NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD Jankovcova 63, Praha 7, PSČ 170 04 telefon 8726 111 |
V Praze dne 2. června 1997 | |
Sp. zn. 897/97 - 250/77 |
Nejvyšší kontrolní úřad
předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky stanovisko k návrhu
státního závěrečného
účtu za rok 1996 (dále jen "Stanovisko")
podle ustanovení § 5 odst. 1 zákona č.
166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu.
Stanovisko obsahuje přehled poznatků, připomínek
a doporučení vzešlých ze sledování
rozpočtového hospodaření v uplynulém
roce a z výsledků kontrolní činnosti,
hodnotí a vyjadřuje se zejména k celkovému
výsledku rozpočtového hospodaření
za loňský rok, k vývoji příjmů
a výdajů státního rozpočtu
a k účinnosti provedených úprav státního
rozpočtu, k rozpočtovému hospodaření
v kapitolním členění, k vývoji
státních finančních aktiv a pasiv
a vývoji státní zadluženosti.
Úvod
Makroekonomický rámec, v němž se uskutečňovalo
fiskální hospodaření roku 1996, byl
charakterizován poklesem míry inflace (dosud nejnižší
inflace v celém transformačním období),
růstem HDP o 4,4% proti roku předešlému
nejprve růstem a později poklesem dynamiky průmyslu,
růstem stavební výroby, avšak při
nižší dynamice než průmysl, zemědělstvím
v podstatě stagnujícím na úrovni roku
1995, mírným zvýšením nezaměstnanosti
a velkým, 160-miliardovým deficitem obchodní
bilance. Rozpočtové hospodaření poprvé
projevilo zjevné tendence ke schodkovému výsledku.
Fiskální schodek mohl být výrazně
horší nebýt opatření, regulačních
kroků a nestandardních operací vlády
zejména v závěru roku. Díky nim se
výsledek státního rozpočtu přiblížil
hodnotám vyrovnaného rozpočtu.
Poznatky, připomínky, doporučení
Po posouzení návrhu státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1996 (dále
jen "návrh SZÚ") a v návaznosti
na sledování zejména vývoje rozpočtového
hospodaření a jeho pokladního plnění,
na stanoviska k průběžnému plnění
státního rozpočtu za jeho jednotlivá
čtvrtletí a především v návaznosti
na výsledky kontrolních akcí vykonaných
v uplynulém roce a počátkem letošního
dospěl NKÚ k následujícím poznatkům,
připomínkám a doporučením.
1. Úprava příjmů státního
rozpočtu provedená vládou v srpnu 1996 na
jedné straně realisticky předvídala
nesplnění rozpočtu u daně z příjmů
právnických osob, spotřebních daní
a příjmů z vládních úvěrů.
Naproti tomu zvýšení dalších rozpočtovaných
příjmů, které mělo alespoň
částečně kompenzovat uvedené
úpravy, se vesměs ukázalo jako neodůvodněné
a znamenalo nesplnění upraveného rozpočtu,
u pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti se dokonce prohloubilo nesplnění
rozpočtu.
2. V komentáři k plnění daně
z přidané hodnoty je poprvé uváděna
tabulka zachycující rostoucí záporné
saldo DPH vybírané finančními úřady
ve srovnání s kladným saldem u celních
úřadů. Podle názoru NKÚ nelze
tento problém vysvětlit pouze vývojem obchodní
bilance, ale také četnými případy
neoprávněného uplatňování
nároku na odpočet DPH na vstupu, daňovými
podvody při vývozu apod. NKÚ opakovaně
doporučuje provést hlubší analýzu
této problematiky včetně mezinárodního
srovnání.
3. V pasáži věnované činnosti
celních úřadů je sice vyčíslen
dopad krachu Kreditní banky Plzeň a České
banky na příjmy státního rozpočtu,
chybí zde však informace o přijatých
opatřeních.
4. Klesající výnos daně z příjmů
právnických osob souvisí nejen s rostoucími
úlevami pro poplatníky této daně a
jejich schopností využívat všechny cesty
k minimalizaci daňové povinnosti, ale také
s nejednoznačností zákona o daních
z příjmů, s rozdílným přístupem
k uplatňování některých ustanovení
daňových zákonů v praxi a také
s nedostatečnou kontrolní činností
správců této daně.
5. Rostoucí problémy se projevují
v inkasu pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, kde přes rychlý růst
mezd nebyl splněn ani původně schválený
rozpočet a dlužné pojistné vzrostlo
o 8,22 mld. Kč na celkovou částku 21,99 mld.
Kč. Příčinou jsou jak legislativní
změny, zejména právní nárok
dlužníků na splátkový režim
a nízké penále a pokuty, tak nejasnosti při
postupu vůči neplatičům pojistného,
nízké inkaso pojistného od osob samostatně
výdělečně činných apod.
6. NKÚ považuje za nedostatečnou analýzu
plnění skupiny tzv. nedaňových příjmů,
zejména neplnění příjmů
rozpočtových organizací, nulových
odvodů České národní banky
a neplnění ostatních příjmů,
které představují různorodé
položky v celkovém objemu 10,35 mld. Kč a jejichž
nesplnění dosáhlo 1,35 mld. Kč.
7. Celkové výdaje schváleného
státního rozpočtu na rok 1996 byly provedenými
úpravami na základě usnesení vlády
č. 441 ze dne 28. srpna 1996 sníženy o 6,64
mld. Kč proti objemům stanoveným zákonem
č. 305/1995 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1996. Tato úhrnná
úprava, provedená v návaznosti na souvztažné
snížení celkových příjmů,
byla podrobněji rozčleněna na snížení
ostatních věcných výdajů (-2
100 734 tis. Kč), ostatní úpravy (-1 149
632 tis. Kč), investičních výdajů
(-3 174 459 tis. Kč) a dalších výdajů
(viz Příloha ke Zprávě vlády
o plnění státního rozpočtu
České republiky za I. pololetí 1996). Ve
Zprávě vlády k návrhu SZÚ není
obsažena analýza, zda skutečně čerpané
výdaje odpovídaly tomuto podrobnějšímu
rozdělení celkového snížení
výdajů podle usnesení vlády č.
