu této organizace v roce 1995. Přestože
tato organizace má podle charakteru své činnosti
fungovat na podnikatelské bázi a z tohoto důvodu
měla být v roce 1995 převedena na formu státního
podniku a následovně privatizována, funguje
dosud v působnosti MDS jako rozpočtová.
V položce odvodů příspěvkových
organizací uplatnil správce MZV jako jediný
využití možnosti dané ustanovením
§ 16 vyhlášky č. 205/1991 Sb., o předpisu
odvodů, a to u Diplomatického servisu. Jedná
se však o celorozpočtově nízkou příjmovou
položku 10 000 tis. Kč.
I když příjmy rozpočtových a
odvody příspěvkových organizací
za všechny kapitoly dosáhly 5 071 200 tis. Kč,
představují pouze 1,05% celkových skutečných
rozpočtových příjmů. Mají
sice malý ekonomický význam, ale i tak bývají
často při rozpočtování podhodnocovány.
Jejich plnění či neplnění má
totiž dopady na finanční transakce výdajové
strany, a proto tyto příjmy jsou zpravidla rozpočtovány
níže, než jaká je potom dosahovaná
skutečnost. Proti této tezi by mohlo nasvědčovat
faktické plnění upraveného rozpočtu
na 86,16% za všechny kapitoly. Ale na druhé straně
výrazný propad jen u jediného správce
(MO - 30,20%) zapříčinil celkové nesplnění.
Každoročně se vyskytují ve výsledcích
příjmů rozpočtových organizací
a odvodů příspěvkových organizací
relace nad úrovní 150%. V loňském
roce takovým způsobem překročilo plnění
příjmů 12 kapitol. Z nich sedm se dostalo
nad úroveň 200%. Dvě kapitoly se dokonce
pohybují přibližně v mezích 700
- 900% (SÚJB a KPR). Překračování
příjmů nad 200% je sice pro rozpočet
příznivé, ale na druhé straně
svědčí o poněkud méně
kvalitním rozpočtovém plánování,
anebo o spekulativním přístupu k rozpočtu
příjmů. V každém případě
jde minimálně o 100%-ní chybu v odhadech
konečného výsledku.
2. 2. Vybrané výdaje státního
rozpočtu ČR podle kapitol
Po všech změnách byl v průběhu
roku 1996 upraven rozpočet neinvestičních
výdajů celkem ve 34 kapitolách z 35 rozpočtových
kapitol (bez VPS).
Kapitola VPS, která má své specifické
funkční postavení, není do tohoto
hodnocení zařazena, stejně jako kapitola
Bezpečnostní informační služba.
Dále nejsou do hodnoceného souboru zařazeny
již zrušené kapitoly Ministerstvo hospodářství,
Úřad pro legislativu a veřejnou správu
a Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a v průběhu roku 1996 nově
zřízené kapitoly Senát Parlamentu,
Ministerstvo pro místní rozvoj a Úřad
pro státní informační systém.
Ze souboru 28 srovnatelných kapitol byly rozpočtové
neinvestiční výdaje úpravou zvýšeny
u 17 správců, u 11 správců naopak
sníženy. V důsledku těchto úprav
byla výdajová strana rozpočtu u sledovaných
kapitol po všech změnách zvýšena
proti schválenému rozpočtu téměř
o 4 230 000 tis. Kč, zatímco o cca 3 490 000 tis.
Kč byly tyto výdaje naopak rozpočtově
sníženy.
Ze 17 kapitol, u nichž byl rozpočet výdajové
strany zvýšen, vykazují relativně nízké
čerpání kapitoly MK (88,4%) a ÚV (92,3%).
Mezi kapitoly s upraveným rozpočtem, avšak
ve směru snížení výdajů,
patří GA, kde schválený rozpočet
ve výši 543 729 tis. Kč byl upraven na částku
58 685 tis. Kč, tj. na 10,8% původního schváleného
rozpočtu, přitom roční čerpání
dosáhlo 99,8%.
U dalších vybraných kapitol je úprava
schváleného, resp. upraveného rozpočtu
uvedena dále.
