Daň z příjmů fyzických
osob
Novela rozpočtových pravidel se promítla
i do objemu výnosu daně z příjmů
fyzických osob. Kromě srážkové
daně (týkající se zejména úroků
z úspor na vkladních knížkách
a ostatních kapitálových výnosů),
která v předchozích letech byla jedinou složkou
této příjmové položky státního
rozpočtu, do ní od roku 1996 patří
i část výnosu daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
jež dosud byla celá příjmem místních
rozpočtů. Z tohoto důvodu příjmy
státního rozpočtu v položce daně
z příjmů fyzických osob vykázaly
v roce 1996 mimořádný meziroční
nárůst o 21,24 mld. Kč, resp. o 250,2%.
S přihlédnutím k sezónnosti v inkasu
srážkové daně bylo v průběhu
roku 1996 celkové plnění schváleného
rozpočtu daně z příjmů fyzických
osob přiměřené a inkaso mírně
překračovalo odpovídající alikvotní
část rozpočtu. Avšak upravený,
tj. o 2,4 mld. Kč zvýšený rozpočet
nebyl splněn o 1,17 mld. Kč.
Z celkového inkasa této daně k 31. 12. 1996
ve výši 29,73 mld. Kč připadalo 10,30
mld. Kč na daň z příjmů fyzických
osob vybíranou srážkou dle zvláštní
sazby a 19,43 mld. Kč na daň z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
resp. na její část připadající
státnímu rozpočtu. Meziroční
nárůst výnosu daně z příjmů
fyzických osob vybírané srážkou
činil +1,81 mld. Kč, resp. +21,3%.
Clo
Částkou 19,68 mld. Kč byl v roce 1996 výnos
z cel přibližně uprostřed mezi úrovní
schváleného a úrovní upraveného
(o 1,3 mld. Kč zvýšeného) rozpočtu.
Meziroční nárůst výnosu z cel
dosáhl +2,27 mld. Kč, resp. +13,0%, což jsou
poměrně vysoké hodnoty s přihlédnutím
ke skutečnosti, že již několik let jsou
postupně snižovány celní tarify. Stejně
jako v předchozích letech byl i v průběhu
roku 1996 vývoj příjmů z cel vyrovnaný,
s mírně stoupající tendencí.
Silniční daň
Upravený (tj. o 0,1 mld. Kč zvýšený)
rozpočet silniční daně byl v roce
1996 splněn přesně na 100,0%. Celkový
výnos silniční daně v roce 1996 byl
ovlivněn dvěma protichůdně působícími
metodickými vlivy, a to ukončením platnosti
osvobození od daně pro vozidla splňující
emisní limity dle norem "EURO 1" na jedné
straně, a zavedením osvobození od daně
pro vozidla zabezpečující linkovou vnitrostátní
osobní dopravu na straně druhé. Celkový
meziroční nárůst 96/95 výnosu
této daně činil +0,37 mld. Kč, resp.
+9,4%.
Inkaso dálničních poplatků činilo
v roce 1996 0,92 mld. Kč, tj. o 2,2% více než
v roce předchozím.
Majetkové daně
Celkový výnos majetkových daní (daně
dědické, daně darovací a daně
z převodu nemovitostí) za rok 1996 činil
3,86 mld. Kč, což představuje 117,0% původního
schváleného rozpočtu. Ke splnění
upraveného (o 1,0 mld. Kč zvýšeného)
rozpočtu chybělo 0,44 mld. Kč, neboli 10,2%.
Stejně jako v předchozím roce meziroční
nárůst vykázala pouze daň z převodu
nemovitostí, a to +0,69 mld. Kč, resp. +24,9%. Tato
daň měla také rozhodující podíl
na celkovém výnosu majetkových daní,
a to 89,8%. Na darovací daň připadlo 7,7%
a minimální byl opět podíl daně
dědické (2,5%).
Ostatní daňové příjmy
Úhrnný výnos položky ostatní
daňové příjmy, zahrnující
zejména příjmy minulé daňové
soustavy, různé poplatky a kolky, dosáhl
v roce 1996 částky 5,51 mld. Kč, tj. úrovně,
která - s přihlédnutím ke klesajícímu
inkasu příjmů minulé daňové
soustavy - je srovnatelná s výnosem v předchozím
roce (5,80 mld. Kč).
Pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
U pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti byl původní schválený
rozpočet v průběhu roku 1996 zvýšen
o 1,2 mld. Kč, přestože předchozí
vývoj inkasa nedával žádné důvody
pro provedení úpravy rozpočtu tímto
směrem. Celkové inkaso pojistného dosáhlo
v roce 1996 úrovně 174,32 mld. Kč, tj. o
5,75 mld. Kč méně než předpokládal
upravený rozpočet této položky.