441 z roku 1996, které bylo promítnuto i do jednotlivých
rozpočtových kapitol.
8. Celkové výdaje státního
rozpočtu upraveného podle usnesení vlády
č. 441 byly celou řadou dalších následujících
úprav, přesunů a rozpočtových
opatření, jak je ve Stanovisku zmíněno,
opět zvýšeny. Tyto všechny provedené
změny představují úhrnné snížení
celkových výdajů o 2,14 mld. Kč proti
objemu výdajů stanovenému zákonem
č. 305/1995 Sb. V porovnání s takto upraveným
státním rozpočtem nebyly výdaje ve
skutečnosti čerpány v rozsahu 11,12 mld.
Kč, který více než sedminásobně
převyšuje vykázaný rozpočtový
schodek. Jak ze Zprávy vlády k návrhu SZÚ
vyplývá, úspor na celkových výdajích
státního rozpočtu bylo docíleno především
díky vývoji v neinvestiční sféře
(včetně transferů domácnostem), jejíž
výdaje nebyly čerpány ve výši
9,7 mld. Kč, zatímco kapitálové (investiční)
výdaje byly ve svém souhrnu nižší
o 1,4 mld. Kč. K tomu NKÚ připomíná,
že rozdíl mezi skutečně vynaloženými
investičními výdaji a jejich schváleným
rozpočtem představuje -15,1 mld. Kč (část
E, tab. č. 1 návrhu SZÚ). Ve Zprávě
vlády návrhu SZÚ však není vyhodnoceno,
které rozhodující potřeby, na základě
nichž byl rozpočtovými opatřeními
rozpočet výdajů upraven, a to v celém
rozsahu nečerpaných výdajů, nebyly
uspokojeny, z jakých příčin, včetně
důsledků nenaplněných nezbytných
materiálních a finančních potřeb
ve vztahu k funkcím, které mají plnit a zda
a v jaké výši tyto nečerpané,
resp. pozastavené výdaje zatíží
výdaje státního rozpočtu na rok 1997.
9. Úroveň státního rozpočtu
na rok 1996 na příjmové i výdajové
straně byla částečně ovlivněna
převodem části přebytku z rozpočtového
hospodaření za rok 1995, který schválila
Poslanecká sněmovna usnesením č. 64
ze dne 2. 10. 1996 k vládnímu návrhu SZÚ
ČR za rok 1995. Podle tohoto usnesení měla
být mj. částka 1,70 mld. Kč převedena
do příjmů kapitoly Všeobecná
pokladní správa (dále jen "kapitola
VPS") a použita k posílení rezervy na
platbu státu do zdravotního pojištění
s určením k úhradě dopadu vyplývajícího
ze zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
všeobecné zdravotní pojištění,
ve znění pozdějších předpisů.
Výdaje hrazené ze státního rozpočtu
na pojištěnce, za které je plátcem pojistného
stát, posílené o zmíněných
1,70 mld. Kč, byly vyčerpány. Přitom
však zákonem schválené výdaje
na platby státu do systému zdravotního pojištění
byly usnesením vlády č. 441 z důvodu
nižšího než rozpočtovaného
počtu pojištěnců (o cca 150 tis. osob)
o 0,70 mld. Kč sníženy. NKÚ proto doporučuje
vyhodnotit věcné užití těchto
prostředků.
10. Dosud platná rozpočtová pravidla
umožňují stav, ve kterém nadměrnou
četností prováděných rozpočtových
opatření, včetně různých
přesunů rozpočtovaných výdajů,
a na to navazujícími změnami schválených
ukazatelů v oblasti neinvestičních i investičních
výdajů dochází k zneprůhlednění
vztahů uvnitř rozpočtu.
U některých ukazatelů, jako jsou příspěvky
na činnost příspěvkovým organizacím
a ostatní dotace a příspěvky, nebyly
ve schváleném rozpočtu kapitoly VPS stanoveny
pro tyto účely příslušné
objemy a zvýšení jejich rozpočtu provedenými
přesuny není transparentní.
11. V návrhu SZÚ je u některých
ukazatelů patrná nekompatibilita s údaji,
které byly schváleny zákonem o státním
rozpočtu na rok 1996.
Jak ze Zprávy vlády, část III, bod
1 vyplývá, investiční výdaje
a dotace jako celek byly ve vztahu k upravenému rozpočtu
čerpány na 97,0%. NKÚ v této souvislosti
upozorňuje na nesoulad údajů o objemech investičních
výdajů ze státního rozpočtu,
kdy do těchto výdajů v rámci schváleného
rozpočtu (61,48 mld. Kč) jsou zahrnovány
i dotace a návratné finanční výpomoci
poskytované obcím, což je v souladu se zákonem
č. 305/1995 Sb. (přílohy č. 1, č.
4, č. 5 a č. 6 k zákonu č. 305/1995
Sb.), avšak do upraveného rozpočtu a skutečnosti
byly zahrnuty pouze objemy investičních výdajů
bez objemů poskytnutých obcím.
Podle dalšího zjištění v Přehledu
závazných ukazatelů, kapitol státního
rozpočtu za rok 1996 - část E návrhu
SZÚ, tabulka č. 6b) - uvedené objemy "Individuálních
investičních dotací" (bez kapitoly VPS)
ve sloupci "Schválený rozpočet"
ve svém úhrnu nesouhlasí s objemem těchto
dotací schváleným zákonem č.