Čerpání upraveného rozpočtu
neinvestičních výdajů bylo s výjimkou
kapitoly AV (106,7%) a SÚJB (102,0%) pod 100,0%. V případě
AV byly změny rozpočtu v průběhu roku
1996 ovlivněny podobnými faktory, jako tomu bylo
v roce 1995, kdy počátkem roku přešla
další řada pracovišť na příspěvkový
způsob hospodaření a v souvislosti s tím
byly sníženy neinvestiční výdaje
rozpočtových organizací a plánované
příjmy.
V souvislosti s posuzováním všech úprav
schváleného rozpočtu je nutno opětovně
kriticky upozornit na velký počet korekcí
v průběhu roku v jednotlivých kapitolách.
Přitom v některých případech
jde o podstatné změny. Tyto změny se často
provádějí i ve 4. čtvrtletí,
i když v menší míře než v
minulosti.
K 30. 9. 1996 (za období leden až září)
byly z celkového počtu 28 srovnatelných kapitol
provedeny změny schváleného - a rovněž
i upraveného rozpočtu - celkem u 25 správců
kapitol. Značné zvýšení rozpočtu
bylo provedeno např. u MPSV a MPO, u ostatních kapitol
bylo zvýšení rozpočtu relativně
nižší. Snížení bylo realizováno
zejména u MZ. Ve srovnání se schváleným
rozpočtem je pokles upraveného rozpočtu k
30. 9. u této kapitoly nižší o 445 976
tis. Kč.
Upravený rozpočet byl zvýšen ve 4. čtvrtletí
u 17 kapitol ze srovnatelného souboru proti stavu ve 3.
čtvrtletí. Toto zvýšení představuje
objem 1 959 818 tis. Kč. Naopak úprava rozpočtu
provedená ještě v posledním čtvrtletí
roku 1996 ve směru snížení neinvestičních
výdajů se týká 9 kapitol a je vyčíslena
částkou 862 795 tis. Kč. Největší
změny upraveného rozpočtu ve 4. čtvrtletí
zaznamenalo MV (+536 357 tis. Kč), MŠMT (-517 859
tis. Kč), MPO (+447 811 tis. Kč), SSHR (+353 115
tis. Kč), MF (-280 220 tis. Kč), MŽP (+208
869 tis. Kč).
U správce kapitoly MV mají rozhodující
podíl na čerpání neinvestičních
výdajů mzdové prostředky. Propad ve
mzdovém zabezpečení na konci roku 1996 ve
výši 330 770 tis. Kč byl se souhlasem MF pokryt
z prostředků vyčleněných pro
tento účel v rozpočtu resortu na rok 1997.
Mzdové prostředky za sledovaný soubor
28 porovnatelných kapitol byly podle schváleného
rozpočtu vyčísleny pro rok 1996 ve výši
46 122 450 tis. Kč.
Mzdové prostředky rozpočtových
organizací zahrnují i prostředky tohoto
druhu v oblasti státní správy. Zde
je situace jak ve stanoveném rozpočtu, tak i v rozpočtu
po všech změnách, jakož i v celoročním
čerpání značně odlišná.
Upravený rozpočet po změnách byl splněn
celkově na 98,62%, avšak v objemech rozpočtových
ukazatelů i skutečného čerpání
došlo k řadě posunů. Schválený
rozpočet mzdových prostředků v oblasti
státní správy představoval v rámci
porovnatelného souboru kapitol částku 22
061 511 Kč. Upravený rozpočet k 31. 12. 1996
byl ve výši 22 323 970 tis. Kč a čerpané
prostředky ve skutečnosti činily 22 016 006
tis. Kč.
Největší překročení mzdových
prostředků v oblasti státní správy
vykazuje kapitola MZ, kde došlo k čerpání
na 108,16% s překročením upraveného
rozpočtu o 3 801 tis. Kč. Čerpání
mzdových prostředků celkem je překročeno
ještě např. u kapitoly MZ (čerpání
na 102,3 8%, překročení o 5 389 tis. Kč),
u SSHR (čerpání na 102,27%, překročení
o 1 322 tis. Kč) a u KPR (čerpáno 101,23%
s částkou překročení 398 tis.