Meziroční nárůst celkového
vybraného pojistného činil v roce 1996 +13,0%,
což představuje výrazné zpomalení
oproti předchozím létům (94/93: +19,3%,
95/94: +18,7%). K poklesu došlo i v absolutní hodnotě
tohoto meziročního přírůstku,
která činila +20,00 mld. Kč (94/93: +21,02
mld. Kč, 95/94: +24,34 mld. Kč).
I přes určité zpomalení byl v roce
1996 meziroční nárůst výnosu
pojistného vyšší než u většiny
ostatních příjmových položek
státního rozpočtu. Proto i v roce 1996 pokračovala
tendence trvalého vzrůstu podílu pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti na celkových
příjmech státního rozpočtu.
Vývoj tohoto ukazatele za dobu trvání nové
daňové soustavy charakterizují následující
údaje:
r. 1993 | 30,4% |
r. 1994 | 33,3% |
r. 1995 | 35,1% |
r. 1996 | 36,1% |
Z výše uvedeného celkového inkasa pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti připadalo
v r. 1996 168,89 mld. Kč na pojistné vybrané
prostřednictvím MPSV a 5,43 mld. Kč na pojistné
vybrané prostřednictvím jiných kapitol
státního rozpočtu (ministerstev vnitra, obrany
a spravedlnosti).
Rozhodujícím důvodem nenaplnění
rozpočtu a snížení tempa meziročního
nárůstu celkově vybraného pojistného
je soustavný nárůst dlužného
pojistného. Přírůstky dlužného
pojistného jsou přitom rok od roku vyšší,
takže k 31. 12. 1996 dosáhlo celkové dlužné
pojistné rekordní částky 21,96 mld.
Kč. Nápravu této neutěšené
situace může zjednat pouze razantní změna
zákona, který doposud dlužníky nepřiměřeně
chrání a v podstatě jim umožňuje
zahrnovat vědomé neplacení pojistného
do podnikatelské strategie.
Pro celkový výnos pojistného představuje
poměrně značnou rezervu inkaso od skupiny
osob samostatně výdělečně činných.
Průměrná výše pojistného
připadajícího na 1 osobu samostatně
výdělečně činnou (1 125 Kč/měs.)
představuje pouze necelých 40% průměrného
pojistného připadajícího na 1 zaměstnance
(2 832 Kč/měs.). Tento nepoměr by bylo vhodné
blíže zdůvodnit.
Specifickým problémem na úseku inkasa pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti je vyčlenění
pojistného na důchodové pojištění
z celkově vybraných částek pojistného.
Pojistné na důchodové pojištění
má na celkově vybraném pojistném rozhodující
podíl, v roce 1996 tento podíl činil 76,8%.
Na příslušný účet pojistného
na důchodové pojištění se však
těchto 76,8% z celkově vybrané částky
pojistného převádělo vždy dodatečně,
až po účetní závěrce za
příslušný měsíc, tj. v
podstatě s téměř měsíčním
zpožděním. Jednalo se průměrně
o cca 10 mld. Kč měsíčně, které
takto zůstávaly pozdrženy na účtu
pojistného na sociální zabezpečení.
Nejasný je rovněž mechanismus, jakým
se k celkovému pojistnému vybranému prostřednictvím
MPSV přičleňuje pojistné vybrané
prostřednictvím ostatních kapitol státního
rozpočtu (ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti).
Z údajů, jež jsou k dispozici, je možno
pojistné vybírané prostřednictvím
ostatních kapitol státního rozpočtu
kvantifikovat jako rozdíl mezi hodnotami pojistného
uváděnými ve čtvrtletních Zprávách
vlády o plnění státního rozpočtu
České republiky, předkládaných
Parlamentu ČR, a stavem na příslušných
analytických účtech ČNB. Za jednotlivá
čtvrtletí roku 1996 (k poslednímu dni čtvrtletí)
představoval tento rozdíl následující
hodnoty:
1. čtvrtletí | 0,27 mld. Kč |
2. čtvrtletí | 2,40 mld. Kč |
3. čtvrtletí | 1,15 mld. Kč |
4. čtvrtletí | 1,61 mld. Kč |
Výsledné číselné údaje
by svědčily o výrazných sezónních
výkyvech ve výběru této části
pojistného, zejména v 1. pololetí. Není
však žádný důvod pro to, aby právě
v těchto resortech nebyly vybrané částky
pojistného stabilní, s mírně stoupající
tendencí, stejně jako je tomu v ostatních
resortech. Vše svědčí o tom, že
nepravidelné jsou opět převody, resp. že
příslušné částky pojistného
jsou i po několik měsíců zadržovány
na účtech jednotlivých kapitol.