305/1995 Sb. (Příloha č. 6 k zákonu
č. 305/1995 Sb.), který je o 1 273 300 tis. Kč
nižší (17 282 100 tis. Kč - 16 008 800
tis. Kč = 1 273 300 tis. Kč).
Rovněž uvedené objemy systémových
investičních dotací (bez kapitoly VPS) ve
sloupci "Schválený rozpočet" ve
svém úhrnu nesouhlasí s objemem těchto
dotací schváleným zákonem č.
305/1995 Sb., který je o 293 200 tis. Kč nižší
(32 912 367 tis. Kč - 32 619 167 tis. Kč = 293 200
tis. Kč).
12. Již několik let po sobě upozorňuje
NKÚ, že se nevyčíslují v návrhu
SZÚ celkové výdaje na státní
správu. V dokumentu jsou sice rozebírány
závazné limity regulace počtu zaměstnanců
a mzdových výdajů, avšak uvedeny nejsou
žádné věcné výdaje investiční
a neinvestiční povahy, které by poskytly
představu o nákladech na chod státní
správy a které by zároveň dovolily
posoudit vývoj v této oblasti výdajů
státu v několika po sobě jdoucích
obdobích.
13. Každoročně dochází
ve státním rozpočtu k relativně velkým
úpravám z důvodu přechodu rozpočtových
organizací na formu organizací příspěvkových.
Tyto přechody vedou ke snižování rozpočtových
příjmů a zároveň představují
zvýšené nároky na výdajovou stranu
rozpočtu. Zatím se neprojevil očekávaný
pozitivní rozpočtový efekt.
14. Kapitálové výdaje prokazují
několik let po sobě výrazný nárůst
v posledním čtvrtletí rozpočtového
období, zatímco po většinu roku jsou
čerpány podproporcionálně. Nejinak
tomu bylo i v uplynulém roce. Argumentuje se sice sezónností,
avšak její příčiny se neanalyzují.
Zvýšené čerpání investičních
výdajů koncem roku skrývá v sobě
nebezpečí nehospodárnosti, k níž
v této oblasti podle poznatků NKÚ stále
dochází.
15. Loňský rok přinesl s sebou jisté
uvolnění rozpočtové kázně
ve mzdové oblasti, jak o tom svědčí
např. překročení závazného
limitu objemu mzdových prostředků v některých
kapitolách (Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo
spravedlnosti, Správa státních hmotných
rezerv). Jiným porušením je čerpání
mzdových prostředků v rozpočtovém
roce na úkor roku následujícího. Došlo
k tomu v resortu Ministerstva vnitra, které použilo
část mzdových prostředků r.
1996 na úhradu mzdových nároků r.
1995 (bez souhlasu Ministerstva financí). V těchto
případech došlo k porušení obecně
závazných právních předpisů.
16. NKÚ upozorňuje na některé
nedostatky, které zjistil v rámci kontroly hospodaření
s prostředky státního rozpočtu kapitoly
Ministerstvo zdravotnictví (kontrolní akce č.
95/26), jež nebyly odstraněny a přetrvávaly
i v rozpočtovém hospodaření roku 1996.
17. NKÚ dále upozorňuje, že dochází
k opakování nedostatků a k porušování
právních předpisů, na které
poukázal v rámci kontroly hospodaření
s prostředky státního rozpočtu kapitoly
Ministerstvo spravedlnosti vyčleněnými na
zabezpečení vybraných ústavů
a zařízení Vězeňské
služby (kontrolní akce č. 95/17) a v rámci
kontroly hospodaření s prostředky státního
rozpočtu určenými pro vzdělávací
zařízení v působnosti Ministerstva
vnitra (kontrolní akce č. 96/27).
18. NKÚ je toho názoru, že nárůst
dotací a příspěvků soukromým
školám v r. 1996 o 1,0 mld. Kč (o 100,0%) proti
r. 1995 vyžaduje, aby Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy vyhodnotilo efektivnost
a hospodárnost takto vynaložených prostředků
ze státního rozpočtu a výsledky tohoto
posouzení využilo v návrhu úprav státního
rozpočtu na rok 1997 a při návrhu státního
rozpočtu na rok 1998.
19. NKÚ doporučuje zpřehlednit rozbor
vývoje státních finančních
aktiv a pasiv, který obsahuje řadu technických
detailů, přičemž zde chybí odpověď
na základní otázky, jako je dodržování
limitů stanovených státním rozpočtem
pro emisi státních dluhopisů na úhradu
jistin státního dluhu a rozpočtovými
pravidly pro emisi státních pokladničních
poukázek k překonání dočasné
neshody mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu.
20. V hospodaření s prostředky tzv.
"Zvláštního účtu důchodového
pojištění" nebylo dodrženo příslušné
ustanovení zákona č. 576/1990 Sb., o rozpočtových
pravidlech republiky, které vymezuje účelové
použití prostředků tohoto účtu.
Zjištěný rozdíl mezi příjmy
z pojistného na důchodové pojištění
a výdaji na dávky tohoto pojištění
včetně výdajů spojených s výběrem
pojistného a výplatou dávek ve výši
4 384 mil. Kč byl použit na jiné účely
a Poslanecké sněmovně se navrhuje převést
na uvedený účet. chybějící
prostředky ze státních finančních
aktiv vytvořených z přebytků rozpočtového
hospodaření v letech 1994 a 1995, a to až po
31. 10. 1997.