Kč).
Výdajová položka příspěvky
na činnost příspěvkovým organizacím
(bez ostatních dotací a příspěvků)
byla rozpočtově upravena na částku
43 715 976 tis. Kč. Schválený rozpočet
činil 42 700 695 tis. Kč, avšak zahrnoval i
v průběhu roku zrušené Ministerstvo
hospodářství, jehož schválený
rozpočet zde byl 6 048 701 tis. Kč.
Nejvyšší rozdíl mezi schváleným
rozpočtem a upraveným rozpočtem po všech
jeho změnách je u správce kapitoly MŠMT,
a to v objemu 6 901 378 tis. Kč. Schválený
rozpočet této položky činil v roce 1996
22 005 717 tis. Kč, upravený rozpočet 28
907 095 tis. Kč, skutečně čerpáno
bylo 28 894 884 tis. Kč, tj. 99,96%. Mezi hlavní
příčiny čerpání vysokého
objemu příspěvků na činnost
příspěvkovým organizacím patří
pokračování přechodu škol a školských
zařízení z rozpočtové na příspěvkovou
formu hospodaření. To se týká i některých
dalších resortů, např. MZe, MDS, MK,
MZ apod.
Neinvestiční dotace občanským sdružením
byly ve výdajové části rozpočtu
čerpány na 99,54% upraveného rozpočtu,
který ve srovnatelném souboru kapitol činil
1 727 448 tis. Kč. Nejvyšší částku
dotací vykázala kapitola MŠMT, jejíž
schválený rozpočet v objemu 688 924 tis.
Kč byl posílen po všech úpravách
na 965 934 tis. Kč a čerpán na 99,90%. Dotace
byly realizovány zejména formou Veřejně
prospěšných programů v tělovýchově
a sportu, Programů podpory a ochrany dětí
a mládeže apod.
Ostatní dotace a příspěvky
byly v průběhu roku zvyšovány z objemu
schváleného rozpočtu 11 719 696 tis. Kč
(včetně zahrnuté částky 538
009 tis. Kč u kapitoly MH) na úroveň upraveného
rozpočtu po všech změnách ve výši
13 635 950 tis. Kč. Skutečné čerpání
bylo vykázáno na 99,64%.
Absolutně nejvyšší zvýšení
této rozpočtové položky v průběhu
roku bylo provedeno u správce kapitoly MŠMT, a to
o 2 095 075 tis. Kč na částku upraveného
rozpočtu 11 823 786 tis. Kč, což představuje
plných 86,7% celkového objemu upraveného
rozpočtu všech kapitol.
3. Vývoj státních finančních
aktiv a pasiv
Mírné zvýšení salda státních
finančních aktiv a pasiv (dále jen "SFAP")
a tím i celkové věřitelské
finančně majetkové pozice státu o
0,6 mld. Kč za rok 1996 je důsledkem rychlejšího
růstu státních finančních aktiv
(o 7,8 mld. Kč) než státních finančních
pasiv (o 7,2 mld. Kč). Z hlediska sektorového rozdělení
držby státních cenných papírů
a majetkových účastí státu
nejvýrazněji ovlivnil výsledné saldo
SFAP nárůst věřitelské pozice
státu vůči zahraničí, který
však byl kompenzován poklesem této státní
pozice ve vztahu k tuzemským subjektům a obyvatelstvu.
Do bilančního úhrnu SFAP se promítla
i prosincová emise státních pokladničních
poukázek (dále jen "SPP") v nominální
hodnotě 8 mld. Kč. Část jejího
výnosu (1,6 mld. Kč) byla použita na krytí
schodku státního rozpočtu za rok 1996 a zbývajících
více než 6 mld. Kč bylo určeno jako
rezerva na krytí budoucího schodku státního
rozpočtu na počátku roku 1997. Skutečný
stav prostředků byl na straně aktiv a pasiv
o tuto část výnosů (ve výši
6,1 mld. Kč) a dluhů (ve výši 6,4 mld.
Kč) na konci roku 1996 nižší.