Výše naznačené nejasnosti kolem převodů
vybraných částek na důchodové
pojištění na příslušný
účet jsou součástí širšího
a zásadního problému fungování
tzv. "Zvláštního účtu důchodového
pojištění" v souladu s ustanovením
čl. XV zákona č. 160/1995 Sb., kterým
se doplňuje § 18 zákona č. 576/1990
Sb., o rozpočtových pravidlech republiky. Tímto
problémem se NKÚ zabývá v jiné
části svého stanoviska.
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy jako celek (včetně
příjmů z vládních úvěrů)
vykázaly za rok 1996 výnos 25,45 mld. Kč,
což představuje 86,7% částky uváděné
v původním schváleném rozpočtu
na rok 1996. Ani upravený (o 0,70 mld. Kč snížený)
celkový rozpočet nedaňových příjmů
nebyl splněn, jeho plnění dosáhlo
pouze 88,8%.
Z jednotlivých nedaňových příjmů
došlo k nejvýznamnější změně
rozpočtu (snížení o 3,96 mld. Kč)
u položky "příjmy z vládních
úvěrů", a to z původních
11,64 mld. Kč na 7,68 mld. Kč. I takto výrazně
snížený rozpočet však byl splněn
pouze na 84,5%. Ke splnění chybělo 1,19 mld.
Kč. Nepříznivý vývoj souvisel
především s nerealizovanými platbami
z Ruské federace, způsobenými jak odkladem
splátek jistiny (na základě dohod uzavřených
s Pařížským klubem věřitelů),
tak s neplněním dohodnutých splátek
redukovaných úroků. Plnění
příjmů, souvisejících s vybranými
integračními akcemi v oblasti plynárenství,
bylo téměř přesně na úrovni
rozpočtu a překročeny byly rozpočtované
příjmy ze splátek vládních
úvěrů v rámci deblokací.
Kreditní úroky z prostředků státu
uložených u ČNB byly v roce 1996 přibližně
na úrovni upraveného rozpočtu. Ve srovnání
s rokem 1995 však byly nižší o 0,83 mld.
Kč, tj. o 19,0%. Ve směru snížení
příjmů státu z kreditních úroků
působila změna v systému úročení
vkladů státu, provedená ČNB s platností
od 1. 7. 1996.
Česká národní banka opakovaně
neplnila položku "odvody ČNB", zahrnutou
v původním schváleném rozpočtu.
NKÚ nepovažuje za dostatečný komentář
této skutečnosti jedinou stručnou větu,
uvedenou v této souvislosti v návrhu SZÚ,
část C ("Odvody ČNB byly s ohledem na
systém hospodaření vynulovány".).
O částku 0,82 mld. Kč (o 13,9%) nebyl v roce
1996 splněn rozpočet položky "příjmy
rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací", který v průběhu
roku nebyl významněji upravován.
Výnos ostatních nedaňových příjmů
dosáhl v roce 1996 úrovně 10,35 mld. Kč
a tato, co do náplně značně různorodá
úhrnná položka se stala objemově nejvýznamnějším
nedaňovým příjmem státního
rozpočtu. Její podíl na celkových
nedaňových příjmech dosáhl
40,7%. V návrhu SZÚ, část C chybí
- podobně jako u předcházející
položky - rozbor příčin neplnění
rozpočtu o 1,35 mld. Kč, tj. o 11,6%.
1. 3. Vývoj výdajů státního
rozpočtu a účinnost provedených úprav
ve výdajové části státního
rozpočtu
Celkové výdaje státního rozpočtu
v roce 1996 činily 484,38 mld. Kč a v porovnání
s výdaji schválenými zákonem č.
305/1995 Sb. byly o 13,26 mld. Kč nižší.
V absolutní hodnotě vzrostly výdaje státního
rozpočtu proti skutečnosti r. 1995 o 51,64 mld.
Kč, tj. o 11,9%.
Během roku byly provedeny úpravy příjmové
i výdajové strany státního rozpočtu
včetně přesunů uskutečněných
v rámci zmocnění v jednotlivých rozpočtových
kapitolách. Rozhodující úpravy byly
zmíněny v předchozí části
1. 1. Stanoviska. V oblasti výdajů představují
všechny provedené změny celkové snížení
o 2,14 mld. Kč, tj. o 0,4%. Vzhledem k tomu, že provedenými
opatřeními nedošlo ke zhoršení
výsledného salda příjmů a výdajů
státního rozpočtu, byly úpravy ukazatelů
státního rozpočtu schváleny na základě
zmocnění daného vládě, resp.
ministru financí v § 3 zákona č. 305/1995
Sb. a podle § 13 zákona č. 576/1990 Sb.