1. Hospodaření státního rozpočtu
v roce 1996
1. 1. Celkové výsledky hospodaření
státního rozpočtu v roce 1996
Státní rozpočet České republiky
na rok 1996, schválený Parlamentem ČR zákonem
č. 305/1995 Sb., stanovil celkový objem příjmů
a výdajů jako vyrovnaný ve výši
497,6 mld. Kč. Záměrem rozpočtové
a finanční politiky v roce 1996 bylo, obdobně
jako v roce 1995, zabezpečit vyrovnanost státního
rozpočtu jako významného nástroje
celkové ekonomické stability a nezvyšování
státního dluhu. Další omezení
vlivu státu v ekonomice mělo být dosaženo
snížením podílu výdajů
státního rozpočtu na hrubém domácím
produktu a snížením objemu prostředků
přerozdělovaných přes státní
rozpočet. Podpora ekonomického růstu měla
být v rámci rozpočtové a finanční
politiky vyjádřena dalším poklesem podílu
daňových příjmů na vytvořeném
hrubém domácím produktu a snížením
sazby pojistného sociálního zabezpečení,
čímž měly být posíleny
disponibilní zdroje podniků a domácností.
Schválený rozpočet na rok 1996 předpokládal
výraznější růst investičních
výdajů, podporu vybraných priorit, zejména
infrastrukturních investic, zvýšení
výdajů na vědu a výzkum, bezpečnost
a nové formy podpory bytové výstavby.
Úpravy ukazatelů schváleného státního
rozpočtu na rok 1996, které byly v roce 1996 provedeny,
byly objemově nižší než obdobné
úpravy provedené ve státním rozpočtu
na rok 1995. Souhrnné úpravy na příjmové
a výdajové straně schváleného
státního rozpočtu, provedené na základě
usnesení vlády č. 441, zákona č.
272/1996 Sb. (tzv. kompetenčního zákona),
a další rozpočtová opatření
v rámci zmocnění daného vládě,
resp. ministru financí podle § 3 zákona č.
305/1995 Sb. a § 13 odst. 4 zákona č. 576/1990
Sb., a včetně přesunů provedených
v rámci zmocnění v jednotlivých rozpočtových
kapitolách, představovaly celkové snížení
příjmů i výdajů o 2,1 mld.
Kč, tj. o 0,4% v porovnání s objemy schválenými
zákonem č. 305/1995 Sb. Pro porovnání
lze uvést, že souhrnné úpravy ukazatelů
schváleného státního rozpočtu
na rok 1995 představovaly zvýšení objemu
příjmů o 34,51 mld. Kč (o 8,4%) a
výdajů o 25,21 mld. Kč (o 6,1%). Úpravy
schváleného státního rozpočtu
na rok 1996 se týkaly většiny příjmových
a výdajových položek státního
rozpočtu a výrazně poznamenaly průběh
rozpočtového hospodaření.
Rozhodující změnou ve státním
rozpočtu na rok 1996 jsou úpravy provedené
na základě usnesení vlády č.
441, jimiž byly souvztažně sníženy
příjmy i výdaje státního rozpočtu
o 6,6 mld. Kč proti objemům stanoveným zákonem
č. 305/1995 Sb. Tyto úpravy ve svém souhrnu
představovaly na příjmové straně
snížení nedaňových příjmů
o 4,7 mld. Kč, daňových příjmů
o 3,0 mld. Kč a zvýšení příjmů
z pojistného na sociální zabezpečení
o 1,0 mld. Kč. Celkové snížení
rozpočtových výdajů provedené
na základě usnesení vlády č.
441 představovalo 9,3 mld. Kč, z toho plošné
pětiprocentní snížení neinvestičních
i investičních výdajů jednotlivých
rozpočtových kapitol 4,2 mld. Kč, snížení
některých výdajů kapitoly VPS 4,0
mld. Kč, neinvestičních dotací podnikatelským
subjektům 0,6 mld. Kč a snížení
mzdových výdajů a pojistného 0,4 mld.
Kč. Naproti tomu některé výdaje byly
úpravou zvýšeny, a to v souhrnném objemu
o 2,7 mld. Kč.
Kromě uvedeného byly provedeny některé
další úpravy a korekce formou rozpočtových
opatření, které představovaly zvýšení
příjmů i výdajů vládou
upraveného rozpočtu v rozsahu 4,5 mld. Kč
a v rámci úprav byla na výdajové straně
státního rozpočtu provedena i řada
přesunů jednak mezi neinvestičními
a investičními výdaji, jednak mezi výdaji
zahrnutými původně v kapitole VPS a výdaji
zahrnutými v ostatních částech rozpočtu.
Další úpravy - bez dopadu na celkové
příjmy a výdaje státního rozpočtu
- byly provedeny v návaznosti na zákon č.
272/1996 Sb., kdy v závěru roku bylo zrušeno
5 dosavadních ministerstev a dalších ústředních
orgánů státní správy a zřízeny
4 nové ústřední orgány. Největší
změny a úpravy ukazatelů státního
rozpočtu byly spojeny se zrušením bývalého
Ministerstva hospodářství, jehož působnost
byla přenesena na celkem 7 jiných ústředních
orgánů.
Výše uvedenými úpravami byly příjmy
i výdaje státního rozpočtu stanoveny
v objemu 495,50 mld. Kč.
Ve skutečnosti dosažené celkové příjmy
státního rozpočtu v roce 1996 ve výši
482,80 mld. Kč byly o 12,68 mld. Kč nižší
než jejich upravený objem po všech změnách
a byly inkasovány pouze v úrovni 97,4% upraveného
rozpočtu. Výdaje v porovnání s jejich
upraveným objemem byly nedočerpány v rozsahu
11,12 mld. Kč, což ve vztahu k upravenému rozpočtu
po všech změnách představuje čerpání
na 97,8%. Výsledkem je celkový schodek hospodaření
státního rozpočtu ve výši -1,56
mld. Kč. Z globálního hlediska byl výsledek
hospodaření státního rozpočtu
o 8,79 mld. Kč horší než výsledek
za rok 1995, avšak bez promítnutí vlivu inflace.
Nebyl tak naplněn předpoklad očekávané
skutečnosti vyrovnaného státního rozpočtu
za rok 1996 při přípravě státního
rozpočtu na rok 1997. Schodek však nelze přeceňovat,
neboť představuje pouze 0,3% objemu schváleného
a rovněž tak i upraveného státního
rozpočtu na rok 1996.
Dosažený výsledek hospodaření
státního rozpočtu je nutné posuzovat
ale i v souvislosti se stavem prostředků na tzv.
"Zvláštním účtu důchodového
pojištění". Do § 18 rozpočtových
pravidel (tj. zákona č. 576/1990 Sb.) byl zákonem
č. 160/1995 Sb., kterým se mění a
doplňují některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o důchodovém
pojištění, doplněn s účinností
od 1. 1. 1996 odstavec 2, který stanoví:
"Součástí státních
finančních aktiv je "Zvláštní
účet důchodového pojištění",
na kterém se vedou prostředky vzniklé jako
rozdíl mezi příjmy z pojistného na
důchodové pojištění a výdaji
na dávky důchodového pojištění
včetně, výdajů spojených s
výběrem pojistného na důchodové
pojištění a výplatou dávek důchodového
pojištění podle stavu ke dni 31. prosince příslušného
rozpočtového roku...".
Ministerstvo financí sice v návrhu SZÚ v
části C, oddíl IV. na str. 103 - 105 vyčíslilo
výše uvedený rozdíl ve výši
4 383 963 tis. Kč, avšak neuvádí tento
stav na účtě v bilanci státních
finančních aktiv. Naopak ve vládním
návrhu usnesení Poslanecké sněmovny
je obsažen návrh na převedení této
částky na Zvláštní účet
důchodového pojištění ze státních
finančních aktiv vytvořených z přebytků
rozpočtového hospodaření v letech
1994 a 1995, a to až po 31. 10. 1997. Tím Ministerstvo
financí nedodrželo ustanovení § 18 odst.
2 platného zákona o rozpočtových pravidlech
o účelovém použití prostředků
uvedeného účtu a snížilo vykázaný
schodek státního rozpočtu za rok 1996. Bez
tohoto opatření by výsledný schodek
dosáhl výše 5 946 mil. Kč.
Výdaje státního rozpočtu postupně
upravované v závislosti na vývoji rozpočtových
příjmů z původních 497,64 mld.
Kč na konečných 495,50 mld. Kč vykázaly
čerpání v objemu 484,38 mld. Kč (97,8%).
Nedočerpané zůstaly jak běžné
výdaje ústředních orgánů
celkem (97,5%), tak i kapitálové výdaje (97,0%),
které představují přibližně
osminu běžných výdajů (rozpočet
po všech změnách i skutečnost 12,3%).
Transfery do místních rozpočtů byly
poskytnuty ve shodné výši s jejich upraveným
rozpočtem (59,44 mld. Kč).
Pokud jde o rovnoměrnost vývoje plnění
státního rozpočtu, je možno konstatovat,
že v 1. a 3. čtvrtletí se rovnoměrněji
vyvíjelo inkaso příjmů v porovnání
s čerpáním výdajů a byl dosažen
přebytek příjmů nad výdaji,
zatím co ve 2. a 4. čtvrtletí při
rovnoměrnějším vývoji inkasa
příjmů naopak výdaje převýšily
příjmy. Obdobně jako v předchozích
letech byl i v roce 1996 podíl 4. čtvrtletí
na celoročním plnění příjmů
i výdajů nejvyšší, avšak na
výdajové straně státního rozpočtu
byl nižší než v roce 1995 a 1994, zejména
v důsledku opatření přijatých
vládou v závěru roku 1996 (odklady některých
plateb z kapitoly VPS a předčasná úhrada
půjček poskytnutých Fondu pojištění
vkladů v úhrnné výši 3,2 mld.
Kč a vázání investičních
výdajů v kapitole Ministerstva dopravy a spojů
ve výši 1,0 mld. Kč). Kromě těchto
opatření byl kolísavý výsledek
rozpočtového hospodaření v průběhu
4. čtvrtletí (ke konci října přebytek
1,25 mld. Kč, ke konci listopadu schodek -2,98 mld. Kč,
ke konci prosince schodek -1,56 mld. Kč) ovlivněn
i posílením příjmové strany
o převod prostředků z přebytku státního
rozpočtu za rok 1995 ve výši 1,8 mld. Kč
podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny.
Podrobnější hodnocení jednotlivých
příjmových a výdajových položek
státního rozpočtu je uvedeno v dalších
částech Stanoviska, v nichž je interpretováno
s vazbou na příslušné kontrolní
akce, uskutečněné NKÚ.
1. 2. Vývoj příjmů státního
rozpočtu a účinnost provedených úprav
v příjmové části státního
rozpočtu
Objem celkových příjmů státního
rozpočtu k 31. 12. 1996 (včetně dodatků
k 16. 1. 1997) činil 482,82 mld. Kč, tj. o 12,68
mld. Kč méně ve srovnání s
upraveným rozpočtem (po všech změnách).
Propad vůči původnímu schválenému
rozpočtu činil -14,82 mld. Kč. Ve srovnání
se stavem k 31. 12. 1996 (bez dodatků) se po dodatcích
změnily celkové příjmy státního
rozpočtu jen minimálně, a to o +0,02 mld.
Kč (v roce 1995 činil tento rozdíl +1,50
mld. Kč, v roce 1994 +1,05 mld. Kč).