V takto upraveném státním rozpočtu
nebyly výdaje čerpány v rozsahu 11,12 mld.
Kč, který více než sedminásobně
převyšuje vykázaný rozpočtový
schodek. Jak ze Zprávy vlády k návrhu SZÚ
vyplývá, úspor na celkových výdajích
státního rozpočtu bylo docíleno především
díky vývoji v neinvestiční sféře
(vč. transferů domácnostem), jejíž
výdaje zůstaly nesplněny celkem o 9,7 mld.
Kč, zatímco kapitálové (investiční)
výdaje byly ve svém souhrnu nižší
o 1,4 mld. Kč. Ve Zprávě vlády však
není obsažena podrobnější analýza
tohoto rozsahu nečerpaných výdajů,
tzn. které rozhodující potřeby, na
základě nichž byl rozpočtovými
opatřeními rozpočet výdajů
upraven, nebyly uspokojeny, z jakých příčin,
včetně důsledků nenaplněných
nezbytných materiálních a finančních
potřeb ve vztahu k funkcím, které mají
plnit, a zda a v jaké míře tyto nečerpané
výdaje zatíží výdaje státního
rozpočtu na rok 1997.
Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za rok 1996 potvrdily kolísající
trend salda celkových příjmů a výdajů
v jednotlivých měsících. V lednu (6,9
mld. Kč), červnu (3,8 mld. Kč), červenci
(1,9 mld. Kč), září (3,7 mld. Kč),
říjnu (1,2 mld. Kč) a prosinci, včetně
dodatků k 31. 12. 1997 (1,4 mld. Kč) byl výsledkem
rozpočtového hospodaření přebytek,
v ostatních měsících čerpané
výdaje převýšily dosažené
příjmy. Podíl 4. čtvrtletí
na celkovém čerpání výdajů
v roce 1996 dosáhl 28,3% a byl o 2,8 procentních
bodů nižší než v roce 1995 a o 0,8
procentního bodu nižší než v r. 1994.
Čerpání výdajů se i v roce
1996 soustředilo, obdobně jako v předchozích
letech, do posledního měsíce roku. Výdaje
čerpané v tomto měsíci, včetně
doúčtování v rámci tzv. dodatků,
představovaly 10,6% jejich celoroční výše,
avšak tento podíl je v důsledku restriktivních
opatření na výdajové straně,
přijatých v závěru roku, o 2 procentní
body nižší než v roce 1995.
Nečerpání úhrnných výdajů,
které proti alikvotě ročního upraveného
rozpočtu ke konci listopadu představovalo 19,80
mld. Kč, se v průběhu prosince a dodatkového
období snížilo na 11,12 mld. Kč, tzn.
na úroveň 2,2% upraveného ročního
rozpočtu (ke konci listopadu 4,0%). Rychlý pokles
vykázaly neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací, u nichž průměrné
měsíční výdaje v posledním
čtvrtletí roku byly o 23,5% nižší
než průměrné měsíční
výdaje v předchozích třech čtvrtletích,
zatímco v roce 1995 byly o 23,1% vyšší.
Naproti tomu čerpání příspěvku
na činnost příspěvkovým organizacím
bylo v hodnotě měsíčních průměrů
ve 4. čtvrtletí o 5,3% rychlejší než
v předchozích třech čtvrtletích.
Na základě celkových výsledků
hospodaření byly ukazatele výdajů
stanovené zákonem o státním rozpočtu
na rok 1996 (po všech provedených změnách)
plněny takto:
- Neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací byly proti schválenému rozpočtu
nedočerpány o 37 117,0 mil. Kč, zatímco
proti rozpočtu po všech změnách byly
nedočerpány o 4 289,0 mil. Kč.
- Příspěvky na činnost příspěvkovým
organizacím byly proti schválenému rozpočtu
překročeny o 980,0 mil. Kč, zatímco
proti rozpočtu po všech změnách byly
nedočerpány o 35,0 mil. Kč.
- Úrokové platby byly proti schválenému
rozpočtu nedočerpány o 120,0 mil. Kč
a o stejnou částku zůstaly tyto výdaje
nedočerpány i proti rozpočtu po všech
změnách;
- Dotace, platby a příspěvky byly
proti schválenému rozpočtu překročeny
o 37 466,0 mil. Kč, zatímco proti rozpočtu
po všech změnách byly nedočerpány
o 5 221,0 mil. Kč.