Z jednotlivých příjmových položek
došlo k nejvýznamnější úpravě
původního schváleného rozpočtu
u daně z příjmů právnických
osob (snížení o 6,3 mld. Kč) a jedině
touto změnou bylo docíleno splnění
jejího rozpočtovaného objemu. I další
dvě úpravy rozpočtu směrem dolů
(u spotřebních daní a u příjmů
z vládních úvěrů) v podstatě
správně předvídaly pravděpodobnost
nesplnění původního schváleného
rozpočtu. Naproti tomu změny rozpočtu v obráceném
směru, kterými zřejmě měla
být alespoň částečně
vykompenzována výše uvedená snížení
rozpočtových příjmů, se vesměs
ukázaly jako neodůvodněné a u příslušných
položek (daň z přidané hodnoty, daň
z příjmů fyzických osob, majetkové
daně a cla) ve svém důsledku znamenaly nesplnění
upraveného rozpočtu, zatímco rozpočet
v původní výši by byl splněn.
U pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti pak provedené úpravy (navýšení
rozpočtu o 1,2 mld. Kč) znamenaly prohloubení
nesplnění rozpočtu.
Stanovené termíny splatnosti některých
významných příjmových položek
způsobily - stejně jako v předchozích
letech - určitou nerovnoměrnost ve vývoji
celkových příjmů státního
rozpočtu v průběhu roku. Výrazně
podprůměrné byly celkové příjmy
státního rozpočtu v 1. čtvrtletí
1996, a to jednoznačně v souvislosti s hlubokým
únorovým propadem v inkasu daně z přidané
hodnoty, který se každoročně opakuje.
Nejvyšší měsíční
úrovně inkasa bylo dosaženo v prosinci (kdy
výnosy všech hlavních příjmových
položek překročily odpovídající
alikvotní podíl) a výrazně nadprůměrné
byly i výnosy měsíců června,
července a října (zejména v souvislosti
s vývojem inkasa daně z příjmů
právnických osob a daně z přidané
hodnoty). První kalendářní čtvrtletí
se na celoročních příjmech podílelo
22,3%, podíly druhého a třetího čtvrtletí
byly blízké alikvotě (25,2% a 24,5%) a podíl
čtvrtého čtvrtletí dosáhl 28,0%.
Ve srovnání s rokem 1995 byly v roce 1996 celkové
příjmy státního rozpočtu vyšší
o 42,85 mld. Kč, resp. o 9,7% (uvedené údaje
znamenají určité zpomalení tempa růstu,
neboť meziroční nárůst 1995/1994
činil + 49,46 mld. Kč, tj. +12,7%). Nejvýznamnější
podíl na celkovém meziročním nárůstu
1996/1995 mělo pojistné na sociální
zabezpečení (+20,00 mld. Kč, tj. +13,0%)
a daň z přidané hodnoty (+14,51 mld. Kč,
tj. +15,3%). Výrazně vzrostl i objem daně
z příjmů fyzických osob (+21,24 mld.
Kč), avšak zde se jednalo v rozhodující
míře o vliv změn v rozpočtových
pravidlech. Tento vliv působil také na změnu
výnosu daně z příjmů právnických
osob, kde naopak došlo k výraznému meziročnímu
poklesu (-15,62 mld. Kč). Nadprůměrný,
tj. vyšší než +9,7%, byl meziroční
nárůst výnosů daní majetkových
a cla, avšak vykázané přírůstky
v absolutních hodnotách byly méně
významné. Spotřební daně (s
meziročním nárůstem +8,0%) byly pod
průměrem celkového ročního
přírůstku příjmů státního
rozpočtu.
Za hlavní tendenci ve vývoji struktury celkových
příjmů státního rozpočtu
dle objemově nejvýznamnějších
příjmových položek je možno nadále
pokládat trvalý vzestup podílu pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti, který
se projevuje po celou dobu platnosti nové daňové
soustavy. Podíl této položky stoupl z 30,4%
v roce 1993 až na 36,1% v roce 1996. Na rozdíl od
předchozích let nepokračoval již pokles
podílu daňových příjmů
na celkových příjmech, naopak došlo
k jeho mírnému nárůstu (z 58,0% v
r. 1995 na 58,6% v r. 1996). Z jednotlivých daňových
příjmů stoupl v roce 1996 ve srovnání
s rokem 1995 poměrně výrazně podíl
daně z přidané hodnoty, a to z 21,5% na 22,6%.
Podíly ostatních hlavních daňových
příjmů nevykázaly významnější
meziroční změnu (pokud jako s jednou položkou
je uvažováno s celkovým výnosem daní
z příjmů). K výraznějšímu
meziročnímu poklesu podílu došlo pouze
u nedaňových příjmů (z 6,9%
na 5,3%).
V předkládaném návrhu SZÚ,
část C lze kladně hodnotit zařazení
speciální kapitoly věnované vývoji
daňových nedoplatků (na chybějící
vyčíslení daňových nedoplatků
včetně analýzy jejich vývoje upozorňoval
NKÚ ve svém stanovisku k návrhu SZÚ
ČR za rok 1995). Z údajů uvedených
v tabulce č. 19 na str. 32 vyplývá nepříznivá
tendence stále se zhoršující relace
mezi vývojem daňových příjmů
na jedné straně a daňových nedoplatků
na straně druhé: meziroční nárůst
daňových nedoplatků 96/95 činil již
+37,8%, zatímco daňové příjmy
veřejných rozpočtů vzrostly pouze
o 9,1%. V předkládaném návrhu SZÚ
v části C je popsán jev spekulativní
platební neschopnosti a obecně formulováno
upozornění na nutnost úprav v Obchodním
zákoníku. Nabízí se otázka,
jak dlouho je tato nutnost úprav příslušných
právních norem známá a v jaké
fázi se potřebná novelizace v současné
době nachází, resp. kdo konkrétně
je za ni zodpovědný. Je zřejmé, že
každé zbytečné prodlení znamená
značné ztráty pro státní rozpočet.
V této souvislosti je poněkud zavádějící
závěrečná věta zmíněné
kapitoly o pouze nepřímém vlivu daňových
nedoplatků na příjmy státního
rozpočtu.
Daň z přidané hodnoty
Inkaso daně z přidané hodnoty dosáhlo
v roce 1996 úrovně 109,31 mld. Kč, což
je výrazně nejvyšší objem ze všech
daňových příjmů státního
rozpočtu. Dosažený výnos byl téměř
přesně na úrovni původního
schváleného rozpočtu, resp. jej překročil
o 0,24 mld. Kč. Tyto výsledky prokázaly,
že úprava rozpočtu daně z přidané
hodnoty směrem nahoru (+2,1 mld. Kč, resp. +2,4
mld. Kč všechny změny), provedená v
průběhu roku, nebyla opodstatněná.
Proti roku 1995 byl celkový výnos daně z
přidané hodnoty vyšší o 14,51 mld.
Kč (tj. o 15,3%), což představuje největší
meziroční nárůst výnosu DPH
za celou dobu trvání nové daňové
soustavy (94/93: +8,75 mld. Kč neboli +11,3%, 95/94: +8,93
mld. Kč neboli +10,4%). Tento vzestup zřejmě
souvisel v rozhodující míře s nárůstem
spotřeby a případně s mírným
posunem ve struktuře spotřeby směrem ke zboží
zatíženému vyšší sazbou.
Ve vývoji inkasa daně z přidané hodnoty
v průběhu roku 1996 se stejně jako v předchozích
letech projevily výrazné výkyvy jak v rámci
jednotlivých čtvrtletí, tak v rámci
celého roku. V průběhu jednotlivých
kalendářních čtvrtletí byly
pravidelně nejnižší výnosy ve druhém
měsíci, a to v souvislosti s vracením nadměrných
odpočtů plátcům se čtvrtletním
zdaňovacím obdobím, zatímco nejvyšších
výnosů bylo pravidelně dosahováno
v měsíci prvním. Uvedené výkyvy
navíc ještě dosahovaly rozdílné
hloubky v průběhu roku: jednoznačně
nejnižší měsíční
inkaso DPH připadalo na měsíc únor
a naopak výrazně nejvyššího výnosu
z celého roku bylo v letech 1994 - 1996 dosaženo v
říjnu.
Na celkovém inkasu daně z přidané
hodnoty za rok 1996 ve výši 109,31 mld. Kč
se podílela DPH vybíraná celnicemi částkou
133,68 mld. Kč a DPH vybíraná finančními
úřady částkou -24,37 mld. Kč.
Meziroční tempo růstu 96/95 bylo u obou těchto
složek DPH záporných hodnot v případě
DPH - vybírané finančními úřady
a kladných hodnot u DPH vybírané celnicemi
- poměrně vyrovnané (14,6% a 15,2%). Úhrnná
hodnota daně vybírané finančními
úřady, jež v roce 1996 činila -24,37
mld. Kč, je saldem celkového objemu daně
inkasované finančními úřady
ve výši 107,20 mld. Kč a celkového objemu
u nich uplatněných nadměrných odpočtů
ve výši -131,57 mld. Kč. Kladně lze
hodnotit nově zařazenou tabulku č. 13 v části
C předkládaného návrhu SZÚ,
který uvádí toto rozčlenění
i za předchozí 2 roky. Jedná se o údaje,
které má k dispozici jedině Ministerstvo
financí a jež doposud nebylo možno získat
z jiných podkladových materiálů ani
je odvodit propočtem.
Ve svých stanoviscích k návrhům státního
závěrečného účtu v předchozích
letech NKÚ opakovaně navrhoval, aby bylo Ministerstvu
financí doporučeno vypracovat mezinárodní
porovnání podílu výše uvedených
základních složek DPH na jejím celkovém
výnosu, a to v České republice a ve vybraných
zemích, v nichž daň z přidané
hodnoty funguje již delší dobu a z jejichž
daňové legislativy vycházely zásady
našeho zákona o dani z přidané hodnoty.
Toto doporučení však dosud nebylo akceptováno.
Spotřební daně
Na rozdíl od předchozích let, kdy roční
rozpočet spotřebních daní byl bez
problémů překračován, v roce
1996 jejich inkaso (61,17 mld. Kč) nedosáhlo nejen
úrovně původního schváleného
rozpočtu, ale ani úrovně rozpočtu
upraveného, tj. o 1,2 mld. Kč sníženého.
Ke splnění schváleného rozpočtu
chybělo 1,53 mld. Kč a ke splnění
upraveného rozpočtu 0,33 mld. Kč. Ve srovnání
s rokem 1995 byl v roce 1996 celkový výnos spotřebních
daní vyšší o 4,52 mld. Kč, tj.
o 8,0%. Oproti předchozím rokům tedy došlo
ke zřetelnému zpomalení meziročního
nárůstu (94/93: +6,38 mld. Kč, tj. +16,0%,
95/94: +10,29 mld. Kč, tj. +22,2%).
Mimořádně vysoký meziroční
nárůst inkasa spotřebních daní
u celních úřadů v roce 1996 (+9,03
mld. Kč, resp. +61,9%) byl v rozhodující
míře způsoben metodickou změnou v
systému vybírání spotřební
daně z cigaret. V důsledku této změny
se vývoj výnosu spotřební daně
z tabákových výrobků stal z dostupných
podkladových materiálů značně
neprůhledný, neboť do spotřebních
daní vybíraných a vykazovaných celnicemi
je od roku 1996 zahrnována i spotřební daň
z cigaret vyrobených v tuzemsku a dodaných do tuzemské
distribuční sítě.