V tom:
- dotace podnikatelským subjektům byly proti
schválenému rozpočtu nedočerpány
o 988,0 mil. Kč, zatímco proti rozpočtu po
všech změnách zůstaly nedočerpány
o 174,0 mil. Kč,
- dotace občanským sdružením
byly proti schválenému rozpočtu nedočerpány
o 21,0 mil. Kč, zatímco proti rozpočtu po
všech změnách zůstaly nedočerpány
o 8,0 mil. Kč,
- ostatní dotace a příspěvky
byly proti schválenému rozpočtu překročeny
o 1 866,0 mil. Kč, avšak proti rozpočtu po
všech změnách zůstaly nedočerpány
o 50,0 mil. Kč,
- dotace jiným rozpočtům byly proti
schválenému rozpočtu překročeny
o 42 391,0 mil. Kč, zatímco proti rozpočtu
po všech změnách zůstaly nedočerpány
o 200,0 mil. Kč. Úprava (zvýšení)
rozpočtu se týkala výhradně dotace
územním rozpočtům, jejíž
schválený rozpočet byl zvýšen
o 42 591,0 mil. Kč (o 252,8%). Dotace byla čerpána
ve shodné výši s upraveným rozpočtem.
Dotace mimorozpočtovým fondům, která
byla směrována do Státního fondu
tržní regulace v zemědělství,
nebyla úpravami rozpočtu dotčena. Tato dotace
byla shodně proti schválenému i upravenému
rozpočtu nedočerpána o 200,0 mil. Kč
(čerpání na 84,0%),
- platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální
zabezpečení (včetně prostředků
na státní politiku zaměstnanosti) byly
proti schválenému rozpočtu nedočerpány
o 4 335,0 mil. Kč, zatímco proti rozpočtu
po všech změnách byly nedočerpány
o 4 725,0 mil. Kč. Z toho výdaje na důchody
byly proti schválenému rozpočtu nedočerpány
o 4 118,0 mil. Kč, zatímco proti rozpočtu
po všech změnách zůstaly nedočerpány
o 3 065,0 mil. Kč.
- platby do zahraničí byly proti schválenému
rozpočtu nedočerpány o 1 447,0 mil. Kč,
avšak ve vztahu k rozpočtu po všech změnách
byly nedočerpány o 64,0 mil. Kč.
V úhrnu byly neinvestiční výdaje
státního rozpočtu v porovnání
se schváleným rozpočtem překročeny
o 1 209,0 mil. Kč, avšak proti rozpočtu po
všech změnách byly nedočerpány
o 9 665,0 mil. Kč.
Investiční výdaje rozpočtových
organizací byly proti schválenému rozpočtu
nedočerpány o 5 948,0 mil. Kč, zatímco
proti rozpočtu po všech změnách byly
nedočerpány o 478,0 mil. Kč.
- Investiční dotace a návratné
finanční výpomoci poskytnuté příspěvkovým
organizacím byly proti schválenému rozpočtu
překročeny o 625,0 mil. Kč, avšak proti
rozpočtu po všech změnách byly nedočerpány
o 506,0 mil. Kč.
- Investiční dotace a návratné
finanční výpomoci poskytnuté podnikatelským
subjektům byly proti schválenému rozpočtu
nedočerpány o 1 445,0 mil. Kč, zatímco
proti rozpočtu po všech změnách byly
nedočerpány o 365,0 mil. Kč.
- Investiční dotace a návratné
finanční výpomoci poskytnuté obcím
byly proti schválenému rozpočtu překročeny
o 3 284,0 mil. Kč, avšak byly čerpány
shodně ve výši upraveného rozpočtu
po všech změnách.
- Investiční dotace a návratné
finanční výpomoci poskytnuté občanským
sdružením byly proti schválenému
rozpočtu překročeny o 108,0 mil. Kč,
zatímco proti rozpočtu po všech změnách
byly nedočerpány o 4,0 mil. Kč.
- Investiční dotace a návratné
finanční výpomoci poskytnuté ostatním
subjektům byly proti schválenému rozpočtu
nedočerpány o 1 022,0 mil. Kč, avšak
proti rozpočtu po všech změnách zůstaly
nedočerpány o 73,0 mil. Kč.
V úhrnu byly investiční výdaje
a dotace včetně obcí celkem proti schválenému
rozpočtu nedočerpány o 4 397,0 mil. Kč,
zatímco proti rozpočtu po všech změnách
byly nedočerpány pouze o 1 427,0 mil. Kč.
Výdaje na vládní úvěry
byly proti schválenému rozpočtu překročeny
o 609,0 mil. Kč, avšak proti rozpočtu po všech
změnách byly nedočerpány o 32,0 mil.
Kč.