Z jednotlivých spotřebních daní vykázaly
v roce 1996 největší meziroční
vzestup výnosu v absolutní hodnotě spotřební
daň z tabáku a tabákových výrobků
(+2,28 mld. Kč) a spotřební daň z
uhlovodíkových paliv a maziv (+2,05 mld. Kč).
U spotřebních daní z piva a z vína
byla v roce 1996 úroveň inkasa nižší
než v roce 1995. Za meziročním nárůstem
celkového výnosu spotřební daně
z lihu a lihovin (+0,38 mld. Kč, resp. +7,3%) se skrývá
zcela protichůdný vývoj části
této daně inkasované finančními
úřady, tj. z tuzemských výrobků
(-0,31 mld. Kč, resp. -6,5%) a části daně
inkasované celnicemi, tj. z dováženého
zboží (+0,69 mld. Kč, resp. +169%).
Daň z příjmů právnických
osob
Inkaso daně z příjmů právnických
osob v průběhu roku 1996 výrazně zaostávalo
za předpokládaným alikvotním plněním
ročního rozpočtu, a proto byl původní
schválený rozpočet této daně
v srpnu 1996 snížen o 6,3 mld. Kč. V rámci
ostatních prováděných úprav
státního rozpočtu se jednalo o nejvýznamnější
změnu na straně příjmů a jedině
díky ní byl u daně z příjmů
právnických osob roční rozpočet
1996 splněn, resp. překročen o 0,67 mld.
Kč. Dosažené inkaso k 31. 12. 1996 činilo
48,57 mld. Kč, propad vůči původnímu
schválenému rozpočtu dosáhl -5,67
mld. Kč.
Výše měsíčních výnosů
daně z příjmů právnických
osob v průběhu roku 1996 výrazně kolísala,
což je dáno platebním kalendářem
této daně. Nejvyššího výnosu
bylo dosaženo v červnu (8,25 mld. Kč neboli
17,0% celoročního výnosu), kdy vyrovnávali
roční daňovou povinnost za rok 1995 plátci
povinně podléhající auditu a ti plátci,
kteří zadali zpracování daňového
přiznání daňovému poradci.
Výrazně nadprůměrný byl výnos
daně i v prosinci, kdy byly splatné měsíční,
čtvrtletní a pololetní zálohy na daň
(6,96 mld. Kč, tj. 14,3% celoročního výnosu).
V meziročním porovnání došlo
u této daně z hlediska příjmů
státního rozpočtu k výraznému
poklesu (-15,62 mld. Kč). Jeho rozhodující
část byla způsobena změnou v rozpočtových
pravidlech: příjmem státního rozpočtu
v roce 1996 zůstalo pouze 80% z celkového výnosu
daně z příjmů právnických
osob. Avšak i proti srovnatelným hodnotám roku
1995 (pro účely meziročního porovnání
byly výsledky roku 1995 redukovány na 80%) bylo
inkaso této daně nižší o 2,78 mld.
Kč, tj. o 5,4%.
Významný vliv na pokles výnosu této
daně v roce 1996 měly novely zákonů
o daních z příjmů a o rezervách
k zjištění základu daně, zejména
v nich zakotvená možnost odpisu nedobytných
pohledávek do daňově účinných
nákladů a snížení maximální
sazby daně z 41% na 39%, tj. o dva procentní body.
V této souvislosti je ovšem nutné zdůraznit,
že není chybou daňových poplatníků,
že ve stále větší míře
využívají zákonem daných možností,
vedoucích ve svém důsledku ke snižování
vykazovaných zisků a tím i k minimalizaci
daňové povinnosti. Pokud toto ekonomické
chování jednotlivých daňových
subjektů dosáhlo takové míry, že
v úhrnu vedlo k nepřijatelnému poklesu daňového
výnosu z hlediska státního rozpočtu,
příslušná protiopatření
jsou záležitostí zákonodárců.
Jinou otázkou však je neoprávněné
krácení základu daně z příjmů
právnických osob. Při kontrolních
akcích NKÚ je rok od roku zjišťován
nárůst objemu průměrného krácení
daně připadajícího na jednoho kontrolovaného
poplatníka. Poslední kontrolou NKÚ na tomto
úseku bylo zjištěno neoprávněné
krácení základu daně z příjmů
právnických osob za zdaňovací období
1995 u souboru 40 poplatníků celkem ve výši
204,72 mil. Kč, tj. v průměru 5,12 mil. Kč
na jednoho poplatníka.
NKÚ již v minulosti poukazoval na to, že správné
plnění daňové povinnosti je ztěžováno
nejednoznačností zákona o daních z
příjmů, jehož aplikace v praxi způsobuje
potíže jak na straně poplatníků,
tak i pracovníků správce daně. K jednotnému
postupu při uplatňování některých
ustanovení daňových zákonů
je sice vydávána z úrovně MF celá
řada sdělení formou pokynů, které
však nejsou obecně závazným právním
předpisem a svědčí spíše
o nepropracovanosti navrhovaných legislativních
změn. Aplikace těchto pokynů v praxi je problematická
a nemůže rovnocenně nahradit nedostatečnou
legislativu.
Kontroly NKÚ také ukazují na nedostatečnou
činnost správců daní při zjišťování
a prověřování základu daně
z příjmů, způsobenou také jejich
špatnými personálními a materiálními
podmínkami, chybějícím propojením
jednotlivých správců daní a dalších
státních orgánů apod.