Z uvedeného vyplývá, že čerpání
neinvestičních výdajů ve vztahu k
rozpočtu po všech změnách u žádné
z uvedených kategorií výdajů nepřekročilo
100,0%, resp. bylo nižší než upravený
rozpočet, zatímco ve vztahu k rozpočtu schválenému
zákonem č. 305/1995 Sb., ve skladbě výdajů
"Celkový přehled státního rozpočtu
- Příloha č. 1 k zákonu č.
305/1995 Sb.", byly překročeny výdaje
na příspěvky na činnost příspěvkovým
organizacím (o 2,3%), dotace, platby a příspěvky
(o 17,3%), z toho ostatní dotace a příspěvky
(o 16,0%) a dotace jiným rozpočtům (o 234,2%).
V rámci dotace jiným rozpočtům byly
překročeny výdaje na dotace územním
rozpočtům (o 252,8%). Naproti tomu neinvestiční
výdaje rozpočtových organizací byly
čerpány na 76,1% zákonem (Příloha
č. 1 k zákonu č. 305/1995 Sb.) schváleného
objemu těchto výdajů, výdaje na úrokové
platby na 99,2%, dotace podnikatelským subjektům
na 96,4%, dotace občanským sdružením
na 98,9%, dotace mimorozpočtovým fondům (Státnímu
fondu tržní regulace v zemědělství)
na 84,0%, a výdaje na platby a příspěvky
obyvatelstvu - sociální zabezpečení
(včetně prostředků na státní
politiku zaměstnanosti) na 97,3% (tj. -4,33 mld. Kč),
z toho na důchody na 96,9% (tj. -4,12 mld. Kč).
Výdaje na platby do zahraničí byly čerpány
na 32,0% schváleného a na 400,0% upraveného
státního rozpočtu (čerpáno
0,48 mld. Kč). V úhrnu byly neinvestiční
výdaje čerpány na 100,3% zákonem č.
305/1995 Sb. schváleného objemu.
Čerpáním investičních výdajů
a dotací ve vztahu k rozpočtu po všech změnách
nebyl rozpočet překročen u žádné
z uvedených kategorií. Investiční
výdaje a dotace jako celek ve vztahu ke schválenému
rozpočtu byly čerpány na 75,5%, avšak
investiční výdaje rozpočtových
organizací na 80,8%, dotace a návratné finanční
výpomoci poskytnuté příspěvkovým
organizacím na 104,6%, podnikatelským subjektům
na 77,0%, obcím na 144,4%, občanským sdružením
na 167,2% a ostatním subjektům na 68,3%.
Jak dále ze Zprávy vlády návrhu SZÚ,
část III, bod 1 vyplývá, investiční
výdaje a dotace jako celek byly ve vztahu k upravenému
rozpočtu čerpány na 97,0%. NKÚ v této
souvislosti upozorňuje na nesoulad údajů
o objemech investičních výdajů ze
státního rozpočtu, kdy do těchto výdajů
v rámci schváleného rozpočtu (61,48
mld. Kč) jsou zahrnovány i dotace a návratné
finanční výpomoci poskytované obcím,
což je v souladu se zákonem č. 305/1995 Sb.
(přílohy č. 1, č. 4, č. 5 a
č. 6 k zákonu), avšak do upraveného
rozpočtu a skutečnosti byly zahrnuty pouze objemy
investičních výdajů bez objemů
poskytnutých obcím.
Výdaje na vládní úvěry byly
čerpány v objemu 4 064,0 mil. Kč, tj. 99,2%
upraveného rozpočtu a 117,6% schváleného
rozpočtu.
Vývoj struktury skutečných výdajů
státního rozpočtu v porovnání
se schváleným rozpočtem a rozpočtem
po všech změnách ukazuje na změny proporcí
v alokaci jednotlivých druhů výdajů
(v %):
(%) |
A. | Běžné výdaje celkem | 88,4 | 89,5 | 89,6 |
z toho: | ||||
- | Dotace podnikatelským subjektům | 5,7 | 5,6 | 5,6 |
- | Transfery domácnostem | 31,8 | 32,0 | 31,8 |
v tom: | zaměstnanost | 0,5 | 0,5 | 0,6 |
státní vyrovnávací příspěvek | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
dávky nemocenského pojištění | 4,1 | 4,4 | 4,5 | |
ostatní dávky | 0,6 | 0,6 | 0,3 | |
důchody | 26,5 | 26,4 | 26,3 | |
- | Veřejná spotřeba obyvatelstva a státu | 37,4 | 37,0 | 37,0 |
v tom: | školství | 10,4 | 11,9 | 12,1 |
zdravotnictví | 0,8 | 0,6 | 0,6 | |
kultura | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |
obrana | 4,2 | 4,5 | 4,6 | |
bezpečnost | 4,1 | 4,2 | 4,3 | |
ostatní kapitoly | 17,3 | 15,2 | 14,8 | |
- | Dluhová služba | 2,9 | 2,9 | 2,9 |
- | Transfery do zahraničí | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
- | Dotace okresním úřadům a obcím | 10,3 | 12,0 | 12,3 |
B. | Kapitálové výdaje celkem | 10,9 | 9,7 | 9,6 |
z toho: | ||||
- | Dotace podnikatelským subjektům | 1,1 | 1,1 | 1,0 |
- | Výdaje veřejnému sektoru | 9,8 | 8,6 | 8,6 |
C. | Vládní úvěry celkem | 0,7 | 0,8 | 0,8 |
D. | Výdaje úhrnem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
V Přehledu závazných ukazatelů kapitol
státního rozpočtu za rok 1996 - část
E návrhu SZÚ, tabulka č. 6b) - uvedené
objemy Individuálních investičních
dotací (bez kapitoly VPS) ve sloupci "Schválený
rozpočet" ve svém úhrnu nesouhlasí
s objemem těchto dotací schváleným
zákonem č. 305/1995 Sb. (Příloha č.
6 k zákonu č. 305/1995 Sb.), který je o 1
273 300 tis. Kč nižší (17 282 100 tis.
Kč - 16 008 800 tis. Kč = 1 273 300 tis. Kč).
Rovněž uvedené objemy systémových
investičních dotací (bez kapitoly VPS) ve
sloupci "Schválený rozpočet" ve
svém úhrnu nesouhlasí s objemem těchto
dotací schváleným zákonem č.
305/1995 Sb., který je o 293 200 tis. Kč nižší
(32 912 367 tis. Kč - 32 619 167 tis. Kč = 293 200
tis. Kč).
1. 3. 1. Běžné výdaje
1. 3. 1. 1. Transfery podnikům - Neinvestiční
dotace
Zákonem č. 305/1995 Sb. byl pro účely
neinvestičních transferů podnikatelskému
sektoru schválen objem dotací a návratných
finančních výpomocí podnikatelským
subjektům ve výši 28,456 mld. Kč. Podle
Bilance příjmů a výdajů státního
rozpočtu ČR za rok 1996 (návrh SZÚ,
část E, tabulka č. 4) byla původně
schválená výše dotací úpravami
státního rozpočtu v průběhu
roku snížena na 27,642 mld. Kč a čerpána
ve výši 27,268 mld. Kč (98,6%). V porovnání
s rokem 1995 bylo poskytování těchto dotací
podle záměrů rozpočtové a finanční
politiky na rok 1996 omezeno a jejich podíl na celkových
neinvestičních výdajích státního
rozpočtu (bez transferů do územních
rozpočtů) poklesl o 0,9 procentního bodu.
Rozsah nečerpaných výdajů proti upravenému
rozpočtu na r. 1996 činil 0,374 mld. Kč a
ve skutečnosti bylo do podnikatelské sféry
poskytnuto o 1,388 mld. Kč méně rozpočtových
prostředků než v roce 1995 (snížení
o 4,8%).
Obdobně jako v roce 1995 bylo poskytování
těchto dotací soustředěno převážně
do resortu Ministerstva zemědělství, kam
směřovalo 21,7% skutečně poskytnuté
částky, Ministerstva průmyslu a obchodu (20,6%)
a Ministerstva dopravy a spojů (19,7%). Zatímco
objem poskytnutých dotací do resortu Ministerstva
zemědělství vzrostl v porovnání
s rokem 1995 o 14,4% a do resortu Ministerstva průmyslu
a obchodu o 9,4%, objem poskytnutých dotací do resortu
Ministerstva dopravy a spojů se o 19,1% snížil.
Další prostředky na neinvestiční
dotace podnikatelským subjektům byly uvolněny
z kapitoly VPS (37,8% z celkové poskytnuté částky),
z toho na dotace na tepelnou energii 68,1% (7,02 mld. Kč)
a dotace pro Státní fond tržní regulace
v zemědělství 10,2% (1,05 mld. Kč).
Z této kapitoly byla také poskytnuta dotace určená
na podporu malého a středního podnikání,
která je poskytovaná prostřednictvím
Českomoravské záruční a rozvojové
banky (v r. 1996 vyčerpána částka
1,0 mld. Kč), dále pak na podporu exportu byla pro
a. s. EGAP a a. s. Česká exportní banka uvolněno
v r. 1996 celkem 806,8 mil. Kč, především
k dotování pojistných fondů. Za účelem
úhrady úrokových rozdílů tuzemských
a zahraničních úrokových sazeb obchodních
případů bylo a. s. Škodaexport uhrazeno
65,9 mil. Kč a a. s. Přerovské strojírny
15,0 mil. Kč. Na realizaci státních záruk
bylo vyčerpáno 90,0 mil. Kč. Z kapitoly VPS
byla rovněž poskytnuta dotace výrobním
organizacím, které zaměstnávají
více než 60% zdravotně postižených
občanů (255 mil. Kč).
1. 3. 1. 2. Transfery domácnostem
Podíl této skupiny výdajů zahrnující
výdaje na důchody, dávky nemocenského
pojištění, ostatní dávky, státní
politiku zaměstnanosti a státní vyrovnávací
příspěvek (v roce 1996 transformován
na sociální příplatek) představoval
v roce 1996 31,8% výdajů schváleného
státního rozpočtu, 32,0% výdajů
rozpočtu po všech změnách a 31,8% skutečně
čerpaných výdajů. Na tyto výdaje
byl nominálně vynaložen nižší
objem rozpočtových prostředků než
v roce 1995, avšak v úhrnu za veřejné
rozpočty, tzn. včetně dávek státní
sociální podpory vyplácených okresními
úřady na základě zákona č.
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
byly výdaje na transfery domácnostem o 23,85 mld.
Kč (o 14,8%) vyšší. Proti předpokladům
rozpočtu nebylo na tyto výdaje vyčerpáno
z veřejných rozpočtů 5,12 mld. Kč
(-2,7%), z toho ze státního rozpočtu 4,72
mld. Kč (-3,0%). Nižší čerpání
vykázaly všechny druhy těchto výdajů,
s výjimkou dávek státní sociální
podpory.
Celkový objem výdajů na důchody přesáhl
v rozsahu výdajů všech příslušných
kapitol, z nichž jsou vypláceny důchody, úroveň
roku 1995 o 17,77 mld. Kč (o 16,2%). Podíl výdajů
na důchody na celkových transferech domácnostem
dosáhl 68,8%, z toho na transferech hrazených ze
státního rozpočtu 82,8%, a nárůst
výdajů byl ovlivněn uplatněním
nového zákona o důchodovém pojištění
(zákon č. 155/1995 Sb.) a valorizacemi důchodů
od 1. 4. a 1. 10. 1996. Výdaje na nemocenské vzrostly
v porovnání s předchozím rokem o 2,24
mld. Kč (o 14,5%), zejména vlivem růstu mezd,
z nichž jsou dávky odvozovány, zatímco
průměrné procento pracovní neschopnosti
se proti r. 1995 zvýšilo minimálně (o
0,04 bodu) a průměrná délka pracovní
neschopnosti se prodloužila o 0,58 dne.
Čerpání rozpočtových prostředků
vyčleněných na státní politiku
zaměstnanosti dosáhlo 2,66 mld. Kč (98,9%
upraveného rozpočtu) a proti předchozímu
roku tyto výdaje vzrostly o 0,25 mld. Kč. Pokračoval
klesající trend výdajů na aktivní
politiku zaměstnanosti. V porovnání let 1995
a 1996 se podíl těchto výdajů na celkových
výdajích na politiku zaměstnanosti snížil
z 26,3% na 20,9%, zatímco u výdajů na pasivní
politiku zaměstnanosti byl vývoj opačný
- výdaje vzrostly z 73,7% na 79,1%. Nárůst
výdajů na pasivní politiku zaměstnanosti,
především na podpory v nezaměstnanosti,
byl ovlivněn postupným zvyšováním
míry nezaměstnanosti ve 2. pololetí 1996
a částečně také růstem
částek podpory v nezaměstnanosti v návaznosti
na zvýšení životního minima k 1.
10. 1996. Pokles výdajů na aktivní politiku
zaměstnanosti je ve Zprávě vlády návrhu
SZÚ odůvodňován snahou o efektivní
vynakládání rozpočtových prostředků
i dalšími příčinami, např.
snížením míry výhodnosti příspěvku
na zřízení nových míst poskytovaného
zaměstnavateli.
Největší objem výdajů v rámci
transferů domácnostem představovaly dávky
státní sociální podpory, které
byly čerpány ve výši 26,69 mld. Kč,
tj. 100,0% upraveného (o 3,2% zvýšeného)
rozpočtu. Jak se ve Zprávě vlády uvádí,
srovnání s rokem 1995 není možné
z toho důvodu, že v roce 1995 byly od 1. 10. vypláceny
novým systémem stanoveným zákonem
č. 117/1995 Sb. pouze dávky, které nejsou
poskytovány v závislosti na příjmu
rodin, zatímco rok 1996 je prvním rokem výplaty
všech dávek stanovených zákonem.